Washington har siktet inställt även på Ryssland och Kina
Är man lite uppmärksam kan man pricka in nästa offer för Washingtons krigsaktiviteter, efter Libyen, Syrien och Iran. Att Iran står på tur ska man vara både blind och döv för att inte ha sett och förstått. Kriget mot Iran har i praktiken redan börjat med både mördandet av Irans kärntekniker och med de ekonomiska sanktionerna. Sådana brukar USA ta till innan man tänker ”ta ner” en regim. Dessa sanktioner är säkert ämnade att försvaga länderna innan man sätter igång den slutliga kampanjen för att få till stånd regimskifte. Möjligen tror man att om man gör livet till ett elände för befolkningen så kommer den att vända sig mot sin ledare/diktator, vad landet ifråga nu har. Det fungerar dock inte på det sättet och det skulle förvåna mig mycket om man inte vet det i Washington.
De flesta har nog ännu inte insett att Washington har siktet inställt också på Ryssland och Kina dock. Är man lite insatt i vad USA/Nato (som måste betraktas som en USA-styrd organisation) sysslar med och förstår hur propagandan förs, då inser man att så är fallet, och då inser man också att både Ryssland och Kina har insett detta och att de börjat vidta mått för att försvara sig.
Vi ser hur kampanjen mot Ryssland började redan för flera år sen, men har intensifierats just nu, liksom propagandakampanjen mot Kina. Bl.a. såg vi den i protesterna mot valet i Ryssland, som var åtminstone delvis organiserat av amerikanskfinansierade s.k. NGO:er, ”Non Gevernmental Organisation”. Dessa är i själva verket, åtminstone delvis, finansierade av amerikanska Kongressen, genom NED, ”National Endowment for Democracy”. (1)
NED är en organisation som verkar runtom i hela världen och som utbildar, finansierar och stöttar aktivistgrupper som kritiserar och protesterar mot sina regimer och som i förlängningen kan användas för att skapa kaos i andra länder inför iscensättandet av regimskiften.
Så här presenterar sig NED på sin hemsida:
The National Endowment for Democracy (NED) is a private, nonprofit foundation dedicated to the growth and strengthening of democratic institutions around the world. Each year, with funding from the US Congress, NED supports more than 1,000 projects of non-governmental groups abroad who are working for democratic goals in more than 90 countries.
(Min översättning: The National Endowment for Democracy (NED) är en privat, icke vinstdrivande organisation som är ägnad att stärka demokratiska institutioner runtom i världen. Varje år stödjer NED mer äbn 1000 projekt genomförda av icke-regeringsstyrda (non govermental) grupper som arbetar för demokratiska mål i mer än 90 länder, med medel från den amerikanska kongressen.)
Med införande av demokrati menas i det här sammanhanget inte införande av folkstyre utan tillsättandet av regimer som tillåter det internationella (läst det angloamerikanska) kapitalet att köpa upp och exploatera ländernas naturresurser. Val kan ingå i projekten, men de ska inte vara fria (mer än till namnet) utan styrda så att de nya regeringarna garanterat kan kontrolleras från USA, som vi sett i Irak, i Afghanistan och nu senaste i Libyen. Styrningen kan se ut på olika sätt.
Bara benämningen på den paraplyorganisation som NED utgör, är i sig en propagandahistoria. När Västmakterna kolonialiserade världen förra gången, för några hundra år sedan, var det, sade man, för att ”civilisera” vildarna och för att frälsa dem genom att ge dem kristendomen. Det tyckte människor i Europa och Amerika på den tiden var väldigt humant. Idag säger man istället att man vill ”ge dem demokrati”, något som alla vi i Västvärlden sätter väldigt högt och tror på som det överlägsna systemet. I själva verket vill man inte alls demokratisera de länder man nu attackerar och återkolonialiserar på olika sätt, utan syftet är att förslava dem och/eller att lägga vantarna på ländernas naturresurser.
De flesta av oss som följde med i nyheterna kring det senaste valet i Ryssland, där Putin återvaldes till president, minns hur det förekom protestdemonstrationer mot valet och vi minns också namnet på en av de aktivistgrupper som stod bakom dessa protester, GOLOS. Denna organisation finns med på NED:s lista över NGO:er i Ryssland.(2) Senast jag räknade antalet sådana som var verksamma där var de 52 till antalet. Läs gärna runt på NED:s hemsida. Det är ganska lärorikt. Vi kan utgå ifrån att det inte är någon slump att det också finns ett antal sådana här organisationer på Balkan exempelvis, liksom i Ukraina.
