Pigorna som ska avlasta kvinnorna?
Klicka på bilden!
Tillägg kl. 13.45:
Jag brukar inte ha kommentarer till teckningarna, eller till de animerade satirerna, men man kan ju alltid göra undantag. Följaktligen vill jag citera ur kapitel 9, Den rimliga vägen ur en bok som ligger ute i i sin helt på nätet, nämligen Peter Antmans De galna åren – politisk journalistik 1990-1995, som är väl värd att läsas och som varje person som vill få lite mer inblickar i de år då den svenska modellen (alltså traditionell socialdemokratisk politik) skrotades och konsekvenserna av detta.
1991 producerade industrin 33 procent mer än 1969, samtidigt hade antalet anställda minskat med 18 procent. 1994 producerar industrin lika mycket som 1990, men med kanske 200 000 färre anställda. Säkert kommer det nyanställas en del efter som svackan vi reser oss ur är så djup. Men på lite längre sikt tyder mycket på att Hans Werthén har rätt när han i en intervju menar att tillverkningsindustrin inte kommer behöva mer än 300 000 mycket högutbildade och genom robotisering och datorisering mycket högproduktiva arbetare.
Det är bra, ty det frigör resurser
Här inställer sig emellertid två frågor: Vad ska man göra med de frigjorda resurserna? (min understrykning) Och hur ska de komma alla tilldel? I dag är allt fler överens om att när våra behov av mat, prylar och boende kan tillfredsställas av allt färre arbetare så återstår bara tjänsterna. Men hur ser de nya tjänsterna ut, hur ska de organiseras? Ställer man detta bredvid frågan hur de ökade resurserna ska komma alla till del framträder den välfärdens paradox som präglat västvärlden sedan början av 1970-talet. I takt med att allt mer resurser friställs från industriproduktionen, desto svårare blir det att uttnyttja dessa resurser till att ytterligare öka våra samhällens välfärd.
Historiens ironi är att den svenska modellen med en expanderande offentlig tjänstesektorn var en tidig lösning på just tjänstesamhällets problem. För i princip finns det endast två vägar ur knipan.
Antingen låter man de höga produktivitetsvinsterna tillfalla den lilla elit som äger och arbetar med produktionskapitalet. Deras rikedom sprids sedan genom överklassens konsumtion av tjänster till övriga befolkningen – vi får ett tjänarsamhälle i stället för ett tjänstesamhälle. De amerikanska vägen således.
Eller så erkänner vi att produktiviteten egentligen är samhällelig, att tillverkningsindustrins produktionsförmåga bara är ena sidan av myntet, att den är beroende och betingad av en stor ”lågproduktiv” omgivning av utbildning och omsorg, och att därför den höga produktiviteten måste komma alla till del. Den svenska modellen således. Bara så kan full sysselsättning skapas utan att klyftorna i samhället ökas. Ja, förmodligen är det över huvud taget det enda sättet att åstadkomma full sysselsättning.
……..
Annars återstår bara den amerikanska vägen med krossad arbetarrörelse och vidgade klyftor.
Peter Antman
Det är detta pigdebatten har handlat om. Vi har dessvärre grovt räknat c:a 20 årskullar väljare som fått en totalt förvriden bild av de senaste 25 årens politik och vad den har handlat om, som inte vet att de dysterheter vi ser i samhället idag inte alls har med traditionell socialdemokratisk politik att göra, utan istället beror på att socialdemokraterna föll för nyliberalernas locktoner under 80-talet, under benämningen ”förnyande”. Det enda som skilt socialdemokrater från alliansen de senaste 15 åren är åsikten om takten med vilken de nyliberala reformerna ska genomföras.
05/03 10:16 at 10:16
Kul med en borgerlig väljare som svabbar golvet.
05/03 17:10 at 17:10
Kan vi inte ta och gå hem lite tidigare istället för att springa om kring hos varandra och passa upp?
05/03 19:19 at 19:19
Sant!
05/03 21:23 at 21:23
Och vi behöver inte heller en massa högutbildad arbetskraft. Gamla gymnasieskolans indelning kan glatt införas igen! Under täckmantel att det är för ungdomarnas skull!!!
Så kanske de också stannar vid sin läst om de inte är kvalificerade för högre studier, OM de nu mot förmodan skulle vilja ändra riktning senare i livet.
Hur var det nu med flexibilitet och lärande hela livet?
05/03 21:36 at 21:36
Oops, Kerstin, detta hamnade av misstag i artikeln 03/03/07 som handlar om Bildt. Kan du vara en snäll piga och städa bort det åt mig?
(Tack snälla hon. Och medan hon gör det kan hon kanske koka mig en kopp kaffe.):
Kan vi inte göra som i “Pelles Nya Kläder”?
Inte kan jag karda, spinna, väva tyg men jag kan kanske något annat viktigt i stället?
Jag känner personer som städar åt andra mot betalning; från mitt håll är piganklagelsen otrevlig och nedsättande. Kan vi inte göra som i “Pelles Nya Kläder”?
Inte kan jag karda, spinna, väva tyg men jag kan kanske något annat viktigt i stället?
Jag känner personer som städar åt andra mot betalning; från mitt håll är piganklagelsen otrevlig och nedsättande. Jag känner folk som slutat sina högstressade professionella jobb och startat en andra karriär som bagare eller städare med stor personlig tillfredsställelse. Städning är väl som vilket annat jobb som helst. Om det är ett personligt val att göra städjobb, ska man då sitta och kasta (mer) smuts på städjobb? Städning är väl som vilket annat jobb som helst. Om det är ett personligt val att göra städjobb, ska man då sitta och kasta (mer) smuts på städjobb?
Inte så lätt, Björn, att gå hem lite tidigare i somliga jobb. Varför är det så utmanande att somliga lejer bort lite städning?
(Kertins anmärkning: Jag vet inte om det var så här du ville ha det??, om inte får du väl höra av dig igen)
05/03 22:38 at 22:38
K skriver:
Och vi behöver inte heller en massa högutbildad arbetskraft
Precis, det är mycket billigare att importera de högutbildade som ska slavarbeta, från ex. Inden eller Afrika i framtiden. Då får andra stå för utbildningskostnaderna.
K-A Roth skriver:
Jag känner personer som städar åt andra mot betalning
Tänk jag känner också människor som städat i många år och som varit utslitna före 50-årsåldern, med värk i varenda del av kroppen, mot en mycket modest ersättning för slitage. Idag kallar man dem dessutom för ”fuskare”, för att de inte klarar av att arbeta längre.
Sedan var det ju det där med vem som ska vara pigans piga som sagt, men så långt har du kanske inte tänkt?
06/03 00:24 at 00:24
Lasse: Så lågt!
06/03 02:38 at 02:38
Kerstin:
Nej, Kerstin, bevare mig, shucks, inte kan man väl tänka speciellt långt för att man tycker att städjobb borde respekteras. Det är naturligtvis bara dem som ser städjobb som pigjobb som har de rätta åsikterna?
Jag vill på inget sätt påstå att ett städjobb inte sliter på kroppen; hur kom du till den slutsatsen? Det gör det sannerligen att vara servitör, fabriksarbetare och billackerare också för att inte nämna kassörska, lastbilschaufför och möbelflyttare. Jag slet när jag var ung och arbetade som biträde på lasarett och ålderdomshem, på den tiden när man förutom allt annat städade ut väntrum och toaletterna innan man gick hem. Det finns många hårda jobb.
