Inför den socialdemokratiska kongressen
Så här inför den socialdemokratiska kongressen, och då jag har lite svårt att skriva, tyckte jag det kunde passa att reprisera ett inlägg från den 29:e augusti i år. De som redan har läst det och har det i färskt minne kanske ursäktar tilltaget.
Min svenska historia III (Dagens inhumana människosyn)
När jag var barn, och ung, åren efter andra världskriget, hade den biologistiska människosynen (att tolka alla mänskliga beteenden utifrån biologin) råkat i så totalt vanrykte, på grund av Hitlers alla illdåd, att få ville jämföra människor med djur och ännu färre försökte tillämpa och tolka samhället utifrån en socialdarwinistisk utgångspunkt. Hitler, som grundade sin ideologi på en konservativ variant av socialdarwinismen, hade misskrediterat sådana förfaranden så till den milda grad att ytterst få kunde tänka sig att hävda att konkurrens och utslagning var naturens eviga och allomfattande lag.
Två sorters socialdarwinism
Det har hela tiden funnits två sorters “socialdarwinism”. Dels hade vi den variant som man brukar anse att Herbert Spencer (1820-1923) var fader till. Det är denna variant man vanligen avser när man talar om “socialdarwinism”. Jag brukar kalla den den liberala socialdarwinismen. Spencer var mannen som myntade det uttryck som senare de flesta kommit att förknippa med Darwin och hans evolutionsteori, “survival of the fittest” (de bäst anpassades överlevnad). Han var liberal och för liberaler finns det bara individer. Han tog förtjust emot Darwins evolutionsteori och menade att Darwin hade hittat de utvecklings- naturlagar som gällde för alla biologiska arter, och han menade att de gällde (borde gälla) också i samhället. I det naturlagsenliga samhället överlevde individer genom att konkurrera om resurserna med alla andra individer. De sämre anpassade gick under och det var en naturlag som man inte skulle göra våld på i samhället. Välgörenhet, tyckte de extrema liberalerna, var av ondo då det möjliggjorde för de undermåliga människor att överleva och fortplanta sig och därmed att degenerera människosläktet. Om man lät människor konkurrera fritt skulle alla göra det de var bäst på och de bästa överleva. Det skulle dels leda till en förädling av människomaterialet, dels till en teknisk utveckling och därmed till det bästa tänkbara samhället för alla.
Spencer har haft ett stort inflytande över samhällssynen i USA, medan den ledande liberalen i Europa blev John Stuart Mill (1806-1873) som senare blev socialliberal. Han insåg nämligen att människor föddes med helt olika förutsättningar och att samhället, för att det sant liberala samhälle skulle fungera, måste ingripa en del och ge människor åtminstone lite mer likartade förutsättningar från början, som ex. god utbildning, vilket förmodligen är skälet till att ex. Johan Norberg betraktar honom som en ren förrädare mot det liberala idealet. (1)
För den klassiskt konservative var människan i grunden ond. I urtiden hade alla individer levt i ett allas krig mot alla. Samhällsbildningar uppstod, tänkte man sig, i Thomas Hobbes (1588-1679) anda, när människor slöt sig samman och valde en ledare, en kung, vars huvuduppgift var att att se till att lagar stiftades och att människor följde lagarna, så att människor kunde leva i fred med varandra.
Samhället liknades, av de konservativa, vid en organism, där varje individ fyllde samma funktion i samhället som ett kroppsorgan i en kropp. Var och en hade sin uppgift att fylla och fyllde alla denna uppgift och följde lagarna, skulle samhället bli gott för alla.
Konservativa tenderade att betrakta stabilitet och långsamma samhällsförändringar som idealet. Traditioner hade, menade man, utvecklats genom århundraden och de representerade därför urgammal mänsklig erfarenhet och kunskap, därför skulle man värna om och bevara traditionerna. Det anstod inte enskilda människor att sätta sig upp mot överhögheten. Kungen skulle vara oavsättbar, oavsett hur han styrde, för ett samhälle utan överhuvud var ändå alltid värre att leva i än en stat med en tyrannisk furste.
Några århundraden senare skulle Edmund Burke (1729-1797) komma att formulera det som blev den klassiska konservatismens ideologi. Den formulerade han som svar på den franska revolutionen och den stipulerade exempelvis att revolutioner alltid är fel och leder till katastrof. Han ansåg vidare att somliga människor är överlägsna andra, nämligen adeln och herrarna. Resten, de vanliga människorna, var råa, obildade och grymma sällar. Om man gav det lågt stående folket makt i samhället skulle samhället falla samman och ren ondska skulle regera igen (vilket var orsaken till att de konservativa, högern i Sverige, var motståndare till allmän rösträtt och demokrati ex).
Den andra varianten av socialdarwinism är alltså den konservativa socialdarwinismen. Den utmärks följaktligen av föreställningen att samhället är en organism, att människor inom detta samhälle inte ska konkurrera utan samarbeta. De måste ledas av en stark och överlägsen ledare som förmår upprätthålla lag och ordning i samhället. Den naturlagsenliga konkurrensen består här inte i individernas konkurrens med varandra, utan i samhällens konkurrens med andra samhällen, i krig mellan stater, där den starkare staten segrar och leder mänskligheten framåt. Detta var grunden i Hitlers, på evolutionsteorin och biologin grundade, ideologi.
