Om medicin mot ADHD till fångar och om antidepressiva medel
Många fångar har koncentrationssvårigheter rapporteras på Ekot, och ska därför medicineras mot denna åkomma. Undrar om det är Strattera man ska stoppa i dem, det preparat mot ADHD som läkemedelsföretaget Eli Lilly tagit fram? Ett preparat som inte använts så länge men som man nu börjar se riskerna med.
Se exempelvis FDA, som varnar för medlet. eller Aftonbladet där man kan läsa om risken för självmordsbenägenhet, en risk som även föreligger med antidepressiva medel (SSRI).
Men, det finns även andra medel som används vid behandling av det man kallar ADHD, centralstimulerande sådan, och ingen av preparaten är riskfria, de flesta medför mer eller mindre allvarliga biverkningar.
Det är inte utan att man kommer att tänka på hur man tidigare i historien använt interner för medicinska experimenten.
När man nu dessutom har beslutat att fängelserna ska bli rökfria miljöer får man räkna med problem. Eftersom det inte tycks vara helt ovanligt att människor som drabbas av depressioner vid försök att sluta röka, som somliga gör, ordineras SSRI och/eller lugnande preparat, undrar man varifrån idén om att förbjuda rökning på våra fängelser kommer, ett rent sataniskt beslut för övrigt.
Vi vet ju numer att läkare betalas av läkemedelsföretagen för att ordinera SSRI, under täckmanteln ”forskning” och att läkemedelsföretagen betalar läkarna mer pengar för deras medverkan än exempelvis oberoende forskar kan erbjuda dem för kontroller av medlens verkningar. Så här säger, enligt artikel i DN av Ingrid Carlberg, Björn Mårtensson, en fri läkemedelsforskare på Karolinska:
Björn Mårtensson beskriver en verksamhet helt på företagens villkor. Här finns inte bara problemet med sekretessbelagda forskningsresultat. De oberoende forskningsråden satsar sällan sina pengar på läkemedelsstudier. De forskarna är nästan alltid hänvisade till företagen för sin finansiering.
Här uppstår det problem, menar Björn Mårtensson. Företagen och sjukvården har så olika intressen. Företagen vill enbart betala forskning som visar hur bra medicinen är, kanske pröva den mot nya sjukdomar (min kursivering). Sjukvården, däremot, vill göra långtidsstudier och gå till botten med användningen. Det är sällan sjukvården drar det längsta strået.
Björn Mårtensson vet vad han talar om. För några år sedan lyckades han och några kollegor få en miljon kronor av Landstingsförbundet för en helt oberoende studie av allmänläkares användning av just Cipramil. I den här världen är det nästan en saga.
Men när forskarna började kontakta tänkbara läkare hade ingen tid. Det lilla utrymme läkarna kunde avsätta för studier gick helt och hållet åt till läkemedelsindustrins forskningsuppdrag. Och få var beredda att skifta. Företagen kunde betala tio gånger mer än Karolinska sjukhusets ynka tusen kronor per patient. Dessutom skötte företagen allt det praktiska med blanketterna åt läkarna, samt erbjöd både utbildning och konferenser.
— Vi hade tänkt oss en sex månader lång studie med tusen patienter, en stor så man verkligen skulle kunna dra några slutsatser. Vi fick in trettio patienter, sen la vi av. Det blev så tungt. Vi förstod att vi aldrig skulle komma i mål.
Tillägg: Ny lucka öppnad på Skandalkalendern
28/04 07:19 at 07:19
Hur kan man påstå något så idiotiskt att en person skall vara _koncentrerad_i ett fängelse,samtidigt som man försonar sitt brott,och blivit frihetsberövad från Familj sin försörjning o.s.v.
Kan man inte med fördel helt enkelt fråga dom intagna själva vad det är som gör att man inte kan leva ett normalt liv i ett fängelse.
