Rapporten om Syrien är otroligt vinklad – för USA och Nato och för sönderbombande även av Syrien
Läs rapporten från de arabiska observatörer som Syrien accepterade i landet.(1) Där framgår det, mellan raderna, att observatörernas främsta uppgift var att öppna vägarna för den kriminella s.k. syriska befrielsearmén som i hög utsträckning består av gäng av legoknektar, samma som krigade i Libyen bl.a. Observatörerna tillhöll den reguljära syriska armén att dra tillbaka sina soldater från de områden där ”befriarna” for fram med våldsamheter. Det gjorde Syrien, och nu hör vi att ”befriarna” kommit närmare Damaskus. Rapporten nämner inte ett enda tillfälle där den reguljära syriska armén gick till attack orpovocerat, däremot såg de andra grupper utöva våld.
I Rapporten läser vi också hur somliga av observatörerna ”inte hade klart för sig vad de skulle göra” och att många av dem hoppade av, som observatörer från bl.a. Tunisien och Sudan. Kunde de inte med att agera i enlighet med Qatars, Saudiarabiens och Förenade Arabemiratens önskemål månne, så att de beredde landet för utvecklandet av mer våld i Syrien, som sen kan användas för att ropa på Natoinbombningar? Dessa synnerligen odemokratiska stater är de stater som USA och Nato, och numer även vår svenska regering och riksdag, allierar sig med och som just nu utför samma smutsiga insatser i Syrien som de gjorde i Libyen.
Det är förstås så att det finns syrier som är missnöjda med regimen, och också så att landet behöver demokratiseras, men även i det här fallet handlar det om var majoriteten i landet står och om USA/Natos definitiva avfärdande av ledaren, som lovar att anställa allmänna val 2014 (2). Varför ger man inte Assad den chansen? Varför gav man inte Ghadafi möjligheten att arrangera sådana allmänna val, som även han lovade göra? Jo för att Väst, USA och Nato inte alls är intresserade av demokrati i de här staterna, eller för hur syrierna eller libyerna har det, utan för att de vill ta makten över dessa länders naturresurser, framför allt oljan och gasen, och i Syriens fall beröva Iran en allierad, liksom palestinierna i Israel.
Varför rapporterar våra media inte mer allsidigt om det som sker, och varför rapporterade man inte mer allsidigt om situationen i Libyen idag? Jag finner helt enkelt inte ord för att uttrycka min åsikt om den svenska journalistkåren och svenska media, inklusive dem vi kallar ”public service”, som numer borde döpas om till USA/Nato propagandaservice.
Tycker vår journalistkår att det som händer i Libyen just nu, med total rättslöshet, med beväpnade gangstergäng som terroriserar människor, med något som närmast liknar inbördeskrig, är bra? Samma situation kommer att uppstå i Syrien om Västvärlden fortsätter på den inslagna vägen, att stödja och beväpna grupper för att ställa till kaos i Syrien, precis som man gjorde i Libyen. I Syrien har vi dessutom en svårare situation än i Libyen, med många olika folkgrupper och olika religioner varför risken för en verklig orgie av mördande där är mycket stor om landet destabiliseras mer. Det blev så i Libyen, fast man inte riktigt förväntade sig det (utom de mer klarsynta) .Vill svenska journalistkåren att även Syrien bombas sönder och samman och att tiotusentals människor dödas. Gillar journalister blod och död? Älskar de att se blod? Mår de bra av att frossa i andra människors olyckor och i katastrofer så att de vill har mer av den varan?
/Kerstin
Länkar:
1) League of Arab States Observer Mission to Syria, 18/1 2012
2) En intressant intervju med Bashar al-Assad, Motvallsbloggen 13/12 2011 (I videon säger Assad att man är igång att förändra konstitutionen och att det ska anställas allmänna val framöver.)
- Ryssland har nyckelroll vid Syrien-möte, SR Ekot,31/1 2012
Tillagda länkar:
- What is really going on i Syria: Insider Update, Voltairenet.org 30/1 2012
31/01 19:58 at 19:58
Journalisterna mår inte bra. De riskerar varje dag att mista sitt jobb om de inte skriver eller tiger enligt styrelsens vakande öga och uppdrag.
Det är inte möjligt att de mår bra när varje felaktig formulering betyder sparken och därmed adjö till sina högbelånade hus och lyxbilar.
Adjö till familj och vänner om de nu har några kvar för vem orkar umgås med så fega och ryggradslösa lögnare.
Journalisterna är inte värda att må bra. Åt h…e med dem!
01/02 02:42 at 02:42
erik H:
Det dystra är väl att de flesta tror på vad journalisterna rapporterar och det gör säkert journalisternas vänner också.
01/02 11:15 at 11:15
KERSTIN. Jag sände en liknande kommentar tidigare men tror den försvann ut i cyberrymden. Kommer här med ett nytt förslag. Som kanske är bättre formulerat. Jag var så arg på Aftonbladet när jag skrev den första!!
