Gener och betéenden – ingen enkel koppling
Med anledning av en diskussion, som fördes efter ett par inlägg på bloggen ”Biology and Politics” men också som en fortsättning på mitt inlägg före detta, lägger jag här ut ett utdrag ur min nätbok om biologism. Så här följer det inledande avsnittet ur kapitlet:
Biologismen och vad vetenskapen kan säga oss
År 1953 kunde Crick och Watsons avslöja DNA-molekylens struktur. Sedan dess har nya rön inom genetik, biokemi och molekylärbiologi gjort biologin kommersiellt intressant på ett sätt som den inte varit tidigare. I förlängningen av denna upptäckt hägrar de stora ekonomiska vinsterna Nu står vi inför den genetiska och biomolekylära manipuleringen eller kontrollen av människorna, den biologiska eugeniken. Den beräknas inbringa privata biokemiföretag enorma vinster.
Den ”biologiska ingenjörskonsten”, som vi redan sett en försiktig början av, kommer, trots att den aldrig kommer att kunna leverera det den ger i utsikt, inte att bli en fråga om individernas fria val, även om man kan få folk att tro det i början.
De hägrande miljarderna leder till att de biologiska disciplinerna drar till sig de stora satsningarna. Områden som drar till sig mycket pengar uppmärksammas och tillskrivs automatiskt hög status. Varje ny spektakulär vetenskaplig upptäckt, uppfinning eller teori, varje ny intellektuell trend, tenderar att generera en övertro på dess förträfflighet och förklaringsvärde. Just nu tycks man tro att nästan allt mänskligt går att förklara utifrån någon av bilogins discipliner. Inom forskarsamhället har tendensen intensifierats, utanför forskarsamhället likaså. När biologins status höjs genererar den automatiskt biologism, tendensen att förklara alltmer av mänskliga betéenden utifrån biologin.
Eftersom framgångsrika discipliner tenderar att bli stilbildande inom vetenskapssamfundet lånar forskare inom andra discipliner gärna perspektiv och teorier från den framgångsrika disciplinen. Forskare som i sina ansökningar om forskningsmedel kan anknyta till en framgångsrik och statustyngd disciplin kan förvänta sig fetare forskningsanslag. Varje betéende- eller samhällsforskare som idag påstår sig grunda sin forskning i någon av Darwins idéer, eller på något sätt anknyter till hans evolutionsteori, ökar sannolikt sina möjligheter att få forskningsanslag. Ju mer självklar biologismen blir desto svårare kommer det att bli att kritisera den eftersom den som kritiserar det ”självklara” anses galen och inte värd uppmärksamhet.
Massmedia är inte sena att haka på och slå upp biologistiska forskares resultat stort och ibland så förenklat att de går över gränsen till ren lögn. Snart följer kulturetablissemanget efter. Konstnärer och författare försöker gestalta ”det nya, det biologiska, det evolutionära” i det här fallet, i konst och litteratur. Filmare börjar utgå från idéer genererade inom den nya modevetenskapen. En hel kader av biologister står just nu redo att ta över efter ekonomerna, som fyllt rollen som samhällsgurus de senaste tjugo åren.
Den tilltagande biologismen och evolutionismen har redan resulterat i att fascister och nynazister känner att de intellektuella vindarna äntligen blåser deras väg igen. Dessa ideologier grundas, som redan sagts, i en långt driven biologism.
Även jag anser förstås, trots min antibiologistiska hållning, att människan är en biologisk varelse och att hon är en djurart bland många andra. Även jag utgår ifrån att människan, precis som alla andra arter, har genomgått en biologisk evolution. Men bara för att vi är en biologisk art, som utvecklats genom evolutionens försorg, kan inte allt mänskligt förklaras enbart utifrån våra gener, utifrån våra hjärnstrukturer, utifrån våra hormoner eller utifrån det vi tror vara vår evolutionshistoria.
I en mycket banal mening har naturligtvis allt mänskligt sin grund i biologin. Utan gener, utan biologiskt fungerande kroppar funnes inga människor. Detta är en självklarhet och tämligen ointressant när det gäller att förstå de flesta av våra mänskliga betéenden eller när det gäller att planera ett samhälle som fungerar väl för så många människor som möjligt.
