Liberalism a la Johan Norberg del II:
Härligt när även en och annan ekonom börjar tala ur skägget och kommer fram till slutsatser som varit klara för alla som inte varit förblindade av de senaste 30 årens nyliberala nationalekonomiska ortodoxi, eller som inte värnar om denna endast för att de räknar med att stå vid köttrytorna under den allmänna omfördelningen från vanligt folk till den ekonomiska eliten.
Via bloggen Ekonomikommentarer, ett inlägg där som diskuterar och protesterar mot föreställlningen att frihandel löser alla länders ekonomiska problem, och via en kommentar på inlägget av Jan Wilund, hittar jag en artikel skriven av den norske ekonomen Erik Reinert. Han har också skrivit en bok i vilken han tillbakavisar de numer nära nog allenarådande föreställningen att frihandel och en totaltprivatiserad stat är den enda vägen till lycka och frälsning för alla världens länder.
I en artikel (länk nedan) skriver han bl.a.
All nations which have escaped poverty have protected and subsidised an industrial or manufacturing sector in which economies of scale can be accomplished, before successfully opening up for free trade.
Och lite längre ner i artikeln kan man läsa att:
In three historical periods, economics has degenerated to a profession where “free trade,” regardless of context, has been advanced as policy: in France during the 1770s and 1780s; in Europe in the 1840s; and throughout the world in the 1990s. In all three cases, social havoc ensued.
Detta, som han numer inte är helt ensam om att säga tom offentligt, kan jämföras med vad Johan Norberg skriver i sin uppsats om liberalismens historia och som jag tänkt fortsätta min en kritik av för länge sedan:
De franska fysiokraterna, med namn som Quesnay och Turgot gjorde från mitten av 1700-talet upp med den gamla reglerande, ”merkantilistiska” tull- och regleringsvänliga ekonomiska politiken, och förklarade att samhället mådde bäst av laissez-faire-politik där staten låter näringarna vara i fred. Fysiokraterna hade ibland fel, bland annat trodde de att jordbruket var den enda skapande näringen, men deras pedagogiska förklaringar av varför en fri ekonomi ger välstånd för alla parter spreds snabbt. Flera länder, främst England, började frigöra sina ekonomier. Jordbruken privatiserades (”skiftades”) och bönderna fick nu behålla resultatet av sina insatser. Det ledde till ny teknik och bättre odlingsmetoder, och en livsmedelsproduktion som ökade mycket snabbt. Svältproblemet var snart ur världen i de moderna, liberala länderna.
Så småningom kommer Norberg fram till denna fantastiska slutsats:
Mot slutet av 1800-talet hade liberalismens idéer befriat stora delar av Europa från förtryck och fattigdom. Slaveriet och bördsprivilegierna var på väg att bli ett minne blott. För första gången i världshistorien höll det stora folkflertalet på att få en dräglig tillvaro – tack vare att de tillerkändes den grundläggande rätten att slippa tvång!
Jag undrar såå vilken historiebok Norberg läst som gett honom denna uppfattning om människornas levnadsvillkor under senare halvan av 1800-talet. jag har nämligen aldrig träffat på maken till historieskrivning: Norberg fortsätter:
Liberalismen började sakta förändras inifrån under trycket från olika yttre krafter. En liberal filosof och ekonom som John Stuart Mill leddes av sin utilitarism till att bortse från det principiella behovet av frihet. Där de liberala tidigare tänkt i grundläggande termer om vilka förutsättningar som ger vilka resultat fokuserade man nu bara på resultatet – och ville gärna lagstifta fram dem. Man skulle nu pröva sig fram och utvärdera effekterna efteråt. Där man tidigare ansåg att ökad produktion och innovationer skulle ge ökad rikedom, ville man nu ta genvägen att ge ökad rikedom politiskt – genom att ta från produktionen! Mill själv betraktade sig även mot slutet av sitt liv som anhängare av laissez-faire, men han bidrog till att öppna dörren mot socialdemokratiska idéer om omfördelning och regleringsiver.
