Hur många förstår vad de nya sjukförsäkringsreglerna innebär?
Eftersom många människor tycks hysa vanföreställningen att om man inte har pengar så är det bara att gå till socialen så kan man sedan leva lyxliv på socialbidragen (ja, vad dessa nu kallas den här veckan?), misstänker jag att de allra flesta inte har en aning om den verkliga innebörden i de nya försäkringsreglerna som riksdagen beslutar om nu på eftermiddagen. De flesta svenskar tycks idag tro att ”välfärden” är oförstörbar. Det är den inte. Nu rivs den i rasande fart och idag är det bara de allra äldsta bland oss som upplevt ett samhälle utan välfärd och utan fungerande sociala försäkringar och som verkligen vet och förstår vad ett sådant samhälle innebär. Många fler unga människor kommer att få uppleva den saken framöver. De kommer att få erfara sådant de inte ens kan föreställa sig.
Förstår människor hur de kan ha förlorat allt de äger inom loppet av något år om de har otur och blir allvarligt sjuka eller handikappade av någon anledning.
Dels kan den som blir långvarigt sjuk finna sig utan arbete efter ett halvår. Har han/hon ingen möjlighet att arbeta då, eller inget arbete, vilket inte är så lätt att få, för att inte säga nästan omöjligt, om man fått sparken pga sjukdom, så återstår snabbt bara socialen.
För att man ska få socialbidrag (oavsett vad det kallas numer), så måste man vara utblottad. Alltså tvingas man först göra sig av med allt man äger innan man kan få stöd från socialvården. Sälja bilen, sälja huset/lägenheten, sälja allt annat man har som kanske kan ge en slant, leva upp det man får in samt förstås leva upp pengar man eventuellt sparat på banken. Först därefter kan man få försörjningsstöd från socialvården. Detta stöd är mycket snålt tilltaget. Man får omkring 3.000/månad samt hyra, om man nu har en lägenhet att bo i när den dagen kommer. Ibland kan man få visst bidrag till andra utgifter – efter noggrann prövning.
Tänk dig en trafikolycka! Tänk dig en arbetsskada! Tänk dig en annan sjukdom. Ingen går säker vad gäller sådana händelser. Vi kan alla drabbas. Reell fattigdom, sådan vi inte sett i Sverige sedan 30-talet, står då i praktiken och grinar oss rakt i ansiktet, om vi inte tillhör de politiska och/eller ekonomiska samhällstopparna.
Var det detta de som röstade på alliansen tänkte sig att ”det nya arbetarpartiet” skulle fixa åt oss? Total skrotning av alla trygghetssystem och av solidariteten mellan oss människor? Total nerrivning av det solidariska välfärdssamhället?
Jag ansåg att det förra valet var det verkliga ödesvalet men inte ens jag, med min fallenhet för svartsyn, kunde föreställa mig hur mycket elände som alliansen skulle komma att ställa till med. Och detta är bara en del av eländet. Det kommer mer innan de här fyra åren är över och det kommer inte några rejäla återställare ens därefter. Risken är dessutom överhängande att vi får behålla denna vidrigt omänskliga regering ytterligare fyra år, att den sitter kvar med stöd av sd, som kan förväntas ta många röster på den politik som förs nu. Inte minst gynnar alliansen sd genom sin flykting- och invandrarpolitik dessutom.
Man kan riva ett välfärdsystem på några år (om man inte gör det genom krig, då det kan gå på några dagar) men det tar minst 25, eller snarare 50 år att bygga upp det. Den förra borgerligare regeringen lyckades slå ut 60.000 företag och driva upp arbetslösheten till nivåer vi inte sett sedan just 30-talet. Den kom aldrig ner på för-90-talsnivå igen även om det blev lite bättre – på papperet i alla fall.
Idag är det de rikas paradis men……
Visst ja, så ska vi också komma ihåg att Sverige, som nation, aldrig har varit rikare än idag.