Ryssland har, på grund av de här aktivistgruppernas (NGO:ernas) verksamhet i Ryssland, just röstat igenom en lag som tvingar dessa NGO:er att registrera sig som utländska agenter och att redovisa varifrån de finansieras. I Sverige har vi fått höra om den här lagen, på nyheterna i media, och attityden har varit ganska klar: ”Det här är inte demokrati, det här är det gamla odemokratiska Sovjet som återuppstått.” Men, vad man inte talat om samtidigt som man berättat om den här lagen, är att man har nästan exakt samma lag i USA:
NGOs on steroids: ’Foreign agents’ to front up in Russia (utlagd 13/7 2012)
Det säger sig självt att ett land inte kan acceptera att en grupp finansieras från andra länder för att försöka undergräva legitimiteten hos den egna regeringen eller riksdagen och destabilisera landet. Vi svenskar skulle inte uppskatta att ha en massa organisationer här som finansierades av Ryssland och vars syfte vore att störta vår regering och ersätta den med en Rysslandsstyrd sådan. Vi har alltså ingen anledning att anklaga Ryssland för den här nya lagen. Det är en fullkomligt begriplig säkehetsåtgärd av en stat som vet att den redan är utsatt för de första stegen i en destabiliseringskampanj vars syfte är att störta regimen. (3)
Vad gäller Iran har man alltså redan kommit över stadiet av ren demonieringspropaganda och övergått till nästa steg, ekonomiska sanktioner. Vi accepterar dessa för att vi ju lärt oss se på Iran precis så som propagandamakarna vill att vi ska göra, som en förfärlig stat. Nu har jag väl svårt att betrakta Iran som en fullfjädrad demokrati (men det anser jag inte heller att USA är idag) men jag kan fördenskull inte önska död och förintelse över en massa oskyldiga iranier och jag kan inte se vad dessa vinner på att Irans olja hamnar i de multinationella oljebolagens händer. (*)
I fallet Ryssland har man än så länge bara hunnit till de första stegen i demoniseringspropagandan, liksom vad gäller Kina, ja bortsett förstås från NGO:ernas protestdemonstrationer. I Syrien har man kommit längre och övergått till att utöva ren och våldsam terrorism, med hjälp av Gulfstaterna Qatar och Saudiarabien, med hjälp av inhyrda våldsmän men även av missnöjda syrier och med hjälp av betalda och utbildade desinformatörer som sprider falska uppgifter till media, till oss mediakonsumenter. Målsättningen är att avsätta regimen och ta över styret av Syrien, genom de nickedockor man har kontakter med, personer som vistats länge i USA eller Storbritannien, precis som man gjort i Libyen. Detta mål får kosta hur mycket som helst i människoliv och förstörd infrastruktur. I denna propaganda ingår nämligen att vi ska tro att det är den aktuella regeringen som åstadkommer förödelsen och eländet. Ett inte ringa antal av de resningar eller uppror, som vi har sett runtom i världen på senare år, har satts igång och ibland organiserats av sådana här NGO:er.
Det otäckaste med den här verksamheten är att USA inte gör någon hemlighet av den, även om man använder sig av propagandistiska beskrivningar av den och även om den framställs som humanitär. De styrande vet nämligen idag att det inte spelar någon roll därför att majoriteten av alla människor i Väst är lätta att lura på grund av att de är så okunniga, både om hur propaganda bedrivs och om var de kan skaffa sig information om vad som pågår. Idag vet de styrande (eller snarare deras rådgivare), utifrån beteendevetenskapliga studier, att man inte behöver ta till den typ av åsiktsförtryck som 1900-talets diktatorer, Hitler, Franco, Stalin m.fl. utövade. Det gör ingenting om några procent av människorna i Väst vet och förstår vad som händer så länge majoriteten inte inser det och det gör den inte när media kontrolleras av makten eller av maktens hantlangare. Men, för säkerhets skull utvecklar man tekniker för att kontrollera alla människor idag.
Ju säkrare man som nyhetskonsument är på att man inte låter sig luras, desto lättare blir man ett offer för propaganda och den som en gång fallit för en propagandalögn har sedan ännu svårare att förstå och komma till insikt. De flesta vill nämligen inte inse, och inte ens inför sig själva erkänna, att de har blivit lurade. Det finns det också beteendevetenskapliga experiment som visar.
/Kerstin
PS: jag rekommenderar den här artikel i The Guardian. Den är mycket avslöjande och kärnpunkten i artikeln är att angreppet på Syrien planerades i USA redan 2006. Artiklen, som har rubriken ”The Syrian opposition: who’s doing the talking?”, handlar också om de personer som var inblandade i planeringen och om deras kontaktnät. Om jag orkar ska jag försöka återkomma till den och referera den lite kort senare men tills dess vill jag inte undanhålla de intresserade artikeln ifråga.
Tillägg 16/ 7 2012 kl. 14.45 /Om Resursnationalism
*) Det har börjat dyka upp lite här och där på sistone, framför allt i engelskspråkiga tidskrifter och siter, än så länge – ordet ”resursnationalism”. ”Nationalism” är något fult. Dels associeras det med nazismen, dels med fientlighet mot människor från andra länder, med etnisk purism och etniska rensningar. Sådant vill vi inte ha. Alla människor på jorden bör ju acceptera och respektera varandra och omfamna varandra.
