Skandalöst tyst i riksmedia om MUF-skandalen i Malmö
Idag fick vi alltså på Ekot höra om att MUF i Malmö blivit ålagda att betala tillbaka 157.000 kronor, som man orättmätigt tagit ut i aktivitetsbidrag.
Det har tydligen skrivits någon liten notis om detta i någon rikstidning tidigare, vilket gått mig förbi, men med tanke på den cirkus som utlösts i de rikstäckande tidningarna, och i radio och TV, om varje försyndelse som SSU har begått någonstans i landet, är det minst sagt förvånande att riksmedia tagit så liten notis om vad som förevarit inom MUF och moderaterna i Malmö. I synnerhet är detta förvånande som högern så envist hävdar att massmedia är vänstervridna och i synnerhet är detta förvånande som affären har omskrivits ett flertal gånger i Sydsvenskan liksom omtalats i lokalradion därstädes.
Börjar man gräva i affären blir den faktiskt riktigt underhållande samtidigt som det blir ännu konstigare att de större tidningarna inte skrivit spaltmetrar om saken. Det handlar tydligen om en riktigt häftig sörja där även det moderata moderpartiet haft sitt finger med i spelet.
Enligt Sydsvenskan (4/2 2006) hoppade före detta MUF-ordföranden Ardavan Khoshnood av i protest då: ”Han är övertygad om att föreningen fuskar med bidragen och har även polisanmält förbundet för bedrägeri. Hela styrelsen, revisorerna och riksdagsmannen Tobias Billström är medvetna om det, hävdar den avhoppade ordföranden”.
Patrik Reslow, tidigare ordförande i MUF och dåvarande revisor, säger att: ”Uppgifterna om bidragsfusk får Ardavan Khoshnood stå för själv. Det pågår just nu en omfattande revision av både ekonomin och ledarskapet i Muf.
Det var då det!
Så går man vidare och hittar Ardavan Khoshnoods egna pressmeddelanden om saken och där bjuds man på en fantastisk läsning, som avslöjar både MUF och moderaterna som verkligt obehagliga organisationer. Här kan man läsa Ardavan Khosnoods egna åsikter, om vad som förevarit inom MUF i Malmö, och det är inte småpotatis han kommer med, tills han till slut deklarerar sitt utträde ur moderata samlingspartiet, som han helt förlorat förtroendet för.
Med tanke på att Ardavan Khoshnood är läkarstuderande, och en sådan tillmättes mycket stor trovärdighet när det gällde att smutskasta Anna Sjödin (SSU:s ordförande) för inte så länge sedan, så får vi väl lov att sätta samma tilltro till Khoshnoods berättelser. Här några smakprov från hans beskrivning av hur det kan gå till inom MUF och moderaterna:
05/02 – 2006 Pressmeddelande 2:
Det är otroligt hur mycket den partipiska, som så ofta kritiseras hos socialdemokraterna, även förekommer inom Malmö Moderaterna
…………..
Här bör det också läggas till att revisorerna var fullt medvetna om bidragsfusket och deras underskrifter finns på våra bidragsansökningar.
………………
23/02 – 2006 Öppet brev till Sven Otto Littorin
Jag tycker det är förvånande på varför ledningen i Stockholm ej agerat. Jag ber er om att ta utvecklingen i Malmö på fullt allvar. Moderaterna i Malmö befinner sig i djup kris, där allt handlar om hot, förtal, kupp och andra form av omoraliska och oetiska handlingar som försvinnande av pengar till missbruk. Tyvärr är Malmö MUF en stor del av detta.27/02 – 2006 Öppet brev till Sven Otto Littorin 2
Tyvärr finns det både homoförakt bland en del av de anställda, och tyvärr, även, en del invandrarförakt. Personligen har jag blivit kallat för både ”kamelryttare från Arabien” och ”en blatte från Iran”. Jag har även fått utstå med grova förnedringar om homosexuella, bland annat speciellt av den ovannämnda kvinnan. Samma kvinna har även hotad med att ”kastrera Tobias Billström”, för att Tobias Billström hade fått ett problem med att närvara vid ett projekt i Malmö, under namnet ”politiker akademin”.Att kalla sina medarbetare för ”hora”, ”slampa”, ”inkompetent”, ”hårig schimpans”, ”tjock” med mera, har varit vardagliga mobbningar på arbetsplatsen i Malmö moderaternas lokal, som i ett fler tal tillfällen har urartad i bråk bland de anställda.
