Moderater pratar strunt om invandrare igen
Så har vi då åter invandrar/flyktingfråga på tapeten. Så här skriver några moderater i DN:
Samtidigt bör fler utländska medborgare som dömts för grova brott utvisas. Dessutom vill vi slopa invandrares rätt att fritt välja bostadsort, och tillräckliga kunskaper i svenska måste bli obligatoriskt. Det skriver migrationsminister Tobias Billström tillsammans med Ulf Kristersson, socialborgarråd i Stockholm och ordförande i Moderata samlingspartiets arbetsgrupp mot utanförskap och segregation, samt riksdagsledamoten Elisabeth Svantesson.
Maken till intellektuell sörja får man leta efter, bortsett från att de här moderaterna härmed tar avstånd från vad den förra borgerliga regeringen ställde till med.
Innan regeringen Bildt tillträdde 1991, fick flyktingarna inte ta anställning i Sverige förrän de hade fått uppehållstillstånd i landet. Dessutom var de tvungna att bo kvar i den kommun som mottagit dem, då de fått sina uppehållstillstånd, tills de hade kunnat skaffa sig ett arbete, någonstans i Sverige, och kunde försörja sig själva. Tills dess fick de sin försörjning i mottagarkommunen samt tillfälle att studera svenska för invandrare.
Den principen ansåg emellertid regeringen Bildt var felaktig, då den inskränkte individens frihet och därför att man trodde att det skulle bli billigare för staten om flyktingarna bodde hos släktingar, varför den beslutade att flyktingarna skulle få bosätta sig var de önskade i landet direkt då de anlände, samt att de skulle få arbeta även under tiden de sökte asyl, innan de hade fått permanent uppehållstillsånd alltså.
Det var inte svårt att inse vilka problem det här skulle skapa och vad som skulle bli konskvenserna av den här (då) nya och borgerliga flyktingpolitiken, nämligen att det skulle uppstå invandrarghetton i storstäderna, dit nästan alla flyktingar skulle ta sig med alla de problem som sådana ger upphov till, samt att vi skulle få fler som uppehöll sig och arbetade illegalt i landet.
De flyktingar som kommit de senaste 20 åren kommer nämligen nästan alla från områden i världen där det bara är i storstäderna som möjligheterna finns, både att få jobb och för barnen att gå i goda skolor, så de vet inte att här i Sverige skulle det komma att bli tvärtom för dem om de bosatte sig i storstäderna. I småkommuner där vi inte fick stora ansamlingar av flyktingar, kom de i bättre och närmare kontakt med svenskar (infödda sedan hedenhös). Här hamnade deras barn i bra och mindre skolor (på den tiden var skolorna nämligen likvärdiga i hela landet) med en överväldigande majoritet svenska barn där flyktingarnas barn fick mycket bättre chanser att lära sig svenska ordentligt. På grund av fler kontakter med svenskar kunde de vuxna också lättare få arbeten, för att inte tala om att många av dem faktiskt kunde starta egna verksamheter ute i småkommunerna, exempelvis pizzerior. Det går däremot inte att starta fem pizzerior i varje kvarter i Rinkeby, men i småorterna kunde flera sådana startas i varje samhälle, varje stad, och klara sig.
Den insatta förstod alltså redan då, i början av 90-talet, att borgarnas lagändringar på det här området skulle komma att resultera i bostadssegregering, ghettoisering, med vad sådant medför, segregerade skolor där invandrarbarn har svårigheter att lära sig svenska, sämre kontakter mellan svenskar och invandrare och därmed sämre möjligheter för flykingarna att få arbeten.
Att vi dessutom vid den tiden genomgick en allvarlig ekonomisk kris med bankkrascher med ty åtföljande masskonkurser, och dessutom fick en ny ekonomisk politik som gick ut på att vi ska ha en viss arbetslöshet, har inte förbättrat situationen. Den koncentration av arbetslösa som vi därmed fick i invandrarområdena är förstås inte bra för någon. I sådana miljöer får man sociala problem – så enkelt är det och det tar bara fem år att skapa en värstinggeneration.
På sextiotalet kom invandrare och tog de jobb svenskarna inte ville ha. Det, sade man då i massmedia, skulle vi svenskar vara tacksamma för. Sedan början av 90-talet har det i stor utsträckningen varit flyktingarna som har tagit den höga arbetslöshet som regeringarna (alla sedan början av 90-talet) beslutat att vi ska ha, och som svenskar ”inte vill utsättas för”. Men ingen säger åt oss att vara tacksamma mot invandrarna för den saken – någon som kan lista ut varför?
