Vad vetenskap är eller inte är
Det råder många missuppfattningar bland icke-forskare om vad vetenskap är, tråkigt men begripligt nog. Det är dessutom hopplöst att tala om vad vetenskap faktiskt är till skillnad från icke-vetenskap, eftersom gränserna flyter, men man kan i alla fall säga lite om vad vetenskap inte är.
Den är framför allt inte en verksamhet inom vilken felfria och perfekta människor, s.k. forskare, aldrig någonsin gör misstag eller tänker fel och bara lägger fram bevisade och eviga sanningar. Istället försöker forskare, tillsammans och via den vetenskapliga processen och kulturen, ta fram nya kunskaper om den värld vi lever i och det sker genom interaktion mellan många forskare.
Forskare är personer som har utbildats i att använda s.k. vetenskapliga metoder, som handlar om att gå systematiskt tillväga, i sökandet efter ny kunskap. För att komma framåt har man ett system med vetenskaplig granskning. Den sker på seminarier, på konferenser och via vetenskapliga tidskrifter. Här lägger forskare fram sina resultat och sedan får andra forskare inom respektive discipliner ”kritisera” de framlagda resultaten. Dels rättas fel till i denna process, dels kommer det fram nya idéer och nya infallsvinklar som så småningom och förhoppningsvis leder fram till bättre kunskaper. Många människor tillsammans tänker oftast bättre en enskilda individer. Ingen enda vetenskaplig upptäckt är någonsin en enda mans verk. Varenda forskare bygger, på ett eller annat sätt, på vad andra forskare gör eller gjort eller på vad som händer i samhället, och skrivs om.
Det är så, dessutom, att enskilda forskare lägger fram både bra och dåliga förklaringar eller teorier under sina forskarliv. Även de personer i vetenskapshistorien som tas fram som stora genier hade fel i en hel del. Newton exempelvis, sysslade också med alkemi, ett område som senare kunskaper dömt ut totalt.
Det faktum att forskare är som alla andra dödliga och att de ständigt måste konkurrera om forskningsresurserna för att överleva i den akademiska världen, innebär dessvärre att det förekommer mycket annat inom forskarevärlden, som inte är lika trevligt som sökandet efter ny kunskap, och som inte sällan får negativa konsekvenser för själva kunskapsproduktionen. Man intrigerar, man försöker manövrera ut varandra, somliga går ganska långt vad gäller att försöka göra sig kvitt konkurrenter eller kritiska kolleger. Detta är trist, men dessvärre mänskligt.
Det bästa man kan åstadkomma är ett regelverk för hur denna konkurrens ska se ut, och hur man ska kritisera andra forskare, eller utvärdera deras arbeten. Sådana system finns och de brukar fungera åtminstone någotsånär.
Det är i ljuset av detta (men också i ljuset av hur opinioner piskas upp, som jag dock inte ska skriva om just nu) vi ska se ”fallet Eva Lundgren” och hennes forskning.
Det är möjligt att Eva Lundgrens forskning överlag är dålig (något allmänheten nu ges intryck av, men som inte ens granskarna säger och inte kan säga eftersom de nöjt sig med att titta bara på ett par av hennes många forskningsrapporter), men då har vi usla forskare och akademiker överlag, och i hela Skandinavien, som inte upptäckt detta förrän efter 20 års forskning, för varje gång hon har sökt forskningspengar eller en akademisk tjänst har hennes arbeten utsatts för granskning av andra akademiker av s.k. sakkunniga och från alla de skandinaviska länderna. Skulle alla de som har bedömt henne genom åren ha haft helt fel då står det mycket illa till i den akademiska världen och då är detta mycket allvarligare än de misstag Eva Lundgren eventuellt har begått.
Så illa är det nog ändå inte, och jag menar att Jörgen Hermanssons anmärkning om att Eva Lundgren är en idérik och kreativ forskare är det man ska ta fasta på här, även om hon gjort misstag. Det vore konstigt om hon inte hade gjort det eftersom alla forskare gör det då och då och ingen är perfekt, varför man inte kan kräva felfrihet av en forskare.
När jag refererar opponenten på Hallbergs disputation så handlar detta inte om att döma ut henne. Det handlar om att visa att ingen forskare är felfri, eller går helt fri från kritik, och att den kritik som förs fram mot Eva Lundgren just nu, också kan riktas mot hennes granskare. Konstigt vore det annars.
19/12 16:08 at 16:08
”Skulle alla de som har bedömt henne genom åren ha haft helt fel”
Problemet är till stor del att ingen HAR bedömt henne, vilket förklaras i rektorns promemoria.
