Pravda om mediakriget mot världens befolkningar
Om man för 25 år sedan hade sagt att jag skulle gå till Pravda för att försöka få fram sanningen, eller åtminstone någon slags ”en andra uppfattning”, om en politisk situation, hade jag förmodligen skrattat mig fördärvad och sagt ”det kommer aldrig att hända”.
Idag är jag där och läser i Pravda om hur Natoländerna blockerar all annan information än den tillåtna, vad gäller bombandet av Libyens befolkning. Om det finns något detta lär oss (fast ett långt liv redan sagt mig detta,) så är det förnuftet i devisen ”man ska aldrig säga aldrig”.
Nu är det alltså Pravda som tar upp och påvisar hur Natopropagandan förs:
What I can say is the following. NATO’s media blackout, why? What are they afraid of? Why have independent journalists been threatened? Why have their social network accounts been hacked and closed and why have their Twitter accounts been blocked? As usual, we are dealing with pith-headed simpletons because obviously these days anyone who has a social network account has already informed the members of emails and alternative means of contact.
Jag hade inte trott det om jag inte redan konstaterat just detta. Jag lever ju i Väst, med yttrandefrihet och demokratiska regimer, så sådant kan ju inte förekomma. Men det gör det alltså. Lizzie Phelan, bl.a. som har rapporterat inifrån från Libyen och varit starkt kritisk till Natos bombningar, sägs vara nerstängd på Facebook och alldeles nyss kunde jag konstatera att hennes blogg är tömd på nätet. Tidigare har jag kunnat konstatera hur andra sidor, med för Nato obekväm information, har tagits ner från nätet. För några år sedan såg vi också flera försök att stänga ner Craig Murrays blogg, men då handlade det inte om Libyen utan om andra västerländska vidrigheter.
En av de alternativa rösterna:
Tarpley: Al-Qaeda pirates to grip Mediterranean if rebels take over
(26/8 2011)
Och nedan en film om uttalanden om det politiska agerandet i MÖ där man ställer Ghadafis uttalanden mot uttalanden om Irak från den dåvarandra amerikanska regimen. Om detta vet vi idag att det inte är Ghadfi som ljuger om Irak. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt Condoleezza Rice när hon förklarar att Saddam har angripit fyra av sina grannar på senare tid, för att visa vilken gangster han är. Sant visserligen, men åtminstone i fallet Iran anföll Irak Iran i samarbete med, och med stöd från USA. Hyckleriet i propagandan är ofantligt.
Aldrig har jag så tydligt, och så snabbt, kunnat konstatera hur krigets första offer är sanningen. Aldrig har jag blivit så övertygad om att demokratins era är över, i alla fall för den här gången. Det var 2.500 år sedan den förra demokratiperioden, den i Aten, fast den inte var speciellt demokratisk enligt våra mått mätt, men det är inte vårt ”demokratiska” system heller.
/Kerstin
Länkar:
- Tripoli: Media block out. Why, Pravda 28/8 2011
– BBC försöker luras om Libyen – ordentligt, Motvallsbloggen 25/8 2011
– Fejkad film om segerrusiga rebeller på Gröna Torget??, Motvallsbloggen 24/8 2011
– Om de psykologiska försvaret, PSYOPS och taktiken i Libyen, Motvallsbloggen 24/8 2011
– Så har vi då censur på nätet även i Väst, Motvallsbloggen 20/11 011
– Rebellerna varnar för blodbad under det förestående slaget om Tripoli, Motvallsbloggen 19/8 2011
- Rebels wreak revenge on dictator’s men, P Cockburn, The Independent, 28/8 2011
28/08 14:51 at 14:51
Lizzies blogg har varit väck i snart en vecka och de övriga från Global research bl.a Nazemroaya som blev hotad av amerikanska CNN Fox & Co som han menade samarbetade direkt med NATO, finns ej heller att få tag på. Franklin Lamb skrev sin senaste rapport den 26:e och verkade vara ok.
http://www.counterpunch.org/2011/08/26/the-hunt-for-gaddafi/
Detta är det första angreppet från aggressionspakten NATO som fullkomligt blockerar och avskärmar ALL information som inte godkänts av angreppspakten och krigsministeriet. Nu slutade jag titta på svensk media redan i inledningsskedet då jag vet hur patetiskt väloljade de är när det gäller att sälja västmakternas kolonialkrig. Banditgängen i Libyen kommer med det ena uttalandet mer fantasifullt än det andra och svensk papegojmedia rapar lydigt efter. ”vi har snart Gaddafi”, måste ha hörts varenda dag.
