Om en av de förvillelser som forskare och läkare sprider
I kommentarer till tidigare inlägg har jag hävdat att mängder av läkare, och tillägger här psykologer, sprider förvillande påståenden omkring sig, påståenden som de inte har några tillförlitliga vetenskapliga belägg för. Så låt mig här ta ett exempel:
I dagarna har en man i Finland skjutit ihjäl sin tidigare sambo, flera andra personer samt sig själv. Detta är inte det första fall av det slaget vi ser. Det har nämligen visat sig att en del människor blir aggressiva när de äter SSRI (antidepressiva) eller andra preparat av det här slaget. I en del om än väldigt få fall yttrar det sig så att de begår självmord, i andra i att de börjar skjuta vilt omkring sig och tar med sig ett antal andra människor i döden också. Den vanligaste förklaringen, från läkare, psykiatriker och psykologer, får vi i Aftonbladet:
Det som utlöser våldsdåden kan motsägelsefullt nog vara att den deprimerade börjar må bättre.
– Vi vet att vård eller medicinering ibland löser den handlingsförlamning som personen har och att patienten tar sitt liv när depressionen släpper. Alkohol han ha samma effekt. (1)
Den som intresserat sig för det här området har hört den här förklaringen många gånger tidigare.
Att påstå att en person som börjar må bättre, börjar tillfriskna, kan bli mordisk – just för att den börjar bli bättre/tillfriskna, är ett absurt påstående. Det rimliga vore att istället säga att somliga, men en mycket liten del, av dem som börjar äta antidepressiva preparat, drabbas av paradoxala reaktioner, som gör att de blir helt galna av preparaten. För det är nämligen tecken på ren galenskap att skjuta en massa människor på en gång på det sätt som vi sett många exempel på de senaste 20 åren – märkligt nog under samma tid som man prånglat ut miljontals och åter miljontals doser av antidepressiva preparat.
Det har nästan undantagslöst visat sig att de här skyttarna har varit i kontakt med läkare för sina depressioner eller för sin nedslagenhet och har de det kan vi vara säkra på att de har stått på något, ofta flera, lugnande eller antidepressiva preparat. I de flesta fallen framgår detta klart av artiklarna om dem i massmedia. Den betydligt rimligare förklaringen, eller hypotesen, att några få reagerar med obehärskad aggressivitet på preparaten, vill man inte använda sig av dock. Det kan möjligen bero på att den skulle kasta en skugga över de antidepressiva preparaten, de där som skrivs ut för allt numer, från allmän nedslagenhet över nackspärr till sorg efter en nära anhörigs bortgång och som läkemedelsbolagen tjänar ofantliga summor pengar på.
Läkarna lutar sig här säkerligen mot läkemedelsföretagens undersökningar, som påstås vara vetenskapliga och fullt pålitliga. Men det är de inte alltid.
Idag har man, i alla fall indirekt, börjat erkänna att de antidepressiva preparaten inte är den stora frälsningen från alla problem, som man hävdade när de introducerades och under de 15 följande åren. Dels har man sjukpensionerat alltfler personer under de här åren, pga depression. De borde rimligen ha blivit friska istället om ”mediciner” av det här slaget fungerade så effektivt som hävdas och om orsakssambanden (för lite serotonin i hjärnan = depression) vore så vetenskapligt säkerställda som man gör gällande och om höjandet av serotoninhalten i hjärnan fungerade lika botande som tillförsel av insulin gör vid allvarlig diabetes, som också ofta påstås. Att antalet utdelade elchocker ökat kraftigt de senaste åren, tyder också på att många människor inte alls blir hjälpta SSRI-preparaten. I så fall skulle man inte behöva utsätta dem för elchocker – också. Men detta diskuteras inte.
Tidigare har Björn Beerman, professor på Läkemedelsverket förklarat självmord i samband med SSRI- eller psykofarmakamedicinering så här:
- Är man riktigt mentalt förlamad, då orkar man inte ens tänka på att ta livet av sig.