Jag skriver om det här:
http://lennartregebro.blogspot.com/2005/12/intriger-leder-till-usel-forskning.html
19/12 17:47 at 17:47
Lennart Regebro:
För tredje gången: Jag talar om att det inte var kvaliteten på hennes arbeten som skulle utvärderas men att det var detta man gjorde trots det och att det är otillbörligt. Jag talar inte om kvaliteten på hennes forskning och jag vidhåller min ståndpunkt i den första frågan alldeles oavsett hur Eva Lundgrens forskning ser ut. Så du behöver inte fråga mig om den saken en gång till.
Vad jag vet dessutom, och jag har också varit verksam inom ett universitet, blir ingen godkänd på en disputation med mindre än avhandlingen har granskats och befunnits ha tillräckligt god kvalitet, och erhåller ingen en docentur utan att sakkunniga granskat ens arbeten och normalt utnämns ingen till professor utan att först ha docentkompetens och inte utan att det finns sakkunniga som även här granskar den sökandes forskning.
Av hennes försvarsskrifter att döma så har man iakttagit normala procedurrregler vad gäller henne och då har hon granskats formellt ett antal gånger, vid sidan om att vem som helst har kunnat föra fram kritik mot de forskningsrapporter som hon publicerat genom åren.
Vill du hävda något annat, att ingenting av detta har skett vad gäller Eva Lundgrens forskarkarriär? DET vore i så fall anmärkningsvärt och något som helt andra personer ska kritiseras för i så fall , eller så skulle hon ljuga som en häst travar. Tänk, det tror jag inte. Det går inte att ljuga om sådana saker och ingen har beskyllt henne för lögner av det slaget.
19/12 18:06 at 18:06
Kerstin: Det är uppenbarligen tillbörligt att Uppsala Universitet granskade Eva Lungrens övermåttan dåliga forskningsinsats. Eva Lundgren har orsakat universitets goda rykte stor skada och något måste göras.
Som Lennart Regebro visar i sitt inlägg – se hans kommentar ovan min (Ge Järnet Lennart!) så handlar det här om att en forskares hela forskninggärning döms ut. Miljonanslag har kastats i sjön.
Att i det sammanhanget börja prata om forskning i allmänhet är bara en retoriskt metod för att avleda från kalla fakta, nämligen att Eva Lundgrens ”forskning” helt har dömts ut av Uppsala Universitet.
Hon har sedan minst ett decennium pratat om nergrävda barnlik, något som polisen aldrig har hört talas om . När hon slutligen konfronteras om detta börjar hon vifta med armarna och dementera. Men hon tar inte helt avstånd från det i alla fall. Att tyda hennes uttalanden blir allt svårare.
Hennes forskning består i att lyssna på barns berättelser. I och för sig ett nobelt företag, men de slutsater hon drar är så bisarra och hennes källmaterial saknas. Nog får vara nog. Ett sådant förfarande har inget med forskning att göra.
Uppsala Universitet har fattat det rätta beslutet och borde kräva tillbaks hennes forskningsmiljoner.
19/12 20:19 at 20:19
”Så du behöver inte fråga mig om den saken en gång till.”
Jag har aldrig frågat dig om den saken, så jag vet inte varför du svarar på den. Innan har du sagt att hon utsatts för förföljelser. Nu säger du att ”normala procedurregler har följts” och liknande.
Det du sysslar med är det som av oss feminister kallas ”dubbelbestraffning” och ”cirkelargument”.
Ja, kvinnor kan använda patriarkala maktmetoder också. Och du gör det. Det tycker jag är väldigt synd, eftersom du förstör för feministisk forskning, i och med att du förklarar den som ovetenskaplig.
19/12 20:53 at 20:53
Lennart Regebro:
Normala procdurregler vid tidigare bedömingar avser jag här. Det tycker jag framgår och om du läser lite noggrannare så kanske du förstår vad jag skriver..
Det innebär att hennes forskning har granskats många gånger redan, inte som påstås, att hon aldrig har granskats.
Den granskning som nu gjorts, är däremot regelvidrig och betingad av ett absurt TV-program och en uppiskad opinion.
19/12 21:07 at 21:07
Lennart på Det progressiva USA (för undvikande av missförstånd):
Du har fel i det mesta du skriver här. Läs rapporten i sin helhet, samt Eva Lundgrens egna försvarsskrifter (länkar till dessa finns på mitt tidigare inlägg i saken) samt tidigare kommentarer och mina svar i detta och mitt tidigare inlägg om saken . Innan du har gjort det besvarar jag inte din kommentar här.
19/12 21:24 at 21:24
Lennart Regebro igen:
Så här skrev du sist i din kommentar på föregående inlägg:
”Genom att komma med osakliga argument istället för sakliga argument ger du kritikerna rätt.”
