Om en omvänd nazists bekännelse
Har just läst ut boken Fångad av hakkorset. Nazist och soldat i tredje riket (2008), av Bruno Manz, som föddes 1921, i ett Tyskland som fortfarande led stor nöd efter det första världskriget. Det är en bitvis spännande bok, men också obehaglig även om Bruno Manz aldrig var inblandad i, och heller inte skriver om de värsta hemskheter som Hitlers hejdukar sysslade med. Bruno Manz berättar i boken hur han blev nazist, hur han redan som barn och ung såg upp till Hitler som en frälsare och var helt övertygad om Hitlers nästan överjordiska gåvor och ledaregenskaper. |
Bruno Manz växte upp med en djupt antisemitisk far, som han såg upp till och som indoktrinerade honom i antisemitism redan då han var en liten pojke, och fadern gick tidigt med i nazistpartiet, vilket gjorde att Bruno blev övertygad nazist redan i 12-årsåldern. Man kan knappast förvånas över detta med tanke på den uppväxt han fick. Däremot förefaller det även efter genomläsningen av boken, underligt för oss som har facit i hand, att han förblev trogen sin ideologi ända till det bittra slutet. Vad som inte är förvånande är hans beskrivning av hur han så småningom kom till insikt om nazismens i grunden onda väsen, hur smärtsam omvärderingen var för honom. Det är, och det vet alla som någon gång fått sin världsbild söndertrasad, mycket svårt att acceptera tanken att man levt i en vanföreställning under många år, att allt man trott på och hållit heligt bygger på lögner och vilseledande propaganda.
Det egna landet är aldrig angripare
Författaren beskriver något som de flesta av oss inte känner till, på grund av den bild av Hitler och förkrigstidens Tyskland som vi har fått – med den propaganda vi har utsatts för, nämligen hur han blev mycket förbluffad när han första gången konfronterades med påståendet att det var Hitler och Tyskland som började kriget, vilket inte hände förrän kriget var förlorat och över. Han hade ju alltid varit övertygad om att Hitler verkade för fred och att det var motsidan som började och som tvingade Tyskland att försvara sig. De flesta svenskar vet nog inte att detta var precis vad propagandan i Tyskland sade, och att förmodligen majoriteten av tyskarna var övertygade om att det var de som blev lömskt överfallna och attackerade av de allierade.
Man måste tro att det man gör är rätt
Just föreställningen, att man försvarar sitt land mot onda angripare, är nog den vanliga hos de flesta soldater. Vi har i vår tid sett exempel på detta i ett antal intervjuer med amerikanska soldater i Irak, som trots att alla idag, som vill veta, har fullt klart för sig att Irak och Saddam Hussein inte hade något med 9/11 att göra, ändå hävdar att de krigar för att förebygga fler attentat mot amerikanska medborgare, är övertygade om att de försvarar sitt land alltså, och som vägrar att inse att de i själva verket bara är maktens nyttiga idioter i de förras kamp om mer makt och mer rikededomar. De allra flesta av oss är inte så ondsinta att vi klarar av att mörda andra människor bara för att de rikaste i vårt land ska bli ännu rikare, få makt över ännu större områden, kunna lägga beslag på ännu fler naturresurser. Därför måste psykiskt normala människor, som agerar som maktens hyrda mördare eller utför andra inhumana handlingar, skydda sig själva, och rädda sin själsfrid, med myter och lögner som rättfärdigar vad de sysslar med. Inser de vad de egentligen gör när de dödar i ett krig, vilket spel de är pjäser i, då bryter de ihop psykiskt. Idag ger man alltså soldaterna i Irak lugnande/tankedövande preparat (SSRI mm) för att de ska orka fortsätta. I Vietnamkriget tog mängder av soldater narkotika för att stå ut, som jag nämnt i ett tidigare inlägg.
