Sverigedemokraterna hävdar alltid att invandringen är ett enormt problem, hur de ofantliga mängder invandrare som kommer till Sverige snart kommer att ha förvandlat Sverige till en muslimskt styrd stat. Journalister gör inte sina jobb och politiker klarar inte av att bemöta dem på annat sätt än genom att försöka ta över deras agenda för att stjäla röster ifrån dem.
Guillou berättar om sd i Aftonbladet
Senast i raden av journalister, som hjälper sverigedemokraterna på traven och som inte gör sitt jobb ordentligt, är Jan Guillou, såvida han inte tänker sig att göra det senare. Han intervjuar sd-ledaren och låter svaren gå oemotsagda rakt in i Aftonbladet. Jo, vi vet, den nya journalistiken, i synnerhet om den handlar om invandring, går ut på att låta folk säga vad de tycker, varvid journalisterna hävdar att de ”säger bara som det är, så här tycker folk”.
Visst är det intressant att få reda på vad folk tycker, men ännu intressantare vore ju att få reda på om folks åsikter har grund för sig, eller om de grundar sig i vanföreställningar.
Alltså, sverigedemokraterna använder sig gärna av en maxisiffra när de talar om ”invandringen” och ger samtidigt, genom försåtliga verbala kopplingar, intrycket att alla dessa invandrare kommer från kulturer som är mycket annorlunda vår, dvs muslimska sådana, och att detta kommer att förvandla Sverige till en fundamentalistisk muslimsk stat framöver.
Över till Guillous intervju med sd:s partiledare:
Så här låter det alltså när Jan Guillou referar en intervju med Jimmy Åkesson, ledare för sverigedemokraterna och undrar vad vi ska göra för förhindra framtida problem pga invandringen (den festilta röda texten är Guillous frågor, den kursiverade röda texten är Åkessons svar och den blå texten är mina kommentarer):
Okej, till invandrarfrågan! Hur ser er hotbild ut?
– Att välfärden monteras ner för att kunna bära kostnaderna, att vi går mot en amerikansk utveckling där den som inte har råd lämnas på sjukhustrappan, att rättssamhället urholkas, att vi får olika former av särlagstiftning, exempelvis muslimsk äktenskapslagstiftning.
Här antyder Åkesson att det är invandrarnas och flyktingarnas fel att man har skurit ner på välfärden, att Sverige inte har råd att betala socialbidrag till en massa invandrare utan att det går ut över sjuka och arbetslösa hedenhössvenskar. Detta är en ren lögn. Man har inte monterat ner välfärden pga att invandringen kostar för mycket utan av rent politisk-ideologiska skäl.
Nyliberalismen, som segrade som rättesnöre för politiken under 80-talet i Sverige (tio år tidigare i England och USA) innebar helt enkelt att offentlig sektor skulle bantas ner, av rent ideologiska skäl, för att återställa överklassens privilegier, de som den delvis förlorade under jämlikhetens och folkhemmets dagar. Detta var ideologin långt innan vi hade stor flyktinginvandring och innan vi hade arbetslöshet. Den har ingenting med invandringen att göra.
Friedman, nyliberalismens guru nr 1 (tillsammans med Hayek), menade att enda sättet att skära ner offentlig sektor (som ju betalades solidariskt över skatten, vilket anses fult om man är nyliberal eller libertarian) var att skapa eller använda sig av en verklig kris eftersom ett rejält krismedvetande är det enda som kan få människor att acceptera nedskärningar i den offentliga sektorn, i välfärden alltså.
Här har vi förklaringen till varför politiker inte kan bemöta sd:s argument om att invandrarna är orsaken till att vi måste banta välfärden. De kan ju helt enkelt inte tala om för svenska folket vad de har gjort och varför utan att förlora varenda röst i nästa val. Istället får vi ständigt höra att vi måste avstå från det och det och det, ”för att vi ska kunna behålla välfärden”, dvs. de talar så mycket om att de vill en sak, för att ingen av oss ska notera att de gör det rakt motsatta”. Om det inte hjälper så låtsas de som om det har handlat om rent nödtvång, fast det inte alls gjort det”. Alltså får Åkesson & Co stå oemotsagda här, för vad ska politikerna säga när både slakten av välfärden och den relativt höga arbetslösheten i själva verket är politiskt beslutade eländen, och egentligen beslutade i enighet mellan borgarna och socialdemokraterna. De har inget annat val än att vara lika oärliga som Åkesson men därmed har de heller inga argument mot sd. Den enda strategi som återstår för dem är alltså att ta över sd:s invandrarfientliga program och hoppas att de därmed tar röster som annars skulle gå till sd.
Politikerna kan ju inte säga som det faktiskt är, att om vi inte hade några invandrare/flyktingar att ”använda som arbetslösa”, så hade fler svenskar fått vara arbetslösa istället eftersom vi i riksdagen har bestämt att riksbanken ska se till att vi alltid har en viss arbetslöshet, och en i relation till vår tidigare 1900-talshistoria hög sådan. Men precis så är det. Det är inte invandrarna som är problemet. Det är våra politiker och vår egen okunnighet om nationalekonomi.
Så över till Aftonbladet och Guillou igen. Jag fortsätter där jag slutade ovan:
Och därmed ökar motsättningarna i samhället?
– Ja, redan kampen för sådana sär-rättigheter ökar konfrontationen.
Och det är bara Sverigedemokraterna som ser de här farorna?
– Ja, det vill jag nog påstå, åtminstone i den utåtriktade politiken.
Och vad ska vi nu göra åt detta?
– Först och främst kraftigt begränsa invandringen. Så länge vi beviljar 100 000 nya uppehållstillstånd om året blir alla andra åtgärder verkningslösa.
Och därefter?
– Överge den multikulturella kursen och återgå till assimileringspolitik. Invandrarna måste försvenskas.
Hurdå?
– Det svenska samhället ska inte anpassas efter dem, tvärtom. Vi ska alltså inte sluta servera fläskkött i skolan, inte segregera badhusen, inte avskaffa skolavslutningen i kyrkan, inte bevilja lov på muslimska helger. Budskapet är: såhär ser det ut i Sverige, det får ni anpassa er till!
Jaha, och i vilken skola har man slutat servera fläsk på grund av muslimska elever? Handlar det i så fall bara om någon skola med enbart muslimska elever eller om skolor med både muslimska och hedenhössvenska elever? Eller är det här bara ett sätt att få svenskar att tro att detta har börjat hända?
Har skolor börjat bevilja speciella lov till muslimer? Vilka skolor? Det skulle vi vilja veta i så fall.
Och här kom maxisiffran om antalet invandrare och efterföljande svar, som antyder att omkring 100.000 invandrare från muslimska länder, får uppehållstillstånd varje år. Detta är en ren lögn som ingen, varken journalist eller politiker, borde låta stå oemotsagd.