Länkar:
– ”Vem vill anställa en sjukling?”. AB
– ”Det här drabbar de långtidssjuka”, AB
Tillägg kl. 20.25
Eftersom Maria Lind har kommit med en så viktig och klargörande kommentar gör jag om henne till gästbloggare här. Hoppas att hon inte har något emot den saken: Så här kommer hennes gästinlägg:
Maria Lind säger:
04/06 16:35 at 16:35
Hela resonemanget som ledande myndigheter fr a nuvarande och även förra regeringen fört kring sjukskrivningarna är till stor del inte förankrade i verkligheten, dvs bygger inte på sanna fakta!
De redovisar aldrig reell statistik från SCB eller Eurostat eller liknande.
Ett mycket viktigt faktum är att idag är 50% av dem, som uppbär sjukersättning 55-64 år, 30% är 60 -64 år!
I de flesta andra länder i EU är större delen av denna åldersgrupp redan pensionerad – eller har aldrig varit i arbete (hemmafruar är relativt vanligt på kontinenten).
Siffror mellan Sverige och andra länder är således inte jämförbara i det här avseendet.
I nästan alla andra EU-länder är förvärvsfrekvensen hos kvinnor generellt mycket lägre än hos män, i Italien är det ca 40% av alla vuxna kvinnor som förvärvsarbetar (mot ca 75% i Sverige) och i en del länder ännu lägre. Dessa kan då rimligtvis inte bli sjukskrivna från arbetet. Dessutom är pensionsåldern lägre i de flesta övriga EU-länderna, i Italien 55-60 år och i de flesta andra 60 år.
Sverige lär ha den högsta sysselsättningsfrekvensen i Europa totalt sett. V g se www.forsakringskassan.se.
Hela “jakten” på de sjukskrivna, “utanförskapsplacerade” människor har utgått från helt felaktiga premisser.
Det verkar tex osannnolikt att de äldre medelålders italienarna med sin låga pensionsålder (som de kämpar för att behålla just nu) skulle anse att de befinner sig i ett utanförskap. Dessutom har de de den längsta medellivslängden i Europa.
(För övrigt har medellivslängden i Sverige ökat 1 år på 30 år, medan andelen “friska år” däremot minskat (!) med 2 år. Vi blir alltså något lite äldre men också sjukare.)
Den föreslagna ändringen i sjukförsäkringen är i alla fall inte baserad på statistisk, medicinsk, geografisk eller ens ekonomisk vetenskap! Kort sagt, katastrofalt, okunnigt och obegåvat!
Mvh Maria Lind
Go to Site:
www.forsakringskassan.se
04/06 16:35 at 16:35
Omgjort till gästinlägg
04/06 17:00 at 17:00
Ja. Engagera dig i Gemensam Välfärd innan det är för sent. http://www.gemensamvalfard.se/.
Det byggs just nu upp lokala grupper.
Gör Gemensam Välfärd till en folkrörelse!
04/06 17:19 at 17:19
Allt detta som du beskriver ger allvarliga effekter för den som har oturen att vara sjuk. Som du skriver räknar SKL med att kommunerna får 10000 fler som blir beroende av socialbidrag. Fler socialbidragstagare blir också en tung belastning för kommunerna – det riskerar att ytterligare elda på uppsägningarna inom skolan och vården. Vargatider var ordet!
04/06 18:11 at 18:11
Vilken tur att du har fel. Den som är sjuk efter sex månaders sjukskrivning kommer fortfarande att få sjukpenning. Anställningsskyddet förändras inte genom regeringens proposition. Arbetsgivaren har fortfarande ansvar för rehabilitering. Vad gäller försörjningsstöd har det alltid varit så att man inte kan få pengar om man äger villa eller bostadsrätt och jag känner inte till något parti som vill ändra det.
04/06 19:18 at 19:18
Nu är vi där igen fattig Sverige vem hade trott detta för över 20år sedan.Vi människor glömmer för lätt och allting återupprepas.Kram!
04/06 19:56 at 19:56
Mattias Thuresson (nr 4);
Hur skulle det vara om du läste vad jag skrev innan du kommenterar. Jag skriver att ”så återstår snabbt..”. Det ska visserligen dröja ett och ett halvt år, men det är inte någon lång tid i arbetslöshetstider och/eller när man har nedsatt arbetsförmåga av någon anledning. För att inte tala om de familjetragedier som kan uppträdda redan efter ett halvår.
