Verkligheten bakom Jimmie Åkessons propaganda
För en tid sedan uppmanade Aftonbladet Jimmie Åkesson (JÅ) att förklara varför SD uppfattar islam som ett hot mot Sverige. Nu har JÅ svarat med en rörig, men samtidigt utstuderad propagandaartikel som riktar sig mot de muslimer som bor i Sverige.
AB har satt rubriken ”Muslimerna är vårt största utländska hot” (1), men det skriver inte JÅ i artikeln, fast han kanske menar det. JÅ avslutar sin artikel med en prognos om att om några decennier kommer många städer, bl.a. Malmö, att ha en muslimsk majoritet. Sedan följer de avslutande meningarna, som han tydligen betraktar som en sammanfattning av sina åsikter:
”Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ”svenskt” eller ”europeiskt”. Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år”.
Vi menar att denna typ av oklarheter och ogrundade påståenden är ett effektivt sätt att göra propaganda. Oklarheterna blir svåra att bemöta, samtidigt som de ”låter bra” när anhängarna kastar ur sig dem. Och i denna artikel staplas oklarheterna och lögnerna på varandra. Låt oss titta på några av de påståenden JÅ gör i sin debattartikel.
Då måste vi först presentera Roger Vernon Scruton, en brittisk konservativ skribent, filosof och PR-man för tobaksindustrin (2).
Denne man är uppskattad som en stor filosof av de konservativa, ultrahögern och även av nazisterna i USA och Storbritannien, bland annat för sina åsikter om faran av utländskt kulturellt inflytande. I ett tal till det belgiska högerpopulistiska partiet Vlaams Belang introducerade han uttrycket ”oikophobia”, på svenska oikofobi (rädsla för huset eller rädsla för hemmet) i en ny betydelse, nämligen fientlighet mot det egna landet och ett ställningstagande för ”de andra” och mot ”de egna”. Ordet ”oikofob” används sedan dess av nationalistiska och fascistiska grupper som ett allmänt skällsord mot deras motståndare.
Därmed är vi rustade att förstå den pseudoakademiska inledningen till Jimmie Åkessons propagandaartikel:
”En av mångkulturens många inneboende paradoxer är att den, trots sitt universella anspråk, är ett monokulturellt fenomen som endast funnit grogrund i den postmoderna, oikofoba västvärlden och som därför också tar sin utgångspunkt i västerländska fenomen och erfarenheter när man bedömer och analyserar omvärlden. Den västerländska erfarenheten ses som ett högre utvecklingsstadium, som resten av världen bara inte hunnit uppnå ännu. Detta är också anledningen till att dagens mångkulturella svenska maktelit är så totalt blind för farorna med islam och islamisering.”
Efter sitt angrepp på den oikofoba makteliten och dess okunnighet om muslimers verkliga natur kommer han till sin egen beskrivning av islam:
”Islam skiljer sig dock från kristendom på flera avgörande punkter, till exempel gällande distinktionen mellan andlig och världslig makt och synen på våldsanvändning. Islam har ingen motsvarighet till Nya testamentet och inget allmänmänskligt kärleksbudskap. Dessa skillnader har också gjort att islam och den muslimska världen aktivt har avvisat upplysningen och humanismen.”
Här visar JÅ klart hur han utgår från västerländska fördomar, inte från kunskaper, när han analyserar skillnaderna mellan kristendom och islam. Det finns nämligen fler stater med muslimsk majoritet som har en strikt uppdelning mellan den världsliga och den religiösa makten än som inte har det, exempelvis Turkiet, Egypten, Marocko, Algeriet, Syrien, Pakistan, Indonesien, m.fl.
Beträffande våldsanvändning så har, historiskt sett, stater med muslimsk befolkning inte krigat mer än stater med kristen. Det var, kan vi kanske erinra oss, ”kristna” länder som startade både det första och det andra världskriget.
Islam har inte något Nya Testamentet, det är riktigt men muslimer erkänner Jesus som en framstående profet som hade mycket viktigt att säga. Gamla Testamentet, med dess skildringar av våld och krig med Guds välsignelse, är en helig bok för såväl judar och kristna som muslimer. I det praktiska utövandet har islam dock varit mer humanistiskt och tolerant än kristendomen. När araberna kontrollerade den iberiska halvön levde muslimer, kristna och judar sida vid sida och alla hade rätt att utöva sin religion. Efter att de kristna hade erövrat Spanien tilläts bara kristendomen och de judar och muslimer som inte lämnade landet slog man ihjäl. I Irak fanns det en stor kristen minoritet som inte diskriminerades fram till den amerikanska ockupationen. Nu har de flesta tvingats att fly. I Iran finns det 25 000 judiska trosbekännare som accepteras och tolereras trots staten Israels våldsamma propaganda mot Irans ledning.
Det går att räkna upp många fler exempel på kristna länders intolerans och muslimska länders tolerans mot minoritetsgrupper. Den muslimska världen har alltså inte avvisat upplysning och humanism i allmänhet. En lättläst introduktion till hur muslimer och kristna historiskt har sett på tolerans och upplysning skulle JÅ kunna få om han läste Jan Guillous böcker om tempelriddaren Arn. Guillou har gjort en hel del historiska studier innan han skrev böckerna och det kan ju andra intresserade också göra.