Men huvudsyftet har uppenbarligen varit att desinformera, bomba, döda och skrämma Libyerna till underkastelse under NATOs banditgäng. Att Libyerna valt att stanna inne på dagarna och försvara sig på nätterna, talar sitt tydliga språk: När aggressionspakten landsätter ockupationsstyrkorna som ”fredsbevarande” soldater, bygger militärbaser och murar, så är banditgängen fullt splittrade och upptagna med att bekämpa varandra och de som inte fått så mycket av krigsbytet som NATO lovat vänder vapnen mot dem. Sedan har vi naturligtvis Gaddafi och hans styrkor….
28/08 14:59 at 14:59
antti:
Tyvärr tror jag att du har helt rätt om vad som kommer att hända framöver och att det utvecklar sig precis som väl jag också förutsåg.
Enda skälet till att jag inte drabbats – än, i varje fall inte allvarligt, är väl att man vet att mitt inflytande är försumbart.
28/08 17:48 at 17:48
Kerstin:
Ditt inflytande blir aldrig försumbart!
Det är tack vare bloggar som din som man orkar bry sig om vad som är fel eller rätt och därmed få en egen åsikt att stå för. Du har säkert hjälpt många att ta ställning i Libyenkatastrofen.
Videolänkarna här ovan är bra. Som Tarpley säger kan Gaddafi hamna i samma läge som mulla Omar, dvs att från bakgrunden utkämpar sin egen kamp i all framtid. Levande eller död spelar kanske ingen roll för så länge libyerna inte får bättre levnadsvillkor än de redan är vana vid kommer han att finnas, om inte i allas hjärta och sinne, så i vart fall i deras minne. – De kommer för alltid att jämföra hur det var och hur det blev.
Om jag fick be dig om en tjänst skulle jag önska att du får tid att kommentera sid. 16 – 19 i detta dokument som såvitt jag vet är den enda opartiska utredning som gjorts om hur Libyenkriget startade. Om detta är en seriös och trovärdig utredning måste de avliva Gaddafi innan han får chans att försvara sig i domstol. Vad tror du?
http://www.cf2r.org/images/stories/news/201106/libya-report.pdf
28/08 17:54 at 17:54
Jag tror inte ditt inflytande är försumbart. Utan dig hade jag aldrig kunnat formulera det som känslomässigt är uppenbart. Jag har i vart fall rekommenderat din blogg till mina bekanta och de i sin tur har nog skickat den vidare. Jag tycker USA och speciellt NATO är förskräckliga och i hemlighet sitter jag och tycker att Irene är ”rätt åt dem”.
28/08 20:06 at 20:06
Erik H skriver:
Ditt inflytande blir aldrig försumbart!
och Lilla My instämmer.
I så fall får vi väl hoppas att de styrande aldrig upptäcker den saken, för då är det väl klippt även för Motvallsbloggen
Sedan My, fy sådana hämndlystna tankar du har. Men ska jag var ärlig så…..men det ska jag nog inte ;).
Erik H:
Har plockat fram dokumentet och ska läsa det. Men det tar en stund antar jag. Tack för länken så länge. Återkommer.
28/08 22:39 at 22:39
En som vet hur den mediala slipstenen kring Libyen ska dras för uppdragsgivarnas räkning är förstås Kjell-Albin Abrahamson. Här kan han i Expressen
http://www.expressen.se/debatt/1.2542384/diktatorernas-ondska-speglas-i-dalig-smak
avslöja familjen Khadaffis vulgära smak. Artikeln passar så väl in i samma mönster som skräckhistorierna du berört tidigare, säg inte annat!
Vem har försett honom med materialet så snabbt, att han redan vet hur allt ska passa in? Varför kan han inte lika kvickt berätta om smaken hos den diktatoriska kungafamiljen i Saudi-Arabien eller hos emiren av Qatar? Den torde i alla fall vara utsökt, eftersom länderna inte drabbats av Natos bomber.
