Araberna och islam lade grunden för vår europeiska högkutur
Den hedenhössvensk som vill bli av med sin falska känsla av överlägsenhet och lära sig lite mer om kunskapernas historia rekommenderar jag verkligen TV-serien ”Den muslimska renässansen”, som kan ses via Svt Play. Men programmen kan endast ses 30 dagar så passa på innan det är för sent.
Här får vi lära oss att praktiskt taget allt som vi västerlänningar är så stolta över och tror oss så överlägsna på grund av, har vi indier, perser och araber, alltså islam, att tacka för.
Jag har lärt mig mycket från de här programmen, och detta trots att jag föreläste på universitetet om Vetenskapens ursprung (bl.a.) under 90-talet, och om hur mycket vår kultur har fått just från araberna och den muslimska kulturen i Mellersta Östern. För tjugo år sen talades det väldigt lite om detta och jag tyckte det var viktigt att poängtera det här när antiislamismen började blir allt tydligare.
Programmet visar också att det är under epoker av yttrandefrihet och med stort kunskapsintresse som kunskap och vetenskap, liksom teknologin, utvecklas. Islam hade en sådan period under senare delen av det första årtusendet e.Kr.och det var mot slutet av den perioden som arabernas kunskaper, och de kunskaper dessa hade fått från bortre Asien, spreds till Europa. De hade också tagit vara på och översatt de gamla grekernas skrifter och filosofi till arabiska. De grekiska filosofernas tänkande hade förlorats för Europa när Romarriket föll sönder. Tack vare att det mot slutet av 1000-talet satt lärda, i huvudsak judar, i det då muslimska Spanien och översatte de gamla grekernas skrifter från arabiska till latin fick de europeiska lärde kunskaper om de gamla grekernas tänkande. Detta skulle så småningom leda fram till det vi brukar kalla ”den vetenskapliga revolutionen”, det vill säga det vetenskapliga sättet att tänka och samla in kunskaper och data. Denna revolution kan sägas ha tagit sin början med Kopernikus förslag om att solen var centrum i vårt solsystem, den heliocentriska världsuppfattningen, som han framförde 1543. Men redan grekiska filosofer hade föreslagit detta flera hundra år f.Kr., och indier ännu tidigare. Vår vetenskapliga revolution brukar anses ha varit genomförd i och med att Newton presenterade sin gravitationsteori 1687.
När det arabiska väldet började falla samman så småningom, blev det samtidigt alltmer kunskapsfientligt. Om det blev det för att det hotades utifrån eller om det förlorade sitt vetenskapliga försteg för att de styrande blev allt mer kunskapsfientliga och blev allt mer auktoritära är inte lätt att säga. Det är svårt att urskilja vad som var orsak och vad som var verkan men det förefaller klart att de båda fenomen uppträdde ungefär samtidigt. På samma sätt kvävdes tankefriheten och kunskapsutvecklingen i det antika Grekland när det grekiska väldet började falla samman.
En liten jämförelse med våra dagar kanske, egna funderingar:
Nog verkar ”vi” i Väst just nu börja förakta kunskap och försöka förhindra fritt tanke-kunskaps- informations- och kulturutbyte (bara ett ex: det nya förbudet mot Iranska TV-sändningar till Europa och det fullkomligt ensidiga informationsutbudet). Och nog är Väst hotat just nu, av Bortre Asien och av de enormt snabba framsteg vi ser där.
Det börjar väl synas allt tydligare att Väst hotas av ekonomisk kollaps idag. Det är en nedgång som har sin grund i det kapitalistiska systemets megahunger efter profit. Dessutom hotas vår kultur och vår kunskapsuteckling av den närmast maniska inriktningen på privatiseringar och på konkurrens, på alla nivåer i samhället. Om alla måste konkurrera med alla så kommer massor av kunskaper att förbli outnyttjade eller utnyttjas av väldigt få. Då gäller det nämligen att hålla sina kunskaper för sig själv, eller inom det egna företaget och att undvika att de sprids till andra som kan ha nytta av dem. Det är en bra stagnationspolitik med tanke på att det inte är konkurrens, och försök att undanhålla människor goda idéer, som gett människan en sådan imponerande utveckling utan hennes fantastiska förmåga att samarbeta och dela med sig av idéer. Nya idéer och epokgörande upptäckter vilar alltid på äldre idéer och kunskaper och sprider man inte sådana fritt, då förhindrar man utveckling av kunskaper och teknologi. Endast om man uppmuntrar till sådant samarbete och skapar förutsättningar för det blomstrar ett samhälle eller en kultur.
Här kan vi ta vanvettet med privata skolor och det eviga tjatet om att skolor ska konkurrera för bättre resultat, som ett exempel. På den tiden alla skolor var statliga ordnades regelbundet kurser och konferenser för lärare och skolpersonal för att sprida goda pedagogiska idéer. Idag har ingen skola lust att dela med sig om de har sådana goda idéer eftersom det skulle minska deras konkurrenskraft – ett vanvettigt system alltså. Ännu vansinnigare är de fixa idéerna om att likrikta all utbildning i Europa.
