Funderingar kring val av politisk ståndpunkt
Vi människor har olika åsikter, om det mesta och inte minst vad gäller vilket politiskt system vi vill ha, eller tror mest på. Det är vanligt att de båda lägren, det borgerliga och det socialistiska (i vid mening), anser att motståndarna har fel – i sak, och att man öser galla över varandra.
Nu står det i mänsklig makt att skapa många olika politiska system och olika system lönar sig bäst för olika grupper i samhället. Somliga system tjänar många människor på, andra tjänar bara överklassen, och möjligen övre medelklassen på.
Det finns således tre skäl att rösta på borgerliga partier (alliansen i Sverige),
två någotsånär begripliga och ett rent ledsamt och irrationellt skäl:
1. Att man tjänar på borgerlig politik, får större tilldelning av samhällets samlade resurser (mer pengar alltså) med en sådan politik (det pragmatiska alt. egoistiska skälet)
2: Att man är helt övertygad om att alla människor i grunden är rena egoister och därför är ett system där var och en sköter sig själv och struntar i andra det system som stämmer bäst med den mänskliga naturen, därför är också ett sådant system det bästa/enda möjliga politiska systemet (det idealistiska/ideologiska skälet)
3: Att man är grundlurad, inte förstår vilket politiskt system som man själv tjänar mest på, eller vilka fördelar respektive nackdelar de olika systemen faktiskt har för en själv och/eller för andra (det irrationella skälet).
Det finns två skäl att rösta på och stödja socialistiska (i vid mening) system:
1: Att man själv tjänar mest på ett sådant system (det pragmatiska alt. egoistiska skälet)
2: Att man anser att människan är en social varelse och att omtanken om andra människor, samt de mångas samverkan och gemensamma ansvarstagande, ger bästa tänkbara samhälle för de flesta
Historien visar att samverkan och social omsorg är utvecklande, medan egoistisk konkurrens, snål vakthållning om det egna och utslagning av många människor, inte bara ger många människor olidliga levnadsvillkor och rent allmänt skapar ett omänskligt samhälle, utan dessutom hämmar utveckling, vetenskaplig, kulturell såväl som teknologisk sådan.
Sedan är det givetvis de här grundläggande skälen till personers politiska ställningstaganden hos var och en av oss överlagrade och påbyggda med kunskaper, erfarenheter, förvillelser, föreställningar (sanna och falska) så att alltihop bildar ett outredbart intellektuellt mönster, ibland ett rent intellektuellt sammelsurium, ibland ett genomtänkt och någotsånär logiskt sammanhängande sådant.
Var ligger då jag på denna skala?
Jo, jag började som sagt som folkpartist, i min ungdom, och var helt övertygad, ganska naivt, om att frihet var det bästa ting som sökas kan all världen kring. Man känner sig ju inte speciellt fri som tonåring, med föräldrar och lärare som bestämmer över en hela tiden, och man tror gärna att de vuxna, som bestämmer över en, är just fria, eftersom de får bestämma – över allting, såväl över sig själva som över sina barn.
Jag var alltså grundlurad. Med åren insåg jag att det inte finns, har aldrig funnits och aldrig kommer att finnas någon total individuell frihet. Alla individers aktiviteter berör många andra människor, får konsekvenser för andra människor och ska samhället inte bli rent outhärdligt för de allra flesta måste vi alla anpassa oss, inse att andra människors existens, rättmätiga krav och behov, kommer att inskränka vår egen frihet och att vi hela tiden måste ta hänsyn till andra människor och aldrig är fria att göra precis vad vi vill. Frågan blir då hur man på bästa sätt organiserar samhället så att vi får så mycket frihet som möjligt i alla fall, och frågan blir också vilka friheter som vi ska prioritera (alternativt kan man anse att vi blir mycket lyckligare och mår mycket bättre om vi hjälps åt, värnar ömsesidigt om varandra).