Alltså är ”resursnationalism” något högst avskyvärt. Sådant ska vi inte acceptera någonstans. Men vad menas egentligen med begreppet? Vad syftar det till? Jo, det är en fin omskrivning för ett lands vägran att låta andra staters företag köpa upp deras naturresurser, de multinationella giganternas rätt att lägga på beslag på all världens resurser och rikedomar alltså. Vinsterna från sådana ska inte i första hand gå till de länder där resurserna finns och till människornas där välfärd, utan till de megamäktiga och megarika multinationella företagen, som företrädesvis är amerikansk- och/eller engelskägda (kallas ofta för ”amerikanska intressen” när USA:s politiker talar om dem). (4)
Begreppet ”resursnationalism” ska nu trumfas in och vi ska alla lära oss att inse hur hemskt det är med ”resursnationalism”. Så det kan vara värt att redan nu fundera på vilka som i första hand ska gynnas av att vi fördömer sådan och att vi så småningom förstår nödvändigheten av att vi (USA/Nato) bekrigar sådan varhelst den dyker upp på jorden och byter ut regimer som uppvisar denna hemska, diktatoriska och frihetsinskränkande nationalism.
Länkar:
1) Länk till NED
2) NED-finansierade NGO:er i Ryssland
– NED-finansierade NGO:er i Central & Östra Europa
2) GOLOS, Wikipedia
2) Ryssland. Vems språkrör är GOLOS? Maverablogg 3/12 2011
3) Going Rogue: America’s Unconventional Warfare in the Mideast, Sharmine Narwani, al-akhbar 25/5 2012
3) Vad kommer att hända i Syrien, Motvallsbloggen 13/6 2012
– USA hotar Ryssland och Kina för deras stöd till Assad, Motvallsbloggen 6/7 2012
4) Resource nationalism, Wikipedia
4) The turning tide of resource nationalism, Javier Blas, ft.com 15/6 2012
4) Grim tidings from a veteran resource nationalist, John Robinson West, ft.com 22/4 2012
– Questioning the Syrian “Casualty List”, Sharmine Narwani, alakhbar english 28/2 2012
- USA vill störta Assad som ett led i kampen mot Iran, Kina och Ryssland, Anders Romelsjös blogg 8/7 2012
16/07 09:37 at 09:37
Hej Kerstin.
Tack för alla dina bra bloggposter. De är viktiga! Jag besöker så gott som dagligen din blogg.
Nu är det tydligen så att även ryskspråkig media av olika slag skapas och drivs av utländska intressen:
http://en.rian.ru/russia/20120716/174624933.html
mvh.
16/07 12:29 at 12:29
Alexander:
Tack för uppmuntran :-).
Det är ju självklart att USA sänder på många olika språk. Är det inte just ett kommunikations-och propagandakrig som Hilary Clinton förklarar i videon i det tidigare inlägget:
http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=10730#comments
16/07 16:53 at 16:53
Bra bloggpost.
Ryssarna har äntligen dragit i handbromsen och vägrar att följa USA:s propåer om Syrien. På något sätt verkar det som om ryssarna sent omsider har förstått vad USA är ute efter, nämligen världsherravälde som en gång stoppades av just Rysslands folk.
16/07 17:19 at 17:19
Aha – Kerstin – det där har jag funderat på länge och mycket, om nationalism i förhållande till resursanvändningen!
Så BRA att du tog upp även detta! Såväl som det övriga i denna blogg!
Jag har inte kommenterat den ännu – eftersom det ju inte finns så mycket att tillägga.
Mer än kanske de tankar som jag umgåtts mycket med på senare tid om hur det kommer sig att väldigt utvecklingsbara, småskaliga och lokalt kooperativa utvecklingsprojekt drivna av småbrukande bönder själva, som visat sig slå hur väl ut som helst inte lyckats erhålla mer draghjälp och uppmärksamhet än vad som varit fallet.
TROTS att de dessutom för ytterligt små kostnader och / eller större åtaganden samtidigt utgör garantin för att tex inte regnskogarna bränns ner i den ytterligt destruktiva utvecklingssnurr, som småbrukande bönder i Sydamerika hamnat i tillsammans med naturen / kretsloppen.
Eller att ökenspridningen i Nord- Västafrika SAHEL inte ökar än mer.
Och PÅ SAMMA gång skulle kunna åtgärda de ödesdigra klimatförändringar som vi nu alla och tom storbönderna här i landet drabbas av numera.
Men det kanske är att föra ut diskussionen i allt för vida svängar?
16/07 17:47 at 17:47
Jag bifogar denna info Kerstin, så får du göra vad du vill därmed. Ta bort det om du tycker det blir för spretigt i förhållande till ditt eget fokus.