Hur en totalitär stat fostrar ”de nya människor” den vill ha
Det gäller, och det vet alla demoagoger och diktatorer, att indoktrinera de unga, som är mycket mer lättledda än äldre människor med mer livserfarenhet, ja att börja redan med de små barnen. Det gjorde förstås nazisterna också. Bruno Manz gick med i Hitlerjugend redan ett år innan nazisterna tog över makten till och med. Där fick han lära sig hur världen såg ut och vad man skulle kämpa för, inget mindre än ”Frihet”:
I sann nazistisk anda inleddes sången med orden: ”Ja med våra knytnävar ska vi röja väg” och fortsatte sedan genom att yra om ”ungdomens flagga för frihet och bröd”.
”Frihet” var ordet som stod högt i kurs hos nazisterna, särskilt när det användes tillsammans med ordet ”bröd”. I min naivitet trodde jag att denna kombination var själva essensen i den nationalsocialistiska Weltanschaung (världsbilden) omedveten som jag var om det ödesdigra program som denna världsbild i själva verket utgjordes av. Jag vägrade blankt att inse att min egen frihet drastiskt beskurits……
Vid sådana tillfällen framstod Heinos (ledaren i Hitlerjugendgruppen) skräckregemente som en nödvändig men tillfällig prövning i kampen mot den världsomspännande judiska konspirationen. (Sid 71)
Bruno Manz berättar hur de fick en ny rektor direkt efter att nazisterna hade tagit över, en rättrogen. Denne rektor frågade en dag eleverna vilken person som var den störste religionsstiftaren. Han underkände alla svar från eleverna och blev till slut irriterad:
”Det är en ren skam att jag ska behöva berätta svaret för er”, förkunnade han. ”Glöm aldrig bort det här svaret. Den främste religionssgrundaren genom alla tider är Adolf Hitler”. ……
När rektorn lade märke till vår förvirring, lämnade han hastigt klassrummet och när han kom tillbaka viftade han med Hitlers Mein Kampf i handen. ”Här är Fûhrerns trosförklaring”, vrålade han. Och sedan läste han:Wer leben will
Der kämpfe also.
Und wer nicht kämpfen will
In dieser Welt des ewigen Ringens
Verdient das leben nicht.Han som vill leva låt honom slåss.
Och han som inte vill slåss
i denna värld av evig kamp
förtjänar inte att leva. (Sid 85)
Det kan jämföras med socialismens grundtes: Från var och efter förmåga, åt var och en efter behov, vilket är en viss skillnad. Nazismens ideologi handlar om konkurrens mellan småkrypen och om deras obrottsliga lojalitet mot den store ledaren. Socialismens handlar om ett gemensamt strävande och solidarisk hjälp och stöd mellan människorna.
Om sin icke-nazistiske matematiklärare, som han ändå tyckte mycket om och beundrade, skriver författaren:
Han menade väl, men han var bedrövligt dåligt insatt. Han sympatiserade med Weimarrepubliken, men vi var anslutna till Hitler-Jugend. Han representerade det förflutna, vi var framtiden (min kursivering). (Sid 98)
Den frihet som nazisterna åsyftade handlade om friheten att följa sina naturliga biologiska instinkter, som sade att kampen var vad livet handlade om, och att det naturliga var att underkasta sig en stark ledare.
Det är nog ganska naturligt att unga människor faller för dem som lockar med ”frihet”. Begreppet kan dels betyda nästan vad som helst, dels låter det härligt för en ung människa, som under hela sitt liv har längtat efter att slippa mammas och pappas och skolans överhöghet och att kunna få göra som han/hon vill, vara fri alltså.
Så kom kriget – och det tog också slut till slut
Så kom kriget, författaren blev inkallad och efter några år utskickad till Nordkalotten, där han frös och led och var inblandad i ett verkligt hårt slag i norra Finland, som beskrivs målande och utgör ett spännande avsnitt i boken och från vilket endast de med tur undkom med livet i behåll. Han fortfor att tro att kriget skulle vinnas, ända tills det var förlorat och han fortfor att tro på ledaren. Intressant nog tillhörde han dessutom de soldater som fraktades genom Sverige, i den s.k. permitenttrafiken.
