Det hände sig för några månader sedan att vi skulle köpa en ny bil. Det vill säga vi tänkte byta den gamla tolvåringen mot något lite färskare, en fem- eller sexåring som gått några tusen mil. Nätet är ju en fantastisk plats när det gäller att leta upp ett fordon av rätt modell och storlek som finns inom rimligt avstånd. När vi hittat ett par lämpliga objekt tänkte jag gå till nästa steg, att kolla hur felstatistiken ser ut för just de modellerna och årgångarna. Det finns ju vissa modeller som är ökända för att krångla mycket, även av bilmärken som annars är kända för god kvalitet. Det stod ett exemplar av ”Bilar, starka sidor och svaga punkter” (376 sidor, utgiven av Konsumentverket och Bilprovningen) i bokhyllan, men den sträckte sig bara till årsmodell 2000 och var till ringa nytta i detta fall.
Inga problem – numera finns ju den statistiken på internet. Trodde jag. Bilprovningen brukade göra reklam för sin eminenta statistik på sin hemsida. Men ingen länk till felstatistiken på olika bilmodeller fanns på Bilprovningens hemsida. Inga länkar, och ingen förklaring till statistikens frånvaro, på Konsumentverkets hemsida. Till slut hittade jag förklaringen på Wikipedia: ”I februari 2012 meddelades att denna tjänst läggs ned, då man i fortsättningen inte längre ansåg sig ha tillräckligt stort statistiskt underlag.” (1) (2)
Javisst, Bilprovningen måste ju ”konkurrensutsättas”, och nu skulle två tredjedar av stationsnätet säljas ut. Och ett aktiebolag som lever under hård konkurrens kan ju inte rent ideellt syssla med statistik, även om den är bra för trafiksäkerheten och guld värd för konsumenterna. Problemet är bara att det inte finns någon annan som har tillgång till de data som behövs för att få fram statistik på bilmodeller som är trafikfarligare än andra eller rent allmänt krånglar mycket. Bilfabrikanterna försöker nog själva samla information om detta, men den informationen lär de inte släppa ut till allmänheten.
Vårt bilköp den här gången kändes lite osäkrare än det borde ha varit. Jag går fortfarande och funderar på vilka som är de svaga punkterna på vår nya begagnade bil och vilka reparationer man måste vara beredd på. Men att konsumenterna ska hållas i osäkerhet tycks höra till den nya fria ekonomin.
Nå, hur går det med utförsäljningen av bilprovningsstationerna då? Jodå, redan i början av året delades stationerna in i tre ungefär lika stora grupper, av vilka två skulle säljas (3). I juli fick vi veta att en grupp hade sålts (alltså verksamheten, inte lokalerna) till något som hette Opus Group. Detta är ett företag som tidigare sysslat med försäljning och installation av testutrustningar för industrin. Bland kunderna har funnits Bilprovningen. Ägarna till bolaget har hittat en intressant konstruktion för att kunna ta ut vinsten i ett cypriotiskt holdingbolag. I EU-landet Cypern är bolagsskatten hälften så stor som i Sverige (4). Upplägget gjordes på rekommendation av en bank som hette Carnegie. Ringer en klocka någonstans? Var det innan Carnegie fick sitt banktillstånd indraget?(5)
Vem får då köpa den andra gruppen stationer som skulle säljas? Försäljningen skulle ju vara klar det andra kvartalet 2012. Svaret är, att det vet vi inte, trots att vi nu befinner oss väldigt nära slutet på det fjärde kvartalet. Av någon anledning är intresset svagt för att köpa bilprovningsverksamhet. Kanske det är så billigt att besikta bilen att de stora testningsföretagen inte anser det lönsamt att gå in på den svenska marknaden? Det ska bli intressant att se hur Bilprovningens styrelse, som kontrolleras av regeringen, kommer att hantera situationen. Kommer de att rea ut stationsgruppen, eller ska de tvinga fram prishöjningar på bilbesiktning redan nu, för att locka riskkapitalisterna att gå in?
