BBC försöker luras om Libyen – ordentligt
Kan inte låta bli att också lägga in den här filmen från BBC:s frukostprogram (apropå gårdagens inlägg på bloggen) där man påstår att man visar glada och frihetsfirande människor på Gröna torget i Tripoli. Det är bara det att de här människorna viftar med den indiska flaggan.
Det är dock mer än så. Den översta randen ser ganska röd ut på filmen men i verkligeten är indiska flaggans översta rad saffransgul. Det innebär att någon bör ha manipulerat färgen här för att få flaggorna mer lika Libyens gamla Idrisflagga, den som ”rebellerna” viftar med. Ett mycket medvetet lurendrejeri kan man därmed misstänka.
Libya / Incredible media lies – BBC shows ”Green Square” in INDIA, 24 August 2011;
Tack Third World, för filmen.
Dags att ställa samma fråga som Eva Rydberg gjorde om bofiken: Får Gröna torget i Tripoli se ut hur f:n som helst?
Eller är det bara någon som förtalar BBC på YouTube? Det borde väl några engelsmän avslöja i så fall, tycker man.
/Kerstin
25/08 09:30 at 09:30
I min dator är färgen väldigt saffransgul. Människorna ser väldigt indiska ut. Verkligen pinsamt.
25/08 09:53 at 09:53
Bär inte många på filmen de där typiska vita indiska ”båtmössorna” också? Undrar om det i själva verket är folk som är ute och demonstrerar för Anna Hazares anti-korruptionskampanj. Den är ju het i Indien just nu.
25/08 10:16 at 10:16
Kerstin:
När det gäller färgen så reagerade jag också på det men jag lutar på att det är resultatet av att den som tog bilden använt billig och dålig film som kan ha förvrängt färerna, jag vet att det kan bli så, har själv haft fotograrering som hobby.
Enligt twittraren Mike Prysner så verkar BBC ständiga allierade Al Jazeera inte ha haft något att erbjuda den här gången, här några tweets från honom:
23 Aug »
MikePrysner Michael Prysner
Green Square right now is the opposite of Tahrir Square. #Tripoli #Libya
23 Aug »
MikePrysner Michael Prysner
Rebels bring out giant victory banner to Green Square… but there’s nobody there to hold it! #Tripoli #Libya
23 Aug »
MikePrysner Michael Prysner
@AJEnglish Keeps trying to show celebrations in Green Square, but it’s EMPTY! Why aren’t the rebels being greeted as liberators? #Tripoli
23 Aug
25/08 10:27 at 10:27
Ett fantastiskt klipp från BBC. Morgonpratarna säger att det är ”live” från Gröna Torget, och det vi ser på filmen är personer i de typiska indiska vita mössorna. Är det filmat på ett indiskt valmöte? Vem har photoshoppat färgen på flaggorna?
25/08 12:35 at 12:35
Verkligen! Detta är indier och det syns!
25/08 12:44 at 12:44
Gode gud. Jag kollade på den igen, pausade och pausade tills jag fick se symbolen på flaggan. Det är den indiska flaggan helt klart. Jag satt hela dagen igår och kollade på alla klipp jag kunde hitta och teckningen som är på rebellernas flagga är oerhört tydlig och går inte ta misste på.
De kan ha helt enkelt skruvat upp det röda lite, för killen i den röda tröjan är oerhört röd.
25/08 13:31 at 13:31
oldwolf:
Jo, det var kanske en för tidig slutsats om färgen, för färger kan ju visas väldigt olika i olika datorer. Men eftersom den ser väldigt röd ut i båda datorerna i huset och min dator bara är några veckor gammal, så trodde jag nog att färgen var manipulerad. Men det kanske inte är rätt.
Björn Nilsson:
Jo, jag såg också den där båtmössan, men brydde mig inte om att kommentera den.
Björn Blomberg:
Sant, och jag har kanske fel vad gäller manipulation med färger. Men visst är det lite underligt att filmens färger passade lurendrejeriet ganska väl. Sedan spelar detta egentligen ingen roll. Filmen var ett försök att luras hur man än ser saken.
