Om rättssystemet – lagar och värderingar
Några ord med anledning av diskussionerna på inläggen om Beatrice Asks uttalande om att man borde märka misstänkta sexbrottslingar.
En demokrati utmärks bl.a. av att det har ett rättssystem som vilar på vissa principer, som
1) likhet inför lagen och
2) att ingen ska dömas på blotta misstankar, att man är oskyldig tills dom fallit, samt
3) att de misstänkta har rätten och möjligheten att försvara sig inför en rättrådig domstol.
Det var alltså den mycket viktiga principen, om att man är oskyldig tills man i domstol förklarats skyldig, som Beatrice Ask inte förstod att hon som justitieminister var skyldig att hävda och hålla på. Detta är, som jag skrivit nedan, anmärkningsvärt.
Men sedan:
Rättssystemet måste skiljas från de lagar som gäller och som ska följas av medborgarna i ett land. Länder kan ha tämligen olika lagar men ändå vara rättsstater därför att de hävdar de här principerna, för hur de lagar de har, ska upprätthållas.
Rättssystemet och de lagar som detta dömer utifrån måste också skiljas från de värderingar som människor har. Beatrice Asks värderingar, om hon är feminist eller antifeminist, liberal eller konservativ, tycker om jazz eller föredrar klassisk musik har ingenting med staten Sveriges rättsprinciper att göra. Vilken åsikt hon än har i de här frågorna får de inte, och behöver de inte påverka hennes inställning i frågan om hur misstänkta ska behandlas, såvida hon inte vill avskaffa rättsstaten (även i teorin).
Den som anser att vissa personer behöver eller ska man inte behandla i enlighet med de här rättsprinciperna uttrycker, medvetet eller av oförstånd, åsikten att Sverige inte ska vara en rättsstat. Avskaffar man de här rättsprinciperna, eller talar man för ett sådant avskaffande då talar man dessutom samtidigt för ett avskaffande av demokratin eftersom en demokrati ska hävda dessa principer för att just kunna kallas demokrati.
Än mindre har Beatrice Asks åsikt i den här saken något att göra med om någon politiker i ett annat parti har begått något lagbrott och den har heller inte något att göra med min (bloggarens) inställning till feminism, inställning till de politiska partierna eller till denne andre politiker som begått ett brott. Asks inställning i frågan om den rättsprincip vi diskuterar här kan inte ursäktas med att jag/bloggaren kanske skulle ha varit vänsteraktivist 1968 (vilket jag inte var), och hennes uttalande kan inte accepteras av den orsaken. Det är lika otäckt att tala för åsidosättande av dessa rättsprinciper vad jag än kan tycka eller tänka i någon annan fråga eller kan tänkas ha gjort i min ungdom och vad en annan politiker än kan ha tänkt, tyckt eller gjort.
Man kan heller inte, utan att börja tubba en hel del på rättsstatens grundläggande principer, hävda att radikalfeminism är lika illa som avskaffandet av de diskuterade rättsprinciperna, eller ruskigare.
Principen om likhet inför lagen ska inte blandas samman med jämlikhet, varmed brukar avses något slags rättvisa vad gäller möjligheten att få ta del av de resurser ett samhälle förfogar över. Den har heller inte något att göra med jämställdhet mellan könen. I fallen med jämlikhet och jämställdhet kan man ha olika åsikter och förespråka olika lagstiftning utan att för den skulle vilja åsidosätta principen om likhet inför lagen eller principen om att ingen ska anses skyldig förrän dom har fallit efter ett domstolsförfarande där den anklagade haft en chans att försvara sig. En feminist som föreslår en extra mansskatt må anses ha kommit med ett konstigt, tokigt eller icke acceptabelt förslag, men detta är ändå inte lika illa som att föreslå att en av de viktigaste rätts- och demokratiprinciperna bör sättas ur spel och det gör inte Asks förslag mer acceptabelt.
Detta om principerna för rättsstaten, som måste hävdas av varje regering i en demokrati. Praktiken är sedan, som så ofta, en helt annan femma. Men den är inte ämnet för den här bloggposten.