– Sen gör medicinen att man blir lite mer aktiv, men man känner sig fortfarande usel och värdelös, då finns risken att man ser självmord som utväg. (2)
Beermans förslag är förstås inte ett vetenskapligt belagt påstående utan något man tror. Den trista sanningen är att läkarkåren/forskarna inte vet vad de faktiskt gör med människors nervsystem när de börjar laborera med sådana här preparat. De har en ”teori”, som i det här fallet är liktydig med en ”gissning om ett orsakssamband”. Man presenterar dessutom definitivt inte en vetenskapligt fastlagd förklaring när man påstår att somliga blir mordiska/galna/självmordsbenägna när de börjar må bättre eller börjar tillfriskna. I vetenskapliga sammanhang kallar man sådana här förklaringar för ”ad hoc-förklaringar”, dvs förklaringar som man tar till för att rädda sin teori när man iakttar fenomen som motsäger den. I det här fallet räddar man en teori som man har lagt till grund för behandling av en ofantlig massa människor, varav en viss andel har blivit riktigt dåliga eller mycket sämre av behandlingen.
Den gängse förklaringen till massmördande av det här slaget, som vi börjat se de senaste 20 åren, eller till självmord i samband med påbörjad medicinering med SSRI, handlar alltså om förvillande verksamheter från läkarkårens och somliga forskares sida. De har varken vetenskap som grund för dem eller beprövad erfarenhet. De tror.
Det är inte alltid så lätt att dra en skarp gräns mellan vetenskap och icke-vetenskap och det står idag ingen helt enad läkarkår bakom tron på SSRI:s undergörande effekter.(3)
/Kerstin
Länkar:
1) ”Vill hamna i centrum”, AB
2) ”Självmordstankar – tecken på tillfrisknande”, AB
3) Antidepressiva läkemedel inte så effektiva som de framställs,Dagens Medicin 19/2 2008
Skriv under Budkavle för välfärd”!
02/01 21:27 at 21:27
Hur kan en vetenskapsman påstå att det är ett tecken på tillfrisknande (!) när en person blir självmordsbenägen … Detta sägs ju professor Björn Beermann på Läkemedelsverket påstå. Jag kan inte tro mina öron …
Jag skulle acceptera ett påstående ”att en deprimerad person kanske är på väg att tillfriskna när vederbörande får kontakt med sina aggressiva känslor…” men obs! det är ”natt och dag”-skillnad i att känna aggression och att handla i enlighet med den.
Professor Beerman tycks sätta ett likhetstecken mellan aggression och självmordsbenägenhet, snarare än sätta ett likhetstecken mellan depression och självmordsbenägenhet. Resonemanget är motsägelsefullt. Därmemot finns inget motsägelsefullt i ett våldsamt beteende efter intag av SSRI preparat. Detta känner vi ju redan till från fall i USA där man i domstol slagit fast i åtminstone ett fall att SSRI orsakat grovt våldsdåd.
Det är tragistk att så många (och ofta så unga! människor) som tar den ”lätta” vägen och försöker komma ifrån eller minska sin vånda, sin oro, sin ångest eller till och med ”normala” obehagliga känslor som uppstår när livet känns lite tufft, genom att äta lyckopiller… det är så många som blint tror på auktoriteter…
och i sin tur är läkarna allt för villiga att bistå läkemedelsindustrin…
02/01 22:29 at 22:29
Är lite trött på kvällen och vet inte om jag får ihop det här, men borde man inte se något statistiskt samband mellan utförskrivning av vissa mediciner och extrema våldsdåd? Är det så att USA i synnerhet, men också Finland och Tyskland borde ha större utskrivning per capita än de flesta länder i Europa för att kopplingen medicin-massmord skall gå ihop? I många länder har väl masskjutningar knappast inträffat alls? Är det mindre medicinering där? Det bör väl finnas en uppsättning andra komponenter som tillkommer, som våldskultur, vapentillgång, hårda hierarkier etc?
03/01 01:57 at 01:57
Eija:
Jo. man tycker ju att det är en väldigt konstig förklaring. I alla fall tycker jag det. Och vilken förklaring man än tar till så är den ju en gissning, inget klart belagt vetenskapligt faktum.