Aftonbladets ledarskribent Anders Lindbergs ledartext idag är helt bunden i USA-propaganda. Rubrik: ”FN bör avsätta Syriens regim.” Länk här: http://www.aftonbladet.se/ledare/article14297818.ab
Triumferande utbrister han att Hillary Clinton nu skall deltaga i Säkerhetsrådets möte om Syrien. Mrs. Death and war. Således är nu Syriens öde beseglat. USA har slagit sönder tre länder de senaste årtiondena. Irak,Afghanistan, Libyen. Det blundar Aftonbladets ledarskribent för. Liksom hela det svenska mediafältet blundar för USA:s hänsynslösa imperiebyggande. Och inte ett ord i Lindbergs text om Turkiets, Saudiarabiens och andra odemokratiska arabländers inblandning i ”konflikten” i
Syrien. Där de sänt in sina legoknektar som ”frihetskämpar” i ett iscensatt ”uppror”. Där finns ju en mängd rapporter om de verkliga förhållandena i det s.k upproret men Aftonbladets ledarskribent läser uppenbart endast den amerikanska propagandan. Och vidarebefordrar den. Liksom de andra dagstidningarna. Och SVT! En sådan skam!
Ulla Johansson
01/02 18:42 at 18:42
Det är inte bara nyhetsrapporteringen från Syrien som är vinklad. Även rapporteringen om resolutionen som västmakterna försöker få igenom i FN är vinklad. Eller kanske mer korrekt, vi får bara höra halva sanningen.
Radions nyheter säger att den kräver att Bashar al-Assad (Syriens president) måste avgå. Men media undviker nogsamt att rapportera vad som, enligt resolutionen, ska ske om han inte avgår – nämligen att då måste andra kraftfulla åtgärder till.
Man behöver ju ingen större fantasi för att förstå vad det skulle innebära med tanke på vad som hände i Libyen.
01/02 19:58 at 19:58
Alexander:
Nej, och de ljuger som hästar travar. Politikerna skulle inte gå iland med dessa lögner om journalister åtminstone försökte tala sanning.
Man vill ju inte tro, men landar där i alla fall, att vi har en hel journalistkår som är beredd att offra sådär en 50.000-100.000 liv och medverka till tortyr av massor av människor, många fler än ex. Ghadafi torterad eller som Assad torterar nu och tvinga så där en miljon människor att fly, bara för att de vill behålla sina jobb. Med tanke på att journalisterna inte har längre till Google än jag, och du, så måste man dra den slutsatsen dock, och det är verkligen hemskt.
01/02 20:06 at 20:06
Ulla Johansson:
Nejdå, din kommentar försvann inte. Men jag kontrollerar alla kommentarer, så att de inte är olagliga och dessutom någotsånär anständiga, innan de kommer in på bloggen och syns för alla som läser kommentarerna. Och idag har jag varit upptagen av annat och inte varit inne och kollat kommentarer förrän nu.
Och svaret till Alexander får bli ett svar även till din kommentar. Jag har beslutat att inte köpa ett enda exemplar av AB mer och dessutom undvika att läsa den på nätet.
01/02 23:01 at 23:01
Ja,på det sätt media har uppträtt och ytterst bristfälligt, ja rent lögnaktigt och ensidigt propagandistiskt ”skildrat” det senaste årets händelser i Sverige (Juholt med mera) och vår omvärld (Libyen, EU-krisen, Serbien med mera), ja då är nästan enda sunda reaktionen att få i gång nån sorts bojkott mot dessa produkter, varav just Aftonbladet är något av dom värsta. Drömmen vore ju att få ner upplagan på både papperstidningen och besöksfrekvensen på webbupplagan på ett märkbart sätt. MEN det krävs väl då nästan att det startas en folkrörelse omkring detta, och är det möjligt? Tveksamt, rent privata aktioner av köpbojkott är ju känslomässigt begripliga men knappast märkbara – jag är själv en av dem som reagerat på detta sätt. Men nog vore det en intressant tanke att se&höra ledningens reaktion på eventualiteten av en sådan märkbar intresseminskning för deras produkter! Men vi kommer ju sannolikt att få oss till livs alla möjliga andra förklaringar, än att folk tappat förtroendet för dom. Varför inte en namninsamlingslista någonstans på nätet där folk kan gå in och med sitt namn bekräfta en sådan köpbojkott av – till en början – Aftonbladet? En bra eller dålig idé?
02/02 04:35 at 04:35
Jan B:
För att inte tala om vad Allanspolitikerna kommer undan med i övrigt!
06/02 01:34 at 01:34
Ja, vad händer i världen, varför är människorna så onda?
Jag tror att 2012-12-21 är världens sista tid, tyvärr, för det drar ihop sig mycket mycket snabbt inom alla områden. Varför händer allt detta vansinne just nu?
Det blir bara värre och värre
12/03 23:49 at 23:49
[…] – Studio Ett special från mediedagarna kl 14.03-14.50,SR 9/3 2012 (Inslaget om Al Jazeera börjar 18.20 in i programmet.) – Aktivistuppgifter om massaker i Homs, SVT 12/3 2012 – Om propagandalögner om Syrien. Motvallsbloggen 8/3 2012 – Sveriges radios lovsång om Al Jazeera – sällsynt illa tajmad, Motvallsbloggen 9/3 2012 – Danny försvarar sig på CNN mot fejkanklagelse, Motvallsbloggen 12/3 2012 – TV fortsätter med sin “objektiva” rapportering om Syrien, Motvallsbloggen 6/3 2012 – Varför ska vi tro på USA vad gäller Syrien när vi vet att man ljög om Irak och Libyen? Motvallsbloggen 7/2 2012 – Rapporten om Syrien är otroligt vinklad – för USA och Nato och för sönderbombande även av Syr… […]