Ett välbetalt och öppet (alltså inte svart) städjobb behöver väl inte vara utsugande och förmenande? Jag skulle snarare kalla epitetet ”piga” som kränkande.
Jag har talat om jobbet som ett som ska respekteras liksom andra jobb. Vilka som ska vara städarens städare är väl upp till familjen? När min mor arbetade som hårdast som pälssömmerska (ett tungt jobb) var det jag som var ”pigan hemma”. Ibland städade jag butiken där hon var anställd också. Andra kanske fixar det på annat vis. Och vilka lagar tänderna åt tandläkaren?
06/03 03:55 at 03:55
A-K Roth:
Nejdå, överklassen i Brasilien tyckte precis som du när min pappa bodde där under 60-talet: Va? Finns det inga pigor i Sverige, då kan väl inte Sverige vara något bra land att bo i. Du tycks inte förmögen att inse att städa åt överklassen blir ett låglöneyrke, det finns redan i USA ex. Läs Barbara Ehrenreichs bok om saken!
Sedan har du nog inte förstått min animering. Den säger ingenting förklenande om dem som städar.
Om nu ”kvinnornas” livspussel ska gå ihop, kvinnor ska avlastas, så vilka ska då städa, knappast männen, så då måste man väl tala om varelser av en annan art antar jag, schimpanser kanske?
06/03 10:38 at 10:38
Ja Björn, jag håller med dig!! Bra sagt.
Fundering vidare: Ensamheten breder ut sig, för folk har inte tid att umgås; vi har så fullt sjå med att göra karriär och tjäna pengar och skaffa oss grejer, som ska finansieras och hållas i trim och som allt fortare tar slut idag. Och måste ersättas och det kostar pengar.
Och så skulle städning också behöva finasieras, så vi orkar med att tjäna pengar osv. Ett enda ekorrhjul som allt färre kan ta sig ur. Balans – vadå?
Vi orkar allt mindre med varandra och får allt större behov av tidsbesparande grejer och hemhjälp osv. Och tröstesaker.
Långvarig stress urholkar också medkänslan hos många…
06/03 11:34 at 11:34
Kerstin:
Överklassen i Brasilien tyckte ”precis som A-K”? Precis??? Nej nu har du barkat iväg till vilda antagandets land igen.
Jag har inte talat om ”städa åt överklassen”! För min del har jag syftat på enbart ”städa” och att det kallas piggöra. Det finns många olika scenarior. Jag har sett vad du talar om. Det är en verklighet i många delar av världen. De värsta skräckexemplen finns i de delar av världen där slaveri ännu existerar.
Men jag har också sett städjobb vara något folk frivilligt (ja, just det) tagit på sig som ett litet enmans privat företag med förmaner osv. Jag skulle aldrig vara för att någon utnyttjades. Har folk råd att skaffa städhjälp eller annan hjälp borde de naturligtvis betala vad samhället kräver i skatt etc.
Jag har inte ens anspelat på animeringen. Jag har enbart syftat på att man kallar städjobb piggöra och jag finner det ”offensive”. Det har väl blivit politiskt?
Jag har inte heller talat om låglöneyrke. Städjobb behöver inte per definition vara mer lågavlönat än andra jobb.
För den delen ser jag ingenting fel i att männen städar.
06/03 14:30 at 14:30
K Skriver:
Långvarig stress urholkar också medkänslan hos många…
Just, och äter man sedan antidepressiva eller sömnmedel regelbundet, vilket väldigt många gör idag för att orka, så avtrubbas känslolivet ofta ytterligare.
06/03 18:19 at 18:19
Det ligger mycket i det K säger. I USA har manga ungdomar det onödigt stressigt och varför? Jo, de tar kvällsjobb och helgjobb för att ha råd med bil. Och varför har de bil? Jo, för att kunna ha ett jobb…så att de kan ha bil. Det går runt och runt. Och likadant gör många vuxna. Jäktar ihjäl sig för prylar.
07/03 10:57 at 10:57
Jo, och vet du A-K. detta mönster tycker jag mig se hos våra svenska ungdomar också, precis som du ser omkring dig där du bor i USA! Inte minst unga tjejer mår allt sämre. Jag jobbar nämligen med gymnasieungdomar också, som instrumentallärare, dvs. väldigt nära dem!
Jag har funderat vidare (och nu blir detta långt, men det bara för dem som vill och orkar läsa): Den amerikanske neurologen Jonathan Pincus skriver i kapitlet ”Hitler and Hatred” i sin bok ”Base Intsinct – What Makes Killers Kill?” att Frank McCourts bok ”Ängeln på sjunde trappsteget” ger oss insikt i hur övergrepp kan leda till bigotteri (trångsynthet). Han skriver att författaren skakande porträtterar fattigdomen i vilken pappans alkoholism och moderns depression hade drivit familjen. Hans far återvände hem sent på natten, påverkad (av alkohol), lönen borta. Han väckte sina svältande barn och fick dem att stå i köket för att recitera nobla poem och sjunga patriotiska sånger som hyllade irländarna och fördömde engelsmännen som var orsaken till misären hos irländarna och i förlängningen hans familj. Som belöning för detta gav han varje barn en penny att köpa godis för den följande dagen.
Pincus menar att fadern lyckades flytta sitt eget ansvar för familjens fattigdom till engelsmännen. Lyckligtvis för författaren var hans far och mor inte våldsamma, fysiskt. Men Pincus funderar om de hade varit det. Undrar om deprivation *) och övergrepp (inte bara emotionella, utan också fysiska och i värsta fall också sexuella) kunde vara ursprunget till IRA-terrorismen i den lägre medelklassen i Belfast.
Men hur som helst ledde det dessa barn fick uppleva till en trångsynthet.
*) deprivation enl. NEs ordbok: undandragande eller undanhållande av stimulering som är av väsentlig betydelse för människans utveckling, välbefinnande och funktionsförmåga. Kan avse sinnesintryck, upplevelser, föda, dryck, sömn, sociala kontakter och känslomässiga band med närstående [dvs. övergivande och en form av understimulering i alla dessa avseenden, mer eller mindre grav och ger således olika effekter? De rumänska barnhemsbarnen har konstaterats ha fått mätbara hjärnskador: deras hjärnor, frontalloberna, där känslor sitter, är hela 30 % mindre än hos andra människor. Dvs. dessa saker får direkta fysiska effekter] /…/ risk för understimulering finns bland t.ex. långvårdspatienter, barn på stora institutioner och astronauter under långa rymdfärder. Deprivation har avsiktligt använts i nedbrytande syfte vid tortyr och hjärntvätt.
Jag funderar vidare på fenomenet den ökade ohöljda egoismen i samhället.
Pincus skriver i det kapitel jag referat till ovan spekulerar om våldet som uttrycks politiskt, etniskt, rasmässigt. Det värsta exemplet är ju Nazityskland. Vilka kan ge order om sådana saker? Och vilka verkställer dem? Hur är de funtade? Uppskattningsvis deltog 500 000 tyskar aktivt i dessa dåd, medan nästan 55,5 miljoner tyskar inte gjorde det (men å andra sidan inte ingrep). Vad skiljer dessa åt undrar Pincus.
Han skriver: ”Ett möjligt svar kan vara att många av dessa mördare kan ha vuxit upp i hatfyllda hem med en massa övergrepp”, grava, men kanske dolda. Antisemitism kan ha druckits med modersmjölken tillsammans med att fru och barn blivit slagna och tillsammans med annat intrafamiljärt våld (inkluderande emotionellt våld) skriver han.
