Fler ser likheterna mellan nyliberalism och nazism/fascism
Fler än jag börjar se sambanden mellan nyliberal egoism och biologism/evolutionism samt sambandet mellan de idéer som förenar dessa ”ismer” å ena sidan och nazism/fascism/antidemokratiska strömningar å den andra.
Så här skriver Mats Deland bl.a. om saken i dagens Aftonblad.
Oavsett vad vi kallar de här strömningarna – nazism, nihilism, satanism eller vanlig pubertal omnipotens och narcissism – hänger de väl ihop med den nyliberala samhällsomvandlingen: världen tillhör de starka. Den hänsynslöshet de åberopar är bara några snäpp mer renodlad än den de ser runt omkring sig.
Jag har sett allt detta växa fram och varnat för det ända sedan början av 90-talet. Vid ungefär den tiden kunde man klart urskilja fyra ting som jag uppfattade som mycket illavarslande och som alla pekade i samma riktning, mot exakt det som Mats Deland ser och skriver om idag:
1) Biologismen återkom.
(Biologism här: Tendensen att förklara allt mänskliga betéende biologiskt/evolutionärt)
Genteknologin hade varit synnerligen framgångsrik och biologin börjde därmed bli alltmer av en modellvetenskap, idealvetenskap, som framgångsrika vetenskaper tenderar att bli.
Vid den tiden började också sociobiologin slå igenom på allvar, idén att människans sociala system är en effekt av våra gener i första hand, och att det egentligen är biologin som kan säga oss vad vi är ”av naturen”. Det var en föreställning som inte hade varit acceptabel sedan 1945 på grund av att Hitler, och hans påhejare (inte minst forskare och framför allt biologer, genetiker, läkare och psykiatriker ex), drog den tidens biologism till sin absolut yttersta konsekvens. Detta ledde till den vidriga utrotningspolitiken av judar och av alla andra folk som nazisterna ansåg vara undermåliga (Untermenschen) som ”zigenare” (eg. romer) och slaver, men även av människor med egenskaper som inte sågs som biologiskt naturliga, som de homosexuella, samt av politiska motståndare, kommunister och socialdemokrater.
”Nybiologismen” var alltså över oss från slutet av 1980- och början av 1990-talet.
2) Nyliberalismen hade ”segrat”
De flesta västländerna, även Sverige, hade nu på allvar börjat vandra Friedmans nyliberala väg, i princip, samma väg som som USA och England hade traskat på en tid redan och som skulle tvingas på alla U-länder: Banta den offentliga sektorn, sänk skatterna (framför allt för de rikaste) och kläm åt de fattigaste (samma åsikter som de konservativliberala förde fram under andra halvan av 1800-talet, samtidigt som de fick gott stöd för sina ekonomiska teorier i Darwins evlutionsteori – tyckte de).
3) Det började talas om det stora hotet med invandringen
Och redan i början av 90-talet (långt innan Al Qaida var uppfunnet av Bush & Co) började man peka ut muslimer som en för Europa farlig grupp invandrare. I ett TV-program i början av 90-talet exempelvis, visade man en fransk film som skulle få oss alla att förstå hur det ”kommer att se ut i Paris” när muslimerna har tagit över och ropar ut sina bönestunder var och varannan timme samt rullar ut sina bönemattor över hela Paris et.c.
4) Den vetenskapliga relativismen
Inte nog med det, inom vetenskapssamfundet hade relativismen vunnit insteg och alltfler förnekade alla möjligheter att förstå världen och kunna prestera några vetenskapliga sanningar. Nietschze hade redan kommit i ropet, nazisternas och Hitlers store filosof och idol och allmän naturmysticism hade kommit att omfattas av allt fler, även inom kultureliten. Världen bestod bara av berättelser, och den ena berättelsen om världen var lika god och sann som den andra.
Alla bitarna på plats
Här var redan bordet dukat, fast nästan ingen ville se det. Den naturliga biologiska fienden till oss fanns på plats (muslimerna), människan är ingenting annat än en vinstmaximerande egoist som går över lik för egen vinning och dessutom har evolutionen alltid gynnat dem som är starkast, det är de som vinner i evolutionens stora spel (biologismen). Här konkurrerar man obegränsat och vinner eller dör (liberalismen). Allt detta bildande ett mönster som var klart urskiljbart även om jag hårdrar det lite här, för givetvis är bilden mer komplicerad än så här.
Härhemma, såväl som i Europa och i USA. kunde man redan då se hur fascister och nynazister rekryterade nya proselyter och att dessa kände att vinden nu blåste i deras riktning. Grundläggande för dessa ideologier är just kunskapsrelativism och instinktivism: ”Lita på dina sunda biologiska instinkter och förakta intellektuella verksamheter de är ändå bara sken”. Båda dessa ideologier grundas alltså också i irrationalism och fanatism, på ovetenskapliga föreställningar och subjektivt upplevda känslor och åsikter.
