Det går definitivt för långt, när tom SvD:s ledarblogg för en ren förtalskampanj mot bloggaren Jinge, för hans konsekventa och välgrundade kritik av Israels politik gentemot palestinierna, en kritik som många människor idag delar med Jinge. För att inte tala om att SvD:s ledarblogg smutskastar alla dem som besöker och läser Jinges blogg. När man dessutom anklagar Lars Ohly, för att vara antisemit för att han säger att han läser Jinges blogg, så anklagar man samtidigt varje besökare på Jinges blogg för att vara en sådan.
Vi är många som, med Jinge, anser att alla människor har samma människovärde och att alla därför ska dömas/bedömas efter samma måttstock.
Vi är många som anser att det inte finns något folk som står över alla andra folk, inte finns någon stat som står över alla andra stater.
Vi är många som anser att det inte finns någon stat som är okritiserbar oavsett vad den gör.
Vi är många som anser att de stater som bryter mot FN:s resolutioner och som återkommande angriper och dödar oskyldiga människor och fördriver dem från deras hem, är värda stark kritik alldeles oavsett vilken hudfärg de i dessa stater boende har eller vilken religion de omfattar.
När således staten Israel fördriver, trakasserar, mördar och bombar ihjäl människor vars enda brott är att de har bott i och odlat ett område i Mellersta Östern sedan flera årtusenden, då anser vi oss vara i vår fulla rätt att kritisera staten Israel, dess ledare, för detta, precis som vi anser oss ha rätt att kritisera USA:s ledare när de attackerar, mördar och bombar oskyldiga irakier eller afghaner, eller afrikanska ledare, som Mugabe m.fl. som attackerar och mördar andra afrikaner osv. osv.
En sådan här smutsig kampanj, som nu förs, av Israel och dess fanatiska försvarare, är med stor sannolikhet kontraproduktiv dessutom. Om man definierar begreppet ”antisemitism” så att varje kritik som framförs mot Israels politik (vilket är något helt annat än att kritisera eller skuldbelägga alla världens judar för denna politik) är liktydig med ”antisemitism” riskerar man att alltfler till slut säger att ”OK, då är jag väl antisemit då”. Om eller när detta inträffar kommer begreppet att förlora den negativa laddning som det haft sedan slutet av andra världskriget och allt färre kommer så småningom att skämmas för att kalla sig ”antisemit”. Det är en mycket riskabel utveckling om så sker för därifrån till en ökning av verklig antisemitism är steget inte långt. Jag är rädd att de styrande i Israel egentligen inte har något emot en sådan utveckling i USA och i Europa men judar i dessa områden, som inte längtar efter att flytta till Israel, har all anledning att frukta eller oroa sig för en sådan utveckling.
Vore jag icke-israelisk troende jude idag skulle jag be skaparen bevara mig från mina vänner. Vore jag icke-israelisk sekulariserad jude skulle jag ställa mig starkt kritisk till detta onyanserade och fullkomligt urskillningslösa användande av epitetet ”antisemit”. Vore jag ledarbloggare på SvD skulle jag tänka om.
Länkar:
– Men vi vill ju ha svar om favvobloggen, SvD
– Jinges blogg
01/03 11:09 at 11:09
Hur ställer du dig då till den i vissa stycken ganska kraftiga kritik som Jinge nu ändå får ifrån Lars Ohly när han i tidningen Expo ifrågasätter delar i vad Jinge själv har skrivit, sådant som gästskribenter har skrivit och kommentarer som han har valt att låta ligga kvar?
http://www.expo.se/2009/48_2475.html#
01/03 14:13 at 14:13
SvD:s ledarsida tycks definitivt ha passerat nån sorts gräns. Idag försöker den dessutom antyda att kampanjen mot tennismatchen i Malmö ligger bakom mordbranden i Södertälje eller i alla fall är inblandad på nåt vis. Snaskigt.
01/03 18:09 at 18:09
Fredric & Jan Wiklund:
Ja vad ska man säga? Suck!
Nog låter det som en ynklig pudel av Ohly, gjord utan att han verkligen har granskat saken och gått till botten med den. Jag har annars ingenting att säga om detta just nu, för jag har inte läst det där.
Jag tror däremot att jag har läst allt som skrivits i inläggen på Jinges blogg de senaste fyra åren, inte alla kommentarer men en hel del av dessa, och jag har inte hittat något antisemitiskt på den, varken av Jinges hand eller av någon annans. Men jag har förstått att det numer finns en blogg, skriven av en kufisk och tydligen halvhemlig organisation, som säger sig bekämpa antisemitism, där man går till hårt angrepp på Jinge bl.a. med hjälp av tendentiös och klart vilseledande citatteknik. Jag har dock inte läst eländet själv. Har det bara från en källa som jag litar fullständigt på.
