Syriens kommentar till Houla-massakern
Alla upprörs, och givetvis med rätta, över dem som mördat så bestialiskt i Syrien nyligen. Men sen blir man förundrad. I samtliga svenska media sägs, direkt eller indirekt, eller indikeras det, att det var den syriska regeringen som låg bakom massakern och alla förfäras över den hemska syriska regeringen (1) medan denna regering hävdar att illdåden var oppositionens och/eller Al Qaidas verk.(2)
Jag vet förstås inte vem som mördade alla dessa människor, men jag vet att det ljugs hejdlöst för oss om vad som händer i Syrien, och jag vet att USA sedan länge beslutat sig för att ”ta ner Syrien”, precis som man tog ner Libyen, för att kunna tillsätta en lydig marionettregering där också och för att dra undan stöd från Iran, som också ligger i pipelinen för att ”tas ner”.(3) Jag vet vidare att den s.k. oppositionen i Syrien ljuger, sprider rena lögner och lägger ut falska videofilmer på YouTube. (4)
Är det verkligen förnuftigt att anta att det var den syriska regeringen som låg bakom den senaste massakern?
För det första kan vi nog ta alldeles för givet att den syriska regeringen inte vill ha ett blodigt inbördeskrig i landet utan en lugn och stabil stat. Så varför skulle den syriska regeringen begå detta massmord – just nu? Vad kan man tänka sig att regeringen önskade vinna på det? Det finns en tänkbar, men trots detta osannolik möjlighet, att regeringen begår de här morden och på ett sådant sätt att skulden ska falla på de krigande oppositionella, för att med detta visa FN-observatörerna att det är upprorsmännen som står för våldet. Men den förklaringen kan knappast vara riktig.
Är det något som den syriska regeringen har fått smaka på det senaste året så är det USA:s/EU:s totala misstro mot den och att det internationella samfundet anser att allting den säger är lögn. Varför skulle den syriska regeringen tro att den skulle bli trodd om den ställde till en massaker för att försöka skylla denna på oppositionen? Visserligen brukar jag anse att många politiker inte har imponerande mycket mellan öronen, men sååå dumma tror jag inte att ledamöterna i Syriens regering är. De måste vid det här laget vara förfärligt medvetna om att ingenting de säger tas för sant av dem som kräver Assads avgång, USA, EU Saudiarabien och Qatar och som alla är helt inställda på att se till att regimen i Syrien faller – på ett eller annat sätt. Den syriska regeringen måste vara ganska säker på att alla som dödas kommer att skyllas på regeringen, om det bara går att göra det.
Så nej, jag tror inte för ett ögonblick att det var den syriska regeringen som massmördade alla dessa människor. Den har ingenting att vinna på att genomföra en sådan massaker och i synnerhet inte nu när det finns ett stort antal FN-observatörer i landet och när Kofi Annan ska besöka landet bara några dagar senare.
Oppositionen däremot har allt att vinna på om den kan smutskasta den syriska regeringen så katastrofalt att hela världen fördömer den, nämligen mer stöd, endera direkt militärt sådant, som det som de libyska rebellerna fick, eller mer pengar och mer och kraftfullare vapen. Dessutom är de ju vana vid att bli trodda och citerade, oavsett vilka lögner de kommer med.
Lyssna så till den andra sidan, Syriens representant i FN:
Dr. Bashar Al-Ja’afari, in response to UN resolution on al-Houla Massacre. 28 May 2012
(Hela Bashar Al-Ja’afari’s tal kan läsas här)
/Kerstin
(Bloggarens syn på händelserna i Libyen och Syrien)
Tillägg 29/5 kl. 11.30: Här kan man se en vidrig video, så länge den finns kvar och om man orkar, där de dödade barnen visas upp. Lägg i så fall märke till hur de anonyma människorna, vars huvuden inte syns i filmen, handskas med de döda barnkropparna, som om de vore trasdockor, eller som man hanterar och lyfter döda djur. Så brukar man inte hantera de döda som man respekterar. Jag finner det märkligt – minst sagt.