Ska väl tillfogas att Kjell-Albin är en gammal tjänstvillig ande som bara kommer igen och kommer igen. Han har uppträtt som Natos egen rapportör i Sveriges Radios Nyhetssändningar kring Jugoslavien och Balkankrigen, möjligtvis i sin följsamhet bara slagen av Staffan Heimersons USA-utformade rapportering från ett hotellrum i Sarajevo under Bosnienkriget.
28/08 23:50 at 23:50
Ni har väl inte missat denna lysande analys:
http://klassperspektiv.wordpress.com/2011/08/28/libyen-%E2%80%93-en-balansrakning/
//Palma
29/08 02:15 at 02:15
Erik H:
Har läst dokumentet nu, och det verkar både tillförlitligt och trovärdigt. Men det tycker jag kanske bara för att undersökarna kommer fram till samma slutsatser som jag kom till redan de första veckorna av Libyenupproret. Ska försöka återkomma i någon bloggpost om den här rapporten som verkligen är klargörande och bra. Så väldigt många tack för länken än en gång.
Sen rapporterar de ju bara vad som hänt i Libyen, väldigt lite om spelet bakom kulisserna i Nato-länderna och de arabstater som stödde FN-resolutionen. Det skulle man ju bra gärna vilja veta mer om. I rapporten lät det ju först lite som ett spontant uppror, fast de sedan påstår att det definitivt inte var något sådant men inte går riktigt in på vad det var istället.
Jan Hagberg:
Jo, det är sköna prissar det där så varifrån får högern idén om den vänstervridna journalistkåren? Sen finns det en till, som sitter i Chile, eller var han nu sitter, och rapporterar om diktatorn Chavez i Venezuela!!
Såg även i Aftonbladet en massa helsidor om den lyx som Ghadafi hade omgett sig med, swimmingpool och allt. Dessutom om hans privata sjukhus med massor med mediciner. Jag bara undrar dock, hur detta skiljer sig från elitens i Sverige, eller USA boende. Bor de i tvårummare kanske? Och hur är det med deras medicinska vård? Kanske inte privata sjukhus, men gräddfiler på dem som finns, vad jag förstår, och somliga har ju privata läkare. Varför ska vi inte bli indignerade över dem och deras lyx? Nej se den ska vi beundra och sträva efter att skaffa oss själva, i varje fall dåliga och mindre kopior av den. Det går ju alltid att låna pengar! Så länge det nu varar.
Palma:
Tack för länken. Ska läsa inlägget så snart jag hinner.
29/08 08:37 at 08:37
Kerstin nr 8:
Kan bara vara Husbondens Röst Lars Palmgren med placering i Chiles Santiago du avser. Har aldrig förstått, varför denne man nödvändigtvis ska dra iväg så långt för att enbart blåkopiera USA-baserade åsikter om utvecklingen i Latinamerika. Hyran billigare där än här? Eller också är det kanske det autentiska fjärran mikrofonljudet SR uppskattar mest, enligt det journalistiska modet med en massa kramsljud i inslagen, slammer från byggmarknader vid rapportering om byggandet, kassaapparaternas skrammel från handelns osv. som utfyllnad i det oändliga – i stället för analysera väsentligheter.
Palmgrens trötta och partiska bevakning är bara att placera i skamvrån – inte minst vid en jämförelse med Dick Emanuelssons mer väsentliga latinamerikanska nyhetsurval i Flamman; DE är ett av de få mer lysande exemplen i dagens svenska medievärld men då förstås med väldigt lite rum.
Snedvridningen i Pablick Söörvis är speciellt allvarlig, eftersom regeringen satt hela systemet under attack. Knappast någon vill väl försvara dagens absurda situation. Tänk om SR och SVT i stället levde upp till kraven om allsidighet och saklighet i sin nyhetsrapportering. Då skulle det finnas något mer än ett skal att skydda!
Det är inte bara utlandsbevakningen som är undermålig eller bara likgiltig i SVT ller SR; det är på samma sätt med den ekonomiska bevakningen! Dock, SR:s musikradio är lättare att uthärda. Men allt detta får vi ta en annan gång!