Inte krig mellan kristna och muslimer under 1400 år
JÅ fortsätter med att påstå att det har varit 1400 år av krig och motsättningar mellan islam och det kristna Europa. Detta är också en lögn. Europa har förvisso haft en historia med många krig. Men det har mestadels varit krig mellan olika europeiska furstar och makthavare. Religiösa motsättningar har varit av underordnad betydelse. När Spanien, Frankrike och Italien tog var sin del av Nordafrika var det kolonialkrig och inte religionskrig. När först Frankrike och sedan Storbritannien erövrade Egypten var det inte heller ett religionskrig. När USA tillsammans med en rad europeiska länder erövrade den sekulära staten Irak var det oljan det handlade om, även om Bush behagade kalla sitt krig ”ett korståg”, för att bara nämna några exempel.
Under århundraden har det funnits ett handelsutbyte och ett kulturutbyte mellan ”muslimska” och ”kristna” länder. Venetianarna hämtade lyxvaror från arabiska hamnar och sålde dem vidare i Europa. Naturvetenskaplig och teknisk kunskap hämtades till Europa på liknande vägar. Arabiska lärde läste och översatte de grekiska filosoferna till arabiska och dessa skrifter översattes senare, av judiska översättare, till latin, i det moriskdominerade Spanien. På det sättet fick övriga européer kännedom, inte bara om de arabiska vetenskaperna utan också om de grekiska filosofer som européer brukar vara så stolta över. Dessa filosofer hade dessutom hämtat en hel del inspiration från arabiska, iranska och indiska källor och detta ”kulturblandade” tänkande kom sedan att utgöra grunden för vårt västerländska vetenskapliga tänkande sådant det utvecklades under 15, 16- och 1700-talen. Utan den arabiska matematiken (som också var influerad av indisk matematik) exempelvis, hade vi inte haft någon modern västerländsk vetenskap. Vår västerländska, och därmed även vår svenska kultur, den som JÅ säger sig vara så stolt över och så rädd om, är med andra ord en mycket fruktbar blandning av iransk/indisk/arabisk och europeisk kultur där de indisk/iransk/arabisk/grekiska delarna förmedlats till oss via det muslimskt styrda Spanien från 1100-talet. Nya tankar och nya idéer, sådana som ger upphov till utveckling, uppstår ofta just i möten mellan olika kulturer.
Efter denna rad av lögnaktiga påståenden om islam och muslimer fortsätter JÅ med en utläggning om orsakerna till den katastrofala situation som det svenska samhället befinner sig i.
Till att börja med påstår han att ”islam har påverkat det svenska samhället i betydligt högre utsträckning än det svenska samhället har påverkat islam”. Detta är förstås ett nonsenspåstående. Islam är en världsreligion med hundratals miljoner utövare och utan någon enhetlig ledning och med många olika inriktingar, precis som kristendomen. På vilket sätt skulle ett enskilt land som Sverige kunna påverka religionen islam?
Rotlösheten, som den mångkulturella samhällsordningen underblåst hos många andra och tredje generationens invandrare, har fått många att söka sig till islam som en identitetsskapande och samlande kraft och vi upplever nu en radikaliseringsprocess bland muslimska ungdomar i Europa. (Fetstilen är Aftonbladets)
Det finns många som anser att man kan observera en radikalisering bland invandrarungdomar i Europa och då även bland muslimer. De flesta forskare är dock överens om att det inte beror på att en kulturell mångfald accepteras av samhället, utan att det är precis tvärtom. När invandrarungdomar bränner bilar i förorterna eller lägger sig till med en klädsel som de uppfattar som den traditionella i hemlandet så beror det på att de inte känner sig accepterade i samhället. De upplever att de är diskriminerade på grund av sin härkomst och därför revolterar de mot det samhälle som inte vill ge dem samma möjligheter som de som har ”rätt” bakgrund. Och här hjälper en organisation som SD till att få dem att känna sig ännu mer utanför.
Efter en utflykt till England och Tyskland fortsätter JÅ:
”För 20 år sedan tror jag att de flesta svenskar skulle ha mycket svårt att tänka sig att islam skulle komma att bli Sveriges näst största religion…”
Ja, i den mån någon tänkte i de termerna 1989 så var nog islam nummer två bland religionerna redan då. Kristendom var nummer ett och judendom hade nog inte så många utövare då heller. Sedan finns det ju folk som vill räkna ateism eller religionslöshet som en särskild religion och då var nog den gruppen nummer två då såväl som nu.
Därefter följer en uppräkning av stort och smått där JÅ tydligen tycker att ”islam har påverkat Sverige”. En del av detta är helt enkelt lögn, som att ”svenska konstnärer som kritiserar eller skojar med islam skulle leva under ständigt dödshot”. Det finns många som utsätts för hot, speciellt när de blir omskrivna av kvällspressen, men dödshoten mot den som kritiskt granskar nynazisterna är betydligt mer påtagliga och sannolikt fler.
Att Sverige har flest våldtäkter i Europa är också ett påstående taget ur luften liksom att ett tiotal muslimska terrororganisationer har etablerat sig. Han har knappast några tillförlitliga belägg för dessa påståenden.
