Alliansen rivstartar – föreslår sjukintyg från första dagen.
Läser i GP att alliansen ska föreslå en lag om att arbetsköparna får rätt att begära sjukintyg från första dagen (det har de visserligen redan om de har anledning misstänka fusk ex). Man får väl anta att detta är alliansens första steg för att förbättra sjukvården och minska köerna till vårdcentralerna (som man inte ens kommer fram till på telefonen i somliga områden) för att de därmed tänker sig att svenska folket ska bli friskare.
Jag menar: Tanken måste förstås vara att om alla snuviga, influensasmittade och magsjuka svenskar beger sig ut bland folk, och ner till vårdcentralerna för att få sjukintyg just när de är som sjukast och som mest smittsamma, så kommer ju många fler människor att utsättas för smitta och därmed kommer de flesta att få förstärkta immunsystem, för att inte tala om den ökade sjuknärvaro vi därmed kan komma att få (för att folk inte får tag i någon läkare redan första dagen), som får samma positiva effekt.
Att ingen kommit på denna strålande idé för att förbättra folkhälsan och förkorta sjukvårdsköerna tidigare.
24/09 16:06 at 16:06
Om arbetsgivarna redan har rätt att kräva intyg så ser jag inte problemet?
24/09 16:40 at 16:40
Du menar säkert:
’föreslår rätt att begära sjukintyg från första dagen’
som de alltså redan har.
Därefter raljerar du vidare om dina projiceringar. Kanske kul … vad vet jag.
Minns du hur införandet av karensdagen i ett slag halverade korttidssjukfrånvaron i somliga delar av landet?
Var det också nyttigt för landet, eller var det skadligt? Som helhet alltså!
24/09 16:54 at 16:54
Mm, lägg dessutom till att läkare ofta inte skriver läkarintyg för förkylningar, en nog så vanlig sjukdom, som kan vara nog så jäklig med feber och allt.
24/09 16:58 at 16:58
Jag överlåter åt Drottningen och Jonas N att försöka lista ut vad jag menar och vad den här lagen kommer att leda till, det går nog om ni anstränger er bara lite lite
24/09 17:17 at 17:17
Lite tillspetsat menar du:
Om vänstern inte får bestämma allt så leder det till katastrof …
och om katastrofen inte inträffar så är det media som har undanhållit folket denna sanning …
Och detta menar du många ggr i olika poster …
24/09 18:07 at 18:07
Jag minns införandet av karensdagen och dess resultat i form av ökad långtidssjukskrivning.
24/09 19:58 at 19:58
I vår kommun tar det minst en vecka att få läkartid, om man har tur, oftast minst tio dagar.
Då återstår det bara att tvinga läkaren att skriva läkarintyget från den första dagen då man är hemma från arbetet.
För arbetsgivaren kan ju inte ifrågasätta trovärdigheten med att man ju är sjuk från dag ett, tills man får tag i en läkare.
Vad är det för en kretin hjärna som har kommit på en sådan idé?
Vilket Hjärnsläpp!
24/09 22:43 at 22:43
Jonas N:
Du är bara tjatig nu och inte alls så klurig som du tror.
Aimo och T Lindholm:
Just det, och om lagen säger att det är fritt fram, utan speciell anledning, att begära sjukintyg från första dagen kan vi vara säkra på att ett ökande antal arbetsgivare kommer att trakassera sina anställda genom att göra just det och det kommer att leda till överbelastning, i värsta fall till kaos på våra vårdcentraler. Därmed kommer folk som verkligen behöver läkarvård inte att få det i tid. Läkarna har faktiskt viktigare saker att göra än att skriva sjukintyg åt folk som är förkylda eller har ett par dagars magsjuka, som de inte bör sprida bland sina arbetskamrater eller på allmänna kommunikationsmedel och inte heller till patienter eller vårdpersonal på vårdcentraler.
24/09 23:24 at 23:24
Kerstin
Du återkommer med icke-argument, och nu kommenterar du mitt ’kluriga'(?) svar på ditt ditt försök att själv vara klurig.
Och återigen talar du om gör mig vad jag tror om mig själv!? Är det det bästa du har att komma med?