Det första villkoret för att vi ska ha någon som helst frihet är att vi har en grundförsörjning (som tillåter alla att ha näsan över ytan och lite till om samhällets samlade resurser tillåter det) och att denna grundförsörjning är tämligen pålitlig, inte kan tas ifrån oss rätt som det är, av slump eller på grund av andra människors egoistiska ageranden. Full sysselsättning alltså, och sociala försäkringar som tillåter även de mindre lyckligt lottade bland oss, de som är eller blir sjuka/och eller handikappade, de som inte fötts in i privilegierade miljöer, att ha denna grundtrygghet. Alltså blev jag med tiden socialdemokrat – på vänsterkanten.
Dagens socialdemokrati och gårdagens
Dessvärre är det socialdemokratiska parti vi har idag inte det socialdemokratiska parti som jag en gång började sympatisera med. Dagens socialdemokratiska parti (partitoppen) har i grunden förändrats och måste numer betraktas som ett borgerlig/liberalkonservativt parti. Det har successivt förändrat sin grundläggande människosyn till att bli identisk med de borgerligas, nämligen till uppfattningen att vi, alla vanliga människor, i grunden är egoistiska, lata och ovilliga att ta vårt individuella ansvar för samhälle och medmänniskor, varför vi måste piskas till arbete och samhällsinsatser och till att ta vårt ansvar. Detta är så långt från den människosyn som partiet grundade sig på en gång, som man kan komma, och det smärtar mig djupt att det har blivit på det sättet.
Dessutom har socialdemokraterna fört en nyliberal politik sedan 1986, med avregleringar, med privatiseringar, med utförsäljning av gemensam egendom (även om borgarna går längre och vill nyliberalisera samhället mycket snabbare än socialdemokraterna så är det i grunden samma politik blocken för).
Detta har fått två dystra konsekvenser.
För det första känner inte gamla socialdemokrater igen sig i partiet. Detta började hända mellan 1985 och 1990. För det andra tror många i dagens unga generation, (de som är födda efter 1960), att den politik som förts sedan 1987 är traditionell socialdemokratisk politik, och att denna har misslyckats kapitalt. I själva verket är det den nyliberala politiken som misslyckats kapitalt. Den blir inte bättre, för de många människorna, för att ett parti som kallar sig socialdemokratiskt för den (däremot blir den ännu värre om den förs av borgerliga regeringar).
Unga väljare är alltså, i många fall, totalt politisk/ideologiskt förvirrade. Det var därför inte konstigt att så många av dem röstade på alliansen. Många av dem kommer att bli besvikna igen, är det förmodligen redan eftersom de inte hade förväntat sig mer av samma politik utan en radikalt annorlunda politik, och detta gynnar förstås sd. När väljare inte ser några alternativ, inte ser någon skillnad mellan de etablerade partierna, alternativen, då har man bäddat för och skapat god grogrund för populistiska missnöjespartier.
28/06 17:49 at 17:49
Hahahaha
Du är för go, Kerstin! Grattis till en ny definiton av frihet. Per din defintion finns det därmed ingen frihet någonstans på jorden.
Jag tror inte ett dugg på det finns endast tre skäl att rösta med alliansen och inte heller bara två för att rösta rött. Du målar en förenklad bild av Sverige.
Handen på hjärtat….det du anger som skäl 3 att rösta på alliansen, skulle inte samma skäl också kunna göra att någon rästar på den socialistika sidan?
28/06 20:00 at 20:00
I samma genre skriver Katrine Kielos mycket intressant, om sossarnas i dag mest avgörande strid – mellan livsstilspolitik och strukturpolitik. Eller, lite mer marxistiskt, hur socialdemokratin ska sluta vända arbetarklass mot arbetarklass och placera konfliktens fokus där den hör hemma; ett projekt som precis som du skriver misslyckats sedan minst 20 år tillbaka.
