En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter
I februari 1972 fanns 20 snöplogningslok utplacerade på strategiskt belägna stationer i det svenska järnvägsnätet, i beredskap för att rycka ut för snöröjning på järnvägslinjerna. I februari 2010 finns bara 2 av dessa snöplogningslok kvar i sådant skick att de kan användas för snöröjning. Av de ursprungliga 20 har 11 skrotats och de övriga står avställda i väntan på skrotning eller reparation. Inga ersättningslok har anskaffats, endast mindre snöröjningsmaskiner som inte räcker långt när det blir en riktig snövinter.
Nu ser vi vad som händer när järnvägen inte har tillräcklig kapacitet för snöröjning. Nästan all järnvägstrafik i Mellan- och Västsverige är inställd idag på förmiddagen, ”för att man skall kunna återhämta och snöröja på ett säkert sätt”, enligt Banverket. Ett antal tåg med passagerare blev stående i flera timmar under natten i väntan på att banorna skulle kunna öppnas.
Varför har man då inte längre beredskap för att hålla järnvägarna öppna och rensade från snö även när det snöar mycket och länge? Varför har man skrotat fullt fungerande snöplogningslok och struntat i att underhålla dem som finns kvar?
Det första som hände var att SJ, som en gång var till för att tillhandahålla pålitliga transporter för människor och gods, delades upp. Banverket skulle sköta infrastrukturen, inklusive underhåll av spåren och snöröjning. SJ skulle köra tågen. Och eftersom både Banverket och SJ ålades att spara pengar, så blev snöröjning en kostnad som ingen ville ta på sig. Den uppgiften hamnade mellan stolarna.
I nästa steg bildades Banverket Produktion, som en egen resultatenhet inom Banverket med uppgift att utföra själva det fysiska arbetet med spåren. Denna enhet skulle naturligtvis ”konkurrensutsättas”. Då gällde det att sänka kostnaderna på alla sätt, så att man kunde vara med och slåss om kontrakt på nybyggnad och underhåll med bolag från hela Europa. Den första åtgärden var att avskeda personal. Kostnaden för snöröjningslok, som bara stod i beredskap en stor del av året, måste man naturligtvis också bli kvitt. Att helt enkelt skrota loken var en enkel och radikal metod.
Där står vi nu. Från den 1 januari 2010 är Banverket Produktion ett eget bolag och heter Infranord AB. Och man kan väl inte begära att ett bolag, som ska konkurrera på lika villkor med andra bolag, samtidigt ska hålla en massa snöplogningslok i beredskap? Man kan väl inte heller begära att SJ, som ska konkurrera med andra tågoperatörer, samtidigt ska hålla lok och vagnar i reserv för snövintrar som bara inträffar vart tionde år? Alltså kommer ingenting att fungera bättre nästa gång vi utsätts för en ovanligt kall eller snörik vinter.
Men detta är inte något man talar om, i artiklar i den ”fria pressen” eller i intervjuer med ansvariga politiker och tjänstemän. De borgerliga partierna, den socialdemokratiska ledningen och mediaetablissemanget har ju varit överens om att avreglering och privatisering kommer att leda till lägre kostnader och bättre service.
Min bestämda åsikt är att denna nyliberala politik på många områden har lett till högre kostnader och sämre service. Snövintern 2009 – 2010 är bara ett exempel. Hur stora är egentligen de totala kostnaderna för försenade och inställda tåg? För samhället, för företagen och för de enskilda människorna?
/Dan Gmark
Källor: Svenska lok och motorvagnar med personvagnar 2009 (Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nummer 82) , sid. 44, 45 och 262.
Länkar:
– Järnvägshistoriskt Forum
– Ett av de två snöplogloken för linjeplogning fanns i Nässjö i natt
– Banverkets Trafikinformation
– Göteborgsposten om stillastående tåg och blockerade vägar
- Många tåg och pendeltåg ställs in, DN
- ”Punktligheten kan bli bättre”, Åsa Torstensson, AB
PS från Kerstin: Men här på tomten fungerar snöröjningen, trots att den är privatiserad: Bra tycker Seaton, vår korthårscollie. Slitigt tycker snöröjarna.
21/02 17:23 at 17:23
Kallas också ”suboptimering”. Var känt som fenomen även på det stora bolaget jag jobbade hos förr: varje avdelning var ansvarig för sin egen budget, och därför ville ingen ta på sig kostnader som gällde flera avdelningar. När det drabbar infrastrukturen, som järnvägarna, är det skandal i kubik, men en typisk skandal. Genom att splittra fungerande enheter som tillsammans går rätt hyfsat når man ett nytt jämviktläge där det mesta är åt helsicke.
