Jag har återkommande skrivit om propaganda och hur mycket vi låter oss luras av sådan, och varje gång jag gör det brukar någon eller några protestera och hävda att jag underskattar människors förmåga att tänka själva.
Nu tror jag visst att människor kan tänka själva, men förnuftigt tänkande kräver något att tänka om och för att man inte ska tänka alldeles galet krävs att man har korrekt information om det man tänker något om, inte bara rena lögner eller missledande information. Förutsättningen för att man ska kunna grunda sina ställningstaganden på korrekt information är att man endera läser böcker, söker information på nätet och samtidigt är mycket effektiv vad gäller att gallra fram tillförlitlig information där (eftersom nätet innehåller massor av skräp) eller så kräver det att våra vanliga massmedia, tidningar, TV och radio, serverar oss förnuftig information, inte bara floskler, lögner eller propaganda. Någotsånär tillförlitlig information börjar våra media bli allt sämre på att förmedla till oss och just nu vidtar vår borgerliga regering alla de mått och steg den kan för att försäkra sig om att media blir ännu sämre i det avséendet framöver.
Al Gore har en bra kria om det här i Time. Läs den alla ni som tror att ni får förnuftig och korrekt information via media och som inte vet hur effektiva betéendevetare är idag vad gäller att åstadkomma publikvinnande och fullkomligt irrelevant propaganda – att manipulera väljarna alltså. Han vet, han har liksom varit med – ordentligt och i det stora föregångslandet i väster till och med. Ett smakprov ur Gores artikel:
After a detailed review of all the polling information and careful testing of potential TV commercials, the anticipated response from my opponent’s campaign and the planned response to the response, my advisers made a recommendation and prediction that surprised me with its specificity: ”If you run this ad at this many ’points’ [a measure of the size of the advertising buy], and if Ashe responds as we anticipate, and then we purchase this many points to air our response to his response, the net result after three weeks will be an increase of 8.5% in your lead in the polls.”
I authorized the plan and was astonished when three weeks later my lead had increased by exactly 8.5%. Though pleased, of course, for my own campaign, I had a sense of foreboding for what this revealed about our democracy.
Var vidare säkra på att allianspartiernas spin doctors (högst sannolikt amerikaner eller folk upplärda i USA) lärde partierna de tekniker för att manipulera folk, som Al Gore diskuterar, inför valet i höstas och dessutom drillar dem i vad som krävs för att de ska vinna även nästa val.
En av de nödvändiga förutsättningar för att kunna dirigera väljarna exakt dit man vill är god kontroll över massmedia. Fundera, efter läsning av artikeln i Time, lite på de förslag som nu läggs om SR:s och svt:s framtid, om de är ämnade att göra dessa media mer oberoende av politisk styrning, i akt och mening att förbättra och fördjupa demokratin eller om syftet är det rakt motsatta. Inte överraskande, för dem som följt den här bloggen, och läst vad jag skriver ovan, så föreslår jag det sista alternativet.
Länkar:
Bl.a. bloggen Biology and Politics har återkommande bra inlägg om hur massmedia bedrar oss genom felaktig och/eller vinklad information.
11/06 14:24 at 14:24
Ja, vad skildrar massmedia – egentligen??
På samma tema (pressens/medias tigande/ointresse) sa dirigenten Esa Pekka Salonen i intervju i senaste numret av tidskriften Opus så här, men i detta fall om symfoniorkestrar och klassisk musik (han har varit chefsdirigent för Los Angeles Symphony Orchestra i 15 år tror jag):
”…publiksiffrorna tydligt börjat öka igen. Många amerikanska orkestrar har de senaste åren lyckats vända statistiken /…/ Om man tittar på just Los Angeles säljs i genomsnitt 92 procent av alla platser till våra konserter /…/ Tillväxten sker intressant nog bara i det yngre segmentet; konsertbesökare mellan 25 och 35 år. Dessutom har den klassiska musiken som enda genre börjat öka igen inom både skivförsäljning och nedladdning.
Sämst just nu är att massmedia inte alls sett eller brytt sig om dessa trendbrott. De ska ju berätta om nya trender, men visar noll intresse, både i USA och i Sverige /../ Uppenbarligen har medierna slutat bry sig om att spegla verkligheten på det här området.”
Och vilka har tid eller ork att leta runt på nätet, läsa en massa böcker osv för att skaffa sig vederhäftig information??? De privilegierade möjligen?
Himla kul att alltfler till vänster börjar blogga!!! Vi behöver höra deras röster också!
Och det är genom bloggar som jag fått information… Och så gäller det ju att värdera den, jo…
11/06 15:34 at 15:34
Ja, jag har hört (men vet inte om det är 100% sant eller en skröna) att Adolf Hitler fick rådet av just en amerikansk motsvarighet av dagens ”spin-doktorer” att göra något speciellt med sitt utseende för att lättare ”fastna” på folks näthinnor (och därmed också i deras medvetande). Det var efter det han trimmade in sin tidigare alldeles normala mustasch i sidorna så att det blev en helt unik ”Hitler-mustasch”. Jag tyckte detta var oerhört intressant och min källa är en dramadokumentär om Hitler, men man kan ju aldrig vara helt säker på att det är sant om man inte läser det direkt ur hans dagbok el. likn.
Men jag tror att Hitlers unika utseende kan ha betytt mycket för hans framgång i den tidens samhälle. Han ”trängde igenom mediebruset”. Alla världens stora ledare vid den tiden hade konstiga utseenden, typ Lenins bockskägg, Stalins buskmustasch, Churchills hela uppenbarelse osv. Människor som verkligen fick folkets uppmärksamhet. I dagens samhälle gäller det nog att smälta in med sitt utseende och framförallt att vara vacker. Men sånt ändras säkert över tid.
11/06 21:01 at 21:01
Anja (kommentar 2):
Skulle inte förvåna mig om det är sant. Har för mig att Goebbels, Hitlers propagandaminister, lärde sig propagandans konst från USA dessutom.
13/06 16:46 at 16:46
Har för mig att Goebbels, Hitlers propagandaminister, lärde sig propagandans konst från USA dessutom.
Hitler själv var mäkta imponerad av Creelkommissionen innan och under första världskriget som lyckades svänga opinionen i de allierade länderna mot krig. Han ägnar ett helt kapitel åt det i Mein Kampf.