Vad är bäst för människor?
Det är faktiskt inte säkert att flyktingarna vet vad som är bäst för dem själva och deras barns framtid i Sverige när de kommer hit, så hur man ska förfara? Den svåra frågan är alltså om man ska låta nyinkomna flyktingar göra vad de tror är bäst för dem, med eländiga konsekvenser både för dem själva, för deras barn och för Sverige, för att de inte känner till det nya landet, eller om man ska bestämma lite över dem, inskränka deras individuella frihet något år i början av deras vistelse i Sverige för att de ska få bättre chanser på sikt i det nya landet.
Av vad jag har sett genom åren och på grundval av mitt arbete med invandrare, så är jag böjd att säga att man kanske ska leda människor rätt i början, inte bara låta dem göra oåterkalleliga misstag, misstag som drabbar alla, dem själva, deras barn och övriga Sverige. Jag är nämligen övertygad om att det sitter ganska många invandrare runtom i Sverige och är ganska tacksamma idag för att de inte hamnade i något av storstadsghettona, för att både de själva och deras barn fick en helt annan och mycket bättre start i Sverige innan den förra borgerliga regeringen bäddade för nyinkomna flyktingar att göra sina livs värsta misstag, nämligen vad de trott vara det bästa för dem själva och för deras barn.
Egentligen borde jag alltså ge de här moderata skribenterna en eloge för att de nu inser att dess föregångare, regeringen Bildt, gjorde ett allvarligt misstag vad gällde bosättningsbestämmelserna för nyanlända flyktingar (vilket man inte erkänt dock). Men jag har svårt att göra det eftersom jag anser att borgerlighetens ständiga slarv och inställningen att ”man beslutar och ser hur det går och blir det inte bra så får man väl ändra lagarna igen”, är oförlåtlig. Somligt kan nämligen aldrig göras ogjort genom att man ändrar tillbaka lagar bara, eller det blir så dyrt att försöka rätta till negativa konsekvenser att de inte kommer att rättas till av just det skälet. Det här är en sådan fråga, där en återgång till tidigare bestämmelser inte kan göra det elände som skapats ogjort. Den förra borgerliga regeringens misstag i det här fallet har kostat många människor deras framtid i Sverige och kommer att kosta mycket mer än så framöver.
Vad värre, när man nu erkänner att det den förra borgerliga regeringen ställt till med en massa elände för många människor, så kommer man med förslag till botemedel, ”upphävande av medborgarskap eller utvisning” för lite allt möjligt, som lägger skulden för en totalt misslyckad borgerlig flyktingpolitik på dem som drabbats, nämligen på flyktingarna själva. Detta är ynkedom av den högre skolan. Det fanns nämligen kunskaper även i början av 90-talet så man hade inte behövt ställa till med så mycket problem och eländen om man tänkt först och handlat sedan, inte handlat först och tänkt sedan, som alltså är den vanliga borgerliga regeringsstilen. (Idag har vi ex. en folkpartistisk minister som klart säger ifrån att han struntar i vad erfarenhet, vetenskap och sakkunskap säger, för nu vill ha förfara på sitt sätt – punkt slut. Det går alltid illa när man sätter dumdrygheten i högsätet.)
Så kommer vi då till det där med kunskaper i svenska:
Grundläggande kunskaper i svenska är ett rimligt krav för medborgarskap i Sverige. Vi vill att medborgarskapet ska vara attraktivt och meningsfyllt, att fler ska ha alla rättigheter och alla skyldigheter som svenskar.
Har de här prickarna någonsin försökt lära sig ett främmande språk samtidigt som de varit gravt traumatiserade, som många flyktingar är när de kommer till Sverige? Helt klart har de inte det.
Dessutom har de inte klart för sig att många (men inte alla) människor får stora svårigheter att lära sig om de står på lugnande eller antidepressiva medel, som tenderar att bedöva hjärnan. Att kräva att människor som går på sådana preparat, vilket inte så få av flyktingarna gör, ska lära sig svenska snabbt och effektivt är vanvett. De går nämligen inte för många av dem. Vad de försöker lära sig fastnar inte i den av medikamenter avtrubbade hjärnan, och gissa om jag har sett ett antal mycket förtvivlade välmedicinerade och gråtande invandrare: Det fastnar bara inte, hur mycket jag än försöker.
