Vet ingen i det här landet vad "yttrandefriheten" innebär?
Med anledning av ett inlägg på Svt.se Debatt av Täppas Fågelberg och kommentarerna till detta, tar jag ännu en gång upp frågan om vad yttrandefrihet innebär.
Det är nästan otroligt att så många i det här landet inte har en aning om vad vår lag om yttrandefrihet innebär. De flesta, även de flesta inom mediaeliten tycks inte heller förstå den saken med tanke på hur journalistkåren ställt sig upp – nästan som en man, och förklarat att om man inte ”värnar om” Lars Vilks rätt att yttra sig och visa sina alster, så hotas yttrandefriheten. Vad lär man sig på journalisthögskolorna idag?
Yttrandefriheten innebär nämligen bara just detta, att man har rätt att yttra vad man vill, både i bekantskapskretsen och offentligt, utom sådant som faller under sekretesslagstiftningen eller lagen om hets mot folkgrupp eller som handlar om uppmaning till allvarliga brott.
Yttrandefrihet innebär också att man har rätt att starta en egen tidning, en blogg eller sprida flygblad om sina åsikter, så länge man inte använder dessa media för att sprida sådant som strider mot sekretesslagstiftningen eller handlar om hets mot folkgrupp eller uppmanar till brott.
Yttrandefriheten innebär däremot inte att man har en oförytterlig rättighet att få yttra sig i vilket medium som helst, har rätt att få in artiklar eller uttalanden i vilken tidning som helst som man vill ha in sitt alster i, eller i radio och TV, som somliga förefaller tro. Den innebär inte heller att man har rätt att få visa sina konstnärliga eller amatörmässiga alster i vilken lokal man vill. Här står nämligen den heliga äganderätten ivägen och ägaren av en tidning, eller ansvarige för radio eller TV, har rätt att bestämma vad som ska publiceras eller yttras i dessa medier, liksom ägare av utställningslokaler har rätten att bestämma vad som ska visas i dessa. Det är ganska naturligt att det är på det sättet för det skulle vara omöjligt att låta varenda svensk yttra sig i media om allt de irriterar sig på eller vill föra fram till allmänheten, eller låta varenda etablerad konstnär eller svensk som kluddar lite på sin fritid, visa sina alster varhelst han vill visa dem.
Nu skriker folk i högan sky om censur hit och censur dit så fort någon inte släpps fram i media, framför allt klagar många bittert på censur om somliga inte ständigt får föra fram sina invandrarfientliga åsikter i våra stora media. Då vet man inte vad censur är emellertid.
Censur är när staten bestämmer vad man får säga offentligt. Förr hade vi en myndighet som censurerade filmer ex. Den såg filmerna i förväg och kunde beordra bortklippning av scener av ena eller andra orsaken. Censur är exempelvis när det finns en myndighet som läser medborgarnas brev och stryker allt som staten anser att man inte får skriva, eller en statlig myndighet som bestämmer vad media får skriva om det ena och det andra. Det är däremot inte censur när en redaktör stryker vissa insändare eller inte tar in vissa artiklar. Det är refusering. Refusering är varje mediaägares rättighet. Ogillar man den saken får man starta en egen tidning, TV-kanal eller blogg.
Sen finns det förstås något som brukar kallas självcensur, och som handlar om att som journalist inte skriva sådant som kan förarga chefen, hindra karriären eller leda till utebliven löneförhöjning. Men det är inte huvudfrågan i det här inlägget.
Mediafolk skriker igen, och har så gjort många gånger förr, för att rasisten Lars Vilks inte släpps fram var som helst. Det var ett förfärligt liv om hotet mot yttrandefriheten när en ansvarig för en konstutställning vägrade att visa hans muhammedteckningar för några år sen. Men milda makter, massor av konstnärer och amatörmålare får sina verk refuserade på samlingsutställingar runtom i landet utan att en enda kulturpersonlighet skriker sig hes över hotet mot yttrandefriheten. Samma sak gäller artiklar, mängder av människor får sina artiklar refuserade i våra stora media utan att journalister vrålar som stuckna grisar om att detta hotar yttrandefriheten.