Så här skrev jag om saken omkring 1995, men publicerat först 2002:
Under nittiotalet blev det intellektuella klimatet alltmer likt trettiotalets. Biologistiska förklaringar av mänskliga beteenden och känslor blev åter högsta mode. Vi fick en tilltagande invandrarfientlighet, nynazister började åter marschera på våra gator och de började misshandla och mörda invandrare och homosexuella. Dessutom gick nationalistiska partier framåt i val i flera länder i Europa. Politikerföraktet hade upparbetats dithän att allt färre kunde tänka sig att bli politiker och de flesta föraktar dem som är det, allt precis som under trettiotalet. Nu ifrågasattes också demokratin öppet även i våra största dagstidningar, något vi inte hade sett under årtionden.
Även detta skrev jag vid ungefär samma tid:
När kampen för jämställdhet och demokrati började hårdna under andra halvan av 1800–talet, då kom biologin, och senare Darwins evolutionsteori väl till pass för att legitimera och försvara det ojämlika samhällssystemet. Idag, när demokratin för första gången sedan den segrade en bit in på det här seklet ifrågasätts på allvar och när nyliberalismen går segrande över världen, precis som under 1800–talet, kommer biologismen åter väl till pass. Precis som förra gången finner vi olika biologismer, den som passar den ultraliberala ekonomismen, den totala låt-gå-politiken, och den som passar traditionell konservatism och fascism och precis som förra gången finns det gott om pengar för att gynna biologismen och många som tjänar på att propagera för den. Därför har alla som anser att demokratin är det bästa tänkbara politiska systemet anledning att vara uppmärksamma och varna för den intellektuella trend som nu är under uppsegling
Och som sagt, nu börjar fler se samma sak. Det inger ju ett visst hopp trots allt. Det är inte för sent än, men vi ska ju vara medvetna om att den ideologiska grund vi lägger för ungdomarna idag, det är den som troligen, men tack och lov inte säkert, kommer att slå igenom i praktisk politik om 20-30 år.
Litteratur:
– 1990, Berminge K, Evolutionsepistemologin som vetenskap och ideologi. Rpt. 162. Institutionen för Vetenskapsteori‚ Göteborg.
– 2002, Berminge K, Kvinnan – Djur eller människa? Ett vetenskapsteoretiskt perspektiv på biologismens kvinnosyn, Alba nr 7/2002
Länkar:
– De nya övermänniskorna, MATS DELAND om våld som växer, AB
– Liberalismen – ett förstadium till fascism? Motvallsbloggen 9/5 2006
Men även denna, äldre artikel i AB är av intresse i sammanhanget:
– Den svenska bushoisien. Lindeborg/Wijk, AB , 30/3 2007
16/11 16:02 at 16:02
Hej, Charlotte här igen!
Kul att läsa din blogg! Vad säger du om detta?
Nazism=Islamism=Kommunism
Gemensam nämnare för dessa är judehatet.
De elaka israelerna. Islamisten i Iran (presidenten där) läser ju Mein Kampf, och många islamister hyllar nazismen. Det du!
Hur i hela friden får du in liberalism i denna 3 klöver??
16/11 21:06 at 21:06
Charlotte:
De som gjort dessa jämförelser har förläst sig på Timbros och amerikanska nyhögerns propaganda mer än de har studerat idéhistoria.
17/11 16:40 at 16:40
Hur kan du skriva att Charlottes jämförelse kommer från folk som ”förläst sig på Timbros och amerikanska nyhögerns propaganda…”?
Ser du inte verkligheten? Ser du inte hur människor lever i länder där islamismen är statsreligion eller har stort inflytande? Har du inte läst om judehatet (inte befogad israelkritik) som propageras i dessa länder? Har du inte läst om att kvinnor anklagade för olika sexualbrott stenas, eller hur homosexuella män hängs i lyftkranar från lastbilsflak? Vet du inte att slaveriet avskaffades i Saudiarabien först 1962? Vet du inte att spöstraff och stympning förekommer i religionens namn i enlighet med sharia?
Men allt det här är förstås propaganda och det är precis lika illa i övriga världen som i muslimska länder och det som är fel beror ändå på kolonialismen. Förlåt, jag ska inte lägga ord i din mun, men jag blir så upprörd över dina skygglappar.
Sen ber jag dig att inte komma med argumentet att det är lika illa i bibeln. Det vore ett legitimt argument om vi hade nåt land där gamla testamentets påbud tillämpades, men det oket har vi tack och lov lyft av oss.
Vi ska inte se muslimer (eller några andra folk) som våra fiender, men islam är en kvinnofientlig religion som håller kvar människor i ett tillstånd av stagnation, passivitet och uppgivenhet.
