Behövs mina bloggpostningar idag?
Det hände något med mig när jag gick med i Face Book för något drygt år sen. Jag kom snabbt med i ett par grupper som kritiserar Västvärldens politik gentemot Libyen, Syrien och nu Ukraina bl.a. Medlemmarna i dessa grupper var mycket väl insatta i händelserna och kastade fram den ena intressanta artikeln och videon efter den andra, som avslöjade Västs krigspropaganda. Det kändes snart som om ”nu vet ju alla att vi luras av våra svenska media”. Alltså kändes det lite konstigt att skriva om saken på bloggen, som jag gjorde tidigare. Skriver jag inte bara besökarna det på näsan som de redan känner till?
Naturligtvis vet inte alla, men frågan är om mina bloggbesökare, som idag nog måste räknas till de kunnigare och mer välinformerade, i alla fall skulle vara betjänta av att jag fortsätter att skriva om de här frågorna som tidigare eller om det idag är överflödigt att göra det, som jag ibland känner att det är? Jag vet inte.
Vad säger ni bloggbesökare?
/Kerstin
29/03 14:35 at 14:35
… av vilka jag är en.
Facebookgrupper tenderar att bli sekter med en förskräckligt instängd verklighetssyn. De bryr sig inte om att nå en bredare publik, för då kanske något hotas i hemkänslan.
Bloggare är något bredare för de är lättare att nå. Men med tiden kommer även dessa att nå en sektmedvetenhet eftersom de som inte håller med drar nån annanstans.
Det enda som har långsiktig mediaeffekt är den traditionella, typ Vietnambulletinen. Ett medium som hela tiden finns där folk i gemen rör sig och som tvingar alla att ta ställning till de frågor man reser.
Det organisatoriska ansvar som just nu skriker ut att det behövs är att utnyttja vår tids teknik och dess blygsamma kostnader för att nå denna effekt. Hur når man bredden med bloggteknik?
29/03 15:00 at 15:00
Det behövs! Här finns många som läser din blogg! Antikrig- och antifascistiska ställningstagande behövs hela tiden! Kamp!
29/03 17:45 at 17:45
För mig är din blogg viktig!
Jag behärskar inte engelska så bra och tycker din blogg är informativ och bra.
Jag är inte särskilt kunnig men jag försöker hänga med och jag tycker att du förmedlar informationen så att jag begriper den.
Jag delar dessutom ofta din syn på saker och dina värderingar. Tycker om och känner förtroende för dig i och med det.Det behöver inte alltid vara ny information, det är intressant att höra din syn på den.
Jag är inte med i Face Book heller.
Vad jag vill säga är alltså att jag går till din blogg varje dag och jag skulle saknade den mycket.
Den ger mig bra ingång till olika nyhetshändelser så att jag kan gå vidare om jag vill det.
Dessutom är ofta kommentarerna intressanta.
29/03 19:06 at 19:06
Själv använder jag så nästan aldrig FB som informationsinhämtare, men det kanske är unikt i vår tid. En del hänger väl på hur mycket tid du har lust att lägga ner i olika media, och hur besöksläget utvecklas på bloggen. Kanske bloggar är på nedåtgående, jag vet inte. Når du mer folk på FB kanske det är bättre att lägga krutet där, under förutsättning att det är i stort sett samma människor som läser bloggen. Men är det olika kategorier kan det vara värt att fortsätta jobba med båda.
29/03 19:33 at 19:33
Tack allihop för era synpunkter. De var ju vänliga och uppmuntrande.
Det är säkert som Jan Wiklund skriver att grupperna på FaceBook snabbt blir sektliknande och det förefaller som om många människor där inte tål att andra har andra åsikter än de själv, så så värst mycket diskussioner är där ju inte. Det blir ibland intressanta diskussioner på bloggen dock, även om det också här blivit så att de som ogillar mina synpunkter har lagt av att läsa bloggen och kommentera. De har väl insett att de inte kan bygga om mig till en nyliberal.
