Ju mer jag tänker på Palme idag, desto mer av hans gärning är jag beredd att omvärdera och att uppskatta honom.

Palme var genuint hatad inom överklassen. Det brukar ofta antas att det berodde på att man ansåg att han var en förrädare som blev socialdemokrat. Så var det säkert men hur fungerar de psykologiskt djupare liggande känslorna bakom det där hatet?

Det kan inte hjälpas, men människor som fötts in i överklassen är mycket mer självsäkra än vi andra, har en självklar tilltro till sin egen förmåga och om de inte tänker så långt, och det gör många av dem inte eftersom de flesta av dem inte är mer än normalbegåvade och i bästa fall normalkunniga, tenderar de att överskatta sin egen intelligens, sina förmågor och sin överlägsenhet. Dessvärre fungerar de flesta av oss så att vi viker ner oss inför självsäkra typer, känner oss precis så underlägsna inför dem som de anser att vi är. Vi är inte bara som vi är, vi blir vad omgivningen gör oss till, blir som vi blir behandlade. Vi är helt enkelt olika personer beroende på vilka vi umgås med för tillfället.

Detta faktum gör att överklassen ofta kan trycka ner oss andra, kan sätta sig på oss och vinna över oss i ”intellektuella slag”, eller utnyttja oss för sina egna syften. Ett bra exempel på detta är Carl Bildt, som alltid ger intrycket att kunna och veta det mesta, just för att han är tvärsäker. I själva verket är han inte alls så kunnig som många tror att han är. Men journalister faller gärna undan för honom, kommer sig inte för med att ställa de rätta och kritiska frågorna, helt enkelt för att han inte inbjuder till detta, för att han får andra att känna sig små och obetydliga, även om de råkar kunna mer än han själv i många fall. Om de här överklasspersonerna däremot behandlar oss med synbarlig respekt blir de flesta av oss smickrade. Detta reaktionsmönster kan överklassen använda sig av för att nå olika mål som den för dem förhatliga demokratin tvingar dem att försöka uppnå med andra medel än genom en enkel och direkt order.

Egentligen var det samma sak med Olof Palme. Han uppvisade samma självklara säkerhet som Bildt, för att han var född in i samma överklass. Även andra har påpekat att de båda påminner om varandra i det avseendet, även om de hade diametralt olika åsikter om det mesta.  Överklasshatet mot Palme grundade sig alltså inte bara i att han hade andra åsikter än de gängse i överklasskretsar, utan i att han inte blev imponerad av dem, inte kunde smickras av dem att göra dem till lags och inte kunde luras av dem. Han visste vad de stod för. Han kände dem inpå bara benen, sedan barnsben. Han visste precis hur snacket gick mellan skål och vägg inom överklassen, hur nedvärderande man uttalar sig om vanligt simpelt folk, hur föraktfullt man uttryckte sig om arbetande människor, hur illa man tycker om demokratin och om att man inte har kvar den absoluta makten över hela samhället. Överklassen visste att han visste vad de tyckte om vanligt folk och hur de brukade uttala sig om ”pöbeln”. De hatade att han visste vilka deras verkliga politiska mål var. Det var alltså ingen slump att han sade det jag citerade i ett inlägg nedan, och ännu en gång här:

”Ambitionerna hos de nu tongivande kretsarna inom SAF sträcker sig mycket längre än till att hävda arbetsgivarnas intressen i samhället som helhet. De eftersträvar en systemförändring som för oss långt bort från den svenska blandekonomin och från det svenska välfärdssamhället. Det frisläppande av marknadskrafterna, den nedskärning av den offentliga sektorn, den ökning av inkomstklyftorna, den försvagning av den offentliga sektorn, den försvagning av de fackliga organisationernas ställning som de, enligt sina programskrifter, säger sig företräda, går icke att förena med den svenska modellen, den svenska blandekonomin och välfärdssamhället som vi känner det.” (se PS Palme själv Texter i urval Tidens förlag 1996 sid 156)

”Vi avvisar en konservativ, för att inte säga reaktionär ideologi som hänvisar människan att ensam kämpa med marknadskrafterna, att ensam söka bemästra de sociala konsekvenserna av teknikens utveckling, att hoppas att det ändå finns en plats i arbetslivet och i samhället när de drabbas av sjukdom eller arbetslöshet. Ty detta är den kalla verkligheten bakom det dunkla talet om friheten förkvävs i ett samhälle där människorna tar ett ansvar för varandra…………