Samhällets tillåtande att mörda lyfte locket på den övergreppsframkallade impulsen hos brottslingarna.
Kan det vara likadant med den mer tillåtande attityden mot egoism som vi ser idag? De som varit utsatta för liknande övergrepp som i det första exemplet ser nu sin chans och tar den med hull och hår? Nu är det tillåtet att uttrycka sådana ”drifter”?
Det grövre våldet ökar också parallellt? För det finns de som är ännu värre misshandlade än de som ”bara” blivit trångsynta?
Pincus skriver att övergrepp av div. slag, inkl. de som Frank McCourt och hans syskon blev utsatta för (men som kanske ändå var så ”mild” att den ”bara” ledde till trångsynthet) ”avskaffar förmågan att älska, lita på och njuta av livet. Så dessa faktorer skadar grundläggande psyket så att det dessa offer presterar i livet kan ses som ett försök att fly från den offerrollen och ibland stiga till rollen av förövare.” Inte minst om samhället ger sin ”tillåtelse”.
07/03 11:12 at 11:12
PS. Dessutom så pratade de nu på morgonen i Gomorron Sverige på Svt om att det är risk att det blir allt färre kvinnor högt i koncernledningar. Om de fortsätter i denna takt, så har vi inte nått målet någorlunda fifty-fifty förrän om 80 år!! Om jag fattade detta rätt.
Ekonomijorunalisten Anna Trane (?) tog också upp om i detta sammanhang, att alliansen viker från tidigare regerings hot om lagstiftning om inkvotering av kvinnor på dessa högsta poster, så kommer detta med hushållsnära tjäntsre…
Trane drog någon parallell där???
07/03 16:51 at 16:51
K: Ja, Frank McCourts första bok var en ögonöppnare, Angela’s Ashes på engelska. Jag var så imponerad att jag köpte den på svenska till min mamma, som inte hade det så fett i sin barndom: kornmjölsgröt,blåmjölk, tätmjölk, potatis, sill och strömming och så tunnbröd förstås, kanske väl utblandade köttbullar på söndag. Men de fick äta sig mätta och det fanns hur mycket lingonsylt som helst. Trädgårdsland hade de också förstås. Så usel som den irländska fattigdomen har jag sällan sett beskrivas inom Europa som i Angela’s Ashes. En likhet fann jag dock; både Frank McCourt och min mor led tydligen av bristsjukdom (tror jag i alla fall)som gjorde ögonen inflammerade, ”skråffel” sa mamma att det var. Som resultat hade hon inga ögonfransar på ett öga. I boken talade F. McC. ofta om sina ögon som såg ut som ”two piss-holes in the snow”. Den irländska fattigdomen på 1900-talet kan mer ha liknat den svenska på 1800-talet, men det är en gissning. Den irländska på 1900-talet färgades naturligtvis av den katastrofala potatissjukan och svält som säkert var ännu värre än den svenska hungersnöden då. Pappan var rolig när han var på det hömöret men hade inget ansvar. Han söp bort pengarna men gjorde ”skor” till pojkarna av bildäck; något som bidrog till att klasskamraterna förlöjligade dem än mer. Men både Frank och hans bror skaffade sig högre utbildning när de kunde återvända till USA. Nästa boks titel (’Tis)är ett svar på sista meningen i Angelas Ashes. Vad den heter på svenska vet jag inte.
Jag tror att du kan ha en poäng om vad deprivation kan leda till. Man ser våldet inom IRA och det våld som nu drabbar palestinier från de egna leden. När våldet har kultiverats till den grad som sker inom terroristiska grupper uppifrån och ner genomsyrar det samhället. Hur kan det inte skada de egna?
Inkvotering och 50-50 män vs kvinnor är ett område jag inte är insatt i. Allas lika chans till utbildning, förkovring och chanser till befordran ser jag som självklart. Däremot att lagstadga kvotering är jag tveksam till. Som den gamla mormor jag är ser jag att barnen far illa av att uppfostras av andra på dagis. Barnskötseln är en jobbig fråga som familjerna själva borde bestämma. Man ska inte heller negligera våra köns respektive biologiska arv. Hur goda ens avsikter än är så finns något inristat i vårt DNA.
07/03 20:23 at 20:23
Oops, typo, den irländska potatissvälten var naturligtvis på 1800-talet!
07/03 21:49 at 21:49
Omgivningen kan vara modererande skriver Pincus. Dvs. om man har kontakter med andra människor runtomkring.
Kommer att tänka på en bok vi hade som kurslitteratur när jag läste pedagogik på universitetet ”Våra barn och andras ungar” av Rita Liljeström. Inte så borde det vara, utan ”Våra barn OCH andras barn”. Dvs. att vi bryr oss om andras barn, alla barn, också.
Dvs. att vi bryr oss om varandra och framförallt de uppväxande.
Jag hade en mamma som var hemma med sina sex barn i 16 år… Kontakter utanför hemmet är urviktiga…
Pincus skriver bland annat om modererande faktorer (till ev. kränkningar, våld och övergrepp av alla grader och former: emotionellt, fysiskt sexuellt) vilka är kontakt med familj utanför kärnfamiljen, ”parenting in depth thorugh an extended family”, kyrka och sociala ombud som spelar en modulerande roll, goda realtioner med syskon (som inte kan tvingas fram)…
Och det tror jag ALLA barn är betjänta av, även vi som växte upp i vad som kanske på ytan såg ut som helt problemfria familjer, välbeställda och t.o.m. akademiska.
Och som Pip-Larssons… Men inte ens de verkade alltid så lyckliga.
Säger jag som kommer från en familj med en massa jättesöta barn som kom tätt, ständigt lekande och fantiserande…
Även i såna förekommer saker…
Göran Greider skriver om slutet på barnets århundrade, där han menar att det kom en backlash för 25 år sedan (alltså i den veva jag läste pedagogigk?), se sidan: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200703/06/20070306134200_510/20070306134200_510.dbp.asp
Min mormor lagade mat hos ”fint folk” på 20- och 30-talen…
07/03 22:22 at 22:22
A-K Roth:
Och under missväxtåren i Sverige (1860-tal var det väl) exporterades stora mängder spannmål, framför allt havre, för att bli foder till draghästarna i London!
Ingen tillfällighet precis.
07/03 22:29 at 22:29
K skriver:
Min mormor lagade mat hos “fint folk” på 20- och 30-talen…
Och det gjorde din mormor förstås för att hon hade en massa valmöjligheter och för att det betalade sig så otroligt bra, och dessutom var en så tacksam uppgift där hon uppskattades efter förtjänst för sina insatser, samt för att man på den tiden i stort sett hade haft konservativa regeringar sedan hedenhös.
(Det sista skrivet med tanke på den, bland unga allianssupporters, numer så populära föreställningen att socialdemokraterna har förstört Sverige under sina 65 regeringsår, sedan 1933 – en föreställning som förstås bara avslöjar att man inte vet hur Sverige styrs och att man är rent ofantligt okunnig om 1900-talets svenska historia och om statsskicket.)
07/03 23:31 at 23:31
Göran Greider drar inte upp Alva Myrdal och hennes generations von oben-åsikter om barnuppfostran, numera tack och lov diskrediterade om jag har förstått rätt och som kom under det s.k. barnets århundrade. ”Barnets århundrade” ägde rum under rasbiologiens värsta dagar med fördomar mot romer, ”resande” (tattare)och andra minoriteter plus förstås mentalsjuka och utvecklingsstörda. Inte min kopp thé precis. Hur många barn som skadades av dessa påhitt vet jag inte.
