Vi satte oss framför TV:n för att se första avsnittet av TV-serien Stormen, som i tidningen påstods vara inspirerad av Gudrun och vad som drabbade människorna som befann sig i denna storm.
Seg i början och dialogen var inte precis suverän, men det skulle bli värre. Man undrade ganska snart vilken Stureplansbrat som skrivit manus. I varje fall behövde man inte titta många minuter på programmet förrän det stod klart att författaren nog aldrig varit utanför Stockholm någon gång, eller möjligtvis inte utanför Göteborg. Efter halva programmet visste man inte om man skulle skratta eller gråta. Här brukar storstadsbor ofta göra sig lustiga över de dumma lantisarna men var så säker, nu fick lantisarna en chans att skratta åt de dumma storstadsborna.
För det första: I serien kommer stormen som en överraskning. Ingen enda människa hade hört några varningar på nyheterna. I verkligheten är folk på landet ofta noga med att lyssna på väderleksrapporterna, framför allt brukar bönder vara noga med att informera sig om det kommande vädret. Gudrun varnades vi för flera dygn i förväg så jag gissar att det inte var många i området som inte visste vad som var i antågande.
För det andra: Var bodde det äldre paret? I inre Norrland – och var tvungna att resa till södra Sverige för att komma till ett apotek (vi är inte där än, men kanske om några år när borgarna fått riva ett välfungerande apotekssystem)? Bor man i närheten av Kungälv, eller någonstans i det ganska tättbefolkade Västsverige, som det verkade handla om här, då har man inte flera timmars bilresa till närmaste apotek, som det föreföll handla om här.
För det tredje: Bonden i avsnittet försökte få ett par polska inhyrda att komma ut ur sin husvagn och arbeta i skogen trots att det var storm. De vägrade, ”för farligt”, sade de, och det hade de alldeles rätt i. Däremot föreföll de inte klara över att det var lika farligt att sitta i en husvagn i skogen när det blåser orkanvindar, som människorna i serien fick höra på radion då stormen redan hade brutit ut. Dessutom kunde man inte låta bli att undra över de här polska arbetarna. Först byggde de, en stund senare var de skogsarbetare. Tänkte sig måhända författaren att de tillsammans var ute för att hugga ner mer virke till bygget?
För det fjärde: Vad i hela friden sysslade skogsbonden med där han for runt i skogen och surrade trän med långa spännband? Först trodde vi, maken och jag, att han tänkte fortsätta att avverka skog fast det var storm, men utan hjälp från sina inhyrda polacker men sedan började vi misstänka att tanken var att han försökte binda ihop träden så att de inte skulle falla. Något sådant skulle ingen vettig skogsbonde få för sig att göra. Han skulle inte ens ha velat vistas i skogen när det blåser orkanbyar. Men den här bonden stod till slut bara där i skogen och såg vilsen ut.
För det femte: Det susade visserligen ganska ordentligt i skogen, i filmen, men under Gudrun ”susade” det inte i skogen. Det brusade inte ens. Det dånade, det värsta dån jag hört i hela mitt 65-åriga liv och så kraftigt att om man hade försökt prata i dånet skulle man fått skrika så högt man kunde alldeles intill varandra för att höras.
Det var dessutom en ofantlig massa ägg det där 50-talet hönor hade värpt, och som en otroligt korkad bondmora, som inte höll reda på vilka dagar hon kunde leverera äggen till lagercentralen, körde in till centralen alldeles i onödan med.
Sedan är det naturligtvis ursäktat att man inte lyckades åskådligöra stormen såsom den faktiskt var, hur stora granar böjde sig halvvägs till marken i orkanbyarna, böjde sig så kraftigt att det var ett under att några alls stod kvar när stormen var över. På sina ställen stod inga granar upprätt efter Gudrun heller.