”Muslimska män är kraftigt överrepresenterade bland våldtäktsförövarna”, påstår han vidare. Hur vet han det? Det finns igen statistik med angivande av religionstillhörighet för våldtäktsmän. Brottet ifråga har dessutom, anser man, ett mörkertal på kanske 90 procent.
Att ”ledande muslimska företrädare skulle framföra krav på införande av sharialagar” syftar förmodligen på att det var en person som tog upp frågan om man inte skulle kunna tillämpa en alternativ familjelagstiftning för de muslimska familjer som ville det, men det var ett förslag som snabbt sköts i sank av andra företrädare för muslimer i Sverige.
Så har vi alla de småsaker som vi normalt toleranta människor betraktar som en naturlig anpassning till dem som är ”kunder” i våra kommunala badhus, daghem och skolor. Det finns många, inte bara muslimska, kvinnor som hellre badar utan att män som stirrar på dem. För inte alls länge sedan hade alla badhus speciella kvinno- och mansdagar därför strider det inte alls mot svenska seder att badhus har särskilda badtider för kvinnor och män.
”Könssegregerad simundervisning”? När vi gick i skolan var all undervisning i gymnastik och idrott självklart ”könssegregerad” och vi kan se både för- och nackdelar med detta. Så exakt vilka ”urgamla svenska seder” är det som JÅ försvarar och vill ha tillbaka?
Förskolor utan fläskkött? Om någon är allergisk eller vegetarian tar man självklart hänsyn till detta, och om några mår illa av att äta fläsk ska förskolan förstås ta hänsyn även till dem.
Beträffande allmänna skollov för att fira de stora muslimska helgerna så har det, såvitt vi vet, inte införts än i Sverige och sådana kommer heller aldrig att införas. Däremot har vi läst att en del skolor har problem med att föräldrarna tar ledigt för sina barn för att åka till Thailand eller på skidsemester. Därför har någon skola på försök infört regeln att alla elever ska kunna ta ut några lediga dagar under terminerna för att t.ex. resa med familjen eller fira det kinesiska eller persiska nyåret. Detta tror vi kommer att införas på många skolor på sikt men det beror inte på islam, utan på att hedenhössvenska föräldrar börjar kräva sådana möjligheter till ledigheter.
Praktiskt taget allt i Jimmie Åkessons artikel är alltså antingen lögn eller exempel på en förvriden verklighetssyn. Artikeln är ändå effektiv propaganda just genom att mängden av ogrundade och obelagda påståenden kräver ett stort utrymme för bemötande. Få kommer att orka eller ges en möjlighet till ett utförligt tillbakavisande av de lögner och felaktigheter som artikeln innehåller. Risken är därför stor att många invaggas i föreställningen att ”allt kan ju inte vara fel, det ligger nog något i det SD säger”. Jimmie Åkesson har emellertid bara åstadkommit en massa rök utan eld.
Dan Gunnemark & Kerstin Berminge
(Dan Gunnemark, som är Motvallsbloggarens man, kommer framöver att då och då vara gästbloggare på Motvallsbloggen)
Länkar:
1) ”Muslimerna är vårt största utländska hot”, Jimmy Åkesson, AB
20/10 07:45 at 07:45
Stor tack för analysen av JÅ:s artikel i AB – en ytterst viktig analys. Den borde också publiceras i Aftonbladet!
20/10 10:01 at 10:01
Bra och intressant text!
För övrigt är det väl så att våra ”svenska”, eller ska vi säga västerländska, siffror egentligen är arabiska?
20/10 12:37 at 12:37
[…] 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, DN, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, 6, Jinge, 1, Newsmill, Motvallsbloggen, […]
20/10 13:12 at 13:12
Eija och Lasse Strömberg:
Jo. det är ju dessvärre ofta så att SD:are får uttrycka alla möjliga fördomar och felaktigheter offentligt utan att media tar sig före att påvisa hur fel de har. Men nu har tydligen flera framträtt under dagen och sagt ungefär vad vi säger här och det är ju viktigt nu inför valet att det verkligen kommer fram vad de menar, och på vilka fördomar de grundar sina åsikter. Så det är vi tacksamma för.
20/10 16:23 at 16:23
Glänsande, Kerstin & Dan!
Ni har rätt i att för att bemöta alla tokigheter på en gång krävs rejält med utrymme. Men varje del kunde bemötts tidigare i den offentliga debatten. Det borde inte behöva så märkvärdiga eller okända kunskaper för utbildade och upplysta människor. Eller är det så att våra ledare och ledare (i två olika betydeler av ledare) numera inte känner till historien? Bara kan tjafsa?
För resten, vad tycks om bloggen stefanlindren.blogspot.com idag Om Mona tänker om….
och den längre häromdan:
Är islam förenlig med upplysningens ideal?
20/10 17:11 at 17:11
Sixten Andréasson:
Gissar att kunskaperna hos företrädare för de politiska partierna är mycket begränsade. Men sedan har de ju målat in sig ett hörn som de inte kan ta sig från utan att solka ner sig ordentligt.