21/02 19:02 at 19:02
Tänk att det är i bloggar det står nuförtiden, det som inte massmedier berättar om! För det är klart att man har undrat över varför det blir på det här viset, totalt kaos i tågtrafiken med inställda tåg, för det är ju i alla fall inte första gången i världshistorien vi har en snörik vinter, men förr hörde man aldrig om att alla tåg ställdes in på det här viset. Men det har talats väldigt tyst om orsaken till att spåren inte kan plogas i tidingar och tv. Så tack för klargörandet!
21/02 21:46 at 21:46
Björn Nilsson:
Suboptimering var ett bra uttryck. Att dela upp fungerande verksamheter i olika resultatenheter har ju länge varit populärt i såväl offentlig verksamhet som privata företag. Jag har sett en del av det i mitt yrkesliv. Men verkar det inte som om man på den senaste tiden har börjat se att kostnaderna för uppsplittringen kan vara större än de besparingar man gör?
Susanne:
Förr i tiden försökte jag ibland få en artikel eller notis publicerad i vanliga media. Min erfarenhet är att de sällan vill publicera något som avviker från det invanda mönstret. Numera finns bloggosfären och det är kanske inte bara lågkonjunkturen som gör att tidningarnas upplagor minskar.
21/02 23:03 at 23:03
Kolla Epsteins blogg i Dagens Nyheter, hur man plockat fram museiföremål för att hålla rent på Roslagsbanan, Det verkade fungera också.
http://www.dn.se/blogg/epstein/2010/02/21/gammal-ar-aldst-i-snovadret-6402
När infrastrukturen i ett land börjar svaja trots att den inte borde göra det, då finns det anledning att se upp.
21/02 23:34 at 23:34
Björn Nilsson:
Ja, då är landet i utförslöpan – men det är väl till botten den nyliberala politiken för hela Västvärlden.
21/02 23:50 at 23:50
Björn Nilsson:
Trevliga bilder till artikeln om den smalspåriga Roslagsbanan. Det var spårrensare av liknande typ som ersattes av snöplogloken littera Tc omkring 1970 på normalspårslinjerna. Så tyvärr finns nog inga gamla spårrensare för normalspår kvar, utom på någon museibana.
22/02 18:25 at 18:25
Utmärkt artikel av Dan Gmark. Nyliberalismen är skyldig till mycket: krig, svält, förstörd miljö och den hotar klimatet. Politikerna är ansvariga. Vem som helst borde kunna begripa att det krävs tillräckligt med personal, tillräckligt med snöplogar, tillräckligt med reservtåg för att klara en sådan snövinter. Pengar finns i samhället men har hamnat i fel fickor, i miljardvinster i storföretag och i enorma löner och skattesänkningar för de mycket rika. Hur man med politiska beslut i övrigt kunde klara klimathotet har vi i Miljöförbundet Jordens Vänner Helsingborg beskrivit i en 12-sidig A5-broschyr/flygblad, som finns att läsa på http://mjvhbg.blogspot.com
Detta förutsätter dock att man bryter med nyliberalismen och också med det system där pengar är viktigare än människors behov och naturens begränsningar.
Stig Broqvist
22/02 19:21 at 19:21
Stig Broqvist
Trevligt att höra från en Miljöförbundare. Bara som en liten kurisitet kan jag berätta att jag var med på det möte i Uppsala (i mitten på 70-talet. minns inte exakt årtal), där MIGRI sprack och Miljöförbundet bildades. Jag tillhörde dem som tågade ut från MIGRI-mötet och var med på det möte där Miljöförbundet bildades, och sedan var vi medlemmar under många år.
22/02 22:56 at 22:56
Intressanta fakta du har grävt fram under all snön.
Annars kunde man, där man sitter i TV-fåtöljen och ser alla skylla på någon annan, till slut komma till en annan slutsats: det här kaoset måste vara passagerarnas fel. Varför envisas de med att åka tåg?
23/02 02:01 at 02:01
[…] till problemen är avreglering och att järnvägen inte prioriterats, säger andra. Dan Gmark skriver att marknadstänkande med konkurrensutsättning och kostnadssänkningar ledde till att personal […]
23/02 10:41 at 10:41
Det är inte bara nyliberalism och suboptimering, utan ett specialfall som kallas för New Public Management, som innebär att offentliga verksamheter får order om att bete sig som om de vore privata företag.
Den norska kampanjen For Velferdsstaten driver sin kampanj specifikt mot denna vidskepelse, se http://www.velferdsstaten.no/tema/offentlig-styring/npm/
Tyvärr verkar fenomenet helt okänt i Sverige, som fenomen betraktat. Följderna av det känner vi dock igen alltför väl.
23/02 13:09 at 13:09
Enn Kokk:
Visst är det konstigt att folk envisas att åka tåg, i synnerhet som det knappt går några och de som går inte kommer i tid :-).
Jan Wiklund:
”New Public Management”. Det är förstås detsamma, dessutom, som ”Management by fear”.