Kort sagt, Lars Vilks har aldrig blivit censurerad, däremot refuserad, vilket är ett öde som han delar med många tusen andra människor, mig bland annat och det är knappast något som hotar yttrandefriheten. De som anser att det faktum att just Vilks verk blir refuserade är en katastrof för landet och måste alltså ha andra skäl att anse detta än att det hotar yttrandefriheten.
Avslutningsvis lägger jag in ett äldre inlägg om saken här, som handlar om kulturpersonligheters/journalisters dubbelmoral vad gäller den här frågan. Det handlar om skillnaden på reaktionerna inför refuseringen av Vilks på en utställning och utgivningen av en roman av Maja Lundgren som namngav och avslöjade en del kulturpersonligheter:
Vilksdiskussionen kontra Maja Lundgren-diskussionen 12/9 2007)
Det är väl underligt, när det gällde Vilks och hans ganska illa hopkomna bild av Muhammed som rondellhund, då handlade hela massmediadiskussionen inte om något annat än om yttrandefriheten. Då insåg ingen i massmedia att lagen inte ger vem som helst en oförytterlig rätt att visa eller publicera vad som helst som han eller hon vill visa eller publicera varhelst han/hon vill visa eller publicera det.När det kom till Maja Lundgrens bok, då visste varenda skribent att det är en skillnad mellan “god smak” och “yttrandefrihet” och att ingen har rätt att få sina alster publicerade var som helst bara för att vi har yttrandefrihet. I det fallet anklagar mängder av skribenter Bonniers för att man haft den dåliga smaken att ge ut Lundgrens bok. Här har jag inte hittat en enda människa (bortsett från en Bonnieranställd!) som ställt sig upp i massmedia och försvarat Maja Lundgren med argumentet att vi ju har yttrandefrihet i Sverige varför det inte bara är helt i sin ordning att Bonniers publicerat boken utan dessutom förlagets förbannade skyldighet att göra det, på grund av yttrandefrihetslagstiftningen.
Nej i Maja Lundgren-fallet så “hade Bonnier inte behövt”, ja borde man inte ha publicerat boken. I det fallet var tydligen, enligt en upprörd skribentkår, Bonnier i sin fulla rätt att neka Maja Lundgren utgivning på grund av bokens dåliga kvalitet – och borde ha gjort det.
Däremot hade inte Gerlesborg rätt att vägra ställa ut Vilks bild, för då gjorde man våld på en konstnärs yttrandefrihet, enligt diskussionen om Muhammedbilden.
Vad ska vi kalla detta? Dubbelmoral? De egna tårna vill man inte bli trampad på, i yttrandefrihetens namn, andras tår däremot är man enligt lagen om yttrandefrihet skyldig att trampa på, i synnerhet på muslimers ömma tår.
Länkar:
– “Pressetiska regler innebär censur”, DN
Det var ju bra att få veta att Bonniers inte kan refusera något pga att man absolut inte sysslar med censur. Ska genast skicka in ett par manus till Bonniers (se länken ovan).
– Maria Schottenius: Att överväga är inte censur, DN
– Kollegor rasar mot Maja Lundgrens roman, AB
– Branschen kritisk mot Bonniers, Svd
Det ruggiga i hela den här cirkusen är att mängder av journalister, och andra, avslöjar sin egen rasism när de tar ställning på det här sättet visavi Vilks teckningar respektive Lundgrens roman. Det kan knappast avspegla något annat än att de tycker att Vilks åsikter är både bra, värda att offfentliggöras och absolut inte oetiska, eftersom om de vore det, som de ansåg att Lundgrens bok var, så skulle de ansett att hans teckningar också borde ha refuserats, på grund av deras usla kvalitet eller deras otetiska karaktär.