Inom filosofin brukar man skilja mellan nödvändiga och tillräckliga förutsättningar. Vår biologiska konstitution, vår genetiska uppsättning, utgör en nödvändig förutsättning för allt vi gör men den är mycket sällan en tillräcklig förutsättning för det. Vi är inte bara isolerade genkonglomerat. Gener verkar alltid i en miljö. Därför kan biologin inte ge oss de relevanta förklaringarna till de flesta av våra betéenden.
Vi kan illustrera detta med en liknelse: Huset som brann ner hade visserligen inte börjat brinna, och inte brunnit ner, om det inte hade varit byggt i ett brännbart material. Detta är en i sammanhanget ointressant självklarhet. Vi anser inte att branden i huset orsakades av att det var byggt av det brännbara materialet trä. Alla trähus brinner ju inte ner som bekant, trots att alla sådana är brännbara. Vi anser istället att blixten som slog ner i huset, en eventuell kortslutning i elsystemet, gnistan som for ut ur den öppna spisen eller cigaretten som föll ner på täcket när sängrökaren somnade, är den intressanta förklaringen till eldsvådan.
Att vårt nedbrunna hus var av trä var alltså en nödvändig förutsättning för att huset skulle börja brinna, och kunna brinna ner, men inte en tillräcklig sådan. Det är den tillräckliga orsaken som är intressant när vi vill förklara varför ett hus börjar brinna. På samma sätt är det faktum att vi är biologiska varelser, med en evolutionär bakgrund, och att vi har gener som nödvändiga förutsättningar för våra beteenden, inte tillräckligt som förklaring till allt vi människor gör. Att påstå att våra mänskliga betéenden huvudsakligen orsakas av våra gener, av våra hormoner, av våra hjärnhalvor eller av vår evolutionshistoria, är ungefär som att påstå att den huvudsakliga orsaken till att ett hus började brinna är att det var byggt av ett brännbart material.
Ytterligare ett exempel: En människa äter därför att hon är en biologisk varelse och sådana måste äta för att inte dö, av biologiska skäl. I vissa sammanhang är det förstås intressant att förklara varför biologiska varelser måste äta men i andra sammanhang är detta tämligen ointressant. Bara för att människan är en biologisk varelse som måste äta måste hon exempelvis inte äta gröt. Om hon äter gröt gör hon det av något annat skäl än att hennes gener tvingar henne att äta, som att hon tycker att gröt smakar gott för att hon vant sig vid att äta gröt, att hon är för fattig för att äta oxfilé eller därför att hon är för lat att laga kåldolmar. Det faktum att människan måste äta för att inte dö förklarar således inte varför hon äter just det hon äter och inte något annat.
Ett sista exempel: Den biologiskt medfödda förmågan att bli aggressiv är en nödvändig förutsättning för att en människa ska kunna bli aggressiv men den är inte en tillräcklig förutsättning för att hon ska bli det. Det måste till något mer än den biologiska förmågan att bli aggressiv för att hon ska bli sådan.
Påståendet att människor blir aggressiva för att evolutionen utrustade oss människor med förmågan att bli aggressiva, är därför inte speciellt intressant som förklaring till en speciell människas, eller många människors, aggressivitet i en bestämd situation. Det är nämligen självklart att ingen människa skulle bli aggressiv om människan inte hade den biologiskt betingade förmågan att bli aggressiv, på samma sätt som det är självklart att ett hus som brinner ner måste vara byggt i ett brännbart material. Det självklara behöver man ingen vetenskap för att förstå eller förklara. Det är inte ens intressant till vardags. Den som således försöker hävda att Olle blev aggressiv igår kväll därför att människan under evolutionens gång utrustades med förmågan att bli aggressiv, förväxlar den nödvändiga, i det här sammanhanget helt ointressanta förutsättningen med den tillräckliga förutsättningen, nämligen med det som intresserar den som vill förstå Olles aggressivitet igår kväll. Om någon istället berättar för oss att Nisse förolämpade Olle igår, kanske vi anser att vi har fått en nöjaktig förklaring till Olles aggressiva betéende igår.