04/06 23:48 at 23:48
Tack så mycket för det erbjudandet!!
Det tar jag till mig.och hoppas jag hinner med synpunkter emellanåt. Den här frågan om ändringen i sjukförsäkringen har liksom eldat upp mig – och alla jag träffat faktiskt.
Jag är en högst vanlig tänkande medborgare, som gillar klarhet och att man meddelar fakta i målet (så mycket som möjligt i alla fall), men det är inte många politiker som har den kraften eller snarare viljan och -tyvärr inte journalisterna heller. Prestigebundna som de flesta verkar vara.
Men det tar tid och är krävande att leta upp källor osv! Jag skulle gärna se att de stora dagstidningarna, svt och SR m fl gjorde det jobbet (!!) åt oss medborgare i stället för att bl a slänga käft med varandra.
Jag är kanske mest intressserad av sjukvårdområdet, där jag hitills varit verksam i 35 år.
Hälsningar,
Maria
04/06 23:54 at 23:54
Maria Lind:
Det där är ju dessvärre en av anledningarna till att vi inte har någon fungerande demokrati längre. En sådan kräver, vid sidan av hederliga politiker och faktiska valmöjligheter, också en press som gör sin plikt och informerar medborgarna om både vad som är på gång, politiskt och vad olika beslut innebär – i praktiken. Det där är journalistkåren inte så vidare bra på. Däremot är de bra på att föra ut vilseledande politikers dimridåer.
Just nu har de precis börjat med nästan dimridå, kampanjen ”för” höjd pensionsålder också. Hörde just ett program på radion om hur hemskt det blir när vi får så många åldringar.
Och som sagt, Sverige har aldrig varit så rikt som nu.
Du är så välkommen tillbaka, för övrigt :-).
05/06 02:20 at 02:20
Min svärmor har jobbat inom vården i hela sitt liv. Vid 61 års ålder så har hon jobbat sönder sin kropp totalt. Ledband i axeln lossat pga tunga lyft, operation + rehap. Samma sak med sin höft. Kommer att behöva operera den plus rehap så fort hon har läkt axeln så att hon kan gå på kryckor. Hon har dessutom en gallblåsa som inte borde vara kvar enligt doktorerna men det får också vänta tills hon är i kondition att operera detta också. Hon kommer att vara sjukskriven i mer än ett år innan hon kan komma på fötter igen. Hon äger en bostadsrätt så socialbidrag kan hon inte få, om hon inte säljer den och sätter sig i en hyresrätt som kostar dubbelt så mycket i månaden, om hon ens kan hitta en hyresrätt i Göteborg idag. Verkar inte som att förtidspensionering är möjligt. Varför inte kan man ju undra. Sin bostadsrätt kan hon hantera med en pension, men en hyresrätt med så låg hyra att hon kan klara av den på en pension lär nog inte finnas, om hon inte flyttar långt ut på vischan. Välfärd, det var kanske förr det…voine voine.
05/06 11:52 at 11:52
Att det lätt blir problem för ett antal utsata invidier kan lätt inses. Men lagen och reglerna är ju egentligen väldig logiska och inte något att frukta.
De som måste till är att dessa tillämpas rättvist och humant – och att en sjukskriven person får hjälp och stöd och inte puttas mellan olika instanser tills fösäkringen löper ut och man står på gatan !
En sak som sägs är ju tex att man först inom arbetsplatsen och senare även på andra arbetsplatser skall få ett jobb som passar – dvs har man pajjat en axel tex så skall man kunna jobba på ett jobb som inte innebär påfrestningar på axeln. Det är väl logiskt !?
Varför skall man slentrianmässigt sjukskriva folk som kan jobba ?
Är man inte redo för ett jobb på 1.5 år – och inte anses ha skäl för förlängning (här kommer ju hur det måste fungera i praktiken in igen) – så skall man få hjälp, rehabilitering och ett nytt jobb.
Det nya är väl att man inte kan luta sig tillbaka, bli sjukskriven och sedan förtidspensionerad hur lätt som helst – vilket jag iaf tycker är jättebra ! Hur många av dom som får den ”karriären” särskilt i unga år – mår någonsin bättre ?