Tillägg 30/12 2012 kl 15.15
med anledning av Martins kommentar:
Idén att några av de hemliga bidragen till Moderaterna kom från bilindustrin för att Bilprovningen skulle krossas håller jag inte för helt orimlig. T.ex. måste det ha varit irriterande för personvagns-Volvo när företagets flaggskepp XC90, deras dyraste, finaste och största SUV, hamnade i botten på tabellen för felfrihet vid besiktningen när den var tre år gammal. 20 fel per bil. I genomsnitt! Medan budgetbilen Skoda Octavia, som hade rullat lika många mil i snitt som Volvo-suven, placerade sig i toppen på listan med 0,1 fel per bil. (6)
Om bilföretagens marknadsavdelningar var irriterade, så torde konstruktionsavdelningarna ha varit mer positiva. När jag jobbade i branschen för några decennier sedan gjorde man felstatistik på de egna tjänstebilarna och några få långtidsprovningsbilar. Det måste ha varit en dröm för konstruktörerna att få in den detaljerade statistiken från Bilsmart för 500 eller 1000 bilar som körts av normalbilister. Inget snack om att det kostade för mycket att göra förbättringar, till och med ekonominissarna måste ha förstått att det kunde bli svårt att sälja en bil för en halv miljon om den hamnade i botten av statistiken år efter år. Det var bara att ta itu med problemen och göra en bättre konstruktion. Och sedan aktade man sig förbannat noga för att göra samma misstag när nästa bilmodell skulle tas fram.
Bilarnas trafiksäkerhet kommer att försämras när bilprovningsstatistiken har försvunnit. Och inte bara i Sverige. Alla bilfabrikanter som säljer på den svenska marknaden har naturligtvis lusläst statistiken (fanns den inte också i en version på engelska?). Och de förbättringar som gjorts har naturligtvis införts på alla marknader. Någon trafikforskare skulle kunna göra en beräkning av hur många liv som räddades, totalt i världen, på grund av den svenska bilprovningsstatistiken under de år den existerade.
Just nu finns det alltså cirka sjuttio bilprovningsstationer som sålts ut och ägs av Opus Group. Det vill säga, själva byggnaderna har sålts till ett fastighetsbolag, som också ska tjäna pengar på oss bilägare. Man kan fundera på om en bojkott mot de stationer som sålts ut från gemensamt till privat ägande kunde vara ett bra sätt att visa sitt missnöje med privatiseringsvansinnet. Men jag tror inte det skulle fungera. Regeringen kan ju alltid hitta på något sätt att tvinga de stationer som hör till den gamla Bilprovningen att minska sin marknadsandel om de blir alltför populära.
/Dan Gmark
Länkar:
1) Wikipedia om Bilprovningen
2) Meddelande på Bilprovningens och Konsumentverkets sajt Bilsmart.se
3) Indelningen av stationsnätet, Bilprovningar.se, februari 2012
4) Bilprovningen ägs av Cypernbolag, DN 11/7 2012
5) Riksgälden, Carnegie och Maths O. Sundqvist, Riksgälden 8/10 2012
6) Bäst och sämst hos Bilprovningen 2010, Teknikens Värld 27/5 2011
29/12 23:31 at 23:31
Jo, Bilsmart var nog en av de främsta anledningarna till att Moderaterna fått spons att krossa bilprovningen. Nu har bilindustrin fått bort världens enda oberoende granskare av bilar. Jag tog kontakt med bilprovningen och undrade vad som hänt med bilsmart. När de förklarade att den lagt ned , får man anta som en del av försämringarna som bilprovningen måst genomgå för att ge de andra lirarna en chans, då erbjöd jag mig att köpa statistikdatabasen och driva siten vidare, men det gick inte och det var locket på.
Det finns typ bara ett fåtal ställen där det finns annan bilprovning. Men åker man till en sådan rekommenderar jag om man får anmärkning på något att säga: Det var den sista gången jag använder den här bilprovningen.
De skall veta varför de existerar.
30/12 00:57 at 00:57
Så mycket för liberalerna och deras dösnack om den fria marknaden med fri konkurrens, där enligt idealet kunderna ska ska vara fullt informerade. Vad Alliansen fixar är istället en kapitalets diktatur där man medvetet håller kunderna i okunnighet. Längre ifrån den tänkta liberala fria marknaden kan man nästan inte komma.
Men det visste vi ju, vi som inte är borgerliga.