Först mot slutet av kriget fick han höra om koncentrationslägren och om massmördandet av zigenare, judar, homosexuella och slaver men han kunde inte, ville inte tro att det verkligen var sant. Så småningom, men först sedan han kom hem efter kriget, tvingades han inse att det var sant och att ompröva allt han tidigare hade trott på. Han beskriver hur hans far däremot envist och ända tills han dog, vägrade att acceptera nazismens brott och att överge sin ideologi.
Berättelsen om hur pass fri från nazism och antisemitism den militära apparat, som han tjänstgjorde i ,var, är intressant. Författaren tycks anse att han själv var bland de få övertygade nazisterna i sitt förband och han menar att han nästan aldrig hörde antisemitiska yttranden under sin tid i armén. Och visst, det var ju trots allt inte så att Hitler hade en majoritet av tyskarna bakom sig. De flesta var nog, då som nu, ganska okunniga och ointresserade av politik, trots den intensiva propaganda de hade utsatts för.
Vad visste tyskarna?
Det har ofta diskuterats vad tyskarna visste. Somliga har hävdat att alla visste men att de flesta inte ville se. Andra har menat att det nog är riktigt att många inte visste. Med tanke på hur mycket dagens människor inte vet om vad som händer i samhället, så tror jag att man måste acceptera tanken att många faktiskt var okunniga om verkligheten i Tyskland under 30-talet och fram tills krigsslutet.
Visst, de visste att man satte judar, zigenare, kommunister och socialdemokrater i koncentrationsläger, men de flesta var nog helt övertygade om att de som sattes i sådana hade begått något brott ”för man sätter ju inte människor i fängelse som är helt oskyldiga”, en inställning som inte är ovanlig idag heller. De flesta, idag som då, litar dessutom på politikerna och på att myndigheterna inte ljuger dem rätt upp i ansiktet och få tror att myndigheter behandlar människor illa, om de inte själva varit med om det, polisbrutalitet exempelvis.
Den systematiska utrotningen av judar och zigenare m.fl. började dessutom inte förrän 1942 då krigslyckan på allvar började vända. Vid det laget var många tyskar vid fronten, som Bruno Manz exempelvis, och visste väldigt lite om vad som hände hemma i Tyskland och de som var kvar hade fullt upp med att klara livhanken, rädda sig under bombräderna, få ihop till livets nödtorft, få tak över huvudet och kunna hålla sig varma, så de orkade nog inte bry sig så mycket om vad som hände i koncentrationslägren. Många tyskar svalt också mot slutet av kriget och ett bra tag efter att det tog slut. Bruno Manz berättar hur hans far var så mager när han kom hem efter krigslutet att hans ansikte såg ut som dödskalle med skinn på.
Det verkar ganska klart att nazisterna från början försökte driva, skrämma judarna ut ur Tyskland, men då stängde alla länder i Europa sina dörrar för dem och tog inte emot dem som ville försöka fly från Tyskland och förföljelsen där. Mot slutet av kriget, då Tyskland de facto led brist på nästan allting så beslutade man, gissar jag, om den ”slutliga lösningen”, att döda koncentrationslägerfångarna istället för att slösa mat på dem och istället för att låta dem långsamt svälta ihjäl. Att man kunde vidta så vidriga åtgärder berodde givetvis på den fruktansvärda inställning man hade till s.k. icke-arier, de underlägsna raserna. Men i samband med detta konstaterande ska vi inte heller glömma att antisemistismen var vida spridd i hela Västvärlden såväl som i dåvarande Sovjet, vid den tiden. Att judarna och zigenarna var underlägsna och bedrägliga ”raser” ansågs lika sant då, som det idag börjar bli sant för väldigt många människor i Västvärlden, att muslimer är farliga och opålitliga. Det fanns de som tjänade på antisemitismen då, det finns de som tjänar på antiislamismen idag.
Hur det gick för Bruno Manz efter kriget
Bruno Manz började studera fysik och matematik, gifte sig, fick barn och emigrerade till USA 1957. Där verkade han som forskare och senare som professor vid ett universitet. På sin ålders höst skriver han så den här boken, om varför han blev nazist och hur det var att vara en sådan, vad han tänkte, trodde och till slut tog avstånd från.