Se dokumentären ”Upp i rök” som sändes på Kunskapskanalen förra veckan.
http://www.svt.se/2.174787/1.2818397/upp_i_rok
Varje år fortsätter det svedjebruk som nyttjas av Honduras småbrukande bönder att orsaka större utsläpp än bilar och flygplan.
Men den hängivne forskaren och bonden / naturälskaren och idealisten Mike Hands har kunnat visa dessa bönder på ett nytt sätt att odla som både motverkar den destruktiva utvecklingstrend som deras svedjebruk förorsakar både dem själva och världens klimat, samtidigt som det ger dem mycket bättre förutsättningar att erhålla en större och varierad avkastning och dessutom uppleva en mening med sina liv genom en bevarad yrkesstolthet i egenskap av odlare=dvs den som KULTIVERAR naturen genom att samverka med den – inte motarbetar den.
Och ändå tycks inte projektet riktigt lyckas få styrfart att utvecklas i större skala, trots Mike Hands idoga försök att bidra därtill, genom att framträda både i FN och annorstädes.
How come?
16/07 17:48 at 17:48
Detta är mycket viktigt.
”Det säger sig självt att ett land inte kan acceptera att en grupp finansieras från andra länder för att försöka undergräva legitimiteten hos den egna regeringen eller riksdagen och destabilisera landet. Vi svenskar skulle inte uppskatta att ha en massa organisationer här som finansierades av Ryssland och vars syfte vore att störta vår regering och ersätta den med en Rysslandsstyrd sådan.”
Detta var ju exakt vad Sovjet med sina lydstarer gjorde när man finansierade den svenska vänsterrörelsen
16/07 17:57 at 17:57
Lasse Strömberg:
Japp, det har i alla fall Putingänget insett.
Sangamar:
Visserligen berör du ett angeläget ämne, men det hör inte till den här tråden. Låter den stå, men läs gärna reglerna för kommentarer här (länk överst under Categories t.h.) som jag kommer att tillämpa även på dina kommentarer framöver. Det finns ett bra sätt om man inte tycker att andra bloggar tar upp de ämnen man själv vill föra fram, att starta en egen blogg :-).
Larry:
Hur mycket betalade man dem? Om man betalade dem för att protestera mot regimen i Sverige så var det förstås inte acceptabelt. Men det gör ju inte NED:s verksamhet mer acceptabel och den pågår just nu. Sovjet däremot, finns inte mer.
16/07 18:25 at 18:25
Jag råkar bara känna till flödet via Tell-Impex som du kanske visste ägdes av Knut Tell.
Möbler som köptes i DDR av KF och Ikea skulle gå via det bolaget och den största delen av kommisionen skulle gå till den svenska vänsterrörelsen enligt instruktioner från SED.
Problem uppstod när APK bröt sig ur VPK 1977, därefter är jag osäker på den affärsmidellen fortsatte.
Jag skulle inte vara det minsta förvånad om likande finansieringar skedde från andra östländer. Vad man än betalade för så var inte avsikten att försvaga kommunisterna
Nej, det gör inte andra eller liknande finansieringar mer acceptabla.
16/07 19:15 at 19:15
Larry:
Det tycks alltså som om det inte var accepterat i Sverige att vissa politiska rörelser tog emot pengar från andra länder – då heller, eftersom man gick omvägar med pengarna. Det måste ju ha handlat om att dölja stödet i så fall.
Jag har aldrig varit medlem i något parti och hade inte något att göra med de olika vänsterfraktionerna då, mer än att jag kände en och annan av dem som var med. Du kan vara övertygad om att hade nätet funnits på dem tiden och jag hade bloggat, så hade jag kritiserat ett sådant ekonomiskt stöd, om det blivit bekant att det förekom.
Dessutom, idag finner jag det ointressant varifrån denna vänster fick sina pengar då. Dels för att det inte rättfärdigar USA inblandning i andra länders angelägenher idag, dels för att det är historia och inte alls relevant för vad som händer idag. Om Olle slog sin fru för 30 år sedan då är detta inte ett bra skäl för Pelle att slå sin fru idag, eller en godtagbar ursäkt för Pelles handling – men det verkar vi ju vara överens om.
16/07 19:24 at 19:24
Okej, Kerstin, det var det jag också anade att du föredrar att hålla strikt fokus på just de utrikespolitiskt / strategiska spörsmål som du så välförtjänt underrättar oss andra om.
Och det respekterar jag naturligtvis och ska självklart rätta mig efter.
MEN – det gör mig kanske ändå lite besviken eftersom jag själv aldrig kan frånhålla mig impulsen att sätta allt i relation till vartannat i de större mer övergripande mönstren/ orsakssambanden.
Jag HAR försökt starta en egen blogg ”Mönstren som förbinder” – men företaget stupade kanske på sin egen orimlighet – att ta upp precis allt om allt, sett ur helikopterperspektiv.
Ett evig dilemma för mig det där – har varit så i hela mitt liv!