Vi har politiskt beslutad arbetslöshet och politisk/ideologisk nedskärning av offentlig sektor, som alla de etablerade varit överens om de senaste 25 åren (i stort sett). Och det går ju inte, som jag skrivit om tidigare på bloggen, att säga som det är: Vi politiker har beslutat att försämra välfärssystemen och att vi ska ha en viss jämviktsarbetslöshet. Så vi ska vara glada för att invandrarna tar en stor del av arbetslösheten, för gjorde de inte det skulle många fler hedenhössvenskar tvingas gå arbetslösa istället.
Sen går det ju inte att gnälla på hur kostsamt det är för ett land att ha en massa arbetslösa människor, som de etablerade partierna också gör, och tro att svenskar därmed inte ska dra slutsatsen att SD har rätt i att det är de ”dyra arbetslösa invandrarna” som tvingar Sverige att montera ner välfärden.
Man har alltså serverat SD ett stort antal väljare som på silverfat med andra ord, och vare sig man talar sanning nu eller inte. Talar politiker plötsligt sanning om politiken, för att påvisa hur fel SD har, då blir folk så förbannade att man riskerar att de röstar på SD för det. Tiger man om sanningen, då tror alldeles för många att SD har rätt och röstar på dem av det skälet. Tala om politiker som en samling pappskallar!
20/10 17:31 at 17:31
Det är bra att SD kommer fram ur garderoben. Fler får chansen att granska deras falska argument.
Kommer dessa stollar in i riksdagen får jag överväga om jag skall behålla mitt svenska medborgarskap. Å andra sidan behöver jag det för att rösta på något annat
20/10 19:20 at 19:20
Sixten Andreasson frågar (ber om ursäkt att jag glömde svara på frågan):
Är islam förenlig med upplysningens ideal?
Minst lika förenlig som kristendomen, troligen mer. Man behöver ju bara gå till USA:s kristna höger för att få klart för sig att viss tolkning av kristendomen kan vara oförenlig både med demokrati och med modern vetenskap.
Larry:
Jo, det skulle ju vara SD då, som får en att rösta – mot partiet. För något parti att rösta för finns ju inte.
21/10 03:13 at 03:13
Ska man tro på er historieskrivning fanns det en fullt utvecklad demokrati som respekterade mänskliga rättigheter i den muslimska världen redan för tusen år sedan. Ett slags paradis där alla levde i harmoni och var lyckliga likt något slags Shangri-La. Jag noterar att ni inte bemödar er att diskutera på vilket sätt Spanien blev muslimskt. Jag noterar att ni far med osanning ang. den påstådda ”harmonin” i den muslimska världen genom att glömma att nämna att judar och kristna fick status som dhimmis, och undanhölls vissa rättigheter som gällde för muslimer (rätt att bära vapen, rätt att bära gröna kläder etc). Om den muslimska världen alltid har varit så tolerant och öppen, varför var det just i väst som demokratin och naturvetenskapen kom att utvecklas? Ska man tro er fanns ju alla förutsättningarna och allt tankegods redan i den muslimska världen – varför gick då europeerna om dessa?
Ert påstående om att spanjorerna ”slog ihjäl” muslimerna stämmer f.ö. inte heller. Man fördrev dem, vilken naturligtvis kan tyckas intolerant, men något folkmord begicks inte.
Kerstin: kan du utveckla mer konkret på vilket sätt islam skulle vara förenligt med upplysningens ideal? Om detta nu stämmer, varför finns det inte en enda demokrati i den muslimska världen? Varför respekteras inte mänskliga rättigheter någonstans i den muslimska världen?
Är f.ö. själv motståndare till SD. Men vad jag hittils sett av debatten är de flesta av deras motståndare minst lika benägna till förenklingar och svepande generaliseringar. Måste man villkorslöst försvara islam till sista blodsdroppen i syfte att argumentera mot SD? Är lögner ett bra sätt att bemöta lögner? Vad tjänar ni på att på ett ganska nedlåtande vis utmåla muslimer som några slags rousseanska ”naturbarn” eller ”ädla vildar” vars religion är helt oproblematisk och höjd över all kritik och granskning?
21/10 10:50 at 10:50
Mystagogos: Vi kan nog kritisera islam om vi vill, under samma rubrik som vi kritiserar andra religioner. Men orättvis och ojust kritik bör inte riktas mot någon.
21/10 13:57 at 13:57
Mystagogos:
Du läser in mer i vår text än som står där, och du tillskriver oss åsikter som vi inte har. För att få ner texten till ett format som är möjligt att publicera på en blogg är det nödvändigt att förkorta och komprimera vissa resonemang, så läs noga vad vi verkligen har skrivit!
Vi nämnde således inte begreppet folkmord, men en diskussion om detta begrepp och dess användning för historiska och nutida skeenden kan vi komma att ta upp i framtida inlägg på denna blogg.
Vi har heller inte påstått att ”allt tankegods om naturvetenskap” fanns i ”den muslimska världen”. Vad vi säger är att det var i interaktion mellan olika kulturer som grunderna för den moderna vetenskapen utvecklades och att utan det asiatiska tankegodset, förmedlat till européerna från det muslimskt styrda Spanien, hade ingen europeisk modern vetenskap kunnat växa fram.