29/08 08:50 at 08:50
Hej Kerstin, blev helt konfunderad över hur en del vänsterbloggare blev så överlyckliga när Natoalliansen intog Tripoli. Exemplet Kilden och Åsman trodde jag var ett undantag men så hittade jag den här ”röda malmö” som var nästan ännu värre. Jag bestämde mig för försöka lista ut vad de menade, de blev 4 kommentarer (som Janne) i denna tråden.
http://rodamalmo.blogspot.com/2011/08/rattan-gaddafi-i-kloaktunneln.html
Som du ser så verkar de inte ens ta med sådana saker som centralbank, gulddinarer eller petrodollar för att förstå vad som händer. Istället så kallade de mig konspirationsteoretiker och slängde ut mig från bloggen.
När jag sedan försökte fatta varför så verkar det som om finns en riktning inom vänsterrörelsen som kallar sig trotskister , (en Facebook-användare tipsade mig om det). Och det verkar i stora drag stämma.
Detta ”flyttade mig” c:a 35 år tillbaka i tiden och jag ”mindes plötsligt”……allt käbblet.
Jag övergav redan på 70-talet alla ismer inom vänsterrörelsen så jag hade tydligen glömt av allt käbbel. Jag fortsätter på samma linje jag har kommit in på numera, försöker tänka själv istället…
29/08 09:24 at 09:24
Jan:
Vår vän av ordning Abrahamsson gillar visst att skriva i Judisk Krönika.
29/08 09:54 at 09:54
Mycket bra skrivet!
Under de senaste dagar har jag fått den bittra och dystra bekräftelse att demokrati, som vi tror på, existerar inte längre, inte i vår ”civiliserade” värld i alla fall. Jag har länge misstänkt att det var något skumt med USA:s utrikes politik och kunde inte förstå varför USA och Natos onda handlingar accepteras av världen och varför kallas de ”demokratiska”. Jag sökte på Democracy Promotion och Transition to democracy och har hittat massor med material, som ger en förklaring (som jag vill sätta ihop till ett inlägg sen). Sen såg jag ett reportage från Russia Today, som sammanfattade problemet på ett bra sätt.
http://maverablogg.wordpress.com/2011/08/28/demokratiframjande-usa-s-vag-mot-varldsherravalde/
Man blir riktigt mörkrädd när man inser att Demokratifrämjande är USA:s koncept, vilket gör de möjlighet att erövra världen på ett politiskt korrekt sätt! Detta är legaliserat, de stiftade lagar om detta och speciell departement ”Department on Democracy Movements and Transitions to Democracy”, men i själva verket allt detta är gjort för att göra det vad de gjort i Irak, Afghanistan, Libyen. Invadera suveräna länder genom krig. Detta som sagt är otroligt skrämmande, därför att det är så ondskefullt genialiskt! De har lyckats att få in i den fälla många många människor inklusive politiker, även de som är vänsterorienterade. Sverige, som har varit förebild, när det gäller fredsfrågor och demokrati, tack vore en högerregering, hamnade också i fällan. Apropå yttrandefrihet, så har jag märkt att flera tidningar, som Aftonbladet och Expressen, tog bort kommentar- och bloggfunktionen på många av deras artiklar, speciellt de som handlar om Libyen. Därför blir det omöjligt för folk att ha debatt och byta åsikter. Vart är vi på väg?
29/08 12:38 at 12:38
[…] Och slutligen, läs ett mycket bra inlägg om mediakriget på Motvallsbloggen. […]
29/08 12:50 at 12:50
Jan Hagberg:
Förstår inte hur du kunde gissa vem jag syftade på i Sydamerika.
Och, som du påpekar, de borgerliga har snart nått dit att Public Service inte är mycket att värna om längre – övermåttan dystert. När man dessutom vet hur otroligt effektivt det är med propaganda, då förtvivlar man. Håller dessutom med dig om att informationen om ekonomi är mer än usel.
Just nu lyssnar jag på Ekots rapport från Libyen, och får då veta att orsaken till att rebellerna har lyckats ta hela landet (ja med undantag av Sirte som intenvisbombas just nu, fast det får vi inte veta något om) att rebellerna har ett knep. En rebell förklarade knepet: de ropar Allah är stor, och då träffar raketerna. Därför vinner de kriget.