Redan de nya universitetssystem som infördes i Sverige, i slutet av 60-talet och början av 70-talet, när man inrättade linjer och studenterna läste sådana i sammanhållna grupper, var sannolikt förödande för den intellektuella kreativiteten. När de flesta studenter valde och kombinerade ämnen helt fritt från termin till tremin, som de gjorde dessförinnan (jag lyckades göra så trots att jag kom in vid universitet samtidigt som man började ändra systemet) kom de att studera tillsammans med andra studenter som hade infallsvinklar på studieområdet från olika håll vilket stimulerade till tänkande av nya tanker. Med det nya linjesystemet blev de svenska universiteten mest rena korvstoppningsfabriker, vilket inte är kreativitetsskapande, ja förödande för den intellektuella kreativiteten skulle jag vilja säga.
Så se programmen, de är intressanta, spännande och filmiskt väl och vackert illustrerade.
/Kerstin
Länkar:
– Från öst till väst- Mellanösterns historia, Svt
29/10 17:19 at 17:19
programmet återfinns inte på SVT-play
29/10 17:30 at 17:30
Mycket bra inlägg, Kerstin. Tack för programtipset
29/10 18:27 at 18:27
Programmet hittas via den länk som finns ovan!
29/10 19:04 at 19:04
J:
Det var märkligt, jag kommer till programmet om jag länkar på SvT Play i texten. Kommer också fram genom att klicka på länken under inlägget fast en annan väg.
Larry:
Trevligt att du uppskattar inlägget och också programmen.
29/10 20:50 at 20:50
Utomordentligt mycket tack Kerstin Berminge, det här hade jag missat. Nu hann jag som tur var även se det första programmet i serien med nu tre timmar kvar i visningsrätten.
Uppenbart är ett Istanbulskt universitet (Behcesir) drivande för programserien. Jag tycker jag hör tydligt i de två program jag sett att de vill betona samhörigheten mellan mellanöstern och den västerländska civilisationen.
De tycker jag man skall anamma och visa öppenhet mot Turkiets försök att närma sig EU. Vi måste komma överens med de som är våra grannar och därtill stora invandrargrupper i Europa.
30/10 11:47 at 11:47
Jan Lindhe:
Så rätt, fast just nu är jag mer än sur på den turkiska regeringen.
31/10 08:26 at 08:26
Om detta måste man läsa Jim Al-Khalili: ”Nytänkarna. Den arabiska vetenskapens gyllene tid” (Bonniers 2012).
Han skriver:
”I boken använder jag genomgående termen ’arabisk vetenskap’ i dess bredaste betydelse… Med ’arabisk vetenskap’ avser jag den som utfördes av personer som politiskt lydde under abbasiderna (762-1258), vilkas officiella språk vara arabiska, eller som ansåg det som sin plikt att avfatta vetenskapliga texter på arabiska, vetenskapens lingua franca på den islamiska medeltiden…Man kan förstås undra om det inte vore lämpligare att definiera detta som islamisk och inte arabisk vetenskap. Det finns tre skäl till att jag inte gjort det. Det första har jag redan antytt: Det var inte enbart muslimer som stod för samtliga viktiga vetenskapliga framsteg…”
http://www.provlas.se/nytankarna/
31/10 08:26 at 08:26
Se även Ibn Khaldun: ”Prolegomenia. Introduktion till världshistorien”.
http://www.alhambra.se/klassisk/7.htm
31/10 11:33 at 11:33
Christer Lundgren:
Tack för tips och länkar. Det där ser ut som böcker som jag måste skaffa mig och läsa.
Och visst, det var inte så enkelt att det bara var araber, eller muslimer, som kom på allt det som européerna senare kunde utnyttja för att utveckla vårt europeiska vetenskapliga tänkande men de fungerade som förmedlare i dessa fall. Detta krävde också öppet sinne och vetgirighet. Precis ett sådant saknades i hög grad Europa före den vetenskapliga revolutionen och kristendomen var vid den tiden synnerligen intolerant, liksom den verkar bli igen.
Det har alltid funnits fanatiska bokstavstroende men idag får de mer och mer inflytande igen. Vi behöver bara tänka på de kristna som fördömer evolutionsteorin ex. Detta lovar inte gott för Västs framtid.
02/11 15:50 at 15:50
Jag håller med om att arabisk kultur hade en höjdpunkt som saknades i Europa. Få se … om jag inte missminner mig så låg Europa till stora delar under det katolska oket. Pesten gjorde sitt till för förändring och medan Europa förändrades så började den tidigare så framstående arabkulturen att stagnera. Vi vet vilka områden som har vetenskap att tala om idag.