Vad som bekymrar mig som en muffare, är den utveckling som tagit plats i Malmö MUF med bidragsfusk, omfattande alkoholmissbruk och även drogmissbruk. Det sistnämnda, hos en person som Malmö MUF:s valberedning, idag den 27:e februari 2006, gett förtroende till.
Alltså, SSU-ordförande Anna Sjödin påstås ha kallat en vakt på Crazy Horse för ”svartskalle” och det väckte stor uppmärksamhet och indignation i massmedia, men när en annan läkarstuderande påstår vad Ardavan Khoshnood påstår här, då är massmedia inte speciellt intresserade. Men denne invandrade läkarstuderande kanske kritiserar fel parti?
Vi får också läsa om ett årsmöte, i MUF/Malmö, där man inte har aktuell medlemsförteckning varför betalande medlemmar inte tillåts rösta och där det till slut krävdes att mötet skulle göras om senare, när aktuell och gällande medlemslista förelåg.
Om detta årsmöte skriver Ardavan Khoshnood:
28/02 – 2006 Pressmeddelande 4
En alltmer desperat Billström försökte gång på gång att tysta ned en av medlemmarna under namnet Arvin Khoshnood, varav Arvin frågade om han inte hade yttranderätt och Tobias Billström sade framför hela årsmötet: ”Jag bestämmer, du har ingen yttranderätt”.
Och det blir bara värre och värre, eller kanske riktigt bra till slut:
28/02 – 2006 Pressmeddelande 5
I samband med det fusk som tog plats på Malmö MUF:s årsmöte och den fiasko som uppstod, har jag, Ardavan Khoshnood, idag, den 28 februari 2006, klockan 20:57:38, i ett mail till Camilla Wesdahl, ombudsman för MUF Skåne, förklarat att jag helt och hållet avgår från MUF och Moderaterna.Ett parti som baserar sig på fusk, omoraliska och oetiska handlingar, homofobiska uttalanden och inte minst smutskastar islam och andra religioner, är inget plats för mig…………..
Att kalla islams profet, Mohammad, för pedofil, eller påven för en ”maktkåt nazist”, eller gå så pass långt att säga man vill ”avrätta homosexuella”, är saker och ting jag ej kan gå med på.Jag skäms över att bli kallad för moderat och jag skäms över att jag la mer än 3 år av mitt liv på en förening och ett parti, där allt handlar om alkoholmissbruk och försäljning av alkohol till minderåriga som i några olika fall krävt att jag har tvingats blanda in mig och använda min medicinska expertis. Även maktkamp och hot om att frimureriet kommer att förstöra livet för en, om man ej följer ledningen, är exemplar på hur ruttna moderaterna är inifrån.
Jag tror på frihet, demokrati och kärlek till människor, och just därför kan jag ej längre vara moderat.
Så kan jag förstås inte låta bli att citera vad förre ordföranden i MUF; Ardavan Khoshnood, skriver om moderaternas förhållande till massmedia:
12/03 – 2006 Pressmeddelande 7
Ett annat chockerande uttal från Tobias Billström är när han öppet säger i samma artikel att ”andra tidningar varit mer förstående vad gäller moderaternas önskan att tysta ner det här.”Det är verkligen chockerande att se hur Billström erkänner att moderaterna försökt tysta ned det hela. Varför skulle man göra det i vår demokrati? Vad har Billström och moderaterna att vara rädda för?
Ännu värre är det att Billström menar att andra tidningar inte skrivit något, för att moderaterna har bett dem om det. Vad hände med yttrandefriheten och pressens självständighet? Är det då sant att moderaterna styr den svenska median?
Slutligen Ardavan Khoshnoods beskrivning av dagens situation:
26/04 – 2006 Pressmeddelande 11
Detta visar klart och tydligt att riksdagsmannen Tobias Billström, som jag hela tiden sagt visste om bidragsfusket och till och med hamnade i ett stort bråk med mig om varför jag vill sluta med det, inte har rätt att representera Malmös befolkning i riksdagen. Detta visar att Patrick Reslow som hela tiden varit revisor och själv skrivit under de felaktiga pappren, också är lika infekterad som Tobias Billström.Med fritidsnämndens beslut har det kommit fram att jag hela tiden pratat sanningen medan riksdagsmannen Tobias Billström, kommunfullmäktigeledamoten Patrick Reslow och MUF ordföranden Björn Wretfeldt, varit de stora lögnerna.