Vidare ska man lägga märke till att Al-Ja’afari berättar om hur de attackerande angrep flera områden och samhällen, bland annat en by/ett samhälle som heter ShoMaria. Den byn, detta samhälle, kan vi vara säkra på anta, var inte ett muslimskt område. Muslimer döper nog inte sina områden till något med ”Maria”. Det var troligen ett kristet område alltså. Jag spekulerar här, men var det barn i detta område som visades upp? Kan det i så fall möjligen förklara den vanvördiga behandlingen av de dödade barnen, att de som visade upp de döda barnen ansåg att dessa var orena varelser? (*)
(Tillagd fråga: Någon som känner till denna by? Klargör i så fall gärna vad namnet betyder.)
Tillägg 2, 29/5 kl 14.15:
Och just nu hörde jag på Ekot att ett antal Väststater, Australien samt Storbritannien, Tyskland och Frankrike bl.a., kommer att utvisa sina syriska ambassadörer. Frågan man ställer sig blir då om storpolitik alltid och verkligen grundas i obekräftade rykten eller om det numer mest handlar om maktpolitik och PsyOps riktad mot oss i de s.k. demokratierna i Västvärlden för att vi inte ska protestera mot makten? Jag är numer böjd att anse att det oftast handlar om det senare. I och med att man också riktar PsyOps mot oss måste vi konstatera att vi vanliga människor betraktas som fiender som måste bekrigas, i första hand med falsk och vilseledande information i andra hand med polisiära medel.
Jag hoppas orka återkomma till hur Västvärlden, efter mönster från USA, just håller på att utveckla sin PsyOps, som i själva verket är detsamma som krigshandlingar.
Nu undrar man bara när man kommer att utvisa den syriske FN-representanten Bashar Al-Ja’afari från USA. Det var ju vad man gjorde med den libyska representanten, som ersattes med en USA-nickedocka.
Tillägg 3 30/5 kl 01.35:
Enligt Information clearing House (5) har nu FN slagit fast att nästan samtliga av de 108 döda (fast Al Ja’afari nämnde 114) har dödats av milismän från nära håll och inte av artilleribeskjutning från den syriska armèn, som man hävdade först. Vittnen, säger man, hävdar att det var pro-regimpersoner. Syriska regeringen står fast vid att mördarna var utlandsstödda terrorister. Vilka vittnena är sägs inte, men ett vittne har omtalats, en 10-årig pojke som bl.a. säger att man med stort skägg (!!!) sköt hans familj. (6)
Ryssland har hittills vägrat att lägga skulden på någon sida och hävdar att saken måste utredas innan man fördömer någon.(5)
Länkar:
1) FN fördömer massakern i Houla i Syrien, Ekot 27/5 2012
1) Krismötet om Hula-massakern i gång, SvD 27/5 2012
1) 92 döda kroppar hittade i syrisk by, SvT Nyheter, 26/5 2012 (konstaterar nu att SvT:s nya hemsida är usel, på flera sätt.Bl.a. kunde jag inte kopiera text/rubriken från nyhetssidan vilket försvårar länkandet. Uppenbarligen vill inte SvT bli varken citerade eller länkade till, skäms de för sin nyhetsrapportering?)
1) - US threatens military intervention in Syria following Houla massacre, Chris Marsden, wsws.org 29/5 2012 (Citat: US Secretary of State Hillary Clinton said, “The US will work with the international community to intensify our pressure on [Syrian President Bashar] Assad and his cronies, whose rule by murder and fear must come to an end.” The White House called the Houla attack “a vile testament to an illegitimate regime.”…..The Western-backed Syrian National Council (SNC) has called on the UN Security Council to convene an emergency meeting and take binding decisions to “protect the Syrian people” by invoking Chapter VII, which sanctions the use of force.)
2) Se filmen.