Björn Nilsson:
Vapentilgängligheten gissar jag på som den andra stora och viktiga faktorn. Lite svårt att skjuta en massa människor utan skjutvapen även om man skulle få lust att göra det. i Finland är tydligare vapentillgången större än i Sverige och USA är ju extremt i det avseendet.
Men, det finns andra vansinnesdåd som man kan ta till i brist på vapen, som att slå vilt på folk med järnrör, som väl någon gjorde i Sverige, eller vansinnesköra rakt in i en grupp människor, vilket vi också har sett här. I båda fallen handlade det om personer som hade varit i kontakt med psykvården. Sedan hade vi ju militären som fick fnatt och sköt en massa flickor i Gävle. Han hade också haft kontakt med en läkare pga att han var deppig för att hans flickvän hade gjort slut.
Men, sådana här reaktioner är förstås mycket sällsynta och i vissa fall handlar det säkert om människor som är totalt galna oberoende av medicinerna.
Det finns dock människor som berättat att de fått lust att slå ihjäl folk när de börjat äta SSR, eller att begå självmord. Har läst sådana berättelser på nätet, men vet inte riktigt var just nu.
Så har vi ju alla som är övertygade om att de livräddats av preparaten också, liksom de som anser sig räddade av de sockerpiller de har fått, placebo alltså.
Det väsentliga jag vill ha fram här är emellertid att man inte kan tala om vetenskapligt belagda fakta här utan att det rör sig om gissningar och tro, från läkarnas sida, varför det inte är så lätt att dra någon knivskarp gräns mellan vetenskap och icke-vetenskap i somliga fall.
03/01 08:03 at 08:03
Ja, att påstå att den deprimerade är påväg att tillfriskna när vederbörande blir självmordsbenägen är sannerligen en ad hoc-förklaring!
03/01 15:30 at 15:30
Det var i Falun, inte i Gävle. Flink hette skytten.
Om man i stället för ”tillfrisknande” tar till en krångligare omskrivning ”håller på att vakna upp ur den själsliga förlamningen” kanske det blir begripligare? För tillfrisknande ur en djup och förlamande depression måste väl innebära att förlamningen gradvis hävs? Men just i det ögonblicket när den hävs finns risken att något går fel, verkar det.
03/01 16:28 at 16:28
I verkligheten minskar ju självmordsbenägenheten hos den som äter ssri betydligt.En minskning med ca 500 personer om året sedan preparaten kom.Alltså lika mycket som antalet döda i trafiken.
03/01 20:23 at 20:23
g:
Läste för inte så länge sedan att självmorden ökade igen, framför allt bland unga människor. Dessutom är inte samtidigt förekommande fenomen med nödvändighet kausalt sammankopplade.
Om så vore fallet, som jag påpekat, så borde det anses bevisat att alla dessa vansinnesskjutningar vi har sett de senaste 20 åren beror på medicineringen med SSRI. Dessa började nämligen uppträda ungefär vid den tiden då SSRI introducerades, för omkring 20 år sedan alltså.
04/01 00:04 at 00:04
Nej, det lär vara ett av de bisarrare argumenten i området att påstå att benägenheten att ta till våld mot en själv eller andra är ett tecken på tillfrisknande. I stället är det de i officiella varningstexter (FASS) beskrivna skadeverkningarna agitation och akatisi som kan driva personer till dramatiska självmord och vansinnesvåld. Det är ju den ena sidan av saken, den andra är den alltmer ökade hopplöshet som blir följden av att drabbas av olika fysiska och psykiska biverkningar (som sexuella störningar och känslolöshet), där alltså exempelvis SSRI-medlen kan ha sänkt personen ytterligare, och på så sätt varit en bidragande faktor till ett efterföljande självmord.
04/01 00:55 at 00:55
Här tycks scientologerna samlas så jag pyser.
04/01 04:17 at 04:17
John:
Ta en titt på det här:
http://www.kebi.se/motvallsbloggen/scient.html