Och slutligen, och som grädde på smömoset:
Ett land som inte förväntar sig att de allra flesta arbetar och försörjer sig själva är i längden inte ett bra invandrarland. Och ett samhälle som inte tydligt står upp för sina egna ideal kommer inte att klara av det berikande mötet med andras.
De här prickarna har alltså inte ens förstått vad de ekonomiska kris vi nu börjar ana början på, innebär. Men det kanske man inte kan begära av en samling personer som inte tycker att kunskaper är viktigt, som är precis så irrationella som traditionell konservatism är känd för att vara och precis så ovetande om historia som Timbro har gjort dem. Dessutom talar de som om flyktingar och invandrare inte vill arbeta. Det är bara rätt upp och ner lögnaktigt. De vill arbeta, precis som svenskar vill. Ingen vill vara beroende av socialbidrag, utom möjligen bankdirektörerna just nu, som vill ha sådant till sina banker, (bara de slipper dra ner på sina bonusar, som de anser sig värda på grund av sin kollofantiska kompetens).
Länkar:
– ”Ta medborgarskapet från kriminella invandrare”, DN debatt
– Den moderata människosynen, Ett hjärta RÖTT
– Moderaternas rasistförslag, Svensson
18/02 15:22 at 15:22
Jag tycker det är riktigt vettiga förslag som handlar om att få ordning på Sverige. Det tillämpas positiv särbehandling när det gäller invandrare men det får vara nog. Man tar sed dit man kommer och lär sig språket och uppför sig. Annars skickas man hem. Logiskt! Om man bjuder in en gäst till hemmet låter man den inte stanna kvar om den våldför sig, samma sak gäller dem. Och de borde förstå själva att de måste integreras i samhället. Alla feta släkter kan inte bosättas i samma kvarter, ut med dem så de lär sig vårt samhälle många inte vill ta till sig!
Inte nog med att invandringen ökat, våldtäkterna och brotten har också ökat i takt. Och om man kollar statistik på vilka som får mest socialbidrag är det ~70 % invandrare. Vi måste ha mer koll på alla som kommer hit. De tynger ner samhället.
18/02 17:10 at 17:10
Fredrikabremer:
Vill du ge källor till dina påståenden, vad gäller ökad brottslighet, fler våltäkter ex., och att detta beror på invandrarna. Vad jag vet finns det inte några sådan som är helt tillförlitliga.
Dessutom har du uppenbarligen inte förstått vad jag skriver här, nämligen att det är mycket svårt att lära sig ett främmande språk om man dels nästan inte träffar några svenskar, dels är gravt traumatiserad (hur skulle du känna dig om du ex. sett din mamma och/elller pappa eller dina syskon mördas inför dina ögon, ibland bestialiskt?), dels är det svårt för många att studera effektivt när de är dövade med lugnande eller antidepressiva medel och får stora svårigheter att minnas vad de försöker lära sig.
Ovanpå detta har du inte heller förstått att eftersom man har fört en ekonomisk politik de senaste 18 åren som handlar om att vi ska ha en viss arbetslöshet i landet (man talade tidigare om en naturllig sådan på omkring 4%) och sett till att vi har det också, så skulle man friställa fler svenskar om man inte hade en massa arbetslösa invandrare. Vore det så mycket roligare?
Med våra nya försämrade arbetslöshetsersättningar och sjukersättningar kommer dessutom andelen av ”ursvenskar” som går på socialbidrag att öka framöver. Flyktingarna har ju inte arbetat ihop till de här ersättningarna utan hänvisas till socialbidrag, som är lägre, och därför billigare för samhället än arbetslöshetsersättning ex. I praktiken är det så att vi alla tillsammans betalar för både arbetslöshets- och sjukersättningar och socialbidrag. Det senare blir alltså billigare för samhället, dvs vi alla, än de förra bidragen. Om man alltså skulle haft 4% ”ursvenskar gående arbetslösa med arbetslöshetsersättning så skulle det ha blivit dyrare än att låta arbetslösa invandrare gå på socialbidrag. Vad tror du att den borgerliga regeringen har försämrat arbetslöshets- och sjukersättningarna för, så att allt fler som förlorar arbetet eller blir sjuka kommer att tvingas gå på socialbidrag (fast det visst heter försörjningsstöd numer) istället för att få arbetslöshetsersättning via arbetslöshetsförsäkringen? Jo för att kunna sänka skatterna – framför allt för de allra rikaste som fått enorma skattesänkningar de senaste 18 åren.