Vilks hånar muslimer och deras tro och det är skillnad mellan att håna och att diskutera seriöst, att kritisera seriöst. Det senare är fullt i sin ordning. Det förra är lågt och föraktligt. I synnerhet när hånet drabbar en klart diskriminerad grupp, diskriminerad både i Sverige och övriga Västvärlden.
Att ge Vilks invandrarfientliga åsikter så stor plats i media som man faktiskt gör är oetiskt. Det skriver jag också om i ett tidigare inlägg. Övriga inlägg på den här bloggen om fallet Vilks finner man här.
/Kerstin
07/10 08:27 at 08:27
Glöm inte att varje gång det varit strejk inom pressen, typografer eller journalister eller tidningsutbärare, så ylar de borgerliga chefredaktörerna, som ex v dåvarande chefredaktören ”Buster” von Platen på SvD, om att DERAS yttrandefrihet hotas, ja rent av hindras.
Fick tidningsägarna eller chefredaktörerna eller ledarskibenterna bestämma skulle vi ha strejkförbud inom massmeida. Strejker som innebär att upplysningen (läs: propagandan) till folket hindras innebär ju i praktiken stopp för maktens yttrandefrihet, anser de.
07/10 12:56 at 12:56
Lasse Strömberg:
Ja oj ja, tidningsägarnas och de ledande politikernas yttrandefrihet har jag inte tänkt mer ingående på. Det är förstås ett förbiseende från min sida.
07/10 13:54 at 13:54
Mycket bra artikel Kerstin och jag tackar dig för ditt distinkta klargörande vad yttrandefrihet är. Yttrandefrihet är något vi absolut måste försvara och diskutera hela tiden i Sverige. Idag diskuterars det mest hur den skall nyttjas inte varför. Jag länkar till din artikel.
07/10 17:21 at 17:21
Kjell Holmsten:
Tack för din uppmuntran. Och som du skriver, visst är yttrandefriheten väldigt viktig och måste försvaras, men då måste man också förstå hur man ska eller bör försvara den och det kan man inte göra på rätt sätt om man inte förstår vad den innebär.
Men när jag tänker efter så kanske Vilks råkade ut för något som i alla fall var bra nära verklig censur. Har för mig att Laila Freiwalds försökte förbjuda servrar att tillåta publicering av en muhammedteckning av honom. Huruvida hon lyckades eller inte, minns jag inte. Sådant är förkastligt förstås.
07/10 18:06 at 18:06
Antalet konsekventa yttrandefrihetsvänner torde vara rätt begränsat. Det kan bero av att det är omöjligt att vara konsekvent vad det gäller yttrandefrihet. Hur avgränsar man vad som är yttrandefrihet? Har man rätt att ösa vad som helst över vem som helst? (Nej, inte enligt lagar om missfirmelse, olaga hot, förtal med mera!) Ingår det i yttrandefriheten att säga ”håll klaffen” om någon säger något som man inte gillar – logiskt borde det väl göra det, eller …?
Är det logiskt att allsmäktiga gudar som borde kunna försvara sig själv mot nedvärderande uttalanden skall få hjälp av självutnämnda försvarare? Vad det gäller profeten Muhammed specifikt så är han ju ingen gud, men borde rimligen enligt de troende stå under den allsmäktiges beskydd och därmed i princip vara oåtkomlig för smädelser. Samma gäller för Jesus.
07/10 22:41 at 22:41
Björn Nilsson:
Vad gäller det första stycket i din kommentar så håller jag väl med, och då får vi konstatera att frågan handlar om vad de makthavande, eller journalistkåren vill säga eller inte vill säga, inte om någon övergripande och solklar yttrandefrihet som gäller i alla lägen – och det är ju lite dystert.
Vad gäller andra stycket förstår jag inte vart du vill komma eller vad du menar.
07/10 23:37 at 23:37
Som om denne unge man brydde sig om yttrandefriheten…
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=h338574kbDU
08/10 03:46 at 03:46
Marcin:
Problemet är att man inte vet om det här är en fejkfilm. Jag är mycket kritisk vad gäller videofilmer numer och tycker egentligen att de enda man kan lita på är sådana filmer där kända personer, politiker ex, eller politiska analytiker pratar. För av allt som läggs ut på nätet om Syrien, Libyen mm är ganska mycket lurendrejeri.