Sedan är artikeln, från mitt perspektiv sett, överdriven och sensationalistisk (om ett sånt ord finns?)
Tiderna har ändrats. Vi kommer inte tillbaka till något pigsystem med livegna tjänstehjon, varken här i USA eller i Sverige. De som jobbar åt andra i hemmen(fönsterputsning, veckostädning, skorstensfejare, datorinstallatör, gräsklippning, etc.) kan välja sina jobb och förhandla om löner och lämpliga arbetstider liksom andra. En småbarnsmor jag känner som arbetar med att ”clean houses” slutar i god tid innan barnen kommer hem från skolan. Hon har själv anställt high school – och college-flickor att skjutsa barnen till simlektioner etc under sommarlovet. Aldrig att hon känner sig eller behandlas som piga eller ger intryck av någon pigattityd! Politiskt hysteri säger jag om hela pigdebatten.
Om din mormor: Idag skulle hon i USA starta enmansföretag och köra hem till folk och till god lön laga deras middagar, catering eller liknande. Somliga kockar/kockor tar på sig att laga mat för en eller ett par veckor som familjen fryser in och använder under arbetsveckan. Alla parter tjänar på det. Professionella som behandlas som proffs.
Om Göran Greider: Efter lite bloggande ser man – jag åtminstone – att karln är inte lite vinklad. Han kan lätt ”förstå” och förklara bort terrorn i Beslan eller raketregnen över Israel från Libanon och Gaza. Man ska alltså tro att en terrorapologet har barns bästa i sitt sinn? Inte arabiska och judiska barn i alla fall. http://al-hamatzav.org/permalink/goran-greider-i-metro/
08/03 00:53 at 00:53
Jodå, pigsamhället kommer tillbaka och det där med förhandlingar och fackförenngar och vad du A-K Roth drar upp, det kan du glömma.
08/03 12:04 at 12:04
Nej, mormor gjorde det inte för att hon hade valmöjligheter! Tvärtom, det fanns inget annat att välja på.
Förresten så var samhället betydligt striktare uppdelat då. Prästen, ja, t.o.m. målaren etc. tillhörde det finare folket, som gick till varandra på kafferep och inte riktigt beblandade sig med annat folk.
Mamma slutade skolan redan som 12-åring tror jag. Så var det bara.
Hur skulle det vara om 12-åringar idag plötsligt stod där?? Var skulle de ta vägen? Göra?
Mamma lärde sig sy och väva. Och vid 15 tror jag fick hon jobb på sjukstugan i köket! En 15-åring som ensam svarade för frukosten!!
Men hon ville vidare i livet? Inte stanna i denna ”håla” (för övrigt väldigt vackert här, vid Kalixälven några mil söder om polcirkeln). Så hon sökte till folkhögskola. ”Vad ska det vara bra för?” undrade mormor. ”Låt nu flickan…” tyckte morfar. Och så blev det.
Hon fortsatte sen till sjuksköterskeskolan och är den enda av sina syskon som har en rejäl yrkesutbildning. Så man kan säga att hon gjorde en rejäl klassresa!
Och också gifte sig med en akademiskt utbildad man (5 års yrkesutbildning till agronom).
Ett sånt samhälle är alltså inte längre tillbaka i Sverige… Men kan det vara så att många unga inte har en aning om att det faktiskt existerat?
Ja, och det var under socialdemokratisk regering som klassklyftorna blev mindre, folk fick det bättre ställt osv.
Fast det kanske berodde på något helt annat än socialdemokraterna?
Förresten kommer jag osökt att tänka på Helena Henschens bok ”I skuggan av ett brott” som komför bara tre år sen, om en riktig överklassfamilj och hemska händelser under 30-talet i den familjen.
Om det enorma hyckleriet… Om ganska arrogant överklasspatriark (som bidrog till händelserna i Ådalen)…
Om en deprimerad överklassfru och mamma, som svek sina barn och ja, tog hon livet av sig till slut?
Hur sonen i familjen mördade sin pappa och hans hushållerska brutalt… En enorm skandal som inte har varit pratbar i familjen alls till helena Henschen började forska i dessa händelser och som vuxen upptäckte sin familjs (och mammas) skakande historia…
Den är väl värd att läsa. Tycker resonerandet idag påminner väldigt mycket om hur man resonerade då om arbetare, från Svensk arbetsgivarförening som det hette då.
Och bara en liten undran; hur är utvecklingsmöjligheterna som städare? men det kanske man får sköta på fritiden? Hur kul skulle det vara att städa hemma hos andra? Och om jag funderar vidare: hur kul att ha en främmande människa som städade hemma? Fast det kanske man måste finna sig någon gång på ålderns höst av hemtjänsten (om den nu finns då???).
Nej, är vi på väg tillbaka till hur det var för knappt 80 år sen??
Folk ska stanna vid sin läst och veta sin plats? Jag tror inte alls på det samhället!
Vadå, kvotera in kvinnor i styrelser? Men införa avdrag för hushållsnära tjänster kan man… Finns det ingen koppling där? (hur är kvinnosynen kan man inte låta bli att undra, så här på kvinnodagen!?). Gubbigt och bakåtsträvande så inibomben?
Jag tror Greider har litet rätt om den heliga familjen (och just den familj han tar upp Carl Larssons var nog inte fullt så idyllisk som man tror eller trott…).
Barn i såna familjer kan också ha stort behov av modererade kontakter utanför familjen!! Och inte minst de barn som far ännu mer illa behöver det.
08/03 12:19 at 12:19
Nej, det finns mycket att säga om Myrdals förmodligen! Och rashygien och tvångssteriliseringar är helt förkastligt!
Men jag tror i alla fall på en ideologi där alla människor har det någorlunda lika, där klyftorna inte ökar…
Jag tror på ideologin, men kan vara gabska kritisk mot dess talesmän och ”utövare”!!!
Att det finns mycket att säga om flera av dem betyder inte att jag plötsligt skulle tycka att de borgerligas politik är bättre. Och definitivt inte många av dess talesmäna eller utövare!!! Även om röstandet blir nästan som att välja mellan pest och kolera.
De borgeligas människo- och samhällssyn gillar jag inte något vidare… Hur mycket det än finns att säga om socialdemokrater och deras ”gärningar”…
08/03 14:06 at 14:06
Kerstin:
Jag hoppas att du har fel, för något pigsamhälle vill jag verkligen inte ha. Förhandlingen jag drog upp är naturligtvis mellan anställd och anställare. Fackföreningar har jag inte dragit upp.
När jag tänker på piga tänker jag på en halvt livegen person som fick sova i kökssoffan eller i lagårn. Många jobb är inte dem man skulle önska för sig själv eller andra men ett jobb är ett jobb. Jag blir illa till mods när jag ser mestadels invandrare i Sverige skura toaletterna på Arlanda. Men serviceyrken förtjänar respekt som andra jobb. Min pappas enahanda jobb på sulfitfabriken var inte hela hans liv. Det var en utkomst. Det berikades av annat som träsnideri etc.
Vi får se om några år om det blir som du tror; jag hoppas inte det.
08/03 14:42 at 14:42
A-K Roth skriver:
Förhandlingen jag drog upp är naturligtvis mellan anställd och anställare. Fackföreningar har jag inte dragit upp.