Nu var det förstås så att eländet blev totalt i England under 1800-talet, och fattigdomen förvärrades kollossalt, bl.a. på grund av den av Norberg prisade jordreformen, som drev massor av människor från jordbruket och in i städerna. Det var nämligen lönsammare för storgodsägarna att använda marken till fårbete än att låta torpare och småbrukare använda den för att skaffa sig föda, som de och deras förfäder gjort sedan urminnes tid. I praktiken innebar detta att storgodsägarna stal mark från sina medmänniskor.
Det elände som blev följden av att människor blev av med både sina bostäder och sin utkomst bl.a. och som innebar en enorm omfördelning av landets tillgångar till de bättre ställda, fick till slut en del liberaler att reagera. De kunde inte se människor lida en sådan nöd, varför de började anse att samhället måste ta ett visst ansvar för dem som var egendomslösa, och varför de, precis som J S Mill, började förorda en aktivare ”välfärdspolitik” (om man nu kan kalla den så).
Men Norberg han ser 1800-talet, liberalismens århundrade, i rosenrött – helt obegripligt om man betänker att han har ett antal akademiska betyg (en fil.mag) bl.a. i idéhistoria och därmed borde veta bättre. Det han skriver i den här uppsatsen kan bara förstås på ett av två sätt: Han har lyckats skaffa sig en akademisk examen utan att lära sig något, alternativt: Han är en genomgjuten cyniker och medvetet propagandistisk och då är sanningen inte så viktig. Jag föreslår det senare.
Jag ska återkomma med en diskussion om Norbergs åsikter om J S Mill och Herbert Spencer, och vad han glömt berätta om Spencer, som han uppenbarligen anser är en sann liberal, till skillnad från avfällingen J S Mill.
Så ett upplyftande citat från Erik Reinerts artikel, i motsats till Norbergs fantasier:
When economists admit—as Collier implicitly does—that some comparative advantages lead nations into specialising in being poor, then we can return to a framework that was once accepted by the members of the UN: the 1948 Havana charter, which counted full employment, economic and social progress and development among its objectives. Let’s try to agree on what we are in favour of, not haggle to save face over past mistakes.
Även tidigare försök att införa total ”låt-gå-politik” misslyckades redan på halva vägen alltså, och fick humanitärt inriktade och socialt ansvarstagande människor att söka andra svar på frågor om hur man skapar dräglig levnadsförhållanden för det stora flertalet av människor.
Så kan vi sluta med ett av de avslutande avsnitten i Norbergs uppsats:
I takt med att andra ideologier har visat upp sina mänskliga och ekonomiska katastrofer har frihetsalternativet åter uppmärksammats. Numera har socialliberaler börjat kalla sig liberaler igen, och även många konservativa och socialdemokrater vill gärna kalla sig liberaler. De egna ideologierna är allt för diskrediterade, efter årtionden av överhetsstyre och nonchalans mot människors frihet.
Jag vill nog envist hävda att den frihet min generation upplevde, innan samtliga politiker blev överens om att omfördela landets resurser, från vanligt folk till några få av de allra rikaste, innan de blev nyliberala alltså, och då vi hade full sysselsättning, kan nog inte dagens unga människor ens göra sig en föreställning om. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Att kunna be en odräglig chef dra så långt pepparn räcker på fredagen och ha ett nytt anständigt betalt arbete på måndagen – det ger frihet, den största friheten de flesta kan drömma om.
PS 5/3: Men det är klart att Johan Norberg inte minns den tiden då vi hade full sysselsättning och innan Sverige hade följt England och USA i spåren, för då tultade han fortfarande omkring med blöjor och när den stora arbetslösheten bröt ut, den värsta vi sett sedan 30-talet, under den förra borgerliga regeringens tid – den med den enda vägens politik, då var han fortfarande bara en tonåring, närmare bestämt 17-18 år gammal, och hade fortfarande inte börjat ta ansvar för sig själv ens.
Begåvat folk brukar dock ha en viss förmåga att lära sig hur det sett ut före dras egen födelse. Det har jag gjort exempelvis, som vet ganska väl hur det var under 30-talets arbetslöshet – då mina föräldrar var unga. De har nämligen berättat för mig hur det var då. Sedan finns det böcker och sånt att läsa och lära sig från – för den som vill lära sig och förstå.