Katrine Kielos om viktiga politiska vägval:
http://kkielos.blogspot.com/2007/06/svar-till-sa-petersen.html
Förresten, blir man inte som före detta ”grundlurad” liberal och sedan vänstersosse grymt bitter, när man under loppet av flera årtionden ser det potentiellt mest sympatiska politiska partiet anta vidriga politiska former?
28/06 20:36 at 20:36
Nisse Sandqvist:
Ja, det där är ett bra inlägg av Katrine Kielos. Tack för länken.
Larry:
Skulle du säga på det sättet om du stod öga mot öga med mig? Visserligen tyckte även min mamma att jag var ”gullig” – för 60 år sedan, men ingen tilltalar mig på det sättet numer.
28/06 22:20 at 22:20
Ja jag tror jag vågar det Kerstin!
Det är nästan frestande att skriva ned min egna utveckling på det politiska området, men det blir för långt. Hursomhelst har jag blivit mer tolerant för andras uppfattningar med tiden. dom flesta människor är inte dumma, och dom har skaffat sig sin uppfattning genom livet. Jag har inte levt samma liv så därför ar jag heller inte alltid samma uppfattningar.
Det ligger väldigt mycket i det du skriver ”ställningstaganden hos var och en av oss överlagrade och påbyggda med kunskaper, erfarenheter, förvillelser, föreställningar (sanna och falska) så att alltihop bildar ett outredbart intellektuellt mönster”
28/06 22:41 at 22:41
Rent generellt blir det oftast fel när man själv försöker definiera motiven som driver människor som har en annan politisk övertygelse än man själv.
Ovh jag undrar vad det är för vulgärsyn på liberalism du har? Vilken vuxen person som kallar sig liberal hävdar att det finns total frihet och oberoende, att man inte behöver ta hänsyn till andra?
Det du säger är liberalism är som om jag skulle säga att socialism är det AFA-ungdomarna ägnar sig åt.
Många unga människor är uppfyllda av ungdomlig nit och glöd och verkligheten kommer ofta i andra hand. Det gäller både socialister och liberaler.
Jag har god lust att sälla mig till de kränktas skara (tydligen hör du dit när du tar till brösttoner för att nån skriver att du är för go) när du skriver:
”Det har successivt förändrat sin grundläggande människosyn till att bli identisk med de borgerligas, nämligen till uppfattningen att vi, alla vanliga människor, i grunden är egoistiska, lata och ovilliga att ta vårt individuella ansvar för samhälle och medmänniskor, varför vi måste piskas till arbete och samhällsinsatser och till att ta vårt ansvar.”
Med vilken rätt skriver du att det är den grundläggande borgerliga människosynen? Vad har du för faktiska bevis för att det är den borgerliga människosynen? Uttalanden? Programförklaringar? Hur kan du skriva nåt sånt?
För mig är det precis tvärtom. Jag tror att människan mår bäst när hon lever i harmoni med andra, när hon frivilligt och av god vilja hjälper andra och när hon gör sitt bästa för att skapa ett gott liv för sig själv och andra. För det är min övertygelse att människan är en social varelse som behöver känna att hon har betydelse både i samhället och för sina närmaste. Därför ska vi lita på de enskilda människornas goda vilja. Civilsamhället ska vara stor – staten ska vara liten. Helt enkelt för att lösningar som formuleras och verkställs av en centralmakt – statliga lösningar – är för långt ifrån människorna, för rigida, för generella.
Jag tror på decentralisering i så stor utsträckning som möjligt. Beslut ska fattas på lägsta möjliga nivå – så nära dem som berörs som möjligt. Idealet är hemma vid köksbordet. (Hej, Mona)
Och trots att det här är min grundläggande människosyn så kallar jag mig liberal och i viss mån borgerlig.
28/06 23:21 at 23:21
Ulla Marianne:
Så varför är du borgerlig?