Och vem tror du dikterar villkoren, har störst valmöjlighet och därmed har makten? Den som är mångmiljonär eller miljardär och som ska hyra en piga, av alla dem som finns att få när många människor arbetslösa, eller den som söker pigjobbet och som svälter eller tvingas begära socialbidrag (som de allra flesta definitivt inte önskar göra) om hon inte får jobbet?
08/03 19:38 at 19:38
Nja, jag tänkte nog inte på miljonärer som säkert har råd att skaffa vilken hjälp de vill. De klarar sig alltid. Jag tänkte snarare på att det vore bra om Anders i Stockholm och hans syster Karin i Borås skulle kunna slå sina slantar ihop med sin gamla pappas i Saluböle och anställa någon som städade, handlade, körde pappa ut i naturen eller till posten en dag i veckan mot bra betalt.
Avgrundstänk som det du för fram ser inte speciellt realistiskt ut idag.
09/03 12:14 at 12:14
Blomsterfesten i täppan, av Elsa Beskow:
Eller? Ogräsrensning i folkrabatten?
Citat ur Östersundsposten:…”När Elsa Beskow skrev boken 1914 var det en allegori, en förtäckt berättelse, en liknelse, som egentligen handlar om något helt annat. Den handlar om människor. Om ogräsrensning i folkrabatten. Om vilka som hör hit och inte hör hit.”
http://www.op.se/parser.php?level1=4&level2=596&id=676946
09/03 15:04 at 15:04
Jodå. Avgrundstänk är högst realistiskt idag.
Då mitt tidigare inlägg tycks ha försvunnit prövar jag igen…
Det är märkligt att folk som själva har det bra, inte kan ta till sig att det idag finns många människor i Sverige som står utanför samhället och som lever i fattigdom av en eller annan anledning – trots att de kanske har tak över huvudet och till och med utbildning. Till exempel räcker mångas pengar idag inte mer än till mat (glöm tandläkare, nöjen, mediciner, och allt annat utöver det vandliga). De människor jag talar om är allt för ofta kvinnor som arbetat i låglöneyrken, kanske halvtid och samtidigt sett efter sina barn, gratis, och kanske också tagit hand om de gamla föräldrarna, gratis och utan rätt till pensionspoäng. Dessa människor är dessutom inte längre purunga, ofta har krafterna börjat att sina, men de är otvistligt fast i sin livssituation.
Men ack! nu kan de ju åtminstone få ett jobb några futtiga, dåligt betalda timmar för att städa åt andra. Det lyser inte precis om de jobben som om de vore en väg mot ett jämlikare och rättvisare samhälle!
09/03 20:22 at 20:22
Avståndet mellan makten och gräsrötterna är större än nånsin?? Våra politiker verkar inte ha en aning om hur folk verkligen lever!!!
Enn Kock tipsade om två väldigt bra inlägg i denna debatt på sidorna: https://www2.blogger.com/comment.g?blogID=14874353&postID=7690549771104968850
http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,1016396,00.html
10/03 16:24 at 16:24
Våra politiker köper herrgårdar och blir lord of the manor nuförtiden. På många olika sätt har gamla arbetarpolitiker blivit en sorts adel. Visst finns klassamhället kvar på många olika nivåer. Men den sorts samhälle som hade livegna pigor och drängar finns inte nu.
Jag är en som gratis och utan pensionspoäng tar hand om mina barnbarn varje dag. Det är en del av mitt liv och mitt eget val. Jag känner folk som i min ålder sköter både barnbarn och gamla föräldrar. Jag argumenterar inte mot rättvis betalning eller förmåner för s.k. hushållsnära tjänster; det gäller enbart att jag finner det nedsättande att man kallar det piggöra. Det har gått klasskampspolitik i det hela och jobben som så förtjänar mer respekt.
11/03 05:54 at 05:54
K: Heder till din morfar!
”…Så hon sökte till folkhögskola. “Vad ska det vara bra för?” undrade mormor. “Låt nu flickan…” tyckte morfar. Och så blev det…”
Min mamma hade ingen i familjen som stödde hennes önskan att få ”lära sig till nånting”. Hon var ”hemmaflicka” och skötte allt från lagårn till köket tills hon gifte sig.
Det kan lika myckat vara seder i hemmet snarare än samhället som sätter en käpp i hjulet för utbildning, liksom det fungerar inom många invandrarfamiljer nu. Det var inte alltid kvinnorna som inte fick utbilda sig. I min fars familj var det flickorna som gav sig den på att vidareutbilda sig, med lån från en släkting i ett fall. De fyra pojkarna förblev vid sin faders läst, på sulfitfabriken. Det var inte tal om annat. I nästa generation blev många högutbildade.
11/03 15:28 at 15:28
Jag tror och jag hoppas att jag förstå rätt vad A-K Roth säger och jag respekterar vederbörande för det, men är det verkligen jobben som sådana eller människan som utför jobbet som förtjänar mer respekt? Eller kanske både ock?
Trots allt borde det vara självklart att man skall hjälpas åt där man kan… men så ligger det inte till idag.
Angående ”pigdebatten”, menar jag att så länge som alla inte är beredda att ta tag i sopkvasten och städa efter sig, kommer de som har råd att betala för att andra skall göra jobbet för dem, betrakta sig själv som att de – av en eller annan anledning – kan stå över ett sådant arbete.
Om då anledningen är tidsbrist eller sjukdom, handikapp eller ålderdom har mindre betydelse i sammanhanget som jag ser på saken. Däremot heter det som har betydelse i sammanhanget
!pengar!
Utan pengar kan man inte köpa sig någon som helst tjänst, oavsett hur stort behovet av tjänsten – hjälpen – är. (Det går inte att gå till tandläkaren utan pengar!). Och som vi vet är pengar en markör var man står i samhällshierarkin.
Jag tror att subventionering av hushållsnäratjänster kommer att bidra till ökade klassklyftor. Jag tror också att det leder till att man åter tillmäter dylika arbeten (dvs. det s.k. piggörat) mindre värde eftersom det i första hand kommer att vara pengarna som styr, hellre än behovet av att få dessa tjänster utförda. Och sådant leder till ökade klassklyftor. Från historien vet vi att ökade klassklyftorna leder till andra problem, t.ex. ökad kriminalitet, osv.
Dock är det ett intressant fenomen att betrakta strikt objketivt att samhället nu är på väg – kanske bort från ett produktionssamhälle och – mot ett tjänstesamhälle. Hur påverkar det, må tro, empatin, medkänslan, när varje liten tjänst skall tas betalt för??? I en liten skala har vi ju redan fått provsmaka på detta? Och vem är det som då fortsätter att jobba gratis för de sina, gamla såväl som nästa generationers unga? De som har råd, förstås, om de inte istället anställer en piga!
11/03 22:38 at 22:38
Jag funderar vidare… Och om man nu ska vara fortsatt personlig. Hur många har INTE haft den uppbackning som mamma hade? Och jag kände ju min morfar så jag anar vad den ”uppbackningen” egentligen var… Han backade upp i just denna fråga, men sen vet jag inte…
Jag växte upp under 50- och 60-talen i en familj med litet högre status, i alla fall där vi levde. Och av 6 syskon har alla högre utbildning och också ganska gedigen, inom vitt skilda områden. Men jag försvarar i alla fall inte den ”privilegierade” sitsen! För att ja, vad? Jag gillar den inte… Jag tror inte på den riktigt… kanske har jag sett hyckleriet bakom allt detta redan som liten flicka, inte vet jag…
Ja, visst är det sant att arbetarpolitiker och fackfolk blivit något slags pampar!!! Och det kan man ju tycka saker om… Vilket jag kanske också gör… Jag är ganska förbannad på många (och inte minst facket utifrån egen personlig erfarenhet av det under 90-talet, då de snarare verkade gå arbetsgivarens än våra ärenden!!). Men jag röstar därför inte på något borgerligt parti därför att jag inte gillar deras människo- eller samhällssyn, känner mig mer befryndad med ideologi som drar åt vänster och verkar göra det än mer med åren!