19/02 19:03 at 19:03
Du har rätt i en del Kerstin – men varför anpassa reglerna efter de som är värst drabbade. Det är ju just ”offeriseringen” av invandrare som har givit den uppväxande främlingsfientligheten en stor del av bränslet !
För att inte tala om att den har skadat många av invandrarna själva !
De flesta, vågar jag påstå, invandrare är inte sådana hjälplösa offer. De flesta flyr från ett land innan det gått så långt att dom är djupt traumatiserade. Och många vill inget hellre än att i lugn och ro (både politiskt och genom att vara ”trygga”) få börja om och försörja sig och sin familj på rättvisa villkor !
Sådana personer försöker vi inpränta från början är offer, och hjälplösa. Dom får inte arbeta och inga krav eller klara regler och förhållningssätt ställs/ges. Dessutom kan dom få vänta flera år (!) på att få reda på om dom faktiskt får stanna eller ej !! Bidrag är normen, och deras utbildningar värderas oerhört lågt. Inga klara sätt finns heller att läsa upp utbildningarna i Sverige (jag tror nog man skulle få inte de pengarna många gånger om, om man tillät det, på långt sikt)
Kommer det personer med djupa trauman, psykiska eller fysiska skador så skall vi självklart inte slänga ut dom.
I många fall är det dock hela familjer som flyr där de olika familjemedlemmarna har olika förutsättningar: en 70-80 årig gumma kanske inte har så lätt för att ta till sig ett nytt språk och utbilda sig och börja arbeta – men andra i familjen kanske kan det !?
Jag tycker grunden skall vara att de som kommer med ärliga
papper snabbt skall få ett besked om att dom får stanna, dom skall inte försenas pga utredningar av folk som inte har dessa i ordning. Ev. med en brasklapp om att vid en dom för grova brott, så kan detta dras in. Dom som har oklara papper får finna sig i en ngt längre väntetid.
Sen skall det finnas grundkrav på egen försörjning. Sen skall man, likt för infödda svenskar, kunna få hjälp om man inte kan jobba. Tex. Med rehabilitering, vård, utbildning, ekonomiska bidrag osv
Målet skall ju dock, som alltid för alla, vara att alla jobbar så mycket man kan och vill (vill med tanken att man förstås kan prioritera annat och därmed förstås få mindre pengar också).
Ingen skall kunna inneha ett jobb men av olika anledningar avstå och ändå få full ersättning. KAN man inte skall man förstås dock få stöd, både ekonomiskt och vårdmässigt !
Och allt detta måste gå att avgöra på individnivå – särskilt om man prioriterar så att man snabbt kan slussa ut självklara fall, som då slippe belasta handläggarna, och inte ”fusktestar” allt utan gör (vilket genererar orimligt stora administrativa kostnader) stickprovskontroller.
/K
19/02 20:29 at 20:29
Svar till Fredrikabremer:
Du pratar om mig som om jag vore boskap! att fösas hit och dit …
20/02 00:02 at 00:02
Klas:
Vilka grundkrav för egen försörjning ska ställas? De får ju inga jobb. Ska vi bara rädda de flyktingar som redan har jobb innan de kommer heller vad menar du?
Vad gäller traumatisering så har inte alla utsatts direkt för hemska upplevelser men en hel del har sådana upplevelser bakom sig, och nästan alla känner eller känner till andra som gjort det. De har känt sig hotade innan de ger sig av, många av dem vet att deras anhöriga kan få lida för att de har gett sig av. Lever släkten kvar i ett land i krig ex. så mår de också uselt. Detta handlar inte om att göra dem till offer här i Sverige, men offer är de förvisso, för omständigheterna i sina hemländer.
Vad gäller papper i ordning så vadå? Ska de ta sig till myndigheten i hemlandet, den som hotar dem till livet, och tala om att nu tänker de fly, så då måste de ha ett nytt pass? För det andra finns det skäl för somliga av dem att ta falsk identitet. Det finns nämligen spioner även i Sverige, och deras kvarvarande släktingar kan råka illa ut, i vissa fall, om hemlandets myndighet får reda på att de flytt och var de är. Det kan också i vissa fall vara viktigt för dem att inte ha riktiga pass på sig, eftersom ett gripande kan vara riskabelt för släktingar.