17/11 18:45 at 18:45
Nu har det slagit över totalt. Begreppet ”nyliberalism” har helt förlorat sin betydelse och beskriver här sin motsats. För hur skulle en ideologi som betonar individens frihet och autonomi kunna rymma de åsikter som du tillskriver den? Jag har aldrig läst en mer skruvad beskrivning av nyliberalism och gissar därför att dess syfte är något helt annat än att spegla faktiska förhållanden. Det fungerar möjligen för dem som redan hatar nyliberalism, men knappast för andra. Det räcker ju med att läsa förordet i Robert Nozicks ”Anarki, stat och utopi” för att förstå hur fel denna beskrivning av nyliberalismen är.
För mer information:
http://liberalismen.com
17/11 19:24 at 19:24
Du är som vanligt så klartänkt så, Kerstin!
Jag håller med dig på alla punkter och du tar upp mycket jag själv tänkt på tidigare och en hel del jag inte har tänkt på.
Din uppställning (punkt 1-4) visar också på hur motsägelsefull och ologisk den nyliberala ideologin är. Och personligen tror jag att den är motsägelsefull och ologisk för att den inte är ärlig. Ärligt hade varit att säga: ”Vi håller inte med om FN:s deklaration av mänskliga rättigheter. Vi tycker inte att alla människor har ett lika värde” och sedan byggt sin ideologi vidare från denna sats. Då hade det funnits en chans att nyliberalismen/nykonstervatismen hade kunnat hänga ihop åtminstone logiskt. Men saker som är logiska är också lättare att genomskåda och argumentera emot. Därför är en logisk röd tråd i tankegången ingenting som hjälper en till makten precis.
Nu tror jag tyvärr inte ens att alla nyliberaler själva vet om att de inte tycker att alla människor är lika mycket värda och att deras idéer i själva verket springer ur denna grundtanke allihop. För jag tror att många nyliberaler själva har blivit lurade av marknadsföringen av den nyliberala ideologin – att man KAN tycka att alla människor är lika mycket värda SAMTIDIGT som vissa är värda ett bättre liv än andra. Att man liksom kan skilja på inneboende värde och praktiskt värde eller nåt sånt. Kanske är det så nihilister tänker, jag är för dåligt utbildad i filosofi. Men många nyliberaler skriver under på alla människors teoretiska lika värde, men att detta likavärde inte får ha någon praktisk betydelse. Det är väldigt dubbelmoralistiskt, som bäst – sämst är det helt klart fasistiskt.
En sån nyliberalistisk konstighet är just detta med invandringsmotståndet. En sann liberal motsätter ju sig nationsgränser. Men liberalismen (och det glöms ofta bort) var ju en reaktion mot konservatismen en gång i tiden, långt före socialismen och jag tror att socialismen faktiskt föddes åtminstone delvis ur liberalismen. Liberalismen har sin grund i den franska upplysningen, med frihet, jämlikhet och broderskap som ledord. Och socialismen har väl lagt till ekonomisk jämlikhet och på senare år feminism, sexuellt likaberättigande osv. Men nyliberalismen har mer gemensamt med konservatismen än med liberalismen. Hur gick detta till? Men jag frågar mig ändå många gånger hur nyliberaler kan vara dom största motståndarna mot invandring. Jag får inte ihop det.
Nu är moderaterna väldigt positiva till arbetskraftsinvandring, men jag hyser inga illusioner om att det rör sig om någon slags god vilja eller gott hjärta. Det handlar bara om att försöka pressa ner lönerna i Sverige och ingenting annat. Ju fler som slåss om samma jobb desto lägre blir lönerna oavsett hur starka facken är och hur mycket kollektivavtal man har. Efterhand som åren går så sjunker lönerna. För man är ju inte ett dugg intresserad av att förbättra villkoren för papperslösa, eller att göra papperslösa till pappersberättigade.
En annan nyliberalistisk konstighet är vurmen för mer övervakning av individer. Hur kunde en i grunden liberal ideologi komma att stå för sånt? Eller det här ny-auktoritära tänkandet, att man längtar efter mer disciplin överallt, framförallt av barn. Är inte barn också människor enligt liberala värderingar? Nä, jag får inte ihop det. Annat än om man tänker sig att ny-liberaler inte alls har sin värdegrund i liberalismen utan i konservatismen, och de endast använder liberalismen som alibi för konservatismen är så hopplöst förlegad så i ett sekulärt land som Sverige finns det absolut inga poäng att hämta på att hävda konservativa värden. För konservatismen har ju alltid varit auktoritär och nära knuten till fascismen, detta kan ingen bestrida, det är ett historiskt faktum.