Demokrati har Kerstin skrivit om tidigare, men i detta inlägg nämndes varken orden demokrati eller harmoni.
Om du med ”den muslimska världen” menar de länder där majoriteten av befolkningen anser sig vara muslimer så har vi en lång rad stater som av världssamfundet anses vara demokratier: Indonesien, Bangladesh, Malaysia etc. I vårt närområde har vi Turkiet, som anses vara så demokratiskt att landet fått inleda förhandlingar om medlemskap i EU. Tyvärr har vi också diktaturer i Europa, t.ex. Vitryssland, som beträffande religion hör till den slaviskt-ortodoxt kristna kultursfären.
För information om styrelseskick i olika länder rekommenderar vi CIA World Factbook (1) som är det uppslagsverk som den amerikanska administrationen använder för grundinformation om olika länder.
Mycket av det vi skrev i vårt inlägg har senare tagits upp av Aftonbladet, som citerar olika experter.
1) CIA World Factbook
2) Aftonbladet
21/10 19:15 at 19:15
Mystagogos:
Gå till bloggen stefanlindgren.blogspot.com och leta dig fram till
Är islam föenlig med upplysningens ideal?
Nöj dig inte med de 4 raderna där utan tryck på Läs mer så får du en rätt lång artikel att ta ställning till!
21/10 20:22 at 20:22
Sixten Andréasson:
Tack för länken till Stefan Lindgrens post om ämnet. Här är dessutom en direktlänk till detsamma:
http://stefanlindgren.blogspot.com/2009/10/ar-islam-forenlig-med-upplysningens.html#more
Jag tyckte nog också att vi besvarade frågan i och med att vi räknade upp ett antal stater med en majoritet av muslimer som är och erkänns som demokratier.
22/10 14:37 at 14:37
[…] Motvallsbloggen om SD, Nemokrati om […]
23/10 10:04 at 10:04
Ert sätt att bemöta Sverigedemokraterna kommer inte att ha något värde för någon annan än de som ändå aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på SD.
Låt mig först säga att jag tycker att Åkessons artikel väcker avsky, eftersom den ger prov på sådan retorik som gjorde att Hitler kom till makten, Men faktum är att en stor del av befolkningen (hur stor del vet jag inte, 10, 20 eller 30 procent?) upplever att den stora invandringen av personer från utomeuropeiska länder är ett stort problem. Det är meningslöst att bara hävda att de har fel, eftersom deras egna intryck av olika företeelser i samhället är viktigast för deras egna slutsatser. Inga akademiska analyser kan ändra på detta.
Sverigedemokraterna är det enda parti som erkänner att den stora invandringen skapat problem och de presenterar en alternativ politik. Det attraherar väljare och tyvärr leder inte er typ av motargument till att väljare överger Sverigedemokraterna. Att politiker slirar på sanningen är inte ovanligt, och i grunden handlar valet av parti i hög grad om känslomässiga processer snarare än en akademisk analys.
Det moderna Sverige är resultatet av en kamp under hela 1900 talet för att bli av med det egna religiösa oket av kristna maktverktyg. Idag blir den som i den allmänna debatten använder bibelcitat som argument med rätta snabbt avspisad och ignorerad. Vi har gjort en resa. Tagit oss från en nivå till en annan.
Om det nu är så att vi ska möta en postsekulär kulturförändring där religioner åter ska ha stort inflytande, så säger många: ”Nej, vi orkar helt enkelt inte med att behöva köra en repris”.
Om övriga partier vill förhindra att SD kommer in i riksdagen, så måste de visa förståelse för de problem som de invandringskritiska väljarna ser och visa god vilja att försöka lösa eller lindra problemen utan att för den skull kränka de sk. nysvenskarna.
De politiker som presenterar de bästa lösningarna på problemen, dvs. de bästa åtgärderna för att ändra på de negativa förhållanden som bekymrar de invandringskritiska väljarna, de politikerna får dessa väljares sympati och röster i valet.
Om vi fortsätter att hävda att de som upplever problem med den stora invandringen har fel så står Sverigedemokraterna kvar som det enda alternativet för invandringskritiska väljare.
23/10 11:44 at 11:44
Jeje:
Ditt recept är bra för att just förvärra situationen, att få mer främlingsfientlighet och för att driva en del invandrare in i fanatism därmed att skapa värre motsättningar i samhället.
Enligt min uppfattning finns det numer bara ett säkert sätt att förhindra att främlingsfientlighet blir bredare och värre, att föra en politik för mer jämlikhet och för arbete åt alla, samt för ekonomisk trygghet även för sjuka och gamla . Och det kommer inget parti att göra.
Trygga människor är inte rädda för invandrare eller främlingar nämligen. Jag har levt så länge att jag vet den saken.
23/10 12:52 at 12:52
Visst finns det demokratier med en muslimsk majoritetsbefolkning. Som t.ex. Pakistan, men alla är nog medvetna om att religionen tar stor plats i Pakistan. Landets tillkomst grundade sig på nationalism och religion. Indonesien är också en demokrati. Men det är skrämmande att islamisterna nu i Ache-provinsen kanske lyckas genomdriva sharialagar med bland annat dödsstraff genom stening för otrohet. Att ett land har allmänna val säger inget om innehållet i en demokrati.