Och menar du verkligen något helt annat. Finns det något du tror att den borgerliga Alliansen kan göra bättre än vänster-alternativet? (Det går iaf inte att utläsa ur någon post jag har sett)
Jag håller med dig om att det kan uppfattas som tjatigt att behöva återkomma till självklarheter.
Och i denna post behöver jag (återigen) helt och totalt underkänna din beskrivning av att arbetsgivare skulle vilja trakassera sina anställda.
Om du på allvar tror det har du inget förstått om vad arbete, näringsverksamhet och anställning osv handlar om.
Enbart i konstgjorda arbetsgivar/tagar-situationer kan sådant uppträda systematiskt. Och möjligen är det för att vänstern förordar bara mer och mer av konstgjorda arbeten som där skulle kunna finnas en bakgrund till det du hela tiden tar upp.
Men då blandar du ju återigen ihop vad som är orsak och verkan. Något som tycks vara ett återkommande tema i mycken vänsterargumentation …
24/09 23:45 at 23:45
Jonas:
Nej, jag tror inte att alliansen kan göra något bättre för vanligt folk.
Dessutom kan jag bara konstatera att du inte kan ha speciellt mycket erfarenheter av arbetslivet och av hur många arbetsgivare beter sig mot anställda på många företag idag. Men du kommer kanske att få veta det en dag. Tro mig, jag har mer erfarenheter av den saken än du har.
25/09 03:02 at 03:02
Sjukintyg första dagen? Tja, då lär de få slopa skattesänkningarna och satsa de pengarna på vården istället eftersom det inte finns resurser nog as it is.
Annica
25/09 05:32 at 05:32
Jonas N:
Marxismens huvudtes är konflikten mellan arbete och kapital, alltså en ständigt pågående klasskamp mellan ett proletariat som inte har något annat val än att sälja sin arbetskraft och en kapitalstark företagsägande överklass som inget hellre vill än att utnyttja sina anställda. Denna analys är lika fundamental för socialisterna som Jesus är för de kristna, utan den är de ingenting. Problemet för dem är att Marx’ konflikttes inte förklarar hur den fria marknaden fungerar. För, precis som du antyder, så tjänar inte ”kapitalisterna” på att ”arbetarna” nyttjas som slavar. Inte heller är det omvänt så att det som är dåligt för kapitalisterna är bra för arbetarna. En fungerande marknad kräver bra arbetskraft med egen köpkraft som gör massproduktion av allt mer avancerad teknik möjlig. Klasskonflikten finns inte eftersom alla oavsett klasstillhörighet tjänar på samma system. Och faktum är att Marx själv faktiskt erkände bristerna i sin egen tes, och därför modererade den så att den bara skulle tillämpas i samhällen där kapitalismen drivit utvecklingen till vägs ände. Flera gånger under de senaste två hundra åren har socialister trott att vi varit där och att det därför är dags att förverkliga socialismen, men varje gång har det visat sig att den innovativa liberala kapitalismen skapat ny teknik, nya tjänster och nya marknader. Detta har gjort att de allra flesta både till höger och vänster insett att kapitalism är någonting bra (kom ihåg att de konservativa från början vara minst lika avigt inställd till kapitalismen). Bara de mest aggressiva socialisterna envisas med att hävda tesen om den ständiga konflikten mellan arbete och kapital.
25/09 09:01 at 09:01
Jonas:
Du försöker misskreditera Kerstins antaganden här på ett märkligt sätt. Du själv kommer med antaganden (att det inte kommer att påverka arbetare negativt) medan du misstänkliggör Kerstins antaganden (att detta kommer att leda till något som försämrar arbetsmiljön).
Kerstin skriver inte någonstans att hon sitter inne med några sanningar om någonting. Hon kan enbart luta sej emot sin egen personliga livserfarenhet och göra sina personliga antaganden. Självklart har hon den rätten på sin blogg – och det är därför som hennes blogg är läsvärd – för att hon bjuder på sej själv, sina tankegångar.
Jag kan se en parallell här mellan EU-debatten som var inför folkomröstningen om medlemskap i EU. Nej-sidan som kom men en mängd negativa antaganden blev verkligen misskrediterad av ja-sidan, som också målade upp guld och gröna skogar inför ett inträde i EU.