Härmed inte sagt att gener aldrig har något med Olles ilska att göra. Somliga av oss tenderar att bli aggressiva för mycket mindre än andra, eller att bli mycket aggressivare för det som andra bara blir lite aggressiva för. Några av oss blir mycket sällan aggressiva och somliga av oss reagerar inte med aggressivitet på samma saker som får andra att gå i taket. Trots de här delvis genetiskt bestämda skillnaderna är det inte meningsfullt att förklara Olles aggression som förorsakad av generna, eller av mänsklighetens evolutionshistoria. Intensiteten i Olles aggressioner, och hur lättutlöst hans aggression är, kan möjligen ha något med hans gener att göra, men även dessa faktorer beror på en kombination av hans gener och den miljö han har utsatts för under sin uppväxt.
Den optimala miljön kan ses som den miljö som kallar fram, eller utvecklar en viss egenskap upp till den nivå där generna sätter gränsen. Det som är en optimal miljö för en individ, enligt den här definitionen, är inte en optimal miljö för en annan men det innebär inte att miljön inte är det mest intressanta när det gäller att förstå och förklara en individs, eller människors i allmänhet, aggressioner. Detta gäller alla betéenden.
Biologistisk blir man alltså när man börjar betrakta vår biologiska konstitution, eller vår arts evolutionshistoria, som både den nödvändiga och den tillräckliga förutsättningen för mänskligt beteende, som den enda, den mest intressanta eller den viktigaste förklaringen till vad vi människor gör. Men biologism kan också bestå i att man förväxlar den nödvändiga orsaken med den tillräckliga. Skillnaden mellan dessa båda typer av felslut är hårfin dock.
Tillägg för det här blogginlägget:
Med detta vill jag inte säga att gener eller geners kopplingar till betéendetendenser inte alls skulle vara ett intressant område. Det kan det naturligtvis vara – i vissa sammanhang, men mer sällan ger de en enkel förklaring till komplexa betéenden eller betéendemönster. För att förstå sådana krävs nästan alltid insikter om miljöfaktorer som kan påverka betéenden och vill man påverka människors betéenden är det inte i första hand deras gener eller biokemiska system man ska ge sig på, eller försöka manipulera.
Länkar:
– Utdrag ur nätboken Kvinnan, djur eller människa? K.Berminge, Alba.
– Om bioligismen, ADHD och damp, Biology and Politics 6/5 2008
– Mer om ADHD, DRD4 och en gens evolutionära historia, Biology and Politics 10/5 2008
31/05 12:02 at 12:02
Jag håller med om det mesta som sägs här, men jag skulle nog vilja göra tillägget att man bör skilja på biologi som SYSTEM-förklaring av mänskliga samhällen och allmänmänskliga aktiviteter och biologi som förklaring till mänskliga egenskaper på individ-nivå. Det förstnämnda ser jag som problematiskt, det sistnämnda borde inte vara lika kontroversiellt.
Ett exempel: vår biologiska natur och genetiska arv kan till viss eller stor del förklaras vissa mänskliga egenskaper som t. ex. aggressivitet som du tar upp här. Steget från detta till att hävda att t. ex. Första eller Andra Världskriget primärt eller huvudsakligen var något som var ett resultat av vår biologiska natur är tämligen långt. För att förklara dessa och andra mänskliga krig, som ofta är storindustriella processer under 1900-talet och framåt, så måste man även ta in faktorer som ekonomi, sociologi, klasskamp, etniska och kulturella faktorer m. m. FÖRUTOM den biologiska basen för individuell aggressivitet.
Alla dessa faktorer bidrar till att späda ut den eventuella biologiska signalen bakom fenomen som krig och andra storskaliga mänskliga aktiviteter. Personligen tror jag att kolonialismen och imperialismen under 1800-talet har betydligt högre förklaringspotential till Första Världskriget än vår biologiska natur. Jag tror också att dessa historiskt baserade ”systemförklaringar” (marxistiska) har större förklaringspotential än enskilda händelser och enskilda individer som t. ex. skotten i Sarajevo 1914.