Länkar:
– bloggen Ekonomikommentarer
– Artikel av Erik S Reinert, ett genmäle
– ”The growth of nations”, recension av Reinerts bok How Rich Countries Got Rich… and Why Poor Countries Stay Poor, Financial Times
– Liberalismens. De individualistiska idéernas historia, J Norberg
– Liberalism a la Johan Norberg del I e, Motvallsbloggen 27/11 2007
Rekommenderad läsning om villkoren för småfolket i 1800-talets England:
Karl Marx, Kapitalet del I, som är en fantastisk källa till insikter om hur folk hade det på den tiden.
29/02 13:52 at 13:52
Jag kan tipsa om ytterligare en klassiker, som till skillnad från Reinerts finns på svenska – Karl Polanyi: Den stora omdaningen. Den handlar precis om det som Norberg missuppfattar, nämligen om hur den totala monetarisereingen gjorde livet så miserabelt för så många att murar måste börja byggas för att inte samhället skulle totalhaverera.
Jag har skrivit om detta på http://www.alternativstad.nu/Dokument/forsvaraallmanningarna.html
Men Reinert är bra! Han borde översättas! Han skulle kunna göra samma tjänst för rörelsen för global rättvisa idag som Keynes gjorde för arbetarrörelsen, nämligen att avlegitimisera fienden.
29/02 14:15 at 14:15
”Att kunna be en odräglig chef dra så långt pepparn räcker på fredagen och ha ett nytt anständigt betalt arbete på måndagen – det ger frihet, den största friheten de flesta kan drömma om.”
Det är väl ett liberalt uttalande om något !?
/K
01/03 03:18 at 03:18
Jan Wiklund:
Det var en bra artikel du hade skrivit. Tack för länken.
Klas:
Nu är det ju så att Friedman, mannen bakom vår politik sedan mitten av 1980-talet, ansåg att konkurrensen inte skulle stå mellan arbetslköparna om arbetskraften, utan att det skulle vara tvärtom – en permanent arbetslöshet alltså. Du har ju rätt i att det är lite konstigt att kalla detta tillstånd för frihet, för det är väl vad du menar.
01/03 12:02 at 12:02
Nej, med Friedmans negativa inkomstskatt (a.k.a. medborgarlön) skulle konkurrensen stå mellan arbetsköparna om arbetskraften, men de som idag kallas nyliberala har ratat denna Friedmanianska (ursprungligen Paineanska) idé till förmån för en totalt grundtrygghetslös ekonomisk ”liberalism”, och det är därför inte historiskt korrekt att skylla deras ideologi och politik på Friedman, eller på den gamla naturrättsliga liberalismen.
02/03 18:49 at 18:49
stefan hallgren:
Spännande. Varifrån skulle pengarna till medborgarlönerna tas?
03/03 01:05 at 01:05
Vi har gått igenom det här förut. Pengarna skulle kunna tas från vinster på gemensamma naturresurser, eller från samma ymmighetshorn som betalar nuvarande trygghetssystem. Alla garanteras då en grundtrygghet (istället för att några garanteras inkomstbortfallsprincip, och andra får gå till soc och kanske få inget). Allt man vill ha utöver grundtryggheten får man då försäkra sig själv för. Inkomstborftallsförsäkringen kommer då inte genom skattepengar, men grundtrygghetsgarantin gör det.
03/03 13:50 at 13:50
Härligt avslöjande bloggpost!
03/03 18:12 at 18:12
Kerstin: Well – nu är jag ingen expert på Friedman som uppenbarligen förespråkade en monetär liberalism av ngn sort. Att han skulle ligga bakom socialdemokraternas politik på 80-90 talet betvivlar jag iof starkt.
Men det är fortfarande ett uttalande som kan tolkas som liberalt: Dvs. om jag inte trivs på mitt jobb eller får så mycket betalt som jag vill så går jag till någon annan som är bättre” – individuell frihet mao.
/K
03/03 20:48 at 20:48
Stefan Hallgren:
Jag har letat på bloggen, men hittar inte den där kommentaren du syftar på, som alltså skulle ge mig sidhänvisning och verk där Friedman rekommenderar medborgarlön.
Annars är det ju lite kul att du rekommenderar det, precis samma princip som både Chavez i Venezuela och Saddam Hussein på sin tid tillämpade, att låta åtminstone delar av inkomsterna från ländernas naturtillgångar tillfalla hela folket.