Jag känner nu hur stämpeln rasist trycks in på min panna. Det är svårt att acceptera att denna beröringsskräck med SD gör att man inte ens får ta upp frågor om islams inflytande. Vi har ingen aning om i vilken utsträckning de muslimer som invandrat i Sverige är utövande eller kulturella muslimer. Ingen vill ställa frågan.
Både i Storbritannien och i Tyskland har man ställt frågan och det visar sig att det är mycket vanligt att man ser sig som muslim i första hand och först därefter kommer solidariteten med landet man bor i. Då är frågan om det är ett problem. Jag vet inte och ingen tycks vilja ta reda på det.
Man borde vilja ställa frågorna, för det är uppenbart att vi har problem med invandrare. När det kommer stora invandrargrupper brukar det initialt alltid uppstå friktion och den nya gruppen, som oftast hamnar längst ner i hierarkin, brukar vara överrepresenterad i brottsstatistiken. Det är inget konstigt med det. Även etniska svenskar längs ner i hierarkin är överrepresenterade.
Men det bör vara uppenbart för var och en att problemen den här gången är större än normalt. Har vi tidigare sett stenkastning mot utryckningsfordon och bilbränder i nån större omfattning?
Då är frågan om det är nåt som sprids generellt bland missnöjda barn och ungdomar oberoende av etnicitet. De har ju fått se det dagligen på tv från konflikthärdar runt om i världen. Det är möjligt att det är ett sorts ”mode”. Men bör vi inte försöka ta reda på om det är så, eller om ett mer förödande missnöje och avståndstagande gror?
Du skriver att trygga människor inte är rädda för invandrare eller främlingar. Det stämmer med all säkerhet, men att man inte är rädd innebär ju samtidigt inte att man helt accepterar ”den andres” sätt att leva. Det gäller varken den nykomne eller den som är ”gammal i gården”. Om det mellan parterna finns grundläggande värderingar som inte är kompatibla så riskerar friktionen att bestå – om man inte helt separerar grupperna. D.v.s. enklaviserar samhället.
En god integrering skulle förmodligen avsevärt lindra dessa problem, men frågan är om det skulle lösa problemet. Det vet vi inte eftersom vi inte vet om det enbart är arbetslöshet och social isolering som ligger bakom problemen.
Jag ser en massa frågor som vi inte kan besvara och som det tycks finnas en motvilja att ställa. Det är obegripligt, för det görs ju andra attitydundersökningar.
Jag kan bara se att orsaken är just denna beröringsskräck. Ingen vill för sitt liv förknippas med SD:s inskränkta åsikter. En rädsla jag just nu känner när jag skriver det här. Därför stoppar vi huvudet i sanden och hoppas att problemen ska gå över.
23/10 13:45 at 13:45
Kerstin, du skrev: ”…bara ett säkert sätt att förhindra att främlingsfientlighet blir bredare och värre…” ”Och det kommer inget parti att göra.”
Då har du bara en utopisk lösning. Jag föredrar en möjlig lösning som dessutom kan ske med respekt för vår parlamentariska demokrati.
Ditt sista argument vet jag inte vad det är värt. Själv är jag 60 år. Men du kanske är äldre.
23/10 13:54 at 13:54
Notera vad Mahmoud Aldebe skriver i sitt omdebatterade ”kravbrev”: ”Muslimska minoriteten kritiserar den snäva definitionen av religion som ligger till grund för den svenska religionsfrihetslagstiftningen. Det behovs (sic!) särlagstiftning när det gäller godkännande av muslimska minoriteten. Med ett sådant godkännande kan vi begära rättelse av svenska familjerätten för att anpassa den islam. Det är den som är viktigast för Sveriges muslimer. Äktenskap, skilsmässa, vård av barn, omhändertagande av minderåriga barn.
Hela texten kan läsas här: http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf
Hur representativ Aldebe är och om han har rätt i sitt påstående att bara 15 % av de kulturella muslimerna är sekulära vet vi inte, och ingen lär heller ta reda på det.
23/10 17:32 at 17:32
jeje:
Ja, jag är lite äldre, men viktigare, i ditt fall, är kanske att vi (som skrev inlägget) arbetat med invandrare och flyktingar sedan 1974, jag i olika perioder Dan hela tiden fram till nu och att vi kan den lagstiftning som gällt under alla dessa år, och dessutom följt med i frågan även vad gäller andra aspekter. Vi vet exempelvis att undersökningar om svenska folkets inställning till invandrare och flyktingar blev alltmer positiv mellan åren 1967och 1987.
Vi vet också att det blev väldigt lätt för Hitler med anhang, att vinna proselyter under arbetslöshetens och eländets 30-tal, genom att skylla den ekonomiska politiken med ty åtföljande arbetslöshet på judarna.
Verkligheten är att så länge människor har arbeten och känner sig ekonomiskt trygga, så länge har främlingsfientligheten ingen grogrund. När man nu, sedan 1991, har administrerat fram en hög arbetslöshet och försämrat trygghetssystemen, då händer tre ting:
1) Arbetslösheten blir ofta ännu högre bland invandrarna med ty åtföljande sociala problem.