Ja, det finns mycket mer att säga om allt detta, men jag får nöja mig här innan det blir en hel uppsats…
17/11 20:47 at 20:47
Du observerar fyra trender, men på vilket sätt skulle det innabära att nyliberalism skulle ha likheter med nazism/fascism?`En annan trend är tex. miljömedvetandet som har ökat de senaste 15 året…
Det finns ingen logik i ditt resonemang. Nyliberaler vill tex. ha fri invandring.
Kolla på nazisternas program och du kommer märka att helt saknar nyliberala inslag. Däremot kommer du hitta sådant som: större offentlig sektor, avskaffande av räntor, statligt ägd media, nationalisering av gruvor/banker, statlig pension mm. Sådana åsikter som många andra anti-liberaler har.
18/11 02:30 at 02:30
Aqurette: Välkommen tillbaka (men även nyliberal agenda):
Nu säger jag inte att nyliberaler tycker det jag skriver ovan, jag säger att det här tenderar att bli en konsekvens av den liberala konkurrensideologin, att den får just nynazister och fascister att tycka att vinden blåser i deras riktning då hela samhället kommer att genomsyras av idéer om de starkares värde och de svagares värdelöshet. Jag tror inte att just ni glider i den riktningen, bara att era idéer bidrar till att somliga, och i värsta fall fler, gör det, vilket är en annan sak. Detta händer den här liksom förra gången liberalismen var den politiskt korrekta ideologin. Mats Deland tycks ha sett samma sak nu.
Jag skulle fortfarande vilja rekommendera dig Aqurette att fördjupa dig lite mer i politisk idéhistoria och inte inskränka dig till att läsa Timbroskrifter om saken, de utgör nämligen propaganda och är på intet sätt vetenskapliga, och också samtidigt läsa en del om hur biologin har använts för att legitimera olika politiska ideologier. Jag tror att du skulle bli förvånad över vad du lärde dig. Framför allt skulle du kanske förstå vad jag talar om. Verkligheten, om den har någon plats i din världsbild, talar för mina slutsatser nämligen.
Men vidare: Jag läste just på nätet en skrift om liberalismens idéhistoria, av Johan Norberg, och det var den värsta historiförfalskning jag någonsin träffat på. Är det sådan smörja som ni liberaler och libertarianer läser så förstår jag plötsligt varför ni resonerar som ni gör.
Så vill jag slutligen citera ett avsnitt ur A Dictioniary of Political Thought (Roger Scruton, 1996), om libertarianism:
En som sett ett samband mellan Nietzsche och libertarianism alltså. Jag har här dock nöjt mig med att grunda mina påståenden om sambanden mellan liberalism och nazism/fascism på Herbert Spencers idéer om liberal laissez-faire. Om denna skriver D R Oldroyd (i Darwinian Impacts, 1983)
Alltså, den starkare är värd att överleva, de svagare bör gå under. Det är bra för mänskligheten. Precis den uppfattningen som nazisterna förde fram, och som låg till grund för deras avlivning av mentalt störda och också av homosexuella och judar m.fl., som alla ansågs biologiskt undermåliga.
När nu idéer förs fram, om att sjuka, gamla, arbetslösa ska ha mindre välfärd, då säger man samtidigt att dessa människor är mindre värda, att det bara är de unga och starka som är värdefulla, och just detta är fascismens och nazismens grundidé. På det sättet leder liberalismen lätt vidare till precis sådana uppfattningar som att allt handlar om att vara övermänniskor och om att vinna över andra.
Måste även citera detta, från en sida om libertarianism, av Henrik Bejke.
slutligen;
Anja:
Tack för ditt stöd och inspirerande att du ser samma saker som jag.
18/11 06:45 at 06:45
Kerstin:
Jag tror inte ett filosofiskt verk blir propaganda i samma stund som det ges ut av Timbro. Nozick, Hayek, Rand, Smith och andra skrev sina böcker för helt andra syften i helt andra sammanhang. Dessutom är det naturligtvis så att jag läst mycket mer än de tänkare som Timbro gett ut.
Problemet med din tes är att du förbiser vad nyliberalismen faktiskt står för. Istället målar du upp en bild av nyliberalismen som orsak till dess motsats. Men du förklarar inte hur en ideologi som mer än någon annan betonar människans möjlighet att själv forma sitt liv utan påverkan leder till biologism, främlingsfientlighet och relativism.
Jag gissar att du tänker dig nyliberalism som ett naturtillstånd där inga lagar råder och de starkaste får fria händer att förtrycka de svagare. Ungefär som i William Goldings ”Flugornas herre”. Detta är en vanlig missuppfattning. Men skillnaden mellan naturtillståndet och den nyliberala nattväktarstaten är avgörande. Faktum är att din måltavla borde vara anarkisterna, som till skillnad från nyliberalerna inte vill ha någon stat alls och därför är helt beroende av människors altruism för att samhället inte ska bli en tyranni under den mest brutale ledaren.
