Bildt och Reinfeldt begår lagbrott – helt normalt för den här regeringen förstås!
Hör på Ekot att Lars Danielsson, som varit tjänstledig från UD under 12 år och som nu har återgått till sin gamla tjänst på UD, varken får lön eller arbetsuppgifter där. Skälet är att Bildt inte har behagat skriva på de papper som skulle ge honom lönen. Lars Danielsson påstås nämligen ha skött tsunamikatastrofen inkompetent och ”Som Göran Perssons högra hand har han en särställning”.
Jag kan inte bedöma hur kompetent eller inkompetent Danielsson var den där olycksaliga annandagen för flera år sedan, men tre saker tycks vara helt klara: 1) han framkallade inte tsunamin och kan inte göras ansvarig för att en massa svenskar befann sig just där just då och även om han hade ingripit mycket kraftfullt på annandagen så hade han inte kunnat återkalla tsunamin eller räddat några människoliv, 2) han har inte begått någon olaglig och åtalbar handling för inkompetens är inte åtalbart samt 3) det är inte heller olagligt, eller ens fördömbart att ha varit den tidigare demokratiskt valde statsministerns högra hand.
Vad är det då man ställer Danielsson till svars för? Jo att han endera ljög eller missminde sig om ett telefonsamtal, eller att han vägrar tala om vad han gjorde den där annandagen. Inte heller detta är olagligt även om det kan ha varit dåligt omdöme och därmed inkompetent.
Men inte ens om Danielsson varit mycket inkompetent i sitt handläggande av tsunamikatastrofens konsekvenser så får man bete sig som Bildt gör här och uppenbarligen med slyngeln Reinfeldts stöd och goda minne. Man får, enligt svensk lag, inte bara hålla inne anställdas lön och inte heller sparka dem utan giltigt skäl, och tills saken är ordnad är man skyldig att betala lön.
Det är bara att konstatera att den här regeringen är precis lika katastrofal som den förra borgerliga regeringen, den som Bildt ledde och som dåvarande moderatyngel i regeringen, och runtomkring denna, hade det dåliga omdömet att kalla för ”den mest kompetenta regeringen genom tiderna”. Denna regering körde Sverige totalt i botten, så illa att 90.000 företag gick omkull och massor av människor kördes ut i arbetslöshet, och så illa att effekterna fortfarande är högst påtaliga. Dessförinnan for Bildt runt världen och orerade om sovjetiska u-båtar inne i Hårsfjärden, de där som senare visade sig vara minkar. Han och övriga moderater har under årtionden ägnat sig åt att förtala Sverige utomlands. Han sitter idag i en regering där partikamrater till honom begått lagbrott, allt från skattesmitning till underlåtenhet att betala TV-licens och hans regeringskamrat Leijonborg ljög dessutom svenska folket rakt upp i ansiktet i samband med folkpartiets dataintrång (som är likställt med inbrott). Högst tvivelaktiga personer, vad gäller ärlighet och hederlighet alltså.
Så har karln mage att hävda att Danielsson är inkompetent, och anser sig ha rätt att strunta i svensk lag av det skälet, genom att hålla inne Danielssons lön.
Vi har uppenbarligen fått rena maffiosos till regering.
Länk:
Ekot om Bildts betéende
Tillägg en timme senare:
Javisst ja, så var det den senaste i raden av bedragare i regeringen:
Odenberg polisanmäls för bedrägeri 2006-11-29. Försvarsministern Mikael Odenberg är polisanmäld för bedrägeri.
Orsak: han märkte taxikvitton för resor mellan bostaden och riksdagshuset som valkretsresor.
Länk:
Odenberg polisanmäls, Dina pengar
Protestera mot förändringarna av A-kassan – klicka och skriv på
29/11 22:28 at 22:28
Carl Bildt får tvätta sin egen smutsiga buk innan han kan uttala sig om Danielson,eller om någon ö.h.t !
Carl Bildt tycker tydligen att det är jobbigt när media synar honom i sömmarna:
Utrikesminister Carl Bildt har aktier och optioner för 9,8 miljoner kronor i amerikanska kapitalförvaltaren Legg Mason. Bolaget har i sin tur placerat pengar i bland annat vapen, tobak och porr, enligt Göteborgs-Postens granskning.
– Oseriös journalistik, menar Carl Bildt.
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?src=pa&a=17740
30/11 01:47 at 01:47
Är det alltså olagligt att ha aktier i Legg Mason?
