En skolpolitik för det framtida gallringssamhället
Läser så på SVT Nyheter, att Jan Björklund inte har minsta lust att diskutera sin skolpolitik med Mona Sahlin – tänk, det hade man nästan anat. Det borde även Mona Sahlin har förstått innan hon bestämde sig för att anpassa sig till honom och hans politik (om än med några små ändringsförslag) och innan hon föreslog lite ryggklianden över den politiska blockbarriären.
Jan Björklund ser annars positivt på att socialdemokraterna öppnar för tidigare betyg och fler nationella prov.
-Fast när Mona Sahlin villkorar en betygsuppgörelse med regeringen mot att vi skulle dra tillbaka förslagen om skriftliga omdömen i låg- och mellanstadiet, blir en sådan uppgörelse inte möjlig i praktiken, säger han till TT.
Hundar och människor
Jag är normalt kraftigt antibiologistisk, men det finns lägen där jag, trots min generella olust inför att jämföra djur och människor, anser att sådana jämförelser faktiskt är befogade.
Det är nämligen så att man kan dressera hundar genom hugg och slag eller man kan välja att dressera och träna dem med positiva metoder.
De hårda metoderna har nackdelen att de knäcker de vekare hundarna, som inte är träningsbara alls med sådana metoder. De bryter ihop, inte sällan så att de till slut går till attack på sina tränare/ägare eftersom de känner sig hotade till livet till slut, ibland blir de rabiat aggressiva mot alla andra, hundar såväl som människor. Går det alltför illa avlivar man hundarna i slutänden. Alltså får man, när man använder de hårda metoderna, gallra bort alla hundar vars psyken gör att de inte klarar av att lära sig något med dessa metoder och inrikta sig på att bara träna och använda de hundar som klarar av att arbeta under stark psykisk press. Dessa kan man å andra sidan dressera till total och blind lydnad.
De snälla och positiva metoderna har fördelen att nästan alla hundar klarar av dem och lär sig vad de tränas att lära sig, varvid ”spillet” i hundmaterialet blir avsevärt mycket mindre, många fler hundar kan läras upp till att göra nyttiga insatser och till att fungera väl i vårt moderna samhälle och de som trots de positiva metoderna inte lyckas lära sig något blir i alla fall inte aggressiva på grund av den träning de har utsatts för.
Jag vill hävda att det i grunden är samma sak med människor. Med alltför kravfyllda metoder, de där som Björklund efterlyser och vill införa, knäcker man mängder av barn redan när de är små, med positiva och mjuka metoder bygger man upp barnen och gör det möjligt för alla barn att förkovra sig. Fast detta är måhända inte alls alliansens målsättning, eller de nya socialdemokraternas.
Det tar bara fem år att skapa en värstinggeneration – det har vi redan sett på vissa områden, och just för att man begärt för mycket av barnen och med fel metoder.
Och igen:
Vi vinner inte valet 2010 på den politik vi förlorade förra valet, menade Sahlin. Tänk, jag tror inte att de vinner nästa val på att föra samma politik som alliansen gör. Det måste fattas något hos den socialdemokratiska ledningen. Som sagt, den borde sitta passiv och låta alliansen fixa valet åt sig nästa gång. Den saken klarar alliansen troligen bättre än Mona Sahlin. Försöker hon anpassa sig ännu mer till alliansen är risken stor att hon istället värvar många nya väljare åt sd.
Länkar:
– Utbildningsministern avvisar s-inviten, SVT Nyheter
– S förtroenderåd bakom tidigare betyg, SvD
– Vänsterns skolpolitik misslyckad och förlegad”, L Ohly, DN
– Sahlin fick klartecken, DN
För övrigt rekommenderar jag Mona Sahlin och alla partiledarna i alliansen, samt finansministern, att läsa The Economic Consequences of Mr. Bush, av JOSEPH E. STIGLITZ i Vanity Fair.