(Samtliga pressmeddelanden kan läsas här)
Allt detta har det varit förvånande tyst om i våra rikstäckande media. Det hade varit mums för dessa, föreslår jag, om det hade handlat om SSU (eller om UngVänster) istället för om MUF.
Tillägg: Nytt på Skandalkalendern
28/04 08:52 at 08:52
Det här var verkligen ett talande exempel som ställer din skandalkalender i blixtbelysning!
En sorglig historia egentligen, om de vill framstå som seriösa så räcker det ju inte med att be journalisterna att hålla tyst – rötägg kommer alltid fram till sist…
Jasså, pressen är så lojal… Att de inte skäms!
Om jag nu ska hitta nåt positivt i det här eländet så borde det väl vara så att sossarna som ständigt blir granskade nog håller något bättre koll på sina rötägg…
28/04 14:16 at 14:16
Petra:
Nu är det här ena sidans berättelse, men jag är övertygad om att hade det varit en SSU-medlem, som skrivit och lagt ut detta på nätet, hade tidningarna haft dubbla uppslag om saken under flera dagar samt stora svarta rubriker på löpsedlar och förstasidorna.
28/04 17:14 at 17:14
Gud vad bra! Jätteintressant (men lååångt) inlägg!
28/04 17:30 at 17:30
Kontstigt vad TYST det är?
28/04 19:01 at 19:01
Gruv.arb.
Visst är det tyst, men konstigt? Det har ju varit tyst om detta hela tiden
02/05 18:08 at 18:08
Äach. SSU/ har ju redan haft samma skandal. Folk rycker på axlarna och menar att man tydligen inte kan vänta sig något av något ungdomsförbund. Nyheten säljer inga lösnummer. Samma sak hade det varit om MUF-skandalen legat först i tiden. Då hade MUF fått ta första smällen och SSU kommit lindrigare undan. Det är onödigt att drabbas av förföljelsemani i vänsterleden.
02/05 18:15 at 18:15
Ang. Anna Sjödin-historien. ”Men denne invandrade läkarstuderande kanske kritiserar fel parti?”, skriver du. Har du helt glömt bort Janne Josefssons valstugereportage? Det fick väl genomslagskraft både i media och annorstädes! Det blir lite förföljelsemani även över detta, tycker jag. Motståndarsidan gottar sig väl alltid när ett misstag begås. Den ena sidan är väl inte värre än den andra!
03/05 01:06 at 01:06
Kimme:
Jodå, motståndarsidan gottar sig alltid, problemet är att det bara är en motståndarsida som kommer till tals just nu, och det är inte regeringssidan.
06/06 18:07 at 18:07
Enligt de uppgifter jag har fått så ”avgick” inte den förre ordföranden ”i protest”. Han ställde upp för omval, men fick INTE något förnyat förtroende av medlemmarna. Alltså, vederbörande ville fortsätta inneha ordförandeskapet, men blev utslängd.
Undrar varför du inte har nämnt detta? Är det kanske så att du inte har alla fakta, eller är ditt syfte att smutkasta MUF?
06/06 23:42 at 23:42
Fredrik
Där ser man, det råder olika uppfattningar om vad som förevarit alltså och det är nu alltid nästan omöjligt att via nätet reda ut exakt vad som hänt i sådana här fall. Kan hända att du har rätt. Men bråk och trassel var det under alla omständigheter och det kan knappast vara smutskastning att påtala den saken – eller gäller det andra regler för hur MUF ska behandlas i jämförelse med hur man bör behandla Socialdemokratiska ungdomsförbundet eller kommunisternas ungdomsförbund?
