Kompetensskräcken, del I / Bakgrund – kort historik
Under de första 2/3-delarna av 1900-talet (nåja, nästan i alla fall) försökte lagstiftare och samhälsplanerare agera rationellt och förutse effekterna av de åtgärder som vidtogs. Man gjorde ordentliga utredningar, skickade ut lagförslag på remiss till berörda instanser, samlade in remissvaren och kunde sedan, om det kom in relevant kritik mot förslagen eller förnuftiga förändringsförslag, ändra lagförslagen innan de lades fram för riksdagen för beslut.
Det här utredningsväsendet kritiserades inte sällan. Det ansågs för långsamt, det ansågs byråkratiskt och det kom så småningom att förhånas under beteckningen ”Den sociala ingenjörskonsten”. Detta var dödförklaringen av det som kommit att kallas för ”Det moderna projektet”, alltså tron att man kunde organisera fram en positiv utveckling och det goda samhället.
Systemet med noggranna utredningar, och ett ingående remissförfarande, hade sina svagheter, det var långsamt, men det hade också klara fördelar. Man undvek på det sättet att göra allvarliga misstag vars negativa konsekvenser kunde förutses.
Mot mitten av 1900-talet kom så den vetenskapsteoretiska kritiken mot positivismen (tron att man kunde producera eviga vetenskapliga sanningar). Den här kritiken, som ursprungligen kom från vänstern, resulterade så småningom i en vetenskapsteoretisk och social relativism vars innebörd var att allting flöt och ingenting var begripligt.
Mot slutet av 1900-talet hade den här relativismen urartat i ren idealism och förvandlats till högerns förnämligaste försvar; ”Det finns inga sanningar alls, allting är bara berättelser, var och en lever i sin egen subjektiva värld, vad som är sant för den ena är inte sant för den andre. Därför är det meningslöst att hävda att någonting är sant. Verkligheten finns ju inte, i varje fall inte som ett av människors förståelse oberoende fenomen. Kunskap blir därmed något meningslöst. Man kan ju inte ha kunskap om något som inte finns och därmed kan man inte heller förutse något.
Alltså kunde Per Unckel, under sin tid som utbildningsminister, i början av 90-talet, och i den regering som påstod sig vara Sveriges mest kompetenta regering genom tiderna, hävda att det inte var någon mening med det gamla utredningsväsendet eftersom ingenting ändå kunde förutses, så nu skulle man istället regera utifrån en annan princip. Man beslutade först och utan alltför mycket diskuterande och sedan fick man i efterhand korrigera det som blev fel. (Skrivet i ett brev ställt till OECD, om jag inte missminner mig, som distribuerades till oss som satt som ansvariga på universitetsinstitutioner vid den tiden.)
Det blev ganska mycket fel, och fel som inte var svåra att förutse dessutom. Det finns, trots att framför alltför många inte tror det idag, i synnerhet högerpolitiker och högersympatisörer, en verklighet som sparkar och en verklighet som man kan förutsäga ganska mycket om – om man har kunskap och om man tillskriver kunskap något värde. Sanna idealister anser emellertid alltid att teorin är riktigare, eller viktigare, än verkligheten. Stämmer teorin inte med verkligheten kommer den emellertid på skam, förr eller senare.
Nu blev ”handlingskraft” det politiska modeordet för dagen, och är så fortfarande. Det gäller att rusa till beslut, direkt och målmedvetet och utan att snegla på den verklighet man förnekar existensen av, istället för att först fundera igenom vilka beslut som är förnuftiga och rationella.
På den vägen har det varit, inte bara i Sverige, sedan mitten av 80-talet, fast ingen i Sverige har uttalat dessa teser så klart som Per Unckel gjorde i början av 90-talet.
Med detta har jag förhoppningsvis gett den vetenskapsteoretiska och politisk filosofiska bakgrunden till kommande inlägg om kompetensskräcken.
PS: Jag vill slutligen och ödmjukast tacka för dedikationen på dagens inlägg på Thomas Lindströms blogg Krigskrönikan. Kunde dessvärre inte tacka på Kringskrönikan då länken till kommentarfilen inte fungerade för mig.
Introduktion / Kompetensskräcken i Sverige
05/11 21:09 at 21:09
”Man beslutade först och utan alltför mycket diskuterande och sedan fick man i efterhand korrigera det som blev fel.”
Det jag reagerar mot numera är just snabbheten i beslut. Det ska inte gå någon tid alls från idé till beslut.
Det finns något som heter eftertänksamhet, det är ett bra ord som borde användas mer, och av fler!
Med eftertänksamhet tar tas fler rätta beslut!
Å andra sidan kräver eftertänksamhet ett visst mått av kunskap, och då menar jag inte enbart skolning.
05/11 21:51 at 21:51
Och bara massmedia drar upp några fetstilsrubriker och trycker några löpsedlar om något som människor kan bli indignerade över så vips, har man lagstiftat om eller mot något, vare sig det är befogat eller inte!
05/11 22:00 at 22:00
Tack för din lilla lektion i vetenskapsteori. Jag är lite ringrostig i det ämnet.
Det verkar som om man i Sverige alltid pendlar från den ena extrema teorin till den andra. Inget är lagom.
Ett problem är att nästan alla politiker numera leker näringslivsdirektörer. Förutom ”handlingskraft” blir det mycket kortsiktiga beslut. Och helst bollar man över kostnaden till någon annan part. Att t ex vissa besparingar i slutänden blir dyrare för samhället och skattebetalarna bryr sig ingen om.
05/11 23:12 at 23:12
Som sagt, lata intelligenta är ofarliga, lata idioter likaså, men energiska dårar är katastrofala!
Det där att man inte såg till totalkostnaderna klagade vi ju på under 60- och 7-talen också, men då kunde vi ju inte ana att receptet mot detta skulle bli utvecklandet av system som var ännu värre i det avseendet.
06/11 02:31 at 02:31
Ingen av de reaktioner på Per Unckels proposition ”Forskning för kunskap och framsteg” (februari 1993) använder begrepp som subjektivim eller relativism. Istället verkar det som om många reagerat på det ofta förekommande ordet ”sanningsökande”, vilket väl om något antyder att Unckel anser att det finns en sanning att söka efter.
För övrigt känner jag få konservativa tänkare som hävdar att kunskap bygger på relativism eller subjektivism. Visserligen sägs det ofta – och med rätta – att bara den enskilde individen känner sina behov och kan avgöra om han eller hon är nöjd och lycklig, men detta är något annat än relativistisk kunskapsteori.
Relativismen tillhör fortfarande vänstern, vilket märks inte minst i socialistiska gruppers kritik mot sådant som kriget i Irak och bruket av terror som politiskt påtryckningsmedel.
06/11 13:37 at 13:37
Jag syftar till att det inte är någon grundläggande skillnad mellan kunskapsrelativism och idealism. I båda fallen handlar det om att föreställningarna, idéerna, åsikterna är det enda verkliga, det enda sanna.