Det måste vara idioter som skriver programöversättningar
Nu är jag arg som ett bi så nu ska jag bryta mot mina bloggregler och kalla dem som är idioter för just idioter.
Det måste vara rena idioter som skriver dataprogramtexter och manualer till dataprogram, eller kanske är det gubbar lite högre upp i datorvärldens hierarkier som är superidioter, eftersom de anställer idioter att skriva dataprogramtexter (fast om jag skulle lyda min dator skulle jag förstås skriva ”data program texter”) och manualer.
Här har Telia just förklarat för mig, via ett mail, att för att jag ska kunna skicka mail framöver måste jag ändra en del inställningar i mitt mailkonto. För hjälp kan man gå in på Telias hemsida och se hur man ska skriva in dessa nya inställningar. Då gör man det, för man vill ju gärna kunna skicka mail. Men där finns ingen anvisning för hur man beter sig om man använder en i Mac med system OS9, för så gamla datorer har ingen människa (utom jag, även om jag har en nyare också). Så exempeldialogrutorna ser förstås inte ut som dialogrutorna i min Mac och företeelserna kallas inte samma saker, mer än i undantagsfall, i exempeldialogrutorna på Teliasidan och i dialogrutorna i min dator. Men med lite fantasi och trial and error så lyckas vi, maken och jag, lista ut var vi ska ändra och så ändrar vi.
Gott så, tror jag, bara för att några dagar senare finna att jag inte längre kan skicka några mail, alltså det som Telia hotade att utsätta mig för om jag inte vidtog de åtgärder som man rekommenderat. Jag kan ta emot mail, men kan inte skicka några. Då låter jag undslippa mig några väl valda ord som ”ack huru världen sammansvärjer sig mot mig” och liknande kraftuttryck. Det hjälper förstås inte. Så då bestämmer jag mig för att Telia kanske inte accepterar mitt gamla OS9-system och att jag nu måste gå över till att ta emot och skicka mina mail från min nyare Mac, som har system OSX. Vad finner jag? Jo förstås att allting ser annorlunda ut i den nya datorn (vilket var skälet till att jag inte har iddats gå över till den tidigare, vad gällde mailen) och dessutom att det inte finns någon bra hjälp att få för den heller på Telias hemsida. Men vi försöker i alla fall, och ändrar det som vi tror ska ändras.
Tror fortfarande alltså, för nu är datorvärlden så ovist ordnad att de som jobbar i denna värld struntar i språket totalt. Det vet inte ens vad ett språk är och än mindre vad det ska användas till. Datorvärlden måste dessutom vara universums mest kundovänliga, för att inte säga kundfientliga bransch.
Det där att mänskligheten, till skillnad från andra djurarter, har utvecklat ett verbalt kommunikationssystem för att kunna utbyta tankar och överföra information och kunskaper, det har gått datorvärldens invånare totalt förbi. I den världen tycker man inte att det är så noga vad man kallar saker och ting. Än kan man kalla något för det ena än för det andra. Bara att tänka sig hur det skulle fungera om vi även till vardags hade denna slarviga och nonchalanta inställning till språk.
Värdinnan säger till gästerna:
– Varsågoda och sätt er under skorstenen.
Gästerna tittar sig omkring och ser ingen skorsten i köket, men ett par stolar. De undrar om värdinnan inte menar stolarna, varvid hon påpekar, lite nonchalant, att det kan man ju också kalla dem om man vill.
– Men vi ska väl inte sätta oss under stolarna utan på stolarna?
– Under eller på, det är väl inte så noga.
– Nej vi säljer allt, bara det inte kostar pengar.
-????
– Ja alltså, det går ju att inte spola radion utan att först skriva adressen.
Tänk er situationen där en säkring till bilen kallas ”säkring” på årsmodell 2004, ”inslutare” på årsmodell 2005 och ”felhindrare” på årsmodell 2006.
Tänk er tågbiljettförsäljaren som ger er en biljett till Korpilombolo när ni beställt en till Stockholm – för det är väl inte så noga. Han får ju betalt för att sälja biljetter, inte för att kunden ska komma dit han vill.
Alltså, språket ska underlätta kommunikation och informationsöverföring mellan människor, inte försvåra eller omöjliggöra sådant. Om vi beslutar oss för att inte längre agera i enlighet med denna mycket förnuftiga pricinp, ja just den princip som möjliggjort utvecklingen av vår teknologi ex. kan vi lika gärna börja grymta till varandra som grisar istället för att tala med varandra. Det är väl det man gör i datorvärlden förresten. Varför kalla något som handlar om att bekräfta identitet för att ”bekräfta identitet” när man kan kalla det ”autentisera” eller ännu värre ”autentisitera”.