Så här är det:
År 2008 fick 90.021 personer uppehållstillstånd i Sverige.
Av dessa var 25.699 sådana som började arbeta eller var gäststuderande i Sverige:
- 14.513 gick in på arbetsmarknaden
- 11.186 var studerande
- 613 var gästforskare
- 3.747 var säsongsarbetare
- 653 var au pairer eller praktiserande
- 1 117 var artister
- 875 var personer övriga.
Vidare kom 19.398 personer från EU/EES-området, som
- arbetstagare,
- egna företagare,
- anhöriga,
- studerande
- samt rika personer som valde att bosätta sig här.
Så hade vi anknytningsivandrare, 33.687 personer som innefattar:
- 22.519 anhöriga (gifta med svenskar antagligen)
- 10.665 flyktinganhöriga
- 503 adoptivbarn
Så kommer vi till antalet flyktingar som fick uppehållstillstånd 2008, de är 11.237 personer, och den siffran inkluderar tillfälliga uppehållstillstånd.
Alltså, även om vi räknar med att varenda flykting som får uppehållstillstånd är muslim, så kan dessa bara ha varit högst 21 902 personer år 2008, ett år då, enligt statistiken många fler invandrare fick uppehållstillstånd än 2005, då de tillsammans var 62.463 personer. Nu vet vi dessutom att en stor mängd av dem som kommer från Mellersta Östern faktiskt är kristna och inte muslimer.
Flyktingarna som fått uppehållstillstånd har ökat med ca 3.000 sedan 2005, från 8.859 till 11.237.
Så även maxisumman, 21 902 personer, är långt ifrån den siffra som sverigedemokraterna anger, de där 100.000 som man avrundar de verkliga totala antalet till, som redovisas ovan, de 90.021. Man lägger ihop alla kategorier alltså, och låtsas som om de är muslimer med konstig kultur allihop, sedan slänger man på sådär en 10.000 till för att få siffran att verka ännu mer förskräckande och få det att låta som om vi måste försörja 100.000 nya människor varje år, trots att en stor majoritet av de där 90.021 personerna som fick uppehållstillstånd inte alls försörjs av samhället.
Varför journalister inte avslöjar denna rejält stora lögn är mig en gåta, försåvitt de inte vill hjälpa sd in i riksdagen, ja om de inte är rent lata förstås. Politikerna, tja de vill nog inte heller diskutera frågan mer i detalj eftersom de vill ta in fler till svenska arbetsplatser. Så de föredrar kanske av det skälet att inte alls prata om saken och därmed inte heller avslöja sd:s lögn men det är bara en gissning. Det kan ju även i det fallet bero på lättja eller naivitet, att man inte föreställer sig att sd ljuger så rejält och rätt upp och ner.
Det är dessutom ett sorgligt faktum att varje gång sd får häva ur sig den här siffran i media, utan att någon avslöjar bluffen, övertygar de några fler om att Sverige håller på att tas över av muslimer, vilket förstås är rent dumprat.
Vi går vidare i artikeln:
Det var piskan. Förslag till morot?
– Framför allt en förbättrad svenskundervisning. Först när man lärt sig språket på djupet kan man ta del av samhällslivet. Den arbetskraftsinvandring som kom på 60-talet assimilerades snabbt, då var det självklart att det var anpassning som gällde. Vi måste få bort ”integrationstänket” och återgå till assimilering.
Inte kasta ut fler invandrare?
– Nej, men gärna stimulera återvandring. Det finns redan bidrag i dag som kan utvecklas ytterligare. Som flyktingarna från Uganda som fick lära sig borra efter vatten när de var här, ett klockrent exempel på lyckad flyktingpolitik.”
Jodå, att underlätta återflyttning till hemlandet är ingen dum idé, vad gäller dem som kan eller gärna vill flytta hem igen, men då är hemspråksundervisningen ett absolut måste. Annars anser flyktingarna/invandrarna att deras barn inte har en chans om de kommer tillbaka till hemladet och inte kan sitt språk ordentligt.
Slutligen
Det är i alla fall intressant att Guillou avslöjar att sd:s partiprogram mest innehåller stoff lånat från kristdemokraterna, ett parti som står till höger om moderaterna idag, och som är rejält reaktionärt, liksom att Åkesson själv tycks anse att sd står till höger om moderaterna.
Länkar:
– Guillou följer sd en vecka, Aftonbladet
– Migrationsverkets hemsida, statistik över uppehållstillstånd 2005-2008 ( Klicka på ”www.migrationsverket.se/swedish/statistik/” sedan på ”Uppehållstillstånd och uppehållsrätter 2008″.)
Tillägg 23/2
Se även inlägg på bloggen Ett Hjärta Rött om de sociala försäkringarna och hur man ljuger om dessa i media och från politiskt håll.
21/02 11:10 at 11:10
Tack för inlägget. Jag är alldeles för lat för att plocka fram de siffror du har för invandringen. De blir betydelsefulla i kommande val.
22/02 02:17 at 02:17
Aimo:
Hur menar du ”betydelsefulla”? Ingen politiker kommer att ta fram dem och slänga dem i ansiktet på sd-lögnarna.
22/02 02:23 at 02:23
Kommentarer:
Fläskkött har slutats att serveras på flera skolor i Malmö, ingen av dem har en majoritet muslimska barn (vilket iofs är ovidkommande).
Lovdagar för muslimksa barn på muslimiska högtider är mycket utbrett i Sverige och är snarare regel än undantag om de kräver att få vara lediga (de flesta kräver det inte). I Sigtuna kommun söder om Uppsala är ALLA barn i kommunen lediga på 3 högtider från andra kulturer, bl.a. El al Fidr (muslimsk), detta innefattar alltså samtliga barn. Ingen skola i Sigtuna har mer än 15% muslimksa barn.
Med ovanstående i vetskap blir det du tidigare skrev mer intressant, nämligen att: ”…, men ännu intressantare vore ju att få reda på om folks åsikter har grund för sig, eller om de grundar sig i vanföreställningar.”
Jimmie påstod aldrig att alla invandrare som kommer till Sverige är muslimer (hur dum är du egentligen?). Han påstod att det kommer ca 100 000 invandrare till Sverige varje år, vilket stämmer: 2006 kom det 95 750, 2007 kom det 99 485 och 2008 kom det 101 171 (SCB), detta inkluderar hemvändande svenskar.
Angående dina utläggningar om välfärd, kostnader etc. så finns ingen objektiv sanning. Man kan dock uppskatta kostnader för invandringen, vilket har gjorts till storleksordningen 100 miljarder/år (beror så klart på hur stor den är, vilken typ av invandring etc.), men den storleksordningen verkar det vara med dagens invandring.
Välfärden har inte monterats ner av ideologiska skäl, alla vill ha en bra välfärd, det är bara det att den har kostnader. Hade vi inte haft en sådan storlek och typ av invanding vi har haft, hade kanske välfärden varit ca 100 miljarder bättre per år.