3) Tro inte på nyheterna från och om Syrien, Motvallsbloggen 11/12 2011 (där finner man fler länkar)
4) Om den syriska oppositionens fejkade videofilmer, Motvallsbloggen 2/4 2012 (fler länkar i inlägget)
4) Danny försvarar sig på CNN mot fejkanklagelsen. Motvallsbloggen 12/3 2012 (fler länkar finns i inlägget)
4) Om propagandalögner om Syrien, Motvallsbloggen 8/3 2012 (fler länkar finns i inlägget)
4) Nu avslöjas Amnestys lögn – Ghadafi hade inte legosoldater, Motvallsbloggen 15/1 2012, (fler länkar finns i inlägget)
4) Människorättsorganisationerna (NGO:er) är inte alltid vad de verkar vara, Motvallsbloggen 27/4 2012 (fler länkar finns i inlägget)
5) West’s Houla Syria Narrative Crumbles, Expels Syrian Diplomats Anyway, Tony Cartalucci, Information Clearing House 29/5 2012
6) Syrian boy describes watching militiamen slaughter his whole family during Houla massacre: report
11-year-old says he played dead by smearing his slain brother’s blood on his face, Philip Caulfield / New York Daily News 29/5 2012 (Citat: The boy told the Guardian that a group of government troops, some in street clothes and some in army uniforms, fired shots through his front door and broke in at around 3 a.m. on Saturday. “They said they wanted Aref and Shawki, my father and my brother,” the boy said. “They then asked about my uncle, Abu Haidar. They also knew his name.” He said his mother demanded to know why the men wanted “my husband and son.”
“A bald man with a beard shot her with a machine gun from the neck down,” he said. “Then they killed my sister, Rasha, with the same gun. She was five years old. Then they shot my brother Nader in the head and in the back. I saw his soul leave his body in front of me.”
The boy said he smeared some of his brother’s blood on his own face and then got on the ground and played dead.
The gunmen looted his house, stealing TVs, a computer and other family belongings, before leaving, the boy said. Min anm: Låter förvillande likt hur en massa rebeller i Libyen betedde sig, och såg ut. )
- Syriska ambassadörer utvisas ur EU:s stormakter, Ekot 29/5 2012, kl. 12.48
Fler länkar:
- Läs mer på Syrienblogg 28/5
- Rupert Watch, Tony Blair Lying at the Leveson Inquiry, Michael Collins, COTO Report 28/5 2012
- Going Rogue: America’s Unconventional Warfare in the Mideast, Sharmine Narwani – Fri, 2012-05-25 18:18- The Sandbox, Alakhbar/Ebglish 25/5 2012
- US-Military Logic behind Syrian Insurgency. The “Special Forces Unconventional Warfare” manual TC 18 01, Christof Lehmann, nsnb 15/2 2012
- FAKE JOURNALISM: Slaughter Slant: Houla massacre sparks media blame-game. Interview by Keith Harmon Snow. Global Research 29/5 2012
*) Unholy Alliance Forming Against Syria. Washington, Tel Aviv, Ankara, Brussels, Arab puppet regimes, Extremist Wahhabis, Al-Qaeda, Ismail Salami, Global Research 29/5 2012 (Denna författare menar att de som dödades var shiiter, och han nämner inget om kristna, vilket kan betyda att jag har fel vad gäller byn Shomaria och vilka som dödades där.)
- SYRIA: Guardian’s Houla Massacre Propaganda Stunt Uses ”Little Kid”. Another case of reckless journalism aimed at selling war, Tony Cartalucci, Global Research 28/5 2012
- Phony ‘Houla Massacre’: How Media Manipulates Public Opinion For Regime Change in Syria, Patrick Henningsen, infowars.com 28/5 2012
**) Syria: Massacre Likely By Al Qaeda, Moon of Alabama 29/5 2012
- Syria: Anna News spoke with Syrian residents about the ”Houla massacre”, Syria News 28/5 2012 (Synd att vi inte förstår vad som sägs i videon, om vi inte talar ryska förstås, för vi i väst är ju inte bortskämda med att höra någon syrier uttrycka sig kritiskt om ”oppositionen”. Svenska och andra västliga journalister hittar ju aldrig några sådana fast det måste finnas mängder av dem i Syrien.)
29/05 10:09 at 10:09
Hej Kerstin!
Det är underbart att du orkar bestrida dumheten och rädslan för sanningen på ett oförtrutet sätt. Själv har jag tillsvidare givit upp inför ett hav av skräckslagna egocentriker i diverse maktpositioner, vilka inte vet annat än att vara springpojkar åt de ännu mäktigare.
