Så har Eva Lundgrens forskning "utvärderats"
Nu har granskarna, vetenskapsteoretikern Margareta Hallberg och statsvetaren Jörgen Hermansson, kommit med sin rapport om Eva Lundgrens forskning. Den tycks i huvudsak handla om det den inte skulle handla om, nämligen om kvaliteten på Eva Lundgrens forskning.
Följande kan man läsa i utvärderarnas rapport:
Det bör framgå att vårt uppdrag handlar om att pröva Lundgrens trovärdighet som forskare och inte om att granska kvaliteten i hennes forskning. På ett allmänt plan är det enkelt att iaktta en sådan åtskillnad. I det konkreta fallet visar det sig emellertid inte vara så lätt. Som vi tolkar uppdraget och universitetets regelverk kommer vår granskning i själva verket att handla om en grundläggande kvalitetsaspekt i all forskning, nämligen att man som forskare har goda argument för sina påståenden. När det, som i detta fall, handlar om empirisk forskning kommer granskningen i mångt och mycket att kretsa kring frågan om belägg.
Alltså: Vi har fått ett visst uppdrag, men det var svårt så vi gör något annat istället!
De båda utvärderarna kunde sedan uppenbarligen inte komma överens om slutkommentaren varför de skrev varsin. Jörgen Hermansson för bl.a. fram följande reflektioner i sin slutsats:
Hur ska man se på att forskning blir utsatt för detta slags kvasijuridisk granskning? Min bestämda uppfattning är att detta är en synnerligen olycklig lösning. Att börja tala om ohederlighet och fusk, när man uppfattar vissa forskningsresultat som märkliga eller kontroversiella, riskerar att förstöra ett av det mest grundläggande både inom vetenskapen och i den offentliga debatten, nämligen att vi försöker bemöta och kritisera varandra i sak”.
Han skriver också, vilket är ett gott betyg:
Eva Lundgren är otvivelaktigt en idérik och produktiv forskare. Hennes texter utmanar invanda föreställningar och ger öppningar för nya spännande infallsvinklar
Och så här, bl.a., skriver Margareta Hallberg i sina slutsatser:
Den viktigaste slutsatsen vad gäller den kvantitativa studien Slagen dam är att ett av dess mest centrala resultat, tesen om våldets allmängiltighet, inte har stöd i Lundgrens m.fl. egna data.
Med anledning av ovanstående kommentar erinrar jag mig vad opponenten sade på Margarta Hallbergs disputation, och jag citerar ordagrant:
Jag håller med dig om dina slutsatser men jag kan inte se att de följer av din avhandling
(Jodå jag antecknade kommentaren då den var så anmärkningsvärd och en kvinna i publiken reste sig dessutom och påpekade att i och med detta konstaterande borde avhandlingen förstås underkännas, vilket givetvis inte blev fallet.)
Hallbergs avhandling var en enda lång kritik av ett antal feministiska forskare, framför allt av några framstående amerikanska sådana. Hallberg är alltså en, i akademiska sammanhang, välkänd kritiker av feministisk forskning.
Med anledning av detta och av vilka som valdes att utvärdera Eva Lundgren drar jag slutsatsen att en bra kvinnlig forskare är en som stryker det manliga forskaretablissemanget medhårs (alternativt att man gärna får vara en dålig kvinnlig forskare bara man stryker män, eller manliga forskare medhårs). Då behöver man inte ha belägg för det man säger och för de slutsatser man drar, medan en manlig forskare kan kosta på sig att erkänna vikten av feministisk forskning.
När man sedan hör Margareta Hallberg i TV (16/12) hävda att det är viktigt att granska Eva Lundgrens forskning för att den får politiska konsekvenser, då anar man vad förföljelsen av Eva Lundgren handlar om. För en sak är klar, den handlar inte om att peka ut en speciellt dålig forskare.
PS: Gå också in på Jennys webblogg och läs vad hon har att förtälja i saken. Det är en del som kan nyansera bilden.
Tillägg 18/12: Här finner man Eva Lundgrens försvarsskrifter: Del I och Del II.