Man kan också jämföra ned andra länder t.ex. Danmark som kraftigt begränsade invandringen 2001, och har sedan kunnat se minskade offentliga utgifter, mycket på grund av lägre arbetslöshet (vilken periodvis har varit halva Sveriges). Ett annat bra exempel är Finland som har i storleksordningen 1/10 av Sveriges invandring i förhållande till folkmängden, men har haft en väsentligt bättre ekonomisk utveckling de senaste 20 åren än Sverige.
Sammanfattningsvis grundar sig mycket av din kritik på vanföreställningar.
För övrigt kan jag nämna att jag inte har något emot invandring, ett land som jag ser som ett föredömme är Kanada som har mycket större andel invandrare än Sverige. Det hela handlar om på vilka grunder man ger uppehållstillstånd, vilka kulturer människorna kommer ifrån (förmodligen viktigaste faktorn), vad man har för regler och lagar, vilka krav man ställer etc.
När ska PK-etablissemanget förstå att kritiken mot invadringspolitiken inte handlar om avog mot invandare, utan mot en orättvis, ologisk, inhuman, ekonomiskt förödande, och ibland rent diskriminerade lagar, som t.ex. att muslimer numera omfattas av andra regler i offentliga badhus än icke-muslimer(!).
Dessutom, min fru håller med mig, och hon är invandrare från andra sidan jordklotet från en mycket avlägsen kultur.
22/02 03:03 at 03:03
Thomas W: Tala om vilka skolor som slutat servera fläsk, såska jag kontakta någon eller några av dem och ta reda på varför man gjort så.
För övrigt är det löjligt att försöka hävda att sd inte vill låta påskina att vi tar emot 100.000 problematiska invandrare per år. Varför annars ens nämna dessa 100.000 på det sätt som Åkesson gör, som om alla vore problem? Är invandrade tyskar ett problem, invandrade engelsmän, amerikaner? Är din fru, som alltså något år måste ha varit en siffra i kolumnen för anhöriginvandrare, ett problem för Sverige? Är gästforskare ett problem för Sverige etc. etc.
Vad gäller resten av vad du skriver så är det nog snarare du som inte vet vad du talar om. Att din invandrade fru håller med dig i dina vanföreställningar är kanske inte så konstigt, men knappast någon garanti för att du har rätt.
22/02 16:44 at 16:44
Detta är en svår och komplicerad debatt som det känns som om det är lätt att bli stämplad som det ena eller andra om man inte väljer sina ord och är pk! Bortsett från alla siffror hit o dit, så råder det en stor oro över alla våldsrelaterade brott som tyvärr inte går att bortförklara ofta finns en koppling till de som har ursprung i länder med mångåriga krigsrelaterade erfarenheter. Kanske inte så konstigt då alla formas av det vi har med oss. Vi i sverige har varit förskonade från krig sedan flera 100 år och dessa grova brott som vi idag hör på nyhetssändingar varje dag inte går att bortse från ofta är en koppling till invandring. Inget konstigt om folk i allmänhet blir oroade. Bortsett vilken kultur man kommer ifrån så ligger det i mänsklighetens natur att vara misstänksam mot det vi upplever som ”främmande”. Vi måste kunna diskutera detta …hela tiden…
Det vore fint att nyansera debatten lite. Det finns ingen som har rätt eller fel… Missnöje skall tas för vad det är och måste våga diskuteras högt och lågt! Visst Kerstin har du rätt i att den här frågan om invandring först och främst handlar om politik! Där överklassen utnyttjar underklassens frustration över de ökade klyftorna och invandrare ställs mot t.ex. fattigpensionärer. Det är naturligtvis mer komplicerat än så…
mvh Ilona
22/02 17:17 at 17:17
Hej,
jag menar betydelsfulla siffor för egen del, när vi ska ha lokal och regional valkampanj hos oss. Det är på den nivån mina insatser ligger.
22/02 20:37 at 20:37
Aimo:
Då förstår jag. Roligt om min lilla bloggpost kan vara till någon nytta :-).
22/02 20:47 at 20:47
Ilona skriver:
Bortsett vilken kultur man kommer ifrån så ligger det i mänsklighetens natur att vara misstänksam mot det vi upplever som “främmande”. Vi måste kunna diskutera detta …hela tiden…
Jo, den här frasen upprepas så ofta att den numer anses som belagd sanning. Men jag vägrar att acceptera den som sådan. Varför tycker folk det är så trevligt att resa till ”främmande kulturer”? Varför behandlar de allra flesta andra människor väl, även om de tillhör ”en annan kultur”.
Jo för att det här är en floskel som döljer vad det faktiskt handlar om, nämligen rädsla för de eller dem som hotar oss, direkt eller indirekt, och således även för dem som vi felaktigt tror hotar oss.
Invandraren var inte hotfull så länge vi hade övernog av arbetstillfällen och alla kände att de fick det bättre och bättre. De började däremot uppfattas som ett hot när staten började montera ner välfärden, när hotet om arbetslöshet, att inte få adekvat vård när man blir sjuk eller gammal, började uppträda.
Det var så lätt att tro, utifrån hur folks privata ekonomi fungerar (man kan inte betala ut mer pengar än man tjänar), att om nu staten har brist på pengar (vilket den inte har om den inte vill ha det) så måste det ju bero på att en massa invandrare kommer hit och försörjs av oss. Vore vi inte tvungna att ta hand om dessa, så skulle vi hedenhössvenskar har det mycket bättre. Staten borde ju i första hand ta hand om oss riktiga svenskar – varvid invandrarfientligheten började öka – nämligen från början av 90-talet, då stora arbetslösheten slog till. Dessförinnan kunde man i flera undersökningar konstatera att invandrarfientlighet/invandrarrädslan minskade mellan åren 1967 och 1989 (tror jag det var, kan ha varit 1987 också).
Så nej, det ligger inte alls i vår biologiska natur att vara rädda ”för det annorlunda”. Men det ligger i vår natur att försvara oss om vi känner oss hotade, och tvång att ändra livsföring upplevs som ett hot.
Jag har skrivit om just detta tidigare, nämligen 20/4 2007
22/02 21:50 at 21:50
Mmmmm, det var just det…att vi människor känner oss hotade av det som är just …annorlunda dvs det vi är okunniga om och det är verkligen inget specifikt för sverige! När vi reser på semester så väljer vi förhoppningsvis själva var vi reser och uppsöker det vi kanske inte känner till på eget bevåg, då blir det sällan ett hot! Det känns verkligen som om denna diskussion blir väldigt generell och klyschig, som sagt det ÄR svårt detta och jaghävdar ff att det är politikernas ansvar att det har blivit just så hotfullt för en del…
23/02 03:05 at 03:05
”Att välfärden monteras ner för att kunna bära kostnaderna,”
Välfärdstaten skapar motsättningar och det är därför traditionella politiska partier har så svårt att bemöta SD.