Det här kan ju vara en äkta film men också en film gjord av någon som vill misskreditera de.sk. rebellerna.
08/10 18:16 at 18:16
Ja, vad ska vi tro på nuförtiden?
08/10 19:41 at 19:41
Marcin:
Bra fråga, vem kan svara på den?
08/10 23:12 at 23:12
Vi kan inte tro på någon, bara skaffa fakta.
09/10 02:53 at 02:53
Kjell Holmsten:
Jo, det var just det
Var hittar man fakta?
10/10 14:02 at 14:02
Bra artikel om yttrandefrihet i samband med Vilks konstnärliga ambitioner. Jag såg på uppdrag granskning för någon kväll sedan. Josefsson hade gjort ett ypperligt bra program och följde med Vilks till New York på en konferens som i stort sett hade motvilja mot muslimer på sin agenda. Det talades till och med om ”råttor” och oundvikligen vandrade mina tankar till holocoust. På den här konferensen ställde Vilks upp och berättade humorisktiskt om sina alster… Med andra ord tycker jag att han visar klart vad han står för och det borde nu även media, som försvarar hans verk, kunna förstå. I annat fall måste de representera likasinnade åsikter.
12/10 13:59 at 13:59
Eija:
Förlåt dröjsmålet. Jag såg inte det programmet, ser numer inte Uppdrag granskning så ofta. Men det är ju trevligt om Josefsson avslöjar Vilks. Och visst är det löjligt att betrakta Vilks som en oskyldig, sanningssökande och oförvitlig konstnär.
13/10 01:42 at 01:42
Eija: Jag såg också Uppdrag Granskning med Lars Vilks resa till SION-kongressen i New York. Min uppfattning är att karl´n helt simpelt saknar omdöme, och tack vare detta lätt blir en nyttig idiot för mörkermän av SION:s kaliber. Han hade mitt fulla stöd på den tiden han snickrade på Nimis och Arx vid Kullen i Skåne på 80- och 90-talet, om jag inte helt missminner mig, och drev gäck med diverse myndigheter och fick byråkraterna att framstå som en samling idioter.
Men att apa efter den danske karikatyrtecknare som publicerade Muhammed-karikatyrer i Jyllandsposten visade sig inte vara så lyckat. Tror inte han begrep vad han gav sig in på. Nej, jag ursäktar inte Lars Vilks beteende på sistone, jag försöker bara förstå hur han tänker. Janne Josefsson sa rent ut att han inte förstod sig på karl´n.
Dessutom är det en fråga i den här infekterade debatten som ingen tycks ha kommit på tanken eller haft modet att ställa: Finns det några samtida porträtt av Profeten, d.v.s. är det någon som vet hur han såg ut? Om inte – vilket förefaller högst sannolikt – så är allt tal om att man inte får avbilda eller karikera profeten poänglöst! Visst, du kan rita en gubbe i fotsid särk, turban och skägg och säga att det är Profeten – men det är INTE DE FACTO Profeten som har avbildats, det är bara tecknaren som påstår detta.
DEN poängen tycks alla islamister som från dansk jord och sedermera svensk dito spred karikatyrerna till sina likar i Mellanöstern ha missat. Någon borde tala om det för dem – men hur diskuterar man med individer som hjärntvättats av kalashnikov-islamister?
Att yra om yttrandefrihet när det till syvende og sidst handlar om dåligt omdöme är bara korkat. Vanlig anständighet säger att man avstår från att visa upp eller ge ut alster som kan väcka anstöt, eller som djupt kan såra andra. Och om författaren/konstnären saknar omdöme, så är det omgivningens plikt att hejda denne från att ställa till det för sig själv och andra, helst innan det är för sent…
16/10 00:02 at 00:02
Vilka utgör kärnan av SION som dokumenterades i programmet, den frågan tog ingen upp!