Karl Marx, å andra sidan, hävdade att människan i grunden är social och att samhället skulle bli bra, bara man rev dess maktstrukturer, gav alla samma ekonomiska förusättningar och lät människor utveckla sina egna förmågor, faktiskt en människosyn som inte är så olik liberalismens. Till skillnad från liberaler ansåg han att produktionsmedlen borde ägas av alla gemensamt, inte av en rik överklass.
Min egen människosyn – då och nu
När jag, i min ungdom, läste om Hobbes och Burkes idéer om samhället, tyckte jag att det var rena rappakaljan. Då, när biologism och inhumanism var totalt ute, föreställde vi oss istället att människan var en av naturen social och samarbetsvillig varelse. Idag kanske jag har ändrat min uppfattning lite och har viss förståelse för hur idéerna om de i grunden onda/egoistiska människorna kunde uppkomma. Samhällen utan lagar, och utan människors känsla av samhörighet, som ofta blir resultatet vid plötsliga samhälleliga sammanbrott, tenderar att utvecklas till mycket inhumana sådana där kriminella organisationer snabbt rycker åt sig makten, vilket vi ser exempel på idag. Så lite mer konservativ har jag kanske blivit med åren. Visserligen har jag aldrig trott på välsignelsen i blodiga revolutioner men jag kanske var mer optimistisk vad gällde utfallet av snabba samhällsförändringar när jag var ung och framför allt trodde jag inte att människor var så förödande lätta att lura och indoktrinera, som jag nu inser att de är.
Idag är min övertygelse snarare att människan är både en vänlig social samarbetsvarelse och en varelse med inbyggd möjlighet till ren ondska, av födseln, och vilken sida av den mänskliga potentialen som utvecklas, eller uppvisas, beror på det samhälle människor växer upp i eller vilken situation de hamnar i. Människor blir vad man gör dem till, samhället formar människorna alltså. Trygga människor blir hjälpsamma, mer solidariska mer generösa och tolerantare, mindre egoistiska alltså. Hotade människor, eller människor som inbillas, indoktrineras i tron, att de är hotade, kan snabbt bli bestialiska, hatiska och hämndgiriga. Detta ser vi tydligt i krig exempelvis. Dessutom är jag övertygad om att den mest grundläggande mänskliga egenskapen är påverkbarheten. Men även den har sin grund i vår sociala natur. De allra flesta av oss vill vara som alla andra, vill vara en del i en grupp och känna oss hemma i denna, och grupptryck är något av det mest kraftfulla som finns, vad gäller att övertyga människor. Vi har nog en medfödd tendens att tro att vad de allra flesta tror, det måste vara rätt, eller vad människor i vår omedelbara närhet tror, det måste vara rätt: “Hästskit är gott, en miljon flugor kan inte ha fel – syndromet” alltså.
Förtrycker och hotar man människor ständigt och jämnt, ex. så att de känner att de snabbt kan förlora sin utkomst, sin sociala trygghet eller ännu värre – förlora livet, tvingar man dem att ständigt konkurrera och tvingar man dem att leva med ständiga och oförutsedda förändringar, då blir människor otrygga vilket gör dem mer egoistiska, lätt gör dem mer hatiska och sådana att de begår inhumana handlingar mot andra. Kort sagt, ett solidariskt någotsånär jämlikt samhälle skapar godare människor och ett angenämare samhälle för de allra flesta att leva i. Ett hårt, inhumant, mer ojämlikt utslagningssamhälle skapar fler onda eller egoistiska människor och gör samhället sämre och otryggare – för alla.
Min efterkrigstid
Således, den klassiska socialdemokratiska ideologin vilade på en människosyn som sade att människor är sociala varelser med en inbyggd vilja att samverka och att hjälpa och stötta varandra. Ekonomisk jämlikhet och lika möjligheter för alla skapar ett bättre samhälle, för alla, ansåg de tidigare socialdemokraterna. Med denna grundsyn försökte, och lyckades man förhållandevis väl, skapa just ett mer jämlikt samhälle. Min generation, och våra barn och barnbarn, fick möjligheter som min generations föräldrar inte kunnat drömma om. Vi fick bättre mat, kläder, bostäder, god sjukvård, skolutbildning och universitetsutbildning blev möjlig för alla, åtminstone vad gällde den praktiska, ekonomiska delen. Tidigare hade bara en liten del av överklassens barn gått i gymnasium.
Arbete sågs som en mänsklig rättighet. Det är naturligt att så är fallet om man grundar sig i en ideologi som säger att människor vill vara med i samhället, att de vill göra de insatser de förmår, att jorden och alla naturresurserna inte av Gud eller naturen givits en liten del av mänskligheten att äga och berika sig på, utan att vi alla har rätt att försörja oss på vad jorden ger.
Ekonomisk trygghet även vid arbetslöshet eller sjukdom och ålderdom sågs också som en rättighet. Således byggde man ut de sociala försäkringarna, så att även sjuka och gamla skulle få en anständig del av det som vi alla tillsammans skapade, med våra arbetsinsatser. Kriminalitet sågs som en social avvikelse, som orsakades av omgivningen, av svår uppväxt, av diskriminering, av misär och skulle inte bestraffas. Istället skulle de kriminella hjälpas (vårdas) till en mer positiv syn på samhället och med människorna och till en möjlighet att inlemmas i det sociala livet.