Idag har nej-sidan fått rätt i de flesta av sina antaganden. Vi har inte alliansfrihet när vi krigar på USAs sida i Afghanistan. Vi har högre arbetslöshet – trots högkonjunktur – för att vi avsagt oss en del styrinstrument på arbetsmarknaden genom att godta EUs regler. Det har blivit större klyftor i samhället och lönerna pressas nedåt (inte de höga lönerna, så är det med den ”marknadsanpassningen”) – också det kan jag härleda till att vi är mer låsta i och med EU.
Nej-sägarna som då bespottades som oseriösa har idag fått rätt – i folkflertalets ögon. Och så tror du att du kan vinna poäng på Kerstin genom att köra en liknande retorik emot henne som EU-förespråkarna körde emot nej-sidan???
Där tar du fel Jonas. Du framstår som en dryg besserwisser utan verklighetsanknytning – i mina ögon. Måhända är det så som du ser på mej (och Kerstin?), men det får jag ta…
25/09 11:38 at 11:38
Nu tycker jag ni är lite för negativa här alltså.
Ni måste väl ändå se att detta är en del i alliansens arbete med att skapa fler jobb i Sverige.
Dom har nu insett att sänkningen av ersättning till arbetslösa och sjuka inte räcker för att skapa alla dessa jobb som behövs till alla 1.500.000 i utanförskapet. Eller hur var det nu, var det 300.000 för att skapa full sysselsättning? Ja, skit samma. Det är ju ändå bara siffror.
Nej nu är det läge för alla arbetslösa läkare att komma in i arbete igen. Vi kommer att behöva en hel del som ska skriva sjukintyg om det blir tillåtet för arbetsgivarna att rent generellt börja begära intyg från första dan. Och jag är ganska säker på att det är en hel del arbetsgivare som inte kommer att motstå frestelsen.
Men kom ihåg, det handlar naturligtvis inte om att tvinga ut sjuka och förtidspensionerade ut på arbetsmarknaden och att arbetslösa ska ta dåligt betalda jobb eller att sänka lönerna eller ngt sådant…det handlar bara om att SKAPA JOBB.
Så ska man naturligtvis se det…
25/09 12:29 at 12:29
Petra:
Tack för din stöttande kommentar
Men jag vill protestera på en punkt. Jag har sanningen i vissa avseenden, och i det här fallet vet jag att det finns ganska många arbetsgivare som trakasserar sina anställda, utsätter dem för förnedrande behandling och försöker ta ifrån dem deras yttrandefrihet mm. Det finns många andra i det här landet som vet detta dessutom och ännu fler kommer det att bli framöver, när arbetsköparna snart får fler lagliga möjligheter att trakassera anställda.
25/09 13:40 at 13:40
Givetvis har du rätt på den punkten, Kerstin. Det problematiska är att det försiggår både inom det privata näringslivet och inom den offentliga förvaltningen. Så de lagar som vi har haft har inte räckt till – inte heller fackförbunden har ställt upp i alla lägen.
Visst tror jag på ditt antagande att ett sådant här beslut kommer att försämra för arbetare, men det finns en hake, Kerstin. Det finns inget som säger att en del arbetsgivare har hindrat sej själva från att vara skitstövlar pga lagstiftningen och nu anser sej fria att blomma ut som förtryckare. Det kan vara så att de som är skitstövlar redan visar det – och de andra respekterar folk – helt enkelt. I det fallet så kan inte alliansen med försämrad lagstiftning locka fram ”ett sämre jag” ur arbetsledningarna. Men visst – de som redan är kränkande – får fler vapen i händerna – och då blir det väl dags att våra fackförbund reagerar!
De har varit alldeles för tama och ”samarbetsvilliga” hitintills…
25/09 16:21 at 16:21
// Kerstin
”ännu fler kommer det att bli framöver, när arbetsköparna snart får fler lagliga möjligheter att trakassera anställda.”
Det kan bero på att fler får jobb och att den proportion människor som du inbillar dig trakasseras, är konstant eller minskar.
Det beror därmed INTE på alliansen, utan det beror på att det finns onda människor i samhället. Det började inte helt plötsligt regna onda människor över Sverige när alliansen vann valet, även om Kerstin gärna får tro det.
Personligen undrar jag hur Göran Persson blev så tjock som han är. Kan det bero på att han varje morgon ritualslaktar spädbarn och äter dem till frukost…?