Du ska inte oroa dig för kristna fundamentalister som inte tror på evolutionsteorin, de är få och har knappt ambitionen att ens lägga under sig sitt eget land Och igen, vi har regioner som var kulturellt framstående tills för kanske 500 år sedan, sedan stagnerade de totalt och idag är väl många rejält under en viss annan religions ok där olika fundamentalister inte bara är intresserade av att lägga under sig det egna landet, utan gärna Europa också.
04/11 12:50 at 12:50
Hej Kerstin och tack för tipset om denna vetenskapsserie.
Jag har bara sett det sista avsnittet så jag vet inte om de också har tagit upp den vetenskapliga högkultur som blomstrade redan på 11-1200-talet i Timbuktu i Mali?
Det som alltså Al Qaida-mördarbanden gett sig på att hacka ner till grus o aska och som med hjälp av Khaddafis finansiella bidrag restaurerats under oändligt tålamod de senaste årtiondena. Jag har sett dokumentärer om det på TV, vari det visade sig att det fortfarande lever gamla sufiska imamer och lärde där, som helt fritt citerar hela verk av Aristoteles.
Det enda jag har emot i det avsnitt jag såg är att man som vanligt hoppar över det faktum att det även funnits tidigare högkulturer
i MÖ, Medelhavsländerna, Gamla Europa, Bortre o Främre Asien, Indien; i all synnerhet i Egypten vari det hade utvecklats en synnerligen avancerad teknik/medicin/arkitektur/matematik/konst/filosofiska/religiösa system etc TROTS att de inte var monoteistiska.
Har aldrig förstått varför det antas vara ett slags framsteg att det utvecklades monoteism och det ges ju heller aldrig någon förklaring till det utan tas bara för givet som sådant.
Så den vetenskap/konst/filosofi som så småningom kom att utvecklas i det antika Grekland stammar ju ursprungligen ur den egyptiska som förestods av afrikanerna och det gör även de abrahamitiska trossystemen, fast i form av en idéstöld vari man gjorde om det mesta av symboliken och ritualian till sin egen motsats, på ett sätt som kom att bli helt förödande för kvinnorna, som ju ursprungligen själva varit de som utvecklat detta trossystem/filosofi/vetenskap/konst, eller i varje fall spelat en högst väsentlig roll för detsamma.
(Se annars prof. John Henrik Clarkes föreläsningar på youtube!)
Sedan är jag tyvärr allergisk mot den där kvinnliga speakerrösten som de så ofta använder sig av där på Kunskapskanlen, som mer får en att associera till vilken smetig tvålreklam som helst än övertygar om ett ett genuint autentiskt engagemang för det den vittnar om, att det närmast är som smärre tortyr för en röstkänslig freak som jag att tvingas åhöra.
04/11 13:06 at 13:06
På denna video kan man göra sig en föreställning om hur livet i Timbuktu gestaltat sig och hur de lärde män som upprätthållit lärdomskulturen från universitet Sankore fram tom våra dagar har levt och verkat innan de helt nyligen drabbades av al Qaida-mördarbandens förödelsebringande verksamhet. Hörde häromdan att de numera tom begraver folk levande där.
.
http://www.youtube.com/watch?v=PCl3KLYQYgo
04/11 14:11 at 14:11
Sangamar:
Jag tror inte att man tar upp Mali i programserien. Mali tilhör nog inte MÖ.
07/11 02:29 at 02:29
Ja det är lite konstigt minst sagt att rubriken är som den är, när dokumentären ändå sträcker sig att handla om erövringarna/den kulturella/vetenskapliga blomstringen/tolerant samlevnaden/sufismen i Asien och Indien, men inte i Afrika strax söder om Sahara trots att det ju ligger betydligt mycket närmre MÖ och dessutom stod i direktförbindelse med det genom karavanförbindelsen och den ständiga tillförsel av slavar som krävdes för upprätthållandet av arabernas livsstil och byggnationer och universitetet i Timbuktu dessutom under flera århundraden betraktades som ett av de mest framträdande i hela den muslimska värden.
(Enligt engelskspråkiga Wikipedia!)
.
Dokumentärserien känns därför ibland lite väl förskönande och andro-o etnocentriskt insnävad i perspektivet, precis på samma sätt som alla sådana här dokumentärer brukar vara, som helt okritiskt hyllar de där barbariskt imperialistiska fasoner som man ägnade sig åt efter den patriarkala polväxlingen och framåt tom dags dato.
Tyvärr missade jag första avsnittet som tydligen inte går att se längre, för det hade intresserat mig extra mycket att ta del av hur de presenterade övergången från de förhistoriska högkulturer som representerades av gudinnemytologier och högst troligtvis också en stark kvinnomakt till det senare patriarkala skiftet.
07/11 13:17 at 13:17
Sangamar:
Det är väl så, man kan inte berätta om allting på en gång utan man måste avgränsa sig och här skulle det ju handla om Öster och kulturen därifrån (Från öst till väst). Det tycker jag nog inte att man har anledning att kritisera. Sen kan man ju önska sig en bra serie om Afrika och Afrikas utveckling också.