30/12 15:51 at 15:51
Kommentar till tillägget: Där ser man hur kapitalismen behöver skyddas från sig självt. Det du skriver kan ju innebära en långsammare utveckling av säkerheten på bilarna ex. Precis vad jag hävdat om nyliberalismen, att den i själva verket raserar system för utveckling och tekniska innovationer, istället för tvärtom, som marknadsromantikerna försöker få oss att tro.
Detsamma som du säger här gällde ju också Alliansens omedelbara indragningen av det statliga stödet till Kilen 2006. Kilen var en organisation som i minst tre decennier hade stött medicinberoende och dessutom samlat in biverkningar som patienter klagade hos dem på. Det skulle förvåna mig storligen om bidrag från läkemedelbolagen till M, och/eller något av de andra borgerliga allianspartierna, inte spelade en roll här. I varje fall har man anledning att misstänka rejäl politisk korruption som framför allt M tycks fast beslutet att inte införa någon lag om öppen redovisning av varifrån partierna får sina kampanjpengar.
30/12 17:49 at 17:49
Hej på er
Er blogg är alltid en inspirerande plats att besöka.
Så här i slutet på året vill jag gärna tacka er för det gågna året och önska er ett GOTT NYTT ÅR
Hälsningar
Åke
30/12 18:41 at 18:41
Tack för de uppmuntrande orden Åke
och vi önskar dig Ett GOTT NYTT ÅR tillbaka
och hoppas att du återkommer hit även nästa år, gärna med kommentarer också
30/12 21:58 at 21:58
Det är välkänt att ex v Renault ändrade konstruktionen på en modell efter att ha läst statistiken från Bilprovningen.
Gott Nytt År.
31/12 00:11 at 00:11
Visst hittar man på fiffiga sätt att få in kunder till de privata bilprovningarna.
Själv gick jag på en nit vid mitt senaste provningstillfälle i våras, för det hade blivit lite i sista sekunden att anmäla testtid. Jag hade råkat ut för ett bromsfel precis till den fastställda provmånaden och bromsfelet hann bara rättas till med en hårsmån till godo inom utsatt provtid.
Tänkte när bromsfelet var avhjälpt att det blir svårt att få besökstid, för den kvarvarande statliga delen hade, enligt vad som sas, hållit igen på behövliga nyanställningar av kontrollanter – i rädsla för att bli övertalig på personal. Också ett sätt att försämra servicen, så att kunderna har anledning att klaga!
Gick utan förväntningar in på Bilprovningens hemsida men fann till min stora överraskning att visst fanns det bokningstid kvar, fastän jag var sent ute! Förstod inte förrän efteråt att bokningen inte i onödan upplyste om vad för slags provningsverkstad det var fråga om – statliga och privata provverkstäder låg i samma smet.
Kommer så till den utsatt adressen men finner ingen Bilprovning utan på den givna adressen bara en Mekonomenverkstad. Efter en del letande gick det dock att lite finstilt finna ut att det var där bilprovningen fanns, också.
Registrerar mig så när jag äntligen kommit rätt och får då, i väntan på min tur, köra in med bilen – i en trång tvätthall! Får inte sitta kvar där utan ställs att vänta i själva provhallen, utan tillräckligt med stolar och utan möjlighet att utnyttja väntetiden.
På mina gamla, statliga provningsverkstäder, både i Stockholm och utanför, hade det funnits goda parkeringsmöjligheter. Väntetiden kunde användas i bilen till något vettigt och det var lätt att följa informationen, när det var dags för mig att köra in i provhallen.
Vinsten för Mekonomen fanns att hämta i den försämrade kringservicen för kunden! Tack Oh Herre för denna valfrihet – en ny möjlighet att slarva bort min egen tid.
31/12 14:43 at 14:43
Jan Hagberg: Och så sparar tydligen de nya besiktningskedjorna pengar på att vänta med att bygga om lokalerna för biltestning, inklusive utbytet av skyltarna. Mekonomen är nämligen inte ackrediterad för kontrollbesiktning De kan möjligen vara ackrediterade för att ”släcka tvåor”, i likhet med många andra bilverkstäder.