När det går att lura i massorna att tre enorma skyskrapor kan rasera sig själva på grund av två flygplan, samt att Bin Ladin sänktes i havet av av hänsyn till muslimernas känsliga psyken – då går allt!
Du har sannerligen mitt stöd i din kamp för sanningen, Kerstin. Håll ut!
29/05 12:14 at 12:14
Dag Nilsson:
Tack för uppmuntran, men sanningen är att jag inte orkar jag heller.
29/05 12:44 at 12:44
Instämmer med Dag Nilsson. Utan dej är svenskarna helt utlämnade till krigsmakternas lögner. Det är hemskt att höra och se. Blir illamående.
29/05 12:55 at 12:55
Keep up the good work:-)
29/05 14:35 at 14:35
Det verkar som om gamla bilder ifrån Irak nu används för att bevisa Assad-regimens massaker i Syrien. Lite otur för dem att den som hade tagit bilderna anmälde detta.
http://lizzie-phelan.blogspot.se/2012/05/bbc-illegally-uses-image-of-iraqi.html
29/05 14:36 at 14:36
Sixten Andreasson:
Dessvärre är det så få som läser och ännu färre som bryr sig om vad jag skriver att det inte spelar någon roll alls.
Oldwolf:
Du också -hoppas jag. Det enda man kan hoppas på är att många små bäckar till slut ska bilda en stor å.
Janne g:
Men inte har det hjälpt att det har avslöjats. Det är nu en gång så, och det vet alla som sysslar med att påverka den allmänna opinionen, och makthavare har kadrer av ”billiga” samhällsvetare som informerar dem om hur de ska bära sig åt för att lura den allmänna opinionen dit de önskar; att det är den första informationen, i synnerhet om den slås upp stort, som gäller och som vinner. Eventuella senare tillrättalägganden, eller avslöjanden faller mest på hälleberget.
29/05 17:39 at 17:39
Stormakterna som har tillgång till satellitspaning och annan information, nyhetsbyråer, människorättsorganisationer och FNs observatörerär ganska överrens om vad som händer i Syrien. Hela gänget konspirerar mot Syriens diktator, det är bara på motvallsbloggen vet sanningen.
29/05 19:58 at 19:58
Larry:
Nåja, jag är nu inte ensam om att ha den
Dessutom har jag nog sällan hävdat att jag har sanningen. Jag har bara hävdat att somligt som våra stora media pumpar ut är ytterst osannolikt, som påståendet att Syriens regering ligger bakom den senaste massakern exempelvis.
Vill du alltså visa på vad exakt, i detta inlägg, där jag far med ren osanning, som du ju verkar mena att jag gör, och dessutom påstår att det är sanningen.
Det har det ju dessutom i inte så få fall, när det gällde Libyen och nu vad gäller Syrien, i efterhand visat sig att jag, och de som skrivit som jag, träffade rätt och att stormedia, samt stormakternas politiker hade fel (dvs ljög oss rakt upp i ansiktet – för som du säger, det stora fiskarna vet ju).
Och idag erkänner ju USA mer eller mindre klart att de stödjer den s.k. oppositionen i Syrien med vapen ex.
29/05 21:14 at 21:14
En enda röst räcker för
att spräcka maktens propagandakuliss
och därigenom strålar sanningen
med sitt spökande folk!
29/05 21:34 at 21:34
Den här sortens ”nyhetsförmedling”, som vi nu matats med om utvecklingen i Syrien måste vara något annat och mycket allvarligare än en tillfällighet. Samma entydiga mönster känns alldeles för välbekant. Det har upprepats i lite olika varianter alltsedan Jugoslavienkrigen och betraktas tydligtvis som en sorts framgångsrecept av dagens propagandamakare. Vi ljugs alltså ogenerat rakt upp i ansiktet, dag efter dag; det kan bara vara för att vi ska fås att med brinnande iver bli en del av kanonmaten, att självmant känna oss förpliktade att delta i västs ”demokratiserande” krig jorden runt. Otur så att Natos Herkulesplan skulle köra rakt in i Kebnekaiseväggen, men jisses så det har pratats om annat än vad saken gäller!