18/11 10:58 at 10:58
Den norska allmänläkaren Anna Luise Kirkengen refererar till filosofen Avishai Margalit i sin bok ”Inscribed bodies- Health Impact of Childhood Sexual Abuse” apropå biologism och biomedicin och den mänskliga natur vi alla delar, att vi alla kan bli förödmjukade, hon skriver bland annat:
”…biomedicine is ignorant as to how life is inscribed into human lived bodies, and how lived bodies are inscribed in the social politics of silencing.
Violated humans are made sick by the silence and are sacrificed to the silence about overwhelmingly male sexual violence, which societies still resist becoming knowledgeable of and reflect upon. Both psychiatric and somatic medicine takes part in the silencing, ’the sickness’, the sacrifice and thus, the violence. /…/
”He finds it more fruitful to construct a negative argument, based on the fact that human beings share the morally relevant characteristic of being ’something which can be humiliated’. This negative argumentation, he states, far surpasses in usefulness all of the positive ones /…/ According to Margalit, human beings no longer have Truth, God, Wisdom, Language, or the Law of Nature or History in common. Paradoxically, however, they do all share the ability to be humiliated.
A decent society is reflected, according to Margalit, in the way its institutions meet the most vulnerable of its members – or its non-members. Any measures which marginalize people stigmatize them. And a stigma is the public sign of deviation from the norm, be it the norm of honor, mores, gender, race, faith or function.
Regarding the concepts of honor, self-respect and self-esteem, Margalit writes: ’A humiliating society is one whose institutions cause people to compromise their integrity,’ and, ’a decent society is one whose institutions do not violate the dignity of the people in its orbit.
My study provides evidence that structural humiliation of human dignity occurs within medicine. Whenever people deviate from the norm of biomedicine they become marginalized.”
Kolla också denna (norska) artikel om Homo vulnerabilis. http://www.bymisjon.no/templates/Page____18367.aspx
Anja skriver ganska bra om bristen på logik och röd tråd… Och Kerstin är inte ensam om att prata om nazismens/fascismens återtåg…
Det här inlägget inspirerade mig också, Kerstin, till vidare funderingar! Jag har samma känslor visavi nyliberalismen… Och reagerar oerhört mot nykonservatism och nyauktoritära drag…
Och inom medicinen verkar biomedicinen komma tillbaka: man botar saker med ett piller eller andra yttre ingrepp!? Saker skylls på gener och hormoner… Fast detta är en annan diskussion eller kanske ändå inte??
18/11 12:50 at 12:50
Så här tycker jag att det är:
Synen att den starke ska ha rätt att förtrycka den svage, att det bara är riktigt och rätt och att de starka bör få föra sina anlag vidare medan de svagare anlagen ska dö ut har nog sin riktighet i naturen.
Nu har vi i våra onaturliga liv i våra onaturliga samhällen kommit så långt från naturen att den synen inte längre fungerar. Nu när din lilla gruppen blivit nationer, när knölpåken blivit till gevär, bomber och massförstörelsevapen måste vi ta ett steg mot civilisering från det primitiva.
Sådana steg har tagits i många länder under lång tid, från de tidiga civilisationerna, men då och då avbrutits av steg tillbaka till det primitiva.
De goda krafterna har alltid funnits, från början i den lilla gruppen, familjen, stammen i bygemenskap.
Ju större sedan samhällena blir försvagas denna naturliga solidaritet alltmer och de primitiva tendeserna tar över mer och mer.
Utmaningen för världen är, tycker jag att låta de goda krafterna som ursprungligen höll ihop den lilla gruppen hålla ihop mänskligheten i världen, mot de dåliga, primitiva krafterna vi alla hyser mer eller mindre. Vi har alla en del av fienden inom oss själva, fienden mot en positiv framtid, i fred och ekologisk hållbarhet.
Fast jag vet ju inte så mycket om politik, har inte läst mycket, bara tycker lite utifrån vad jag ser omkring mig.
18/11 22:53 at 22:53
Kerstin
”Jag läste just på nätet en skrift om liberalismens idéhistoria, av Johan Norberg, och det var den värsta historiförfalskning jag någonsin träffat på.”
Du kanske skulle läsa boken innan du kallar den för smörja, och samtidigt vidga dina egna vyer lite!
19/11 01:23 at 01:23
Thomas skriver:
Utmaningen för världen är, tycker jag att låta de goda krafterna som ursprungligen höll ihop den lilla gruppen hålla ihop mänskligheten i världen, mot de dåliga, primitiva krafterna vi alla hyser mer eller mindre. Vi har alla en del av fienden inom oss själva, fienden mot en positiv framtid, i fred och ekologisk hållbarhet. och jag håller i stort sett med.