Hur många flyktingar känner du, eller har du träffat? Hur många främmande språk har du lärt dig som vuxen och bra nog att klara ett modernt arbete med hjälp av detsamma och samtidigt som du endera är traumatiserad eller vanvettigt orolig för dina anhöriga hemma?
Det där att ”vi måste ställa krav på dem” är dumheter. Det är lika korkat som att säga samma sak om cancersjuka svenskar, och att visst kan de jobba heltid. Vi behöver inte ställa krav på dem. De ställer krav på sig själva – men vi tillåter dem inte att komma in i samhället, vi ger dem inte en chans att försörja sig – och det är framför allt de svenska företagen som vägrar göra det. Numer ger vi inte deras barn en god skolgång ens.
Problemet är vår egen diskriminering av flyktingarna, inte deras lättja eller tendens att fuska till sin pengar. Tro mig, jag känner tillräckligt många flyktingar. De hatar att vara beroende av socialbidrag. Det gör de flesta svenskar också, för det är ingen rolig tillvaro, jag lovar dig.
20/02 21:22 at 21:22
Du skrev: ”Vill du ge källor till dina påståenden, vad gäller ökad brottslighet, fler våltäkter ex., och att detta beror på invandrarna. Vad jag vet finns det inte några sådan som är helt tillförlitliga.”
Det finns en hel del statistik. Bland annat denna:
I tabell 7 i BRÅ:s rapport Brottslighet bland personer födda i
Sverige och i utlandet. Rapport 2005:17.
”Överrisker att vara registrerad för olika typer av brott bland män i olika grupper jämfört
med män som är födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar. Standardiserat med avseende på
ålder och utbildning.”
Det man ser är att överrisken är speciellt stor när det gäller vålds- och sexualbrott.
Dödligt våld och försök till mord och dråp:
Ena föräldern född i Sverige: 1,9. Båda föräldrarna födda utrikes: 3,0. Själv född utrikes: 4,1.
För våldtäkt/försök till våldtäkt (av både barn och vuxna) är siffrorna: 1,5, 2,0 och 5,1 för de tre grupperna.
För tex skadegörelse är siffrorna: 1,5, 1,7 och 1,5.
Så det är en markant skillnad mellan brott mot person och egendomsbrott för gruppen där båda föräldrarna är utrikesfödda och gruppen som själv är utrikesfödd.
I alla invandrargrupper världen runt så finns en tendens till att de är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det har flera orsaker. Tex: man hamnar ofta längst ner i hierarkin som invandrare och det kan finnas en större benägenhet att anmäla och lagsöka invandrare. Men man kan inte heller bortse från det kulturella bagage man som invandrare har. Tex så är brottsligheten lägre bland invandrare från Ostasien (Vietnam, Thailand) än genomsnittet för svenska medborgare. Dessutom ser man just när det gäller sexualbrott att visa nationer utmärker sig. Tex Mellanöstern, Pakistan och Nordafrika. Att tro att kvinnosynen i dessa länder inte skulle spela nån roll för hur män från dessa länder behandlar kvinnor är naivt. Det handlar om kulturella, sociala och även religiösa föreställningar som inte utplånas för att dessa män passerat Sveriges gräns.
21/02 01:17 at 01:17
Anna:
Du nämner själv ett antal faktorer som gör att just invandrare oftare hamnar i den där statistiken. Men huvudskälet är nog att de diskrimineras och stöts ut ur samhället, får bära rollen som arbetslösa ex, och då kommer de att oftare bli kriminella. Det är faktiskt också så vad gäller svenskar som befinner sig längst ner på samhällshierarkin. Så jag skulle gärna vilja se en jämförelse mellan svenskar från sämre förhållanden och invandrarna i det här avséendet.
Ett annat skäl till att ”utlandsfödda” är överrepresenterade i svenska fängelser är att de döms oftare och hårdare än svenskar. Ytterligare ett skäl är att ett antal av de icke svenskar som sitter inne inte ens är bosatta i Sverige utan kommit hit bara för att begå brott och när de blir ertappade får de sitta av straffet här innan de utvisas.
Förr i alla fall, satt det procentuellt fler svenskar i finska fängelser än i finländare. Vill du hävda att det berodde på den svenska kulturen och vad dessa svenskar hade med sig till Finland? Jag tror inte det.