Jo, visst är det seder i hemmet lika mycket som samhällets påverkan som styr var man hamnar i livet!!! Men ingen väljer ju i vilken familj man föds in i! Ju!
Nej, mammas två bröder och enda syster utbildade sig inte mer än rudimentärt! Det var mamma som hade någon slags go, men var extremt osäker också! Jag har sett vad detta också innebär, att gifta upp sig med en man med ÄNNU högre utbildning och en viss position, redan som väldigt liten flicka gjorde jag det, kanske oerhört klarsynt!?
Osökt kommer jag att tänka på något när jag läser Eijas inlägg. Om en kvinna från Tyskland som var här i Sverige som krigsbarn hos en fin familj med en dotter i hennes egen ålder. Hon återvände hit som vuxen, när mannen i familjen blivit änkling och gifte sig med honom. Han var bra mycket över 30 år äldre.
Denne man ville inte att hans 30-åriga unga fru skulle jobba vilket hon heller inte gjort sen hon gifte sig. Hennes man är nu död och hon har en massa skog och egendom, kanske inte så mycket reda pengar, de är bundna?
Denna kvinna har varit och är kyrkligt engagerad. Ideellt. Vilket hon ju har råd till. Och då kommer ett annat ställe där hyckleri frodas i övermått: kyrkan. Det blir konflikter mellan de ideellt arbetande och de som för sin försörjning jobbar i kyrkan (måttligt bra betalt kan jag säga, men jag har jobb hos helt annan arbetsgivare; har nämligen två yrkesutbildningar inom mitt ämnesområde). Aproå ideelt arbete…
A-K sätter också fingret på något: kvinnor som rycker in som ”vårdare” av barn, gamla föräldrar osv. En bidragande orsak till att större andel kvinnor drabbas av allehanda stressjukdomar (dessutom jobbar de också i lägre betalda branscher och med människor, dvs. levande individer med allt vad det innebär), för kvinnor är de som generllt tar mer ansvar för det ena och det andra.
Och det är ju kul och bra om det fungerar. Vilket jag inte tror att det alltid gör. T.ex. att mor- och farföräldrar får rycka in som barnvakter och barnpassare. Kanske varken för deras egen skulle eller för deras vuxna barns… Det är inte alltid konfliktfritt. Och gamla föräldrar kanske inte heller vill bli beroende av sina barn, men en del kanske inte har något val och kommer kanske ännu mindre i framtiden att ha något val?
Men det innebär inte att jag tror att privata lösningar skulle förbättra för kvinnorna. Kanske i vissa fall, men definitivt inte i alla.
Och det oerhört trista är att så gott som alla vuxna omkring mig inte verkar trivas så värst på sina jobb och det gäller både offentlig som privat verksamhet! Och definitivt inte i privat verksamhet, vilket ju är oerhört märkligt.
Och vad gäller pigdebatten: ganska ironiskt undrar jag om det är män som köper sig fria!! För ganska många, men definitivt inte alla (ibland kan man misströsta för mindre i det samhälle vi har idag), vill inte ta sin del av ansvaret. Man må säga mycket om min pappa, men han hjälpte faktiskt till med städningen hemma, inte minst de nästan 20 år han levde efter pensionen, så ganska högt akademiskt utbildad han var.
Och jag tror inte att JAG skulle orka ha ett städföretag i 40 år, dvs. ett helt långt yrkesliv förtjäna mitt levebröd på detta! Och jag uppskattar storligen det arbete som våra städerskor gör på min arbetsplats!!! (fast de heter inte städerskor?). Utan dem hur skulle det vara? Tänk om de ginge i strejk riktigt rejält!? DÅ skulle vi nog sakna det de gör.
Jag har tipsat om ett blogginlägg av Gunnar Ågren på Folkhälsoinstitutet och det kan jag väl göra här också, det finns på sidan: http://www.fhi.se/templates/Blog/Blog.aspx?id=9451 i inlägget “Den lönsamma hälsan (2007-03-04 18:10)” att “Ekonomiska framsteg som vinns på bekostnad av människors hälsa och miljön blir i allmänhet mycket kortvariga”.
12/03 12:44 at 12:44
En tanke som slog mig plötsligt nu: Tror inte borgarna på sina idéer? Nu ska de genomföra en massa saker hals över huvudet. Vadå, samförstånd och att förankra saker? De avvaktar inte utredningar osv. Inser de att mycket av vad de nu genomför inte är riktigt rättfärdigt?
Som på arbetsplatser bland annat under 90-talet: man genomförde saker helt över huvudet på folk. Snabbt som ögat skulle saker gå. Det efterlämnade arga, uppgivna, mindre kreativa, konkurrerande och utmattade individer.
Så var det också på högsta politiska nivå?? I åtstramningspolitikens tid.
Och nu är det verkligen så på högsta politiska nivå!?
Vad kan det lämna efter sig? Gagnar det varken oss, folket, eller borgarna? Hur samarbetar man egentligen? Är argumenten så tunna eller vad?
Bra inlägg, Eija!
12/03 12:54 at 12:54
Vi är på väg mot tjänstesamhället. Eija fruktar att det ska innebära att empatin försvagas. ”om varje liten tjänst skall tas betalt för”? Jag hänger inte med? Om jag får betalt, innebär det att jag saknar empati? Skall empati vara den enda godkända drivkraften?
Idag går det inte att leva på tjänster eftersom alltför få kan betala. Men vem går runt och jobbar gratis idag eftersom de har stor empati? Jag vet ingen.
Vad är äldreomsorg om inte tjänster? Vad är barnomsorg om inte tjänster? Vi alla betalar vad det kostar via skatten. Drivkraften för de anställda i dessa branscher är inte empati (fast med tanke på den pissiga lönenivån kan man undra…)
Fler och fler efterfrågar städhjälp och vill hellre ha det än en platt tv. Är inte detta väldigt positivt egentligen, att värdesätta tjänster istället för prylar? (Men då får man väl betala vad det kostar, hör jag en röst som säger…)
Vi får fortsätta som idag, vi sitter utbrända av dubbeljobb och tittar i vår platta TV. Någon annan väg fram finns inte.
13/03 13:08 at 13:08
Ja visst. Jag fruktar att det sista av vår värdegrund raseras och att vår inlevelseförmåga i andras situationer och dilemman försvagas när man varje liten tjänst skall tas betalt för. Vem vill då lyfta ett finger för att hjälpa den som inte har pengar att betala för sig?
Städhjälp ja tack, skriver:
”Vad är äldreomsorg om inte tjänster? (…)Drivkraften för de anställda i dessa branscher är inte empati …”
Jag instämmer. Drivkraften i dessa branscher är verkligen inte empati. Drivkraften är pengar. Och det är säkerligen – tillsammans med stress och personalnedskärningar – en bidragande orsak till att vi har fått bevittna allt fler fall av vanvård på våra ålderdomshem, vårdcentraler och dagis.
Det är här våra värderingar kommer in i bilden. Och vad grundar sig värderingarna på, vill jag fråga var och en?
Är inte det att vara människa – en människa bland medmänniskor – en grund för hela vårt värdesystem?