Men till Erik:
Jag försöker vara trevlig, ta mina kommentatörer på allvar och svara seriöst. Men det kan inte hjälpas, ibland blir jag bara så trött på alla ungtuppar som tror att de själva, eller andra ungtuppar som är deras idoler, har läst mer än jag om det område som jag forskat om i 25 år, och läst om sedan jag var i 25-årsåldern. Du förstår att vid 64 års ålder har jag hunnit läsa mycket mer om det här området än Johan Norberg, med sina 34 år i livet, har haft en chans att läsa in. Man hinner helt enkelt läsa mer på nära 45 år än på låt oss säga 20 år (om Johan nu började så tidigt som vid 15).
Sedan är det helt klart, att om jag hade varit en 64-årig manlig professor, eller filosofie doktor och fd universitetslektor i historia, ekonomisk historia, statskunskap eller idéhistoria eller tom i vetenskapsteori (som jag råkar ha en doktorsgrad i) så skulle unga grabbar sannolikt inte komma på idén att tilltala mig som om jag vore mindre vetande och som om det är självklart att varenda trettioåring av manskön kan mer än jag inom min specialitet. Kvinnodiskrimineringen gör mig lika trött alltså, och får mig allt mer att tappa tålamodet.
Ledsen Erik, men nu tappade jag just tålamodet.
19/11 12:33 at 12:33
Men snälla Kerstin, inser du inte hur orimligt det är att använda kön, ålder och akademisk examina som kriterier på det sätt du gör? (Eller kanske ingår jag i förtrycket enbart genom att ifrågasätta det rimliga i att värdera vetenskapliga teorier efter identitet?)
19/11 13:29 at 13:29
Jag undrar om du någon gång har besökt Louise Perssons blogg Frihetspropaganda – jag hittade den i dag, genom att hon hade länkat till vad jag skrev om Vladimir Majakovskij.
Jag delar naturligtvis inte hennes analys och värderingar, men hon är välartikulerad, kallar sig själv under Personligt för libertarian och individdualistfeminist.
Du hittar bloggen på http://www.louisep.com.
19/11 13:31 at 13:31
Aqurette:
När ja uppmanas att vidga mina vyer på ett område som jag studerat under många år, då är precis de faktorerna relevanta som jag tog upp ovan. Det kommer du också att förstå en dag.
19/11 13:33 at 13:33
Enn Kokk:
Jag länkar till hennes blogg på den här bloggen, sedan flera år, så visst har jag läst hennes blogg ibland.
19/11 23:17 at 23:17
k:
Det du tar upp sist i det intressanta inlägg, om biomedicin, är inte en annan diskussion som du försiktigtvis föreslår, för det är en del av biologiserandet av människan. Det är en viktig del av projektet att förvandla henne till ett objekt, ett enkelt konglomerat av biokemiska entiteter.
I botten, om man drar ut konsekvenserna till sitt yttersta, ligger föreställningar om att vi alla bara agerar utifrån våra gener. Har man väl accepterat den föreställningen, då ger sig det bästa tänkbara samhället av sig självt så småningom. Det blir ett i vilket biologer är expterna på både samhälle och socialt liv, där all social samvaro kan reduceras till biokemi och där man försöker skapa ”det goda samhället” med hjälp av biokemiska åtgärder. Med sådana försöker man redan komma åt alla sociala avvikelser exempelvis.
Framtidens ingenjörskonst är inte social alltså, det är den biologiska ingenjörskonstens era vi nu träder in i. Den blir, det kan jag garantera, inte friare, trevliga eller mindre manipulativ än den sociala varianten, tvärtom.
20/11 16:26 at 16:26
Det här var faktiskt ovanligt dumt. Om du nu har en doktorsexamen i idéhistoria så borde du vara medveten om att det inte går att avfärda ett argument med att ”det har du läst i en bok utgiven av Timbro, så det är bara propaganda”.
Du ägnar dig konsekvent åt att på ett extremt lögnaktigt sätt pådyvla nyliberalismen en massa åsikter som inte ryms i den ideologin. Utöver det så har du dessutom gravt missförstått Nietzsche. F.N. var ingen nazistisk ideolog, däremot så kidnappades vissa av hans idéer av nazisterna. Faktum är att Nietzsche i mångt och mycket såg judarna som bra representanter för hans övermännisketeori p g a deras förmåga att som folkslag överleva.
Sammanfattningsvis: Din argumentation saknar trovärdighet då du inte klarar av att leda någonting i bevis samtidigt som du avfärdar alla som säger emot dig utan att ö h t bemöta deras argumentation. Du framstår härigenom som dum, osaklig och väldigt oseriös. Jag skulle vara glad om jag kunde tro att detta gjorde att folk inte lyssnade på dig, men dessvärre så har ju de nationalstatssocialistiska partierna S + V lyckats få befolkningen som helhet att associera frihetliga ideologier med ondska. Orwell hade varit stolt.
