Bilprovningen – att privatisera till varje pris
I en avslutande kommentar till mitt blogginlägg ”Svensk Bilprovningscirkus” skrev jag så här: ”Det kommer att bli intressant att följa det ekonomiska trixande som kommer att behöva tillgripas för att få någon att ta över Besiktningskluster 2.”(1) Och trixigt blev det. Häng med här:
På en extra bolagsstämma den 27 januari 2012 genomdrev Bilprovningens huvudägare (staten, d.v.s. regeringen) att besiktningsstationerna skulle delas upp i tre grupper, varav två skulle säljas till högstbjudande (2). De besiktningsanläggningar som skulle säljas placerades i två dotterbolag, Besiktningskluster 1 AB och Besiktningskluster 2 AB. Fastighetsbeståndet (byggnaderna med tomtmark) skulle emellertid säljas separat ”för att uppnå största möjliga värde vid transaktionen”. Transaktionerna skulle slutföras under 2012.
I november 2012 såldes Besiktningskluster 1 till ett företag som heter Opus Group AB. På avbetalning, eftersom köparen inte kunde skaffa fram tillräckligt med kontanter. I samma veva såldes fastigheterna till ett fastighetsbolag, Söderport Fastigheter AB. Rest-Bilprovningen besiktar alltså numera i hyrda lokaler.
Men besiktningskluster 2 AB lyckades man inte sälja. Det fick vi veta i ett pressmeddelande för några dagar sedan (25 januari) med rubriken: ”Bilprovningens ägare delar upp bolaget mellan sig”. Det var ju så att AB Svensk Bilprovning skapades som ett halvstatligt företag, där staten hade 52 % av aktierna och resten ägdes av åtta branschorganisationer, försäkringsbolag och automobilklubbar.
Nu har man gjort så, att dessa ”minoritetsägare” har bildat ett holdingbolag, FBYB Holding AB, som ska ta över Besiktningskluster 2 den 18 mars(3). Men själva besiktningsverksamheten ska skötas av ett investmentbolag som heter Volati, och marknadsföras under namnet Besikta Bilprovning. Volati, som inte sysslat med varken fordon eller besiktning tidigare, har fått en option på att överta hela FBYB Holding 2015. En kommentar till det hela från Volati är upplysande: ”Transaktionen är ovanlig i det avseendet att verksamheten säljs utan huvudkontor, ledning och administration”. Tack för varningen. Vi som är (var) potentiella kunder har anledning att hålla oss från Besikta Bilprovning, åtminstone tills ledningen om några år har skaffat sig en smula erfarenhet av branschen.
Besiktningskluster 2 har alltså inte sålts, eftersom Bilprovningen eller staten inte har fått några pengar för det. Med den konstruktion man valt ska i stället en del av Bilprovningens kassa lämnas över till det nya holdingbolaget. Man skulle kunna säga att staten köper ut sin del av det samägda bolaget, och det kostar, utöver 56 besiktningsstationer, cirka 48 % av de likvida tillgångarna. Vad kommer det privata företaget FBYB Holding att använda dessa pengar till? Dela ut till aktieägarna eller skänka till Volati?
Jag kan inte låta bli att ge Finansdepartementet och Bilprovningen en eloge för den utomordentliga kreativitet de visat när det gäller privatisering av en gemensamt ägd verksamhet. Men hur var det, skulle inte försäljningarna av statliga bolag inbringa pengar för att betala av på statsskulden? I fallet Bilprovningen kan det inte bli mycket pengar över, efter alla kostnader för jurister och ekonomikonsulter som de olika om- och nybildningarna av bolag måste ha fört med sig.
Tillägg 28/1 2013 kl- 14.20
Om de likvida tillgångarna
Nu har jag räknat lite på hur mycket pengar (=likvida tillgångar) som FBYB Holding kommer att överta när AB Svensk bilprovning delas upp. Bolaget har före styckningen den summa som Söderport Fastigheter betalade för fastigheterna, 470 miljoner, samt de 205 miljoner som Opus Group betalade kontant för Besiktningskluster 1. FBYB Holding ska ha 48 procent av detta, vilket blir cirka 335 miljoner kronor. En rejäl summa. De kanske bestämmer sig för att dela ut pengarna som en liten bonus till de anställda? Om de har 500 anställda blir det 670 000 per person. Inte så illa.