30/11 07:14 at 07:14
”För mig är moral och heder viktigt. Vi ställer krav på dem som är i statens tjänst.”
Ett sådant uttalande säger ju allt om Carl Bildt och den regering som han tillhör!
MORAL och HEDERLIGHET var det ja!?
30/11 09:30 at 09:30
Om Mikael Odenberg passat på att slänga ut reklam för moderaterna genom fönstret på taxin så kanske det kan falla under benämningen ”valkretsresor”. Eller så är det så att alla resor en moderat gör på Östermalm är ”valkretsresor”.
30/11 10:35 at 10:35
Varken i ett socialdemokratiskt eller allianslett land behöver vi väl kalla personer för bedragare innan de är dömda för ett brott, oavsett det handlar om Danielsson, Odenberg eller någon annan. Eller hur?
30/11 10:51 at 10:51
Nej, men omoraliskt!? Eller oetiskt!? Eller båda.
30/11 11:03 at 11:03
Tillägg, ytterst ironiskt: Vilka föredömen de båda är!! Partier som predikar moral och är för hårdare tag!
”Mycket vill ha mer”? Har Odenberg inte råd att betala dessa resor själv? Ju mer man har desto girigare är man?
Jag rekommenderar verkligen en läsning av Jan Guillous ”Tjuvarnas marknad”…
”Oseriös journalistik??” Tänk om alla har makt att uttala sig så!!??
Arrogant och auktoritärt i allra högsta grad (opportunt idag?)!?
30/11 14:06 at 14:06
Jag håller med Bildt, det är journalism på KPLM-nivå
30/11 14:27 at 14:27
Utan att ha några speciella sympatier för något av lägren måste jag säga att det är annmärkningsvärt att man inte är under ed när man sitter i förhör hos KU och JO. Att man kan utan problem kan ljuga de instanser som är satta att kontrollera att staten och dess funktionärer gör rätt måste vara det mest obegripliga som förekommer i svensk politik.
Och innan indignationen över den nya regeringen går för långt kanske vi ska stanna och reflektera lite över tidiga skandaler med herrar/damer Person/Bodström/Ringholm/Sahlin/Ringholm/Ringholm/Freivalds/osv osv…
30/11 14:58 at 14:58
Jo han och de andra kunde ha räddat liv . Dessutom att ha ljugit för riksdagen kan nog vara skäl skäl nog för att säga upp juridiskt och framför allt moraliskt. Det juridiska får en domstol avgöra. Om Danielsson vill orkar och vågar processa så klart.
30/11 15:50 at 15:50
Jag anser inte att det är omoraliskt, och sannerligen inte ohederligt, att äga aktier i Legg Mason.
30/11 16:23 at 16:23
Fredric (kommentar 5):
Har bestämt för mig att en del av regeringens medlemmar har erkänt brott, och jag har för mig att man brukar kalla folk bedragare när de gjort det, även om bedrägerierna redan är preskriberade, vilket något av de här brotten ju var. Men visst, Odenberg kanske inte ska kallas för bedragare förrän hans ev. brott är utrett och juridiskt konstaterat.
Anderas (kommentar 8 ovan):
Sade du samma sak när massmedia jagade socialdemokrater med ljus och lykta före valet och drog fram allt de kunde hitta om dessa, och var mycket mer förlåtande vad gällde borgerliga försyndelser?
Då, om jag inte missminner mig, sade en massa borgerliga sympatisörer bara att det var helt rimligt att regeringen och makthavarna synades ordentligt. Det håller jag med om, men jag sade då också, på den här bloggen, att det är lika viktigt att man synar dem som säger sig vilja ta över styret av landet efter valet, så att vi väljare vet vad vi får, och kan välja rationellt, så att vi inte köper grisen i säöcken.
Det är så dags nu att avslöja myglarna inom borgerligheten, när de redan sitter där och styr, och till inte så liten del pga att de, tillsammans med massmedia, gav intrycket att vara så mycket hederligare och pålitligare än den regering vi hade.
Och journalistik på Berlusconinivå är ju inte så mycket bättre får jag ju lov att säga, eller på Putinnnivå.
Per (kommentar 10 ovan):
Nej han hade inte kunnat rädda några liv.
Dessutom anser jag att svenskar som reser till länder där stora naturkatastrofer inträffar då och då, och jordbävningar inträffar i Asien med jämna mellanrum, inte kan begära att svensk räddningstjänst står parkerad vid deras hotelldörrar och att ett batteri fullt utrustade sjukhusplan står på närmaste flygplats färdiga att frakta hem dem direkt om något skulle hända.