Spelrummet skulle öka för dem som har makt och ekonomiska resurser. (se Peter Antman & Pierre Schori ”Olof Palme den gränslöse reformisten”, Tidens förlag 1996 sid 93)

Detta var de konservativas åsikter, under 1800-talet såväl som 1985 och är det fortfarande 2011, och konsekvenserna av att man låter människor med de här åsikterna styra ett land. Palme visste det för att han hade hört dem säga vad de faktiskt tycker och vill men inte säger offentligt. (se ex Janne Josefssons intervju med Marian Radetzky, som är ovanlig nog att öppet avslöja överklassens åsikter om vanliga arbetande människor och vad de konservativa vill genomföra). Därför hatade de honom. De kunde inte lura honom, han hade varit inne under skinnet på dem, ja han var född där. Annat är det med folk från de lägre samhällsklasserna, medelklassen och arbetarklassen, som ofta är mycket lättare för dem att manipulera.

Med Göran Persson förhöll det sig alltså annorlunda. Han är i det här sammanhanget en liten strunt från Vingåker som kommit upp sig i smöret. Ingen ska inbilla mig annat än att detta är vad överklassen anser om honom.  Sin vilja att ”bli som en av dem” har han demonstrerat väldigt tydligt. Palme behövde inga yttre attribut för att känna sig säker eller för att ställa sig in, han behövde inte hävda sig genom att bo på en herrgård eller genom att ta jägarexamen för att bli som ”det fina folket”. Han var bara, som en självklarhet, en av detta folk, men en udda fågel bland dem, en som hade ett hjärta, som hade sett och förstått och som inte ville tillhöra de självgodas och förtryckandes skara. Dessutom  var han välutbildad.

Gubbarna i SAF och inom adeln imponerade alltså inte på Palme. De kunde inte smickra honom till att göra dem till lags (om han inte själv ansåg det förnuftigt att göra det). De kunde inte hota honom att göra det och de kunde inte lura honom till det, i synnerhet som han även var intelligentare och kunnigare än de flesta andra i hans samhällsklass.

I Björn af Kleens bok ”Jorden de ärvde” (2009), kan vi läsa om hur Göran Perssons regering återgav adeln samma status som skattefrälse som den hade för århundraden sedan genom avskaffandet av en massa skatter. Göran Persson förklarar bakgrunden till åtgärderna:

Jag har själv varit med och sett dem, bokstavligt talat, kliva ut från matsalen på herrgården och tvingats sätta sig på traktorn. Idag hittar du ju en greve på traktor. Titta på hur de ser ut. Hur hårda de är om nävarna. Då förstår du att de gått igenom ganska tuffa tider. Det fanns inte i tankevärlden för femtio år sedan att de skulle göra lantarbetaruppgifter. Nu tvingas de göra dem om de över huvud taget ska klara sig. De har gjort en enorm klassresa. (sid 146)

Vad Göran Persson inte säger här, men som Björn af Kleen berättar, är hur Göran Persson befriade dem från detta hårda slit, som han uppenbarligen tycker att de är alldeles för fina för, genom att i stort sett totalt skattebefria dem – igen. Däremot förklarar Göran Persson att han tycker att detta inte är mer än rätt (sid 148). Man undrar hur grevarna gjorde för att övertyga Persson om hur synd det var om dem? (Med denna nära nog totala skattebefrielse är det förresten inte synd om Persson heller numer.)

Jo, adeln övertygade regeringen och riksdagsmän om hur viktiga deras gods är, för att de är och äger en ”kulturskatt” som måste bevaras, och det håller Göran Persson med om.

”Den nästa stora gåvan”, skriver Björn af Kleen, ”var ju när  såssarna tog väck arvs- och gåvoskatten! Det skedde från och med 2005. Sverige har blivit ett fantastiskt skatteland, säger Gyllenkrok” (sid 134-5).

Berättelsen om hur adeln och de stora godsägarna var med och fifflade igenom enorma skattesänkningar för sig skulle vara festlig om det inte vore så bedrövligt:
- Vi har länge bjudit in politiker till olika egendomar berättar Johan Nordenfalk. Vi har haft alla från Gunnar Sträng till Gudrun Schyman
……..
– De flesta hade ingen aning om vilka kulturvärden som fanns. När de började förstå det förändrades attityden  (sid 214)

Det är ju kul att de där kulturvärdena finns, för dem som får njuta av dem, godsägarna och deras familjer. Vanligt folk får ju bara vara med och betala till dem – på många olika och i somliga fall brutala sätt, på 2000-talet som på 16- och 1700-talen.

Jag tror inte att Olof Palme hade varit lika lättflirtad

/Kerstin