En visa om ett tidigare "Ship to Gaza"
Undrar just om Israel tänker slå till i nattens mörker mot årets konvoj till Gaza, för att slippa att avslöjande bilder av illdådet sprids över världen?
31/5 kl. 12.45: Minst 19 dödade hittills och ännu fler skadade, och tänk, alla möjligheter att bevisa Israels oskuld har omintetgjorts, förstörts och/eller förbjudits – av Israel.
kl. 16.30: Gör mig just klar för att åka in till Borås och delta i demonstrationen mot Israels agerande. Den går av stapeln på Stora torget kl. 18.00.
1/6 kl. 11.45: Och nu är man från Israels sida i full gång med att fabricera sina ”bevis”. Det var givetvis viktigt att stänga ner all information från folket på båtarna, så att man själv kunde pumpa ut de första versionerna av vad som hände. De får alltid större genomslag än senare sådana.
Man hade förstås inte behövt fabricera sådana om man inte stängt av informationsflödet från båtarna direkt efter bordningen, och då hade man ju haft perfekta belägg för hur fantastiskt artigt och hövligt de israeliska soldaterna uppträdde och hur mordiska hjälparbetarna var. Trovärdigheten, åtminstone för tänkande människor, hade varit betydligt starkare i det fallet.
kl. 15.55: Och nu är det 9 döda, enligt israeliska källor, sägs på ekot 15.45.
2/6 kl 12.45: Just nu ser vi hur det går till när en stat, Israel, mörkar information om vad den gör och effekterna av denna stats propagandaspinn. Dessutom håller man kvar några som gisslan.
Här lyfter jag fram Dan Gmarks kommentar om saken:
Israels regering är medveten om internets betydelse. Det är därför de har tagit alla kameror, datorer och mobiltelefoner samt alla andra tillhörigheter från passagerarna och besättningsmedlemmarna på fartygen. Ingen ska få möjlighet att smuggla ut minsta lilla bild som motsäger Israels propaganda. Israels propagandaministerium har däremot fått tillgång till ett rikt bild- och filmmaterial att klippa och klistra med och skicka ut i manipulerade versioner till världens media. /Dan Gmark
Resultatet är också att Israel får ut sin version över hela världen innan hjälparbetarna får ut sina vittnesmål om vad som hände, och många är de som låter sig luras, precis som var fallet när Bush med anhang påstod att Irak hade massförstörelsevapen. Det spelar sedan ingen roll om andra sidans information kommer ut så småningom. När Israel redan har haft tid på sig att pumpa ut sin version kommer många att sedan anse att ”sanningen ligger nog någonstans mitt emellan”, vilket är den bekväma ståndpunkten när man inte ids sätta sig in bakgrunden till konflikten i Mellersta Östern. Denna slöhet är orsaken till att våra makthavare för det mesta kan ljuga hur mycket som helst för oss utan att det får några konsekvenser för dem.
/Kerstin
31/05 11:13 at 11:13
[…] Jinge,Svensson,Röda Lund,Sjöstedt,Motvallsbloggen,Alliansfritt […]
31/05 12:28 at 12:28
Nu vet vi svaret på din fråga.
Jag kommenterar vad som hände på min blogg.
31/05 12:47 at 12:47
Enn Kokk:
Ja, och dessvärre blev jag sannspådd, fast ännu värre – undrar vad det kommer sig?
31/05 20:09 at 20:09
[…] AB, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, Dagen, 1, 2, 3, 4, 5, 6, DN, 1, 2, 3, 4, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, homo politicus, Eva-Britt Svensson, Mikael Nilsson, Henric Axell, Lasses bildblogg, Ove Nordström, Olsson, Emil Broberg, Jesper Berglund, Marita Engström, Motvallsbloggen […]
31/05 22:16 at 22:16
Fy F-n!
Det man förvånas mest över, tycker jag, är hur fräckt dom gjorde det – längre ut än ”nödvändigt” och hårdare än nödvändigt.
Och vem tror egentligen på historien om att civilisterna ”sköt” först.
Och spelar det ngn roll om ngn av dom hade kniv och använde dom nör dom bordades- professionella soldater torde veta om riskerna OCH kunna hantera dom utan en ”massaker”…
Som sagt – fy f-n
/K
31/05 23:45 at 23:45
Sköt först? Spelar roll. Självförsvarsrätten inträder innan man blivit angripen. Det räcker med att någon uppträder hotfullt och man upplever sig vara i fara.
01/06 09:10 at 09:10
@Martin: Så enkelt är det förstås aldrig – men skulle det vara så så har alltså civilisterna på båten rätten helt på sin sida mao ?
Mitt i natten kommer helikoptrar hovrande och sedan släpps 15 beväpnade män ned på däcket – känns ju som man är rätt hotad i det läget ?
Jag klandrar inte enskilda soldater – om man har 20-30 pers med järnrör som bara vill döda en eller vräka en överbord så lär man nog försvara sig – något som militärledningen i IDF borde tänkt på om dom inte är helt inkompetenta – och det tror jag inte…
/K
01/06 10:15 at 10:15
[…] Svensson,Jinge,Alliansfritt Sverige,Motvallsbloggen,Röda […]
01/06 11:34 at 11:34
Klas:
Och vem har talat om 20-30 järnrör?