Stockholms bild- och annonsblad, så kallade morgontidningar, med en viss begränsad textutfyllnad har blivit fullständigt politiserade även på nyhetsplats, alltså i en anda som fortsätter långt efter ledarsidan. Se bara på deras erbarmliga Rysslandbevakning! Vi behöver få veta mycket därifrån, men så matas vi enbart med den moskovitiska medelklassens navelskådande. Att Public Service i allt lyckas traska dessa stockholmstidningar i patrull är i förstone helt obegripligt om jag bara begränsar mig till deras föregivna, officiellt påstådda uppdrag. Men om jag förstår att Public service utgör en del av krigsmakten propagandaapparat, blir det hela så mycket begripligare. Artikeln ”Sveriges hemliga propagandasoldater” i Fokus nyligen var klargörande.
I går lyckades Public Service koppla ihop al Assad med Srebrenica, nej inte med det som verkligen hände i Bosnien utan med den mediala, fullständigt lögnaktiga bilden av Srebrenica – vad som annars verkligen skedde där är ju vid det här laget tämligen väl känt och finns tillgängligt på nätet för den som vill veta – men sanningen liksom tillrättalägganden och avslöjanden placeras i massmedierna, precis som du skrev i en kommentar, direkt på hälleberget. Man väljer i stället den för det egna syftet behagliga ”sanningen”. Undrar just när Public Service kommer att gå under isen för bristande trovärdighet?
Det systematiska, nutidshistoriska väl dokumenterade ljugandet fram till nu berör ju kommentatorn Larry inte alls – så viktiga för dina slutsatser. Han låter sig ju mest imponeras av övermakten! Människorättsorganisationer för resten; de kan väl inte ens stava till hela den paragraf i FN-stadgan som handlar om mänskliga rättigheter.
29/05 22:03 at 22:03
Har jag någonsin skrivit att du far med osanning? Då behöver du hjälpa mitt minne på traven lite.
Dock måste jag dra lite på mungiporna när du skriver ”jag vet att USA sedan länge beslutat sig för att “ta ner Syrien” ” Men föralldel, det kan ju vara så att du har någon slags information som resten av världen saknar.
Oppositionen i Syrien stöds garanterat av USA på olika vis, men det är ju ingen hemlighet att Ryssland tjänar grova pengar på att förse Assad medvapen så han kan skjuta på sin egna befolkning
Jag tycker faktiskt att det är viktigt att se alternativa vinklingar på nyheterna, det finns en och annan god poäng bland det jag tycker är lite stolligt. När FN-observatörerna rapporterar x döda som följd av artelleri och stridsvagnar måste man nog vara lite Baghdad-Bob för att förneka detta. Att soldater I en arme spårar ur och agerar omänskligt har vi sett massor av exempel på gemom tiderna. Nu vet ingen av oss vilken order soldaterna har, men exempelvis en order att ”slå ned ett uppror” kan utföras på olika sätt av gemene soldat. Helt utan att en barnmassaker är beordrat från högsta ort. Däremot har högsta ort ändå ansvaret.
Jag har full förståelse för att lidande, förtvivlade människor gör allt för att försöka visa omvärlden vad som sker i Syrien just nu. Jag är inte ett dugg förvånad om man ”förbättrar” dokumentation för att verkligen få fram vad man vill visa. Lika främmande är det fär mig att regimen visar sanningen
29/05 23:39 at 23:39
Stig Lennart Johansson:
Bara att hoppas att du har rätt – men jag tvivar.
Jan Hagberg:
Jo, egentligen är ju detta inget nytt. Vi såg det redan under Vietnamkrigets första år, men sen blev det bättre ett tag, när vänstern avslöjade makten så att media inte klarade av att ljuga hela tiden längre. Att det kunde bli så eländigt som idag hade jag inte trott om man sagt det till mig för 20 år sen.
Larry:
Nu gör du mig besviken på dig.
Nog lät ditt förra inlägg lite som om jag var dum som trodde att ”bara” jag hade sanningen.