SD har rätt, men deras lösning är åt helvetes fel. Det är välfärdsstaten som ska bort, inte invandrarna. I en nyliberal stat skulle det inte finnas några statliga välfärdssystem, men folk skulle få flytta ut och in ur landet precis som de vill. Kort sagt, välfärdstaten är inte kompatibel med öppna gränser.
Detta vet alla partier. Skillnaden är att SD drar gränsen lite hårdare än vad moderatera och socialdemokrater gör, men i grunden tycker de samma sak, dvs man ska stoppa invandringen för att inte få s.k. ”social turism”.
23/02 07:18 at 07:18
Åkesson har inte fel om att invandringen uppgår till runt 100 000 per år och har gjort så sedan 2006. Uppehållstillstånd ges till alla invandrare, inte bara till de som fått asyl. Antalet uppehållstillstånd per år är därför samma som den totala invandringen. Så här många har invandrat till Sverige per år efter år 2000:
2000: 58 659
2001: 60 795
2002: 64 087
2003: 63 795
2004: 62 028
2005: 65 229
2006: 95 750
2007: 99 485
2008: 101 171
Källa:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____26046.aspx
Nog måste man säga att det är rimligt att avrunda 95 000 och 99 000 till ”100 000 per år”? Totalt sett har det alltså invandrat 670 999 personer till Sverige mellan år 2000 och 2008! Nästan 700 000 på åtta år!
23/02 07:23 at 07:23
Det stämmer även att flera skolor har förbjudit fläskkött efter krav från muslimer. I andra skolor ger man muslimska barn speciella rätter bara för dem (trots att muslimer kan äta vegetariskt, men föräldrarna kräver kött). Det finns även massor av exempel på andra särregler.
– Tre förskolor i Malmö har redan slutat servera fläskkött på grund av muslimer (Sydsvenska Dagbladet, den 31 mars, finns ej på nätet)
(Länk raderad av blogginnehavaren)
– Ekenäs lärcenter, en folkskola i Motala, har givit efter och tagit bort en återgivning av Leonardo DaVincis berömda teckning ”Vitruvian man” när invandrare vägrat gå dit på grund av bilden. Med stor sannolikhet handlar det om muslimer, även om media förstås inte vågar skriva det.
(Länk raderad av blogginnehavaren)
http://archive.corren.se/archive/2008/4/23/joq9xu2i2ta10qc.xml
– Muslimska asylsökande får specialförmåner när de inte tolererar fläsk:
(Länk raderad av blogginnehavaren )
– Uppsats med exempel på hur skolor gör speciell mat till muslimer på grund av fläsk:
(Länk raderad av blogginnehavaren)
Även i andra europeiska länder börjar skolor förbjuda fläsk på grund av muslimer:
(Länk raderad av blogginnehavaren)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1076248/Primary-school-serve-pupils-halal-meat-theyre-Muslim-not.html?ITO=1490
—
Segregering av muslimer på badhus:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1595864.ab
Könssegregering av muslimska förskolebarn:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=183674
Specialregler för muslimer på badhus:
http://www.thelocal.se/9808/
Det finns otaliga (hundratals) ytterligare exempel på hur Europa mer och mer anpassas med specialregler som bara gäller muslimer.
23/02 07:31 at 07:31
Angående välfärden:
Som visas ovan har Sverige tagit in 670 000 invandrare på bara åtta år. De allra flesta av dessa har inga arbeten. Självklart är detta katastrofalt för den offentliga sektorns ekonomi, alltså välfärden. 670 000 individer på nio år innebär med nödvändighet kraftigt ökad arbetslöshet och bostadsbrist med mera. Några relevanta siffror:
– 73 % av invandrarna (20-64 år) från Mellanöstern & Nordafrika ingår inte i kärnarbetskraften (saknar heltidarbete) (se sid 63):
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/6BA28164-0E48-4F40-951B-181A84A2E74A/0/20061111.pdf
– 62 % av socialbidragen går idag till utlandsfödda:
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Produkt.asp?produktid=SO0203&lang=1
– Invandrare är i genomsnitt sjukskrivna 37 % längre än svenskar. Invandrare från Mellanöstern och Nordafrika, har i genomsnitt 75 % längre sjukskrivningstid per år jämfört med svenskar:
http://www.forsakringskassan.se/filer/publikationer/pdf/ana0524.pdf
– Den senaste studien av invandringens totaleffekt på offentlig sektor beräknar genomsnittskostnaden för en invandrare till Sverige till
– 175 000 kr per individ, under gynnsamma antaganden, samt till – 480 000 kr under mindre gynnsamma antaganden:
http://folk.uio.no/kjstore/papers/fiinpvc.pdf
Invandringen är en mycket viktigare orsak till nedskärningar än ideologi. Sossarna, – som förlorar röster på nedskärningar – hade inte behövt skära ner i närheten av så mycket de har gjort om Sverige hade haft samma invandringsregler som USA eller Japan.
23/02 14:26 at 14:26
Den vänlige:
Läs kommentarreglerna högst upp till höger under rubriken ”kategorier”. Egentligen borde jag ha raderat båda dina kommentar eftersom de strider mot kommentarreglerna. Men jag gör ett delvis modifierat undantag.
Först håller jag med dig om att Sverige inte ska tillåta en medeltida kvinnosyn i offentliga sammanhang alltså heller inte i skolor eller i badhus eller i några andra offentliga sammanhang och att vi inte ska tillåta någon religiös fundamentalism, oavsett typen av religion, styra det offentliga livet. Så observera att den nakenbild som togs ner, också hade fått klagomål från svenska föräldrar, enligt Corren. Det finns tokkristna hedenhössvenskar som också ställer och får krav godkända, trots att Sverige inte ska vara en konfessionell stat. Det är, enligt min uppfattning, lika illa. Av precis detta skäl ska heller ingen skolavslutning i kyrkan förekomma. De som vill ägna sig åt religiösa ceremonier, vare det kristna, muslimska, hinduiska, buddistiska eller andra, ska göra det i egen regi, på fritid och utanför skolan, anser jag.
Att sluta servera fläsk pga några invandrares religion finner jag inte heller så genomtänkt, om det också går hedenhössvenskar i skolan. Å andra sidan har hedenhössvenskar krävt och på många skolor fått speciell mat för dem som är vegetarianer. När skolor därför talar om, som de gör i artiklarna, att det blir för komplicerat att hålla många olika menyer samtidigt, så har förstås även vegetarianernas bland hedenhössvenskarna krav på särbehandling bidragit till beslutet, i synnerhet ställer även dessa till problem som det finns olika sorters vegetarianer med olika matvanor.
Men sen är det slut med mitt medhåll:
1: Att så många invandrare går arbetslösa beror inte på att de inte vill jobba, utan på svensk diskriminering av invandrare och på den ekonomiska politiken. Det är där man ska vidta åtgärder, och din inställning är en del av problemet här.