Vad värderingarna beträffar menar somliga att det egentligen är något väldigt positivt, ”att värdesätta tjänster istället för prylar” …
Jag anser att vi istället självklart borde värdesätta det levande, människan.
Städhjälp ja tack fortsätter. ”Vi får fortsätta som idag, vi sitter utbrända av dubbeljobb och tittar i vår platta TV. Någon annan väg fram finns inte.” INte?
Vart tog diskussionerna om 6 timmars arbetsdag vägen? Vart tog diskussionerna om jämlikhet och lika fördelning av hemarbetet vägen? osv.
Jag tror på andra vägar. Jag tror på att människorna så småningom vaknar ur konsumtionens förtrollning och åter börjar värdesätta kvalité istället för stress, både vad beträffar mänskliga relationer och konsumtion, såväl som arbetslivet och fritiden.
14/03 09:58 at 09:58
Eija! Frågan är om man skall lösa de problem som existerar eller ignorera dessa för att lägga kraften mot ett fjärran framtidsmål. Hur man väljer kanske beror på om man själv är berörd eller inte. Lite som sprututbytes-programmet.
Man kan drömma om en framtid med mindre arbete, mer pengar och män som tar halva ansvaret. Dream on…
I väntan på lyckoriket ser jag fram emot en vettigare beskattning av tjänster (alla!) människa till människa som bygger såväl på ekonomi som empati – för mig ingen motsättning.
14/03 18:15 at 18:15
Vänta du bara på ditt lyckorike med ”vettigare beskattning av tjänster (alla!) människa till människa som bygger såväl på ekokonomi som empati!” För mig är en sådan en utopi!
Bästa hälsningar
Eija
14/03 20:48 at 20:48
För det första hoppas jag verkligen att vi som jobbar med levande människor har förmåga till empati!!! Och jag tror att det också var den ursprungliga orsaken till att vi valde de arbetena ofta. Efter hand har vi upptäckt att de är sämre betalda, genomgående (utom för läkare t.ex. då). Dessa arbeten väderas inte högt.
Och det är klart att vi måste ha visioner om framtiden. Kanske är det DET som saknats alltför mycket i politiken!!?? Visioner om vart vi är på väg, vad sorts samhälle vi vill skapa!
Men som Eija skriver: hos människor kan långvarig stress urholka just medkänsla (empati)!
Men jag föredrar att betala skatt till de som inte är friska eller högavlönade och som själva skulle betala sin egen städning!
”Hur man väljer kanske beror på om man är berörd eller inte”. Det tror jag inte alls stämmer för alla människor!! En del bryr sig faktiskt om sina medmänniskor!!!!!!
Men det verkar som om Kerstin har rätt i all egoismen blivit ganska vanlig!! Man ser BARA till sitt och skiter i andra (och rent parentetiskt verkar det som om ganska många, men inte alla, av dem som har en massa pengar och saker blir rent otroligt giriga).
Men det är klart att DE också måste leva, de som valt yrken av mer altruistiska skäl, dvs. bryr sig om sina medmänniskor (vilket inte behöver vara liktydigt med att de offrar sig hur som helst eller bara bryr sig om sina ”avnämare”)! OCH ha något att leva på!!!!
Det känns som om empatin helt saknas i vissa av kommentarerna här! Det verkar bara handla om rent tekniska saker, intellektuella kullerbyttor! Jag vet inte vad ajg ska kalla det!
Den politik som nu genomförs är ju att ta från de som har minst och ge till de som har mest!?
14/03 21:12 at 21:12
Ett inlägg i debatten om hushållsnära tjänster finns på sidan: http://blogg.aftonbladet.se/10688/perma/317420/#comments
I inlägget: ”ALLIANSEN LÄTTAR PÅ TRYCKET FÖR HEMLÖSA!”
Där står: ”Alliansen värnar en utsatt grupp – hemlösa som anlitar hushållsnära tjänster får förtur i soppkön”.
Tur att det finns folk som fortfarande kan uttrycka sig redigt i skrift! Jag blir alldeles matt och oerhört frustrerad, så jag vet varken ut eller in. Hittar knappt ord. (Så det är attans tur man har några att citera!!?? obs” ironin).
15/03 12:52 at 12:52
Eija! Förklara varför empati står i motsättning till att vilja ha betalt för sitt jobb? Det låter som en klassiskt kvinnofälla. Män tar betalt för sina insatser. Ska kvinnorna jobba gratis tycker du? Empati är hårdvaluta. Ärligt talat förstår jag inte hur du tänker. Redan idag betalar du och jag för tjänster. Varför klipper inte frisören dig gratis? Är det för att hon saknar empati?
Hjälpa varandra gratis kommer alltid att vara ett val du kan göra.
Läkaren har bra betalt. En bra läkare har empati. Vad är problemet?
Psykologen har bra betalt. En god psykolog har empati. (?)
Dagisfröken däremot har dåligt betalt, fast i alla fall betalt. Empati?
Jag som arbetande trebarnsmor har häcken full och hinner inte med mig själv som jag borde och inte hinner jag njuta av livet heller. Jag vill ha hjälp och är beredd att betala men har inte råd. Mina föräldrar är för gamla.
Jag vill leva i ett samhälle där jag kan lämna in tvätten och komma hem till ett städat hem. Det är tjänstebeskattningen som gör att detta inte fungerar för mig.
Jag gissar att du tycker att jag skall jobba mindre för att orka stryka själv. Eller ”bita ihop” kanske och gå in i väggen. Det är kanske så att jag stressat och tappat empatin? Eller att min man som pendlar 12 mil varje dag ska bita ihop lite mer? Det är detta jag menar med att vara ”berörd”.Jag förstår inte heller var empatin kommer in i bilden? Ärlgt talat så skiter jag i empatin och vill helt enkelt ha mer hjälp. Tala nu om för mig varför jag har fel.
15/03 23:08 at 23:08
Slog mig plötsligt idag om en nu mig närstående 80-årig kvinna, som var hemma med barn i 16 år. Hon fick fem barn på sju år och det sjätte fem år senare.
Denna kvinna har en drygt treårig yrkesutbildning, som hon lade på hyllan när barnen kom. Ryckte dock in inom sitt yrke medan de första barnen var små, tror innan det fjärde barnet var fött (de tre första föddes på tre år). I den vevan hade de hembiträde, som var något slags barnflicka, för barnomsorg fanns inte. Men detta var nog bara en kortare period.
Hennes man (akademiker) fick ett chefsjobb när det femte barnet var på väg. Det blev en massa representation hemma och då kom en fru i byn och städade tillsammans med kvinnan i familjen två dagar i veckan (detta var i början av 60-talet).
Denna kvinna gick tillbaka till sitt yrke när äldsta barnet var 16 år och fick så smånigom också en ledande befattning (amdinistrativ) inom detta sitt yrke som hon hade innan hon de sista 8 åren klev ner på golvet igen.
Hennes man jobbade som chef till sin pension och satt på kontoret även på kvällarna (dvs. var ganska ofta frånvarande och upptagen).
Alla barnen spelade instrument, de hade tre ponnyhästar och gård under en period (ett fritidsjordbruk, vilket innebar höskörd och viss sådd av spannmål osv.). Dessutom hade denna familj ett torp och en stuga, dock liten, i helt olika delar av landet (från Skåne i söder till Norrbotten i norr).
Allt detta skötte de själva, utan annan hjälp än den som redovisades ovan, en hjälp vilken de således hade under väldigt korta perioder.