Det enda som var realistiskt i avsnittet var farbrorn som glömde receptet hemma, glömmer gör människor överallt och i alla åldrar, och sedan kanske tonåringarnas mobbing av varandra var realistisk, men det vet jag inte eftersom jag inte är tonåring längre.
Ämnet var onekligen intressant, inte minst för oss som var med när det hände på riktigt, men man tycker ju, att när TV gör en sådan här satsning så kunde man ha frågat någon på landet, och någon som var med i Gudrun ex. för att åtminstone få så enkla detaljer rätt som dem jag nämner ovan.
Det är verkligen inte folk på landet som är dumma, det är folk i stan som är okunniga, som ofta inte har en blekaste aning om hur det ser ut på landet idag och hur exempelvis moderna jordbruk och modernt skogsbruk bedrivs, som alltså inte har något hum om hur deras mat produceras och hur de verksamheter ser ut som Sverige är ekonomiskt totalberoende av. Det är nämligen inte pappersvändarna i Stockholm som försörjer Sverige. De är snarare parasiter på dem som faktiskt försörjer oss, de där ”dumma lantisarna”!
Tillägg 9/2, efter avsnitt 3
Serien blev bättre och skådespelarna var mycket bra, så enbart klaga ska jag väl inte göra trots allt. Synd bara att författaren inte utgick från att de allra flesta visste att det skulle bli storm, för just detta med den totala överraskningen gjorde de första avsnitten så ofantligt osannolika, i varje fall för oss som var med om Gudrun och där den var som värst.
27/01 00:21 at 00:21
Nej Kerstin, manusförfattaren bor inte i stan, även om han ursprungligen kommer från Sveriges tredje största stad. Han bor i en liten, liten by i Skåne: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1418771&lid=puff_1418771&lpos=lasMer
Visst finns där tokigheter i berättelsen, men säg den fiktion som inte har det. Precis som du satt jag också och undrade över det där med att lyssna på väderleksrapporten. Det gör ju varenda själ numera.
27/01 02:37 at 02:37
Haha Susanne:
Man kan tydligen bosätta sig på landet och inte lära sig ett dugg om hur livet levs där eller av de kunskaper som bönder har och måste ha – inte så ovanligt det heller skulle jag tro :-). Sedan finns det förstås ingen skog i Skåne, men som sagt, en författare (alternativt en manusnisse, som Guillou kallar dem) bör ta reda på lite fakta.
För det är ju så att den som vet något om det som avhandlas i en film retar sig så mycket på sådant som är uppåt väggarna fel i filmen att de aldrig blir fängslade av innehållet. Sedan finns det fel som man kan ursäkta, sådana ser man ju ofta i TV-serier eller i filmer, men här kom galenskaperna att staplas på varandra och därmed förlorade avsnittet sin mening för mig. Bonden som snodde runt med sina spännband skulle naturligtvis vara en stor del av dramatiken – men det avsnittet blev bara löjeväckande för alla som vet vad som gäller på det området, såvida författaren inte avsåg att skildra en spritt språngande galen man, men det var nu ingenting som tydde på det. Hans fru verkade ju dessutom helt klar över vilken fara de var utsatta för, när hon tvingade med den ilskna grannfrun dock. De befann sig ju också i skogen.
Rent psykologiskt kan författarens/manusnisses eller regissörens okunnighet/misstag kanske förklaras av det faktum att de allra flesta inte bryr sig om att lära sig något som de anser oväsentligt, inte värt att kunna, inte ens om det äger rum framför deras ögon, och inte heller lär sig av människor som de ser ner på, medvetet eller omedvetet.
Du har säkert sett detta bland utlandssvenskar ex.
PS: Kul att du kommenterar på min blogg förresten :-).