/Kerstin
Länkar:
- Beatrice Ask och rättssäkerheten, Motvallsbloggen 2o/3 2010
- Beatrice Ask ångrar sig, men till vad nytta? Motvallsbloggen 24/3 2010
26/03 11:39 at 11:39
Har man en vacklande justis är nog hela samhället inne i en period av osäkerhet, och det drabbar även synen på brott och straff. Dels att staten själv sätter vissa grundläggande principer ur spel, dels att en del medborgare tar rätten i egna händer.
Tänk om det i stället blir aktivistgrupper som skickar glatt färgade kuvert till personer som de noterat i skumma situationer på horstråken? Eller snarare kör med modern teknik och hänger ut dem på nätet, grundat bara på en misstanke. Skall detta ses som olagligt förtal, eller behjärtansvärt och exempel på goda privata initiativ? Om man hänger ut en pedofil men ”råkar” blanda ihop denne med någon annat och resultatet blir att den helt oskyldige blir dödad (tror det har hänt i England), vem är då skyldig? Eller en grupp som skyddar ett område som är utsatt för många inbrott – var dras gränsen mellan ”grannsamverkan mot inbrott” som samverkar med polisen, och ett tvivelaktigt medborgargarde som kan hoppa på vem som helst?
Att terroristjakten skapat zoner där normal lagstiftning upphävs trots att det handlar om vanliga brott (mord, allmänfarlig ödeläggelse och liknande) är känt sedan länge. Det kanske inte är en slump att ett av de mer förfallna kapitalistiska staterna – USA – har kommit längst på rättslöshetens väg och sprider smittan över världen. Därmed ryker dina tre inledande principer all världens väg.
När man börjar tumma på ett lagområde så finns ju uppenbara risker att det förfarandet sprider sig till andra områden. Ibland kan det vara ganska oskyldigt men ibland är det inte så riskfritt. Man kan glida över i ett tillstånd där polisen är frånvarande (den kostar ju dyra skattepengar!), där rättvisa och skydd blir en handelsvara, och där vanligt folk får klara sig bäst de kan i kampen mot brottslingar (verkliga eller påhittade). Då kan man undra om inte fascisterna kliver fram och deklarerar att ”här skall skapas ordning!”
Säger man ”rättrådig domstol”? Klart att den bör vara rättrådig, men hur vore det med termen ”opartisk”?
26/03 13:36 at 13:36
Björn Nilsson:
Håller helt med dig .. och jag anser nog inte att USA är en demokrati längre och EU är det definitivt inte.
Det är förstås inte så i Sverige heller att rättssystemet fungerar i enlighet med de här principerna, men man måste ändå försvara dem och kräva att politikerna gör detsamma. Det är ändå bättre att den praktiska verksamheten ligger närmare principerna än att den ligger längre ifrån dessa.
Och som du är inne på, börjar politiker yttra sig som om de här principerna inte är viktiga, då sänder de mycket obehagliga signaler till människor ute i samhället och öppnar för ödesdigra samhällsprocesser och för mob justice där många helt oskyldiga kommer att råka mycket illa ut.
Den här moderna flip-flop-hipp-som happ-iställningen till lagar, lagstiftning, förordningar och rättssäkerheten som många unga människor omfattar idag är skrämmande.
Tja ”rättrådig” eller ”opartisk”?
Domstolarna ska ju vara opartiska, det ligger väl i principen om likhet inför lagen men det är nog omöjligt att vara det i praktiken. Däremot bör de vilja, försöka göra det, vilket väl är ungefär vad jag lägger in i ordet ”rättrådig” här.
Det är samma sak med det demokratiska systemet. För att det politiska systemet ska vara åtminstone någotsånär demokratiskt krävs kunniga och framför allt rättrådiga politiker. De som inte ens har som målsättning att upprätthålla demokratin (vilket jag numer betvivlar att alla politiker har,) de är inte rättrådiga och har man inte rättrådiga politiker då raseras demokratin. Tyvärr finns det ju inget system som inte kan missbrukas – av dem som vill göra det, för att få mer egen makt eller mer egna pengar.