Livet var antagligen betydligt mindre stressigt och kanhända fick barnen klara ganska mycket själva, men…
Alla barnen gick de mer krävande gymnasielinjerna och är alla akademiker… Och provade på ganska mycket under uppväxten, men gjorde det kanske själva, utan så mycket direkt uppbackning eller handledning av föräldrarna…
Det var dock kanske inte en idyll och man kanske inte vill tillbaka till den tiden. Men nog är livet radikalt annorlunda!!?? På bara några årtionden.
Att inte denna familj hade behov av städhjälp när båda föräldrarna jobbade i båda ganska krävande heltidsjobb och de äldsta barnen gick i gymnasiet. Och de bodde i egna hus under barnens uppväxt, de senaste åren innan barnen började flytta hemifrån i en f.d. herrgård, dvs. i ett ganska stort hus!!!
Mannen i familjen hade redan på 60- och 70-talen problem med ekonomin på den arbetsplats han var chef (på ett sätt som påminde om 90-talets kris på många offentliga arbetsplatser). Han låg på sjukhus i två omgångar för magsår.
Jag tror att hade denna familj levt nu hade de fixat städningen själva på något mirakulöst sätt. Man ska nämligen klara saker själva! Nej, det finns helt enkelt inte i deras tanke- eller sinnevärld att man skulle anlita städhjälp??
Men visst har denna duktighet ett högt pris! Och alla dessa har också undvikit att leva på samhället, dvs. att t.o.m. ta ut ersättningar och bidrag de kanske t.o.m. skulle haft rätt till. De har bitit ihop och gått till jobbet och sjukdagarna kan räknas kanske på handens 10 fingrar…
Att ha haft det faktiskt ganska bra materiellt jämfört med de flesta kompisarna där och då borde ha gjort dem enormt bortskämda… Men jag tror inte de är det… Faktiskt…
Plikttroget, hårt och engagerat jobbande, men har hållit sig i bakgrunden. Inga karriärister. Men rejält utbildade, flera av dem med flera yrkesutbildningar också…
Kvinnan i familjen fortbildade sig också ett år på helt annan ort, när hon var strax över 50 år…
16/03 15:21 at 15:21
Bra inlägg, Myran. Jag säger som du: ”Men jag föredrar att betala skatt till de som inte är friska eller högavlönade och som själva skulle betala sin egen städning!”
Den meningen säger egentligen nästan allt.
Lite krasst uttryckt: Varför skall samhället subventionera för de friska och arbetsföra att slippa städning? Det finns många sjuka som skulle behöva extra (städ)hjälp, sjuka som ändå inte kommer att ha råd att skaffa städhjälp utöver den skattesubventionerade hemhjälpen.
2. Trots allt är det stor skillnad mellan de tjänster som en frisör säljer och de som ett vårdbiträde säljer. Den sistnämndas tjänst kanske kan i värsta fall vara något som du dör förutan! Men knappast förutan frisörskans tjänst. Fast i värsta fall kan man väl ”kvävas” av sitt långa hår om man inte själv törst ta fram saxen!
3. Undrar ibland om det här också handlar om självförverkligande? Om man så gärna vill göra vad man vill göra, varför tar man då på sig ansvaret för så många andra genom att t.ex. bilda stor familj? Varför inte satsa uteslutande på självförverkligandet – utan livets små banaliteter såsom t.ex. städning.
4. Det är stor skillnad på samhället idag och samhället bara för 10 år sedan, för att inte tala om 20-30-40-50 år sedan i fråga om nästan allt.
5. Det finns ingen anledning att betvivla ifall vårdpersonal saknar empati eller inte, men det finns anledningen att undra om de får tid och möjlighet att visa det.
I mitt ovan inlägg avsåg jag att idag har arbetsbetingelserna inom vårdyrken ofta blivit alltför stressiga, samtidigt som dylika verksamheter ofta överlåts till privata ägare som driver dem med vinstintresse. Hur kan man bedriva verksamheter som bygger på empati med visntintresse, t.ex. ett dagis eller ett ålderdomshem? Får de gamla mindre matransorer för att man skall kunna höja ”omsättningen” eller????
6. Städhjälp ja tack säger: ”Jag gissar att du tycker att jag skall jobba mindre för att orka stryka själv”.
Jag frågar: ”Varför inte? Någon sade ju tidigare att man måste höja status på sådana arbeten. Varför inte gå i spetsen? Jag misstänker också att vi aldrig kommer att få ordning på miljöfrågor heller så länge folk inte ens vill befatta sig med att städa sin egen stuga”
Och jag tillägger: Jag vet att du då får sämre konkurrensvillkor och sämre möjligheter att klättra på karriärstegen, för att inte nämna mindre med pengar….om du städar och stryker själv. Men så är det för oss alla.
Vi måste alla prioritera. Det är därför som det är viktigt att vi tar reda på vad vi värdesätter och tar våra värderingar på allvar. Ingen kan få allt. Vad bör vi värna om mest? Hur skall resurserna fördelas?
7. K säger att ”duktigheten har ett högt pris!”
Så sannt som sagts. Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete! sägs det ju också.
Men många nöjer sig inte idag med ett ordinärt liv.
8. Till syvende och sist sitter vi alla i samma båt. Det vore bättre att arbeta mot mål som är för ALLAS bästa och inte bara för någras bästa.
19/03 12:47 at 12:47
Eija! Jag tycker du ska ha en eloge för att du faktiskt talar klarspråk – fast det inte är politiskt korrekt.
Som kvinna får man välja mellan barn eller karriär. Det är vad du säger. Man ska vara lite ”lagom”. Inte vilja nåt för mycket utan veta sin plats.
20/03 10:32 at 10:32
Ja, Städhjälp ja tack, de krav som åligger kvinnan tvingar de flesta att inte ”komma någonvart”, eller att ”inte komma särskilt långt i karriären” – även om kvinnorna själva skulle vilja det, vilket i sin tur många gånger resulterar i att kvinnorna inte längre törs ”vilja för mycket” heller – åtminstone inte på ALLA fronter SAMTIDIGT. (Så otäckt likt Askungen!) Så visst har du rätt i det, Städhjälp ja tack!
Jag hoppas sannerligen att det inte stannar därvid! Så bästa Städhjälp ja tack, du skall inte tolka mig in i EN kategori eftersom livet inte är svart-vitt! (Ibland har var sak har sin tid).
Jag är även fullt medveten om att min personliga dröm om ett samhälle med andra värderingar än stenhård, tävlingsinriktad utslagningskonkurrens är en utopi, men för den sakens skull kan jag inte ge mitt stöd för de vägar som i ovan inlägg föreslagits och som för priviligerade skulle ge möjlighet ägna sig åt ”allt de vill”.
Jag trodde att jag hade gjort klart att jag befarar att en sådan lösning på att vissa skall kunna sysselsätta sig med ”vad de vill” med stor sannolikhet skulle ske på andras (mest kvinnors) bekostnad.
Dessutom skulle den faktor som, så att säga, gallrar agnarna från vetet, och bidrar till att vissa hamnar i karriären som pigor, medan andra gör karriär med ”vad de vill”, inte skulle ha med KOMPETENS att göra utan med pengar, ställning, samhällsklass och kontakter. Och det är häri som jag ser den stora orättvisan. Må det vara politiskt korrekt eller okorrekt.
Då jag tror att jag klargjort min ståndpunkt i frågan, så tackar jag för diskussionen.
Lycka till med ”allt” i fortsättningen (i absolut välmening!)