23/05 14:13 at 14:13
Vad den där Aftonbladet-artikeln var värd kan man ju läsa här:
http://www.journalisten.se/kronika.aspx?Article_Id=11171
23/05 17:36 at 17:36
Peter:
Du har helt rätt i att man inte ska tro allt man läser i kvällstidningarna, ganska lite av det faktiskt, men vad gäller otrevliga effekter av mediciner som påverkar psyket, finns det så mycket dokumentation att man har anledning att vara skeptisk även till Strattera och trots att Scientologerna bekämpar medlet. Jag har verkligen inte mycket till övers för Scientologerna men allt dessa sagt om neurpsykologiska preparat, lugnande medel och antidepressiva sådana, har inte varit felaktigt och dessvärre kommer just det faktum att det är Scientologerna som säger något att fungera så att människor inte tror på det. Det är dyster i just den här frågan eftersom sådana här medel ställer till många tragedier för människor.
Sedan är citat i inlägget ovan inte ur Aftonbladet, utan ur DN, och personen som uttalar sig är högst sannolikt inte Scientolog.
Här kan man också läsa om SSRI och självmord, en undersökning som säger det rakt motsatta mot vad svenska läkare och psykiatriker länge hävdade.
23/05 19:46 at 19:46
Kerstin, du har helt fel. Jag har lusläst samtliga FDA-rapporter om framför allt Strattera och kan konstatera att Scientologerna läst desamma som fan läser bileln. Det är hårresande att du påstår att Scientologerna har rätt, och att du länkar till en artikel som uppvisar en rad faktafel. Ta bara doserna som pojken skulle ha fått (i AB-artikeln), dessa var ju många gånger högre än de rekommenderade.
Det råder ingen som helst vetenskaplig tvekan om att SSRI hjälper långt mer än de skadar – men man måste givetvis vara lika noggrann att följa upp biverkningar som med all annan medicin.
Det är jättebra att forskningen går framåt på detta område, och att det råder ett nyvunnet samförstånd mellan FDA och den ledande forskningen.
Och VAD har Mårtensson uttalanden öht med sanningshalten i Scientologsmörjan att göra?
Du verkar inte ha läst KMR:s, Freedoms eller Narconon skräckartiklar. Gör det inte du far ut i såna kategoriska felskär nästa gång.
23/05 20:14 at 20:14
Jag ångrar min hårda ton i inlägget ovan. Jag var bara så provocerad av din kategoriska ton mot hårt arbetande, djupt seriösa forskare/läkare. Det är viktigt att ta ALLA biverkningar på största allvar. Men då är det minst lika viktigt att sådana som du även inser att t ex neurpsykiatriker inte är ett allmänt ”pack” utan tvärtom bär på både djupt kunnande och seriös (humanitär) övertygelse. Och även om det är riskabelt på flera sätt med bindningar till läkemedelsindustrin så är ju detta inget som gör dem sämre i sitt kunnande. Gillberg t ex är ju ingen pengasamlande pappersvändare utan har hjälpt flera tusen barn och familjer, ställt upp dygnet runt för sina patienter och hållit kontakten med hundratals genom åren (så även med oss), han är dessutom den siste att skriva ut medicin lättvindigt.
Som sagt, jag ångar att jag tog i så, önskar bara lite ödmjukhet från din sida också. Världen är inte svartvit, och forskningen på dessa områden är inte ondskefull.
23/05 21:45 at 21:45
Peter:
Jag betvivlar inte de flesta läkares goda vilja, men jag är lika förtvivlat ytterligt kritisk till många läkares slarviga förskrivning av lugnande och antidepressiva medel, liksom till läkemedelsföretagens forskning och rapportering av sina forskningsresultat.
Vad gäller artikeln i AB, så hade jag inte hänvisat till den om jag hade vetat att det var Scientologerna som låg bakom densamma. Men det hjälper inte, de har rätt i att somliga av de här neuropreparaten är mycket problematiska i vissa fall och att de skrivs ut slarvigt och utan den uppföljningen och medvetenhet som läkare borde ha. Jag beklagar att det inte finns så många andra som bekämpar dem och den ohejdade användningen av dem. På den punkten ger jag mig inte. Har man varit med om att både man själv och andra har förskrivits sådana här preparat för vanliga muskelsträckningar, under beteckningen ”muskelavslappnande medel” (jag vägrade ta emot receptet dock, eftersom jag visste vad det var läkaren vill ge mig), då kan man inte bli annat än mycket skeptisk till läkarkårens förmåga att utvärdera vad de uppenbarligen får höra från läkemedelsföretagens konsulenter och ännu mer misstänksam vad gäller somliga läkares hederlighet.