2) Det blir väldigt lätt att hävda att försämringarna i trygghetsförsäkringarna beror på att invandrarna kostar för mycket.
3) Det går bra att värva röster med lögnaktiga påståenden om att invandrarna är av sämre sort än vi, mer kriminella, fuskar mer etc.
Vid 60 års ålder borde du kunna erinra dig det mesta av detta om du kan området.
23/10 19:40 at 19:40
Kerstin:
Att Svenska folkets inställning till invandrare och flyktingar blev alltmer positiv mellan åren 1967och 1987 tror jag också stämmer. (Det vore emellertid mer relevant att veta hur det förhåller sig med det nu). Vidare håller jag helt med om det du skrev om Hitler. (Min far som var holländare flydde till Sverige efter att ha varit förtryckt av nazister under andra världskriget, så jag har hört många vittnesmål om nazister och rasism).
Det är även lätt att förstå att eftersom ni arbetat med invandrare och flyktingar sedan 1974, så har det påverkat era politiska värderingar. Vi alla formar våra politiska värderingar efter vad vi upplever under livets olika skeden.
Min poäng är emellertid att ert sätt att resonera är mer utopiskt än praktiskt och realistiskt. Den intressanta frågan är ju: Vad är bästa sättet att nu inför valet 2010 förhindra att Sverigedemokraterna får plats i Sveriges riksdag.
Då påstår jag att mina 60 år lärt mig att det inte räcker med att påstå att man har rätt och vet bäst!
23/10 23:58 at 23:58
Jeje:
Jaha, och hur ska politikerna göra då, enligt dig? Ser inte att du har någon lösning du heller.
För övrigt; Förra gången man skällde på invandrare och flykting-och invandrarpolitiken, i början av 90-talskrisen, då gjorde man en undersökning där man frågade folk vad de ansåg om invandrare, jodå, de var ju problematiska.
Så frågade man dem också om de kände någon invandrare. Det gjorde de flesta, men, visade svaren på en annan fråga, de invandrare man kände var ju trevliga.
Alltså, varifrån får människor föreställningen att invandrare är så mycket mer problematiska än besvärliga och/eller kriminella svenskar? Det är ju uppenbarligen inte huvudsakligen pga egna erfarenheter man anser att invandrare förstör Sverige.
Sedan begriper jag inte vad du menar med ditt tal om våra ”politiska åsikter” som skulle bero på våra arbeten? Vi uttrycker inte vår politiska åsikt i det här inlägget, vi påvisar att Åkesson har fel i sakfrågorna. Det har ingenting med åsikter att göra. Det handlar om fakta.
24/10 00:52 at 00:52
Detta är politiska värderingar:
”När man nu, sedan 1991, har administrerat fram en hög arbetslöshet och försämrat trygghetssystemen, då händer tre ting:
1) Arbetslösheten blir ofta ännu högre bland invandrarna med ty åtföljande sociala problem.
2) Det blir väldigt lätt att hävda att försämringarna i trygghetsförsäkringarna beror på att invandrarna kostar för mycket.
3) Det går bra att värva röster med lögnaktiga påståenden om att invandrarna är av sämre sort än vi, mer kriminella, fuskar mer etc.”
Vad man ska göra har jag antytt. Fortsättningen kan alla goda krafter hjälpa till med.
Vad det gäller sakfrågorna rekommenderar jag Nordegren i P1 22 okt. Där redoviisar han statistik från BRÅ. Den visar att ni är ungefär lika tendensiösa som Åkesson.
24/10 16:38 at 16:38
Jeje:
Nej, det där är inte politiska värderingar, det är konstateranden av rena fakta (enkla sådana vad gäller den ekonomiska politiken sedan 1990) och som det finns ganska många undersökningar som stödjer (vad gäller de sociala konsekvenserna av sådan politik).
Rekommenderas till läsning ex boken: The Spirit Level, där mängder av sådana undersökningar redovisas.
24/10 21:53 at 21:53
Jag skulle kunna presentera en mängd vetenskaplig litteratur som stöder den förda ekonomiska politiken. Det blir till slut ”vetenskapernas kamp” utan segrare. Alla slutsatser och mänskliga beslut grundar sig på en kombination av fakta och värderingar. Att påstå att du bara håller dig till fakta är insiktslöst. Annars kunde vi ersätta demokratin med ”vetenskaplig diktatur”.
26/10 13:23 at 13:23
Om vi nu återför debatten till den parlamentariska demokratin, så kan man konstatera att om reaktionerna fortsatt går Sverigedemokraternas väg, så gäller följande:
En rödgrön regering är uteslutet om de rödgröna inte får egen majoritet. Och det får de knappast om SD kommer in i riksdagen.
Om de rödgröna får fler mandat än allianspartierna men inte egen majoritet har Mona Sahlin har sagt att S inte vill bilda regering, eftersom de ”aldrig kommer att regera ens med passivt stöd från SD”. (Dessutom har Åkesson sagt att de aldrig kommer att acceptera en regering som leds av Mona Sahlin).