Väldigt konstigt att alla de som ropar på det egna ansvaret, för de sämre ställda, de som blir sjuka, arbetslösa eller drabbas av problem och olyckor här hemma i Sverige, har så lätt för att kräva total statlig trygghetsgaranti för egen, eller goda vänners del, när de reser på semester till platser på andra sidan jordklotet. Var är då det egna ansvaret?
Massmedias krav på regeringen var alltså ohemula och det är på grund av dessa som Lars Danielsson fick löpa gatlopp – en syndabock skulle utses. Det hela liknar snarare en häxprocess på 1600-talet.
Hela historien, från början till slut är bedrövlig och stinker mycket mer av billiga politiska poänger, på de drabbades bekostnad, än av seriös diskussion om händelsen. Hade jag varit med om och överlevt tsunamikatastrofen hade jag varit urförbannad på detta massmediala och politiska apspel.
30/11 21:15 at 21:15
Fredric:
Nej, du har så rätt, man ska inte kalla folk för bedragare eller ens lögnare innan de är dömda för det. Lars Danielsson blev av JO friad från anklagelsen att ha ljugit…Säg det till Bildt!
Apansson:
Danielsson blev friad från att ha ljugit. Visserligen blev han i viss mån anklagad för att inte berätta allt, men det är inte detsamma som att ljuga, vilket JO alltså friade honom från.
Per:
Oavsett vad regeringen gjort så hade inget av det som hände i tsunamin kunnat gjort ogjort. Inga liv hade räddats om så regeringen gripit in 10 sekunder efter tsunamin.
Dessutom är det inte den åtalade som avgör om han ska hamna inför domstol eller inte, det är domstolen själv, eller rättare sagt åklagaren.
Du har en del att lära vad gäller samhällskunskap.
30/11 21:19 at 21:19
Kerstin:
Jag såg på TV en intervju med en överlevande som var, milt sagt, ursinnig på det politiska spel som borgerligheten ägnade sig åt utifrån vad som hände i samband med tsunamin. Han tyckte borgarna var ynkliga som utnyttjade stor katastrof.
30/11 23:05 at 23:05
Fredric, du skrev: â Varken i ett socialdemokratiskt eller allianslett land behöver vi väl kalla personer för bedragare innan de är dömda för ett brott, oavsett det handlar om Danielsson, Odenberg eller nÃ¥gon annan. Eller hur?â
Nej, och inte heller dra alla sjukskrivna eller arbetslösa över en kam som försäkringsbedragare och fuskare INNAN det är bevisat att de är det och VILKA som verkligen är det!!
Apansson, du skrev: â Och innan indignationen över den nya regeringen gÃ¥r för lÃ¥ngt kanske vi ska stanna och reflektera lite över tidiga skandaler med herrar/damer Person/Bodström/Ringholm/Sahlin/Ringholm/Ringholm/Freivalds/osv osvâ¦â
Men indignation får riktas mot småfolk hur mycket som helst, mot folk som har en bråkdel av samma makt (och därmed också en bråkdel av de möjligheterna att påverka och kanske t.o.m. fördärva livet för så många som ett lands regering har)!!
Och de flesta sjukskrivna är kvinnor, som faktiskt misstänkliggörs… Förmodligen är det ocksÃ¥ de som mest tar Ã¥t sig av allt tal om fusk!? Men de riktiga, verkliga syndarna (vilka jag tror är lÃ¥ngt färre än som pÃ¥stÃ¥s) vilka är de?
Ãr det kvinnor? Eller?
Jag funderar om det är män som är de största fuskarnà ?? Och dessa män (??) förstör inte bara för kvinnor utan också för andra män som verkligen sköter sig och som kanske också behöver dessa trygghetssystem??
Men de är ändå i det stora hela förhållandevis få??
Smart att få gräsrötterna att argumentera och slåss (verbalt)!!!
Precis som syskon spelas ut mot varandra??
01/12 03:04 at 03:04
Lasse (kommentar 14 ovan):
Det var ju fantastiskt att man låtit en person med den åsikten framträda i massmedia och det var på tiden. Det är ju bara löjligt med de där som skäller som bandhundar på regeringen för tsunamin, även somliga av dem som var med och som varit de som vi fått se i massmedia.