Om man skulle räkna samman all den tid människor jorden runt lägger ner för att förstå och komma tillrätta med datorer vars manualspråk är hopplösa mishmash och satte en timkostnad på tiden så skulle man inse hur ofantligt dyra, alltså ineffektiva, datorerna är, i jämförelse med vad man tror att det är. All denna onödiga tisspillan måste vara den moderna världens största slöseri.
Renhållningsbolaget i Borås hängde en tid skyltar i bussarna i staden där man förklarade att ”Vi jobbar mot en bättre miljö”. Min generation, som förstått att språket ska förenkla kommunikation har alltid jobbat ”för” sådant vi vill uppnå eller gillar och ”mot” sådant vi inte vill ha eller ogillar. Det har varit så lätt att förstå vad som är det ena och det andra om man använt olika prepositioner (fast ”prepositioner” finns, betecknande nog, inte i datorvärlden, för ordet dekoreras omedelbart med ett rött understreck av datorn) i dessa klart olika fall. Så jag undrar fortfarande vad renhållningsbolaget i Borås sysslade med.
Ja alltså, jag kan numer ta emot mail på min nyare Mac, men inte skicka några mail på den heller.
Och till råga på allt har vi, som Ludvig Rasmusson påpekade i en trailer på TV, Europas barnsligaste regering, den där som bestämt att den ska göra om svenska språket.
12/05 00:54 at 00:54
Hej, du ser säkert epostadressen jag fyllde i. Jag är ingen expert på OS9 men jag har konfigurerat en del mailprogram, så om du mailar mig så kan vi säkert klura ut det där tillsammans. Eftersom det är den utgående posten som strular men inte den inkommande så är det förmodligen dina SMTP-inställningar som inte fungerar.
12/05 02:02 at 02:02
André L:
Jättehyggligt av dig, och hjälp behöver jag verkligen. Men det var ju det där med mejla – jag kan ju inte skicka mejl.
Försökte göra det via mitt webbhotell ikväll, där jag har fler mejladresser, men tji, där fungerade inte mina gamla inloggningsuppgifter så jag kom inte in. Där har man också ändrat systemet.
Telefon finns förstås, och den fungerar – tror jag Du kan ju mejla mig ditt tel.nr om du har lust att hjälpa mig/tel, så ringer jag upp dig i morgon eftermiddag, eller om du skriver när det passar dig. Mejla till ”Webmaster”, står nederst på bloggen.
Sedan kan jag mejla från mannens dator förstås. Han har PC, så han fick ordning på sina ändringar och kan skicka mejl. Men jag går inte in i hans dator när han inte är hemma, och då blir det först ikväll efter arbetstid. Lättare på telefon dock.
Börjar undra förresten om de där ändringarna har med kontrollen av oss att göra, att allt vi skriver ska lagras på ett effektivare sätt?
PS: Förresten kan jag tala om att maken kan logga in på Telias server och läsa sina mejl, bra om man är bortrest ex. Men det går inte från Mac för Telia behagar inte bry sig om Mac-ägare. Trodde tidigare att det handlade om att datorn var för gammal bara, men eftersom det inte fungerar med min nyare dator med OSX heller, så börjar jag misstänka att det faktiskt är Mac i allmänhet som man inte ids bry sig om på Telia. I så fall blir jag urarg för jag har nämligen inga andra möjligheter till bredand än via Telia där jag bor.
12/05 10:03 at 10:03
Hej igen.
Så korkat av mig, får skylla på att det var sent.
Är tyvärr upptagen i eftermiddag/kväll.
Det kan vara bra att ha en reservmailadress, gärna webbmail. Gmail (http://www.gmail.com) är min favorit. Det kan du, relativt lätt, ställa in så att det hämtar dina teliamail. Kör du fast helt så kanske det är en sista utväg? Du kan även skicka mail därifrån med exempelvis din teliamail som avsändare.
En annan fördel är att man kommer åt sin webbmail var man än är. Gmail har till och med en klient för mobilen (om mobilen har java-stöd).
12/05 10:41 at 10:41
Som utvecklare i ovan skällda bransch så kan jag säga att du inte är ensam om ditt problem.
Det är förstås inte så att man hittar på slumpmässiga ord för olika saker dock – problemet är väl oftast dock att operativsystemen är gjorda på engelska och sedan översatta – av olika personer/bolag för olika versioner.
De engelska varianterna, som jag iaf föredrarm brukar vara mkt mer konsekventa !
Sen har du helt rätt i att många företag, b.l.a. telia, ComHem mfl – i stort sett bara tror att dom har Windowsanvändare – i ngt enstaka fall har dom en hjälpsida för Mac – en version iaf.