Vad gäller nertagningen av de här länderna så känner alla mer insatta till planerna för dessa, som är ganska gamla. Slå på nätet så hittar du ett antal artiklar om saken, och sen kan du se videon med generalen Wesley Clark på Motvallsinlägget: Tro inte på nyheterna från och om Syrien. Du kan ju fortsätta med att läsa de två artiklar som jag lagt till nederst i inlägget.
Vad gäller order till den syriska armén så kan du nog vara ganska säker (sannolikheten är överväldigande för det) på att de har order att inte ta till mer våld än nöden kräver och att de allra flesta soldaterna, och framför allt befälet, har fullt klart för sig vad som står på spel nu och hur illa det kan gå om de tappar koncepterna.
Dessutom undrar man ju varför de syriska soldaterna skulle ta hämnd på kristna, som det troligen handlade om i en av byarna, som definitivt står bakom Assad just nu eftersom de vet vad som kommer att hända dem om han faller och det blir ett fullt utvecklat inbördeskrig, och när det är sunnitiska och wahabitiska muslimska fanatiker som står för oppositionskrigandet.
Läser du aldrig mina länkar förresten, som jag nästan alltid har i mina inlägg och som belägger det jag skriver.
Jag har inte hittat på att USA/EU, Qatar och Saudiarabien underhåller orosmakarna i Syrien med pengar och med vapen och att dessa staters mål hela tiden varit att störta Assad-regimen, precis som de redan från första veckan underhöll ”rebellerna” i Libyen med pengar, vapen, träning och elektronik. Det är andra som berättar om den saken, inte något jag bara hittar på.
Minns du Saddams massförtörelsevapen förresten? Tror du fortfarande att politikerna var ärliga när de talade om dessa och hur Saddam hotade hela världen? Vet du vad kriget mot Irak har kostat irakierna och fortfarande kostar dem?
Jag var emot irakkriget också.
Vet du förresten hur det ser ut i Libyen idag? Och vet du hur mycket Västpolitikerna och media ljög om vad som hände i Libyen och hur väl man idag försöker dölja konsekvenserna av detta krig? Eller har du undvikit att ta reda på det? Tillhör du dem som låter sig luras på samma sätt gång på gång på gång utan att ens börja undra?
PS: Jag är dessutom noga med att tala om när jag spekulerar eller gissar och tror, och när jag inte klargör detta då har jag belägg i källor med mer kunskaper och insikter än mina egna.
30/05 03:54 at 03:54
Kerstin, jag varken tror eller har sagt att du är dum. I de fall jag har avvikande åsikt mot en överväldigande majoritet brukar jag dock ta mig en funderare om det är jag eller de andra som har fel.
Om jag förstår ditt resonemang rätt så går det ungefär ut på att jämföra situationen i Syrien med Irak/Libyen och försöka hitta gemensamma nämnare, plocka lite citat och slutsatsen blir att historien upprepar sig. Jag tror inte det är så enkelt. Syrien har sin egen historia liksom Egypten och Tunisien.
Jag vet hur det såg ut i Irak innan landet mosades. Jag jobbade faktiskt där före Saddam fick spelet och invaderade Kuwait. När FN styrkorna drev ut irakierna ur Kuwait var min granne Iraks militärattaché i landet x. Vi brukade tillsammans kolla CNN och han gav många för mig värdefulla kommentarer.
Nu har jag andrahandsinformation om hur det ser ut för mina vänner, det är deras sanning baserat på deras lokala förhållanden. Dom har en väldigt tuff situation. I princip har landet varit i krig eller konflikt med omvärlden sedan början av 80-talet och det sätter givetvis sina spår. En irakisk synpunkt jag fått är att OM bara Saddam hade godkänt alla de önskemål som FNs vapeninspektörer hade skulle USA aldrig ha kunnat påstå att det fanns massförstörelsevapen i landet.
Då jag haft förmånen att jobba både i Iran och Irak har jag (om än numera gammal) egen uppfattning om hur befolkningen led såväl under Saddam som under den religiösa ledningen i Teheran.