Förresten, vet du om att den nyliberala monetaristiska politiken går ut på att man ska ha en stor kader arbetslösa, för att pressa ner lönerna för de arbetande människorna (det är detta antiinflationspolitiken handlar om)?
Vet du om att somliga företag tjänar sådär en 1,5 miljoner på varje anställd de har, att de anställda alltså tjänar in mycket, mycket mer pengar än de får ta del av, och att de pengar, som de som sliter ihop dem inte får del av, går till VD:arna, styrelserna och till aktieägarna som idag har ofantliga inkomster, inkomster som man inte med bästa vilja i världen kan hävda att de arbetat ihop till? Om de investerades och skapade mer jobb vore allt gott och väl, men så sker inte. Tvärtom är många företag idag överkapitaliserade, har så mycket pengar att de inte vet var de ska göra av sina pengar. Detta är inte produktivt och det gynnar inte samhällsutvecklingen.
Vad gäller att beslut ska decentraliseras så håller jag numer inte med om det. Det tyckte jag också när jag var ung, och det menade också en stor del av vänstern och framför allt miljörörelsen (som jag var en del av) under 60- och 70-talen.
Så började man decentralisera från mitten av 80-talet, och vad jag, som då var anställd som kommunalt anställd lärare, då såg av vad detta innebar, fick mig att ändra uppfattning ganska radikalt vad gäller den frågan.
Det visade sig nämligen att många beslut, framför allt beslut som gäller enskilda människor, blev mycket mer godtyckliga, mycket mer baserade på personliga relationer, sympatier och antipatier på det sättet. Rättstryggheten undergrävdes rejält genom dessa decentraliseringar. Numer är jag mycket skeptisk till decentraliseringar och tror att många beslut om mänskliga förhållanden inte alls ska vara decentraliserade utan ska ske enligt centralt beslutade och rättstrygga normer, där personliga åsikter inte spelar in utan där ärenden beslutas i enlighet med strikta regler, och lika för alla.
När vi nu har kommunaliserat (decentraliserat) den svenska skolan ser vi hur den faller samman i stort sett. Det som en gång var en tämligen likvärdig skola över hela landet är numer något helt annat, goda skolor för de rikas barn, sämre skolor för de sämre ställdas barn. Dagens skolor segregerar snarare än integrerar och dessutom får elever helt olika undervisning, beroende på var de bor, och var de bor beror på hur rika föräldrarna är. Så var det inte före 1990.
29/06 02:20 at 02:20
”Så varför är du borgerlig?” frågar du.
Borgerlig är en benämning jag med tvekan sätter på mig, och när jag gör det är det främst för att det är så de flesta etiketterar en om man inte är socialist. Liberal är jag för att jag utgår från individen inte kollektivet. Individen är utgångspunkten, eftersom det är individen som är subjektet inte kollektivet.
Sedan har du en lång utläggning om företagen och VD:arna. Något jag inte tänker gå in på. Dels för att jag inte känner att jag behöver försvara Sveriges företag, deras VD:ar eller deras lönepolitik eftersom jag säkert har precis lika mycket kritik att framföra på dessa områden som du har, dock förmodligen ur ett annat perspektiv. Dels för att det jag tog upp var ditt påstående om vilken människosyn personer som har en liberal politisk hemvist har.
” Vad gäller att beslut ska decentraliseras så håller jag numer inte med om det. Det tyckte jag också när jag var ung…”
Nu var ju inte min tanke med decentralisering att du och jag ska sitta och bestämma hur Kalle och Lisa ska ha det. Det som berör alla ska gälla lika för alla. Det jag menar är att det som inte behöver regleras genom politiska beslut (och där kommer ju verkligen politiken in och där har vi säkert helt olika åsikter) ska inte heller regleras så.
Tendensen är ju tydlig – vi får fler och fler lagar, förordningar och regler för varje dag som går. Allt är ytterligare inskränkningar av den personliga friheten.