22/06 00:21 at 00:21
Hej hej,
jag råkade ramla in på denna blog, och tänkte att jag kunde hjälpa till att reda ut en sak eller två. Jag är själv aktiv inom Malmö MUF, och satt i samma styrelse som den omtalade Ardavan Khoshnood och kan bara meddela att det stämmer det ”Fredrik” skrev, Ardavan ville få förtroendet att sitta kvar ett år till, men beviljades det ej, då han gjort för mycket fel med ekonomin. Det var efter detta faktum att han EJ fick sitta kvar som pressmeddelande efter pressmeddelande skrevs…
En väldigt synd sanning, men så var det. Alla hanterar svåra situationer annorlunda, men lägner är aldrig den rätta vägen ut. Skulle Ni ha några frågor så tveka inte att kontakta mig. Det är viktigt att sanningen kommer fram.
Tack, mvh Anna Gustafsson
22/06 00:46 at 00:46
Anna!
Tack för din kommentar.
Jag talar ofta med ironi på bloggen (och förutsätter att besökare ska förstå den saken, vilket inte alla gör har jag förstått) men nu ska jag vara helt rak:
Enligt min erfarenhet är alla sådana här ”stridigheter” inom föreningar nästan omöjliga att klarlägga i massmedia (jag har varit med om ett antal sådana i livet, fast i andra sorters föreningar). Turerna är alltid för många och för komplexa.
Det kan vara så att du har rätt, det kan vara så att det ligger något, eller mer i vad Khoshnood säger: Jag vet inte och egentligen bryr jag mig nog inte om vilket.
Det jag vill betona här är, att om det som hände i MUF i Malmö (vad som än hände) hade hänt i någon SSU-avdelning, eller inom ung vänster, så hade det, med mycket stor sannolikhet, blivit stora rubriker i de rikstäckande massmedia – och att det faktum, att man inte tar fram stridigheter och bråk inom MUF men plockar fram varenda liten förseelse inom vänstern, visar att massmedia inte står på vänsterns sida, som de borgerliga gärna hävdar.
18/10 00:17 at 00:17
[…] http://www.alba.nu/mo… […]
20/10 00:50 at 00:50
FÖR KÄNNEDOM!!
Polisanmälan 2006-10-19
Jag anmäler de ministrar som genom mediebevakning gjort sig skyldiga till bedrägeri, eller försök till bedrägeri.
Syftet med anmälan är om detta faller under allmänt åtal eller om detta beskrivs som ”ett normalt förfarande” utan risk för att dömas till böter eller fängelse upp till två år.
Jag önskar denna anmälan prövad och då få detta ”svart på vitt” att det är olagligt/lagligt att undanhålla ett statligt företag 10 till 16 års uteblivna avgifter till Radiotjänst. (Tv-licenser).
Dessa tre är Maria Borelius, Cecilia Stegö-Chiló och Tobias Billström.
De två först nämnda har tagit sitt ansvar och lämnat sina ministerplatser till förfogande medan Billström har fortsatt förtroende enligt statsminister Fredrik Reinfeldt.
Styrelseordförande Christina Jutterström tog ett beslut att polisanmäla ministrarna. Nu kommer en rättshaverist och hon agerar stick i stäv med normalt förfarande, vad gäller rätten att som medborgare, oavsett vilken roll hon/han har i samhället, i detta fall styrelseordförande för Radiotjänst.
Med vilken rätt kan då vice ordföranden i kulturutskottet Cecilia Wikström, (fp) ifrågasätta den polisanmälan som gjordes mot ministrarna, och uttala följande: ”Det är verkligen INTE styrelsens ansvarsområde”. Var går gränsen för ansvar?
Skulle jag bevittna en våldtäkt i en park så skulle jag då inte inkomma med en polisanmälan med motiveringen att anmälan inte tas emot, för att detta inte är mitt ansvarsområde.
Med C Wikströms resonemang och hennes sätt att se på anmälningsplikten, den är förlegad. När man ser eller hör talas om ett brott, då skall man blunda och förneka det som sker, är det ett sådant samhälle vi eftersträvar? I så fall, är vi som rättsstat mycket illa ute och då har vi en regering som vi förtjänar!
Jag stöder fullt och fast Jutterströms polisanmälan, mot dessa ministrar och efterlyser mer civilkurage och mindre rädsla för att man står upp för det man tror på. Sverige får inte bli ett land med blinda möss eller som det gamla ordspråket säger:
” I ett rike med blinda människor är den enögde kung”!
Vänligen
Peter Brych
Ledamot i Utbildning och Kulturberedningen – Härryda