20/11 18:14 at 18:14
Supernaut:
Nu säger jag inte att nazisterna tog upp varenda tanke som Nietzsche förde fram. De tog bara fasta på tankarna om övermänniskorna, vare sig de förstod desssa tankar eller inte så kom de, i nazisternas tappning, att innebära att det är rätt att utrota de undermåliga. Hitler själv betraktade sig som en övermänniska. När Nietzsche kom på tapeten igen och diskuteras som en mycket intressant profil, från början av 90-talet, kom de som hyste nynazistiska idéer att tolka/uppfatta detta som att deras idol ju hade rätt. ”Nu säger ju en massas människor att Nietzsche hade rätt”, blir deras reaktion. Det är en annan sak alltså.
Detsamma gäller om Spencer förstås. Han sade mycket mer, men har blivit mest omtalad för sin socialdarwinism, tanken att evolutionsteorin är en naturlag (eg. borde vara) även för mänskliga samhällen. Det var just hans åsikter om att fattiga, de svagare, de där som naturen skulle rensa ut om man lät naturen ha sin gång, som inte skulle ha hjälp alltså, som föll nazister och konservativa i smaken och som kom att ligga till grund för just den socialdarwinism vi såg under senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet.
Vad gäller mina belägg så vill jag påstå att det fakum att vi idag har en massa nynazister över hela Västvärlden, som hotar, misshandlar och tom mördar, inte kan tillbakavisas. De här grupperna fanns i stort sett inte tidigare. Jag menar nu att de som har idéer i den här vägen känner sig stärkta av dagens idétrender, vilket inte innebär att de icke-nazister som leder dessa trender, medvetet verkar i nazismens anda, skulle vara nazister eller vilja stödja dem som är det.
Jag trodde att jag hade klartgjort detta.
Det enda sätt på vilket läsande av Timbros artiklar ”vidgat mina vyer” är genom att de klargjort vad Timbros propaganda går ut på. Verkligt intressanta kunskaper av annat slag har de sällan gett. Deras arbeten är ofta så dåliga att man inte ids ta itu med att kritisera dem seriöst. Det kräver för stora insatser att påvisa alla felaktigheter och logiska felslut som förekommer i dem – vilket förstås är olyckligt eftersom det innebär att väldgt lite av seriös kritik riktas mot deras skrifter.
Ledsen, men jag är inte den enda akademikern men den upfattningen.
21/11 12:41 at 12:41
De flesta filosofer har vid ett eller annat givet tillfälle misstolkats. Du drar alldeles för stora växlar på Nietzsche och hans betydelse för nynazistiska strömningar. Jag är mycket skeptisk till att så särdeles många av dessa förvirrade människor har lyckats traggla sig igenom varken Zarathusra och den österländska (lätt förvirrade) zoroastriska filosofi som finns där, eller Den glada vetenskapen. Det Hitler egentligen gjorde var att han utgick från sin egen övermännisketeori och sen kidnappade Nietzsche som filosofiskt alibi varför Nietzsche inte överhuvudtaget kan klandras för det eller på något sätt få stå i kylan.
Ditt resonemang om att de grupper som misshandlar, hotar och t o m mördar inte fanns tidigare är ett totalt intellektuellt felbokslut. Tidigare i historien så har ju det snarare varit norm och en institutionaliserad del av staten, fram tills dess att liberalismen fick ett bredare genomslag och (väst)världen demokratiserades. Nazismen och Kommunismen uppstod snarare som reaktioner på den ökade friheten och de klassiska liberala idealen. Bägge de tidigare nämnda är socialistiska, rasistiska och totalitära ideologier som föraktar demokratin och folkstyret och som strävar efter att härska med våld och skräck. Oavsett vad man tycker om liberalismen som företeelse så måste man skriva under på detta, annars är man en lögnare av rang alternativt en nyttig idiot som i förlängningen kommer att bidra till nästa facistiska regims maktövertagande.
Att du anklagar Timbro för att vara propagandister är lite lustigt när du själv använder en av de mest klassiska progagandametoderna för att svärta ner liberalismen, att med hjälp av en ”guilt by association”-argumentation på extremt lösa grunder försöka associera ihop liberalismen med nazismen när det helt uppenbart är helt tvärtom.
F.ö. så tror jag att det blir svårt att hitta någon NGO som blivit så angripen från vänsterakademiskt håll som Timbro. Jag nämnde dem i en uppsats jag skrev och en professor ville i princip underkänna mig eftersom jag inte skrev att de var satans redskap på jorden utan behandlade dem som vilken ideologiproducent som helst. Det är lustigt att t.ex. tankesmedjan Agora inte råkar ut för samma sak.
Att jag i sak inte håller med Timbro om överdrivet mycket betyder däremot inte att jag helt har behov av att avfärda dem. Sanningen är aldrig svart eller vit, det borde du verkligen veta som akademiker. Om du i ett forskningsuppdrag går in med sådana förutfattade meningar och kommer igenom så är jag allvarligt oroad för vad som är på väg att hända med akademin.