Vet bara inte vad jag ska göra åt det!
Och nu har du bibringat mig den pusselbit som jag tidigare varit i avsaknad av det storpolitiskt strategiska maktspelet!
Så please forgive me – om jag inte kunnat avstå ifrån frestelsen att connecta det med mitt!
Ska inte upprepas, jag lovar!
16/07 20:30 at 20:30
Intressant för alla inblandade i diskussionen att diskutera kunde kanske vara med vilka / vilken sorts honnörsord som en viss stormakt försöker skaffa världsherravälde över en annan sett i förhållande till de metoder som används för att implementera detsamma. Precis som Kerstin redan är inne på ( ”civilisation” numera förvandlat till ”demokrati”)
Enligt konceptet ”ändamålen helgar medlen”
Och sett också i förhållande till den kraft man har att sätta bakom de fagra löftena och honnörsorden (kanske också förtäckta till hot) i form av ekonomiska o militära resurser.
Rysslands är ju i underläge gentemot USA:s – och det enda som gäller i den nyliberala agendan är ju ”money talks” Inget annat. Demokratin antas födas per automatik ur ekonomin /teknologin.
Finns det öht någon ”civilisation” som tagit kål på fler människor på denna jord än vår egen?
Och hur ter sig det i förhållande till vår egen uppfattning om den såsom varande höjden av humanitet, upplysning civiliserat beteende och sk ”demokrati”- till skillnad från de där andra – vildarna och dom och deras faktiska omständigheter och kulturella livsvärldar uppbyggda av obrutna traditioner sedan årtusenden tillbaka – kanske tom hundratusentals, i balans med den omgivande natur de varit stadda att förvalta?
Antropologen Alf Hornborg uttrycker sig om detta i termer av modernitetens uppslukande av allt som heter natur o kultur i ömsesididigt samspel, för att inlemma allt fler i sin allomfattande alienation och lösdrivande hemlöshet från såväl lokalsamhället / naturen som den egna kroppen i form av förtingligande.
16/07 23:04 at 23:04
Nästa stat till rakning i vår närhet är Vitryssland, en rakning påkallad av att det ska bli parlamentsval där i höst. Eftersom landets president Alexander G. Lukasjenko inte gått med på att sälja ut landet till västliga intressen eller upplåta landet för USA-baser kallas han i västliga medier för diktator. Nyss försökte västliga intressen störa EM-fotbollen 2012 i Ukraina-delen genom att dela ut Tymosjenko-tröjor till västliga åskådare, som förväntades göra sin plikt för att protestera mot Ukrainas nuvarande styre. Så upptäcktes att damen inte var så populär hos allmänheten där som medierna gett oss en föreställning om och gläfset tystnade. Misslyckandet där avhåller dock inte från mediala attacker mot andra mål som Vitryssland. Det här är bara ett mönster som ständigt upprepas, i lite olika varianter.
Vi har alltså redan sett att kampen mot Vitryssland pågår för fullt. Senaste påminnelsen om det kom när Loreen häromdagen sjöng vid årets öppningsgala på konstfestivalen Slavianskij Bazar i vitryska Vitebsk, staden där Marc Chagall föddes (som Mojsje Z. Sjagalov). Med massmedial uppbackning avkrävdes Loreen av MR-mobben omedelbart en trosbekännelse: För att sjunga i Vitryssland, måste hon också klart markera sitt ogillande med landets politik. Fantastisk utveckling för övrigt där vi numera ser att politik, musik och konst ska blandas ihop! Tänk förresten hur det skulle ha låtit hos oss om sovjetiska artister efter besök i väst skulle ha avkrävts förklaringar om vad de gjort för att sprida revolutionens flamma!
När väst är på gång är det inte tal om mänskliga rättigheter i FN-stadgans mening utan i dess US-amerikanskt snäva, propagandistiskt urvattnade version. Strategin med så kallade MR-organisationer utvecklades på 1980-talet av president Carters säkerhetspolitiske rådgivare Zbigniew Brzezinski. Syftet var tjänst i det kalla kriget.
Sverige drar förstås sitt strå till stacken. Så kallade NGO:er blir också i Sverige stora med statliga pengar. Den så kallade Svenska Helsingsforskommittén (SHK) – nu havande förvandlat sig till Civil Right Defenders – åberopades ofta som en sanningssägare kring Jugoslavien, inte minst av Public Service. Organisationen lyckades efter Natos bombningar 1999 under ett decennium pungslå skattebetalarna på minst ett par 100-talmiljoner kronor via SIDA för att som det hävdades utveckla demokratin i bl.a. Serbien (kan vara värt att minnas för dem som tycker att ett naket enprocentsmål är eftersträvansvärt). Årliga medlemsavgiften i SHK låg kring 15 000 kronor. Det är med andra ord vad man skulle kunna kalla en riktig VGO, dvs. very governmental organisation – för privat utrikespolitik. Ursprungsnamnet hämtades efter Helsingforsavtalet 1972, ett avtal i vilket okränkbara gränser var en hörnsten. Inget som dock störde SHK:s syn på Balkan, när väst såg till att nya gränser krigades fram där.