20/10 08:27 at 08:27
Också jag tyckte om Vilks verksamhet på 80-talet som resulterade t.ex., just i Nimis. Men hur kan Vilks som t o m haft en professur i bild helt sakna omdöme idag? Det är det jag inte förstår.
Jag har till en del följt debatten om socialkonstruktivistisk konst och ansvarsfrågan. Som en parentees kan jag nämna att jag satt bredvid Vilks (nästan) i studion när Anna Odells verk – alltså hon som spelade självmordsbenägen och omhändertogs på en bro i Stockholm – diskuterades i ett debattprogram – troligtvis i Belinda Olssons program. Bland gästerna i studion satt också bl. a. en konstprofessor från Umeå universitet, Wikström, som sa sig ”bli glad för” att jag hann precis och ta upp ansvarsfrågan och frågan om hänsyn till sina medmänniskor gällande verket och dess utförande. Hon (professorn)bedyrade och poängerade hur noggrannt, allvarsamt och genomtänkt ansvarsfrågan i dessa verk diskuteras både av konstnärer och konststuderande och deras handledare och professorer på konstskolorna landet runt innan det socialkonstruktivistiska verket genomförs.
Personligen blev jag inte klok på vad ”etablissemanget” ansåg gällande de etiska aspekterna, yttrandefriheten eller vem som fick betala konsekvenserna av Odells verk…
…men våra reaktioner på verken … ja de är ju naturligtvis också en del av det socialkonstruktivistiska konstverket.
Alltså: Konstnären gör/utför något som ”rör upp i grytan” hos mångafalden, och hoppar sedan själv åt sidan (åtminstone tillfälligt) för att på avstånd betrakta konstverket/följderna?
Blir inte socialkonstruktivistisk konst betraktad ur ett sådant perspektiv konst åt konstnärerna själva????
Och sitter de ”införstådda” då inte där med ett litet leende på sina läppar och känner sig en aning som självaste Gud skulle kunna tänkas känna sig? Eller kanske som då när man som barn med en pinne i handen retade upp myrorna i en myrstack för att sedan ta ett par steg tillbaka för att betrakta kaoset på avstånd? Visst var man stor och stark då!
Jag tycks här ovan ha förklarat för mig själv hur jag tolkar ditt inlägg om att Vilks tycks sakna omdöme i frågan: Det hela har skrämmande likheter med barnalek!
Och om den mänskliga kreativiteteten i konst och lek vet vi ju att det har vissa likheter :).
20/10 17:12 at 17:12
Eija:
Det var en bra kommentar och tänkvärt det där om att konstnärernas verk, om de bara gör något och sedan iakttar resultatet, bara för konst för sig själva. Det blir ju faktiskt i slutänden konsekvensen av deras verksamhet.
Sen är det klart att om sådana konstverk, rent generellt, leder till fördjupade diskussioner om etik och moral så fyller de väl även den funktionen. Frågan är bara om konstnären ska tillåtas att utan kritik uppföra verk som i praktiken kommer att fördjupa fördomar. Viktiga diskussioner räcker inte. Det handlar om de praktiska konsekvenserna också.
02/08 19:08 at 19:08
ojojojojoj vad jätttetråkigt att du glömde nämna de otaliga attackerna mot Vilks av muslimer:D:D:D när han publicerade sin rondellhund 2007 svarade al-qaida med att lägga ut skottpengar på honom, hans utställning 2010 om Muhammed och homosexualitet attackerades av en hop uppretade muslimer om du råkade glömma det, hans hem har attackerats av muslimer, han utsetts stup i kvarten för otaliga mordhot av just det, muslimer, och lever under ständigt polisbeskydd. så det är just yttrandefrihet det handlar om, att religiösa extremister försöker diktera åt oss vad vi får tänka och tycka här i Väst.
Tycker du alltså det är värre att publicera en teckning än att ta till våld?
vi har lika stor rätt att håna och förolämpa islam som t.ex. kristendomen.