Erik Berg skriver ett mycket bra inlägg på sin blogg, (2) där han jämför centerns samhälls- och människosyn idag med den partiet omfattade på 70-talet. Den visar hur även Centerpartiet omfattade den ovan beskrivna människosynen på den tiden och detsamma gällde folkpartiet, som var socalliberalt då. Motsatsen, föreställningen om den i grunden onda, lata och egoistiska människan omfattades visserligen hela tiden av många inom högern, men inte ens den uttalade denna åsikt så högt på den tiden. Högern avslöjade istället sin människosyn i de politiska förslag man lade och förstås i kretsar som delade densamma, som exempelvis vad gällde frågan om hur man skulle behandla fängelseinterner och hur mycket samhällsstöd utslagna människor skulle få. Unghögern visade den i sitt ruskiga Palmehat och i de aktiviteter de ägnade sig åt på sina interna möten.
Tolkningsföreträdet, vad gällde föreställningarna om människans sanna natur, låg alltså till vänster under 70-talet. Det hade inte varit möjligt, på den tiden, att offentligt hävda att människan är en egoistisk, lat och parasitisk varelse i grunden, som måste hotas och piskas att arbeta, utan att man hade mosats i media.
Människosynen förändras
Så övergick 70-talet i 80-tal och mot mitten av detta decennium fick ett antal socialdemokrater (eller ska vi kalla dem socialmoderater), Kjell-Olof Feldt och Erik Åsbrink, för sig att Sverige inte hade råd med välfärd och att man skulle lägga om den solidariska ekonomiska politiken, efter mönster från England och USA. Därvid påbörjades en omdaning av Sverige. Fram emot början av 90-talet hade den nyliberala ekonomiska politiken slagit igenom i alla politiska partier, som den enda möjliga. Bidragande till denna omsvängning blev förstås också Sovjetunionens sammanbrott. Här hade man ju beviset för att kapitalismen var det bästa tänkbara systemet. Hade vi inte mycket högre välstånd i Väst? Hade vi inte mycket mer frihet i Väst? Man såg inte, eller ville inte se, att så var fallet på grund av ett slags blandekonomiskt system, inte på grund av en ren liberal låt-gå-politik. Man insåg inte att var gång en sådan hade prövats, så hade det kraschat långt innan den liberala “låt-gå-ekonomim” hade förverkligats fullt ut, som exempelvis 1929.
Resultatet, vad gällde de förändringar man vidtog i den ekonomiska politiken från mitten av 80-talet, blev att socialdemokraterna övergav målsättningen om den fulla sysselsättningen, och därmed idén om allas rätt till arbete. De nyliberala idéerna tillämpas därefter även på tillgången på arbetskraft. Fler arbetslösa, alltså större utbud än efterfrågan på arbetskraft innebär att löner kan pressas neråt och företagens vinster ökar.
Den här omorienteringen, förändringen av människosynen, som jag förstås bara följt utifrån, som vanlig medborgare, och som jag inte förstår hur den kunde genomföras inom det socialdemokratiska partiet, fick till följd att även socialdemokraternas retorik förändrades, om än lite försåtligt. Den i grunden sociala, samarbetsinriktade människan förvandlades successivt och systematiskt, framför allt i socialdemokratisk politik, till den av naturen lata, egoistiska människan: “Människor skulle inte vilja arbeta om de inte blev ordentligt lidande som arbetslösa. Vem vill arbeta om man kan leva lika gott utan att göra det?” Det här hade varit högerns grundinställning hela tiden och nu hade den alltså fått de s.k. “förnyarna”, inom socialdemokratin med sig. Därmed fortsatte socialdemokraterna politiken för ett systemskifte efter 1994, då de kom tillbaka efter regeringen Bildt. Den enda av sina gamla deviser som de höll fast vid, var att förändringar inte ska ske för snabbt, alltså skulle systemskiftet, samma som de borgerliga ville ha, genomföras lite långsammare än de borgerliga partierna önskade.
Så här såg det ut från min horisont.
Dyster men välplanerad utveckling
Den svenska ekonomiska eliten hade börjat besöka USA alltmer frekvent från 60-talet och framåt, och lärde sig därmed vad den amerikanska ekonomiska eliten lärde sig redan under 20-och 30-talen, hur man skulle få människor att “tänka rätt”, alltså tänka på det sätt som gynnade just denna elit. Redan i början av 70-talet inrättade dåvarande SAF (svenska arbetsgivarorganisationen numer SN) propagandainstitutet Timbro, som skulle verka för att vända människors inställning till samhället i borgerlig, liberalkonservativ riktning (dvs totalt frihet för de stora företagen att göra som man vill, piskan åt folket, fast paketet presenterades förstås som slaget för den lilla människans frihet). Man lyckades alltså över förväntan.
Själv noterade jag i början av 90-talet en mycket tydlig och snabb förändring vad gällde människosynen hos de studenter jag undervisade då. Tidigare hade ingen enda student hävdat att människan är en i grunden egoistisk varelse. Nu började alltfler hävda detta, som om det vore en självklar sanning och utan att ens tycka att det var konstigt att de tyckte så. Timbros propaganda hade varit otroligt effektiv, även om det tog c:a 20 år innan den slagit rot i nästan en hel generation. 20 år är en lång tid för den som är 20-30 år. Det är en lång tid medan man genomlever dem som yngre, men en kort tid när man blir äldre och ser tillbaka på dem.