2: Nu är det, som jag visar med min statistik ovan, inte så att 90.000 kommer och får uppehållstillstånd varav 72% kommer att vara arbetslösa, som era sifferexerciser antyder och förleder många att tro, och därför beroende av försörjningsstöd. På sin höjd har omkring 20.000 muslimska invandrare/år fått uppehållstillstånd i Sverige på senare år. Av dessa är en hel del barn, som alltså inte ingår i arbetskraften. Anta att 50% av dem är barn, en siffra som inte verkar helt orimlig, så är det alltså 73% av 10.000 som som går arbetslösa av dessa. Det blir således omkring 7.000/år. Det är en himmelsvid skillnad mellan dessa 73% av 10.000 och de 73% av 100.000 som antyds med dina siffror och med Åkessons.
Dessutom är en hel del av dessa invandrare kvinnor, och de kanske inte vill eller kan arbeta, är kanske vana vid att vara hemmafruar, lever alltså precis så som kristdemokraterna anser att svenska kvinnor ska leva. Så de siffror som sd för fram, blir gravt vilseledande under alla omständigheter.
Vidare förhåller det sig så att majoriteten av invandrarna från muslimska länder inte är mer muslimska än de flesta svenskar är kristna. De som följer islam slaviskt (någon tolkning av denna religion) är inte speciellt många. De fanatiskt kristna försöker också få igenom sin agenda i landet, och den strider på många väsentliga punkter lika mycket mot vår moderna samhällsuppfattning som de fanatiska muslimernas, och dessutom har de ganska likartade åsikter i många väsentliga avséenden, som synen på kvinnan och hennes plats i samhället. Detta kan politiker inte heller påpeka, eftersom alla tävlar om de religiöst kristnas röster.
Det är alltså så att de invandrarfientliga spelar på två strängar samtidigt, kanske utan att de själva förstår det men troligen mycket medvetet för att lura människor.
Det finns två huvudargument mot invandringen a) att det blir dyrt med så många arbetslösa och försörjningsberoende, och b) att vi måste värna om vår svenska ”ras”, och/eller vår svensk kultur. Envisas man med att hänvisa till och förklara att de där 90.000 är problematiska allihop, som du gör här, då är det ett argument i den senare kategorin, och den är rasistisk eller etnicistisk (vilket bara är en modern omskrivning för, eller en modernare variant av rasismen).
3: Så tänker vi till lite: Vi har en politik som går ut på att vi ska ha sådär en 3-4% arbetslöshet i landet (NAIRU), för enligt de ledande nyliberala nationaekonomerna skulle det vara bra för ett lands ekonomi för det innebär att man kan hålla nere lönerna då arbetssäljarna tvingas konkurrera med varandra om jobben. Därför har riksbanken, av riksdagen, fått i uppdrag att hålla arbetslösheten på denna nivå. Så fort arbetslösheten sjunker för mycket, slår alltså riksbanken till med bromsen, via räntan, varvid arbetslösheten ökar till ”lagom nivå” igen.
Om vi nu inte hade invandrare som ”tog” denna arbetslöshet så hade man haft fler arbetslösa hedenhössvenskar istället. Det hade alltså inte blivit fler jobb till svenskar, inte blivit färre personer i landet som behöver försörjningsstöd.
Därför är det mot den nyliberala ekonomin, den som just nu leder till en totalt ekonomisk kris, som man ska rikta sin kritik i första hand.
Ovanpå detta så är de pengar som betalas ut i försörjningsstöd inte en kostnad för en samhällsekonomi, eftersom pengarna går runt via den konsumtion de tillåter. Detta börjar tom en del nyliberaler inse idag, när folk börjar spara i skräck för vad som komma ska. Det innebär att många företag läggs ner för att de inte får sälja tillräckligt mycket. Detta visste alla om för 30 år sedan, men det är en sanning som man försökt dölja, alternativt inte haft klart för sig sedan nyliberalismen slog igen i Sverige från början av 80-talet.
Så nej, det är inte på grund av invandrarna och deras arbetslöshet som man skurit så kraftigt i välfärden. Det är på grund av den nyliberala ideologin. Det finns mycket material på nätet om hur det gick till när socialdemokrater tillsammans med de borgerliga, från mitten av 80-talet, förverkligade de borgerliga partiernas våta dröm. Om man är intresserad av att förstå vad som hände i landet så här är en sida som ganska lättförståligt går igenom vad som skedde. Det som skrivs här stämmer, det vet alla som är gamla nog att ha varit med och följt utvecklingen.
Slutligen är jag gammal nog att minnas en tid före arbetskraftsinvandringen, då ”hedervärda” svenskar gnällde över hedenhössvenskar som fick socialbidrag, och hur mycket bättre alla andra skulle ha det om man slutade ge dem sådana bidrag. Det är således helt klart att missnöjda, rädda, utslagna människor alltid har behov av att ha någon annan att skylla sin misär, sin ångest eller sina misslyckanden på. Hade vi inte invandrare så hade det varit de arbetslösa hedenhössvenskarna som hade varit hatgruppen, utgruppen, de skyldiga.
För övrigt har både de borgerliga och socialdemokraterna de senaste 15 åren, gjort allt de kunnat för att också rikta de ”friska och hedervärda” svenskarnas missnöje även mot arbetslösa, sjuka och äldre hedenhössvenskar. Överklassen har alltid tyckt det varit praktiskt att rikta människors missnöje mot något annat än mot det som verkligen är orsaken till vanliga människors känslor av irritation eller vanmakt över sin samhälleliga situation, nämligen den ojämlika fördelningen av samhällets resurser och produktionsresultat. Om man får människor att gnälla över försörjningen av sjuka, arbetslösa och de äldre, kan man skära ner dessa människors försörjningsstöd, sjukförsäkringsutbetalningar eller pensioner och istället dela ut pengarna till de allra rikaste, vilket är precis vad man har gjort i Sverige de senaste 20 åren. Vi har inte sett en sådan radikal omfördelning till de rikare av landets tillgångar på 4-500 år, som vi sett under dessa år. Det har varit en katastrofal ekonomisk politik, vilket alltså visat sig ordentlig nu.
23/02 23:18 at 23:18
Kommentar till kommentarer av den (Åkesson)vänlige anonyme, och (den ovänlige) Tomas W.
Jag har förstått att det finns ett antal invandrarfientliga och muslimfientliga hemsidor på nätet som sprider diverse siffror om invandringen och de farliga muslimerna. Ibland är siffrorna utplockade ur statistik, ibland bara påhittade. Jag har också förstått att det är många som har blivit förtjusta i den nyfascistiske populisten Jimmie Åkessons välpolerade yttre och gärna vill försvara honom.
Men om man vill använda dessa siffror i en debatt bör man först läsa och sätta sig in i tidigare debattinlägg.