Enligt Swedac är de ackrediterade företagen, utom Svensk Bilprovning, följande: Opus Bilprovning, Carspect, Dekra och Applus. Jag har sett att Carspect annonserar efter lokaler, t.ex. gamla bilverkstäder, att ta över för att använda för biltestning. Jo, det finns ett ackrediterat bolag till, och det heter Besiktningskluster 2 AB. Moderbolag till detta är….. AB Svensk Bilprovning. Detta ”besiktningskluster” består alltså av de bilprovningsstationer som skulle ha sålts, men inte blev sålda, under 2012.
31/12 14:54 at 14:54
Jag ger inte mycket för konspirationsteorier, inte ens mina egna. Men jag tyckte det var märkligt att det inte fanns något intresse för att få in pengar via en försäljning av databasen. Jag erbjöd mig att köpa den, jag är en inte en total nobody jag är inte helt okänd entreprenör, så de borde rimligen inte avfärdat mitt erbjudande som svammel. Så att lägga ned siten, med en lam ursäkt om att de själva inte längre har monopol på data är verkligen ihåligt, då kan man knoppa av den som en oberoende informationssite och en oberoende får samla data från de olika aktörerna. Jag gjorde lite försök att få svar på om det var intressant att sälja bilsmart, men de slutade helt sonika svara på mail. Jag har inte idats driva det hela vidare då jag kände mig ensam om att tycka detta var förjävligt. Men jag kanske skall ta upp frågan igen med lite mer direkta kontakter.
Sedan har jag och flera med mig rapporterat försämringar i bokningssystem och andra detaljer i samband med avregleringen. Det är som med de flesta avregleringar, man var tvungen att försämra apoteksbolaget för att ge de andra en chans, man är tvungen att försämra offentlig vård för att de privata skall kunna erbjuda likvärdiga alternativ och samtidigt tjäna pengar.
31/12 17:31 at 17:31
Lasse Strömberg: Intressant om Renault. Vet du vad det var för konstruktionsändring som de införde?
31/12 17:32 at 17:32
Martin: Jag har nu letat på alla sätt jag kan komma på för att hitta äldre upplagor av Bilsmart.se. Jag kan förstå om de slutar att ge ut ny statistik om de inte får ersättning för detta. Men varför har de blockerat åtkomsten till gammal, redan producerad och utlagd statistik? Synd att man inte laddade ner och sparade PDF:erna. En webbsajt med den gamla statistiken kunde fått många besökare.
Att tro på konspirationsteorier är naturligtvis dumt. Men om det verkligen finns en konspiration, då är man väl dum om man inte tror det?
01/01 15:40 at 15:40
Det märkligaste med Opus group köp av de 70 stationerna är väl att de fick förmånligt lån av självaste Svensk bilprovning för att köpa loss stationerna. Förre VD för SAAB Automobile sitter i Opus styrelse…bra kontakter och någon hållhake efter sveket mot SAAB Automobile?
01/01 16:56 at 16:56
@ Hård: Opus Group hade uppenbarligen varken kontanter eller tillräckligt bra bankkontakter för att kunna finansiera köpet. Ideologi gick före ekonomiskt förnuft, regeringen hade gett order om utförsäljning, och då fick AB Svensk Bilprovning gå in och ta risken att låna ut pengar till den enda intresserade köparen. Dessutom fortsatte Svensk Bilprovning att äga fastigheterna, själva lokalerna för bilprovningsverksamheten, och hyrde i ut dem till Opus Bilprovning. Svensk Bilprovning AB tog alltså en betydande risk för den händelse att Opus Bilprovning skulle gå i konkurs.
Senare har alla fastigheterna sålts ut, till ett bolag som heter Söderport Fastigheter AB. Det heter att Svensk Bilprovning ska ”koncentrera sig på kärnverksamheten”. Låneverksamhet ingår tydligen i kärnverksamheten.
Det kommer att bli intressant att följa det ekonomiska trixande som kommer att behöva tillgripas för att få någon att ta över Besiktningskluster 2.
27/01 20:44 at 20:44
[…] 1) Svensk Bilprovningscirkus, Motvallsbloggen 29/12 2012 2) Två tredjedelar av Bilprovningen säljs till högstbjudande, pressmeddelande från […]