Som Thomas skriver i en kommentar till mitt förra inlägg, så är nog Lars Vilks enda syfte att än en gång komma i rampljuset. Om det är så får man bara konstatera att han är en nyttig idiot för Bush med anhang, som vill börja bomba Iran också, för Israel och dess etniska rensning av de ockuperade områdena i Palestina och för muslimska fundamentalister som gör vad de kan för att uppvigla muslimer runtom i världen till terrorattentat.
Undrar hur många som idag vet att de sionister som började som terrorister i Palestina i akt och mening att skapa ett nytt Israel där, välkomnade judeförföljelsen i Europa och framför allt i Tyskland i början av 1900-talet, eftersom de ansåg att en sådan gynnade deras målsättning, att skapa en judisk stat. Det skulle leda till att fler kom till Palestina och sällade sig till sionisterna i kampen för en egen stat och att fler judar runtom i världen skulle bidra till och stödja bildandet av ett nytt Israel.
På samma sätt anser sig muslimska fundamentalister idag gynnade av en tilltagande förföljelse av muslimer i Västvärlden och i USA, eftersom de räknar med att de därmed kan få fler anhängare runtom i världen och också rekrytera fler som är beredda att ta till terrorism för den islamiska kampen. Bush och Israels ledargarnityr å sin sida har ingenting emot fler muslimska terrorattentat eftersom det ger dem anledning och stöd för uvidgat krig mot oljeländer i Främre Asien.
I samma andetag som vi köper antiislamistisk propaganda och försvarar Vilks ageranden förråder och överger vi den stora majoriteten av alla muslimer, de sekulariserade eller moderata muslimerna som inget hellre önskar än att få leva i demokrati och i fred, i de Västländer de flytt till eller i sina hemländer.
Ett TV-program om saken – värt att ses
Har vidare just skaffat mig möjligheter att se digital-TV, efter en TV-fri period på några månader, och tittade idag bl.a. på programmet om Kristallnatten som sändes i Kunskapskanalen. Filmen om denna händelse gav mig kanske inte så mycket nytt, och jag visste ju också redan det som Ester Pollack berättade i intervjun med henne efter programmet, att svenska tidningar, med få undantag (som Göteborgs Handels och Sjöfartstidning och Eskilstunakuriren, som mina föräldrar prenumerarade på då de bodde i Eskilstuna under kriget), var synnerligen följsamma gentemot tyskarnas önskemål i början av kriget samt om hur de vände kappan efter vinden då denna började blåsa i en för Västalliansen gynnsammare riktning efter 1942. Svenska massmedia kröp för Hitler då och senare för motsidan, de stora medierna kryper likadant för USA och Israel idag.
Så tror somliga idag, de där som inte förstår, eller som inte vill se vad Vilks sysslar med och som försvarar honom med näbbar och klor, eller som inte förstår vad den antiislamistiska propagandan i Västvärlden går ut på, att de är mycket förnuftigare än deras föräldar, far- och morföräldrar var!
Länk:
– Kristallnatten, Kunskapskanalen
Programmet går i repris 9/11 och 12/11 i samma kanal.
Och vad ska man säga om det här?
– Vilks Muhammedhund blir forskningsprojekt, DN
Och här en intressant bloggpostning om Israels terroristtradition:
Folke Bernadottes död och eftermäle, Förbannad Pacifist
(Tack Motbilder, för länken)
09/11 14:10 at 14:10
Angående Larisch Vilks teckningar av Muhammed som rondellhund.
Tycker du inte själv att det är märkligt att DN kallar yttrandefrihet för skandal. Men det bevisar tesen att DNs främsta syfte är islamisering.
10/11 13:36 at 13:36
Lars Vilks provokation visar tydligt det behövs en diskussion om yttrandefrihet i Sverige.
Religionen ska inte få sätta gränserna för yttrandfriheten. Att koppla Vilks till Bush verkar långsökt och är tydligen att sätt att försöka vrida debatten från Sverige och våra värderingar. Våra värderingar bygger på den historiska utvecklingen som vi har haft här. Där religionens makt över den enskilde medborgaren har gradvis miskat och upphört.
Det är så jag uppfattar Vilks provokation. Inte något som har med Bush att göra.
10/11 13:45 at 13:45
yttrandefrihet i all ära.. men retar man tjocke bengt för hans mage eller förlöjligar en folkgrupps heligaste väsen så gör man folk arga. Vilks e en djävla tönt som jag hoppas får lida ngn gång. Att han e så djävla stolt o arty e ju ba ännu mer störande. Flytta till ett annat land för här vill vi inte ha dig o dina duster med muslimerna.
10/11 17:59 at 17:59
Finns det något som är heligt längre?
Vi i Sverige har förpassat religionen till den privata sfären, där den hör hemma. Tiden när religionen hade en oinskränkt makt över människan är förbi, i Sverige. Det känns olustigt att nu en annan religion börjar kräva särbehandling och undantag.