Verkar det inte som om en del svenskar också tror att det är detta knep som de vinner kriget i Libyen med.
janne g:
Som jag sagt tidigare, jag begriper inte hur de där prickarna resonerar, Men tar man all sin information från Public Service så kanske man kan hamna där. Fortfarande, hur i all världen kan de tro att Nato kämpar för sann demokrati, eller sann kommunism, eller vad de kämpar för, någonstans, det är bara totalt obegripligt. Man kunde räkna ut med lillfingret hur det skulle gå, att det skulle bli stor blodsspillan av det här upproret och ännu större om Nato började bomba i Libyen. Det torde inte komma att bli bättre när så småningom islamisterna inom upproret börjar försöka rensa bort alla de ogillar ur rebellrådet och bekämpa just det Nato man har kallat in till hjälp.
Just nu bombar man sönder och anställer blodbad även i Sirte, där Ghadafi har stort stöd eftersom det i huvudsak är hans klan som bor där. Så har man nu tystat alla friare röster från Libyen och skapat samma situation som I Irak och Afghanistan, med information bara från inbäddade journalister – och de blir ju väldigt objektiva, som vi vet.
Under alla de år som Irakeländet pågått nu, så har vi gång på gång fått höra om hur irakiska sjäälvmordbombare dödare andra irakier. Senast igår kom rapport om ett bombdåd som dödade en massa irakier, och det är nog sant att de gör det också. Men ingen information alls om att massor av bombningar faktiskt riktas direkt mot amerikanerna och deras vasallkrigare där, vilket gör att amerikaner skjuter först och frågar sen, eftersom de unga grabbar som är där agerar för att överleva själva i första hand, precis som det var i Vietnam.
Marcin:
Men att skriva för judisk tidskrift är väl inte automatiskt något ont. Eller vad menar du?
Det är vad han skriver och vad han säger som är avgörande för min åsikt om honom, inte var han skriver eller säger det.
Mavera:
Bara det att den där taktiken inte heller fungerar så bra på lite sikt, det kommer Väst att få erfara så småningom, och har man då försökt att införa sin demokrati i väldigt många stater så har de snart vatten långt över huvudet.
Men visst, tillräckligt många fattiga människor och Väst kan köpa sig mycket stora arméer av demokratikrigare, på rea , och det är ju ingen glad framtidsutsikt precis.
29/08 13:06 at 13:06
Och nu rapporterar Ekot – igen, hur Ghadafis styrkor mördat en massa fångar för någon vecka sen. (Jag kan dock inte erinra mig att man rapporterat om alla som rebellerna har mördat.)
Om detta är sant, vilket man inte kan ta för givet, så är det inte konstigt, för nu har inbördeskriget skapat så mycket hat mellan grupperna i Libyen, att vi kommer att få se sådana illdåd under mycket lång tid framöver.
Det är detta som Nato tänker sig att man ska komma tillrätta med genom att sända in ”poliser” för att skapa lugn och ordning, tydligen i huvudsak från andra arabstater, vilket inte kommer att lugna ner situationen, gissar jag. Det skulle i alla fall förvåna mig om det gör det.
29/08 13:47 at 13:47
Kerstin:
Det är mycket riktigt inte automatiskt något ont i att skriva för Judisk Krönika. Det speglar dock var en persons intressen ligger och kan kasta ett klarare ljus över de alster som väckt förundran hos läsarna.
Jag förbryllades över hur rebellerna, på bästa sändningstid, kommer undan med att skjuta iväg granater mot huvudstaden. Som om en granat kan urskilja civila från icke civila…
29/08 16:24 at 16:24
”- Forskningen visar att konflikter med ett omfattande externt militärt engagemang är svårare att lösa och ofta mer dödliga, säger professor Peter Wallensteen, ledare för programmet.”