Åkesson sade, enligt Aftonbladet, 100 000 beviljade uppehållstillstånd. Det är Migrationsverket som beviljar uppehållstillstånden så de bör veta. Siffrorna på beviljade uppehållstillstånd, inklusive tillfälliga, är således:
2005: 62 463
2006: 86 436
2007: 86 095
2008: 90 021
Att SCB anger högre siffror för invandringen beror på att inte alla invandrare behöver uppehållstillstånd. Återvändande svenska medborgare som varit utomlands mer än ett år räknas i statistiken som invandrare. Det är möjligt att Åkesson anser att dessa blivit så kontaminerade av främmande kultur att de egentligen inte borde släppas in utan att först tvingas ansöka om uppehållstillstånd, men jag tror att han snarare har dragit till med en rejäl rund siffra och hoppats att ingen ska kolla den.
Om sedan Tomas läser den ursprungliga postningen ska han finna att Kerstin inte påstår att Åkesson tror att 100 000 muslimer per år kommer till Sverige, hon säger att han antyder det. Och det gör han faktiskt, när han direkt efter det felaktiga påståendet om antalet uppehållstillstånd börjar tala om problemen med fläsk, badhus och muslimska helger.
Eftersom vi inte registrerar folk efter religionstillhörighet i Sverige så är det omöjligt att veta hur många muslimer som kom som flyktingar eller anhöriga till flyktingar under 2008. Med viss kännedom om ursprungsländer och religioner i dessa skulle jag gissa på cirka 10 000. Som ett exempel så är Södertälje kommun större mottagare av flyktingar från Irak än USA, men nästan alla dessa flyktingar är kristna, som firar påsk och jul och äter fläsk.
Åkesson kan naturligtvis inte med någon trovärdighet påstå att 10 000 muslimer per år, varav de flesta är ungefär lika hängivet troende som svenskarna är hängivet troende kristna, är ett hot mot den svenska kulturen. Den ”svenska kulturen” borde klara en utspädning med en promille per år utan att gå under.
Därför måste Åkesson dra till med större siffror och räkna in t.ex. utländska företagsledare, artister och au-pairflickor som kommer hit för en kortare tid för att många svenskar gärna vill ha dem här.
Men riktigt komiskt blir det när den (Åkesson)vänlige anonyme staplar maximisiffrorna för årlig invandring på varandra och börjar prata om den oerhörda belastning som 700 000 nyanlända invandrare måste utgöra för folkhushållet. Om han hade läst den intilliggande kolumnen i tabellen hos SCB, så hade han funnit att vi de senaste decennierna har haft en utvandring som varierat från att vara ungefär lika stor som invandringen till att vara ungefär hälften så stor. Detta kan vara förklaringen till att vi inte är 20 miljoner i Sverige idag. Det är också ett faktum att de flesta som utvandrar är personer som tidigare invandrat till Sverige.
Statistik är ett utmärkt hjälpmedel för att förstå samhället, men om man vill bli tagen på allvar kan man inte ta ut lösryckta siffror hur som helst. Om man sedan börjar addera dessa uppblåsta tal för att det ska verka ännu maffigare, då har man straffat ut sig ur diskussionen.
24/02 10:38 at 10:38
Vill komma i kontakt med dig, maila mig (mejladressen borttagen av blogginnehavaren, som redan har mejlat). Har en förfrågan, vänligen Maria
24/02 13:52 at 13:52
Den vänlige ovan förefaller mig ha blivit så vänlig att han/hon blivit helt utan eget omdöme, kanske käkat för många svenska pepparkakor. Han/hon påstår att Ekenäs lärcenter är en folkskola. Det måste vara någon mycket gammal person som lagt in detta inlägg någonstans. Det är inte lätt för äldre att hänga med i det moderna Sveriges utveckling. Folkskola!! Nu har vi livslångt lärande och det är där Ekenäs lärcenter i Motala kommer in.
Det är ett center för utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor. Här samlas arbetsmarknadsenheten, arbetsförmedlingen, socialförvaltningen, vuxenutbildningen, flyktingmottagningen, försäkringskassan och många fler.
Samordnade insatser görs för ungdomar och äldre så att de kan få chans att komma på rätt plats i arbets- och vuxenlivet.
25/02 01:40 at 01:40
En god arbetsinsats! All heder!
25/02 09:32 at 09:32
Kerstin,
du har helt rätt i ditt inlägg!
Det knepiga är inte att SD tycker en massa. Utan att det de tycker inte kommenteras av journalisterna, direkt i samband med interviuven. Skulle en liknande artikel skrivas om någon annan partiledare, är kommentarer och notiser praxis.
Om en skola anpassar lunchen eller ger ett barn ledigt för av speciell religiös anledning, handlar inte om något annat än att vi har total religionsfrihet i Sverige. Utav samma anledning flyttas skolavslutningar ifrån den svenska kyrkan. Det har ingenting med invandring att göra. Det finns och har alltid funnits människor som inte vill besöka kyrkan. (Jag och mina barn vägrar, eftersom vi inte tror på någon religiositet)
25/02 16:06 at 16:06
Igen, hemskt ledsen, men jag lyckades radera ett par inlägg. Så om några saknar sina kommentarer så ber jag om ursäkt och vill tala om att de är inte raderade med avsikt. Kom gärna igen med dem.
25/02 19:09 at 19:09
Lite kommentarer till ”den vänliges” ljugerier en bit upp.
”Åkesson har inte fel om att invandringen uppgår till runt 100 000 per år och har gjort så sedan 2006. Uppehållstillstånd ges till alla invandrare, inte bara till de som fått asyl. Antalet uppehållstillstånd per år är därför samma som den totala invandringen.”
Nej, det är det inte. Invandrings-statistiken räknar de som folkbokför sig i Sverige medan uppehållstillståndstatistiken räknar de som får uppehållstillstånd (tillfälligt eller permanent). Invandringsstatistiken blir alltså högre eftersom svenska medborgare som återvänder till Sverige, den enskilt största gruppen, och invandrare från Norden (som inte behöver uppehållstillstånd) räknas.
”Det stämmer även att flera skolor har förbjudit fläskkött efter krav från muslimer. I andra skolor ger man muslimska barn speciella rätter bara för dem (trots att muslimer kan äta vegetariskt, men föräldrarna kräver kött). Det finns även massor av exempel på andra särregler.”