Själv kör jag både Windows XP och Mac OSX (äldre version) – men jag brukar förstås av naturliga skäl lyckas klura ut inställningarna iaf
Vad säger Telias kundtjänst då ? Är dom lika inkompetenta som kundtjänster brukar vara nuförtiden – det eenda dom brukar kunan gära är att följa deras egna webguider – för de system som stöädjs !”!?!#?- annars borde dom kunna lotsa dig fram till rätt inställningar !
/K
12/05 10:44 at 10:44
Kan berätta för dig att du inte är ensam och att det inte är ett isolerat svenskt fenomen. Jag har länge trott att det inte kunde finnas en sämre ISP än Telia men nu har jag hittat en i ”Telekom Austria.” De har köpt upp min tidigare provider och stängt av allting därifrån (!). Förutom problem av det slag som du berättar om kan jag nämna att jag fått åtta (8!) olika usernames och ”lösenord” för deras olika tjänster. Det gör naturligtvis att jag måste skriva upp allt detta i en textfil som jag kan kopiera från och sedan ”klistra” in. Den filen är ju lätt tillgänglig för alla intresserade. Fin säkerhet.
Antingen är företagen helt ointresserade av sina kunder eller -mera troligt-man har infen som helst aning om vad en normalanvändare behöver.
12/05 13:45 at 13:45
André:
Jo, jag trodde att jag hade en webmail på mitt webbhotell, men som sagt, där fungerade inte mina gamla inloggningsuppgifter. Och vad 17, hur många mailadresser ska man ha för att kunna skicka mail?
Klas:
Jo tack, jag vet att det handlar om översättningar (står liksom i överskriften på inlägget) men det finns ju datorer, så att åtminstone översättare i samma företag kunde använda ordlistor så att de använder samma ord för samma fenomen. Det skulle spara massor av tid för troligen miljarder människor.
Jag gissar att det handlar om 22-åringar som inte ens är lysande vad gäller att behandla svenska språket, och så ids de inte anstränga sig utan drar till med första bästa ord som de tror är rätt, eller begripligt. Det där kunde ursäktas de första fem åren med persondatorer, men nu har vi haft dem allmänt i snart 15 år. De värsta barnsjukdomarna på det här området borde vara övergångna vid det här laget.
Har inte ringt Telias kundtjänst. Telias telefoner brukar ju aldrig gå att komma fram på och dessutom ska man ha en hel dag på sig, för väntetiderna
Bengt O:
Som jag skriver, måste vara universums mest kundfientliga bransch det här.
Jag hade tidigare min uppkoppling genom ett ganska bra företag, som såldes till amerikanerna (det är därför vi fortfarande går under beteckningen ”demokrati” har jag kommit på dessutom). Sen började det trassla och trassla och trassla. När vi flyttade var vi ändå tvingade att använda oss av Telia, som är de enda att erbjuda bredband just där vi bor.
Det här är ynkligt när man numer är nästan totalt beroende av nätet, för alla samhällsserviceområden ex.
12/05 14:20 at 14:20
Jag såg det sedan vi en omläsning att det faktiskt stod just översättning – men det är ju samma bransch som bör vara ansvarig för det iof
”Det här är ynkligt när man numer är nästan totalt beroende av nätet, för alla samhällsserviceområden ex.”
Ja internet är lika viktigt som telefon nuförtiden – synd att inte myndigheter och många ”vanliga” fattat det ännu.
Ta bara det där med ”avstängninslagarna” för fildelgning som fransmännen försöker få in.
Alltså avstängning ifrån internet pga MISSTANKE om fildelning utan domstolsprövning !??
Hur skall jag då betala räkningar, maila, begära sjukersättning, boka tider osv osv !?!
Ang ditt problem.
Jag tycker faktiskt du skall prova att ringa Telia iaf – men som sagt: Nuförtiden outsourcar man ju kundtjänsten och anställer folk som har mer till uppgift att sälja extratjänster än att begripa tekniken – så dom brukar alltför ofta inte kunna mer än vad man kan läsa ut på hemsidan
Vore kanske en affärside av ngt företag att faktiskt satsa på kundtjänst och kringtjänster för att underlätta för folk som inte har tid/kunskap själva- och kanske då ta lite mer betalat…
/K
12/05 17:57 at 17:57
Hahaha jag gapskrattar igenkännande när jag läser ditt inlägg!
12/05 21:36 at 21:36
Kul inlägg! Jag känner igen mig. En gång försökte jag hjälpa min granne att förstå sig på en videobruksanvisning. Det var helt omöjligt. Den var antingen översatt av en dator, men troligare av någon japansk ungdom som läst svenska på fritiden.
Däremot vill jag lägga in protest mot din beskrivning av Telia. När jag fick bredband fick jag en ypperlig anvisning av Telia. Följde den och det funkade direkt. Den beskrev flera windowsversioner och dito Mac.