Jag tror det…
25/09 16:38 at 16:38
Petra:
Du ljuger om EU-folkomröstning och resultatet av EU-medlemskapet. Jag jobbade heltid för ja-sidan, så jag vet vad vi sa och inte sa. Något guld lovade vi inte, däremot en verklig möjlighet att göra någonting för att bevara de gröna skogarna som då höll på att dö av föroreningar från det nyligen befriade Östeuropa vars kommunistiska försök skapat enorma miljöpåverkningar.
I övrigt är det en myt att det goda effekterna av EU-medlemsskapet uteblivit. Precis som vi sa så har maten blivit billigare, både tillväxten och reallönerna har ökat, stabiliteten i statsfinanserna har hjälpts av EMU:s regelverk, och de utländska direktinvesteringarna i Sverige har ökat drastiskt. Visst finns det sådant som inte blev som vi trodde, men så är det alltid i politiken såväl som i livet.
Om du tror att nej-sidan fått rätt i allt så bör du gå till biblioteket och påminna dig om hur deras argumentation såg ut då. Var är allt kärnavfall som vi i Sverige skulle tvingas ta emot? Blev det så illa med alla utlänningar som skulle köpa upp sommarstugorna i våra skärgårdar?
25/09 22:38 at 22:38
CLK:
Nu kan man ju värdera det lite olika – som att det goda och/eller det onda hade vi fått i vilket fall även utan EU-medlemskap. Så där har jag inga sanningar på lager. Däremot så ser jag att vi är mer beroende idag – och att våra kära politiker många gånger skyller på EU när det gäller obehagliga beslut. Det ger dåliga vibbar – så att säga. Som det här med att pengarna aldrig räcker – och så betalar vi miljarder i avgift till Bryssel…
Jag minns tydligt en sak inför det valet – att det fanns en nedlåtande attityd emot nej-sägarna – också inom socialdemokratin – som ett inte helt dolt förakt inför de som inte ville ”på tåget emot framtiden”. Som att man skulle vara bakåtsträvare för att man ville bevara Sverige mer självständigt i världen.
Och nej, jag ljuger inte. Jag har min högst personliga erfarenhet – och mina vänners berättelser – som grund för att det mesta som vi såg som oroande med ett medlemskap i EU – idag är infriat. Sen kan jag inte svära på att det inte hade blivit så ändå. Jag har också hört/läst flera säga att de ångrar att de röstade ja till medlemskapet – så min bild är att flertalet ser medlemskapet som negativt. Men det måste till en folkomröstning för att vi ska kunna få veta det svaret.
Ibland tänker jag när jag ser debatter polariseras såhär mellan vänster och höger – att det finns som minst två världar i Sverige – som två sätt att se och tolka skeenden på.
Tänk om man skulle kunna ta och respektera att det finns olika synsätt. Det vore inte så dumt. När Kerstin beskriver sin bild – så har hon inte fel. När du beskriver din bild, så har inte heller du fel. Från två olika perspektiv så blir bilderna olika – så enkelt är det. Och egentligen är det oerhört spännande att lyssna till andras beskrivningar av sina bilder – så beskriv gärna dina bilder – men förhåna inte andras.
25/09 23:46 at 23:46
Petra:
(ang. kommentar nr 16 ovan):
Jodå, det är allt vanligare att anställda inom offentlig sektor också trakasseras, och Adam har rätt i att det finns onda människor.
I båda fallen handlar det lika förtvivlat om två ting, dels om att företagen inte kunde trakassera de anställda då de ropade efter arbetskraft, dels att det visserligen aldrig blir perfekt på det här området, men dock något bättre om vi har lagar som skyddar anställda från trakasserier än om sådana är fullt lagliga.
Sedan kan jag tänka mig att det jag kallar “trakasserier” kallar många borgerliga personer för “hårdare tag” bara, och sådana anser de ju behövs och har alliansens partier lovat mer av.
26/09 01:38 at 01:38
Petra:
Ja, ett problem är att EU får skulden för det som svenska politiker inte vågar stå för. En sak som irriterar mig mycket är att svenska politiker ofta agerar som om de inte själva varit med och röstat för nya EU-lagar. Man kan höra någon minister på TV säga att ”vi måste göra detta eftersom det finns ett EU-beslut” och får det att låta som om han/hon egentligen var emot beslutet, men så kollar man protokelloen och uttäcker att den svenske ministern röstat för beslutet i Bryssel. Detta är så vanligt att det vore konstigt om inte många får en negativ bild av EU.