31/05 12:58 at 12:58
Erik:
Jo, vi är nog helt överens här
Sedan är det emellertid ett sorgligt faktum att när man säger att SYSTEM kan förklaras evolutionär, vilket dessutom bara gäller delvis (som ex. att människor, liksom alla andra djur, är bredda att försvara sig och sitt territorium om/när de hotas där), då hamnar alldeles för många där att de försöker förklara sådant som du tar upp ovan, som just förorskat av våra gener, när det egentligen handlar om hur somliga makthavare missbrukar sin maktställning och lurar männskor att tro att deras land är hotat ex.
Än värre är att många inte kan skilja mellan förklaringar på systemnivå och individnivå. Detta har jag sett många exempel på, inte minst från läkarhåll. Jag har inte träffat speciellt många sådana som klarar av att skilja mellan den statistiska nivån och individnivån – ofattbart nog. Alternativt vill de inte, eller somliga av dem, av egoistiska ekonomiska skäl göra det.
Det är här biologer, enligt min mening, har sitt stora ansvar, att ständigt påpeka när deras data missförstås eller missbrukas, att inte nöja sig med de vetenskapligt intressanta gendata de får fram ex. och sedan överlåta åt resten av samhället att tolka och använda vad de säger som önskas eller precis hur som helst.
De flesta biologer teg på tjugotalet, när de borde ha talat och innan det blev för sent. Många av dem insåg nog att det drogs för stora växlar på biologins teorier men dels insåg de inte vart det skulle bära hän, dels såg de nog också med viss tillfredsställelse på att biologin fick en starkt ökad status och mer ekonomiska medel, som de fick under Hitler, varför de alltför länge ansåg att utvecklingen gynnade dem och deras intressen och inte såg skäl att invända.
31/05 20:13 at 20:13
Kerstin:
Jo, tyvärr så är många forskare ofta tämligen egoistiska och kortsiktiga, så att de tenderar att glädjas över ökad status för sin disciplin även om det sker på bekostnad av andra värden, som många ledande biologer och genetiker under 1920-talet. Iochförsig är det också viktigt att påpeka att det fanns oenighet även bland genetikerna i Sverige, alla följde inte den gamle nazisten Nilsson-Ehle. Har för mig att Åke Gustafsson var en av de som stod för en annan uppfattning.
Det här med att makthavare missbrukar sin egen ställning och att detta (felaktigt) förklaras som ett oundvikligt resultat av vår biologi är ett knepigt och klassiskt problem. Jag har två funderingar här, en mer seriös och en något mer flummig:
1. Jag tror att makthavare, medvetet eller omedvetet kan appellera till mänskliga (delvis biologiskt) grundade beteenden och utnyttja dem för egna politiska syften. Exempelvis tror jag att fördomar och misstänksamhet mot utomstående kan delvis vara biologiskt grundat. Detta är inget problem så länge dessa fördomar stannar på individnivå, och kan mycket väl ha haft ett överlevnadsvärde i vår evolutionära historia (jag tror inte att någon människa, någonsin, kan vara helt fri från fördomar, själv är jag det definitivt inte).
Problemet uppstår när dessa fördomar kanaliseras i t. ex. högerpopulistiska eller nazistiska rörelser, ofta i kombination med en häxbrygd av sociala missförhållanden som arbetslöshet och dålig ekonomi. Makthavare försöker psykologiskt manipulera fram någon slags överordnad gruppselektion, där individen ska underställa sig staten eller nationen och slå ihjäl alla som avviker.
Här kanske vi som är motståndare till sådan politik försöka appelera till ANDRA delvis biologiskt grundade, men lika fullt reelt existerande egenskaper som rädsla för att dö eller övertyga människor på att de vinner mer på att samarbeta än att gå i krig.
2. Med åren har jag rört mig i alltmer anarkistisk riktning, från en mer klassisk statssocialistisk utgångspunkt. Numera är min nollhypotes att ALLA makthavare missbrukar makten, för makten i sig korrumperar. Därför kanske vi inte ska bli så förvånade över att detta ständigt sker, utan istället ta det som en nyttig påminnelse om att staten alltid är en våldsapparat, även i parlamentariska demokratier som Sverige.