Av de jag känner som varit långtidsjukskrivna så har en del velat jobba- men inte på det gamla jobbet. Andra har bara blivit mer och mer deppade, förlorat kontakten med kollegor och vänner och låst in sig ett skal – och andra har tagit sig tillbaka (utan mycket hjälp från mynigheterna !)
Absoluta nummer ett måste ju vara att ge en långtidssjukskriven hjälp ! Alltså inte bara ekonomiskt bistånd, utan rehabilitering och en plan för att bli så frisk som det är möjligt. Och även med de nya reglerna så finns ju undantaget kvar för dom som har såpass svåra sjukdommar att dom inte kan jobba verken hel- eller deltid på´något jobb.
Sen kan man ju kanske påpeka att ersättningsreglerna innebär att man själv bör fundera på att åtminstonde investera en del av jobbavdraget i en privat sjuk- och olycksfallsförsäkring !?
/K
05/06 13:19 at 13:19
K:
Jo. det är ju det där med privata sjukförsäkringar som alliansen är ute efter -i slutänden, som de har det i USA alltså.
Saken är ju sedan den, dessutom, att många av dem som är sjukskrivna eller sjukpensionerade är ganska gamla, som Maria Lind påpekar ovan, och de har faktiskt betalat in till den allmänna sjukförsäkringen under många arbetsår. Vi betalar till en sådan, som du kanske vet. Att vi i Sverige alltså arbetar längre än i andra länder och det därför inte är konstigt om somliga blir utslitna mellan 50 och 65.
Dessutom kommer de antagligen att höja den verkliga pensionsåldern till 70, minst, gissar jag, presenterat som en ”frivillighetsreform” igen.
Och som sagt, Sverige har aldrig varit så rikt som nu.
05/06 13:55 at 13:55
Ja det här med retroaktiva effekter gillar jag inte.
Det brukar de flesta regeringar köra med tyvärr – och det blir ju liksom lite svårt att planera sitt liv utifrån det.
Ta pensionerna som ett exempel – om jag i nuläget räknar med x kr i månaden – och sen kommer helt plötsligt en regering som ändrar så att jag får mycket mindre – då är ju loppet kört s.a.s om jag inte kan påverka det i god tid…
Eller som med fastighetsskatten – nu får man helt plötsligt en retroaktiv ränta på sina uppskov – förvisso kan man betala in skulden – men då måste (de flesta) ta lån och betala ränta på dom istället…
När det gäller pensionsreformer så hoppas jag iaf att vi i Sverige har lyckats med att bita i det sura äpplet till den största delen. Vi har ju inte heller lika gammal befolkning som tex Italien eller Grekland osv – där komemr det nog smälla till ordentligt när 40-talisternas pension närmar sig och man inser att arbetskraften helt plötsligt minskar i en katastrofal takt…
/K
05/06 16:18 at 16:18
Det som Maria Lind säger har många försökt förklara för flera år sedan, bland annat att Sverige har den högsta sysselsättningsfrekvensen i Europa, med en stor andel av kvinnor i arbete. Men hetsjakten mot sjuka fortsatte. Det är inte intressant med fakta och kunskap som inte stämmer med den politiska agendan.
Våra politiker använder skattemedel för att sprida propaganda, lögner och myter och medierna hakar på.
Några gamla länkar:
http://www.flamman.se/inrikes.php?id=2145
http://www.tinyurl.se/d3558
http://allehanda.se/arkiv/artikel.php?page=lokalt&id=4863
05/06 16:33 at 16:33
Suck!
Vad ska man svara?
http://erixon.com/blogg/?p=858
05/06 18:39 at 18:39
Klas:
Det är ju dessutom så att vi som nu närmar oss pensionsålern har betalat in pensionsavgifter, och till ATP, under många år, och så stal man bara våra inbetalade pengar.
Men detsamma gjorde ju en massa företag i USA, med privata pensionsinbetalningar, som Enron ex.
Och som sagt, Sverige har aldrig varit så rikt som nu.
Hannelore:
Jovisst försöker somliga berätta, men de flesa, verkar det som, tror mer på myter, fördomar och på storföretagens, och deras politiska nickedockors propaganda än på verklig information.