Men jag gissar att de 335 miljonerna kommer att skänkas till bolaget Volati, för att täcka de kostnader de haft för sin brandkårsutryckning och de avvecklingskostnader de kommer att få när de mindre lönsamma stationerna så småningom ska stängas.
Fast egentligen borde alla 675 miljonerna i likvida medel delas ut till skattebetalarna och de bilägare som via besiktningsavgifterna sett till att Bilprovningen gått med vinst alla dessa år, och kunnat samla på sig det realkapital som nu realiseras. Men detta kommer inte att ske. Det kan vi vara säkra på.
/Dan Gmark
Länkar:
1) Svensk Bilprovningscirkus, Motvallsbloggen 29/12 2012
2) Två tredjedelar av Bilprovningen säljs till högstbjudande, pressmeddelande från Bilprovningen 20 december 2011
3) Ägarna delar Bilprovningen, Transportnet.se 25/1 2013
4) Hemsida Volati AB, januari 2013
5) Besikta Bilprovning, Volatis hemsida, januari 2013
28/01 09:47 at 09:47
Makalöst! Tack för informationen, man upphör aldrig att förvånas över vad ideologi kan ställa till med.
28/01 14:02 at 14:02
Ja, det är mycket man kan hitta när man börjar gräva i vad högerregeringen sysslar med. Ändå har jag en känsla av att jag bara har skrapat på ytan. En journalist som har möjlighet att ringa upp folk och ställa dem mot väggen skulle få ihop en riktigt saftig historia.
28/01 19:06 at 19:06
Ja, hanteringen kring bilprovningen är minst sagt skum. Tyvärr finns det inga sådana journalister såvitt jag vet, vet inte om det finns någon som ens går så långt som du. Mycket intressant.
28/01 19:17 at 19:17
Finland har redan privatiserat sin bilprovning. Från att ha legat på ungefär samma prisnivå för en bilbesiktning som i Sverige när finska staten ägde bilprovningen, har nu kostnaden för en bilbesiktningen skenat till ungefär 900 kronor i svenska pengar.
28/01 19:21 at 19:21
Alexander;
Mer valfrihet och effektivare, som borde innebära ”billigare” sades det väl om privatiseringarna – eller?
28/01 22:05 at 22:05
Martin:
Det är nog så att inga etablerade media är intresserade. De som har något att säga till om på en redaktion, på tidningar eller TV kommer aldrig i kontakt med Bilprovningen. De kör inte så gamla bilar.
28/01 22:11 at 22:11
Alexander och Kerstin:
Just nu råder det överetablering av bilprovningsanläggningar. Utom de som hörde till gamla Bilprovningen finns Dekra med 17 stationer, Carspect med omkring 20, och så finns det ett par småföretag. Alltså ett 40-tal fler än för ett par år sedan. De nya har för att slå sig in på marknaden börjat med drop-in-besiktning, vilket tvingat Bilprovningen att göra samma sak. Tillsammans leder detta till sämre resursutnyttjande och högre kostnader.
Jag spår också att man ganska snart måste inrätta ett nytt statligt verk för att kontrollera denna vildvuxna marknad. Denna Bilbesiktningsinspektionsstyrelse kommer att ha generaldirektör, bilbesiktningsinspektörer, kontorslokaler och tjänstebilar som ska betalas av de ackrediterade besiktningsföretagen via inspektionsavgifter. Det är ju den vägen det brukar gå när regeringen ”avreglerar”.
Ja, vi kan vara säkra på att det blir dyrare. Och sämre.
29/01 05:35 at 05:35
Privatisera Riksdagen. Sälj den till högst bjudande så slipper vi lögnen om demokrati, frihet & allt annat blaj, blaj som vi matas med. Vi är slavar, inget annat än slavar i bankirens välde!
29/01 10:08 at 10:08
Sen kan alltid Bilbesiktningsinspektionen delas upp på flera bolag och privatiseras. Då kommer det att behövas en Bilbesiktningsinspektionkontroll med generaldirektörer och avdelningsdirektörer. Sådär kan man hålla på, med allt högre transaktionskostnader för allt mindre riktigt arbete.