01/03 18:13 at 18:13
(Struket avsnitt/personligt påhopp)
Och Lars Ohly är definitivt en diktaturförespråkare. Karl Marx var en rasist och antisemit ut i fingerspetsarna vilket även idag genomsyrar hela den svenska kommunismen och samtliga vänsterpartister.
01/03 18:50 at 18:50
Jorma;
Läs på bättre.
Karl Marx var judisk och inte rasist. Att kalla honom antisemit är närmast skrattretande.
Dessutom finns det flera undersökningar som visar att antisemitismen är mycket ovanligare inom vänstern än inom högern. Det är bra att ta reda på fakta innan man skriver på nätet. Då slipper man avslöja sin okunnighet.
01/03 19:57 at 19:57
Kerstin att komma med det att Karl Marx var judisk vid födseln och därför inte kan vara rasist eller antisemit är rent trams. Och jag bryr mig inte om undersökningar om vänster gjord på uppdrag från vänstern som skall bevisa ditt eller datt.
Citerar:
”Om socialistledaren och konkurrenten Ferdinand Lassalle, som Marx tyckte oerhört illa om, fällde Marx bland annat följande yttranden:
”Den judiske niggern”
”En flottig jude förklädd med briljantin och billiga juveler”
”Det står nu klart för mig att han han, som huvudformen och hårväxten pekar på, är avkomling till de negrer som följde med Moses på flykten från Egypten (såvida inte hans mor eller farmor korsades med en nigger). Denna förening av tysk och jude på negerbas producerade oundvikligen en märklig hybrid.”
Marx kubanske svärson Paul Lafarge (som delvis hade afrikanskt ursprung) kallades av Marx för ”den lille negern”, ”niggern” och ”gorillan”. Marx påstod vidare att svärsonen hade den ”skavank som vanligen påträffas inom negerstammen — ingen skam i kroppen”.”
Som sagt Karl Marx var både rasist och antisemit, detta finner du bla bevis för på denna länk: http://www.samuelsiren.com/marx.php
Ta del utav vad av den fakta som står på den sidan sedan kan vi diskutera antisemitism och rasism utanför sandlådan.
Mvh Jorma
01/03 22:07 at 22:07
För några år sen vittnade journalister som intevjuats i Ordfront Magasin hur de vägde sina ord för att inte bli kallade antisemiter. Det har förändrats rätt radikalt och Kerstin, du har nog rätt i att stämpeln snart har förbrukat sin verkan.
Ser att du sätter citationstecken om antisemit för den innebörd som israelkramarna har, dvs kritiker och motståndare till staten Israels våldspolitik.
Undrar över om de någonsin hittar någon riktig antisemit. Lutar åt att antisemitismen är död. Ingen ville väl vara antisemit efter nazisternas fruktansvärda judeutrotning. Det finns väl ingen sådan rörelse eller parti.
Våld mot judar, vandalisering av gravar och Heil Hitler-rop mot demonstranter är kriminella handlingar som polisen har att ingripa mot.
Kampanjer behövs inte.
02/03 00:12 at 00:12
Jorma:
För det första borde jag aldrig ha släppt igenom din första kommentar om Marx, eftersom inlägget inte handlar om Marx.
För det andra så kan man inte tolka vad som sades på 1800-talet utifrån dagens tänkande. Då hamnar man snabbt väldigt fel.
Jag hittar dock ingenting rent antisemitiskt i de uppsatser av Marx jag kollat upp nu. Den kända uppsatsen om ”The Jewish Question”, som flera diskuterar och betraktar som antisemitisk, innehåller, vad jag kan se ingen direkt antisemitism.
Det är helt enkelt ett faktum att det var judar som befann sig i framkanten när penningekonomin slog igenom. Det berodde på att judar vid den tiden inte fick bli jordägare eller inneha andra ämbeten, som var fina på den tiden, utan var hänvisades till försäljning och penningutlåning, något som grundade sig i diskrimering av judar, då det stod i Bibeln att man inte fick låna ut pengar mot ränta. När kapitalismens senare växte fram kom alla, menade Marx, att ta över judarnas praktiska levnadssätt. Det var ett helt korrekt påpekande, knappast antisemitiskt, eftersom det var så det var. Man kan inte skriva om historien bara för att den ev. inte passar dagens israelvänner och man kan konstatera detta faktum utan att vara det minsta antisemitisk.
(se ex: http://www.engageonline.org.uk/journal/index.php?journal_id=10&article_id=33 )
För det tredje så är det en definitionsfråga om Marx var jude eller inte. Utifrån dagens israeliska synsätt var han det då han hade haft rätt att utan vidare bosätta sig i Israel även om hans föräldrar konverterade för att kunna utöva de yrken fadern önskade, som var förbjudet för honom som jude.