Idag har vi alltså 15-25 nya väljarårgångar, som är djupt indoktrinerade i det som är en gravt inhuman människosyn, just den människosyn som nu möjliggör för Alliansregeringen att slå ut arbetslösa helt och att pressa sjuka långt bortom inhumanitetens gräns. De sjuka är egentligen bara lata simulanter, är den underliggande människosynen här.
Numer vet bara de som är över 50 vad traditionell socialdemokratisk politik innebar och på vilken ideologisk grund den vilade. Dessutom är de som är yngre effektivt indoktrinerade i en rent falsk historiebild av 1900-talet, framför allt av den senare delen av detta århundrade. När mina 90-talsstudenter berättade för mig hur det var i Sverige när jag var ung, så kände jag inte igen bilden alls. Deras bild var inte en bild av det samhälle jag växte upp i. Det var snarare Sovjet de beskrev.
De politiska partierna lyckas därmed, utan häftiga protester ute i samhället, med hjälp av den förändrade människosynen och lögner om Sveriges ekonomiska situation, samt med hjälp av myten om vilka krav globaliseringen ställer, riva det välfärdssamhälle som det tog 50 år att bygga upp. Att riva går fort, att bygga tar lång tid. Alliansen har nu ett år på sig, och den kommer att riva ännu mycket mer innan den eventuellt, men långtifrån säkert, tvingas avgå. Snart är de årgångar helt borta, som vet vad traditionell socialdemokratisk ideologi och politik faktiskt var och vad den åstadkom. Kvar finns sedan bara de som lever med en total och medvetet skapad vanföreställning om den saken. Därmed får Sverige den amerikanska situationen, där de politiska partierna inte konkurrerar med olika partiprogram, utan endast konkurrerar om makten att få verkställa de multinationella företagens krav, uppgifter som de belönas rikligt för, av dessa stora företag, om inte genom direkt korruption, så genom att de betalas för sina tjänster inom politiken med välavlönade icke-arbeten efter sin avgång. De stora företagen och det politiska etablissemanget vävs ihop till en enda väv. “Korporativism” kallade vi detta system förr, ett rent skällsord på 60- och 70-talen.
“Demokratin”, som var ett lysande projekt från början, har nu definitivt oskadliggjorts av de ekonomiska eliterna, som helt sonika har köpt det politiska systemet och därmed behärskar det och de har köpt det med de arbetande människornas pengar. Priset blir social oro, priset blir öka kontroll, priset blir mer misstro mellan människor, priset blir ökad otrygghet – för alla, även för de superrika. Ju otryggare dessa känner sig, desto mer kontroll av pöbeln kommer de att kräva och desto mer…
Så glider det nyliberala, egoistiska samhället allt längre in i fascismen.
Länk:
1) Liberalismen – de individualistiska idéernas historia, Johan Norberg
2) Centerns liv före döden, Approximantion
- Sverige efter murens fall, Maria Pia Boëthius, OBS 28/10.09
- Vad de flesta vill ha – rättfärdighet, Ett hjärta rött
- Utslagning presenteras som rehabilitering, Ett hjärta rött
- De som förbrukats måste förnedras, Ett hjärta rött
Låt oss hoppas att det socialdemokratiska partiet vaknar, inser vad det har gjort och åter knyter an till sin ursprungliga ideologi.
29/10 12:16 at 12:16
Du har sorgligt rätt i det du skriver. Utvecklingen har varit beklämmande. Men jag tror att många människor fortfarande har kvar en stark känsla av solidaritet och att många inte alls vill ha det här samhället som vi mer eller mindre har tvingats in i. Fortfarande vill ju en klar majoritet ha en skattefinansierad välfärd efter behov (inte plånbok) och vänder sig mot att riskkapitalbolag och andra privata aktörer kan profitera på skola, vård och omsorg. Detta trots all nyliberal propaganda vi har översköljts av under så lång tid.
Och trots att jag själv faktiskt är strax under 50 minns jag ännu vilka socialdemokraternas grundvärderingar var. Jag har inga större förhoppningar om att de snart ska hitta tillbaks till dem, men man får ju aldrig ge upp….
Tack för ett lysande inlägg!
29/10 14:09 at 14:09
Ja Ilse-marie,
jag tror också att väldigt många har kvar den traditionella socialdemokratiska vision, men de blir ju allt färre ju fler år som går. För det är ju ett faktum att de flesta, som idag är under 40, bedömer socialdemokraterna utifrån den politik man fört de senaste 25 åren, och den har inte varit socialdemokratisk, såsom vi minns en sådan politik.
Dessa väljarårgångar har heller ingen aning om hur samhället faktiskt förändrades mellan åren 1930 och 1975. De tror dessutom att det inte går att försämra samhället radikalt, för för dem är välfärden en självklar historia. Det är den inte för oss som är lite äldre. Vi vet hur det kan se ut istället, och vi ser tydligt att vi är på väg tillbaka till början av förra seklet.
29/10 15:59 at 15:59
Fantastiskt bra analys. Skicka den direkt till partikongressen.
29/10 17:13 at 17:13
Du började så bra – sen kom ”Till skillnad från liberaler ansåg han att produktionsmedlen borde ägas av alla gemensamt, inte av en rik överklass.”