05/06 19:41 at 19:41
Den nya sjukförsäkringen ger onekligen tydliga vinkar om att det privata ägandet ska vara helt avgörande i framtiden och inte våra gemensamma tillgångar!
Jag trodde jag skulle få fortsätta att vara tacksam. Tacksam för att under snart ett halvt sekel fått uppleva en anda, där man tyckte det var själva poängen att bidra till ett bra samhälle med sina studier, sitt arbete och sina skatter. Jag och många har betalat 40-50% i skatt i olika perioder av livet, men jag (och hundratals människor jag mött) har faktiskt aldrig upplevt det som ett problem. Man får ju så oerhört mycket i ett samhälle med fungerande infrastrukturer, det finns tusen saker att rada upp…Däribland vår sjukförsäkring. Även om jag hittills inte använt den annat än en månad på 80-talet, så känns det självklart och tryggt att den finns, likaväl som att det finns fungerande järnväg i Norrland, fast jag själv sällan reser där.
De styrande undanhåller med dårars envishet och enfald, att det till stor del är det gemensamma ägandet via arbete och skatter, som utgör såväl kittet som betongstrukturerna (och därmed tilliten) i ett välfungerande samhälle.
Så förtroendet för landets ledning sluttar brant på alla håll ser jag. Och det är mycket riskfyllt, när enskilda enbart ser om sin alldeles egna egendom alltmer.
Det finns absolut ingen charm i de fragmenterade samhällen, där det mesta är upp till den enskilde att lösa – med sina pengar, rätta kontakter osv. Det blir misär så småningom – utom för ett fåtal som genom maktmedel (utnyttjande av andra /hot/våld/) försett sig. Alla känner till länder, där det s k privata iniatiavet får dominera helt. Fattigdom, sjukdom, låga löner, arbetslöshet, kriminalitet är vardagsmat för majoriteten. Vilket leder vidare till allt mer utbrett våld, maffiavälden och senare uppror och i slutändan hög krigsrisk. ”Som man sår – och sköter! – sina odlingar – så får man skörda” gäller faktiskt än idag.
05/06 23:07 at 23:07
Maria Lind:
Visst blir man rosenrasande. Här har v,i som är lite äldre, arbetat och betalat in till vårt gemensamma försäkringssystem, samt betalat skatt till uppbyggande av ett fungerande infrastruktur, och nu stjäl man bara våra inbetalningar från oss när vi börjar bli äldre och nu om inte förr, kommer att behöva stöd och hjälp från samhället framöver.
Som sagt, jag har inte ord för vad jag anser om den nuvarande regeringen. Dessvärre gäller det även de socialdemokratiska regeringar vi haft de senaste 25 åren, som också fört en nyliberal politik.
05/06 23:52 at 23:52
Läste häromdan huvuddelen av Oskar Lafontaines tal på Die Linkes (vänsterns)partidag. Det var långt, verkar som de kommit ännu längre i social nedrustning i Tyskland. Han sa bl a att Tyskland nu har största låglönesektorn bland OECD-länderna. Man har just gått om USA. Var fjärde arbetande tysk har i månadslön 15 000, eller lägre. En som tjänar 1.000 euro i månaden t ex snabbköpskassörskor kommer att få armodspension på 450 euro i mån. I Danmark ger motsvarande lön en pension motsvarande 1200 euro!
Die Linke har blickarna på sig, sa han också. De är ett vänsterparti som rycker fram.
(Rättade till enligt din rättelse, hoppas det blev rätt/Kerstin)
09/06 10:47 at 10:47
Om man hela livet har betalat 45-50% skatt (i verkligheten är det väl snarare 50-70% om man räknnar med arb. avg + moms osv)
Häri ligger ju samtidigt en paradox om man vurmar för det staliga inflytandet.
Har man betalat en herrans massa pnegar till staten – och sedan nu inför pensionen, eller inför en långtidssjukskrivning osv, blir snuvad på återbäringen – dvs får mycket sämre villkor än vad man låtit påskina när man betalade in pengarna: Varti ligger logiken att vilja låta staten hantera detta då ? Jag reagerar snarer med att låt då mig själv sköta min pengar istället för att byråkratiskt försnilla dom, och sedan låta en i nuläget obestämd framtida majoritet bestämma vad man skall göra med det jag har slitit ihop !