18/12 10:56 at 10:56
Så eftersom Margareta Hallberg tidigare har kritiserat feministisk forskare så har hon alltså automatiskt fel?
Jaha, ja, då förstår jag.
Det kan inte vara så att Eva Lundbergs forskning helt enkelt *är* undermålig?
18/12 15:22 at 15:22
Nej, det handlar om att kasta sten när man sitter i glashus och om att utvärderarna gjorde vad de inte skulle göra, och det finner jag anmärkningsvärt.
Vetenskaplig granskning och diskussion om de vetenskapliga arbeten som läggs fram försiggår kontinuerligt och ska göra det. Men den ska inte utföras som en vendetta mot en enskild forskare vars framförda hypoteser eller teorier man själv, eller flera människor, ogillar och för att ett famöst TV-program, vars innehåll inte var så helt tillförlitligt, lyckats blåsa upp en folkstorm mot en forskare.
Mobbjustis är alltid otrevligt och det är sådan det handlar om här, inte om normal vetenskaplig granskning av en forskares arbeten.
18/12 15:40 at 15:40
Själv har jag inte läst Slagen Dam men jag kan inte undgå att lägga märke till att de som kritiserar Eva Lundgren inte heller har läst den. Och det är märkligt att samtliga är så snabba att fördöma något man inte läst.
Sedan har det vissa poänger att man tillsätter Margareta Hallberg för att utreda EL forskning..
18/12 16:05 at 16:05
Vilka poänger, att den som kritiserar Eva Lundgren i själva verket använder samma tolkande metoder och inte heller alltid lyckas belägga det hon påstår?
Hur stort kommer massmedia att skriva upp detta faktum?
18/12 18:07 at 18:07
”Nej, det handlar om att kasta sten när man sitter i glashus.”
Att en person under en disputation inte håller med om att slutsatserna följer från grunderna tycker ju inte jag är direkt överväldigande bevis om att Hallbergs forskning är undermålig.
Det känns som undanflykter tycker jag.
18/12 18:12 at 18:12
Jag har inte läst Slagen dam från sida till sida, men jag tycker nog att hon inte är helt fel ute. Jag tycker att det verkar vara lite mobbing inom forskarvärlden, kanske sticker hon ut lite för mycket för att det ska accepteras?
Annica
18/12 19:16 at 19:16
Lennart Regebro:
En opponent på en disputation är satt att JUST granska kvaliteten på avhandlingen, har god tid och betalning för uppgiften och får formodas ha gått igenom den mycket mer noggrant än de flesta andra, så man kan inte avfärda detta som att : ”en person under en disputation inte håller med…”
18/12 19:29 at 19:29
Annica:
Ja, det är helt klart en ren politisk vendetta mot Eva Lundgren och en del i den sedan länge pågående antifeministiska kampanjen. Det hela luktar otroligt illa.
Det är faktiskt så att ingen enda forskare är perfekt och att det alltid finns kritiska synpunkter att framföra mot all forskning, och ingenting är enklare och dummare i forskningssammanhang än att först underkänna ett arbetes utgångspunkter, för att sedan kritisera det utifrån helt andra sådana.
Skulle man ta den här utvärderingen på allvar skulle varenda forskare inom samhällsvetenskaperna förklaras vara usla sådana och hela forskningsområdet läggas ner – och det vet Margareta Hallberg.
18/12 20:54 at 20:54
Kerstin:
Responsen mot kritiken mot Eva Lundgren går allt enligt samma mönster.
Om man håller med henne, så är det för att man vill framhålla att hon har rätt. Om man kritiserar henne, så är det för att man vilja dölja att hon har rätt.
Med andra ord, all kritik tas som bevis för att hon har rätt. Med den utgångspunkten blir allt Eva Lundgren säger helt ofalsifierbart. Det blir omöjligt att visa om hon har rätt eller fel. Ja, det blir omöjligt att ens *diskutera* om hon har rätt eller fel.
Och därmed så straffar man ut Eva Lundbergs forskning som helt ovetenskaplig.
Är du säker på att du vill medverka till det?
18/12 22:35 at 22:35
Jag har läst lejonparten av ”Slagen Dam”. Själva rapportdelen är under 100 sidor, och kan införskaffas via Fritzes.se.