Jag skriver inte detta för att hävda att jag vet bäst, men jag har en erfarenhet som gör att jag har den ståndpunkt jag har. Det gör mig också ödmjuk nog att inse att andra kan goda poänger och synpunkter.
Det är inget svårt att hitta en åsikt på nätet om något som helst som stödjer min egna övertygelse och det är inte det minsta svårt att sitta i ett tryggt land och ha åsikter om vad som gjorts rätt eller fel. Att jag inte köper alla dina övertygelser grundar sig på annan erfarenhet men det hindrar mig inte att läsa, respektera och reflektera över vad du skriver.
30/05 04:12 at 04:12
Larry:
Må du vara salig på din tro, synd bara att det är en tro som kommer att förorsaka mycket mer död och förödelse och mycket sämre förhållanden för de flesta syrier framöver, ja för dem som överlever förstås.
30/05 06:09 at 06:09
Det Larry säger är att han är mycket nöjd med att någon annan tänker åt honom och säger hur det. Han slipper ifrågasätta, hitta andra källor och läsa. Larry kan konsumera i ro istället. ”Ignorance is a bliss”, har det sagts – man få väl acceptera Larrys rätt till det.
30/05 07:57 at 07:57
En sak är i alla fall helt klar: politiker över hela världen lärde sig av Vietnamkriget vad sanningsskildrande tidningar, tv och radio kunde innebära, nämligen att den bild av ett skeende man ville förmedla inte förblev oemotsagd om pressen hade fri insyn i vad som hände.
Ni som tror ni får reda på sanningar kan fundera litet på vad ni fått veta om Irak, Afghanistan, Libyen och andra länder som varit på tapeten sedan Vietnamnkrigets dagar.
När nu DN förmedlar en bild av att Iran har del i dödandet i Syrien finns det all anledning att börja fundera på vad den uppgiften kan ha för mening för framtiden – om det finns en framtid?
Vi som var med under Vietnamnkriget har lärt oss att ALDRIG NÅGONSIN lita på maktens sanningar. Det finns ALLTID en annorlunda bild.
30/05 13:04 at 13:04
Det där att ursäkta västligt våld med att ”men de blev ju i alla fall befriade från diktatorn”, som när man säger om Irak: ”Men de blev ju i alla fall av med Saddam”, och snart också kommer att säga om Libyenkriget, är verkligen höjden av usla slutsatser. Jämför:
Lisa misshandlas av sin man Nisse varenda lördag efter att han fått sitt lördagsbrännvin. Det här får Olle veta och går hem till Nisse och säger åt honom att dra och aldrig mer visa sig i stan för då ska han slå ihjäl Nisse. Så Nisse drar och istället flyttar Olle in hos Lisa.
Det dröjer inte länge förrän han börjar misshandla Lisa han också – varje dag och mycket värre än Nisse gjorde.
Då säger en granne som hör eländet: Det är förfärligt hur Olle slår Lisa och en annan granne, nr 2, som också vet, svarar: Men han räddade ju i alla fall Lisa från Nisse. Det måste hon ju vara tacksam för och det måste man ju ge Olle ett erkännande för.
Vem skulle anse att Olle är beundransvärd av den orsaken?
Det är som granne nr 2 man diskuterar också när man hänvisar till att regimen Assad är diktatorisk och anser att Väst bör befria syrierna från regimen även med våld.
30/05 15:41 at 15:41
Kerstin: Målande och träffsäkra liknelse! Och för övrigt sipprar det ju nu fram alltfler uppgifter om vad som egentligen hände häromdagen i Houla i Syrien. Och man kan inte med bästa vilja i världen påstå att dessa uppgifter bekräftar terroristernas, angriparnas påståenden!
Vad gäller Larry: Hans argumentation får ju var och en ta för vad den är värd. Men en slutsats är ju att han – och många med honom – som på liknannde sätt debatterar komplexa och svåröverskådliga politiska skeenden, ofta – och felaktigt – överskattar sin egen individuella erfarenhet och upplevelser av ett skeende, i vilket det ju oftast krävs en mycket större överblick och tillgång till bredare informationsmängd, innan man som individ kan dra någon sorts korrekt slutsats. Detta är ett mycket vanligt fel som många politiska debattörer ofta gör sig skyldiga till. Man kan inte själv ensam lyfta sig i håret för att få möjlighet till nödvändig överblick vad gäller politiska skeenden! Men ibland kan man ju förstås undra om det inte kan vara fråga om att individen i fråga medvetet försöker dupera sin omgivning med pratet om ”att med hänvisning till egna erfarenheter” styra omgivningens åsikter åt ett visst håll.