Ska tillfogas att de småsmulor som via UD hade tillfallit ett fåtal verkliga svenska fredsorganisationer drogs in under Anna Lindhs tid som utrikesminister med kabinettssekreteraren Jan Eliasson, efter att de protesterat mot Natos bombningar av Jugoslavien 1999.
Förresten. Ska det betraktas som framgångsrikt arbete av SHK att valdeltagandet i sista valomgången av Serbiens presidentval i maj i år låg under 50 %. Efter valfusk utan västliga protester (!) i första valomgången, där ”rätt” motkandidater skulle sållas fram! En serbisk vän förklarade det låga valdeltagandet i landet med att valet var ointressant för det gällde, vem skulle sitta i väntrummet på USA:s ambassad i Belgrad och ta emot order. Landet är nu ekonomiskt utplundrat efter att västliga företag fått fritt fram och efterlämnat en skyhög arbetslöshet. Det här ser idag människorna i öst, de som inbillade sig att anknytning västerut skulle betyda välstånd! Alltså det som är en väsentlig beståndsdel av FN-stadgans syn på mänskliga rättigheter!
Om hur väststyrda OSSE kan förvanska i sin valrapportering framgår här i en artikel på Newsmill av Seppo Isotalo:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/05/s-gick-valet-i-vitryssland-till
För övrigt pågår en beklämmande kampanj mot Ryssland på nyhetsplats i Svenska Dagbladet. Vilket ramaskri det skulle bli om rapporter från USA skulle se ut som Jan Blomgrens artiklar där i SvD. De är en ren oförskämdhet mot läsarna, uppenbarligen uppmuntrad av ägaren Schibsteds. Annars blir det hela bara oförklarligt.
17/07 02:33 at 02:33
Jan Hagberg:
Intressant information, och visst du har rätt, Vitryssland ligger också i pipe-linen. Har noterat det men glömt det pga mitt engagemang för Syrien just nu. Kommer USA/Nato att klara av att skapa rejält kaos där, för de torde inte försöka sig på en FN-resolution om en No Fly Zone och knappast heller att börja bomba Vitryssland?
Och Jan Eliasson – ja han har ju belönats av FN nu
Den mannen har jag aldrig litat på. Man undrar ju om hans nya post inom FN handlar om att försöka förändra svenska folkets inställning till Nato och Natos krig runtom i världen. Om Sverige vet man säkerligen två ting, dels att en majoritet av oss är emot medlemskap i Nato och dels vet man att en stor del av svenska folket är positivt inställt till FN. Nå, det kan ju vara så enkelt som att USA, som förstås har tillsatt honom, anser honom vara en pålitlig nickedocka.
Men sen har vi ju vad som alltmer liknar en Israelisk kampanj mot Sverige, för vår hemska antisemitism. Vad ska man tro om den? Vad indikerar den? Är det Bildts något ljumma attityd gentemot Israel som förorsakar kampanjen?
17/07 18:29 at 18:29
Jan, du har helt rätt i att det bara är en tidsfråga innan det exploderar i Vitryssland. I dagens värld går det inte längre att trycka ned och omyndighetsförklara ett folk.
Res in till Minsk och skaffa dig en uppfattning om landet och dess inre förhållanden, jag lovar det är ett spännande och skrämmande land.
17/07 19:23 at 19:23
Larry, du tramsar på. Har du möjligen varit i Minsk. I natt kom jag på ett passande ord – knäppgökar! Kan passa på många t ex de som hyrde ett flygplan häromdan för att kasta ner tusentals nallar över Minsk. Med propaganda mot regimen och för yttrandefrihet. Om du var i Minsk, Larry. såg du några teddybjörnar? Planet startade i Litauen och björnarna kastades troligen ut där också. Knäppgökar passar väl bra, eller hur, Larry?
17/07 23:05 at 23:05
Sixten, svaret på din fråga är ja jag har varit och jobbat i Minsk. Inte bara i Minsk utan i stora delar av landet.
Jag om mina dåvarande medarbetare har besökt otaliga produktionsställen för att göra affärer. Jag har suttit många kvällar och snackat mellan skål och vägg med fabrikschefer och desras medarbetare.
Knäppgök tänker jag inte kalla dig men jag tror du tilhör dom som har litet kunnande om Vitryssland
Jag såg inga teddybjörnar men väl levande bjlrnar på en cirkus.