För att kunna bilda regering kommer då de rödgröna att behöva stöd från ett borgerligt parti. Att C eller FP skulle svika alliansbröderna och stötta en S-ledd regering där Vänsterpartiet ingår är otänkbart.
I det läget kan det alltså inte bli en rödgrön regering och inte heller en Alliansregering eftersom Reinfeldt inte vill regera med aktivt stöd av SD.
Då finns egentligen endast två alternativ kvar. Antingen en Alliansregering med stöd av MP eller en minoritetsregering bestående av MP, FP, C och ev. KD.
Trycket på Miljöpartiet blir stort. Om de inte ställer upp på något av dessa alternativ blir det omval. De som vinner på det blir Sverigedemokraterna, ”de utstötta martyrerna”. Vem tror att MP vill ta det ansvaret?
Detta förklarar varför de båda språkrören är upprörda över att Reinfeldt sitter kvar om alliansen blir större än de rödgröna och dessutom varför språkrören vägrar svara på frågan om de stöder en alliansregering i det läget. Det passar inte deras valtaktik att berätta som det är före valet.
26/10 13:38 at 13:38
Jeje:
Nu är det dags för dig att läsa kommentarreglerna på den här bloggen. Jag borde nämligen ha strukit det här senaste inlägget i enlighet med dessa.
Det här inlägget handlade inte om hur riksdagspartierna ska hantera situationen om SD kommer in i riksdagen. Den handlar om Åkessons lögner i debattartikeln.
26/10 17:31 at 17:31
Ok. Ursäkta. Inte min mening att bryta mot några regler. Ta bort om det stör dig.
26/10 17:38 at 17:38
Jeje:
Nåja, det var kanske mitt fel, för jag frågade dig ju hur du ansåg att man skulle förhindra att de här åsikterna sprider sig. Så ditt svar får därför stå kvar. Men sedan tar vi resten av den här diskussionen vid ett annat tillfälle.
26/10 20:13 at 20:13
Ja, eller varför inte på min blog. http://5knop.wordpress.com
27/10 00:40 at 00:40
Jeje:
Du är osannolik. Du har ju länk till din blogg i vartenda ett av dina inlägg ovan!
27/10 08:02 at 08:02
[…] Andra bloggare: Röda Malmö,Jinge,Motvallsbloggen,Sjöstedt, […]
27/10 14:35 at 14:35
[…] SD-ledarens 10 fel (Aftonbladet) Motvallsbloggen: Verkligheten bakom Åkessons propaganda Facebookgrupp: Stoppa massinvandringen av isbjörnar! JK: SD:s debattartikel ej brottslig […]
09/09 17:45 at 17:45
Jag måste medge att när jag läser denna sida, så mår jag illa. Det är tydligt, att Kerstins egna värdringar och livsramar spelar större roll, än som opartisk & analytisk recension av Åkesson artikel.
Jag vill påstå att Kerstin har fler i några fall. Om hon tar reda på mer fakta om Morernas styre i Andalusien, så skulle hon finna uppgifter på, att det var döden eller att underkasta sig Islam, som gällde för Judar och Kristna. De blev andra klassens medborgare, kallades kaffer och betalade straffskatt. All diskriminering känner man inte till, men att judar och kristna hade att välja döden eller underkastelse, det är faktiskt allmänt känt.
Samma sak när muslimerna intog dagen Istanbul, där var det underkastelse eller blodbad som väntade. Flera historiebeskrivningar vittnar om blod som rann på golvet från halshuggna kristna.
Kristina är en påläst och intelligent person, ingen tvekan om det. Jag når knappast hennes höjder men anser trots hennes överlägsenhet, att hon har fel.
Nästa sak jag vill påpeka är att invandrare och muslimer är överrepresenterade i svensk brottsstatistik.
– politisktinkorrekt.info/2010/08/25/sds-valdtaktsrapport-slappt/
– dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859
-
09/09 22:21 at 22:21
Peter:
och vad har krig som försiggick för ett halvt årtusende sedan med dagens situation att göra? Ingenting.
Resonerade man som du vad gäller alla nationer, så skulle tyskarna hata svenskarna för trettioåriga kriget och anse att svenskar är ett farligt släkte varför de absolut borde hållas utanför Tyskland. Ryssarna skulle säga samma sak, liksom norrmännen.
Och det där med att invandrare är överrepresenterade i svensk brottsstatistik säger inte så mycket. Dels anmäls invandrare oftare, dels döms de oftare än svenskar, dels så är en del av de brott sin begås av icke-svenskar begångna av personer som inte bor i landet men som kommit hit bara för att begå brott.
Kan berätta för dig att för 35 år sedan var finländare överrepresenterade i brottsstatiken i Sverige, och kan du tänka dig, svenskar i brottsstatistiken i Finland. Så tagga ner. De där siffrorna säger ofta inte alls vad man påstår och tror att de säger.
09/12 19:55 at 19:55
[…] Länkar till fler inlägg på Motvallsbloggen om detta ämne: – Verkligheten bakom Jimmie Åkessons propaganda, Motvallsbloggen 20/10 2009 – Hur sverigedemokraterna luras utan att ljuga, hur journalister inte gör sina jobb och varför […]