Nej, det stämmer inte att skolor förbjudit fläskkött efter krav från muslimer. Däremot stämmer det att ett par förskolor i Malmö har valt bort fläskkött ur deras ordinarie menyer eftersom det är så många som väljer bort det. Typ när min egen skola slutade servera ärtsoppa för att det aldrig var någon som åt skiten. Det är ingen förbud det handlar om heller, utan skinkan tas fram vid speciella högtider som julbord och så vidare. Jag tycker dock inte man ska ta bort fläsk utan satsa mer på mångfald på skolmatsedeln. Läs mer om det här:
http://www.malmo.se/stadsdelar/sodrainnerstaden/arkiv/nyhetsarkiv/halladarannikawelanderhakansson.5.39883b08111997b0eac800026804.html
Sen angående det här med särbehandling. Vegetarianer har fått särskild kost i skolan, militären, sjukvården (allt) sålänge jag kan minnas, menar du att det är mer okej att man särbehandlar efter ideologiska matvanor än religiösa? Och varför skulle de inte få den maten? I Sverige, till skillnad från i många andra länder, är skolmaten betald via skattesedeln. Alltså avstår föräldrar en del av sin inkomst för att barnen ska få mat i skolan som de kan äta, då ska väl barnen få just det eller?
Du länkade till en artikel om ”könssegregering av förskolebarn”. Vilket det i och för sig inte handlade om utan om att en fritidsgård hade infört tjejkvällar för enbart tjejer. Jag tycker inte det är bra för fem öre, men om vi enbart ska se till själva fenomenet i sig så är det ju inte så jätteovanligt. Tjejpass på träningslokaler, i olika sporter, kvinnohus där män inte är välkomna och andra aktiviteter reserverade enbart för kvinnor finns lite överallt i samhället. Jag gillar det inte och tycker inte att det ska behövas, speciellt inte i det här fallet med fritidsgården eftersom det handlar mycket om traditioner, men då bekämpar jag hellre just det fenomenet än att skuldbelägga Sveriges muslimer kollektivt.
Det finns ett fall där det verkligen handlade om en skola dock, och inte en frivillig aktivitet som fritidsgården. Det var en skola i Göteborg som skilde på pojkar och flickor i undervisningen och på raster. Den skolan drog Skolverket in tillståndet för, och skolan var judisk inte muslimsk:
http://www.skolverket.se/sb/d/1716/a/9517
25/02 21:14 at 21:14
Egentligen orkar jag inte diskutera den här frågan, trots att jag själv är invandrare – ”gammal” sådan ska väl tilläggas. Svårt att föra en saklig debatt.
En kommentar dock:
Hur man än vrider och vänder på saken är det stora problemet att det saknas arbetstillfällen. Många nya invandrare är visserligen duktiga entreprenörer, alla kan trots allt inte leva på att starta eget.
Läs gärna den här rapporten från 2005:
(länken struken av blogginnehavaren)
”Trots 1980-talets ekonomiska hausse gick det ekonomiskt utför med Sverige och vid decenniets slut utbröt en rejäl kris. Den offentliga sektorn fick utstå betydande nedskärningar i hälso- och sjukvård, skolor och universitet m m. Eftersom den offentliga sektorn var en stor arbetsgivare uppstod omgående en massiv arbetslöshet. Men den underliggande krisen var framför allt knuten till den privata industrisektorns nedgång. Mellan 1990 och 1999 sjönk sysselsättningen från 83% till 72% i åldrarna mellan 16 och 64 år, en nettonedgång med 420 000 arbetstillfällen. Under samma tidsperiod kom 350 000 invandrare i samma åldrar till Sverige. Denna storskaliga immigration inte bara tilläts utan t o m uppmuntrades under samma tid som oerhört många arbetstillfällen gick förlorade, vilket med nödvändighet skapade stora problem i landet.
Det socialdemokratiska partiet har svårt att få ned arbetslösheten till de 4%, som satts som mål. Bland invandrarna är arbetslösheten extremt hög. Men i den politiska retoriken har man hela tiden systematiskt undvikit att föra upp de verkliga problemen i ljuset. En betydande omorganisation av socialdemokratin har skett, en omorganisation som snabbt har fört Sverige in i samma fålla som den s k ”Tredje Vägen” och ”die Neue Mitte” – vilket somliga kallar ”Thacherism med ett mänskligt ansikte”. Men detta har fördunklats inför omvärlden av landets egna politiska representanter. Sverige genomgår dessutom en ökande skiktning, Ginikoefficienten har stigit med 25% under tioårsperioden efter 1985, men snabbast under 90-talet. I verkligheten kan en stor andel av befolkningen beskrivas som arbetande fattiga, trots att de kan få hjälp av allmänna bidrag för att kunna vidmakthålla en minimal levnadsstandard. Detta är bilden av en i realiteten nedåtgående utveckling för både arbetarklassen och den lägre medelklassen.”
27/02 00:44 at 00:44
Hanelore:
Försök inte nu med konstiga maxisiffror. Jag tror inte att alla de där 350.000 som kom var flyktingar som förblev arbetslösa. Ska jag övertygas om den saken vill jag ha statistik nedbruten i kategorier.
De där du länkar till är ökända i akademiska kretsar och tillhör de verliga akademiska mörkerfigurerna. Det fanns gott om dem i 30-talets Tyskland, och även i Sverige. Allvarligt dystert att vi ser dem igen. De är dessutom mycket förrädiska då de kan uyttrycka sig till synes objektivt och är väldigt skickliga i att just luras utan att ljuga. Det var de nazianstuckna akademikerna också på 30-talet. De skrek inte rasistiska slagord, de gick inte ut och krossade fönster i judiskägda butiker. De skrev istället ”objektiva” och välartikulerade rapporter om faran för degenartion vid rasblandningar etc.
Eftersom jag vägrar att länka till människor av den sorten, så har jag tagit bort länken nu.
Vad är dessutom för struntprat att immigration ”tom uppmuntrades”? Det kom många flyktingar från krishärdar vid den tiden och de allra flesta utvisades, några fick tillfälliga uppehållstillstånd och några fick permanenta sådana. Men att hävda att de uppmuntrades det är inte bara att luras, det är att ljuga. Jag följde utvecklingen och diskussionerna noga på den tiden så det här kan jag.
27/02 02:08 at 02:08
Sebastian;
Tack för informationen om skolmaten och för din kommentar och tack även till morfar Lasse.
27/02 15:39 at 15:39
Men är du inte själv rasist, Kerstin?
(länken struken/inte aktuell längre)
27/02 21:45 at 21:45
Struken efter kommunikation med kommentatören
27/02 22:32 at 22:32
Detta inlägg var banne mig det klokaste jag har läst på länge!!! Varför har inte du en kolumn i någon tidning/tidsskrift någonstans?
”ännu intressantare vore ju att få reda på om folks åsikter har grund för sig, eller om de grundar sig i vanföreställningar”
Jag kunde inte sagt det bättre själv! Det är ju sällan man får läsa artiklar om människor som tror på skogsrået, där dom bara får berätta om detta skogsrå sida upp och sida ner.