(Tack Pierre Gilly för länken)
11/11 03:37 at 03:37
Mona och Socialdemokraterna lär inte vinna nästa val genom att inte lyssna på gräsrötterna,vi har ledsnat på att bli överkörda med deras högerpolitik.
Hon och partiledningen kör samma race som tidigare, ingen förbättring är att vänta.
11/11 03:39 at 03:39
Borgarna vann valet på att ta över sosse-retoriken och anamma vissa delar av sosse-politiken.
Nu tycks det som om sossarna tänker försöka vinna valet 2010 genom att anamma borgar-politik och borgar-retorik.
Snart har vi bara Social-moderaterna och Moderat-demokraterna kvar att välja på…
11/11 04:50 at 04:50
Havglimten och Kaj Raving;
Japp – inget val alls alltså
Vad är de då kvar avdemokratin?
11/11 11:08 at 11:08
[…] Bloggat: Motvallsbloggen, Tommys tankar, Jonas Morian, HBT-sossen, Kulturbloggen. […]
11/11 12:27 at 12:27
Självklart måste vi ha en utvärdering av inhämtade kunskaper. Det är bra för såväl elever som lärare. Nu kommer betyg alltför sent och kan knappast påverkas på ett år. Att inte veta ”var man står” kunskapsmässigt leder lätt till ansvarslöshet och håglöshet. Man har tagit bort möjligheten att läsa upp ett icke godkänt ämne liksom att gå om en klass utan alla ska vandra vidare på det löpande bandet. Valfriheten är noll de första 9 skolåren. Man kan vilja gå om därför att man inte hänger med eller för att studieintresse vaknat och man vill lära sig mer. Ingen med bristfälliga kunskaper och färdigheter ska behöva börja i högstadiet. Myten om den sammanhållna klassens salighet måste skrotas. Det handlar om elevens bästa och brist på konsekvens har det varit då man inte särskilt stött elever som behövt byta klass p.g.a. föräldrars flytt. Skolpolitiken har varit elevföraktande, kunskapsföraktande och allt annat än konsekvent. Positiv särbehandling har dessutom skett i ämnet idrott – det tragikomiska är att många ungdomar i den svenska skolan vill bli idrottsstjärnor, filmstjärnor eller något annat där de fysiska förutsättningarna SORTERAR.
11/11 14:35 at 14:35
EVa:
Skolpolitiken de senaste 20 åren har endast handlat om en sak – att spara pengar och dra ner på resurserna. Det handlar även de borgerliga partiernas skolpolitik om, nu som förra gången vi hade en sådan regering.
Man har infört större klasser, man har dragit in på annan skolpersonal som speciallärare, kuratorer, skolsköterskor, rastvakter och man har sparkat på lärare, lagt på dem mer arbetsuppgifter samt sett till att de lönemässigt har halkat efter ordentligt de senaste decennierna. Dessutom skäller man på dem när de inte orkar mer.
Det blir ingen bra skola på det sättet och den som tror att betyg från ettan och återinförande av skamvråer ska råda bot på alla problem denna politik har skapat, är mer än naiv. Däremot innebär utökat betygsättande och fler nationella prov att lärare åläggs ännu mer arbete och pressas ännu mer.
”Sparkar” man på lärarna så går det i slutänden ut över deras elever och inga betyg i världen kan kompensera för sådan misshushållning med mänskliga resurser. Hela det borgerliga skolköret, som nu Mona Sahlin har accepterat i stort sett, är som att försöka släcka eld med bensin.
11/11 14:58 at 14:58
Helt kort: nyauktoritärt är vad det är!! Så himla sorgligt att (s) ramlar på i högerfåran… Och nu ska skolan spara ännu mer i kommunen jag bor i. Undra på man behöver ta till dessa metoder!! För ”deras eget bästa”!!?? ”Tyst och lyd”!!
11/11 15:44 at 15:44
Det mullrar i leden…snart dyker det upp ett mänskligare Socialdemokratiskt parti med Solidaritet och Rättvisa som slagord och framför allt så lyssnar dom och fattar beslut efter gräsrötternas önskemål.