Här finns en del information om människor som råkat illa ut pga sådana här mediciner, och detta är inte scientologerna. Läs runt liten på sidorna, bl.a. under rubriken ”Psykiatridebatt” och läs gärna vad somliga berättar om de biverkningar de drabbats av, som läkare och forskare vägrar acceptera som just biverkningar.
Varför inte se den här videofilmen dessutom, den handlar om USA, men det är likadant i Sverige. Filmen finns på Knight Ridders hemsida.
28/05 19:43 at 19:43
Hej. Jag tror att du har fel. Och jag tror att det du skriver är skadligt och väldigt farligt. Det är texter som dina som får folk att vägra medicinera när de är sjuka.
Idag är självmord den vanligaste dödsorsaken bland unga män och den näst vanligaste dödsorsaken bland unga kvinnor. Det behöver inte vara så. Med lämplig medicinering så skulle många av dessa ungdomar kunna räddas. Den desinformation du sprider på din sida är ett direkt hot mot dessa människors liv. Du gör dig indirekt skyldig till människors för tidiga död.
Om du som är deprimerad läser detta: terapi har en dokumenterad effektivitet som nämar sig noll vad gäller att bota depressioner. KBT har visat sig effektiv mot fobier och tvångstankar, men i princip inget annat. Om du mår dåligt så är medicinering det absolut bästa sättet att åtgärda detta. Ta kontakt med en läkare.
Läs mer på min blogg:
http://politiskfilosofi.blogg.se/180506151855_om_sjlvmord_och_nya_utmaningar_f.html#comment
28/05 20:53 at 20:53
Karim Jebari:
Jag vidhåller den ståndpunkt jag flera gånger fört fram på den här bloggen, att det skrivs ut alldeles för mycket av sådana här preparat och att de skrivs ut slarvigt och utan den uppföljning och kontroll som borde vara självklar.
Jag har dessutom sett ett antal människor som skadats allvarligt av SSRI och av att äta många olika lugnande och sömngivande preparat samtidigt, som inte är ovanligt.
Bara för att komma med några andra lästips i all hast:
Jag föreslår att du läser mina tidigare inlägg i saken, som är lätta att få fram genom att klicka på Categories/vårdIomsorg överst till höger på bloggen, speciellt rekommenderar jag detta inlägg, där några besökare berättar om sina erfarenheter av SSRI
Det där att SSRI har minskat antalet självmord är sannolikt en en myt, jag har inte sett en enda undersöknng som styrker det påståendet. Den länk du hänvisar till på din sida, som du länkar till ovan, går, såvitt jag förstår, till ett företag som har ekonomiska intressen i läkemedel, och med tanke på att man avslöjat hur läkemedelsföretagen förtiger för deras preparat negativa undersökningsresultat, ger jag nog inte så mycket för detta företags tillförlitlighet. Kom med en länk till några oberoende forskare om du ska övertyga mig. FDA litar jag inte heller speciellt mycket på förresten, liksom det svenska Läkemedelsverket inte har mitt fulla förtroende.
Här ytterligare lite och andra länkar om problemet: En artikel i DN, samt detta i VG-nett. I övrig rekommenderar jag läsning på Kilens hemsida . Vandra runt, läs vad somliga erfarit av de här medlen. och så rekommenderar jag lite artiklar av och om Charles Medawar, om hans bok ex. Fler artiklar av honom kan hittas via Google. Här en engelsk sida om utsättningsproblematiken
Är man sedan intresserad och vill veta vad man skriver om så finns det massor av information på nätet. Det är bara att slå på SRRI, eventuellt med tillägget ”biverkningar”, alternativt ”undersökningar” el. ”research”, och inte bara läsa företagens reklamsidor, så finner man ett ofantligt material om saken. När man plöjt några hundra sådana sidor och artiklar, så inser man att de här preparaten missbrukas av läkare som inte vet vad de sysslar med när de skriver ut dem på mycket lösa grunder och till folk som inte borde äta dem och som dessutom inte ens behöver dem. Man inser också att läkemedelsföretagen första prioritering är den egna lönsamheten.