Samtidigt förstår jag 30/40-talister som nu redan har betalat sitt, och pengarna ligger i ”statens händer” – problemet är ju att pengarna redan är bortsnillade – och att de som jobbar nu måste betala in nya pengar för allt detta som har försvunnit under 30-40 år. Dessutom ör de grupper som nu blir äldre/sjukare/går i pension väldigt stora jämfört med de arbetande grupperna (särskilt längre ner i Europa) – så bördan blir ännu större om de statliga försäkringarna skall lämnas orörda.
Jag tycker nog att man borde infört en skiljelinje iof – där man parallelt har två system – et för de som redan har betalat och ett för framtiden – som är mer reailstiskt/politisk obundet…
/K
09/06 13:13 at 13:13
Klas:
Nu är det ju så att de pengar som betalas in till staten, som försäkringspremier, (de är INTE skatter, i många andra länder betalar människor lika mycket, ofta mer till privata försäkringsbolag för sådant vi säger att vi betalar via skatten), aldrig ligger på kistbottnen och väntar tills man behöver dem. De investeras på olika sätt. Detta gäller både statliga och privata försäkringar. I båda fallen kan de frysa inne om det händer något katastrofalt, krig eller liknande, eller som i privata försäkringsbolg pga av rena bedrägerierna, exempelvis som i fallet Enron i USA. Där försnillade VD:arna faktiskt sina anställdas inbetalade pensionsförsäkringar och därmed ruinerades de anställda Eller så kan vi ta fallet med svenska Skandia.
Sådant kan man alltså aldrig gardera sig mot helt. Risken är dock mindre att pengarna bara försvinner, stjäls eller på annat sätt hamnar i privata fickor, när det gäller statliga, obligatoriska försäkringar, där det endast är framtida politiker eller väljare som kan tänkas försnilla pengarna, alltså vägra betala tillbaka vad som betalats in. Sådant trodde man ju inte att man skulle råka ut för, men det gjorde vi. Politikerna lurade av oss en massa pengar, alltså stora delar av de resurser vi skapat gemensamt och avstått från för framtida behov, eller i solidaritet med mindre lyckliga medmänniskor.
Nu råkar vi alltså plötsligt ha en sådan regering och sådana väljare, ja även den förra regeringen var sådan, att de bestämt sig för att stjäla folks inbetalda försäkringspengar alltså. Varken ATP eller sjukförsäkringarna har gått med förlust, vad jag vet, så nu handlar det enbart om en politisk önskan att föra över försäkringarna på privata försäkringsbolag. Sådana innebär att en stor del av vad man betalar in går till vinster åt aktieägare och till miljardbonusar åt VD:ar. Det innebär också att de privata bolagen kan spela bort pengar som de drar in, och därmed ställa försäkringstagarna utan möjlighet att få tillbaka vad de betalat in.
Jag avstår från konsumtion idag, till andra som behöver sådana men inte kan arbeta, barn, sjuka och gamla, och får istället tillbaka en del av det den dag jag behöver hjälp – detta är principen både vad gäller privata och statliga försäkringar. I det förra fallet kommer bara de som har råd eller som är förutséende att få hjälp när de behöver sådan. Har man statliga försäkringar som gäller alla, då får alla hjälp när de behöver sådan.
Vidare är det så att de som är barn, gamla och sjuka alltid måste försörjas av dem som arbetar. Så har det alltid varit och kommer att förbli, om man inte börjar avliva dem som inte kan arbeta förstås.
Allting handlar i grunden om olika system för fördelning av de resurser som finns och som gemensamt skapas i ett samhälle. Pengarna är inte värda något i sig. Om ingen arbetar så blir det ingen mat till någon, varken gammal eller ung, varken frisk eller sjuk. Då är pengar inte värda papperet de är tryckt på ens. Om de som arbetar inte behagar dela med sig till de generationer som fött dem och gött dem under deras barn-och ungdomstid, då innebär det svält för de äldre, vilket faktiskt börjar bli fallet i vissa Västländer idag.