11/11 20:03 at 20:03
Kerstin!
Vi har olika åsikter om utvärdering av elevers och lärares arbete. Självfallet behövs mindre klasser och mer personal också men eleven ska inte fösas fram i skolan på ett löpande band som nu och alltför sent få veta att den t.ex. saknar de viktiga grundkunskaper som är förutsättningen för att klara av de uppgifter som kommer på högre stadier.
Det är ojuste mot eleven!
11/11 23:48 at 23:48
Eva:
Så du menar att under alla de där kvartsamtalen, som numer är betydligt längre än en kvart vad jag förstår, så sitter lärare och föräldrar och tiger och inte heller får föräldrarna de där skriftliga sammanfattningarna som de, vad jag fått för mig, också ska få?
Har du egna barn och i så fall, struntar du i att ta reda på hur det går för ditt/dina barn under de här kvartsamtalen, eller struntar du i att gå på kvartsamtalen?
Eller är du lärare och struntar i att tala om för föräldrarna hur det går för deras barn?
Eller har du bara gått på den borgerliga propagandan om att föräldrar och barn inte har en aning om hur det går för barnen därför att dessa inte får gammaldags betyg redan från första klass?
Men våra politiker, och där är alla partier medskyldiga, har gjort två ting som förstört den svenska skolan mer än något annat.
Det första allvarliga misstaget var när Göran Persson kommunaliserade skolan som skolminister. Alla som är lite äldre och som varit med en tid, visste att detta skulle leda till att kvaliteten på undervisningen och skolorna skulle bli lidande, att vi skulle få skolor som blev väldigt olika vad gällde just kvaliteten.
Så länge jag varit med, sådär en 50 år som politiskt intresserad, har de borgerliga skrikit om större självbestämmande för kommunerna och jag kan inte erinra mig att de protesterade när skolan kommunaliserades. Rätta mig om jag har fel här för jag är inte helt säker här.
Det andra verkligt och gigantiska misstaget var att utöka rätten att starta friskolor med statliga medel och att tro att konkurrens mellan skolorna skulle förbättra kvaliteten på skolorna. Det kunde bara gå på ett sätt. Konkurrensen om eleverna gör att skolorna frestas att dels göra eleverna nöjda i första hand, dels sänka kraven för att visa att deras utbildning hade god kvalitet för att därmed dra till sig fler elever och mer pengar. Den konsekvensen av de här ”reformerna” kunde man räkna ut med lilltån, om man saknade hjärna att göra det med. Här ligger det värsta flummet.
12/11 09:52 at 09:52
Ja, och det där med betygssättning, som om det skulle vara helt, totalt objektivt?? Eller vad det egentligen säger om framtida lämplighet i yrkeslivet? Om det säger ”allt”??
Jag sätter nämligen också betyg… Som lärare på estet musik och i individuellt val och har två syskon som jobbat/jobbar som gymnasielärare (agronomer) och en pappa som var lantbruksskolerektor i 25 år och lärare dessförinnan.
Och sett till våra prestationer också (vi är fem syskon med högskole- universitetsutbildning) och betygens inverkan på vår studiemotivation… Och på nästa generations studiemotivation…
Och ungdomar verkar inte vara mindre betygsfixerade idag…
Min upplevelse av friskolors inverkan på utvecklingen av skolan är att den inte värst ökat kvaliteten… Många av de lärare jag samarbetade med för 15-20 år sedan har tappat gnistan…
Men Björklunds nyauktoritära idéer går tyvärr hem hos flera?