Berätta nu Sixten vad du vet om Minsk, det vore betydligt mer upplyftande än att påstå att jag tramsar
17/07 23:44 at 23:44
Jag kan försäkra Larry att Minsk är väl värt ett besök, idag en vacker, för våra ögon mycket annorlunda stad, halvannan timmes flygresa från Stockholm. Av Minsk återstod efter kriget bara ett antal offentliga byggnader och några kyrkor. Staden fick alltså helt och hållet byggas upp på nytt efter kriget. Det arbetet påbörjades 1947 och kunde anses ha nått ett mål kring 1990. Staden hade under tiden också vuxit kraftigt i storlek. Den består i huvudsak av en höghusbebyggelse med oerhört breda vackra avenyer. Den längsta bland dem är Oberoendeprospekten, 18 km lång.
Vitryssland maldes fullständigt samman under tre års tysk ockupation, innan Röda Armén förmådde pressa tillbaka tyskarna. Under tiden bedrevs ett intensivt partisankrig mot tyskarna. Landet fick betala ett förfärande högt pris för att ligga i vägen för den tyska krigsmaskinen, på dess väg att försöka nå Moskva. Antalet dödade människor i Vitryssland under kriget var 2,2 miljoner, civila eller i uniform, eller 25 % av befolkningen – fler än det sammanlagda antalet dödade brittiska och amerikanska soldater i hela kriget.
Som jämförelse kan nämnas att motsvarande siffra för Finland var 90 000 döda, ett som vi med vår bakgrund kan tycka oerhört högt pris. För Norge talas det om 10 000 döda på grund av kriget. Med Vitryssland talar vi alltså om ett land med helt annorlunda och fruktansvärt skrämmande erfarenheter av kriget. Ett bekymmer är, att nu står ett hotfullt Nato ungefär där Tyskland stod 1942. Det skrämmer verkligen. Det skrämmer också att Sverige idag är så insyltat i detta hot, genom Natos täckmantel PFP (Partnership for Peace som det så vackert heter). Då 1939 kunde en klok Per-Albin Hansson hålla vårt land borta från krigets fasor trots krigsaktivisternas ansträngningar att dra in oss på Finlands sida.
Ett bekymmer för Vitryssland är att man före Sovjetunionens sammanbrott hade en industriell bas helt inriktad på maskinleveranser till hela Sovjet. Denna tidigare naturliga marknad föll så bort, praktiskt taget över en natt. Det måste då vara en grannlaga uppgift att göra en omställning, så att skadorna för befolkningen blir så små som möjligt. Det sker naturligtvis inte gnisselfritt men det bekymrar säkert inte den Minska kultureliten som vill höras och synas i väst.
Därav Larrys prat om att ”i dagens värld går det inte längre att trycka ned och omyndighetsförklara ett folk”. Det låter som ett försök att upprepa det som hände i Belgrad kring år 2000 genom ”studentrörelsen” Otpor och dess kampanj för att mota bort Milosevic, med det som för oss medialt skulle presenteras som en spontan motståndsrörelse! Tillhör den anonyme Larry kanske dem, som vet vad som ska regisseras härnäst?
SVT visade senare alldeles oavsiktligt verkligheten i ett idoliserande ”Dokument Utifrån”-program om Otpor, att bakom studentrörelsen fanns mycket nöjda, distingerade och väletablerade amerikanska herrar, vilka stod för ett pekuniärt bidrag i storleksordningen 500 miljoner kronor till organisationen, alltså en halv miljard kronor! Därmed är vi inne på det som berörts här på bloggen: ”Vad säger svensk författning om utländsk inblandning i svenska riksdagsval?”
Efter att Otpor med statskuppen år 2000 i Belgrad gjort sitt i Serbien för herrarna, har denna falska massrörelse blivit helt betydelselös för utvecklingen i hemlandet. Historien stannar för dens skull dock inte här. Otpors knutna näve skulle under 2003 dyka upp i Georgien. Likheten upprepas också i en ockupation av parlamentet i Tiflis senare under hösten. I tyska tidningar kunde man den hösten läsa om hur amerikanska plan hade flugit Otpor-studenter till universitet i Georgien för att lära ut uppror!
Sålunda kunde följande exempelvis läsas i Berlintidningen Tagesspiegel den 24 november 2003:
Förvisso utesluter den personliga fiendskapen inte helt och hållet gemensamma intressen mellan Soros och Bush. I Georgien har till exempel både valutaspekulanten och USA-regeringen stött ”Liberty”-Institutet. Detta institut har varit den centrala kraften bakom upproret mot Eduard Sjevardnadze. I februari hade en delegation från Liberty-Institutet rest till Serbien för att där lära sig av motståndsrörelsen ”Otpor” riktad mot Slobodan Milosevic. Några månader senare kom Otpor-företrädare till Georgien. Där undervisade de tusentals studenter från hela landet i revolutionär och subversiv teknik. Uppenbarligen med framgång. Detaljerna om Liberty-Institutets arbete avslöjades i måndagens Wall Street Journal. Enligt referatet spelade också den tyske ambassadören i Tiflis en viktig roll i händelserna.