Däremot får man en massa tips om bra artiklar på FB som man därmed slipper söka själv. Men FB tar ändå en massa tid, och då tar det tid från bloggandet förstås.
Jag får väl försöka komma igång igen och skriva lite mer med insikten om att de där som är med i FB-grupperna inte är samma personer som besöker bloggen för det tror jag inte de är.
29/03 23:47 at 23:47
Det vore trist om du lade ner den här bloggen eftersom den fungerat som inspirationskälla för mig och säkert många fler.
Jag läser nästan dagligen din blogg så dom vanorna vill jag gärna naturligtvis behålla ,som den ”vanemänniska” jag är.
Angående detta Facebook(ej medlem) så är det väl svårt att behålla någon form av anonymitet som kanske viss vill ha i dessa ”våldsinspirerade tider” eller…
29/03 23:59 at 23:59
Massmedias desinformation och undertryckande av information skapar ibland sådana frustrationer,så att man behöver komma in på en blogg som även lägger ut lite annat i form av katter, hundar och målningar av rent ”psyko-terapeftiska skäl”.
30/03 01:38 at 01:38
Har alri använt facebook.
Sulere’ va nut o ha, vasa?
30/03 04:29 at 04:29
Håller med alla kommentarerna ovan och särskilt Barbro:
”För mig är din blogg viktig! ”
30/03 05:03 at 05:03
Länktips till Vice News som i dagens avsnitt visar läget på Maidan. Full anarki där nazisternas stenkastare nu ersatt polisen, – uppträder med våldsmonopol och kräver Revolution 2.0.
Man ska veta att reportern Ostrovsky står på Västs lönelista och att det här är det mest positiva han kan rapportera. Ett plus är att han faktiskt är på plats och pratar med folk.
http://www.youtube.com/watch?v=YhbbKoSH88c
30/03 07:31 at 07:31
Det är mycket intressant det du skriver,eftersom vi och de flesta vet att median i Sverige är den den är. Och nu som det dessutom är valår,är det intressant att höra sk-t snacket, från våra Regeringsmedlemmar i den Högermedian som råder i Sverige idag, (med få undantag ), så skall man inte glömma Pillten, jag skrattar bara jag hör honom yttra sig.
Jag föreslår att du fortsätter så länge du har lust och orkar. M.V.H Tarmo
30/03 12:13 at 12:13
Fortsätt med bloggen!
Vill man läsa bakgrunder och förklaringar till varför saker och ting hänt och händer så är FB inte bra.
30/03 15:32 at 15:32
En relaterad problematik är avsaknaden av syntes av det göttaste från bra bloggar som din. Betydligt större sannolikhet att politiker faktiskt skulle påverkas om det upprättades en del brohuvuden av vunnen insikt. Men vem har tid med det. All svett och möda forsar iväg på tidens flod.
30/03 16:00 at 16:00
Från det ena till det andra.
Kontaktade TT angående deras påstående ”Lavrov dikterar” eftersom han använde ordet ”förslag” i interjuven vilket är en avgörande skillnad.
Det här är ofta förekommande och för att undvika ”missförstånd” så borde man låta den ”anklagade” få möjlighet att få komma till tals ocensurerat. Det här har jag föreslagit journalister vid flertalet tillfällen men det tycks inte få något gehör.
Man förväntar sig att Public service anstränger sig mer än dom kommersiella medierna för att förmedla oss ”mottagare” en mer objektiv nyhetsförmedling men det tycks som om man anpassat sig till ”flockmedia” bättre än någon annan.
Helt uppenbart är att den här ”tolkningen” av interjuven har ett bestämt syfte.
30/03 17:07 at 17:07
Har egentligen inget att tillföra. Din blogg är viktig. Den ger mig ofta kunskaper som jag har nytta av i mina ”köksbordssamtal.”
30/03 23:23 at 23:23
Ser gärna att du fortsätter, din röst behövs.
02/04 13:56 at 13:56
Hoppas att du fortsätter…
02/04 23:05 at 23:05
Jag har nästan slutat att följa radio/TV
för att informera mig om samhället.