Sedan vill jag inte påstå att det inte finns människor som kan bli hjälpta av de här preparaten, men de ska inte skrivas ut för allting från nageltrång, över rökavvänjningsproblem och muskelbristningar till depressioner!! På den punkten ger jag mig inte så länge jag är vid mina sinnens fulla bruk.
11/06 12:17 at 12:17
Kriminalvården och Äldrevården slår nog rekord i förskrivning av läkemedel?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=551676&previousRenderType=6
30/08 12:03 at 12:03
Snart får man piller för ta mig fan ingenting. Allting är ju så djävla uppenbart. Läkemedelsbolagen tjänar storkovan och ger provision åt psykdoktorerna. Självklart börjar de göra reklam för piller. I USA händer det ibland att föräldrarna mister vårdnaden om sitt barn därför att de VÄGRADE ge barnet amfetamin. Så djävla sjukt. Vad är det för samhälle???
01/11 14:59 at 14:59
Suck suck…
Du litar inte på FDA eller Läkemedelsverket. Ja, då blir det ju verkligen lätt att bemöta dig med seriösa argument. Kanske skulle jag sätta upp en hemsida där jag svamlar lite fritt om lösryckta historier. Du verkar ju sätta högre värde på sådant än seriös forskning.
Vet inte varför jag anstränger mig, men i alla fall. i American journal of Psyciatri november 2006 publicerdes en artikel om SSRI och självmord hos barn och tonåringar. Resultatet står att läsa nedan.
RESULTS: After adjustment for sex, race, income, access to mental health care, and county-to-county variability in suicide rates, higher SSRI prescription rates were associated with lower suicide rates in children and adolescents.
Så, det var väl allt.
01/11 16:55 at 16:55
Henrk Alfort:
Nej jag litar varken på FDA eller på Läkemedelsverket och definitivt inte på psykiatriker även om det finns förnuftiga sådana också.
Men ge mig länk till undersökningen som du refererar till så ska jag läsa den.
02/11 12:40 at 12:40
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/163/11/1898
Vet ej om den är tillgänglig från en vanlig hemdator då jag tror biblioteket jag sitter på prenumererar på tidningen. Men prova.
Skepsis är alltid sunt men man får inte låta sig förblindas av sina åsikter.
09/02 01:21 at 01:21
Allvarligt talat, varför ska man ge interner amfetamin? Är det inte så att många av dessa herrar har hamnat i fängelset p.g.a. t.ex. drogbrott? Vore det inte bättre att hjälpa dem av drogerna istället för att ge dem legala psykiatrika droger? Att psykiatriker har en förkärlek för att få oss alla på piller är ingen nyhet.
15/01 11:56 at 11:56
Du skriver ”det skrivs ut alldeles för mycket av sådana här preparat och att de skrivs ut slarvigt och utan den uppföljning och kontroll som borde vara självklar.”Vad har du för BEVIS för att säga detta? Jjag menar konkreta, medicinskt och vetenskapligt belagda – och därmed adekvata BEVIS??? Jag tar dej på fullaste allvar när du med vetenskapliga belägg kan bevisa:
1.Att det skrivs ut alldeles för mycket – av vilka preparat då? Grundat på vilka undersökningar, studier, forskningsrapporter då? Kan du ge en tydlig källhänvisning?
2. Att de skrivs ut slarvigt – vilka fosrkningsdata befäster detta? Publicerat var?
3. att de inte följs upp och kontrolleras som det borde – data som befäster detta.
Det är farligt när man inte har fakta på bordet.
Hälsning
anna