Så var det med denna spontana rosornas revolution! Något om den verkligheten hördes aldrig från svenska medier. De fortsätter i stället okritiskt sitt sagoberättande på ständigt nya områden. Georgiens president Saakashvili som här lyftes fram har senare inte varit alltför nogräknad med demokratin, för att uttrycka sig milt, och dessutom har han från ett militärdepartement nedlusat med amerikanska rådgivare 2008 startat krig mot Ryssland.
Så har det fortsatt i Ukraina med det som blivit kallat orangea revolutionen, som var allt annat än en spontan upprorsrörelse. Försök i den vägen har också gjorts i Vitryssland men där har utlandet inte lyckats spåra upp någon karismatisk företrädare att bygga sina intressen på. I Kairo dök också Otporsymbolen upp, men nu under namnet CANVAS. Självfallet var den organisationens representanter heller aldrig villiga att berätta om sin finansiering!
18/07 01:05 at 01:05
Tack Jan H för denna din redogörelse om förhållanden som man annars bara kunnat ana, om man är duktig på att läsa mellan raderna i våra vanliga media, eller haft tillgång till andra mer svåråtkomliga källor, vilket ju inte är allom givet. Bilden av vad som sker i global skala blir nu lite mer begriplig.
18/07 01:20 at 01:20
Jan, Sant är att Vitryssland blev väldigt illa åtgånget under inte bara det första världskriget utan i synnerhet under andra. Oerhört vackra avenyer …Nåja det är en smaksak men en konskevens av krigets förstörelse och den ”nya tidens arkitektur”
Det var inte bara Vitryssland som tappade den sovjetiska marknaden över en natt, det samma gällde samtliga länder inom sovjetsfären, exempelvis även Finland. Poängen är att Vittryssland är det land av dessa som har klarat sig sämst sedan 1989 (det finns några fd republiker i den asiatiska delen som har det värre).
Industrin är fruktansvärt föråldrad, exportindustin är undermålig, Landet är helt beroende av import från Ryssland för att klara sitt energibehov.
Nej den anonyme Larry har ingen om när något kommer ske i Vitryssland men han är övertygad om att befolkningen inte kommer acceptera en diktatur i längden och heller inte en lägre levnadsstandard än omvärlden.
Han ser också hur väldigt många länder i Sovjetssfären söker sig till Nato och väst, trötta på att ha varit hunsade av Sovjet. Lite tonårsmentalitet, visa att jag kan och får bestämma själv oavsett om det egna beslutet är bra eller dåligt. Den anonyme Larry ser samma mentalitet hos många latinamerikanska länder som är trötta på att följa diktat från Uncle Sam
18/07 13:04 at 13:04
Larry efterfrågar mina kunskaper om Vitryssland. Avstår från att redogöra för dem. Överensstämmer till stor del med Jan Hagbergs utförliga redogörelse. Vill tillägga att det är för mig extra moraliskt förkastligt att EU och Sverige ska uppträda så aggressivt mot den republik som blev värst drabbat av Operation Barbarossa. Och vars folk fick betala så stort offer som bland annat innebar att de västeuropeiska demokratierna blev räddade. Instämmer du inte, Larry, med mig? Du som i motsats till mig träffat många nu levande vitryssar i deras eget land.
Trodde också att du skulle instämma med mig att karaktärisera många av dessa hjälpare typ kasta nallar över Minsk som knäppgökar. Det är väl också de två presidentkandidater som ställde upp mot Lukasjenka i sista valet. Hur många procent fick de? Tillsammans? Och en del av deras anhängare angrep polisstationer innan rösträkningen var klar. Sådant skulle absolut inte tolererats i Sverige. Nu kommer det att bli kriminellt i det stora Ryssland att som organisationen Golos bedriva politisk verksamhet med utländska pengar. De har ju offentligt tillkännagett att de får pengar från både republikaner och demokrater i USA. Om det motsvarande hänt i Sverige skulle det ju omedelbart blivit lagföring. I både Vitryslland och den stora grannen kommer man säkerligen att bli hårdare mot knäppgökarna. Man har ju en auktoritär historia, men nu gäller det en försvarskamp mot USA och dess allierades försök till inringning och omstörtning. Håller du inte med, Larry?
18/07 15:05 at 15:05
Sixten Andreasson:
Vad jag förstått så var det där om nallar en skröna och inte sant men rätta mig om jag har fel.
Vad så gäller Golos m.fl. NGO:er så tror jag inte att de har kriminaliserats, bara blivit skyldiga, enligt lag, att registrera sig som utländska agenter och redogöra för varifrån de finansieras- detta för att ryska folket ska veta vilka det är som informerar det.
18/07 17:26 at 17:26
Sixten, en person som skriver att jag ”tramsar på” utan att vara saklig är inte värd att spendera tid på för en diskussion. Håll dig till en saklig nivå så ska jag anstränga mig. En god början kan vara att förklara vad du menar med att jag ”tramsar på”