Nu har vi dessutom genom EU fått en överbyggnad vars enda uppgift tycks vara att tappas oss på pengar och att reglera våra liv i minsta detalj.
29/06 03:05 at 03:05
Ulla Marianne:
Ja, det är ju ett elände att fastighetsägarna inte har kunnat tjäna mycket mer pengar för att vi kollektivt har ägt en massa fastighetsföretag via kommunerna – så jag förstår precis hur du resonerar. Varenda individuell fastighetsägare har ju lidit svårt av detta kollektiva vanvett. ( Se min senare bloggpostning).
29/06 14:41 at 14:41
Ulla Marianne:
”…Rent generellt blir det oftast fel när man själv försöker definiera motiven som driver människor som har en annan politisk övertygelse än man själv…”
Mycket bra formuloerat. Det är därför Kerstins proklamationer ibland blir lite svårt att ta.
29/06 18:40 at 18:40
Jag tror inte på stora centrala myndigheter som bestämmer allt men t.ex. i det fackliga arbetet var det en stor fördel att kunna föra upp frågorna på central nivå, där kraven kan drivas båttre. På det lokala planet finns utrymme för stora påtryckningar som inte finns på central nivå.
29/06 23:13 at 23:13
Du har visst en benägenhet att blanda och jämföra frukter av de mest varierande former och färger. Jag förväntade mig att du skulle bemöta det jag skrev och jag tänker inte försvara åsikter som du tillskriver mig.
Men när det gäller det här med vilken människosyn man har så har jag lärt mig under livets gång att politisk övertygelse oftast har mycket lite att göra med hur man ser på människor.
Jag har mött kommunister, socialister, konservativa, liberaler o.s.v som verkligen drivs av medkänsla och vilja att skapa ett bättre liv för människan här på jorden. Omvänt har jag mött människor av alla politiska kulörer som sätter teorierna i första rummet, eller som inte tilltror sina medmänniskor om god vilja eller förmåga att ta ansvar.
Det handlar nog mer om personlighet än om politisk övertygelse.
29/06 23:54 at 23:54
Ulla Marianne:
Ledsen, men det är nog du som inte riktigt förstår vad jag skriver.
Jag beskriver de teoretiskt möjliga (eller kalla dem logiska) skälen till att rösta si eller så, jag skriver inte om saken rent empiriskt (alltså inte om människors faktiska psykologiska skäl), vilket du nog ser om du läser om inlägget en gång till, och jag skriver med utgångspunkt i de olika inriktningarnas idéhistoriska bakgrund och den människosyn man avslöjar, direkt ibland, indirekt ibland och i den praktiska politiken ibland.
Däremot talar jag om socialdemokratiska partiets förändrade inställning, människosyn, som ett empiriskt faktum, att den är en helt annan idag än den var för bara 25 år sedan.
30/06 20:24 at 20:24
Hur kan man tala som om man använder logik när man lägger subjektiva värderingar på allt och alla? Du har ju redan agerat åklagare, advokat och domare när du ger ett av ”skälen” att rösta borgerligt och dömer att detta är ”ledsamt” och ”irrationellt” och att det skulle innebära något om ”grundlurad”. Det är alltså klart din åsikt, ingenting med logik att göra.
Jag tycker inte man ska blanda in logik när det gäller personliga åsikter. Det blir då bara haltande logik av alltihop.
Kerstin, vad du skriver kanske verkar vettigt för dig, men… IT DOESN’T MAKE ANY SENSE!
01/07 14:41 at 14:41
A-K Roth:
Jag skriver naturligtvis bara för att kunnigare och intelligentare folk än jag ska få en chans att säga hur det faktiskt är :roll:.
02/07 23:55 at 23:55
Himla inte så med ögonen, Kerstin!
Du skriver om åsikter; inte logik.
