Telia – världsbäst på usel service
Man upphör aldrig att förundras. Ineffektiviteten och inkompetensen i samhället tycks bara bli djupare och djupare.
Här beställer vi snabbare bredband från Telia. Vad händer? Jo jag får ett brev från Telia som talar om för mig att jag dessvärre inte kan få bredband. För att få ett sådant måste man bo inom 9 km från en station, skriver Telia. Vi bor 2 km från en sådan och har redan bredband, fast det långsammaste och stationen ifråga kan leverera dubblet så snabba bredband i alla fall. Så då blir det till att avsätta en arbetsdag till att försöka komma förbi drakarna som vaktar Telias telefoner (förmodligen för att minst hälften av alla som ringer ska ge upp). Det brukar som bekant kräva både tid och tålamod.
Unga människor tror säkert att det alltid har varit så här och att det är socialdemokraternas (socialismens) fel att Sverige fungerar uselt. Men en gång i tiden, för sådär en 20 år sedan, behövde man sällan vänta länge för att komma fram till myndigheter eller till statliga företag som till ex. dåvarade helstatliga Televerket. Detta väntelände började när nyliberalismen gjorde sitt intåg i Sverige och då statliga organ och företag endera privatiserades eller började tillämpa moderna företagsprinciper, ”lean produktion”, ”management by stress”, besparningar och sparkande av folk, för att spara pengar och/eller för att höja aktiekurserna – med ty åtfäljande höjningar av direktörernas bonusar.
Det enda man lägger ner mer arbete på idag är utskick av räkningar, som inte bara är obegripliga utan regnar ner i brevlådan som den värsta åskskur. Förr betalade man elen tre gånger/år, med en enda räkning var gång, idag hinner man knappt betala en räkning förrän nästa ramlar ner i brevlådan, i varje fall verkar det så, och dessutom får man betala till flera instanser varje gång. De enda som tjänar på detta elände är som sagt direktörerna – som måste vara de mest inkompetenta personer som det här landet har att erbjuda. De verkar bara kunna två ting, lura upp beslutande politiker och få upp aktiekurserna genom avskedanden och varsel om sådana.
Det är vi medborgare som betalar kalaset – med vår tid och med mer av våra pengar.
11/08 19:57 at 19:57
Kerstin, väntetiden på telefon har inget med nyliberlismen att göra, utan det har mycket att göra hur ”service minded” företaget är och hur mycket de bryr sig om kunderna.
Jag använder Bell-Sympatico Bredband och kan ringa 24/7 och får vänta högst 5 minuter dagtid under ”rusningstid” på svar av en representant. Canada är ett Liberalt land och servicen är för det mesta mycket bra oberoende på vilket privat företag jag har konto med för mina servicar som TV-cable, bredband, el, telefon… etc.
Det är möjligt att problemet är besparingar, men dessa ser ni även hos de statliga som Landstingets sjukvård. Och Landstinget är inte nyliberalt.
12/08 01:11 at 01:11
Sandbuzz:
Nej, det har att göra med att det första intresset är profiten, och det är alltid bättre att tjäna mer på att göra mindre, för ett privat företag.
Dessutom körs även statliga, kommunala och landstingsstyrda verksamheter numer enligt förtagsprinciper, så lite jobb som möjligt, så små kostnader som möjligt, så det är ingen skillnad.
12/08 16:45 at 16:45
Jo, vänster- och höger-konservatismen är hård och kall. Liberalismen däremot är human: kunden först!
13/08 00:16 at 00:16
Sandbuzz:
Jo, vi har märkt det – Folkpartiet liberalerna har ju visat hur man månar om ”kunderna” i AB Sverige och hur partiet vill avskaffa demokratin till förmån för marknadskrafterna, de som också vill sälja bomber och sådant!
18/08 17:05 at 17:05
Hej Kerstin. Du måste ha ringt till ett annat televerk än det jag använde mig av på 60-talet. Det är lättare nu att komma i kontakt med den man vill tala med på televerket. De få gånger telefonerna krånglat på mitt företag har det fixats samma dag. När det i Sverige tog tre månader att få telefon på 60-talet, tog det en timme i Amerika. Det fanns nämligen konkurrerande bolag i Amerika.
Om du vill veta mer om hur det gamla televerket fungerade, läs Expressenlägg från den tiden. Eller lyssna på Hasse Alfredssons monolog om Televerket.
19/08 01:33 at 01:33
Harry:
Nå, för 20 år sedan var vi ju inte på 60-talet precis, där var vi för 40 år sedan. Och på 60-talet var det inga svårigheter att komma fram till Televerket på telefon, däremot var det, som du påpekar, rejäla väntetider när man ville ha telefonen installerad (4-6 veckor eller mer i värsta fall).
Under början av 80-talet, som var för omkring 20 år sedan, hade vi emellertid ingen väntetid varken för att få telefon installerad eller på telefon till Televerket, vad jag minns
01/09 00:52 at 00:52
Igår när jag ringde till Telia, 90200, så fick jag veta att jag hade plats 31 i kön och att beräknad väntetid var ca 14 minuter. Under tiden jag väntade så sa en telefonröst att mitt samtal kunde komma att spelas in, i utbildningssyfte tror jag, för att förbättra servicen!
På Televerkets tid har jag inget minne av att man överhuvudtaget behövde vänta när man ringde, inte heller var det någonsin upptaget. Det kallar jag service!
01/09 01:18 at 01:18
Abonnent:
Precis min erfarenhet.
21/10 10:40 at 10:40
Vad?? Under 90-talets stålbad fick vi ju höra att vi skulle bli mer service-minded och kundorienterade (även inom skolan)!!! Vid detta lag borde vi ju verkligen vara det!
Jag håller med dig! Servicen har inte blivit bättre sen dess… Snarare i alltför många fall sämre.
Fast, vi dumma kvinnor, har vi egentligen fattat något? Vi behöver verkligen bli klappade på huvudet och upplysta! Av bättre vetande (enorm ironi mot vissa inlägg som jag läser här och där på kvinnors bloggar, av företrädesvis män – om ni ursäktar!?).