För övrigt är det så att samma saker som är förbjudna i Sverige också är förbjudna i invandrarnas/flyktingarnas hemländer. Det är inte tillåtet att stjäla, råna, mörda eller våldta i någon av de kulturer som våra invandrare och flyktingar kommer ifrån, så det handlar inte alls om kulturella skillnader. Det handlar snarare som sociala skillnader I Sverige om om hur invandrare behandlas här.
Jag, som sett en hel del av den saken är egentligen inte alls förundrad över om ett stort antal invandrarungdomar hatar Sverige och svenskarna. Det skulle jag också göra om jag hade varit utsatt för samma behandling och bemötande som många av dem varit.
21/02 12:15 at 12:15
Det är lustigt att du för det första tar upp som förklaring det jag själv skriver. Jag skrev ju: ”Tex: man hamnar ofta längst ner i hierarkin som invandrare och det kan finnas en större benägenhet att anmäla och lagsöka invandrare.” Det är ju, fast med färre ord, precis det du själv tar upp.
För det andra så bemöter du inte statistiken, utan drar upp helt ovidkommande självklarheter som att stöld och våldtäkt är förbjudna även i flyktingarnas länder. Skillnaderna i överrisker kan inte ensamt förklaras med diskriminering.
Vi har ju upplevt tidigare invandrarvågor som skapat en del vågor och tal om kriminalitet. Tex. de chilenska politiska flyktingarna. De var säkert också överrepresenterade när det gällde brott, men nu har de förmodligen en genomsnittlig brottsförekomst.
Det är den normala utvecklingen. Problemet för mig, vilket du nog anat, är att dessa nya invandrare från religiösa hederskulturer, främst muslimska men även kristna, kommer att vara svårare att integrera i vårt samhälle. Latinamerikanerna hade sin matcho-kultur som skapade en del problem, men det går inte att jämföra med problemen att utan förödande konflikter inlemma religiösa klankuluturer i vårt samhälle.
Men du avvisar således helt att invandrare kommer hit med ett mentalt bagage, förutom eventuella trauma, som kanske kan vara en av faktorerna till att det finns en överrisk när det gäller framförallt sexuellt våld. Allt beror på diskriminering.
(Denna länk har tagits bort av blogginnehavaren)
Vi får inte blunda för det ökade religiösa inflytandet och radikaliseringen. Vi måste överge kålsupar-inställningen och börja försvara kvinnorna och våra döttrar – även om de kanske inte är etniska svenskar. Ta av skygglapparna!
21/02 13:01 at 13:01
Anna skriver:
Vi får inte blunda för det ökade religiösa inflytandet och radikaliseringen. Vi måste överge kålsupar-inställningen och börja försvara kvinnorna och våra döttrar – även om de kanske inte är etniska svenskar. Ta av skygglapparna!
Jo, du har rätt i detta, det ser vi bl.a. i Knutbyfallet. Religiös fundamentalism är vidrigt, så det tycker jag vi ska bekämpa – men på rätt sätt, oavsett vilken religiös fundamentalism vi talar om.
Vi bekämpar inte de här problemen genom att utpeka invandrare som ”de andra”, ”de kriminella”, de ”fundamentalistiska”. Vi bekämpar sådant med politik för ökad jämställdhet och icke-diskriminering. Kriminalitet ökar nämligen alltid när samhället blir eller är gravt ojämlikt och det gäller även om man inte har invandrare.
En tid förresten, var det amerikanska invandrare (desertörer från Vietnamkriget) som ledde kriminalitetsligan i Sverige. På vad sätt skiljer sig deras kultur från den svenska? Nej Anna, du pratar också strunt och är bara ute för att öka på invandrarfientligheten.
21/02 14:30 at 14:30
Jag är den sista att försvara Knutbysekten och om de började får tusentals proselyter skulle jag vara den första att försöka motarbeta deras inflytande.
Hela det multikulturella projektet bygger på identitetspolitik – ett vi- och dom-tänkande. Att det viktiga är att behålla sin gruppidentitet, den må vara etnisk eller religiös. Det svenska folkhemmet präglades av en ovanligt stor homogenitet. Visst kunde det verka tråkigt, men det skapade mindre konflikter.