23/02 15:11 at 15:11
[…] ”En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter”,Dan Gmark, motvallsbloggen […]
23/02 17:34 at 17:34
Kom att tänka på att jag och andra som barn tyckte om att leka affär, Fler som minns?
Det verkar som de i alliansregeringen gör just det – leker affär.
Säljer ut Vin & Sprit, Apoteken och hela Folkets järnväg. Det sista delat i stycken, Stationer för sig, spåren för sig, godståg för sig, persontrafik för sig osv. Det blir väl mer kul på det viset när man leker!
23/02 19:44 at 19:44
Sixten Andreasson:
När jag jobbade i kommun brukade jag säga att de ”lekte affär” när kommunens verksamhet delades upp i smådelar som skulle köpa och sälja till varandra. I en kommun blev en gymnastikhall stående tom för att rektorn på intilliggande skola inte tyckte att skolans budget klarade av den höjda hyran. Eleverna fick ha gymnastik ute eller i klassrummet och kommunens fastighetskontor blev sittande med kostnader för en hall som ingen annan ville hyra eller köpa.
23/02 20:09 at 20:09
Tack för en bra analys med de historiska rötterna. Jag var själv på ett spännande tåg från kl 02:30 till 18:10 under gårdagen! Artikeln var något av en tröst.
New Public Management är ett helt etablerat begrepp inom statsvetenskapen, när man analyserar förändringarna inom offentlig sektor de senaste 30 åren. Men akademiker som tar sig ton finns det alltför få!
24/02 04:42 at 04:42
August Nilsson skriver:
Men akademiker som tar sig ton finns det alltför få!
Så sant, men yngre akademiker har ju sin karriär att tänka på.
25/02 01:19 at 01:19
När folkpartister och moderater på 80-talaet pratade sig varma för de olika inslagen i vad som kallas New Public Management grundlades detta med en synnerligen osaklig svartmålning av offentlig sektor. Man frågar sig vad detta har ställt till med inom sjukvården, där blir det ju inte lika dramatiskt synligt som med snöröjning för tågen men nog så illa för de som drabbas.
Men S har väl numer adopterat det mesta och gillar New Public Management. Man blir förundrad när man idag hör en del S-politiker och bloggare prata om pigavdrag, skolan mm på ett sätt som får Timbropolitrukerna på 80-talet att framstå som bleka och försagda.
”Men akademiker som tar sig ton finns det alltför få!”
Som Kerstin nämner de har ju sin karriär att tänka på och dessutom finns det få som säljer sig så billigt som dessa. Ska folk vänta på att akademiker tar sig ton för deras sak kommer de att få vänta länge.
25/02 09:20 at 09:20
”Banverket skulle sköta infrastrukturen, inklusive underhåll av spåren och snöröjning”
Vilket ganska tydligt talar om vilken aktör som är ansvarig för den delen av kaoset.
Fråga två är huruvida allt hade fungerat optimalt utan en avreglerad järnväg – vad säger att besparingskrav under 2000-talet inte hade lett fram till exakt samma resultat ändå?
Slutligen ska man kanske inte stirra sig blind på plogarnas vara eller inte vara, när snön i huvudsak ställt till problem nere i växlarna där plogarna inte tar, dels i tågens elskåp dit plogarna inte heller når.
25/02 15:05 at 15:05
Magnus:
I en bloggpostning kan man tyvärr inte få med allt. Historien om skrotandet av Statens Järnvägar innehåller material tillräckligt för en bok. Men det är bra att du frågar! En del svar har du i mitt nya blogginlägg. Det är t.ex. uppenbart att elsystemen i X2000-tågen hade mått bättre om de ibland hade fått torka upp inne i varma uppställningshallar.
Beträffande Banverket så skulle de från början ha hand om även det fysiska underhållet av infrastrukturen. Men numera ska banverket endast upphandla underhållet. Detta är vad som kallas köp- och säljsystem, även benämnt New Public Management eller i dagligt tal Leka Affär. Då är Infranord ett av de bolag som sysslar med underhåll av järnvägarna. Och plötsligt är det ingen som tar ansvar. Nu, när det mesta av godstrafiken står stilla, så klagar t.ex. godstrafikföretaget Green Cargo hos Banverket. Banverket skyller då på underhållsentreprenörerna. Och underhållsentreprenören Infranord skyller på Banverket och säger att de inte får betalt för att leverera mer än precis så här mycket underhåll. Se länken till SR Östergötland i mitt nya inlägg! De ansvariga är alltså de tjänstemän och politiker som drev igenom denna uppsplittring av en viktig del av den svenska infrastrukturen.
Din fråga två kan besvaras med att före avregleringen fungerade järnvägen bättre när det snöade och var kallt. Och att med hårda besparingar kan man förstöra vilken organisation som helst, det har jag sett exempel på.