I vilken bemärkelse anser liberalerna att alla medel skall ägas av ”en rik överklass” ? Man anser väl snarare att den mest välanpassade förtjänar att ha mest !
Men jag kan hålla med om att det kan bli så att de som jobbar mest då också får mest och därmed bygger upp en ”rik överklass”…
När det gäller den socialdemokratiska synen på mycket, tex kriminalitet så är det iof ganska bra. Problemet är att hela tänket bygger upp ett ”någon annans ansvar” tänk !
Om samhället är ansvarigt för om jag begår brott eller ej – så kan ju jag själv skita i vilket – samhället får ta det ansvaret och se till att föda och vårda mig !
Om man antar att olika individer tänker olika, men att majoriteten är arbetande, medkännande medmänniskor – då slår ju de olika ideologierna lite olika på de övriga.
Liberalismen stipulerar att var och en får ta ansvar och de som då inte klarar detta kommer få ta ”smällen” – förutom de medel som de medkännande iaf ger till dom…
Och de som ligger ”på gränsen” uppmuntras till att jobba och försöka göra något bra – annars riskerar dom att det går dåligt…
Men i en socialdemokratisk värld så ”uppmuntras” de som ligger på gränsen att INTE ta ansvar utan låta sig tas om hand istället. Och de som är på ”fel” sida försöker man göra så gott det går med och dom får det förvisso bättre – men i längden är frågan om samhället som sådant blir bättre ?!
Det slår snett åt andra hållet sas
Den stora skillnaden ligger väl i att de som råkar i kläm får olika förutsättningar och råkar olika illa ut. Därav socialliberalismen – ”den gyllene medelvägen”, eller ?
F.ö: Hur mkt pengar måste Timbro ha pumpat in med tanke på all den ”samhällskunskap” av socialdemokratiskt snitt som bla vi 70-talister fick i oss under skolgången skulle ”övervinnas” ?
Nej, vad nu omsvängningen beror på så låter en nyliberal propagandaattack inte som det troligaste, eller mest verksamma alternativet iaf !?
”There is nothing wrong with a theory abour conspiracy, but never underestimate good old politican incompetence”
/K
29/10 23:44 at 23:44
Ett mycket bra inlägg. Tyvärr så misströstar jag vad gäller socialdemokratins (eller oppositionens) möjligheter att ”kasta borgarklassen överända”. För det första så misstänker jag att de flesta människor (de som ännu har ett arbete) i första hand röstar med plånboken. Det andra stora problemet är socialdemokraternas frontfigurer, Mona Sahlin och Tomas Bodström. Tvenne politiska ”broilers” utan anknytning till, eller erfarenhet av, ”de vanliga människornas” vardag. Inte heller tror jag att Sahlin et consortes kommer att återställa ”välfärdssystemet” i händelse av en valseger. Möjligen kommer de att lägga på en smärtstillande salva för de värst drabbade. Men ”skatt efter bärkraft” är bra!
30/10 00:20 at 00:20
Klas:
Nu har nog även socialdemokraterna alltid ansett att varje människa är skyldig att dra sitt strå till stacken och ta ansvar, både för sig själv och samhället i stort. Så det där snacket att socialdemokratin skulle fostra oansvariga slöfockar är ren dumhet och bara en propagandafloskel.
Dessutom, var har du fått det ifrån att de duktigaste blir de rikaste? Man ska vara bra naiv om man tror det. Vad var det han skrev krösusen som jag bloggade om för ett tag sedan; ”När jag insåg att pengarna skulle räcka till barn och barnbarnsbarn, då tyckte jag ändå att det var ganska bra”.
Så vad hade hans barn och barnbarnsbarn varit så extremt duktiga med???
Och Timbro har pumpat in massor med pengar i propaganda och dessutom har den konservativa och nyliberala sidan i stort sett monopol på media idag. Socialdemokraterna var ju dumma nog att göra sig av med sina tidningar och har därför inga möjligheter att föra ut sina idéer längre, om de nu hade haft egna sådana idéer att föra ut, vilket de inte har.
Så Vildhunden,
dessvärre tror jag precis som du.
Det var förra valet som var ödesvalet dessutom, som jag skrev till dem som då hävdade att nu testar vi de borgerliga och blir det inte bra så kan vi ju rösta bort dem igen. Men var och en som har lite politiska insikter visste att det aldrig skulle gå att bygga upp det igen som de borgerliga skulle hinna riva, och som de mycket riktigt också har rivit. Nu kommer de dessutom att skynda sig för att hinna riva så mycket som möjligt av det som är kvar, före nästa val – om de skulle förlora det.
Socialdemokraterna hade dessvärre börjat riva de också, men de ville i alla fall riva lite försiktigare, lite långsammare, och då fanns det ju hopp att väljarna skulle kunna påverka dem att ändra sig innan det blev för sent. När det mesta av välfärden redan är riven, ja då är det ju för sent, då är allt hopp ute och då har vi det gamla inhumana klassamhället tillbaka igen.
30/10 01:45 at 01:45
Tillägg till Klas:
Förresten har jag aldrig sagt att jag anser att allting ska vara gemensamt ägt. Det anser jag nämligen inte, och ha aldrig gjort. Att säga att Karl Marx hade den åsikten är inte att säga att man själv har denna åsikt.