03/07 00:55 at 00:55
Jag tror att dagens generationer (födda 70 och framåt) färgats av att antingen har de haft det bra mest hela tiden (80talisterna) eller så hade de det rätt knapert under 70talet (inte så massivt mycket leksaker och linser till middag) vilket gör att grupp ett inte förstår varför dom inte ska få ha alla sina pengar kvar och staten inte ska lägga sig i. Grupp nummer två vill även dom ha det bättre än när dom växte upp och behålla mer slantar själva och bestämma över sitt liv.
Grundläggande är att jag tror att vi haft lite för lite nutidshistoria – Sverige från depressionen/efter andra världskriget- och att ingen riktigt tänker på att vi som är födda efter 1970 inte ”levde när folkhemmet byggdes” eller när det var självklart att tandlösa personer rörde sig på gatorna. Eftersom ingen talar om den tiden, om man inte räknar Göran Perssons tandlösediskussion men det blev ju enbart polemik och politik utan att vanliga 20åringar förstod att han försökte vara lite historisk.
03/07 01:00 at 01:00
>Ulla Marianne säger:
28/06 22:41 at 22:41
”Vilken vuxen person som kallar sig liberal hävdar att det finns total frihet och oberoende, att man inte behöver ta hänsyn till andra?”
Jag har träffat förvånansvärt många under min studietid i Uppsala och Stockholm. Såväl civilingenjörer som ekonomer och ett fåtal teologer.
Det är klart, man kan säkert argumentera om de anses vuxna men trots allt har det varit mellan 19 och 35 år så jag tror nog att dom är vuxna… Stora flertalet av dom är män som inte har någon tanke på familj eller barn, i alla fall inte just nu, och som inte ser att dom kommer att bli sjuka inom den närmaste framtiden. Således ser dom inget behov av samhället eller något kollektivt ansvar. Alla borde kunna ta hand om sig själva.
03/07 01:40 at 01:40
Åsa skriver bra om följande:
“Vilken vuxen person som kallar sig liberal hävdar att det finns total frihet och oberoende, att man inte behöver ta hänsyn till andra?”
Ja, och man behöver bara läsa lite på några liberala och libertarianska bloggar för att träffa på sådana föreställningar. Men det är kanske så att man inte blir vuxen förrän man verkligen råkat ut för problem. För somliga kommer det redan i 15-årsåldern, för andra först när de är 35-40 år, då de just påbörjat vandringen nedför livets utförsbacke.
Hörde för några år sedan en intervju med en av dem som skar guld med tälgkniv under IT-yran, som blev arbetslös i sambnad med IT-kraschen, och som plötsligt insåg hur bräcklig hans ”trygghet” hade varit, och som hade tänkt om ganska radikalt när inkomsterna inte längre räckte till mer än livets nödtorft och knappt det. Han hade exempelvis fattat vad starka fackföreningar var bra för, de där föreningarna som borgarna just nu håller på att knäcka i Thatchersk och Reagansk anda.
03/07 01:55 at 01:55
Åsa igen:
Jag håller dessutom helt med dig om att de flesta som är unga (sådär en under 40 :-)) idag har väldigt dåliga kunskaper om vår moderna politiska och samhälleliga historia, rent usla sådana t.o.m.
03/07 18:12 at 18:12
Kerstin>
Som sagt, om man inte växt upp med föräldrar/familj som diskuterat och lärt en massor om ”nutidshistoria” finns det nästan ingen möjlighet att få sådan kunskap idag i skolan. Det är lite av ett problem anser jag… på ett sätt kanske det vore mer relevant än att kunna kungalängden även om jag nog tycker att historia rent allmänt är ett mycket relevant ämne.
”Gå i andras skor” är något som verkar väldigt jobbigt och ointressant fram tills just ens egen tillvaro kraschar?! Personligen undrar jag om det inte är så att personer som råkat ut för saker och ting inser att ensam inte är stark och att med vänner och gemenskap kan man rubba berg, men så är jag kanske lite väl kristen ibland