För tredje gången: Är det det du vill åstadkomma? ”
Så egentligen förstår jag nog inte ens vad du pratar om. Än tycks du anse att jag stödjer EL:s kritiker ”och det vill jag väl inte”, än anser du tydligen att hennes forskning är dålig att den bör utvärderas och kritiseras för det har inte gjorts någon gång, att du själv anser att kritikerna har rätt alltså.
Det skulle underlätta kommunikationen om du bestämde vad du menar och egentligen vill ha sagt och sade just det.
19/12 21:48 at 21:48
KB: ”Lennart på Det progressiva USA (för undvikande av missförstånd): Du har fel i det mesta du skriver här”
Lennart kan ha nog så intressanta synpunkter när det gäller USA. Men när han pratar om den svenska bloggosfären, svensk forskning och liknande så har jag slutat att lyssna faktiskt.
Jag har försökt att få honom att besvara tämligen enkla frågor angående de påståenden han slänger ur sig men har svarar ”- jag förstår inte vad du menar” så efter det skippar jag att debattera (?) med honom.
Man får faktiskt vettigare svar på ett antal nyliberala bloggar.. (det låter konstigt men är sant)
F.ö. känner jag mig tämligen handikappad när det gäller att diskutera EL. Jag har inte läst ”Slagen Dam” men känner att jag bör göra det innan jag ger mig djupare in i debatten.
19/12 23:33 at 23:33
Jinge:
Jag har inte heller läst ”Slagen dam” och försöker föra en helt annan diskussion egentligen – fast det går trögt
20/12 10:47 at 10:47
Han heter Jörgen Hermansson, inte Lennart Hermansson. Och visst har hon blivit granskad, men frågan är hur hårt man kan granska någon när det finns ett stort tryck på sakkunniga att (av politiska skäl) ta fram kvinnor till ledande akademiska poster? Sen ska vi ha i bakhuvudet att mycket av den ”interna granskningen” görs av människor som redan är övertygade om att hennes slutsatser är korrekta (märk till exempel de 14 forskarnas ”försvar” av Lundgren förra veckan; alla är de övertygade om Lundgrens förträfflighet som forskare).
Det märkliga med hela den här debatten är egentligen Lundgrens egna reaktioner. Ja, och även hennes 14 tillskyndares. Det argument de driver är att Hermansson och Mattsson (den förre professor i statsvetenskap; den senare professor i vetenskapsteori och idéhistoria) inte KAN bedöma Lundgrens forskning, då de inte sysslar med samma ämne och samma metodologier som hon.
Menar dessa människor på allvar att Lundgren bara ska granskas av de som redan är övertygade om hennes och hennes forsknings förträfflighet? Försvinner inte det som är hela universitetets grundidé, det kritiska tänkandet?
För övrigt har jag läst en hel del av Lundgrens verk. Det är intressant, uppslagsrikt och kreativt. Men det kan nog inte riktigt klassas som bra forskning i någon strikt mening, och frågan är om det ens är vetenskap. Det är ungefär just detta som granskarna kommer fram till. Att hon visserligen inte fuskat (även om de inte kan vara riktigt säkra då hon ju vägrat lämna ut alla sina källdata), men att hennes forskning är tämligen usel.
20/12 10:52 at 10:52
”Det skulle underlätta kommunikationen om du bestämde vad du menar och egentligen vill ha sagt och sade just det”
Problemet är att du inte förstår att man kan vara feminist och vara för feministisk forskning och samtidigt anse att VISS feministisk forskning är skräp. Du tror att antingen måste man lyssna på och lita på kass forskning som Eva Lungrens, eller så är man anti-feminist.
”Så egentligen förstår jag nog inte ens vad du pratar om.”
En gång till då: När du istället för att besvara kritiken, klagar på ATT och HUR det kritiseras, så säger du att feministisk forskning inte FÅR eller KAN kritiseras.
Därmed avfördar du femnistisk forskning som ovetenskapligt skräp. *Detta är inte bra för den feministiska forskningen.*
20/12 13:57 at 13:57
Jo jag märker det. Men det är ett vanligt fenomen, möter folk på motstånd så sker det en ärendeglidning per automatik. Du får väl vara glad för att du inte pratade om mellanösternkonflikten. Då hade en massa stalkers hoppat på dig..
20/12 16:07 at 16:07
Jag vill bara haka på Lennart här. Jag är väl inte feminist precis, men jag inser problemen med patriarkala strukturer. Och då gör Lundgren med sällskap hela feminismen en rejäl björntjänst genom att inte vara NOGGRANNA, SYSTEMATISKA och INTELLEKTUELLT HEDERLIGA. Ska feminismen röra sig framåt, får de nog snällt ta och rekrytera människor som first and foremost är samhällsforskare, inte ideologer med en personlig agenda.
20/12 16:08 at 16:08
Jinge:
Nej, det finns ormbon som jag försöker akta mig för.