Däremot anser jag att somliga sektorer ska vara ägda av oss gemensamt.
31/10 00:10 at 00:10
[…] Inför den socialdemokratiska kongressen […]
31/10 21:12 at 21:12
Först gick vi på alla fyra, sen på bara två, efter hjulet kom jetmotorn och nu dödar vi varandra tvärs över kontinenter mha joystics och obemannade flygplan. Varför ska vi då plötsligt röra oss åt motsatt håll med avseende på samhällsutvecklingen.
31/10 22:37 at 22:37
En i många stycken bra analys. Grunden för den socialdemokratiska visionen finns hos folket, men de har inga instrument att artikulera visionen.
Det är också viktigt att inse, vad jag vet, så har inga partier gjort en återgång till visioner de en gång har övergett.
Det torde krävas nya partier som vågar klä visionen i ny klädedräkt.
01/11 01:04 at 01:04
Marcin:
Nej visst, det är ju kul att spela datorspel och dagens unga lär sig ju att döda via datorn redan från femårsåldern! Så varför skulle de inte fortsätta och göra leken till allvar när de blir vuxna. Barn har ju alltid lärt sig vuxenbeteendet genom leken.
LeoH:
Det var en ännu dystrare utsikt du målar upp. Jag lämnar ju i alla fall en strimma av hopp
01/11 03:21 at 03:21
Jag hoppas ingen missförstod mig, så jag funderar mellan raderna eller cysnismen däremellan.
01/11 13:02 at 13:02
Marcin:
Satiren var helt klar och kunde inte missas :-).
01/11 15:09 at 15:09
Håller med, en sorglig utveckling. Och om man ser till vad som nu bankas igenom på S-kongressen blir man mörkrädd. Och till vilken nytta: dessa förslag finns redan hos andra partier, längre högerut.
Jag är själv bara 35 år men drömmer, kämpar och brinner för det Sverige jag aldrig riktigt fick uppleva, förutom möjligen som liten liten grabb. Det är frustrerande, men kanske finns det hopp om fler som faktiskt aldrig levt under välfärdssveriges guldålder ändå vill ha det tillbaks. Jag kan väl inte vara ensam (;?
01/11 17:06 at 17:06
Min fundering är egentligen bara dyster, om vi närs av en förhoppning att ett parti plötsligt skulle få en knäpp och återgå till de rötter de en gång övergav.
Jag är hoppfull, eftersom jag alltid bär på insikten – där det finns förtryck växer också, förr eller senare, ett folkligt motstånd fram.Det motståndet leder också att nya politiska partier dyker upp.
02/11 00:13 at 00:13
Jonas Ström:
Hoppas fler i din ålder börjar göra detsamma, går in i partiet och förändrar det inifrån. Det är nog enda sättat.
LeoH:
I alla fall ett dystert scenario.
03/11 18:52 at 18:52
De som ihärdigt närt iden och förhoppningen om att S inte är den högerpolitik som man de facto drivit i regeringsställning 82-91 och 94-06 borde väl ha fått upp ögonen med den senaste kongressen? Mitt i en värsta ekonomiska krisen i mannaminne deklarerar man enhälligt att högerpolitiken i princip är receptet för Sverige.
Rent teoretiskt och förmodligen även praktiskt torde det vara lättare att gå in i och göra en befintlig organisation. Men hur lätt är det at ta sig förbi alla de vaktposter som likt zombies försvarar ledningen och kräver absolut lojalitet mot denna. Lojalitet mot organisationen är ett måste för att kunna vinna framgång och har varit en av S stora tillgångar, men det kan gå för långt när alla demokrati och verklig diskurs om mål och medel upphör. Att man är en enad front i en valrörelse är förstås givet, men som det verkar är numer S aldrig moget för internt ifrågasättande, oavsett när något ifrågasätts kommer inpiskarna och kräver en enad front. Om jag förstått det rätt var det många i S som knöt näven i byxfickan under Perssons högervridning av partiet, vad hade de för det kan man fråga sig.
De som nu styr verkar inte bekymra sig alls för att man förmodligen är att ”europeiseras”, dvs man kommer förmodligen att bli ett 25 – 30% parti.
03/11 20:40 at 20:40
lasse:
Jo, det är mer än bedrövligt, så vad ska man rösta på??????
Jag har kommit fram till att det inte finns något att rösta på eller för, bara att rösta emot, SD ex.
04/11 14:11 at 14:11
Visst är det bedrövligt, läget har väl varit så nu i ett kvarts sekel att det varit fråga om att rösta mot.
Men det är inte bra om man inte straffar de som sviker en. Vi lever i det politiska läget där ena sidan är relativt hederliga och faktiskt levererar till sina kärngrupper och den andra sidan som om och om igen sviker sina. Reinfeldt och Borg-arna luras inte, de levererar högerpolitik till de sina, att det behövs smärre dimridåer i valen är inte någon större sak. Ingen normalt tänkande människa inbillar väl sig att de skulle leverera annat än högerpolitik? På andra sidan pratar man mycket om vänsterpolitik vid högtidliga tillfällen men levererar höger-light när man väl har makten. 2006 hade man gått så långt åt höger att Alliansen kunde slå dem från vänster i valrörelsen.
06/11 12:30 at 12:30
Ja vad skall man rösta på egentligen ?