De sista orden i boken är en bön till judarna om förlåtelse.
23/06 09:23 at 09:23
Ja, boken är intressant och kanske säger den en del om en individs tänkande. Jag tror dock att man ska vara försiktig att dra några generella slutsatser om hur den tyska allmänheten tänkte och tyckte utifrån boken.
Jag tror du har fel i din slutsats om att allmänheten i Tyskland inte visste exakt vad som pågick i de östra koncentrationslägren. De visste! Det är jag helt övertygad om.
Har du läst Anderz Harnings böcker ”Asfåglarna” och ”Stålbadet”? Även svenskarna visste. Och om vi visste varför skulle då inte tyskarna veta?
Någon, har glömt vem, sade efter kriget att det efter kriget skulle vara svårt, eller omöjligt, att hitta någon tysk som varit nazist eller sympatiserat med nazismen.
Jag har frågat min tyske granne vad hans föräldrar sysslade med under kriget. Jag får inga tydliga svar. Det närmaste jag kommit är att hans pappa vaktade något staket i närheten av Hamburg. Fan tro´t!
23/06 12:47 at 12:47
Lasse Strömberg:
Jag är inte säker på att de visste precis hur vidrigt det var och kände till det systematiska dödandet. Klart att några visste, och sannolikt även de som bodde i närheten av koncentrationslägren, och som såg dem som drevs på gatorna till straffarbete ex. Men den systematiska utrotningen, gasandet av människor etc. det undrar jag idag om de flesta kände till.
Visst, man ska inte döma utifrån enstaka fall, men det som slog mig när jag läste den här boken, var just att en massa unga män var ute i kriget när det systematiska mördandet började 1942, alltså när allting blev mycket värre i koncentrationslägren. Det kan mycket väl ha inneburit att många av dem inte visste.
Vad gäller allmän vidrighet, sådant som straffarbete, som misshandel gräslig behandling i allmänhet, svältföda, så undrar jag också om folk visste. Jag betvivlar att tyskarna vid den här tiden, var så mycket mer samhällsintresserade och välorienterade om vad som hände bakom fasaden, än svenskar är idag ex.
Hur många svenskar vet och tror att folk misshandlas av polisen, och hur många av dem som vet anser att det är så fel: ”Sätt dem på vatten och bröd, de har ju rena semestern i fängelserna, stryk skulle de ha, etc.” Sådana attityder är vanliga här också, och skulle troligen räcka för att folk inte skulle bry sig, inte skulle ta reda på, eller ens vilja veta mer och alltså förstå HUR illa det var och blev.
Så jag har börjat tänka om lite på den här punkten. Men jag kan ju inte påstå att jag vet hur det var.
Jag tycker att det här är lite en annan fråga än den om vart alla nazister tog vägen efter kriget. Alla tyskar var ju faktiskt inte nazister dessutom.
23/06 16:57 at 16:57
Jag har inte läst boken men tack för tipset. Däremot har jag pratat med åtskiljiga äldre tyskar och mycket av det Bruno tydligen skriver känner jag igen. En del kändemycket väl till koncentrationslägrerna och hur dom användes, andra säger sig ha varit ovetande. Däremot har jag inte träffat någon tysk som inte kände till att det var Tyskland som var angripare. Allt tal om Lebensraum har tydligen Bruno inte tagit in. De som varit med i aktivt i kriget har gärna berättat om tiden i Frankrike, Norge och andra västeuropeiska länderna. Däremot från östfronten var och är det nästan stört omöjligt att få någon information. Kan vara så att dom inte orkar prata om det, kanske allt för traumatiskt. Inte ens de som satt som krigsfångar till långt in på 50-talet Sovjet ville berätta något.
Jag tror vi människor har ett selektivt sätt att ta in och bearbeta information. En del saker kan eller vill vi bara inte ta in och försöka begripa utan håller oss till en sanning som är bekvämare. Av den anledningen tror jag både Lasse och du har rätt angående att tyskarna visste och inte visste. Samma fenomen dök upp när DDR upphörde att existera. Massor av folk visste andra visste inte trots att dom hade samma information.