Och den där raden av Tweets var ju talande. Det finns ju fler nu som just talar om det konstiga i att det inte firas i Tripoli, att hela det libyska folket befriats.
Det kan ju finnas flera naturliga förklaringar till att folk inte är ute och ”firar” dock, som att man är rädd för de där vilt skjutande rebellerna vars handhavande av vapnen inte inger förtroende precis men även rädd för misstagsbeskjutning från andra sidan. Dessutom kan folk vara osäkra på vilka som ska vinna och då vill man inte avslöja var man har sina sympatier, eftersom det kan vara farligt.
Men som vanligt, vi vet ju inte.
25/08 13:47 at 13:47
Martin:
Jo, den där tröjan verkar klart ”överröd”. Färgen sprider sig omkring den, vilket brukar bli effekten om man intensifierar en färg för mycket. Så mitt förslag om ändring av färgen är kanske inte helt fel i alla fall.
Sen får jag väl tala om att vi har suttit här på förmiddagen och letat efter någon slags ursäkt från BBC, att man lade in fel film, eller liknande, men inte hittat någon. Så om någon gör det, meddela det gärna.
25/08 15:31 at 15:31
Hur många samlade/samlar rebellsidan? Enligt Svenssons Biology&Politics 35-40 000. Han har gett jämförelsevis balanserade uppgifter under händelsernas lopp. Men hur stor andel som medverkat militärt, i strid, kan vara mycket färre, mindre än 7 000 aktiva strax innan slutoffensivens början den 28/7. I en artikel i Le Nouvel Observateur från 25/8 (i svensk översättning av B.E Rosin), säger inblandade och insatta parter att rebellstyrkans MARKINSATSER praktiskt taget stått under Västmakters ledning och att ”specialförband” därifrån kompletterat (läs, gjort de svåra operationerna). Till det ska läggas att SVT-TEXT i dag, rapporterar om att engelska flygvapnets specialförband leder jakten på Khaddafi. För en riktad solidaritet med libysk befrielsekämpar och över huvud taget fotfolket i detta land, finns det noga flera svårpasserade politiktullar att passera. Allt färre faktorer tyder på att det (närmast) sex månader långa inbördeskriget dominerades av libyska frihetskämpar; allt fler faktorer tyder på att det dominerades av enrollerade hemvändare, utrikes specialförband och även legoenheter/boa
25/08 16:08 at 16:08
I senaste ekot berättade vår svenska utsända om att horder av rebeller hittats massakrerade i Tripoli. Vi ska förstå att det bara ena sidan som ägnar sig åt att skjuta folk. En BBC-reporter följer med i tunnlarna i sökandet efter den forne tyrannen. En ensartad bild av händelseutvecklingen ges. Det pågår just nu ett blodigt krig i Libyen. I detta krig dödas förstås en massa människor på båda sidor. Men det ena sidans dödande talas det naturligtvis ingenting om.
25/08 16:26 at 16:26
Är det inte så att det finns väldig många indier i Libyen som gästarbetare? Jag har för mig det.
Det kan kanske vara den naturliga förklaringen att det är indier på filmen? Men i så fall uppstår ju frågan om de demonsterar för eller emot Kadhafi eller för eller emot rebellerna?
25/08 16:54 at 16:54
Jag lyssnar på P1 hela dagarna på jobbet. I morse intervjuade Ekot en av ”rebellerna” i Tripoli. Han Talade Amerikansk engelska flytande, dessutom med kraftig sydstats-dialekt. Ingen som inte bott många år i sydstaterna kan ha den dialekten som han hade.
Och senare under dagen kunde Ekot meddela att Engelska specialförband, SAS, en längre tid funnits i Libyen för att hjälpa rebellerna. De var enligt Ekot ”maskerade i civila kläder”.
Var det inte USA som kallade folk som stred i civila kläder för ”illegala kombattanter”?
25/08 17:20 at 17:20
Bo Almunger:
Jag betraktar det nog idag som klart att det är Nato som ”har vunnit” kriget i Libyen, och det kommer jag att tro tills motsatsen är bevisad.