Snacket om att vi inte råd med ditt och datt är bara dimridåer, utlagda av dem som vill ha allting själva, de där som kvitterar ut mångmiljonbonusar varje år. Det är deras kontrarevolution vi har sett sedan 1985.
För som sagt, Sverige som nation har aldrig varit så rikt som det är idag. Produktiviteten har aldrig varit så hög/per person som idag så att dagens arbetsföra människor inte skulle ha råd att försörja barn, sjuka och gamla när vår generation orkade med den saken, trots att vi hade en mycket mindre effektiv produktionsapparat då, och alltså fick arbeta mer för att producera lika mycket, det är dumheter. Men dagens yngre generationer anser tydligen att de inte vill dela med sig till behövande människor (vilket de för övrigt gör även om de håller sig med privata sjuk-och eller pensionsförsäkringar). De är lurade så det skriker om det och de flesta kommer att få betala för sin dumhet – förr eller senare.
10/06 09:37 at 09:37
Jag håller med dig i viss mån, och visst har du rätt i att privat placerade pengar inte är säkra, och kanske tom är mindre säkra i framtiden.
Men när det gäller din slutkläm:
”Sverige som nation har aldrig varit så rikt som det är idag. Produktiviteten har aldrig varit så hög/per person…”
”…att dagens arbetsföra människor inte skulle ha råd att försörja barn, sjuka och gamla när vår generation orkade med den saken, trots att vi hade en mycket mindre effektiv produktionsapparat då, och alltså fick arbeta mer för att producera lika mycket, det är dumheter”
Där håller jag inte alls med.
Till att börja med så är barnkullarna som kommer ut i arbetslivet mindre idag, dessutom studerar vi längre, och vi har relativt sett väldigt må+nga sjukskrivna, dvs färre jobbar.
Sen kan man förvisso argumentera att förr var många hemmafruar osv – men det är ju också ett slags jobb – om inte annat så innebär det att maken/makan kan jobba mer. I dagens mer jämställda Sverige så jobbar säkerligen båda parter i de flesta fall (ofta heltd) men båda tar också ledigt för dagisstängningar, planeringsdagar, sjukdom, hämtar/lämnar osv
När det gäller effektivitet så är antagligen dagens moderna samhälelr mer effektivt – men den effektiviteten spenderar vi ju på komfort. Hur många (genreellt sett )behöver frysa på vintern idag, och behöver försaka ngt mål mat för att det inte finns tillräckligt under perioder. Hur många medelsvenssons åker på minst en resa per år osv
Sen kan man ju argumentera för att vi istället borde investera det överskottet på sjukvård osv. Å andra sidan så kan det mycket väl innebära att ”överskottet” minskar – om man skall jobba för att betala en skatt som man sen inte kan påverka vad den går till ( i någon stärre mening iaf) så är man troligen mindre motiverad till att ge det där lilla extra ?
Men det här är akademiskt. Faktum är ju att vi i Europa är väldigt lata och bekväma – ta en titt på vad som pågår i Asien, och framförallt i Kina nu.
När vi här hemma är ”nöjda” – så käpar dom ännu mer- bygger ännu mer, jobbar ännu hårdare osv. Förvisso kommer många i kläm där med – men där har dom en helt annan framtidstro – och jag är övertygad om att 2010-talets stormakt inte är Usa, och absolut inte EU (om vi någonsin har aspirerat på det) utan Kina/Asien – förutsatt att det inte inträffar ngt drastiskt som ger ett akut förfall där
/K
13/06 19:30 at 19:30
Klas:
Och vad förordar du, att svenskar får lära sig att slita som kineserna gör, inte vara så förbannat krävande???
07/09 21:02 at 21:02
Det är så att om dom unga ska kunna få jobb så måste man sänka ner till 55-60 år pensionen och aktivitets pengarna kan man i stället ge till dom som går i pension tidigare.
och skogshuggare är slut vi 42 är som är en vanlig ålder för skogshuggare.
Jag anser att politikerna måste börja inse att man måste se över det svenska systemet och bättra på det så att det funkar!
Till politiker ni får en hög lön för att ni ska tänka så börja tänka och ligg inte på soffan lata er!