31/05 23:39 at 23:39
Erik Svensson:
Jo, det där med att yttre fiender är användbart, har ju makthavare alltid vetat, liksom att sådana kan användas för att ena vissa grupper, och framför allt att de är användbara för att dra uppmärksamhet från makthavarnas egna skumraskageranden. Vad passar bättre idag då man monterar ner välfärden, omfördelar samhällens resurser från de sämre ställda till de allra rikaste (makthavarna) och ökar kontrollen över alla människor, än att människor är rädda och fås att tro att de hotas av något helt annat än vad de faktiskt hotas av?
Däremot tror jag inte medfödd räsla för ”utomstående” i allmänhet, är något biologiskt grundat. Rädslan/aggressionen kommer in först sedan man gett människor ”anledning” att misstro sådana. Som jag brukar säga, svenskar reser som turister till Afrika, till Asien etc. och inte är de turistande svenskarna rädda för de människor de möter i främmande länder. Tvärtom sägs det alltid vara berikande etc. Först när främmande människor framställs som, eller misstänks hota det egna livet, hemmet, den egna ekonomiska tryggheten, kommer försvarsviljan och/eller främlingsfientligheten in i bilden.
Inbördeskrig ex har sällan med en biologiskt grundad skepticism eller rädsla för ”främmande” människor, andra etniska grupper etc. att göra, utan är också alltid maktmänniskors verk. Det måste till propaganda, ett skapande av en ”fiendegrupp” och att denna framställs som, eller faktiskt är ett hot, för att få med människor att aktivt delta i sådana krig.
Så nej, jag tror inte ett ögonblick på att vi har en biologiskt grundad rädsla för främmande människor – rätt och slätt. Våra gener ”säger till oss” att agera på olika sätt under olika omständigheter, hotas vi då försvarar vi oss, hotas vi till livet blir vi slutligen superegoister, är vi trygga så är vi normalt samarbetsvilliga och vänliga mot alla andra människor.
Men som sagt, genom att tvinga människor att konkurrera för överlevnaden, endera får du förlora din försörjning, får sparken, eller jag, så skapar man rädsla, man skapar aggressioner, man skapar kort och gott ett rent omänskligt samhälle. Under dessa omständigheter leder oss våra gener att inte samverka. Hotas vi då blir vi i slutänden rena egoister. Är vi trygga är vi hjälpsamma och trivs med andra människor, misstror dem inte och blir hjälpsammare. Det är därför liberal konkurrensmentalitet är rent förödande på sikt, ja rent kriminellt, på alla sätt och vis.
Jag skulle vilja hävda att framför allt två egenskaper utmärker arten Homo Sapiens, att vi är otroligt bra på att samarbeta, om man skapar förutsättningar för oss att göra det, och att vi är otroligt lättpåverkade och lättlurade (lättmanipulerade), och det senare för att vi inte tror att andra vill lura oss, för att de allra flesta av oss faktiskt inte brukar blålura sina medmänniskor.
Detta är orsaken till att jag numer anser att liberalism är ett förstadium till fascism, har fascismen som en naturlig slutpunkt, och på ett eller annat sätt.
Liberalismen handlar om att alla ska vara ständigt ängsliga, och då hittar de ängsliga, de rädda, de utsatta och de som känner sin trygghet hotad, syndabockar – varför har vi inte råd med vård och omsorg om vi har råd att ta hit en massa invandrare? Så skapar man hatgrupper. Man skapar dem genom att få människor att tro att landet inte har råd med välfärd för alla. Man skapar dem genom att ständigt stressa människor, och stressade och rädda människor, såväl som stressade djur, är farliga, blir lätt aggressiva. Liberalismen grundar sig helt enkelt i föreställningen att vi alla alltid lever i en värld med begränsade resurser, som vi måste konkurrera om.