Ett humanistiskt parti med en inriktning där människor formar politiken i 1a hand, och inte tvärtom. Som uppmuntrar entrepenörsskap och arbete, inser att omvärldens sak är vår sak, att gamla ekonomiska centra håller på att bli till nya.
Fattar att Sverige är en ankdamm och att allieras med rätt vänner är vägen framåt och att militär alliansfrihet innebär att man måste ha råd att satsa på ett eget försvar för att kunna säga ifrån, och förstår att försvaret är ett nödvändigt ont samt lär sig av historien istället för att nedrusta när världen blir otryggare (för att kanske kunna rusta upp sen nära ”faran är över”).
Ett parti som inser att integritetsfrågan och hantering av patent och upphovsrätt är en av informationsålderns utmaningar, och att man inte kan tänka i gamla banor och förlita sig på att information, tjänster och tom varor är ”svårt” att sprida !
Ett parti som inte går lobbyns ärenden och har för avsikt att öppet och genomskinligt styra Sverige, med ledamöter som står för besluten även om alla beslut inte kanske är så populära.
Kerstin skrev i en kommentar att jag framstod som en socialdemokrat med mina värderingar – jag svarade dock att i så fall är socialdemokraterna inte det
Jag tycker inte att girighet och dolda-oligopol skall premieras. Men jag tycker å andra sidan också att eget ansvar är något som måste utkrävas av individen.
Även om samhället kan hjälpa och leda, så måste individen själv fatta beslut och stå för konsekvenserna.
/K
07/11 17:28 at 17:28
Klas:
Jag kan inte erinra mig att staten fattade något enda beslut åt mig på den tiden socialdemokraterna fortfarande var socialdemokrater. Däremot öppnade den många fler valmöjligheter för mig och alla andra som inte föddes in i överklassen, som att vidareutbilda mig som vuxen ex.
Genom jämlikhetspolitiken fick vi också bättre ekonomi och kunde, om vi ville, välja att resa utomlands.
Vi kunde å andra sidan inte välja elbolag, men då var elen istället betydligt billigare då den distribuerades till självkostnadpris – i princip. Så idag skulle jag gärna vilja slippa sätta mig in i omöjliga och ojämförbara alternativ, både vad gäller el och tele. Det skulle ge mig mer möjligheter att välja att göra något annat som är betydligt roligare.
Sedan är det helt enkelt inte sant att staten tog hand om oss så till den grad att vi slutade tänka själva, och att vi dessutom blev lata och initiativlösa på kuppen. Denna föreställning har prackats på oss av högerns propaganda. Konservativa har alltid betecknat underklassen som lat och arbetsovillig, liksom folken i de kolonialiserade delarna av världen, och den har alltid ansett att folk måste piskas till att arbeta – vilket är en grov lögn. De flesta vill alltid göra rätt för sig och de flesta är dessutom villiga att ställa upp för dem som blir sjuka eller arbetslösa och gamla.
07/11 22:32 at 22:32
Ditt inlägg och dina kommentarer var mycket läsvärda.
Så här sade fru Åsbrink(Ylva Johansson)under s-kongressen i sitt anförande om välfärden.(resten av det kan du hitta på hemsidan under flik jobbkongressen)
….Vi har sagt nej till att tala om lagstiftning eller om ett förbud mot vinstuttag. Varför? Jo, vi tror att om vi säger att man inte får plocka ut vinsten måste det också sägas att man inte får ge väldigt höga styrelsearvoden, inte ge konstiga bonusar, inte ha interndebitering till ett moderbolag på Jersey, inte får låta pengarna försvinna någon annanstans i verksamheten. Då har vi hamnat i att reglera vad pengar inte ska användas till.
När hon uttalat sista meningen trodde jag att jag skulle explodera. Jag lämnade snabbt kongressalen i upprört tillstånd. När jag passerade hennes make någon timme senare kastade jag mitt onda öga på honom så han ryckte till, men vad hjälper det mot ren dumhet? Trots min i mitt tycke mycket befogade besvikelse är jag fortfarande en aktiv partimedlem i S.
När Ylva Johansson talade om klassklyftorna tog hon upp olikheter i livslängd. Tänk om hon ändå sagt ett ord om skillnader i ohälsa! Med tanke på vår gemensamt bekostade starkt subventionerade sjukvård och vårt dyrbara sjukförsäkringssystem vore kanske skillnader i ohälsa ett argument som även människor som förgiftats av nyliberalism kan förstå. Den social oro vi nästan dagligen får oss till livs som bränder, skadegörelse etc har även den att göra med klasskillnader. Det finns med andra ord inte bara starka humanitära skäl för att utjämna klassklyftor utan också ekonomiska. I Brasilien finns det numera snorrika människor som arbetar för att göra klassklyftorna mindre. Av egoistiska skäl. De vill helt enkelt leva i ett annat och bättre samhälle och de är inspirerade av att de har en socialistisk president.
Är du också S-medlem? Snart finns bara ett fåtal kvar som minns eller som kan analysera vad som hände på 80-talet och framåt och några av dem verkar inte förstå att vi behöver riva de ekonomiska strukturer och smala stuprörsbudgetar som fått människor att tro att vi i Sverige inte längre har råd(!) att vara medmänskliga.