Diskussionen kring Vilks rondellhundar visar bara på hur konflikträdda och ”flumminga” vi har blivit i Sverige. Vi måste vara tydliga med vad som gäller här. Religion ska behandlas precis som vilken annan företeelse.
10/11 19:26 at 19:26
Jocke:
Jag har INTE sagt att man inte ska diskutera den här frågan seriöst. Jag har sagt att man inte ska förhånda islam och muslimer i dagens läge, eftersom detta är precis samma sak som förhånandet av judar på 30-talet. Och hån och förlöljigande är INTE detsamma som seriös diskussion.
10/11 22:51 at 22:51
Det som man inte förstår här tycker jag, är att det inte handlar om den svenska yttrandefriheten, och inte om svensk tradition. Hade det gället kritik av islam eller muslimska traditioner, imamer och deras sätt att predika, skulle ingen ta illa upp. Tvärtom, då går många muslimer i spetsen för detta.
Det som är stötande här, är att man hånar det heligaste en hel värld har, helt oprovocerat. Profeten Muhammed är död sedan 1400 år och så vitt jag vet har han aldrig gjort Vilks eller svenskarna något. Är det dagens muslimer man retar sig på, ska man diskutera med dem. Inte skymfa en död människa som efter Gud är det heligaste som finns för en fjärdedel av världsbefolkningen.
Som sagt, det är inte den svenska yttrandefriheten det handlar om. Det handlar om ett pågående krig mot ALLA muslimer, som hån och tillskrivande av onsdska och mindervärde bara är en del av. Många muslimska länder lär sig mer och mer om den svenska yttrandefriheten och Sverige som har världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning, bland dessa är Palestina, Egypten, Libanon och Jordanien, genom journalister. Jag har själv varit tillfrågad om jag kunde översätta den svenska lagen om yttrandefrihet, och tryckfrihetsförordningen. Det blev inte av på grund av bristande finansiering, då de som är intresserade är fattiga journalister och journaliststudenter.
Hur svarar vi från Sverige då? Med rondellhundar? Det är minst sagt, väldigt avtändande. För det är yttrandefriheten och tryckfrihetsförordningen man är intresserad av, inte Vilks stolliga lallande.
11/11 03:13 at 03:13
Rawia Morra:
Jag tycker, precis som du att det är ynkedom att håna muslimer och deras (er?) profet. Samtidigt så är det ju klart att det inte är ”vi svenskar” som gör detta, utan Vilks och de som försvarar honom, och lika klart att de har rätt, enligt ytrandefrihetslagstiftningen, att göra detta. För min del är det deras usla moral som upprör.
Sedan tror jag att du har fel, om du menar vad det verkar som om du menar, att de svenskar som försvara Vilks inte i grunden är intresserade av Vilks och hans ageranden, utan i första hand av (att försvara) yttrandefriheten. Jag tror precis tvärtom, att en hel del av dem gömmer sina kryptorasistiska, antiisliamistiska och pro-amerikanska åsikter bakom just talet om vikten att försvara yttrandefriheten. Det är just detta som upprör mig så ofantligt.
Sedan kan det ju också vara så att en del av Vilks försvarare inte förstår i vilket större sammanhang deras agerande ingår, och vad det specifikt betyder i just detta sammanhang, men det är egentligen lika illa.
11/11 10:55 at 10:55
Kerstin,
Jo, du har rätt angående många av dem som försvarar Vilks agerande. Men jag tror att det finns dem som ser det här som en fråga om yttrandefrihet också. De ser det hela som att: Vi har kämpat hårt för vår yttrandefrihet och nu ska inte någon annan komma hit och ändra på det eller inskränka den.
Det är ingen som vill inskränka den svenska yttrandefriheten, tvärtom. De flesta muslimer kämpar ju för att uppnå yttrandefrihet och det sedan Islam kom till. Många är de arabiska och muslimska poeter och tänkare som mist livet för något de uttryckt. Ibn Arabi är en av dem, när han sa: Jag är sanningen. Sanningen är ett av Guds 99 namn. Därför avrättades han.
Men, i Vilks fall handlar det om ett specifikt mål i just detta sammanhang. Målet är politiskt och går just i Bushs och hans anhangs fotspår. Och, trots Jyllands Postens teckningar, är Vilks rondellhund oerhört mycket grövre som kränkning, när han framställer Muhammed som en hund. Han är inte ens en människa. Han är ett djur. Ett djur som av muslimer uppfattas som orent, näst efter svin. Jyllans Postens teckningar framstår som oerhört milda, i jämförelse med rondellhunden.
12/11 09:23 at 09:23
Hej
jag visste inte att som du säger att en majoritet av muslimerna vill leva i demokrati – vet dom själva om detta?
F.ö. borde det vara en självklarhet för alla som omfattar upplysningsidealen att allvarligt och ständigt kristisera sådana dumheter som islam och allt vad religion och mumbo-jumbotrams heter. Eller är det så att du står på mörkrets och den medeltida vidskeplighetens sida?
mvh
Peter Dahl
läkare Göteborg
15/11 09:40 at 09:40
”När ett folk tror sig vara utvalda av Gud eller påstår att deras religion besitter den enda sanningen där föremålet för dyrkan inte får ifrågasättas, då bör varningsklockorna ringa”
Det är uppenbart att religion inte går att förena med demokrati.