Men nu stack jag näsan i ett annat, och där människor inte vill förstå vad jag skriver utan tolkar in sådant som jag inte säger. Men detta är inte ens ovanligt i vetenskapliga sammanhang så jag borde inte bli förvånad.
20/12 17:11 at 17:11
gummo:
Jag anser istället att det är massmedias antifeministiska kampanj, den som påbörjades av Timbro för snart 15 år sedan och som chefen för Timbro uttryckte sin belåtenhet med i radion för några år sedan, eftersom den fungerat så bra, som är den stora faran för och fienden till feminismen, inte Eva Lundgren et al.
Att ”halshugga” Eva Lundgren är bara att hjälpa antifeministerna att flytta fram sina positioner.
20/12 22:40 at 22:40
Och så kom den obligatoriska Timbro-sammansvärjningen in i debatten. Synd bara att den måste konkurrera med andra sammansvärjningar som ”Timbro skapade rasismen i Sverige”, ”Timbro skapade misären i Sverige” och ”Timbro skapade massinvandringen i Sverige”.
Omständigheterna kring Eva Lundgrens forskning är lättförklarad: ointressant för andra än de redan frälsta, kombinerat med mäktigt beskydd och väldigt politiskt korrekt. Varför ta risken att Forskningsrådet, Aftonbladet eller regeringen bannlyser en genom att kritisera något så perifert?
20/12 23:59 at 23:59
Kerstin:
OK, jag ger upp, du har gett dig fan på att motarbeta feminismen och hävda att feministisk forskning inte är vetenskap.
Då får du väl hävda det då. Du är väl en del av den anti-feministiska konspirationen du hävdar existerar. Jag hade ju tyckt det var bättre om du arbetade FÖR feminism, men om du är är anti-feminist är det väl inget jag kan göra åt.
21/12 01:00 at 01:00
Lennart Regbro:
Det tycks som om det i själva verket handlar om att vi har olika uppfattningar om vilken strategi som feminister ska tillämpa.
Jag tror nämligen inte, till skillnad från dig vad jag förstår, på den där idén att ”om vi bara rensar ut de dåliga bland oss så kommer vi andra att klara oss bättre”.
Dessutom anser jag att alla människor ska behandlas anständigt, alldeles oavsett om man anser att deras åsikter är bra eller dåliga.
21/12 02:34 at 02:34
Gertkvist:
Ja, visst är det förfärligt med Timbros konspirationer och antidemokratiska kampanjer. Jag blev också mäkta upprörd när Timbros dåvarande chef, på en fråga från en journalist i en radioutfrågning för några år sedan, om han tyckte att Timbro hade varit framgångsrik i någon av sina kampanjer, svarade att han ansåg att han var nöjd med deras kampanj mot feminismen eftersom den varit just framgångsrik.
21/12 09:23 at 09:23
Frågan är om han tackar sin egna kampanj mot feminismen, eller om han tackar feminismen för att den är så otroligt klumpig inom vetenskapen? Att de har svårare än de flesta att skilja mellan ideologi och forskningsresultat?
Till och med de gladaste nyliberaler (exempelvis Henrik Jordahl och Niclas Berggren, nationalekonomiska doktorer) är ärliga mot sitt datamaterial. De skulle bevisa att frihandel är bra för ekonomin, men deras datamaterial pekade i rakt motsatt riktning. Vad gör de då? Anpassar resultaten till den egna ideologin? Nej. De redovisar data, och erkänner att just här hade de fel. Även amerikanen Lindert, libertarian, kommer fram till resultat som pekar mot hans förutfattade meningar: stater som har ett gediget omfördelningssystem har minst lika bra ekonomisk utveckling som stater där mer liberal/lågskattepolitik förs.
Jag har ingenting emot feminismens samhällsanalys. Det är dess empiriska forskning som haltar.
21/12 16:53 at 16:53
Kerstin: Det handlar inte om bra eller dåliga människor, eller bra eller dåliga åsikter. Det handlar om bra eller dålig forskning. Dålig forskning kan göras av bra människor med bra åsikter. Forskning är inte lätt.
Genom att förklara att feministik forskning inte får kritiseras, så talar du om att feministisk forskning inte ÄR forskning alls, och alltså bara är skit man kan ignorera.
Du förstör alltså. Du bryter ner, och kastar feministisk forskning på den vetenskapliga skräphögen.
Varför du gör detta går då helt över mitt stackars förstånd. Det är ett jävla sätt iaf, och knappast ett stöd varken feministiska forskare eller Eva Lundgren blir glada av.
21/12 20:41 at 20:41
En gång till då:
JAG HAR ALDRIG SAGT ATT EVA LUNDGREN INTE FÅR KRITISERAS