Finns det någon statistik över dödade i denna konflikt? Irak och Afghanistan har http://icasualties.org/ och http://www.iraqbodycount.org/
Citatet är hämtat från:
http://www.uu.se/nyheter/nyhet.php?id=1440&typ=pm
29/08 16:53 at 16:53
Ringde till Lotta Themnér vid Uppsala Conflict Data Program för att försöka få reda på om det fanns någon statistik över civila och militära stupade i detta krig. Tydligen redogörs sådan statistik i början av varje kalenderår. Informationen samlas in utifrån medier och personer på plats i området. Givetvis försöker man bekräfta och kontrollera de tal som man får fram. Man har dock inga siffror från NATO eller FN.
http://www.pcr.uu.se/research/UCDP/
29/08 17:19 at 17:19
Marcin:
Jag kan inte se att skriverier i en viss tidskrift automatisk speglar var en persons intressen ligger, det gör bara vad han skriver, och dystra artiklar publiceras lite varstans. Dessutom vet jag inte alls vad denna tidskrift har för profil. Ovanpå detta så struntar jag i vilken religion folk utövar eller bekänner sig till. Det är deras ageranden och åsikter i politiska frågar som rör oss alla. Inte vilken gud de tillber eller utför rituella handlingar för.
Jag reagerar ganska starkt mot att man försöker associera ”judisk” med något dåligt, eftersom det finns massor av judar runtom i världen, även i Israel, som är starkt kritiska till Israels politik. Det är Israels politik och vissa konservativa rörelser i Israel, som är förskräckliga, precis som vissa fanatiskt kristna rörelser i USA är, inte judar eller amerikaner i allmänhet.
Nu syndar jag nog själv en del med att skriva ”amerikanerna” när jag menar amerikanska regeringen eller de rika eliterna där, men det blir inte riktigt samma sak som när man talar om ”judarna” även om man bara menar somliga av dem, just på grund av historien. I somliga fall anser jag att man ska uttrycka sig mycket exakt för att inte riskera att bidra till att otäcka strömningar gynnas.
Nej, amerikanerna vill ju inte att det ska komma fram hur många av de egna som dödas i krigen. Gissar att det kommer att bli samma sak i Sverige ju fler krig svenska soldater deltar i – och det ska de tydligen göra framöver. Vi måste ju se till att säkra vår egen tillgång på olja och gas!
29/08 20:16 at 20:16
Jag förstår, gör om och gör fel.
Abrahamsson är sionist, därav hans ”felmöblerade” propagandautspel i tidningen.
29/08 22:10 at 22:10
Ge upp o (om du inte är en robot). De där konspirationsteorierna om 9/11 får andra syssla med. Dem ger jag mig inte in i.
/Kerstin
30/08 00:17 at 00:17
Marcin:
Ja, det blev fel det med :-).
30/08 01:31 at 01:31
Mina tankar kring libyen och trotskisterna samt en del annat.
Skjuta två fåglar med samma skott
Det folkrättsvidriga kriget mot Libyen som NATO och Europas nykolonister drog igång den 19 mars tycks nu vara över. De internationella mediamonopolen skickar sina högavlönade cheerleaders till Tripoli för att filma finalen på det fem månader långa kriget. Uppgiften för dessa är att lovprisa rebellernas seger. Det är ingen lätt uppgift för sanningen är att de så kallade rebellerna inte vann en enda strid, de avancerade längs vägar förbrända av lik. Förbrända av imperialismens bomber kryssningsrobotar, deras attackhelikoptrar, övervaknings satelliter och drönare, deras ledningssystem, deras vapen och deras pengar. Det var imperialismen och Europas nykolonister med dess vapensystem som lyckades krossa de väpnade styrkorna i ett litet land av sex miljoner människor.
Utan denna inblandning skulle ”rebellerna” förmodligen in lyckas hålla Benghazi i två veckor, och många av dem skulle tvingats att åka tillbaka till grottorna i Afghanistan och där bekämpa sina allierade i Libyen.
Men nu råder glädjen i det imperialistiska lägret, en glädje som förmodligen delas av riksdagsgrupperna i socialdemokraterna och vänsterpartiet. Men även av troskistiska grupper som nu på sina bloggar ropar ut ”Störtandet av Gaddafi-diktaturen i Libyen är en historisk seger. En seger för ett kämpande folkligt uppror. En seger för en demokratisk revolution.” Nu är det inget speciellt nytt att trotskister går imperialismens ärenden, vi har lärt oss av historien. Men att förvandla en nykolonial situation till en demokratisk revolution bord vara svårt att smälta för alla som hyser den allra minsta vänsteruppfattning.