30/05 15:50 at 15:50
Jan B:
Men sen är det ju inte konstigt att människor köper propagandan. Gjorde ingen det skulle ingen sådan förekomma. Det ÄR svårt att acceptera att samtliga stora media i Väsvärldens ljuger. Jag vill knappt tro det själv, och kan inte låta bli att då och då grubbla över hur det kan vara möjligt att få samtliga stormedia så samstämmigt vinklade och propagandainriktade, om journalisterna ljuger medvetet eller om de är i god tro.
Jag minns hur alla köpte propagandan mot serberna på sin tid, och hur det blev ett himla hallå i media när Ordfront släppte fram en avvikande, balanserande åsikt, Diana Johnstones, vilket ledde till att redaktören tvingades avgå. Propagandabilden från den tiden lever fortfarande kvar, även om det börjar komma fram fler röster med mer nyanserade bilder, i mindre, mer kritiskt sinnade tidskrifter.
30/05 19:40 at 19:40
Vem som ljuger i Syrien kan jag inte veta.
Men jag vet att Syrien, liksom Libanon, är ett lapptäcke av olika grupper som mest är solidariska med varandra. Och jag vet att Libanon för inte länge sen genomled ett långvarigt inbördeskrig mellan dessa olika grupper enligt en sorts alla-mot-alla-modell. Regeringen domineras av alawiter, om jag inte har fel.
Det märkligaste i hela den här affären är hur europeiska och amerikanska media enkelt och smärtfritt utnämner en del av dessa grupper till ”demokratiska”. Var har dom det ifrån? Varför skulle sunniter vara mer demokratiska än alawiter – eller vilka grupper man nu bestämmer sig för?
Att det är sånt här gruppvåld det handlar om kan vi tryggt sluta oss till av det faktum att automatvapnen kom fram mycket snabbt. Vanlig demokratisk opposition brukar inte ta till automatvapen förrän allt annat har provats.
30/05 22:08 at 22:08
[…] Motvallsbloggen – Syriens kommentar till Houla-massakern […]
31/05 01:10 at 01:10
Jan Wiklund:
Vad menar du? Vem har använt atomvapen sedan WWII nu?(Tillägg senare: Läste fel, ber om ursäkt och får väl skylla på lite trötthet) Och i synnerhet har man anledning att misstänka sunniterna för att vara ganska ordentligt odemokratiska, i alla fall om de är wahabiter och trogna Saudiarabiens agenda.Sen finns det naturligtvis även i de här länderna, och inom alla grupperna, folk som bara är det ena eller det andra till namnet, precis som många svenskar, inklusive jag själv, bara är kristna till namnet, och som inte ägnar sig åt några religiösa riter. Jag gissar att det är med de flesta svenskar som med mig, de gånger de varit i kyrkan är lätt räknade.
31/05 01:20 at 01:20
En länk där Dr. Webster Tarpley intevjuas om Natos dödsskvadroner som nu finns i Syrien för alla dessa false-flag operationer.
http://www.presstv.ir/detail/243821.html
31/05 01:26 at 01:26
Janne g:
Stort tack för länken. Jag gissade alltså inte helt fel när jag trodde att en del av dem som blev dödade var kristna. Den filmen ska jag försöka lägga in i ett nytt inlägg.
04/06 02:25 at 02:25
[…] Länkar: – Syriens kommentar till Houla-massakern, Motvallsbloggen 29/5 2012 […]
26/08 02:27 at 02:27
[…] 1) Syriens kommentar till Houla-massakern, Motvallsbloggen 29/5 2012 Wikipedia om den syriska armén. 3) ‘Bloody bandits and Western lies: What’s really going […]