21/11 14:57 at 14:57
Supernaut:
Nu har jag nog redan sagt ungefär det du säger. Jag är ingen stor expert på Nietzsche, men det var så att nazisterna ansåg att han visade hur världen egentligen borde styras av övermänniskorna och att ingen moral borde få stå ivägen för genierna.
Sedan undrar jag om du verkligen tänker igenom det jag skriver innan du svarar. Jag har aldrig skrivit att det inte funnits grupper som mördat etc. Jag skrev att vi inte hade några nynazister tidigare, som misshandlade, mördare och hotade människor. Det är inte riktigt samma sak.
Jag anklagar inte liberalismen, jag föreslår istället i grunden att så fort man börjar försöka tillämpa liberalism, den ekonomiska delen av ideologin, mer utpräglat, så uppstår stora och farliga klasskillnader som manar fram just sådana antidemokratiska rörelser. Nazistiska och fascistiska rörelser finner näring i just de idéer jag skriver om.
Om hur liberalism som ekonomiskt system slår kan man ex. läsa på DN Debatt just nu. Under rubriken: ”Satsning på svaga grupper ett hot mot välfärdsstaten”, fast där kallar man ”hotet” mot välfärden för globalisering. Men just globalisering är vad total frihandel handlar om och just det som skrivs där är vad eliternas propaganda för liberalism handlar om,en radikal omfördelning av världens resurser från de sämre ställda till de rikaste.
Men jag borde ha lagt till en faktor i mitt inlägg, nämligen att just den sparpolitik och de ”liberaliseringar” man nu vidtagit sedan mitten av 1980-talet, och som lett till en enorm arbetslöshet och utslagning av många människor från arbetsmarknaden var den verkligt stora faran, som förstärktes av de faktorer jag tar upp ovan. Situationen idag är på nästan alla fronter, ekonomiskt och idétrendmässigt, densamma som under början av 30-talet nämligen, vilket är vad jag säger ovan. Deet torde inte gå att helt förneka den saken, men däremot kan man förstås ha olika åsikter om hur det kommer att gå den här gången. Det vet vi ju inte förrän i efterhand.
22/11 18:07 at 18:07
[…] Överklass, Borgarklass, Högerextremism, Politik, Samhälle, Moderaterna, Sverigedemokraterna Incoming Links (via Tecnorati):NothingReported […]
10/01 14:52 at 14:52
Visst finns det stora likheter mellan nazismen och nyliberalismen, i synnerhet i den idéhistoriska bakgrunden. På 1800-talet grundade en Lazzie-Faire liberal vid namn Herbert Spencer en ny (idag kallad) psuedovetenskap som brukar benämnas socialdarwinismen. Spencer och många andra 1800-tals liberaler såg med förfäran i vilken takt de lägre klasserna förökade sig. Detta tillstånd tillkom i hög grad på grund av att det förekom olika former av socialhjälp som gjorde att dessa människor kunde överleva och skaffa sig så många barn. Lösningen av problemet låg i ett naturligt tillstånd där de fattigaste och minst dugligaste helt enkelt gick under genom svält och andra umbäranden. På så sätt kunde man erhålla en positiv utveckling för människan där de dugligaste, med bästa generna (givetvis de välbärgade), kunde konkurrerar ut de fattiga med dåliga arvsanlag. Detta är ett i grunden liberala tankesätt, där även människan konkurrerar på en ”fri marknad”, ligger sedan till grunden för utvecklingen som via eugenik, nationell chauvenism och rasism, slutligen leder fram till nazismen.
10/06 01:09 at 01:09
Olle:
Låt-gå-samhället alltså!
Tlläggas kan att Johan Norberg är beundrare av Spencer, vilket framgår i hans artikel på nätet om liberalismens historia. Spencer var mycket inflytelserik på sin tid, men har sedan inte varit speciellt intressant i Europa, däremot var han, och troligen är han fortfarande en stor man i liberala (i svensk mening) och libertarianska kretsar i USA
28/01 01:07 at 01:07
[…] – Fler ser likheterna mellan nyliberalism och nazism/fascism, Motvallsbloggen 16/11 2007 […]
12/02 11:14 at 11:14
Fantastisk blogg! Jag hoppas att du fortsätter orka stå emot föraktet för kunskap och föraktet för svaghet!
29/09 13:50 at 13:50
[…] blogg – Reprisfråga: Liberalismen – ett förstadium till fascism? Motvallsbloggen, 4/2 2008 – Fler ser likheterna mellan nyliberalism och nazism/fascism, Motvallsbloggen, 16/11 2007 – Liberalismen – ett förstadium till fascism? Motvallsbloggen 9/2 […]