26/03 13:41 at 13:41
Resonemanget skulle bli tydligare om man höll i sär begreppen demokrati och rättsstat. Demokrati betyder att majoriteten bestämmer. Det har inget att göra med om det råder rättsstat eller inte. Man brukar nog hävda att Sverige var en rättsstat redan på 1800-talet, men demokratiskt var det definitivt inte.
På sätt och vis är det allvarligare att Ask vill avskaffa rättsstaten än om hon vore antidemokrat. Antidemokrater är snart sagt alla politiker, på så sätt att de har lågt förtroende för majoritetens förstånd och vill lura på oss en massa saker vi inte vill ha (EU, EMU, privatisering av sjukvården etc etc). Men rättsstatsprinciperna är mycket mycket mer minimikrav än demokrati. Vilket bland annat visas av att de flesta europeiska stater var rättsstater långt innan de blev demokratiska.
26/03 13:52 at 13:52
Jan Wiklund :
Bra påpekande och visst, i teorin kan även en öppen diktatur vara en rättsstat, men jag menar nog att ingen stat som inte är en sådan kan vara demokratisk. Rättssäkerheten måste, enligt min uppfattning, hävdas i varje stat som vill kalla sig demokrati och utövarna av rätten måste ärligt försöka leva upp till principerna.
26/03 17:53 at 17:53
Njae, jag tvivlar på att en öppen diktatur kan vara en rättsstat – men ett ohöljt klassvälde kan vara det, jämför de flesta europeiska länder på 1800-talet.
Och jag är nog oenigt med dig även om följdsatsen: rättsstatligheten i USAs väststater på 1800-talet var sämre än i Europa motsvarande tid, och mycket mer öppet för folkdomstolar och lynchjustis, men det var ändå ett mer demokratiskt samhälle i betydelsen mindre överklasstyrt.
Vi får akta oss för att låta ”demokratisk” bli ett slags godkäntstämpel på vadhelst vi råkar gilla. Det betyder att majoriteten bestämmer, vare sig mer eller mindre.
26/03 21:42 at 21:42
Jan Wiklund:
Jag skrev ”i teorin”, vilket inte betyder att det finns eller någonsin har funnits en diktatur som samtidigt varit en rättsstat.
Vi får väl nöja oss med att ha olika åsikter om vilka kriterier en stat ska uppfylla för att betecknas som en demokrati.
Undrar dessutom vad du menar med att ”majoriteten bestämmer”. Hur skulle man realisera denna demokrati utan andra principer för hur systemet måste vara konstruerat?
27/03 01:01 at 01:01
Jan Wiklund, du förvånar. Du kan väl inte på allvar inskränka demokrati till att majoriteten bestämmer ”vare sig mer eller mindre”.
När beslut ska fattas – i en förening, eller annan församlig så är det så.
Men innan dess måste frågan, frågorna diskuteras och ventileras på ett demokratiskt sätt, dvs var och en har rätt att bidra. Till slut behövs kanske inte någon röstning.
Demokrati måste innebära mycket annat.
Rättsstat och demokratisk stat är förknippade med varandra. Men förutsätter kanske inte varandra absolut. Samtidigt kan brister råda i båda men i olika grad för den ena eller andra företeelsen?
27/03 17:57 at 17:57
Sixten: Jo, jag ser det faktiskt så enkelt. Sen är det en annan sak att för att kunna bestämma måste man ha en viss organisation (och organisationskultur). Makt måste alltid organiseras för att bestå.
Annars blir det mest att man låter sig övertalas av första bästa demagog. Men har man därmed bestämt nånting? Eller är man bara nyttig idiot åt nån annan?
08/04 00:41 at 00:41
Struken
09/04 00:33 at 00:33
Struken
09/04 00:39 at 00:39
Struken
09/04 02:51 at 02:51
Struken
09/04 12:18 at 12:18
Struken
Tillägg från Kerstin 11/4 kl 01.55
Jag är inte alls säker på att du uppskattar att jag nu har strukit hela vår ordväxling och dessutom tagit bort ditt efternamn. Men jag är ganska övertygad om att den dagen kommer då du tycker det var bra att jag gjorde det.
Härmed slipper du ha de här kommentarerna lätthittade på Google.
Lev väl!
09/04 13:16 at 13:16
Struken