Som debattartikel skulle den kanske fungera – där man kan tycka fritt utan faktagranskning – men som forskningstext är den undermålig, helt enkelt eftersom Lundgren inte problematiserar, och det underlag hon redovisar ger MOTSATT resultat. Vilket även utredarna visar med konkreta exempel.
Inte heller du tycks ju heller ha några invändningar mot kritikens beståndsdelar.
”Problemet” är alltså inte att det är en feministisk text som underkänts, utan att man skall kunna ställa samma krav på en sådan som alla andra texter.
Precis som du skriver, så skrevs ingen gemensam slutkommentar. Å andra sidan var ju båda fullständigt eniga i sågningen av ”Slagen Dam”.
MH:
”Den viktiga slutsatsen vad gäller den kvantitativa studien Slagen dam är att ett av dess mest centrala resultat, tesen om våldets allmängiltighet, inte har stöd i Lundgrens m.fl. egna data.”
”Den analys som leder fram till denna slutsats innehåller dock flera brister, och en reanalys av samma data visar att slutsatsen borde vara den rakt motsatta.”
JH:
”Den viktiga slutsatsen vad gäller Slagen dam är att ett av dess mest centrala resultat, tesen om våldets allmängiltighet, inte har stöd i Lundgrens m.fl. egna data.”
”Den analys som leder fram till denna slutsats innehåller dock flera brister, och en reanalys av samma data visar att slutsatsen borde vara den rakt motsatta.”
”Detta är, vill vi hävda, en mycket allvarlig kritik som vi riktar mot Lundgrens forskning.”
Läs gärna granskningen för mer info:
http://www.samfak.uu.se/rapporter/Granskarnas_rapport.pdf
Ang. omdömet från MH:s egen disputation, hänger ju det i luften, eftersom vi inte vet mer än så. Dessutom kan det vända sig mot en parallell slutsats, inte berör avhandlingen.
När det gäller Lundgren vet vi ju tvärtom att hennes slutsatser direkt motbevisas av hennes egen text. Det är ett faktum som även gör utredarnas personer ointressanta.
Jag har inte sett en lika fundamental sågning av en liknande skrift.
Till råga på allt smittar affären på feministiskt arbete i stort.
Därför undrar jag varför en del är så angelägna om att rädda ”Slagen Dam”!?
19/12 00:38 at 00:38
Lennart Regebro:
Jag har varken hållit med eller kritiserat Eva Lundgren så här långt, och kan inte göra det eftersom jag inte har läst hennes arbeten (bara rapporten och hennes försvar, och jag finner även svagheter i rapporten, som man kan finna i alla vetenskapliga utlåtanden eller rapporter inom samhällsvetenskaperna och humaniora, om man ger sig 17 på att finna sådana).
Jag vänder mig här i huvudsak mot den process som man har utsatt Eva Lundgren för, som liknar mobbjustis. Hennes vetenskapliga arbeten ska granskas och kritiseras på sedvanligt sätt, precis som alla andra forskares, inte på det sätt som skett här, som om hon var en misstänkt brottsling av grövsta slag, och på ett sätt som uppenbarligen strider mot Uppsala universitets regler.
Ska hon dömas ut som usel forskare, ja då ska många huvuden rulla dessutom, en massa manliga huvuden också, för dels är det ett stort antal forskare som godkänt hennes insatser och rekomenderat henne till en professur bl.a. dels har nästan alla forskare någon gång sagt eller skrivit något som inte är invändningsfritt. Det finns nämligen inte en enda forskare som är felfri och som inte från och till dragit lite för stora växlar på det han/hon tycker sig ha upptäckt.
Det är inte ens felfrihet som är vetenskapens mål, utan produktion av nya och fruktbara teorier och ansatser som kan leda vidare och precis detta säger Jörgen Hermansson att Eva Lundgren har presterat, och varför har han mindre rätt än Hallberg?
Anders Engström:
Jag länkar till både utredarnas rapport och till Lundgrens försvarsskrifter i slutet av mitt inlägg och har givetvis läst både rapporten och Eva Lundgrens försvarsskrifter även om jag inte har läst hennes vetenskapliga arbeten.