När det gäller svenskarnas inställning till EU-medlemsskapet så är din bild inte helt sann. Fler skulle rösta ja än nej om det vore folkomröstning idag, åtminstone enligt SCB.
Nog om detta.
26/09 02:08 at 02:08
Aqurette:
Jag ska börja med att hålla med dig om en sak, att politiker ofta skyller ifrån sig på EU och att vi faktiskt inte har laglig rätt att få reda på hur våra politiker röstar i EU-kommissionen är just det som gör EU djupt odemokratiskt, eftersom vi därmed inte kan ställa politikerna till svars genom att rösta bort dem som inte verkar för det vi vill att de ska verka för.
EU är inte en demokratisk sammanslutning. EU är och var från början de stora företagens önskedröm om att ”ta risken ur demokratin”. Det har de lyckats med.
Vad gäller att fler skulle rösta ja idag så kan man hävda att det beror dels på att vi nu varit med så länge att många inte vet vad det kom att innebära att vi blev medlemmar, dels att man inte har diskuterat vad EU-medlemskapet resulterat i.
Det har resulterat i en massa negativa konsekvenser, bl.a i den ekonomiska politik som lett till permanent arbetslöshet (anpassningen till EMU, som vi röstade emot dock).
Det resulterade i att vår alkoholpolitik gick om intet, vilket man lovade inte skulle bli fallet.
Det resulterade i att vi nu är mer eller mindre medlemmar i en försvarsunion och på väg in i NATO, vilket inte heller skulle bli fallet.
Det resulterade i att vi fått ett antal problem genom den fria rörligheten för djur ex. sjukdomar etc.
Det har däremot inte resulterat i billigare mat, för det var framför allt Willys Cash i Västsverige som tvingade fram sådan, och det redan innan vi blev medlemmar i EU.
De utlovade fördelarna har vi ännu inte sett så mycket av. Hur är det med passfriheten? Vad ska vi anse om det faktum att polis i andra länder har rätt att ingripa mot enskilda i Sverige, och att vi faktiskt numer är skyldiga att följa lagar i andra länder, som vi kanske inte ens känner till?
26/09 18:06 at 18:06
Struken:
Bryter mot kommentarreglerna.
Dessutom: Fatta dig kortare om du ska kommentera här.
26/09 23:52 at 23:52
Du tänker nog på EU:s ministerråd. EU-kommissionen består av tjänstemän, och deras protokoll är oftast offentliga. Men visst, du har en poäng i att det finns ett demokratiskt underskott som fega politiker utnyttjar. Det beror dels på att de som kan besluta om offentlighet inte vill ha det och att EU saknar en federal struktur som gör att maktförhållandena är tydliga.
När det gäller de lägre matpriserna så visar flera undersökningar på ett direkt samband med EU-medlemskapet. Ingen har ju någonsin hävdat att det var EU som organisation som skulle tvinga ner priserna, utan just reglerna om fri etablering och fri konkurrens. Willys är ett bra exempel på företag som etablerats sedan vi ”tvingade” att följa reglerna på EU:s inre marknad i samband med EES-avtalet.
Inom Schengen råder passfrihet. Alla de gamla EU-länderna är med, inklusova Norge, Island och Schweiz, men exklusive Storbritannien och Irland. Du behöver inte visa något pass vid gränskontrollerna i dessa länder. Däremot är du skyldig att kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap när du flyger. Det gäller även när du reser till nordiska länder med vilka vi haft passfrihet sedan 1940-talet.
Vi är inte skyldiga att följa andra länders lagar i Sverige. Men vi kan bli utlämnade till andra EU-länder om vi är misstänkta för brott i dessa länder. Utländsk polis får bara agera i Sverige om svensk domstol godkänner det i förväg.
Vi haar fått enorma fördelar med EU-medlemskapet. Inkomsterna från den ökade handeln ger mer till statskassan än medlemskapet kostar.
PS! Vi är med i EMU. Det är bara tredje steget (valutabytet) som vi sagt nej till.
27/09 13:47 at 13:47
Aqurette:
Visst, jag syftade på ministerrådet och skrev fel.