Det var en mycket tragisk historia, för alla drabbade, men att sedan välja ut en enda person och förfölja honom in i döden, som faktiskt inte kunde gjort varken till eller ifrån, det är så ynkligt att jag saknar ord för det.
Elsa:
Och din kommentar är verkligen ”to the point”. Här har vi en regering som består av fuskare och bedragare och som inte drar sig för att skinna andra och hederliga skattebetalare, och som sedan ägnar sig åt att förfölja andra, som alldeles oförskyllt rålkat illa ut. Man vill bara kräkas över dem. Vidrigare regering har vi aldrig haft! Mitt förakt för dessa överklassyngel har faktiskt inga gränser.
01/12 11:05 at 11:05
Jag ser mest enormt hat och nidbilder som målas upp här. Halmgubbar skapas och attackeras. Blanda för övrigt inte ihop medias olika drev med regeringens (och dåvarande oppositionens) förehavanden. Man kan faktiskt ha vissa krav på landets högsta ämbete -och när det sköts så slappt och nonchalant som det gjorde efter tsunamin så bör frågor ställas om varför.
01/12 15:00 at 15:00
Kerstin:
”Här har vi en regering som består av fuskare och bedragare och som inte drar sig för att skinna andra och hederliga skattebetalare”
Precis… och det skiljer sig från tidigare regeringar (såväl borgliga som socialistiska) på vilket sätt?
”Vidrigare regering har vi aldrig haft!”
Jag tycker det är ganska vidrigt med en regering som åsiktsregistrerar folk…
”Mitt förakt för dessa överklassyngel har faktiskt inga gränser.”
Men hade de varit rediga arbetare, då hade det varit okej antar jag…
01/12 15:29 at 15:29
Apansson skriver:
Jag tycker det är ganska vidrigt med en regering som åsiktsregistrerar folk
Och du menar att den här regeringen inte kommer att göra det?
För övrigt har jag kritiserat regeringen Persson och Bodström, för just detta, på denna blogg, som du ju borde veta eftersom du har kommenterat på den här bloggen då och då under ganska lång tid.
Men sossarna slog i alla fall inte lika hårt mot de mest utsatta i samhället, omfördelade inte riktigt lika häftigt från de fattigare till de rika. Det finns grader av eländighet också. Men du har kanske inte insett konsekvenserna av det den här regeringen gör nu. De syns ju inte förrän om några år.
Å andra sidan kanske du själv tillhör den ekonomiska eliten och ser fram emot ett miljardarv från pappa, som belöning för din kompetens, och då mår du förstås bara bra av den här politiken.
01/12 15:32 at 15:32
Snälla självklart är hjälpinsatser på en olycksplats en fråga om liv elller död. Prova att dra in ambulansen en vecka och kolla vad som händer. Vilken praktisk skillnad utöver lidandet det fick den här gången är omöjligt att veta. Men utgångdpunkten är just liv eller död. Dock hans och de andras uppträdande direkt efter var väl en fråga om inkompetens inte ond vilja. Kanske hade den varit förlåtlig. Dumdrygheten därefter och lögner för JO är det däremot inte.
01/12 15:34 at 15:34
Ingen är åtalad med det juridiska menar jag att det är dit han får gå om och facket anser att han är olagligt behandlaf
01/12 16:43 at 16:43
Jo, jag vet att du har kritiserat Person&Bodström men jag tänkte närmast på IB i det här fallet.
”Å andra sidan kanske du själv tillhör den ekonomiska eliten och ser fram emot ett miljardarv från pappa”
Om det ändå vore så väl (vad jag nu ska ha en miljard till)… men då misstänker jag att farsgubben får flytta fram pensionsåldern en 10000 år eller så…
01/12 16:51 at 16:51
Apansson:
Oj då, syftar du på den historien. Det kunde du jag ha sagt. Nej, den har jag inte kritiserat på den här bloggen, men nu gör jag det. IB-affären var en skandal av stora mått och de som genomförde beslaget på FIB Kulturfront är värda allt fördömande. För att inte tala om de som åstadkom debaklet i Göteborg när Bush var på besök, och den rättsröta som uppvisades i domarna mot somliga demonstranter.
NÖJD eller vad mer kan jag göra för att övertyga dig om att jag fördömer sådant oavsett vem som gör sig skyldig till sådana övergrepp.