Nu är det inte bara i den här frågan trotskisterna ställer upp för imperialismen, man utnyttjar även situationen för att sprida mediadiktaturens förtal och lögner om antiimperialister och kommunister.
På en sida kan vi läsa ” Till sist ett nytt exempel på hur bottenlöst djupt som delar av den latinamerikanska vänstern har sjunkit. Daniel Ortega erbjuder Gaddafi asyl i Nicaragua!”
Det ger oss anledning att ställa frågan till Jorge Capelán som bor och arbetar som journalist i Nicaragua. Har Daniel Ortega erbjudit Gaddafi asyl i Nicaragua?
Jorge Capelán svar följer här:
För det första, det där om att ”Ortega” skulle ge Gadaffi asyl är en fabrikation av de multinationella medierna. Gadaffi kommer inte att söka asyl någonstans i världen.
Det hela kommer från en intervju i nicaraguansk teve med en av Daniel Ortegas rådgivare. Intervjun handlade om helt andra saker, som landets ekonomi, osv.
Då kom frågan på tal om huruvida landet skulle ta emot Gadaffi som flykting. Och rådgivaren, som heter Bayardo Arce, svarade att om han sökte asyl så skulle Nicaragua troligen bevilja det, med tanke på landets asylpolitik. Nicaragua har beviljat asyl åt en mängd antiimperialister, revolutionärer och förföljda människor sedan revolutionens tid.
Men det var inget erbjudande från Nicaraguas sida, vilket man redan vet skulle vara för förolämpande mot Gadaffi.
Tro mig, det är ingen här som tänker i de banorna, här i Nicaragua är det ”fritt fosterland eller döden” som gäller.
Jorge Capelán fortsätter:
Nicaragua och Libyen har haft historiska vänskapsband. Libyen stödde Nicaragua på 1980-talet, både politiskt och ekonomiskt.
Gadaffi var en av väldigt få ledare i världen som aldrig svek FSLN, inte ens efter valnederlaget på 1980-talet.
Och nu efter Daniel Ortegas seger 2007 har stödet till Nicaragua fortsatt.
Sandinisterna känner till utvecklingen i Libyen – det är ingenting som de upptäck först nu. Och medvetandet om den situation Libyen och Gadaffi befinner sig i är stor, eftersom sandinisterna har utsatts för en liknande demoniseringskampanj.
Nicaragua har inga problem med att ge Gadaffi asyl utöver säkerhetsaspekterna, skulle jag tro. Men Gadaffi själv har sagt massor med gånger att han kommer att dö i sitt eget land. Han vet vad som hände med Jean Beltran Aristide i Haiti, och han vet att imperialismens strategi är att tvinga de revolutionära ledarna i exil för att oskadliggöra dem, som de försökte göra mot Zelaya i Honduras – men inte lyckades.
”Nyheten” om ”Gadaffis exil” är således en icke-nyhet, en ”nyhet” skapad av de multinationella medierna (de vi i Nicaragua kallar för ”mediadiktaturen”).
Med detta utspel försökte mediediktaturen döda två fåglar med ett skott: Driva på propagandakriget mot libyerna och driva på svartmålningen av Nicaragua. För vår del, internt, betyder detta ingenting. Sandinisterna kommer att vinna med en stor majoritet pga FSLN är det enda parti som har en politik för landet och som företräder de fattiga massornas intressen. Internationellt betyder det inte heller så mycket, eftersom Nicaragua aldrig har haft så mycket relationer till hela världen. Men i förhållande till folken i väst, som endast matas med desinformation, och som borde vara de första i att reagera och förhindra angreppen mot våra folk, är detta olyckligt.
30/08 01:34 at 01:34
Struken.
o: Jag talar inte om 9/11 på den här bloggen så alla dina inlägg om detta ämne kommer att refuseras.
Det här inlägget handlar dessutom om Libyen.
Läs kommentarreglerna.
/Kerstin
30/08 01:36 at 01:36
Jag glömde presentera mig fullständigt, medlem av Sveriges Kommunistiska Parti, och av redaktionen för dess tidning Riktpunkt.
30/08 02:17 at 02:17
Göran Greider om Insatsen i Libyen
Är svenska medier medlemmar i Nato?