Klas:Du får betvivla vad du vill – men jag vet.
03/03 20:58 at 20:58
Friedmans medborgarlön är tänkt så här att man i stället för en oöverskådlig flora av bidrag gör ett grundavdrag, lika för alla. De som tjänar över en viss tröskel betalar skatt i vanlig ordning, medan de som inte tjänar något får en summa motsvarande grundavdraget. Tjänar man 20 000 dras 50 % av det från grundavdraget osv.
Det gör att man undviker tröskel-effekter. Det lönar sig alltid att öka sin arbetsinsats.
Och så det här med den naturliga arbetslösheten: ” In this view the government could, by increasing the demand for goods and services, permanently reduce unemployment by accepting a higher inflation rate. But in the late sixties Friedman (and Columbia University’s Edmund Phelps) challenged this view. Friedman argued that once people adjusted to the higher inflation rate, unemployment would creep back up (naturlig arbetslöshet). To keep unemployment permanently lower, he said, would require not just a higher, but a permanently accelerating inflation rate.” Full sysselsättning går inte att uppnå utan planekonomi.
http://www.econlib.org/library/Enc/bios/Friedman.html
04/03 01:24 at 01:24
Vilket underbart inlägg! När jag läste Naomi Kleins ”No Logo” och dess engagerade beskrivning av förhållandena för kinesiska sweatshopsarbetare, kunde jag inte låta bli att tänka på hur Karl Marx med likadan hetta beskrev förhållandena hos engelska arbetare under senare delen av artonhundratalet. Så visst är senare delen av artonhundratalet jämförbar med nittitalet och framåt, det är bara det att misären flyttat från våra egna bakgårdar till obskyra ”frizoner” i exempelvis Kina. Och visst – jag avundas inte dagens unga deras ”frihet”!
04/03 03:43 at 03:43
Ulla-Marianne:
But in the late sixties Friedman (and Columbia University’s Edmund Phelps) challenged this view. Friedman argued that once people adjusted to the higher inflation rate, unemployment would creep back up
Fast det gällde förstås inte i Sverige, men liberaler har ju aldrig varit så noga med att teori och praktik bör ha något med vartannat att göra. Vi klarade av att hålla en mycket låg arbetslöshet, i jämförelse med andra länder, de där som började tillämpa nyliberal ekonmisk politik 15-20 år före Sverige, ända tills vi också började tillämpa samma politik. Då sköt arbetslösheten i topp i Sverige också.
04/03 09:52 at 09:52
Kerstin: jag har inte läst boken själv, men Milton Friedman skulle alltså ha lanserat idén om negativ inkomstskatt i sin bok Capitalism and Freedom (1962), kapitel xii, Alleviation of Poverty.
04/03 13:20 at 13:20
Stefan Hallgren:
Får väl försöka ta fram den där boken då, även om det bär mig emot :-).
04/03 16:37 at 16:37
Jag är själv mycket förtjust i tanken på ett rejält grundavdrag.
För mig framstår det som rättvist. Det skapar inga bidragsinlåsningar och det gynnar faktistk främst dem med låga inkomster.
Det är inte så att jag har studerat saken mer ingående, så alla invändningar är intressanta.
Fast nu kanske jag svävar ut från din bloggpostning för mycket.
08/03 12:16 at 12:16
Bra bloggpost! Frihandelsfundamentalisterna har allvarliga problem eftersom de inte har empirin på sin sida. Det skulle vara intressant om de ens kan komma på en handfull länder som har lyckats bygga upp en stark ekonomi med hjälp av frihand utan att skydda de egna ekonomin i ett initialt skede innan den har nått en viss stabil nivå. De asiatiska tigrarna brukar ofta pekas ut som lyckade exempel av fundamentalisterna, men sanningen är snarare tvärtom. Exempelvis Sydkorea är ett praktexempel på protektionism med extremt hög statlig inblandning.
Men det är som med den liberala marknadsfundamentalistiska synen på nationalekonomi i övrigt: om verkligheten inte stämmer överens med vad vi förutspår i våra modeller, då är det verkligheten som bör justeras, inte modellerna…
28/01 18:21 at 18:21
[…] 5) Liberalism a la Johan Norberg del II, Motvallsbloggen 29/2 2008 […]