Men min poäng med denna bloggpost är att det är ganska säkert att uppsplittringen av systemet järnvägen i fler nivåer och en mängd olika bolag har ökat samhällets totala kostnader i stället för att minska dem.
26/02 14:02 at 14:02
[…] Motvallsbloggen vet vi besked; Det första som hände var att SJ, som en gång var till för att tillhandahålla […]
26/02 22:51 at 22:51
Kan ju bara påtala det faktum att den största delen av det svenska järnvägsnätet var privat före 1939-50ca. Det gick aldeles utmärkt då dom både drev banan, trafiken och stationerna och drabbades själva om dom slarvade. Sen skulle allt förstatligas och in i SJ som var helt ointresserade av att köra tåg och höll på med fordon som var 20-30 år efter utvecklingen och sa att det inte gick att konkurera med bussar å lastbilar. Kanske inte så konstigt när dom använde rälsbussar från 50-talet in på 80-talet, bussutvecklingen stog ju inte direkt stilla under den perioden utan fick bättre komfort å blev allmänt bättre. Samma med lastbilarna. Det kan jämföras med vissa privata bolag som låg i teknikens framkant i sin kamp för överlevnad/vinst. BJ hade högre spårstandard än SJ och fick köra fortare för järnvägsstyrelsen, HNJ hadde snabbmotorvagnar med högre komfort och hastighet.
Problemet med BV är att pengar som ska gå till underhåll bekostar en administration som har svällt helt absurt och kostar drygt en miljard om året, på BV_produktion/ Infranord jobbar 2 av 3 på kontor och inte i den faktiska verksamheten, det är inte möjligt i en privat verksamhet att ha så många som jobbar med annat än den faktiska verksamheten om man vill behålla sin kunder
26/02 23:50 at 23:50
Svar till ”rallare”:
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med din kommentar. Jag tror inte att du på fullt allvar menar att vi ska återgå till de små lokala eller regionala järnvägsbolagen, som äger sin bana och utvecklar och beställer egna typer av lok och vagnar.
27/02 10:49 at 10:49
kanske? problemet med SJ precis som med nästan all statlig verksamhet är att det utvecklas en oslagbar arogans där man ser sej som för mer och man kan behandla kunder hur som helst för man är statlig och får sin lön ändå. Titta bara på sj-gods som på sin tid behandlade små kunder som skit för det var bara de stora namnen som betydde något, istället för att se möjligheter att utveckla. Rolig detalj är att de modernaste loken i Sverige i dag ägs av privata företag som kör gods (Hectorrail) och dessa är i dag uteslutande av standard typer, allt annat är för dyrt och otänkbart.
27/02 22:09 at 22:09
Hej rallare!
Nu har du lämnat ämnet för denna bloggpostning. Bloggredaktören har tagit in denna kommentar men meddelar att om du inte håller dig till ämnet så kommer dina vidare kommentar att strykas.
Beträffande statliga verks arrogans så tror jag att vi har haft världens minst arroganta och mest serviceinriktade statliga verk. Posten, t.ex., var otroligt bra att ha att göra med och hade en fantastisk service på sina kontor. Ända tills de lade ner dem på grund av att VD trodde att Postens viktigaste uppgift var att leverera vinst när verket hade ombildats till aktiebolag.
Du tycks inte ha läst det nummer av tidskriften Tåg som utkom i förrgår, för där står det att det statliga Green Cargo just mottagit de två första loken av en serie på 16 nya godstågslok littera Re, som just nu alltså är de modernaste lok som finns i Sverige. Naturligtvis är det ett tyskt standardlok, modifierat för användning i Sverige, eftersom den svenska loktillverkningen avvecklades för några år sedan.
28/02 10:45 at 10:45
ja posten får jag erkänna var ett lysande undantag och är i viss mån än i dag med skicklig och serviceinriktad personal, och SJ har blivit bättre sen dom fick konkurens
28/02 16:55 at 16:55
rallare:
Jag undrar om de företag som inte fått ut sina exportvaror eller inte fått in sina råvaror pga snökaoset är av samma uppfattning som du?
28/02 17:23 at 17:23
På den tiden SJ hade godsmonopol körde många fler företag sitt gods på lastbil men dom har bytt tillbaka sen godstrafiken avreglerades, dom började behandlas som om dom var nått värda fastän de inte hette Volvo, LKAB, SSAB och liknande
02/03 03:41 at 03:41
rallare:
Skulle gärna se att de belade ditt senaste påstående.
09/08 10:17 at 10:17
[…] DN, 1, Motvallsbloggen […]
16/12 19:50 at 19:50
[…] (1) En avreglerad och konkurrensutsatt snövinter, Motvallsbloggen 21/2 2010 (2) Tågen står i marknadens spår, Dan Gunnemark, Clarté 23/7 2010 (3) Det stora tågrånet, […]