Om de föreslagna antiterroristlagarna igen
Hur jag än vänder och vrider på frågan om varför så många svenska politiker accepterar att vi inför sådana lagar som de antiterroristlagar Bodström nu förslår, kan jag bara hitta tre möjliga förklaringar:
Endera handlar det om underdånig anpassning till USA, eller om att man efterkommer direkta krav från USA om införande av dessa lagar, alltså om samma slags kryperi inför en hotfull stormakt som den svenska regeringen uppvisat förr i vår moderna historia, och som så många kritiserat och ondgjort sig över sedan dess.
Eller så handlar det om att även svenska politiker anser att det kan vara bra att ha sådana här lagar om vi skulle drabbas av ”social oro” framöver och på grund av de ökande klassklyftorna.
Den tredje möjliga förklaringen är att en stor del av våra politiker drabbats av total förvirring.
Jag vet förstås inte vilket som är den rätta förklaringen. För mig är det i det närmast obegripligt att man i demokratin Sverige ens kommer på idén att föreslå sådana här lagar och att protesterna dessutom är så utomordentligt lama.
13/11 17:01 at 17:01
1: Det handlar i mycket hög grad om anpassning till USA:s krav på lagar. Sverige viker sig helt enkelt för andra makter.
2: Givetvis inser politikerna att det handlar om en ”bra-att-ha-lag”. Det faktumet läggs säkert också i ja-vågskålen.
3: Nej, politikerna är inte förvirrade. Snarare tvärt om, de inser exakt vad såna lagar kan användas till, det är därför de stiftas.
Även jag är något förvånad över de lama protesterna. Jag kan bara få det till att förklaringen är den vanliga; det drabbar inte mig.
Inget krig skulle kunna utförts om de som dog i kriget fått reda på innan att de skulle komma att dö; det drabbar inte mig.
Människan är duktigare på att sticka huvudet i sanden än strutsen!
13/11 18:30 at 18:30
Jag tror som Lasse. En kombination.. Den politiska klassen fjärmar sig i så hög grad från folket att de anser sig behöva andra och bättre maktmedel.
13/11 18:52 at 18:52
OK Lasse och Jinge, så tror nog jag också!
14/11 00:23 at 00:23
Någon som noterat att när jag skriver om antiterroristlagarna, då befinner sig liberaler och libertarianer långt borta, så långt borta att de inte ens har tillgång till kommentarfunktionen på den här bloggen.
Man undrar ju vad dessa liberaler och libertarianer, med sin frihetsivier, egentligen står för?
14/11 16:50 at 16:50
Men snälla, varför protestera när du för en gångs skull verkar ha huvudet på skaft. Å ja, jag är emot dessa polisstatslagar det talas om.
14/11 17:28 at 17:28
Så typiskt svenskt N, har man inget att gnälla om så säger man ingenting.
Man kan ju stödja kampanjer som man instämmer i också. För jag för en kampanj mot antiterroristlagarna.
Propagerar alltså
15/11 12:55 at 12:55
Jag är också mot antiterroristlagarna. Jag funderar lite på huruvida det finns hemliga hot från USA som vi inte känner till, typ att om ni inte gör som vi säger så sprider vi sjukdomar i Sverige som slår ut ert samhälle, eller något åt det hållet. USA har ju låtit de sjuka vetenskaparna från Nazityskland fortsätta att arbeta sedan Tyskland föll (Operation Paperclip), och det är ju inte direkt som att de inte vet hur man genomför bioterrorism… På två olika frågor rörande Sveriges bristande kritik av USA:s olagligheter (från Sigyn Meder, Föreningen IrakSolidaritet, i samband med ett möte med statsminister Göran Persson i en absolut fullsatt Z-sal på ABF-huset i Stockholm onsdagen den 7 oktober) så svarade Persson ungefär så här (andemeningen bekräftad av registrator och brevavdelningen på regeringskansliet): ”Vi uttalar oss kritiskt. Det var ett krig som inte hade stöd. Vi sitter fast i en situation. Ingen vet hur det ska sluta. Utvecklingen går av egen kraft. Vi måste se till att FN får vara med och avsluta kriget. Vi måste uppnå fred med FN. Vi fördömer. Vi måste ha en internationell ordning för rättssäkerheten. Folkrätten blir annars lidande. Andra stora makter kan gå in och göra liknande saker. Kriget i Irak stred och strider mot folkrätten!”
Två observationer: ”Vi sitter fast i en situation”.
Och: TV var där och filmade, men inte ett ord om detta i vare sig press eller TV.
Kanske media är indragna i censur ”för rikets säkerhet” som vi inte alls känner till…
15/11 18:53 at 18:53
Leif:
Skönt att fler håller med, tack för det
Sedan: Jag tror nog inte alls på hot om spridande av virus eller sjukdomar eftersom detta är en mycket riskbel väg att gå, även för den som försöker sprida dem. Dessutom räcker det gott med beundran och underdånighet från svenska politikers sida, alternativt att man bara tror att det kan straffa sig att inte ”följa John”, exempelvis ekonomiskt.
Sedan har du ju rätt i att vi oftast inte får veta vad som utspelar sig bakom de politiska kulisserna, varför vi för det mesta inte vet eller förstår varför politiker agerar på ena eller andra sättet, såvida det inte kommer ut bakvägen, via insiders som avslöjar det.
17/11 14:26 at 14:26
Vi handlar en del med USA… Vi har ett handelsutbyte av militära varor. Jag tror att det är det som framförallt ”bakbinder” våra politiker.
Sen har vi tydligen utbyte mellan ”hemliga polisen” i Sverige och USA(Israel). Se hon som fångades in av Israelisk polis – och de hade akter från Sverige!
Jan Guillous Hamilton-böcker beskriver sådant utbyte – förvånar mej inte om han visste nåt om det…
Det verkar finnas utomparlamentariska ”höga” nivåer som kan styra politikerna… hur långt?