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/26/r-svenska-medier-medlemmar-i-nato
Publicerad: 2011-08-26 11:08, Uppdaterad: 2011-08-26 11:08
Medierna måste båda kunna glädja sig över att en diktator störtas – och samtidigt fortsätta att ställa de kritiska frågorna om Natos inblandning i konflikten, skriver Göran Greider, chefredaktör för Dala-Demokraten.
30/08 07:38 at 07:38
Abrahamson stavar sitt namn med ett ”S” och han är verkligen en ultrasionist. Han har för (medvetet) Serber, Ryssar och andra ortodoxa kristna ihop i en klump som ”onda” vildar i de fall de inte samarbetar och fogar sig efter västmakterna, som lydregimen i Belgrad tillsatt efter NATO´s uppstyckning av Jugoslavien.
”J”-ordet kan vara lite problematiskt med tanke på att all form av motstånd mot blodbaden i mellanöstern, mot USA, mot sionismen som statsbildning, israel, -är klassat som ”antisemitism” och att den judiska staten själv blandar i hop begreppen (och uppenbarligen ”ockuperar” även själva ordet ”semit” trots att folk av judisk börd troligtvis inte motsvarar mer än 5% av begreppet). Men i detta fall avser det uppenbarligen en synnerligen otäck tidskrift i samma klass som sina amerikanska motsvarigheter trogna AIPAC & Co, med svador mot palestinier och annat av Flemming Rose och Natan Schacher bl.a. Den borde heta ”sionistisk krönika”….
30/08 07:52 at 07:52
På tal om de självständiga och hotade journalisterna jag nämnde tidigare, i Tripoli, så är de nu efter en 36 timmarsresa på Malta och vidare hemåt, jag ser fram emot deras vittnesmål om vad de blivit utsatta för av de regimtrogna ”inbäddade” västmedierna och vad som har hänt i staden sedan sist. Franklin Lamb verkar vara kvar i sviterna av skottskadan i benet och skrev en krönika i Counterpunch igår:
http://www.counterpunch.org/2011/08/29/in-which-franklin-lamb-shields-a-nigerian-from-rebel-racists-and-dreams-of-chadian-ladies/
30/08 16:32 at 16:32
[…] change formulam rt.com/us/news, 18/11 2010 – Saddam Hussein’s Statue, famouspictures.org – Pravda om mediakriget mot världens befolkningar, Motvallsbloggen 28/8 2011 – När skräckhistorierna nu börjar berättas för oss, Motvallsbloggen, 26/8 2011 – BBC […]
05/09 03:15 at 03:15
Ledsen att jag inte hunnit svara på alla kommentarer här. De har varit intressanta emellertid så jag tackar varmt för dem.
Jan Jönssons kommentar var mycket intressant och givande att läsa och
Annti:
som sagt, jag gillar inte diskussioner om sionism eller om ”judarna”. Dessutom ska vi ju inte glömma att några av de skarpaste kritikerna av USA:s liksom av Israels politik faktiskt är just judiska, Noam Comsky exempelvis, Naomi Klein och Finkelstein, för att bara nämna några. Dem har vi många förnuftiga åsikter och en myckenhet av viktig information att tacka för.
23/09 21:54 at 21:54
@Marcin
Statistik över dödade i Irak har du också på http://www.justforeignpolicy.org/iraq och förklaring
@Kerstin
Du borde definitivt göra dig av med din beröringsskräck vad det gäller sionister. Läs t.ex Lenni Brenners bok 51 Documents eller John Newsingers bok The Blood Never Dried (Finns numera även i en svensk översättning, Imperiets Skugga)
23/09 23:33 at 23:33
Bosse J:
Jag är starkt kritisk till Israels politik, och betraktar Israel som det största hotet mot världen, tillsammans med USA, som idag verkar gå i Israels ledband samt ha lärt sig från just Israel hur man ska bete sig för att ta makt över allt större områden. Jag föredrar alltså att tala om Israels politik, vilket är vad det handlar om. Men ensamt förmår nog inte Israel förgöra hela världen, trots alla sina atombomber. Som det nu är är det USA som garanterar Israel oberörbarhet och skyddar Israel i alla väder. Alltså kritiserar jag i första hand USA.