Jag har inga egna barn, men jag tvivlar på att betyg tidigt skulle öka barns och ungdomars lust att lära…
12/11 13:45 at 13:45
Åsa Moberg har skrivit en intressant bok om inlärning och bristerna i det svenska utbildningssystemet.
http://www.tinyurl.se/e2b98f
13/11 01:43 at 01:43
Kerstin
Mina barn är över 30 år och den kravlösa skola de gick vill jag inte se. De lärarupplevelser jag har är meningslöst att referera till. kan bara säga att när första betygen kom i 8:an kände jag att såväl vi föräldrar som barnen förts bakom ljuset. Betyg är för mig en viktig utvärdering av hur mycket kunskaper som inhämtats hur mycket studievana eleven besitter men framför allt en utvärdering av lärarens undervisning. Många bra betyg i en klass = en lärare som kan entuiasmera till självstudier – vilket behövs för reell kunskapsinhämtning. Den socialdemokratiska skolan har i decennier nivellerat kunskapsnivån. En med bara realskolekompetens skulle klara högskoleprovet och på högskolor får man bedriva extraundervisning för att studenterna där saknar basala kunskaper. Den socialdemokratiska skolan har varit inkonsekvent och kunskapsföraktande och Sahlin har inte gått åt höger utan förhoppningsvis insett att mycket inte varit bra i den socialdemokratiska skolan.
13/11 02:09 at 02:09
Eva:
Som sagt, jag har talat om vad jag anser har varit dåligt med den socialdemokratiska skolan, som de borgerliga varit i princip lika ansvarig för, nämligen nedskärningarna. Avsaknad av betyg till de allra minsta tillhör, enligt min mening, inte de allvarliga misstagen.
Du har bara låtit dig luras av de vackra ord politiker har använt för att måla över det faktum att man monterat ner skolan bit för bit, förbilligat den alltså. Det har inte funnits någon radikalt annorlunda pedagogik, ingen flumpedagogik alltså. Barnen har inte börjat forska redan i första klass, de har bara fått allt mindre hjälp och stöd pga av neddragningarna. Privatiseringarna, där vinster till aktieägarna tas ur skolans resurser dessutom, leder till att man anställer billiga lärare, alltså icke utbildade sådana. Det här skolorna har alltså bidragit till utarmningen av skolan, på alla tänkbara sätt. Men nu har ju förädrarna sina fria val, de flesta kan välja på halvdåliga skolor och ännu sämre skolor. Men detta handlar inte om skolpolitik, det handlar om besparningspolitik, om att man beslutat att inte satsa på alla barn. Det blir inte mer pengar till skolorna och bättre skolor för att man börjar ge barnen betyg i första klass. Jag förstår inte hur någon enda person kan gå på den enkla.
13/11 10:02 at 10:02
[…] En skolpolitik fr det framtida gallringssamhlletLser s p SVT Nyheter, att Jan Bjrklund inte har minsta lust att diskutera sin skolpolitik med Mona Sahlin – tnk, det hade man nstan anat. Det borde ven Mona Sahlin har frsttt innan hon bestmde sig fr att anpassa sig till honom och hans politik (om n med ngra sm ndringsfrslag) och innan hon freslog lite ryggklianden ver den […]
13/11 13:45 at 13:45
Hannelore, tack för tipset!!
Skolforskaren Gerhard Arfwedson sa vid föreläsning under handledarutbildning på musikhögskolan läsåret 02/03 att i och med kommunlaiseringen kom en massa okunniga in och alla misstag som gjorts innan gjordes nu igen (kan det vara en av flera bidragande orsaker till att så många lärare gick i väggen?).
Och ang. ”forskande” i skolan (eller det som också kallas problembaserat inlärande?): det används inte för att det är pedagogiskt bra, utan för att det är ont om resurser i skolan!?
Jag har två syskonbarn som har läs- och skrivsvårigheter och blev plötsligt varse, när den äldre av dem höll på med ett geografijobb, att ”men hjälp, vad kan detta innebära för ett barn som just har sådana svårigheter?? Och som inte heller kanske kan få hjälp hemma?”
Själv tyckte jag detta arbetssätt var jättekul… Det passade MIG.
Jag blir en aning trött på all okunskap…
Musik- och matematiktalang brukar höra ihop… Jo, jag givck naturvetarlinjen och kom in på arkitekt-, biolog- och civilingenjörsprogrammen… Många av våra elever är också duktiga i skolan…
Men vad händer med alla andra? Och beror deras avsaknad av skolsucce på deras dumhet eller på att det är för litet betyg osv.?? Eller låga krav? Krav i förhållande till vad?