08/11 01:05 at 01:05
Beata Ek:
Först: Nej jag är inte och har aldrig varit organiserad socialdemokrat, men jag har alltid betraktat mig som socialdemokrat på vänsterkanten. Idag betraktar jag mig som betongsosse på vänsterkanten.
Och Åsbrink, jo han var ju en av ingenjörerna bakom den totalt felaktigt genomförda avregleringen och därmed skuld till bankkraschen och det elände den förde med sig för så många människor.
Så skriver du: I Brasilien finns det numera snorrika människor som arbetar för att göra klassklyftorna mindre.
Folk som förstått att de rikas liv inte blir tryggare eller bättre med de kolofantiska klasskillnader man nu administrerar fram, jo det lär finnas några sådana. De är förmodligen lika maktlösa, när det kommer till kritan, som vanligt folk.
Jag börjar alltmer anse att vi styrs av rena gangsters och att de själva och/eller deras nickedockor finns inom alla partier.
Nu ser vi ju också hur även svenska politiker köps av kapitalet (som varit fallet i USA under årtionden): ”Gör oss de tjänster vi uppskattar medan du sitter i regering och/eller riksdag, så belönar vi dig efteråt”. Detta är ju numer Göran Persson ett levande bevis på, så hur många sossar hoppas idag på samma belöning när de slutar med politiken, och vad är de beredda att göra för en sådan belöning tro?
Och jo, jag är otroligt besviken på socialdemokraternas svek, så besviken att det gör ont.
08/11 18:14 at 18:14
Ylva Johansson är nog ingen gangster. Hon är bara okunnig och litet korkad och har en obändig lust att bestämma Märkligt att hon suttit kvar år ut och år in. Innan jag gick med i S för några år sedan efter många långa och slitsamma år i ett vårdyrke, hade jag dessförinnan bara hört/sett henne i SVT, men då ansett att hon inte vetat mycket om varken patienter, människorna i vårdsektorn eller de komplicerade områden hon sysslade med. Hon syntes mig då ha litet såväl på fötterna som mellan öronen. Nu anser jag att jag fått detta bekräftat och jag tänker personligen arbeta för att hon ersätts av t.ex. Anna Johansson från Göteborg eller någon annan betydligt klokare ministerkandidat.
Om man som du inte är partimedlem kan man verka, som det hette på 60-talet ”utomparlamentariskt”. Man samlar information. Skriver ner den. Skriver inte ner HUR saker och ting ska förändras men ATT och VARFÖR. Söker upp beslutsfattare och överlämnar sin eller sin och sina vänners skrivelse. Den metoden fungerade så sent som på 80-talet och är troligtvis gångbar även idag. På något sätt bör man kanske försöka bekämpa den rena skära dumheten? Moraset torde fortsätta om intellektuella och akademiker ger upp.
Du skulle kunna gå med i partiet bara för att ansluta dig till bloggnätverket Netroots. Möjligen kan du göra det ändå. Mannen som startade Netroots och som är kontaktperson heter Johan Ulvenlöv. På Netroots (där IlseMarie numera är med) kommer din blogg att kunna få större spridning. Dina ord, dina erfarenheter, din analytiska förmåga och dina kunskaper är viktiga! Med de senare är du generös och det är numera och dessvärre ovanligt. Häng på Kerstin! Nu gäller det och just du kan medverka till förnuftiga förändringar men glöm inte de numera politiska bevingade orden ”Gladast vinner!”
P.S. Jag tror inte det är starka ledare människor längtar efter men däremot fler ”kloka och tydliggörande ord och meningar” i det fragmentiserande mediabruset… D.S.
Bästa hälsningar
Beata
10/11 00:45 at 00:45
Sista kommentar i ämnet.
Undersökning publicerad idag och snabbrefererad av BBC:
http://www.globescan.com/news_archives/bbc2009_berlin_wall/
Brasilien är den nation i undersökningen där flest tillfrågade eller 87% ville att den kapitalistiska marknaden ska regleras. Om undersökningens kvalitét kan jag inget säga, men jag tyckte det var kul att skicka dig länken. Ju fler som vill en förändring dessto större sannolikheten är det att den blir av…
10/11 01:42 at 01:42
Beata Ek:
Jag börjar tro att okunnighet är en förutsättning för att hamna i riksdagen.
Minns hur alla, även socialdemokrater, inte visste vad som stod i Lissabonfördraget. Men den dagen de skulle rösta, då skulle de ha tagit reda på det. Fast alla visste redan hur de skulle rösta. (Ett TV-program med Janne Josefsson i riksdagshuset för ett antal år sedan.)
Jag tror som du, att de flesta önskar kloka styrande, och framför allt hederliga sådana, som inte sitter där bara för maktens egen skull, eller för att berika sig själva. Men var finns dom? Jag har inte sett några sådana de två-tre senaste årtiondena.
Sedan: Det räcker inte att vilja en förändring. Det har majoriteten velat ha sedan början av 90-talet, men det går ju inte att få till stånd en sådan genom att stoppa valsedeln i urnorna vart fjärde år. Det finns ju ingenting att välja mellan längre. Och med Lissabonfördraget kan ju varje uppmaning till protest, demonstration etc. klassas som terror, om de styrande behagar göra det. Det behagade de ju göra under EU-mötet i Göteborg redan, då oskyldiga dömdes till ohemula fängelsestraff.