Är du alltså inte miljard- eller mångmiljomarvinge, kommer du att få smaka på den borgerliga regeringens politik, förr eller senare, som är värre för de sämre ställda än sossarnas poilitik var, och den var usel nog för dessa grupper.
01/12 19:58 at 19:58
Nej, det var inte det jag hängde upp mig på. Jag tyckte bara att det var lite väl larvigt att ge Reinfeld et. al. epitetet “Vidrigare regering har vi aldrig haft!” efter två månader i regeringsställning.
01/12 20:57 at 20:57
Jo, fler borde läsa boken ”Tyst”, Kerstin…
Började undra: hur var de där härskarstrategierna Berit Ås beskrev för nästan 25 år sedan? Strategier vilka manssamhället använt mot kvinnor (och som även kan användas mot underordnade och mot dem som står i beroendeförhållande oavsett kön)…
Osynliggörande… (att vara luft)
Förlöjligande (om inget annat hjälper)…
Undanhållande av information…
Dubbelbestraffningen, ”damn if you do and damn if you don’t”…
Påförande av skuld och skam… Skam påförs genom förlöjligande, den som befinner sig i en maktposition kan både förlöjliga och undanhålla information, vilket gör att härskarteknikerna förlöjligande, undanhållande av information och påförande av skam och skuld mer eller mindre flyter ihop.
01/12 21:37 at 21:37
Marie:
Och just nu passar mig dessa härskartekniker alldeles utmärkt – när det gäller att tala om unga, okunniga och övermodigt stöddiga moderatyngel :-)-
02/12 03:11 at 03:11
Apansson:
Jo, det var helt riktigt att kalla den här regeringen för ”vidrig”, för vi har aldrig tidigare sett en regering bete sig så osedvanligt vidrigt och klantigt dessutom, redan de första veckorna efter att den tillträtt. Jag har upplevt två borgerliga regeringar tidigare. Den förra var också en katastrof, men det märkte man inte redan de första veckorna. Det tog något år innan det stod klart.
02/12 03:21 at 03:21
Per: (kommentar 20 ovan)
Läs vad jag skriver i kommentar 12, det är svar på din kommentar.
02/12 10:13 at 10:13
Greider skriver på ledarsidan i dagens DD ”Carl Bildt är fantastisk”, se sidan: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200612/01/20061201161100_467/20061201161100_467.dbp.asp.
Slog mig också apropå en krönika i samma tidning av Ulvskog (hmmm) om att spara in på förtidspensionärerna. Tänkte också på alla andra försämringar i trygghetssystemen ang. fallskärmar för övergeten… Väl tilltagna sådana fallskärmar (så de faller mjukt)…
Björklund anser också att ännu fler bör stoppas från gymnasiet… och det står också om minskade resurser till skolan!!
Fast detta hör inte till ämnet i just detta inlägg av dig…
02/12 10:21 at 10:21
PS. Man är på väg att skapa en ny underklass (och det görs också medvetet kan jag undra), inte bara ekonomiskt, genom att ta från de fattiga och ge till de rika, utan också genom att gymnasiestudier på teoretiska program och högre ”förbehålls” vissa… (Men jag vet också mycket väl om problem i gymnasieskolan…).
Hur ska vi kunna hävda oss i framtiden, kunskapsmässigt??
Och genom att omfördela pengarna till de som redan har, precis som du skrivit någon annanstans: de med pengar kommer inte att konsumera så värst mycket mer, men det är risk att vissa kategorier kommer att göra det, och vad innebär det för ekonomin?
Den här regeringen kan driva oss ner i botten, både ekonomiskt och kunskapsmässigt!? Likaså vad gäller samhällsklimat…
Arrogans har blivit mer och mer legitim?? Jo.
02/12 10:24 at 10:24
PPS. Jag menar förstås att det är risk att vissa kategorier kommer att konsumera mindre!!! Och vad innebär det för samhällsekonomin, än om gemene man har mer jämlik ekonomi?
Framförallt, vad innebär mer jämlik ekonomi och mindre klyftor för samhällsklimatet?
03/12 15:41 at 15:41
Kerstin nej det är det inte Det är bara en massa prat om vad varken jag eller någon annan aldrig krävt. Vad vi kräver däremot är att de som har ansvaret under nationella katastrofer använder de resurser som faktiskt finns tillhands på ett adekvat sätt. Detta gäller även när de drabbadde är turister på cypern ute i Östersjön, Libanon eller på Thailand.
Sedan är misstag acceptabla. Total passivitet följt av lögner är inte det.