PS:
Har kollat in din länk, och blivit lite mildare stämd till författaren. Det kan ju hända att det är en helt annan dramatik som följer. Skådespelarna är ju bra (jag är stor beundrare av Hirdwall och Mona Malm ex.) och man har ju börjat bygga upp dramatiken, ovänskapen mellan grannfruarna, kvinnan som var hos sin älskaren etc. Så fortsättningen kanske handlar mindre om stormen än om efterverkningarna, om mänskliga relationer, och då kan det ju bli bättre. Bara det inte regnar eller blåser eller snöar, i verkligheten alltså, så kan jag se nästa avsnitt (jag har nämligen ingen mottagningen i de förra fallen) och se om jag förlåter inledningen.
27/01 08:22 at 08:22
Hej! Tack för den suveräna kritiken av Stormen. Själv lämnade jag tevefåtöljen när det sjuttioelfte aahaahandet kom. Med jämna mellanrum, för att skapa spänning, fick man se naturens krafter ladda upp till musik av ett aaahaahande, som verkligen var irriterande eftersom det upprepades sååå ofta. Jag störde mig också på att ingen hade en aaaaning om att det skulle bli storm/orkan, inte ens lottorna som gav sig ut i skogen för att tälta!! Lottakåren borde protestera – så korkade är de verkligen inte! Banalt och förenklat, tyckte jag!
Barbro
27/01 10:31 at 10:31
Hej!
Roligt att läsa om dina reaktioner på Stormen.Instämmer.
Fattar inte att man kunde ägna en del av tre ynka delar till en introduktion som var så in i vassen långsam. Synd när så härliga skådespelare engagerats o lockat så många till TV-apparaten.
27/01 10:35 at 10:35
Surrade träd med spännband? för att hindra dem att falla under Gudrun?
Men det är ju stor humor! Det var nog ett humorprogram du såg.
Själv trodde jag huset skulle blåsa bort den natten, och det var inte alls lustigt.
27/01 13:22 at 13:22
Läs kommentarreglerna, kommentaren helt vid sidan om ämnet.
27/01 14:21 at 14:21
Barbro Mild:
Oja ja, lottornas bristande insikt om att det var en orkan i faggorna glömde jag, fast de får väl gå in under det där om att inte lyssna på väderlekstjänsten på radion, inte titta på TV-vädret :-).
Det där ahaandet noterade jag inte men maken irriterade sig på att man återkommande visade moln som var helt ofarllga. Han är gammal segelflygare och vet hur ovädersmoln ser ut, det har jag dimmigare begrepp om så när han började irritera sig över den saken viftade jag bort hans anmärkning och tyckte att han var onödigt petig :-). Men som sagt, ganska snart kom värre missar.
Inger Berggren:
Jo, långsamheten reagerade vi också på. Det är vi ju vana vid i svenska filmer emellertid. Jag kallar det Ingmar Bergmansyndromet. Det har förstört mycket i svensk film.
Lasse Strömberg:
Jag vet inte säkert om det där surrandet av band runt trädstammarna var tänkt att rädda träden från fallande, men man sökte ju ett svar på frågan vad gubben sysslade med för han bar sig fullkomligt vanvettigt åt. Om det hade varit minsta verklighetstroget hade han stannat hemma den dagen och sett om huset, i varje fall gett sig hemåt så fort vinden började friska i. Och som sagt, han hade haft fullt klart för sig vilket väder som var i antågande.
När vi väntade på Gudrun var vi varnade för en enormt oväder dagar i förväg och vi hade laddat upp med vatten i hinkar inne, med ved för att hålla värmen, för vi visste ju att elen skulle gå (det gör den ju oftast på landet när det är oväder) och vi var dessutom noga med att i god tid införskaffa mat för flera dagar och sådan mat som var lätt att laga på vedspisen. Inte hade vi en tanke på att bege oss hemifrån den dagen heller.
Men här var ingen förberedd. Jag har alltid lite svårt för filmer där människor beter sig helt irrationellt. Att en gör det, att en person som panikar kan göra det, men när en hel landsändas invånare verkar födda irrationella då blir de inte trovärdiga.