Bosse:
Missade det, men hör att SR nu börjar tala om Natos inblandning och specialtrupper på marken i Libyen. Det som skrivits om på engelskspråkiga siter hela tiden.
Lasse Strömberg:
Men visst var det tjaskigt av indierna på Gröna torget att inte lämna plats även för överförtjusta libyer på torget.
Förresten så var mitt förslag tidigare, om att man kanske lagt ut fel film och borde rätta till det, ogenomtänkt. För den här filmen presenterades ju som en direktsändning, och det torde vara lite olika teknik bakom att sända en sådan och att skicka ut en videofilm.
Måhända tyckte man att filmen på hur amerikanska regeringen tittade på mördandet av Bin Ladin i direktsändning var ett så lyckat bedrägeri att man kunde använda sig av samma trick igen, men den här gången genom att visa en gammal film, från ett helt annat ställe, som direktsändning. Ja milda makter.
Men vi har ju redan tidigare och i lite oskyldigare sammanhang erfrit hur Sveriges Radio inte tycker det är speciellt allvarligt att fejka en del, som när man sänder radioprogram där man talar om att journalisterna sitter på ett kafé i Atén, och liknande, fast de sitter i en studio i Stockholm. Då har man sagt att det är för att ge ett mer genuint intryck, för att göra programmen mer levande etc. Att detta är att ljuga tycks inte falla SR in.
Så tycker man den ena lögnen är OK, så kan ju även andra vara det. Fast det här var förstås BBC. Jag hyser dock inga illusioner om att SR och Svt är så mycket bättre vad gäller hur man behandlar sanningen och hur man väljer att presentera ”nyheter”. I det har fallet har jag hört en hel del som varit vinklat över gränsen till ren lögn.
25/08 18:31 at 18:31
Kerstin,
förstår du hur eliten ser på folket. De ser folket som boskap, ignoranta idioter som de måste leda, som inte klarar höra sanningen. Boskap så ignoranta att du kan visa vad som helst för dem och de tror de ser det du säger att de ser.
Kan de inte säga som det är istället, vi måste slakta för oljan. För det mest grundläggande för kapitalismen är: Man måste ha nån att handla med annars blir det ingen handel. Kort sagt, oljeproducenterna måste sälja mer olja än de har behov av prylar från oss, med våld måste vi göra så att vår efterfrågan på olja övertrumfar deras efterfrågan på pengar. Vi är väl vuxna, vi klarar av att höra sanningen, vi behöver inte curlas längre.
25/08 19:57 at 19:57
Martin:
Ja, det förstår jag. Jag brukar ju då och då påminna om ”vem det nu var” som för några hundra år sen uttalade en sanning: Ett lands största rikedom är en stor och fattig befolkning.
Tror inte överklassen ändrat inställning sedan dess.Den har alltid betraktat ”lägre stående folk” som boskap, som oxar.
26/08 00:01 at 00:01
Alexander:
Förlåt dröjsmålet med att släppa fram din kommentar. Den hamnade i spamfiltret och jag hittade den först nu.
Jo, suck, så var det väl. Så nästan hela ”rebellgänget” är därmed illegala kombattanter. USA och Nato krigar alltså för att stödja ett gäng illegala kombattanter.
Och nu får vi höra den ena skräckberättelsen efter den andra om Ghadafi och hans familj. Vilka av dem som är ”kuvös-historier” får vi inte veta förrän om flera år.
28/08 13:47 at 13:47
[…] Tripoli: Media block out. Why, Pravda 28/8 2011 – BBC försöker luras om Libyen – ordentligt, Motvallsbloggen 25/8 2011 – Fejkad film om segerrusiga rebeller på Gröna Torget??, Motvallsbloggen 24/8 2011 – Om de […]
30/08 16:35 at 16:35
[…] – När skräckhistorierna nu börjar berättas för oss, Motvallsbloggen, 26/8 2011 – BBC försöker luras om Libyen – ordentligt. Motvallsbloggen 25/8 2011 – Om de psykologiska försvaret, PSYOPS och taktiken i Libyen, Motvallsbloggen 24,8 2011 – Fejkad […]