För det fjärde så var många av dem som ingick i de terrorgrupper som kom att bilda staten Israel 1948 marxister. Deras mål då var att sätta upp en marxistisk/socialistisk judisk stat. Det har de styrande frångått sedan dess dock. När jag var ung var kibbutzlivet lockande för många inom den svenska vänstern, av just det skälet. Så att blanda ihop allting som du, och många andra gör idag, ger en totalt felaktig föreställning om historien.
För det femte är det ingalunda vänsterinitierade undersökningar som visar att antisemitismen är ovanlig inom vänstern.
För det sjätte så har Marx eventuella antisemitism, som tycks högst omstridd då hans uttalanden tolkas på helt olika sätt, inte ett dugg med hans övriga teorier att göra. Man kan ha rätt i somligt även om man är fel ute i annat.
Därmed slutdiskuterat om Marx här.
02/03 00:42 at 00:42
Jag förstår att du inte vill diskutera mer om K.M, och det ska vi då naturligtvis respektera. Men vill ändå avsluta med att din försköning och bortförklaring utav K.Ms uttalanden om andra raser och då framförallt hans antisemitism inte ger plåster på judars sår.
02/03 01:07 at 01:07
Jorma:
Frågan var om Jinge var antisemit. Det har ingenting med Marx att göra och frågan om Marx ev. antisemitism finner jag egentligen alldeles ointressant idag. Det är dagens antisemitism som är ett problem, liksom Israels agerande gentemot palestinierna.
02/03 04:28 at 04:28
”Kerstin säger:
02/03 01:07 at 1:07
Jorma:
Frågan var om Jinge var antisemit.”
Och jag svarade på detta men det tog du bort och skrev:
”Jorma säger:
01/03 18:13 at 18:13
(Struket avsnitt/personligt påhopp)”
Varför ställa en fråga om man inte kan tåla svaret? Jag är ju en utav de som blivit flertalet gånger attackerad personligen med rasism från denne pga mitt etniska ursprung som resande. Tycker ditt agerande är lite typiskt för väsnterpartister.
02/03 04:31 at 04:31
Kerstin, jag tycker det är mycket problematiskt inte bara att han har formulerat sig tvivelaktigt. Även hans val av bilder han publicerar är obekvämt eftersom tecknaren till vissa av de bilder han publicerar är en galen rättshaverist.
Däremot att säga att han är antisemit tycker jag är fel eftersom det högst troligt inte är hans agenda. Men att hän falla till stereotyper och konsperationer i sin kritik av Israels rasistiska statsbildning är inte bara jävligt korkat utan också kontra produktivt. Eller menar du att följande citat inte är problematiskt?
”Personligen tycker jag mig se tendenser till att världsopinionen har börjat få nog nu när Förintelsens offer alltmer ter sig som förövare.”
02/03 19:44 at 19:44
Kerstin, ang. ”jorma” och övriga från pr-byrån ”Shlomo & Shlomo” ;), tvinga dem benhårt att bemöta sakfrågan.
Annars får de in dig i det de fick in Ohly i.
02/03 22:59 at 22:59
Mycket märkligt med dessa som skriker antisemitism så fort man hänvisar till att ALLA VI är skyldiga att följa respekten av mänskliga rättigheter och internationell lag. Menar de på fullt allvar att Israel INTE tillhör världssamfundet?
Israel säger sig vara en demokrati, en demokrati som valde att bomba civila med fosforbomber och klusterbomber och flera hundra barn dödades och skadades pga av den Israeliska handlingen. Det är allas ansvar att se till att dessa brott åtalas. Vissa vill skydda brottslingar och i många länder åtalas även dom.
02/03 23:04 at 23:04
Kerstin ett förslag på ny rubrik:
Jinge är för respekten av mänskliga rättigheter och internationell lag!
Just ord som ”nej” och ”inte” är ord som jag lärt mig att undvika om jag vill få fram ett budskap. Jag hellre säga vad jag står för och undvika att förneka det jag är emot eller inte gillar.
02/03 23:13 at 23:13
Klockan är mycket och tröttheten börjar visa sig i min senaste kommentar : )
Hoppas att du förstod vad jag menade i alla fall : )
Vad jag menar är att hålla kvar debatten i vad vi faktiskt står för!
Jinge står för respekten av mänskliga rättigheter och respekten av internationell lag. Vissa försöker flytta debatten till något annat låt oss andra hålla kvar fokus.
Natti natti Kerstin!
06/03 09:50 at 09:50
Struken/personangrepp (kommentarreglerna)
12/03 21:48 at 21:48
Så ökar också antisemitismen i samhället.. Tror du har helt rätt i din analys. Man ska inte ropa Varg.. osv