Det var ingen slump att Darwin kom på sin evolutionsteori, som jag i och för sig tror på, men kanske inte riktigt den förenklade varianten om allas ständiga krig och konkurrerande med alla andra, genom att läsa Malthus bok. Det lustiga är dessutom att även Alfred Russel Walace läste samma bok och fick samma evolutionsidé som Darwin på grund av denna bok, fast några decennier senare, men innan Darwin hade presenterat sin evolutionsteori, alltså oberoende av Darwin.
Du kanske inte vet det, men jag är passionerat intresserad av evolutionsteorin och av frågan om hur evolutionen verkligen gått/går till och skriver ganska mycket om den saken i min nätbok, som jag länkar till i inlägget.
01/06 14:38 at 14:38
Beträffande aggressivitet: ordföranden för norska Rädda Barnen, psykologen Magne Raundalen, gjorde på 80- eller 90-talet en studie i norska fängelser på dem som satt inne för misshandelsbrott. Och kom fram till att det fanns två sorter:
– de som hade begått misshandeln i förvärvssyfte, i samband med rån eller dylikt
– de som hade flugit på andra av ingen anledning alls.
Av den senare gruppen hade SAMTLIGA misshandlats av nära familjemedlemmar som barn.
Raundalens slutsats var att om man från början utsätts för våld så triggar man upp en väldig massa aggressivitet som bara väntar på att få utlösas.
Man skulle kunna dra hans slutsats längre: att bara den som har fått mycket stryk har någon som helst lust att utsätta andra för det.
01/06 20:09 at 20:09
Jan Wiklund skriver:
Man skulle kunna dra hans slutsats längre: att bara den som har fått mycket stryk har någon som helst lust att utsätta andra för det
Fast jag skulle nog hellre skriva att endast en liten del av dem som …etc.
För trots Raundalens slutsatser, de flesta blir hyggliga människor trots sådan barndom eller bakgrund.
01/06 22:10 at 22:10
Om fördomar och misstänksamhet mot utomstående kan vara biologiskt grundat? Behöver inte vara så – kan räcka med konkurrens om livsbetingelserna. Jag har 75% av mina gener från Göinge. Trots kungamakten på båda sidor med den tidens propagandakanal – kyrkornas präster försökte utmåla svenskar resp danskar som falska och onda samverkade, handlade och gifte sig folk över gränsen. (:-)
De första europeer i Nordamerika (Mayflower) hade inte överlevt de första vintrarna utan bistånd från grannarna indianerna (som inte var mocksintassande skogsmänniskor utan åkerbrukare9 och Erik – varför dog Neandertalarna ut? Slogs de ihjäl av våra förfäder eller?
Läste en bok – Canadas historia, där det berättades om att fiskare från Spanien, Portugal o Frankrike före Columbus fiskade på bankerna utanför Newfoundland. De landade ibland för att röka eller tillaga en del av fångsten, men det tycks som de inte träffade urinnevånarna. De två människogrupperna undvek varandra. De bosatta var tydligen inte storfiskare utan klarade sig bra ändå.
02/06 00:56 at 00:56
Sixten Andréasson:
På samma sätt gifte sig folk i fd Jugoslavien ”över alla gränser” och mellan religionerna. De flesta var inte ett dugg religiösa, förrän inbördeskriget tog fart, i huvudsak pga maktmänniskors propaganda.
Jag har hört många irakier hävda att det där med shia och sunni hade de knappast hört talas om tidigare och under alla omständiheter var det ingenting man brydde sig om. Nu bryr man sig!!
Både fd Jugoslavien och Irak var tämligen sekulariserade samhällen, före krigen.
03/06 10:49 at 10:49
Varken Raundalen eller jag säger att alla som utsätts för misshandel kommer att misshandla andra.
För att använda terminologin ovan, det är nödvändigt men inte tillräckligt.
03/06 12:04 at 12:04
Jan Wiklund:
Nej, jag menade inte att ni sagt det. Och visst ökar risken för att bli våldsam och aggressiv om man blivit misshandlad under sin uppväxt, men just i det här sammanhanget är det ju intressant att konstatera att inte ens under dessa omständigheter blir alla aggressiva, inte ens majoriteten av dem skulle jag tro :-).