Att ingen ville kännas vid att ha varit nazist efter kriget är naturligt, ingen vill vara på förlorarsidan. Ju mer sanningar som rullades upp, desto färre nazister blev det.
”Freiheit und Brot” var mottot som nazisterna hade till ”valet” 1936, det verkar ha fastnat väl i Brunos minne. Till sist, citatet av Hitler verkar ha en märklig översättning. Jag tror det borde vara ”Den som vill leva, kämpar också. Och den som inte vill kämpa i denna värld av evig kamp, förtjänar inte att leva.
Förutom de sista orden passar säkerligen citaten in i råkapitalismen, men jag förmodar att Hitler hade ett annat mål med sitt yttrande
24/06 00:49 at 00:49
Larry:
Intressanta synpunkter och jag tror du har helt rätt i att vi minns selektivt, men vi informerar oss också ofta selektivt.
Bruno Manz var alltså väldigt ung när kriget bröt ut. Han var indoktrinerad i antisemitismen och myten om den judiska konspirationen sedan 11-årsåldern, gick med i Hitlerjugend redan annan Hitler kom till makten. När kriget bröt ut gick han med som frivillig. De första åren fick han bara uppgifter i Tyskland, troligen för att han var för ung, bara 17 vad jag förstår, då han lät enrollera sig. Efter några år skickades han så till Petsamoområdet. Hans far, och han själv, läste Der Stürmer, och hans minnen och erfarenheter kan förstås inte helt jämföras med mogna människors erfarenheter och ställningstaganden.
Likafullt så ser jag numer lite mer nyanserat på det där om vad människor visste. Förr så ansåg jag, ganska kompromisslöst, att alla visste, men idag är jag inte alls lika säker på den saken. Vi kan ju bara jämföra med amerikanerna idag, hur omkring 70-80% av dem var helt övertygade om att det var Saddam som låg bakom 9/11, och hur de flesta, inte heller vi, inte hade klart för oss hur tortyren i Irak såg ut, förrän filmer började läcka ut därifrån. Massor av människor i USA tycks fortfarande vara övertygade om att alla som sitter på Guantanamo är farliga terrorister, trots att kanske varenda en är oskyldig och många av dem är köpta av amerikanerna.
I Tyskland hade man inte tillgång till den informationsmängd som vi har idag, och det var ju ingalunda så att myndigheterna skrek ut vad de hade för sig i koncentrationslägren, dessutom kunde det säkert vara farligt att berätta om den saken.
Vad gäller att ingen var nazist efter kriget, så är det som sagt en vanlig reaktion. Visserligen har flera av dem som en gång tillhörde bostavsvänstern i Sverige gjort avbön, men många av dem har hävdat att ”de inte visste”, hur det såg ut i Sovjet, vad Stalin hade gjort, hur det såg ut i Kommunistkina etc. Det är något jag bara inte begriper, för om det var något som min generation informerades om på femtiotalet, så var det om kommunismens i Sovjet ondska och orättfärdiga agerande gentemot oliktänkande etc. Istället för att ”inte veta”, var det nog så att då propagandan mot kommunismen var så intensiv, kom många att reagera med att betrakta vartenda ord om Sovjet och/eller Kina (beroende på bokstavsbeteckning före ideologin) som ren lögn och att kasta ut barnet med badvattnet.
Jag var mycket intresserad av internationell politik redan som ganska ung och hade en far som var mycket intresserad av krigshistoria, en stark kritiker av antisemitismen och övertygad antinazist, liksom kritisk till Sovjets inrikespolitik, så jag lyckades aldrig tro att Sovjet var en rosenröd stat och begrep aldrig dem som gjorde det. Vad gällde Kina ställde jag mig skeptisk, men mest för att Kina på den tiden låg långt borta och vi egentligen visste väldigt lite om landet, för som sagt, informationen var inte lika lätt åtkomlig då som nu. Inte att förglömma dock att indoktrineringen i media och på nätet inte är försumbar idag heller, och att många människor tror på sådan.