27/01 21:32 at 21:32
Men Kerstin, vad säger du? Visst finns det skog i Skåne, visserligen i norra Skåne på gränsen till Småland. Och visst rasade träden omkull även där när Gudrun for fram.
Eftersom jag är stadsbo, dock inte storstadsbo, är jag en smula okunnig om skogsbruk och lantbruk (även om jag vistats en del på min morbrors lantbruk i trakten av Ljungbyhed). Därför tolkade jag avsnittet en smula annorlunda än du. Jag tänkte att just okunskapen om stormens ankomst var det som styrde hela händelseförloppet och därför blev flera händelser egentligen så konstiga eftersom man normalt sett håller reda på väderprognosen. T.ex. den där skogsbonden, honom tolkade jag faktiskt som att han var på väg att fälla träden i vanlig ordning, utan någon som helst kännedom om att stormen var på väg. Det var mer logiskt för mig. Dessutom är det väl tänkt att stormen bara är den utlösande faktorn till händelser mellan människorna.
Annars kan jag hålla med dig om att det ibland skrivs eller tycks alltför mycket om saker som skribenten ifråga inte har någon kännedom om och då blir det för de insatta lite ett löjets skimmer över okunskapen.
Att jag numera kommenterar lite mer hos dig, i stället för att bara läsa, har säkert att göra med att jag faktiskt har både tid och kraft över. Dina inlägg kräver ju också oftast lite mer tankeverksamhet och en klar hjärna, för att jag ska få ner orden. Och hjärnan fungerar bättre nu när jag lämnat skolvärldens alltför stressande verksamhet (som det också skrivs väldigt många konstigheter om).
28/01 01:21 at 01:21
Susanne:
Jo, det finns skog i norra Skåne, liksom i östra Skåne (där mina föräldrar bodde ett antal år, fast det var ju inte granskog där) och som jag skrev ovan, jag blev lite mildare stämd sedan jag läst på länken du gav mig.
Det är ju dessutom ibland inte författaren som ligger bakom allt i en film. Det som jag anmärker på kan ju också vara ett resultat av manusnisses framfart, eller av regissörens ex.
Och jo, skolan har alla en åsikt om, fast de flesta inte har minsta aning om hur där ser ut idag och vilka villkor lärare har idag. Själv begriper jag inte att det finns en enda lärare kvar där.
03/02 00:47 at 00:47
Ikväll sändes andra avsnittet av Stormen. Forfarande inget intresse av att utmejsla karaktärerna. Ingen hjälte inom synhåll. Istället sprang flera ansvarslösa knäppskallar ut i orkanbyarna. Under stön klafsade de planlöst runt och måste naturligtvis leta upp djupa vattenål att gå ner sig i.(Inavel som i Den sista färden?). Fiktion behöver inte vara så orealistiskt att det blir komiskt. Paret Hirdwall-Malm är enda behållningen.
Dramatiken i serien Skärgårdsdoktorn var också förutsägbar med alla olyckor och sjukdomar den lilla kobbens invånare och gäster drabbades av. Men den innehöll så mycket charm och värme, mysiga och rara karaktärer och sist, men inte minst, bra och sköna skådespelare.
03/02 03:48 at 03:48
Ariel:
Jag såg också programmet, fast jag tänkte strunta i det ett tag. Maken vägrade, så fick sitta ensam och titta den här gången, och tyckte även denna gång att människorna bar sig åt som idioter, fullkomligt irrationella. Och fortfarande, Den stormen hade inte väderlekstjänsten missat så hur kunde så många människor var totalt ovetande?
Tanterna som krockade sen. Varför gick de bort sig. De krockade ju på vägen och borde inte ha behövt ge sig in i skogen, fast man får väl anta att de tänkte sig ta en genväg – vilket var korkat i den situationen.