De gånger jag ringt till Telias support har jag alltid blivit väl bemött och de har alltid hjälp mig så att jag fått hjälp att förstå vad jag skulle göra eller ställa in för att få saker och ting att fungera.
Din beskrivning av språkproblemet är mycket träffande. Det räddade den här dagen!
13/05 01:29 at 01:29
Klas:
Jo, vi diskuterade just det där om att stänga av internet för folk och konstaterade att den stackare som råkar ut för detta inte kommer att kunna leva ett normalt liv, skyldig eller inte skyldig till nerladdning. Men jag antar att man inte har kommit lika långt i nerläggning av banker och i att lägga ut alltmer samhällsservice på nätet nere i resten av Europa, men framför allt kanske vi kan anta att de som bestämmer har andra som fixar sånt där som att betala räkningar, ordna med deklarationer och så.
Å andra sidan, beslutade de inte till slut att folk inte fick stängas av utan domstolsutlåtande?
Larry:
Kul när andra skrattar åt ens olycka :-).
Lasse Strömberg:
Så fiffigt att det finns sidor med anvisningar även för Mac på Telias hemsida. Jag har aldrig lyckats hitta någon sådan. I min gamla dator (med OS9) kom jag överhuvudtaget inte in på några väsentliga sidor på Telia tidigare. Det gör jag nu, från min nya dator, men inte hittade jag någon sida där jag fick hjälp att ändra de där uppgifterna korrekt i mina Macar. Får väl titta efter några gånger till.
I annat fall finner jag det också vara dags att kontakta Telias support. Det är bara det att jag, till skillnad från dig Lasse, har erfarenheten att Telia inte vet vad en telefon är. I varje fall vet man inte att en levande människa kan svara i en sådan. De verkar, enligt min erfarenhet, numer tro att det bara går att ha automatiska tjänster via telefonen. Och vissa tjänster fixar de enkelt och smidigt, så lite rätt har du i alla fall :-).
Men lovar, jag ska försöka ringa Telia support (eller vad det kan heta den här veckan) i morgon. Idag har jag inte varit hemma.
13/05 09:44 at 09:44
Här finsn det iaf guider för både
Apple Mail (Mac OS X Leopard)
och
Apple Mail (Mac OS X Tiger)
http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/konfig_epost/konfig_epost.page
/K
13/05 17:28 at 17:28
Klas:
Många tack, jag kom in på sidan och finner faktiskt hjälp även för Mac-ägare. förutsatt att de har OSX, och det har jag också, så då ska det kanske fixa sig. Vore kul att kunna svara på och skicka mejl igen :-).
14/05 14:33 at 14:33
Vet inte om den här infon kan hjälpa dig. Borde inte bara gälla pc. Telias (utgående) smtp-servrar heter mailout.telia.com och smtprelay1.telia.com
http://www.netland.se/support/faq/port25.asp
Hur fungerar det om du registrerar ett helt nytt webb-mailkonto, t ex hos Yahoo? Borde inte vara några problem där att skicka mail. Dessutom får du obegränsat utrymme.
Jag har själv nyligen haft ett litet datorhaveri (trasig hårddisk) och har inte kommit ikapp ännu med alla programnedladdningar och inställningar. Vid några tillfällen hade jag lust att slänga ut hela datorn genom fönstret.
14/05 14:55 at 14:55
Hannelore:
Jodå, maken föreslog ett Yaho-konto. Men det var väl 17 om jag inte skulle få ordning på mitt ordinarie konto. Nu har jag ju fått en länk till en Teliasida ( kommentarl 11 ovan,förstår inte varför vi inte hittade den) med anvisningar för Mac, så jag ska ta itu med det där igen, har bara inte orkat hittills :-(.
Man ska ju inte ropa hej, men det där med datorhaverier känner jag väl till – från makens PC:n. Mina Macar däremot, har aldrig havererat (peppar peppar). De är pålitligare än PC:n och det är väl ett av skälen till att jag håller fast vid dem, vid sidan om att bildbehandling är mycket enklare och effektivare med Mac – fortfarande. Nu börjar tom maken tala om att skaffa sig en Mac när han går i pension och inte har nytta av att ha samma system hemma som på jobbet. Han som varit negativ till mina datorer tidigare. Det är aldrig för sent att ta sitt förnuft tillfånga :-).
14/05 15:29 at 15:29
Det var inte åt din olycka jag gapskrattade. Det var ditt fyndiga och roliga sätt att beskriva problemet på som var det roliga
14/05 21:32 at 21:32
Klas!
Underbara människa
Tack för länken, nu klarade jag det- och kan mejla igen.
Sååå tacksam.
14/05 21:35 at 21:35
Larry:
Jag förstod att du inte skrattade åt min olycka – därav smileyn efter min kommentar :-).