Ingen kan förneka att kvinnors villkor är olika runt om i världen. Nu har vi börjat få in stora grupper med invandrare från områden där kvinnors villkor, av religiösa och kulturella skäl, är mycket sämre än de är för svenska kvinnor. Det viktiga då tycker jag är att vi omfattar dem med samma systerliga solidaritet som vi omfattar våra etniska systrar.
Om du i alla artiklar och i alla nyheter där man skildrar vad kvinnor utsatts för skulle sätta in en etnisk svensk kvinna i den utsattas position då skulle du nog, med all rätt, bli upprörd. Det är enligt mitt sätt att se den verkligt koloniala blicken – att vi inte vill se den ofrihet som faktiskt ligger i religiösa, klan- och hederskulturer.
Och kom inte med den vanliga invändningen att även etniska svenska män våldtar och förtrycker sina kvinnor. Självklart, men de har inte stöd av familjen, släkten, klanen och samhället. De fördöms av alla rättänkande människor.
Jag förstår att du inte vill läsa Ouis kommentarväxling med Mohamed Omar. Omar är ju ett skrämmande exempel på den här religiösa radikaliseringen vi nu ser allt mer av.
Och så kommer du åter med en fullkomligt ovidkommande kommentar om Vietnamdesertörer. Deras kultur skilde sig förmodligen lika mycket från den svenska som från den amerikanska mainstreem-kulturen.
Och avslutande drämmer du till med att jag har en dold agenda, att jag vill hetsa mot invandrare. Nej, jag ser på verkligheten – att kvinnor hålls i ofrihet (av religiösa och kulturella skäl), att antalet våldsbrott ökar (jag vet att många kriminologer förnekar det, men statistik från SÖS visar på det) och att vi slätar över, accepterar, anpassar oss och fullkomligt vältrar oss i den ”goda människans” kulturrelativism.
Om du svarar på det här inlägget drar du säkert ut rasist-kortet ur rockärmen och då är meningsutbytet över.
21/02 21:26 at 21:26
Ja Anna,
meningsutbyte mellan oss är nog fullständigt meningslöst för jag anser att det är människor med just din inställning som gör det här till ett problem, tillsammans med borgerlig ojämlihetspolitik.
Annars anser även jag att vi inte ska acceptera vissa uppfattningar om kvinnans plats i samhället, varken från hedenhössvenskar eller från invandrare.
21/02 23:16 at 23:16
@Kerstin: Jag kan inte utnämna mig till expert. Men uppväxt i en stockholmsförort, med en mamma som jobbat större delen av sitt yrkesliv som svenskalärare för invandrare på ABF så har jag haft en del kontakt med invandrare av både första och andra generationen både kompisar och vuxna!
I mitt vuxna liv är det främst arbetskamrater och bekanta – men då ofta folk som varit i Sverige i många många år eller barn till invandrare som är födda här.
När det gäller papper: Nej man skall inte vägras komma in för att man inte fått tag i sitt pass- men dom som har papperen i ordning skall naturligtvis inte lida för att andra inte har det !
Ett bra och rel. lätt sätt att minska tiden innan man får besked om uppehållstillstånd- Som det är idag FÅR det inte vara !
Cancerpatienter skall förstås också ha ett ansvar – alla har ett ansvar för sitt eget liv ! Precis som jag har ett ansvar även när jag är sjuk. Men det gäller då att samhället kan hjälpa till. Och med hjälp menar jag hjälp – ekonomisk och vårdmässig + hjälp till självhjälp – inte bara ”tycka synd om dom hjälp”.
Du har helt rätt i att det inte är lätt att komma hit, från en hotfull/traumatisk händelse hemma, och mötas av alla fördomar osv.
Och ”skaffa jobb” är kanske lättare sagt än gjort -men allt måste ju peka i den riktningen – och börjar man inte ngn stans så blir främlingsfientligheten och rädslan bara större. Jag vet att det på många ställen är svårt att få jobb om man ens har ett utlänsktklingande efternamn – för mig rätt obegripligt. Jag tycker snarare det är en merit om man kan flera språk och har en bred bakgrund. Däremot blir man mindre positivt inställd om en potentiellt kollega inte kan svenska så bra – så är det i de flesta länder – därav kravet som ibland bubblar upp om ”språktest” – det handlar inte om en kontroll så mkt som en självkontroll.
Om sen ett språktest är en stor del av lösningen på invandrarproblematiken- well det är jag mer tveksam till..
/K