Nu är det ju så att Israel stängde av all information från ”andra sidan” ganska snabbt efter bordningen och vet man lite om hur det går till i sådana här fall så vet man att detta gör man för att vara först ut med ”informationen”, så att den bild man själv vill ha ut är den som manglas ut över världen. Filmar man händelsen så har man dessutom sedan goda möjligheter att manipulera bilderna.
Man vet också att vad som senare kan komma fram nästan aldrig får samma genomslagskraft som den första bilden/versionen som pumpas ut får. Så nej, jag tror inte ett ögonblick på vad Israel påstår. Israel är inte direkt känt för att vara sanningsenligt.
Ett exempel, men från USA, som länge försökte förneka den skjutning av oskyldiga irakier från en helikopter som senare kom ut på YouTube ex. Samma taktik där.
01/06 12:14 at 12:14
Kerstin,
funkade på den lättledda liberalhopen kanske. Men till och med Israelerna egna videos visar att allt som krävs för hjälparbetarnas självförsvarsrätt var uppfyllt. (De kan få hävda att det var paintballgevär näst de vill, det är den upplevda faran som är det avgörande för självförsvarsrätten.)
Vi vet från andra fall att soldaterna har ett ansvar att vägra genomföra olagliga aktioner. De skulle avbrutit operationen. Hade soldaterna tagit det ansvar som lagen kräver av dem, hade de alla varit oskadda och ingen människa är död. Vi ser således att vi har lagar av en anledning.
01/06 12:21 at 12:21
Martin:
OK, ge mig länken till filmen som visar det du säger. Finns den på YouTube? Jag har inte sett någon sådan.
De filmer jag sett har varit alldeles för röriga för att man ska kunna se något alls, få någon som helst förnuftig idé om vad som hände.
01/06 13:49 at 13:49
Hittar inte, det var BBC, men igår glodde jag på så mycket olika nyhetsflöden att jag inte minns exakt vilken.
Men det jag menar är att så snart en repstege hängde över båten och en soldat var på väg ned för den så hade de rätten att försvara sig.(Så snart en båt med beväpnade män började göra ansats till prejning hade de självförsvarsrätten.) Den rätten behåller de sedan ända tills faran för deras säkerhet är avvärjd. De får dessutom använda hur grovt våld som helst om de upplever sig vara i livsfara.
Folk vet inte så mycket om självförsvar tydligen. De hade rätt att angripa soldaterna med hur grovt våld som helst ända tills soldaterna slutade göra motstånd, huruvida soldaten låg på marken är ovidkommande, en liggande beväpnad man är fortfarande ett hot tills dess han inte kan röra sig eller han givit upp sina vapen. Man får således fortsätta angripa en soldat oavsett hur skadad denne är om denne fortfarande utgör ett hot. Om soldaten hade gett upp sina vapen och bett om nåd, hade man då fortsatt slå, då hade man gjort sig skyldig till brott.
Det är således mycket svårt för en beväpnad person att hävda självförsvar.
01/06 16:06 at 16:06
Och jag tror inte, och det har väl visat sig vara rätt, att rutinerade soldater börjar fira ner en soldat i taget på en båt där man tror sig veta att det finns terrorister och att man kan råka illa ut. I det fallet skjuter man rent först. Man hade tydligen skjutit med tårgas mm. Då blir det väldigt förståeligt om folk på båten började försvara sig när soldaterna släpptes ner – OM de nu verkligen gjorde det, vilket jag inte tror på förrän jag ser klara belägg för den saken och hör vittnesmål från de angripa som säger samma sak.
Det här handlar alltså om hur Israel beter sig lagvidrigt och sedan kan man inte skylla på någonting. Ovanpå detta så har man, som andra påpekat, kidnappat ett antal människor – på internationellt vatten.
01/06 16:16 at 16:16
Ja, det är tydligt att de inte har ett ben att stå på i detta. Deras enda väg är att komma med rökridåer och försöka överrösta sanningen.
Men det har blivit allt svårare i vår digitala värld. Nu har folket inte bara en dagstidning på bordet, de har samtliga i sin dator, de har källor fler källor till information än någonsin.
02/06 07:00 at 07:00
[…] Jinge,Svensson,Sjöstedt,Motvallsbloggen,Röda […]
02/06 08:54 at 08:54
Martin:
Israels regering är medveten om internets betydelse. Det är därför de har tagit alla kameror, datorer och mobiltelefoner samt alla andra tillhörigheter från passagerarna och besättningsmedlemmarna på fartygen. Ingen ska få möjlighet att smuggla ut minsta lilla bild som motsäger Israels propaganda.
Israels propagandaministerium har däremot fått tillgång till ett rikt bild- och filmmaterial att klippa och klistra med och skicka ut i manipulerade versioner till världens media.
02/06 09:51 at 09:51
[…] DN, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, SvD, 1, 2, 3, 4, Exp, 1, 2, 3, Dagen, 1, 2, 3, Jinge, Motbilder, Motvallsbloggen, Kaj Raving, Johannes, Kildén och Åsman, Jonas […]
02/06 15:27 at 15:27
Hur som helst verkar det som om färre har övertygats av israelerna än som har övertygats av Ship to Gaza. Även traditionellt Israelvänliga medier verkar misstro Israel i det här fallet.
Vilken PR-firma som helst vet ju att man inte kan göra reklam för vilken skit som helst, det måste alltid finnas ett korn av sanning att bygga upp sin version kring.
06/06 11:43 at 11:43
Jan Wiklund:
Jag tror detta är fallet i Europa, men i USA har nog Israelpropagandan dominerat och fått stor tilltro, vad det verkar.