Nu kan man alltså inte hävda att en forskare är undermålig efter granskning av ett par arbeten, när hon presterat c:a 60 st. (eller om de var ännu fler) och när man inte brytt sig om alla hennes teoretiska arbeten. De kanske inte är bra, jag vet inte, men jag vidhåller att man inte kan döma ut en forskare på de grunder som utredarna tar fram, med mindre än 95% av samtliga samhällsforskare och humanister fördöms av bara farten, inklusive utvärderarna själva, vilket en av dem verkar vara medveten om.
Vad gäller statistiken så kan man förstås hävda att den var felaktig, men det väsentliga Eva Lundgren sade var tydligen att misshandel förekommer i alla samhällsklassen, i slott som i koja. Det har hon faktiskt rätt i och det var något man inte riktigt ville se tidigare. Vad som är värt att notera beror en hel del på omständigheterna, något som även Margareta Hallberg brukar poängtera, i andra sammanhang, där hon anser att all forskning är socialt betingad och måste förstås i sin sociala kontext.
Vad gäller anmärkningen på Hallbergs avhandling så vet jag, och ett stort antal andra personer, vad som sades och avsågs. Den citerade repliken var precis vad den utsäger, ett konstaterade att slutsatserna inte följde av avhandlingen, enligt opponenten. Du väljer själv att tro mig på mitt ord, eller låta bli att göra det. Men du ska betänka att jag nu inte var ensam åhörare på denna disputation. Vi var nog omkring 75 personer, och jag skulle inte riskera min heder genom att ljuga om den här saken. Ingenting vore enklare än att tillbakavisa vad jag säger om jag gjorde det.
Slutligen anar jag en massa konflikter och intrigspel bakom kulisserna här, och att en hel del kan vara något helt annat än vad det verkar vara, något som är vanligt i den akademiska världen, men som de flesta inom denna värld avstår från att avsöja. Den döljer ibland rena intellektuella dynghögar.
19/12 11:41 at 11:41
Kerstin. Jag blir fundersam… Jag har bara följt det här i media, jag vet alltså inget i sak.
Men ändå… om man nu gjort ett helt hönshus av en fjäder, så är ändå fjädern nog för mej att tänka att hur sjutton går det till i forskarvärlden egentligen?
Ska inte saker och ting vara hyfsat underbyggda? Och den kritiken behöver ju inte ha som syfte att välta en hel disciplin överända?
Jag läste lite på Jenny W:s blogg, och jag förstår att genusvetenskapen fått arbeta i motvind. Det låter sorgligt, och typiskt på något sätt.
Själv är jag misstänksam mot akademikervärlden, jag får ibland en tanke om att det är en ankdamm för ryggdunkare, jag tänker på ekonomi t.ex. Och jag har hört talas om intrigspelet. Så jag förstår att många människor passar på att reagera just nu, av olika anledningar, när en del av akademikervärlden blivit ett ”tillåtet byte”.
Det är lågt – men mänskligt.
Det bästa som kan komma ur det här – tänker jag – är att den slutna universitetsvärlden skulle kunna öppnas upp lite för insyn. Universiteten finns för hela samhällets skull – och alla forskare kunde kanske presentera lite om vad de sysslar med, på begriplig svenska, på nätet t.ex, så att det blev lite mer transparent.
Det kan tolkas som att akademiker ser ner på icke-akademiker som inte kan koderna, och där önskar jag en ändrad attityd, mer öppenhet.
Nu har jag själv läst tidningen Genus, när den var gratis, och det var ett gott initiativ. (Kollade just in http://www.genus.gu.se) Fler sådana siter! (Eller finns det redan?)
19/12 14:27 at 14:27
Kerstin:
Du säger att du inte vet om du håller med Eva Lundgren, och du säger att hennes forskning skall granskas på samma sätt som alla annan forskning. Det är helt riktigt, jag håller precis med dig där. Det här är ett viktigt forskningsområde, som måste tas på allvar.