Är Gud vald i en demokratisk process?
Gud framstår som vilken diktator som helst. Stalin, Hitler, Kim i Nordkorea, Mao o s v.
Vad händer om Lars Vilks göra en nidteckning av Mao? Kommer över 1 miljard Kineser att känna sig känkta då?
15/11 10:00 at 10:00
Varningsklocka 1.
I Sydsvenska Dagbladet inför det Turkiska valet, 2007-07-14, uttaldes sig en kvinnlig advokat följande
”– När det gäller religion frågar man inte varför. Man lyder.”
Varningsklocka 2
En kvinna får en fråga i radions P1 program Studio 1, angående klimatförändringshotet; ”Jag är kristen och tror på Gud. Detta lägger jag i Guds hand” (ej ordagrant).
Tydligen ska en troende INTE ifrågasätta eller vara kritisk mot sin tro.
Slutsats Demokrati och religion är oförenliga.
15/11 12:48 at 12:48
jocke oc Peter Dahl:
Nu handlar inte mitt inlägg här om islams innehåll eller om någon religions innehåll. Det handlar om Västvärldens ansträngningar att demonisera islam och alla muslimer, att göra dem till ondskans representanter på jorden, och hur varje kritik av något alltid måste sättas in i sitt sammanhang.
Hånar man dem som blivit officiellt utsedda till Västvärldens syndabockar, då spelar man med i samma sorts spel som det som förra gången ledde fram till gaskamrarna. Den här gången har det lett till att miljoner människor far ofantligt illa, ja dör i massor, i Irak, i Palestina och om att USA just nu förbereder sig för en attack även på Iran. Det handlar om att legitimera militära angrepp på somliga stater, i akt och mening att lägga beslag på dessa staters naturtillgångar, oljan. Det handlar inte om islam är speciellt dålig religion. Det är ynkedom att delta i denna förföljelse, i denna mobbins av människor.
Enligt kommentarreglerna släpper jag därför inte fram fler kommentarer om islam som religion.
18/11 20:23 at 20:23
Kerstin
Du förstår dig inte på ett konstnärsskaps ärlighet.
Står upp för yttrandefrihet och var inte så korkad att du vill skydda andra människor från deras egna reaktioner samt ta ansvar för dem. Var och en av oss måste ta ansvar för mänsklig – inte religiös – värdighet. Den är mer än mänskligt ovärdig – den behandling Vilks utsatts för av antiintellektuella människor inklusive dig. Humorbefriade också…
15/12 18:13 at 18:13
Meningen med denna nyheten är att förvränga bilden av det riktiga förtrycket. Och tillåta alla överskridelser. Man vill mörda muslimerna för att dem har en ond profet. Eller man vill mörda muslimerna för att dem förtrycker kvinnan. Släng bomberna döda familjer dvs kvinnan, mannen och barnen då har du räddat förtrycket mot kvinnan i Islam. Ta över något som inte är ditt och du har räddat andra människor. Döda vem du vill och du är en hjälte. Bekämpa islam? Hur? Åk till Irak och spionera ge informationen till andra medarbetare för att dem ska sikta deras vapen på rätt plats.
http://www.Allah.info.se
MUSLIMERNA OCH DERAS PROFET ÄR MÖRDARNA
MÖRDA MUSLIMERNA, ALLAHO AKBAR
http://www.youtube.com/watch?v=F3qOb-V9Ywc
http://www.youtube.com/watch?v=LLE-FKjMdTk
Säg inte till någon, säg inte allt vad dina ögon har sätt
Man får inte prata för mycket i Sverige innan man hamnar i fängelse.
Det är bestämt vad man får tycka och vad man inte får tycka. Det är bara när man använder yttrandefriheten för att kränka muslimer som det är tillåtet.
När man vill säga sin åsikt om en historisk händelse då får man hamna i fängelse.
Se tex den tyske advokaten Jürgen Rieger åtal för förnekelse av Förintelsen.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1647528
Är detta skämt eller lever vi i sådana samhällen. Där man inte får säga vad man tycker om en historisk händelse men muslimerna kan man fortsätta att attackera på fysiskt och psykiskt sätt.
16/12 00:52 at 00:52
Ljuset:
Nu var det ju förstås i Tyskland mannen inte fick säga vad han ville. Vad jag vet är det fortfarande inte förbjudet att förneka förintelsen i Sverige -men å andra sidan, med EU vet man ju inte längre riktigt vad som är tillåtet och inte.
Hur som helst, så håller jag med dig om att araber behandlas illa och att det är vidrigt det vi ser i Västvärlden idag. Men tyvärr, blogginlägg är färskvara, så det är nog ingen som läser dina kommentarer här längre. Den här postningen är redan antik.