Och att den höga arbetslösheten är politiskt framkallad – jag förstår inte hur LITE det pratas om detta i mainstream-medier. Precis som om alla har glömt hur hårt ”vi” ansträngde oss för att bekämpa inflationen på 90-talet, att det var vårt religiösa mantra då. Och hur bekämpar man inflation? Jo, genom att höja arbetslösheten. Så långt var det öppna kort. Jag minns Göran Perssons tal om detta. Men ingen annan tycks minnas.
”Det är inte invandrarna som är problemet. Det är våra politiker och vår egen okunnighet om nationalekonomi.”
Också mycket bra sagt! Att invandrarna används som ”kanonmat” i kriget mot inflationen! Herregud, det har jag inte tänkt på själv, men så ÄR DET JU!!! Shit alltså, tanken svindlar!!! Det är så diaboliskt, så jä-la beräknande! Invandrargruppen, speciellt flyktingar, tenderar att vara tacksamma för det lilla, jag menar, de har flytt från dödshot. Det är ju jä-ligt lämpligt att använda dessa människor för att dubbelbestraffa på detta sätt som görs idag. Jag blir illamående!!! Först förvägrar man dom jobb, sedan bespottar man dom för lathet och arbetsovilja! Fy f-n! Så jäkla skamligt! Jag skäms för att vara svensk.
Och som vegetarian sedan skoltiden känner jag mig personligen kränkt över insinuationerna att alla minsann ska äta fläskkött som goda svenskar i Sverige! Jag minns att vi vegetarianer (vi var två) och de troende muslimerna (dom var också två) fick samma mat i skolmatsalen på högstadiet. Varken vi eller muslimerna klagade även om den inte var jättegod. Var vi då goda assmilerade svenskar, eller ska även jag fråntas mitt svenska medborgarskap för att jag vägrar äta fläsk???? Hur mycket ska jag som ”hedenhössvensk” behöva anpassa mig till ”svenska” traditioner som jag inte har något till övers för?
Har du förresten mailat Aftonbladet och ställt dom till svars för varför dom låter sd ljuga i deras tidning?
28/02 12:51 at 12:51
Du saknar uppenbarligen förmåga att med öppna ögon se vad som händer runt omkring dig och vart utvecklingen i Sverige är på väg. Om det är något som skymmer sikten
så tycker jag att du ska avlägsna det.
För oss andra är Sverigedemokraterna det enda alternativet.
En betydligt minskad invandring, en EU-kritisk hållning och ett försvar värt namnet anser jag vara ganska sunt.
För att inte tala om ekonomi, arbetslöshet och värderingar.
@Kerstin
Det var också nazisterna som tystade alla kritiker genom att så att säga skrika högst. Påminner lite om dagens Sverige. Läs t.ex Sebastian Haffners bok En tysk mans historia.
28/02 12:54 at 12:54
Heh, det var visst du, Kerstin, som har bloggen Så hela min kommentar riktas till dig.
28/02 15:24 at 15:24
Kerstin:
Det står inte i rapporten att alla som kom hit under tidsperioden 90-99 var flyktingar, inte heller att just den gruppen förblev arbetslös. Är inte det som är det intressanta heller. Det intressanta är att många arbetstillfällen gick förlorade under just de åren, tyvärr ett faktum. Jag tycker man måste kunna hålla isär fakta och värderingar.
Om du vill ha mer detaljerade siffror kan du kanske kontakta författarna. En av dem tillhör visst arbetarrörelsen.
28/02 21:39 at 21:39
Struken, inte aktuell längre
28/02 21:51 at 21:51
Hannelore & Bosse J:
Ett lästips Det försvann förvisso en massa arbetstillfällen de åren, men att de inte kom tillbaka – allihop, efter vändningen berodde på att politikerna hade bestämt att de inte skulle göra det.
28/02 23:33 at 23:33
Anja:
Tack, och roligt att någon uppskattar vad man skriver – och förstår det. Det där värmde, i synnerhet med tanke på kommentarerna som kom efter din.
01/03 00:27 at 00:27
Kerstin:
Jag håller med Dan Josefsson, har läst artikeln och sett dokumentären Novemberrevolutionen. Brukar länka till hans artiklar. Men de ger inte svar på alla frågor, t ex vilka effekter invandringen har på arbetslöshet och ekonomi. Många – både svenskar och invandrare – inser att det finns en gräns för hur mycket invandring ett litet land som Sverige mäktar med, ändå är det tabu att diskutera frågan.
Hade varit intressant om Guillou konfronterat sd med de nyliberala idéerna, men jag gäspade mest när jag läste artiklarna. Det enda nya var att sd alltid håller till i källarlokaler utan fönster.
01/03 03:17 at 03:17
Hannelore:
Ledsen att behöva säga det, men då har du inte förstått vad jag skrivit i mitt inlägg, men det har Anja (ovan nr 27) gjort.
02/03 22:37 at 22:37
Börje i Torp!
Diskussionen handlar inte om vilket jag eller hon antyder, diskussionen handlar om huruvida Jimmie Åkesson ljuger eller inte, vilket hon påstår i rubriken. Ingen av er har lyckats visa en enda lögn från Jimmie Åkesson. Det beror på han inte sa någon. Det närmaste osannning han kommer är uppgifterna om invandrare till Sverige, då han sa 100 000 /år. Det stämmer inte, 2008 var det faktiskt 101 000 (HEMVÄNDANDE SVENSKAR INKLUDERADE)! Jag har inte uttalat mig om vilka som är etniska svenskar eller svenska medborgare utav dem. Jag är själv svensk och flyttade in till Sverige 2006, så jag är en siffra i den statistiken. Att man avrundar 95 000 -101 000 per /år till ”100 000 /år” kan inte betraktas som en lögn. Det är liksom så man pratar, skulle låta ganska fånigt om han räknade upp det exakta antalet. För övrigt så skrev jag till och med i mitt inlägg att siffrorna inkluderar hemvändande svenskar.
Det du skriver i övrigt om invandringen stämmer hyfsat med verkligheten vad jag kan se (uppskattningen om muslimer är kanske lite väl låg). Hur som helst vet jag inte riktigt varför du blandar info om au pair- flickor, utvandring av invandrare och en massa andra saker som iofs är intressanta men inte har med diskussionen att göra.
Det kan nog bero på att ni är så ivriga att säga emot Jimmie Å så att ni helt tappar bort samtalsämnet. Jimmie vill diskutera grunderna till uppehållstillstånd i Sverige. Det behöver inte ha något att göra med hur många invandrare som flyttar från Sverige, vilken religion invandrare har (fast det tycker nog Jimmie) eller vilket yrke de har (kan ju få betydelse iofs).
Jag känner igen inläggen, man utgår ifrån att SD:are är rasister, och sedan argumenterar man mot det. Enkelt men meningslöst.
03/03 00:08 at 00:08
Tomas:
Ta du och läs rubriken på mitt inlägg. Om det inte räcker rekommenderar jag lite litteratur om hur man för propaganda.
06/03 09:54 at 09:54
Struken/personangrepp (kommentarreglerna)!