Men samtidigt avfärdar du all kritik mot henne. Du säger ”Ja, det är helt klart en ren politisk vendetta mot Eva Lundgren och en del i den sedan länge pågående antifeministiska kampanjen.”
Här säger du faktiskt att Eva Lundgren har rätt. Du avfärdar kritiken mot henne som en ”anti-feministisk kampanj”. Och därmed ger du inte hennes forskning chansen att kritiseras. Du säger att du inte har läst hennes forskning. Och ändå avfärdar du kritiken mot den som ohederlig och felaktig. Precis som Jennys webblog (som inte verkar acceptera kommentarer ens från andra feminister som jag) så tar du kritiken som bevis på att det finns en anti-feministisk kampanj.
Genom att göra det, så slår du undan benen på feministisk forskning. Du krossar möjligheten för Eva Lundgrens forskning att bli tagen på allvar, genom att avfärda kritiken som del av en konspiration.
Det är bara negativt för feminismen.
Jag måste fråga igen: Är det verkligen det du vill skall hända?
19/12 14:29 at 14:29
Petra:
Naturligtvis ska forskare bygga under sina slutsatser, men nu är ju verkligheten sådan att man ofta kan dra olika slutsatser ur samma material, beroende på utgångspunkter och dessutom är det mänskligt att göra misstag, även i forskarvärlden. Forskare kritiserar ofta varandra och ska göra det, det är kritiken som gör forskningen rationell, och den leder förhoppningsvis till att misstag rättas till.
Men granskarna borde ha nöjt sig med att göra det de skulle göra och kort och gott konstaterat att de inte fann någon ohederlighet i Eva Lundgrens forskning. Om de sedan, av privata eller av vetenskapliga skäl, velat kritisera innehållet i något av hennes verk borde de ha gjort detta i någon vetenskaplig tidskrift, i helt normal ordning.
Som det nu är ges allmänheten, på grund av massmediauppmärksamheten och av hur granskningen kom till, ett intryck att hon har granskats och fällts av något slags vetenskaplig överdomstol, vilket inte är fallet.
19/12 15:40 at 15:40
Lennart Regebro:
Nej, jag säger inte att hon har rätt och kan inte göra det eftersom jag inte har läst hennes arbeten. Jag säger att hon just nu utsätt för en regelvidrig behandling som liknar förföljelse, och att ingen forskare, hur fel den än kan tänkas ha, ska utsättas för sådant.
19/12 16:26 at 16:26
Du ger Eva Lundbergs kritiker rätt. Vill du verkligen det?
Det dom har hänt är att ett TV-program gav uppmärksamhet åt Eva Lundgrens tidigare helt ignorerade forskning. Det innebär att hon får mycket kritik, och att allt kommer samtidigt, och att media uppmärksammar det.
Men det betyder inte att det är en förföljelse.
Jämför med boken ”The Bell Curve” som med hjälp av usel vetenskap försökte förklara att svarta var mer korkade än vita. Den boken blev mycket hårt kritiserad, i media, därför att den hade orsakat uppståndelse. Inte tänker du väl hävda att kritiken av denna rasistiska skräpforskning är en förföljelse?
Att media uppmärksammar kritiken betyder inte att kritiken är fel eller osaklig eller del av en förföljelse. Kritik mot forskning skall vara saklig. Argument mot kritiken måste också vara sakliga. Du försöker att istället för att argumentera emot kritikerna, straffa ut dom som en del av en förföljelse.
Genom att komma med osakliga argument istället för sakliga argument ger du kritikerna rätt.
För tredje gången: Är det det du vill åstadkomma?
01/03 16:09 at 16:09
Läser denna diskussion flera år efter dess aktualitet. Men kommer ihåg mediastormen och den vetenskapsteoretiska inriktning MH blev en del av: vetenskapsteori=forskningspolitik. När Uneståhl i Örebro skulle sågas gick uppdraget till professorn på denna institution. MH har sedan fått sin belöning, ty hon hamnade i Vetenskapsrådet, en samling sällsynt lyhörda för maktens påbud forskare under politisk ledning. Oavsett historien har väl inte de manliga forskarna lyckats sänka vare sig genusfrågor eller genusforskning?