Jag blev däremot tämligen indoktrinerad i en liberal ideologi, via DN, som jag är uppfödd med, och kom också att tvingas omvärdera mycket av det jag trodde på då jag började studera statskunskap vid universitetet, med inriktning på internationell politik. Det var faktiskt en plågsam process att tvingas erkänna att mycket som man hade trott på som ung inte var korrekt, som en hel del av indoktrineringen om USA:s agerande efter kriget mm.
”Aktiv okunskap”, kallade *Gunnar Myrdal fenomenet där man bara söker och accepterar den information/de åsikter som stödjer det man redan tror på. Idag är det lätt att ägna sig åt sådan, trots bredden av och möjligheterna till mångsidig information, om man vill ha sådan.
Vad gäller översättningen, som du kritiserar, så tycker jag också den är konstig, men jag citerar ordagrant ur boken, och då kan jag inte ändra översättningen.
25/06 10:17 at 10:17
Den slutliga lösningen beslutades vid Wannsee-konferensen 20 januari 1942. Det var inte nära slutet på kriget, utan tvärtom när Tyskland stod på sin höjdpunkt. Att notera också, att Einsatzkommando upprättades omedelbart med den tyska invasionen av Sovjet, alltså i början på kriget.
Nazisterna förde ett rent ideologiskt krig mot judarna. Till och med i krigets slutskede så prioriterades judetransporter till utrotningslägren framför trupptransporter på järnvägsnätet.
25/06 21:14 at 21:14
G. Tikotzinsky:
Jodå man behärskade sitt största område vid den tiden, men från beslut till ”effektiv” handling, mördandet i industriell skala i koncentrationslägen, tog det nog ett litet tag och från det man började tills dess alla i landet kunde ha känt till (eller borde ha känt till) vad som pågick går det också en tid, i synnerhet under de omständigheter som förelåg i Tyskland då. Så när fler och fler började få veta, eller anade, då hade det vänt och Tysklands läge förändrades därmed och de allierade intensifierade också sina bombbangrepp från 1942. ( http://www.nyheterna.net/kultur_noeje/bombkrigets_offer )
Idag ser vi andra folk som har blinda fläckar, som inte känner till sitt lands verkliga historia, så det där är nog inte så ovanligt.
Och visst har du rätt i att tyskarna förde inte bara ett ideologiskt utan ett regelrätt krig mot judarna, som slutade i ett utotningskrig. Men den industriellt genomförda utrotningen påbörjades inte förrän 1942. Med tanke på att Hitler hade fördrivning av judar som sin målsättning redan från början, så dröjde det alltså ett bra tag innan man tog till detta radikala grepp. Att det beslutades då de styrande ansåg sig som mäktigast, hade störst områden ockuperade, innebar ju inte att människor i Tyskland fick veta något just då. Det annonserades inte ut vad man tänkte sig att göra.
Jag vill sedan gärna ha dina källor till påståendet att man prioriterade judetransporterna före trupptransporter. Att man lade ner stora resurser och mycket energi på det förra ända in i det sista är ju klart, men missade man trupptransporter pga av dessa andra transporter? Hur många missade man i så fall?
28/06 22:50 at 22:50
”Mot slutet av kriget, då Tyskland de facto led brist på nästan allting så beslutade man, gissar jag, om den “slutliga lösningen”, att döda koncentrationslägerfångarna istället för att slösa mat på dem och istället för att låta dem långsamt svälta ihjäl.” (Kerstin, ovan)
Du gissade sålunda fel. Beslutet kom i januari 1942, eller ännu tidigare då Wannsee-konferensen hölls på den administrativa nivån, inte den politiska beslutsnivån. Och som du själv skrev i föregående kommentar, så hade den slutliga lösningen ingenting med matransoner att göra, utan med ideologi.
RE järnvägar – Originaldokument finns på Yad VaShem, men personligen har jag inte tillgång till dem. Uppgiften kommer från det utställda materialet. Läs vilken bok som helst som handlar om metodiken och logistiken bakom Förintelsen. Beakta följande:
1. Under antagandet av full kapacitetsutnyttjande mot slutet av kriget då järnvägsnätet var ganska sönderbombat, så var VARJE transport av judar till gaskammare på bekostnad av trupp- eller materielltransporter.