Grabben som gav sig ut för att träffa tjejen, nåja, han var kanske inte så förtänksam, men jag tror inte att jag hade betett mig så idiotiskt som han ens i den åldern. Så var det lottorna, eller vad de var, där den ena inte kunde strunta i sin plånbok – milda makter. Bonden däremot verkade ju riktigt normal i kvällens avsnitt – tog sig hem och lade sig att sörja sin nerblåsta skog.
Men, i den verkliga stormen fanns det faktiskt folk som envisades med att ta sig hem, till ensamma barn ex. och som hamnade i de där situationerna, när de inte kom hem pga av nedfallna trän på vägen utan blev tvungna att kliva ur bilarna och försöka ta sig hem till fots, så i och för sig var nog människornas irranden ganska realistiska.
Vi var å andra sidan instängda hemma något dygn pga av trän över vägen, men de var tämligen snabbt undanrensade. Däremot saknade vi el i åtta dygn efter stormen och telefon i fem dygn, och vi har inte täckning för mobil där vi bor, somliga drabbades ännu värre och var utan el i fem veckor – hua. De där åtta dygnen var eländiga nog och sedan dess är jag allergisk mot stearinljus. Finner inget mysigt med sådana alls :-).
Men ändå tycker jag det här avsnittet var lite bättre än det förra, om man lät bli att irritera sig på att människorna inte hade varit det minsta förvarnade.
Skärgårdsdoktorn såg jag aldrig.
03/02 11:48 at 11:48
Vi tittade på andra avsnittet, som var så fullt av virrpannor, aahaaaande och krystade repliker att vi inte kunde låta bli att skratta.
Det är uppenbart att manusförfattaren inte har någon aning om hur folk funkar. Ta t.ex. pappan som rusar ut (barhuvad) i stormen för att med ficklampa(!) leta efter sin fru (som han inte har en susning om var hon finns),därmed lämnande ensamma hemma två barn, varav det ena har ett astmaanfall och är chockad efter kaninens död. Hujedamej sickna stollerier (som vi lantisar brukar säga).
03/02 14:34 at 14:34
Jo, de enda som verkar trovärdiga, i stort, är det gamla paret och Anna som var otrogen. Hennes hispiga idé att gå hem när det var som värst är kanske begriplig.
Sedan har jag för mig att lillgrabbens astmaanfall inte bröt ut förrän pappa hade gett sig iväg ut.
03/02 15:21 at 15:21
Nädå!
Pappa letade astmamedicin för fullt i grabbens väska bl.a
Jag väntar med spänning på sista avsnittet….kanske blir det en aahaaaupplevelse ;=)
03/02 22:29 at 22:29
Viserligen har jag inte upplevt stormen Gudrun, men efter att ha kommit till andra avsnittet i serien kan jag bara säga en sak: så urbota korkat, alltihop. Hela handlingen!
10/02 06:41 at 06:41
När man gör film kan man INTE framställa nästan alla som helidioter, efter ett tag så tänkte jag, ookeej, nu är vi uppe i nästan hela seriens invånare som kommer att vara döda i sista programmet. Det blir bara löjeväckande, skrattretande, och man blir bra förbannad på det hela.
Tyvärr, Vem det nu är som är ansvarig för att det ser ut som det gör.
Den kunde blivit bra, men visade sig inte vara ens i närheten bra.
En mycket besviken tittare från Göteborg.
05/03 23:57 at 23:57
Hur bra hade filmen (serien) blivit om alla visste att det skulle bli storm och satt och tryckte på något säkert ställe hela filmen igenom. Det är en FILM! Det måste hända något! Och om man ska klaga på alla filmer som inte är helt verkliga så skulle ni inte ha många filmer kvar att titta på!
06/03 02:35 at 02:35
Roger Persson skriver:
Och om man ska klaga på alla filmer som inte är helt verkliga så skulle ni inte ha många filmer kvar att titta på!
Helt rätt, så det är inte många filmer jag ids titta på :-).