Det som framförs om t.ex Ukraina-krisen är ju bedrövlig journalistik.
Skaffar mig hellre information på bloggar
som denna och ett 10-tal andra, verkar
vara intelligentare och friare debatter
här.
Håll ut!
03/04 23:36 at 23:36
Din en av de få jag läser. Behövs vettig information i dessa dagar.
Dessutom känner jag igen mig när du skrev om uppväxten i Folkhemmet, ifrågasätter SSRI”mediciner”, SFI utbildningen och många andra frågor.Bra om du fortsätter men förstår om du börjar bli trött.
04/04 12:07 at 12:07
Går man med håven så kan man ju inte annat än glädjas åt den respons jag fått här.
Eva Elzinga:
Så roligt att du tittar in här ibland. Varför inte kommentera lite oftare?
26/04 23:50 at 23:50
Hej Kerstin
Det vore förfärligt om du slutade att skriva din blogg enbart för att du tror att alla redan vet det du skriver om.
Även om många människor inser att vi utsätts för en stark krigspropaganda är det inte tillräckligt många för att vi skall kunna kräva t.ex utträde ur EU. Eller hindra att härskareliten drar in oss i NATO.
Jag har inte läst din motvalsblogg på länge. Jag har inte läst vad du skrivit om Ukraina t.ex.
Därför var det mycket upplyftande att läsa om detta ämne på Motvalsbloggen idag. Du har inte fallit offer för den senaste krigspropagandan. Du hade så rätt om Libyen och Syrien och likadant nu om Ukraina. Vi som genomskådar propagandan måste höras mer. Alla kan inte utrycka sig så bra i skrift som du, även om man vet. Olika människor formulerar sig olika också. Det är viktigt att sanningen uttrycks på olika sätt. Jag tänker ofta på hur medialäget var under Vietnamtiden. Hur negativa media var till kritiken mot kriget, men hur läget sakta men säkert förändrade sig. Likadant var det med synen på ANC och Nelson Mandela. Idag vill alla hylla honom, men då, på åttiotaet var han enligt media en terrorist och våldsverkare. Där gjorde sossarna med Palme en helomvändning som visade sig på den stora ANCgalan på Skandinavium. Palme kom ju dit och skänkte några miljoner till den organisation som tidigare betraktats som en intellektuell terror organisation som verkade från London.
Vad jag menar är att det ser lite då och då meningslöst ut att alltid säga emot och avslöja propagandan. Men vem skall göra det om inte vi som ser genom maktens lögner. Vi måste kämpa till det sista andetaget annars är det slut med oss, redan innan vi dör. Och det lär vi ju göra förr eller senare.
Det är gott att läsa dina tankar, de är också mina tankar och många många andras. Vi får aldrig låta oss tystas.
Kram på dig.
Erik Backlund
27/04 00:35 at 00:35
Tack Erik Backlund för dina uppmuntrande ord.
SEn, jag tror att det är en stor skillnad mellan Vietnamkriget dagens situation. Då var Sverige fortfarande ett neutralt land (officiellt) och det fanns många fler och varierade mediaröster. Sverige kunde den gången kritisera USA. Det kan vi inte idag, av det enkla skälet att vi är med på deras krigiska imperialisttåg, är en nation i krig alltså, och dessutom är media otroligt mycket mer enhetliga idag. De små är nerlagda och de stora ägs av några få. Partierna tycker alla likadant idag.
Att vi är med i USA:s imperieskapande, är en nation i krig idag, innebär att våra media bara kan och troligen bara får rapa vad makten tillåter, allt annat vore i det närmaste landsförräderi. Så jag tror dessvärre inte på samma utveckling idag, mot en mer förnuftig inställning till USA:s krigande, som vi såg efter några år vad gällde Vietnam. Situationen är egentligen mycket ruskig idag.
22/05 21:55 at 21:55
Hittade din blogg först idag. Du måste fortsätta skriva. Den är superbra!