Klart att minskade resurser inverkar och nu ser vi resultatet av detta på allehanda sätt: i ungdomar som kommer till gymnasiet och inte kan läsa och skriva (vilket skapar fler och nya svårigheter för gymnasielärarna där, sådana de inte hade förr!) och ungdomar som hamnat på glid och har allehanda problem…
Skolan som skulle kunna vara en av flera moderatorer…
13/11 13:50 at 13:50
PS. Usch, vad jag tycker illa om Jan Björklund och hans idéer…
Din hundmetafor är värd att ta sig en funderare över, jag tror det ligger en hel del i den, Kerstin…
14/11 01:40 at 01:40
Kerstin
Jag har inte låtit mig luras av några vackra ord från politiker.
Jag har låtit mig lurats av lärare som saknat instrument att utvärdera sin undervisning med och av lärare som haft ett ryckigt politiskt spel att förhålla sig till förutom odefinierade kursplaner. Skolverket har inte förmått definiera sitt uppdrag och kommit med så luddiga skrivningar att man blir mörkrädd när man läser dem.
När människor utan tillräckliga kunskaper i svenska språket ska formulera skolans riktlinjer är det förödande och kan inte kompenseras av alla penningmedel i världen.
Att tala om för litet pengar som orsaken är att blunda för den bistra verkligheten. Vissa lärare får inte klart för sig kursplanens innehåll vilket de förväntas kunna räkna ut och bestämma på lokal nivå förrän de konfronterats med de nationella proven! Skolverket har varit befolkad av undermåliga klåpare och nationella prov har haft stor men för sen betydelse för lärarnas insatser. Många kavlar upp ärmarna just när det är dags för dem! Jag är övertygad om att den stora anledningen till att så många misslyckas i högstadiet – och då räknar jag inte in relativt nyanlända flyktingar utan elever som gått 9 år i svensk grundskola – är att det sällan sker någon kunskapsuppföljning värd namnet på de lägre stadierna!
14/11 02:32 at 02:32
Ev:
Har du inte läst mina svar till dig. Jag skriver bl.a.
Privatiseringarna, där vinster till aktieägarna tas ur skolans resurser dessutom, leder till att man anställer billiga lärare, alltså icke utbildade sådana.
Se ex: Lönsamma skolor? på Nisse Sandqvists blogg.
Dessutom ledde kommunaliseringen av skolan, samtidigt som man drog ner på kommunernas ekonomi på 90-talet, till samma sak, kommunerna försökte spara på lärarna.
Om man skär ner på lärarna och på deras löner, då lockar man inte till sig de bästa till läraryrket precis – det kan du vara alldeles säker på.
Sedan kan du ju drömma om exakta utvärderingsinstrument och objektiva betyg. Sådant har aldrig funnits och kommer nog dessvärre aldrig att finnas, i synnerhet inte om skolorna ska konkurrera med varandra om eleverna och därmed om pengarna.
Alliansens nya skolpolitik handlar bara om en annan skönmålning, där man försöker inbilla oss att man ska kunna skapa en god skola utan att den kostar något, genom att införa betyg igen.
Vakna Eva.
14/11 18:43 at 18:43
Jag har inte yttrat ett positivt ord om friskolor och alla utvärderingsinstrument har sina brister
– ett vanligt måttband är t.ex. vanligen i plast och litet töjbart men utvärderingsinstrument behövs av lärares precis som alla andras arbetsinsatser.
Jag har inget till övers för Alliansen eller dess skolpolitik men anser att de hjälpt till att lyfta frågorna om brister i skolan och jag häpnar över hur du läser det jag skriver och ställer insinuanta frågor.
Jag är lika mycket socialdemokrat som du.
Varför inte läsa den statliga utredning som gjorts på socialdemokratiskt intiativ av någon vars namn jag glömt liksom utredningens namn och nummer, men är du intresserad lär du hitta den.