2. SS hade förtur till järnvägsnätet, framför Wehrmacht. Visserligen deltog SS med stridande förband, men mycket av SS kapacitetsutnyttjande var för att transportera judar. Wehrmacht fick snällt vänta.
Också värt att notera Aktion T4 som började 1939, och kan ses som den första industriella massavrättningen. En annan tolkning är gasbussarna från 1941.
29/06 01:34 at 01:34
G. Tikotzinsky:
Vad gäller varför man beslutade om ”die Endlösung”, så har du nog rätt och min gissning var inte genomtänkt. Jag får ge mig på den punkten.
Men fortfarande tror jag numer att ganska många tyskar inte visste och/eller inte förstod vad som pågick och hur illa det var. Något så vidrigt har man faktiskt svårt att föreställa sig. Berättade någon för mig att Sverige gjorde något sådant, så skulle jag inte heller tro på det i första taget. Precis den reaktionen är normal och vi ser den även idag, på andra ställen i världen.
Att ”få höra” är faktiskt inte detsamma som ”att veta”.
T-4 programmet handlade dessutom inte specifik om att utrota judar, utan om att döda sjuka sjuka och utvecklingsstörda tyskar, vilket från början inte hade mycket med nazismen att göra, om jag inte är felunderrättad. Sedan använde man en del av det som utprovats under detta program i mördandet av judar, zigenare (romer) och andra. Så årtalet 1939, som inte ens tycks stämma med när man började döda sjuka tyskar, är irrelevant här.
29/06 09:21 at 09:21
Kerstin,
Om tyska civila visste eller inte visste har jag inte diskuterat. Min åsikt, som inte är empiriskt baserad, är att de flesta varken visste eller var intresserade av att veta var judarna tog vägen. De judiska grannarna bara försvann – hm, undrar vart de åkte nånstans? Sedan gick livet vidare, och barnen hittade nya lek-kamrater. Mina farföräldrar lyckades fly till Sverige, men för grannarna var de säkert lika mycket försvunna som övriga släkten som hamnade i Treblinka.
I västeuropa fungerade den tyska bluffen både på judarna och troligtvis också på de civila kristna. Judarna ”deporterades” österut. Till vad visste ingen, men sådant har ju hänt många gånger under judarnas historia i Europa. Vad gäller vetskapen i Polen och Sovjet, så hänvisar jag till ögonvittnesskildringarna i Claude Lanzmanns film Shoah (1985).
Första bruket av gaskammare för massavrättning var 1939. Även om det gällde Aktion T4 så är det legitimt att ta året som början på *industriellt* folkmord. Som jag redan skrivit så är en annan tolkning av historien att industriellt folkmord började på östfronten när SS ersatte Einsatzgruppen kulspruteplutoner med gasbussar. Och en tredje tolkning är att industriellt folkmord började efter Wannsee konferensen när fasta gaskammare byggdes i koncentrationslägren och den logistiska operationen round-up – transportation – gassing – incineration sattes igång.
29/06 13:38 at 13:38
G. Tikotzinsky skriver:
Första bruket av gaskammare för massavrättning var 1939. Även om det gällde Aktion T4 så är det legitimt att ta året som början på *industriellt* folkmord
Jodå, det kan vi visst göra, men då började folkmordet med mord på ”undermåliga” tyskar, inte på judar. De läkare som utvecklade metoder att döda människor på mentalsjukhusen hade från början inte just judarna i åtanke. Det ville rensa den tyska folkstammen från icke livsdugliga människor, sådana som de ansåg hotade den friska tyska folkstammen och för att de där människorna kostade för mycket. Bakom deras agerande låg samma föreställningar som dem som i Sverige resulterade i steriliseringarna av människor som ansågs hota den svenska folkstammen, och de var i huvudsak svenskar.
Så vill du hävda att tyskarna påbörjade ett folkmord på sig själva också, så kan jag hålla jag med.