29/01 12:17 at 12:17
Undrar om det finns ngn genuint svensk privatiseringsiver som inte är inlärd av internationella finansoligarkers tankesmedjor.
Om man har någon samhörighetskänsla med sitt eget land borde det väl vara bra att ha en del gemensamt ägande hellre än att internationella spekulanter gör befolkningen till låneslavar under andra än den svenska finansvärlden.
29/01 13:55 at 13:55
Fullt Ut:
Nja, jag tror att det skulle bli trögt med den budgivningen, kanske lika trögt som med Besiktningskluster 2.
29/01 13:55 at 13:55
Jan Wiklund:
Och med allt lägre kvalitet på det ”riktiga arbetet”.
29/01 14:06 at 14:06
peterg:
Någon samhörighetskänsla med dem som bor i Sverige existerar inte hos privatiseringsivrarna. Privatiseringarna handlar om att de stora multinationella företagen ska tjäna mera pengar. Gynnandet av storföretagen är dels ideologiskt betingat, dels pekuniärt. En politiker som hjälpt de stora koncernerna kan förvänta sig en välbetald sinekur hos någon av dem efter avslutad politisk karriär.
29/01 15:39 at 15:39
peterg: Enligt den kanadensiske essäisten John Ralston Saul är den främsta drivkraften bakom privatisering att offentliganställda chefer kan få bättre betalt som antingen privatanställda eller som kapitalister i egen regi med offentliga pengar. Den s.k. Dahlstenfaktorn.
Det finns alltså en mycket stark inhemsk drivkraft. Från en minoritet visserligen, men en som har extremt stora möjligheter att driva sitt intresse.
29/01 19:33 at 19:33
Dahlstenfaktorn – är det Ulf Dahlsten, som bolagiserade Postverket, du syftar på? Han tjänade ju verkligen pengar på den affären. Samma faktor kan ha inverkat på styckningen och privatiseringen av Statens Järnvägar, där tjänstemännen tycks ha varit drivande.
I fallet Svensk Bilprovning skedde uppdelningen på direkt order från regeringen. Det kan till och med ha varit så att företagsledningen försökte sätta sig på tvären, eftersom både VD och styrelseordförande byttes ut en kort tid innan företaget styckades.
29/01 20:47 at 20:47
Fullt Ut:
Privatisera riksdagen föreslår du. Det trodde jag redan var gjort, i alla fall delar av den. Fast det är ju inte klargjort för oss vem eller vilka som har köpt riksdagsledamöterna och om alla eller bara de viktigaste är utsålda/privatiserade. Det ska tydligen vara hemligt.
29/01 23:43 at 23:43
Här finns likheter med hur de ryska oligarkerna slaktade ned hela Sovjetunionen i samarbete med de röda direktörerna inom nomenklaturan på 90-talet.
De lyckades mha mutor och vinstdelning ta över allt av värde och här öppnar sig nu samma möjligheter, så att även den lilla människan, utan maktposition, kan muta sig fram hos bl a de privata bilprovarna.
En ökänd bilhandlare kunde berätta för en en bekant i den yttre vänskapskretsen att han alltid ”råkar glömma” ett par hundralappar, vikta över handbromsspaken, när han lämnar sina vrak till privat bilbesiktning.
Han tackade sin gud för att hans bilar numera alltid blir godkända och dessutom med ett leende och ett ”välkommen åter!”.
Det tog ryssarna 20 år att städa upp och få någon slags ordning i sitt genomkorrumperade samhälle och mycket återstår ändå så nu vet vi vad vi själva har att vänta.
– De närmaste 20 åren.
30/01 00:38 at 00:38
Erik H:
Jag har länge, sedan drygt 10 år eller så, kallat det som hänt i Sverige de senaste 20 åren för ryssifiering, men i långsammare takt. Och visst, den nyliberala friheten innebär just rätten och möjligheten att muta sig fram, i skolor, på sjukvårdscentraler såväl som på den nyprivatiserade bilprovningen.